REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Pierwsza jazda: VW Golf R Variant

Volkswagen Golf R Variant 2015
Volkswagen Golf R Variant 2015
Kamil Fraszkiewicz

REKLAMA

REKLAMA

Volkswagen Golf R Variant ma łączyć cechy sportowego auta z wysoką funkcjonalnością. Choć jego wygląd tego nie zdradza oferuje on osiągi godne aut marki Porsche. Czy mimo to można go wykorzystywać jak typowe auto dla rodziny?

Volkswagen Golf R - kombi o osiągach Porsche!

Golf R Variant to propozycja dla kierowców oczekujących od auta typu kombi nie tylko przestronnego wnętrza, ale i sportowych osiągów. Popyt na tego typu auta sukcesywnie rośnie, co pokazuje stale rosnąca oferta tego typu samochodów na rynku. Renault Megane GT220, Seat Leon ST Cupra czy Ford Focus ST to tylko niektóre z propozycji. Golf R Variant ma jednak kilka niezwykle solidnych atutów, przemawiających za jego wyborem.

REKLAMA

Volkswagen Golf R Variant 2015

Volkswagen Golf R Variant 2015

Kamil Fraszkiewicz

Silnik 2.0 TSI 300 KM

Po pierwsze ogromna moc. Z silnika o pojemności 2,0-litrów inżynierowie z Wolfsburga wykrzesali aż 300 KM (wg moich odczuć nawet więcej). Żaden z konkurencyjnych kombiaków nie oferuje kierowcy  tak potężnego motoru. Co więcej silnik VW dysponuje wysokim momentem obrotowym sięgającym 380 Nm, który jest dostępny w prawie całym zakresie pracy jednostki napędowej (od 1800 do 5500 obr./min). W rezultacie nielekkie kombi potrafi rozpędzić się 0-100 km/h w 5,1 sekundy! Siła z jaką auta nabiera prędkości jest zaskakująca. Niezależnie od obrotów, motor chętnie reaguje na każdy ruch pedału gazu. Nawet przy prędkości 150 km/h mocne wciśnięcie gazu, dociąga plecy kierowcy do oparcia fotela.

Zobacz też: Test Volkswagen Golf VII R 2.0 TSI 300 KM 4x4: zaraża niczym gRypa

Volkswagen Golf R Variant 2015

Volkswagen Golf R Variant 2015

Kamil Fraszkiewicz

REKLAMA

W trybie jazdy R (uwalania cały sportowy potencjał auta) dodatkowym atutem silnika jest jego świetne brzmienie, uzyskane za pomocą oscylatora oraz aktywnego układu wydechowego. Jedyne co mnie nie przekonuje, to sztuczne wystrzały z wydechu słyszalne podczas każdej zmiany biegów. Na dłuższą metę są one męczące i w gruncie rzeczy komiczne w odbiorze.

Natomiast sama zmiana biegów to po prostu bajka. Dwusprzęgłowa skrzynia biegów DSG świetnie dogaduje się z silnikiem i trafnie dopasowuje przełożenie do aktualnych potrzeb kierowcy. Nie ma też problemów z szybkim kick downem ani pracą w ręcznym trybie. Entuzjastom sportowych wrażeń za kierownicą polecam jednak manualną przekładnię, pozwalającą jeszcze bardziej odczuć siłę z jaką auto nabiera prędkości przy każdej zmianie przełożenia.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Napęd wszystkich kół 4Motion

Mocną stroną Golfa R Variant jest także jego napęd 4x4. Układ określany mianem 4Motion bazuje na sprzęgle Haldex 5 generacji, które załącza napęd tylnej osi w chwili, gdy przednie koła nie mają wystarczającej trakcji. Nie pozwala on co prawda uczynić z Golfa króla polskiej sceny driftingowej, ale umożliwia wykorzystać potencjał motoru nawet na mokrej nawierzchni. W tej klasie aut jest to niespotykanej rozwiązane.

Zobacz też: Test Volkswagen Golf Variant 2.0 TDI DSG Highline

Napęd na cztery koła wpłynął na zwiększenie masy Golfa. Auto waży prawie 1500 kg (o 289 kg więcej niż podstawowa wersja Varianta z silnikiem 1.2 TSI) i czuć to w zakrętach. Odpowiednia technika jazdy pozwala jednak wykorzystać potencjał drzemiący w napędzanej tylnej osi. To co auto straci w ciasnych zakrętach, nadrobi na ich wyjściu i w szybszych łukach, zwłaszcza jeśli nawierzchnia pokryta będzie warstwą wody czy błota pośniegowego. Na tle Golfa GTI czy GTD, R-ka pozwala na całkowite wyłączenie systemu stabilizacji toru jazdy ESP.

Volkswagen Golf R Variant 2015

Volkswagen Golf R Variant 2015

Kamil Fraszkiewicz

Układ hamulcowy

REKLAMA

Świetne są także hamulce. Potężne, 340-milimetrowe przednie tarcze w połączeniu z 310-milimetrowymi tylnymi ich odpowiednikami skutecznie wyhamowują pojazd nawet z wysokich autostradowych prędkości. Auto pozostaje przy tym cały czas bardzo stabilne, na co wpływ ma nie tylko sztywne zawieszenie ale i mocniej dociążona tylna oś.

