Kategorie

Test Seat Ibiza 1.6 z LPG: Jaszczurka na gazie

Maciej Medyj
Seat Ibiza 1.6 z LPG przód
Seat Ibiza 1.6 z LPG przód
Zielony kolor kojarzy mi się z jaszczurkami i ekologią, która do niedawna kojarzyła się też dodatkowymi kosztami - nie tylko wymiernymi, ale i ukrytymi, jak niższa wydajność czy gorsza dostępność. W przypadku LPG to już historia.
Reklama

Alternatywne paliwa nie budzą już takich emocji, jak alternatywne źródła energii. U nas spopularyzowały się głównie ze względu na niską cenę, a liderem jest LPG (Liqefied Petroleum Gas) czyli ciekły propan-butan. Stosowany w silnikach benzynowych, rzadziej w wysokoprężnych, wymaga założenia specjalnej instalacji wraz z dodatkowym zbiornikiem. Jej koszt oscyluje w granicach 1500 - 4000 złotych i podobnie, jak w przypadku wielu takich systemów im wyższa cena, tym lepsza jakość, trwałość i mniejsza szkodliwość dla silnika, z którym współpracuje, jak i dla środowiska. Dlatego decydując się na założenie instalacji LPG należy brać pod uwagę nie tylko zakładany roczny przebieg i związanie z nim zużycie paliwa.

O LPG krążą różne mity. Jednym z nich jest ten opowiadający o spadku mocy silnika zasilanego gazem przy jednoczesnym wzroście zużycia paliwa. Kolejny mit mówi o wyższej temperaturze spalania gazu i co za tym idzie szybszym zużyciu silnika. Częściowo są prawdziwe, lecz tylko w przypadku starszej instalacji lub złego jej ustawienia. Nowoczesne systemy zasilania LPG są w pełni zautomatyzowane, wymagają rzadszej regulacji i nie wpływają degradująco ani na osiągi, ani na stan techniczny samochodu.

Zobacz też: Opinie kierowców o Seat Ibiza

Reklama

Nasza redakcja przekonała się o tym testując Seata Ibizę 1.6 (105 KM) wyposażonego w instalację LPG firmy BRC IV generacji, czyli z sekwencyjnym wtryskiem gazu fazy lotnej. O jej obecności świadczyły tylko drobne elementy, jak dodatkowy, kompaktowy kolektorek dolotowy pod maską, niewielki zespół kontrolek diodowych umieszczony w tunelu środkowym w kabinie i w bagażniku schowane w firmowy futerał koło zapasowe, gdyż w jego normalnym miejscu występowania wstawiono toroidalny zbiornik gazu.

Ibiza reagowała równie dobrze na pedał gazu pod gazem, jak testowana u nas w zimie pomarańczowa tylko-benzynowa. Oczywiście zanim silnik się rozgrzał tutaj też pracował na etylinie, natomiast sam moment przejścia na gaz był nieodczuwalny, sygnalizowany tylko przez pojawienie obok pojedynczej czerwonej kilku zielonych kontrolek, których liczba odpowiada ilości pozostałego gazu w zbiorniku. To właśnie zasługa sekwencyjnego wtrysku gazu. Jest lato, więc następowało to szybko od uruchomienia auta. Gdyby nie częstsze tankowanie, z racji stosunkowo niewielkiego zbiornika zapomnielibyśmy, że jeździmy na gazie. Nawet z rury wydechowej nie unosił się charakterystyczny odór zgniłych jaj. Z gazem to auto nie straciło nic ze swojego emocion.

Zobacz też: Test Ford Focus 1.6 Ecoboost: W stronę perfekcji

Dobrze, zapytacie, a gdzie ta ekologia? Tak, koszty są mniejsze, bo nawet droga instalacja szybko się zwraca przy cenie litra gazu ponad połowę niższej od etyliny 95. Zużycie auta i paliwa podobne, ale na tym ochrona środowiska przecież nie polega. Zgadza się. Zostawmy więc sprawy finansowe i przejdźmy do dbałości o nasz wspólny dom, planetę Ziemia. 15% mniej dwutlenku węgla, 20 % mniej tlenku węgla, nawet 50% mniej złożonych węglowodorów. Śladowe ilości siarczanów i brak związków ołowiu. To już coś. Gaz ponadto jest dobrze spalany (znaczy powodując mniej zanieczyszczeń) nawet bez katalizatora. A wydobycie jego jest tańsze i mniej szkodliwe dla otoczenia. A jak komuś przeszkadza koło zapasowe w bagażniku, może kupić sobie zestaw naprawczy. Krótko mówiąc - jeśli chodzi o gaz - jesteśmy na TAK.

Chcesz dowiedzieć się więcej, sięgnij po nasze publikacje
KOMPLET: VAT zmiany od 1 lipca 2021 + JPK_VAT +  VAT w e-commerce
KOMPLET: VAT zmiany od 1 lipca 2021 + JPK_VAT + VAT w e-commerce
Tylko teraz
99,00 zł
119,70
Przejdź do sklepu
Seat Ibiza 1.6 z LPG tył
Seat Ibiza 1.6 z LPG bok
Seat Ibiza 1.6 z LPG przód
Seat Ibiza 1.6 z LPG bok
Seat Ibiza 1.6 z LPG bok
Seat Ibiza 1.6 z LPG silnik
Seat Ibiza 1.6 z LPG deska rozdzielcza
Seat Ibiza 1.6 z LPG bagażnik
Seat Ibiza 1.6 z LPG tył
Seat Ibiza 1.6 z LPG przód
Seat Ibiza 1.6 z LPG bok
Źródło: INFOR
Czy ten artykuł był przydatny?
tak
nie
Dziękujemy za powiadomienie
Jeśli nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania w tym artykule, powiedz jak możemy to poprawić.
UWAGA: Ten formularz nie służy wysyłaniu zgłoszeń . Wykorzystamy go aby poprawić artykuł.
Jeśli masz dodatkowe pytania prosimy o kontakt

Komentarze(0)

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code

    © Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

    Moto
    1 sty 2000
    4 sie 2021
    Zakres dat:
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail

    Check engine: czy można jeździć?

    Check engine: czy można jeździć? Czasami tak, a czasami nie. To wszystko zależy od tego czy pojawieniu się kontrolki towarzyszą dodatkowe objawy.

    Kontrolka silnika: co oznacza?

    Kontrolka silnika: co oznacza? Jej zaświecenie się w czasie jazdy bez wątpienia stanowi ważny sygnał. Ale czy zawsze dalszą podróż należy przerwać?

    Wibracje w samochodzie: skąd się biorą?

    Wibracje w samochodzie, czyli dziś opowiemy o tym, skąd się biorą drgania w kabinie w czasie jazdy. A najczęstszym ich powodem są... opony!

    Przyczyny wypadków na autostradzie. Co mówią statystyki?

    Przyczyny wypadków na autostradzie? Dziś przyjrzymy się statystykom z polskich dróg. Na jakie nieprawidłowe zachowania kierowców wskazują?

    Nowy Peugeot 308 SW w Polsce. Znamy cennik francuskiego kombi!

    Nowy Peugeot 308 SW oficjalnie pojawił się w Polsce. Znamy cennik auta. Za francuskie kombi trzeba zapłacić co najmniej 91 800 zł.

    Volkswagen Passat GTE: test niemieckiej hybrydy plug-in

    Volkswagen Passat GTE ma przestronną kabinę i duży bagażnik. Czy rodzinne nadwozie uzupełnione hybrydą plug-in sprawdza się w praktyce?

    Kredyt na samochód. Jaki wybrać i czym się różnią?

    Kredyt na samochód, czyli kredyt gotówkowy, kredyt samochodowy i leasing konsumencki. Która forma jest najlepsza?

    Bezpieczne wakacje 2021: o czym pamiętać?

    Bezpieczne wakacje 2021 to pojęcie, o którym w tym roku Policja powtarza do znudzenia. Te zasady naprawdę warto jednak przyswoić. Jak brzmią?

    e-Bilety Morskie Oko. Rezerwacja lub nie zaparkujesz!

    e-Bilety Morskie Oko - to jedyny sposób, aby w najbliższych dniach zostawić auto w Palenicy Białczańskiej. Muszą o tym wiedzieć odwiedzający TPN.

    Volkswagen Taigo: Niemcy stawiają na SUV-a coupe

    Volkswagen Taigo to nowa propozycja w ofercie marki w Europie. Czym jest Taigo? To tak naprawdę model T-Cross, jednak w wersji coupe.

    Test: Peugeot 508 SW PSE, czyli francuskie AMG w akcji

    Test: Peugeot 508 PSE, czyli napęd na cztery koła, 360 koni mechanicznych i hybryda plug-in. W skrócie francuskie AMG spisało się na medal.

    Ile lat wstecz sprawdza UFG?

    Ile lat wstecz sprawdza UFG? Czyli za ile lat kierowca może otrzymać karę za brak ubezpieczenia OC? Postanowiliśmy to sprawdzić.

    Jak uniknąć regresu ubezpieczeniowego?

    Jak uniknąć regresu ubezpieczeniowego? Jest kilka zasad, o których kierowca powinien pamiętać podczas zdarzenia drogowego. Dziś je przypomnimy.

    Bezpieczny zakup samochodu używanego: co oznacza?

    Bezpieczny zakup samochodu używanego nie zawsze jest łatwy. Szczególnie że sprzedający ukrywają informacje, a kupujący mają ograniczone zaufanie.

    Wyższe grzywny za wykroczenia drogowe

    Podwyższenie maksymalnej wysokości grzywny za wykroczenia drogowe do 30 tys. zł zakłada projekt nowelizacji Prawa o ruchu drogowym, przyjęty przez rząd.

    Najpopularniejsze rodzaje napędów [NOWE DANE]

    Stowarzyszenie ACEA opublikowało najświeższe dane na temat najpopularniejszych rodzajów napędów. Jakie samochody wybierają kierowcy w Polsce?

    Emisja CO2: samochody coraz bardziej eko! Hybrydy szczególnie

    Emisja CO2: samochody w zeszłym roku wyemitowały aż o 12 proc. mniej dwutlenku węgla. I co ciekawe, metodą do osiągnięcia celu okazały się hybrydy.

    Nowy DS 4 jest już w Polsce. Ile kosztuje francuska awangarda?

    Nowy DS 4 został oficjalnie pokazany w Polsce. Na razie nad Wisłę dotarły wyłącznie wersje pokazowe. Już dziś poznaliśmy jednak cennik auta.

    Likwidacja szkody z polis upadłych zakładów ubezpieczeń

    Likwidacja szkody z polis upadłych zakładów ubezpieczeń: Kto wypłaca pieniądze? Na czym polega? O czym pamiętać? O tym wszystkim opowiemy dziś.

    Czy UFG zawsze wykryje brak OC?

    Czy UFG zawsze wykryje brak OC? Odpowiedź brzmi... tak. Nie zawsze jednak od razu zorientuje się, że samochód nie miał obowiązkowej polisy.

    Brak OC: regres oznacza dla kierowcy... problemy!

    Brak OC: regres sprawi, że sprawca może zapłacić za szkodę... z własnej kieszeni. Kiedy i na jakiej zasadzie działa regres?

    Nowy Opel Astra 2021. Wyrazisty design i hybrydy

    Nowy Opel Astra 2021 odsłonił swoją twarz. Niemiecki kompakt otrzymał cyfrowy kokpit, paletę jednostek hybrydowych i nowe reflektory pikselowe.

    Najczęściej kradzione samochody w 2020 roku

    Najczęściej kradzione samochody w 2020 roku w Polsce? Instytut Badań Rynku Motoryzacyjnego Samar przeanalizował dane z CEPiK.

    Nowy Opel Mokka [TEST]: ależ jak on patrzy...

    Nowy Opel Mokka przywitał nas efektownym połączeniem kolorów na nadwoziu i... smutnym spojrzeniem. Nie ma jednak powodów do smutku!

    Zmiany w karach dla kierowców 2021. Co szykuje rząd?

    Zmiany w karach dla kierowców 2021 to szeroki blok zmian w systemie karania prowadzących przedstawiony przez rząd. Co zakłada projekt zmian?