O właściwą kontrolę nad autem dba progresywny układ kierowniczy. W zależności od prędkości pojazdu, zmienia on siłę wspomagania i stopień bezpośredniości z jakim pracuje. W rezultacie, przy niedużych prędkościach pojazdu, liczba obrotów kierownicy pomiędzy skrajnymi punktami jej położenia jest ograniczona do zaledwie 2,1 obrotu. Pozwala to pokonywać większość zakrętów bez odrywania rąk od kierownicy.

Zobacz też: Test Volkswagen Golf GTI Performance 2.0/230 KM

Adaptacyjne zawieszenie

Volkswagena Golfa R kombi można wyposażyć także w adaptacyjne zawieszenie DCC, z regulowanym stopniem tłumienia nierówności. To zaawansowane rozwiązanie pozwala Golfowi z jednej strony zachować akceptowalny komfort w trakcie codziennej eksploatacji a z drugiej, wyraźnie utwardzić zawieszenie w trakcie szybkiej jazdy na torze. Warto pamiętać jednak, że nawet w najbardziej bezkompromisowym trybie R, zawieszenie nie zbliża się twardością do tego co oferują układy w nowej Hondzie Civic Type-R czy Renault Megane RS Trophy (Ohlins).

Volkswagen Golf R Variant 2015

Volkswagen Golf R Variant 2015

Kamil Fraszkiewicz

Największa różnica w stosunku do testowanego przeze mnie wcześniej Golfa R dotyczy jego wnętrza. O ile sam projekt deski rozdzielczej czy elementy jego wyposażenia są identyczne w obu modelach, o tyle auta różnią się możliwościami transportowymi. W hatchbacku kierowca może zmieścić do 380 l bagażu, w kombi aż 605 l (choć wartość ta jest moim zdaniem podana zdecydowanie na wyrost). Regularny kształt kufra kombi pozwala właściwie w pełni wykorzystać jego kubaturę, ale zabrakło w nim rozwiązań zwiększających jego funkcjonalność. Brak siatek do mocowania bagaży okazuje się niezwykle irytujący w trakcie dynamicznej jazdy po zakrętach. Hałasujący i rozbijający się po ścianach kufra bagaż skutecznie ogranicza ochotę na sportową jazdę.

Zobacz też: Test Volkswagen Golf VII 2.0 TDI DSG: Powrót króla

Żadnych większych uwag co do auta nie powinni zgłaszać za to jego pasażerowie. Przednie fotele świetnie podpierają ciało w zakrętach, a w kabinie jest wystarczająco dużo miejsca aby w wygodnych warunkach przetransportować cztery dorosłe osoby. Z racji niesamowitych osiągów wrażenia towarzyszące tej jeździe będą na pewno chętnie przez nie wspominane.

Volkswagen Golf R Variant 2015

Volkswagen Golf R Variant 2015

Kamil Fraszkiewicz

nieznane

VW Golf R Variant okazuje się też całkiem przyjemny w codziennej eksploatacji. Zawieszenie jest sztywno zestrojone, ale zapewnia minimum wymaganego komfortu. Zużycie paliwa w mieście można obniżyć do ok. 12 l na 100 km, wyciszenie kabiny jest wzorowe, a napęd 4x4 zwiększa bezpieczeństwo jazdy w trakcie kiepskich warunków pogodowych. Wyjątkowo skuteczne są także aktywne reflektory, idealnie doświetlające drogę w trakcie nocnej jazdy.

Volkswagen Golf R Variant 2015

Volkswagen Golf R Variant 2015

Kamil Fraszkiewicz

nieznane

Przeszkadzać mogą za to alufelgi, które bardzo łatwo uszkodzić w trakcie najeżdżania na krawężniki, przycisk MODE zlokalizowany zbyt blisko startera silnika oraz zbyt duża średnica zawracania. Szkoda też, że skrzynia biegów samoczynnie zmienia przełożenie, gdy silnik osiągnie graniczne obroty (nawet w trybie Race).

Największą wadą Golfa jest jednak jego cena. Egzemplarz tak doskonale wyposażony jak ten na zdjęciach kosztuje aż….211 630 zł!

Volkswagen Golf R - opinia

Choć jego wygląd na to nie wskazuje, Golf R Variant jest piekielnie szybkim autem o osiągach godnych stricte sportowych aut. Nie jest lekki, co czuć w ostrych zakrętach, ale jego skuteczny napęd 4x4 potrafi dać mu ogromną przewagę na mało przyczepnej nawierzchni. Zaskakuje łatwością prowadzenia, skutecznością hamulców i dobrze zestrojonym układem kierowniczym. Jest równie funkcjonalny co słabsze wersje kombi tego modelu, ale jego cena jest bardzo wysoka. Trudno jednak wskazać inne, równie szybkie i przestronne auto z takim wyposażeniem w podobnej cenie.

Volkswagen Golf R Variant 2015
Kamil Fraszkiewicz
Volkswagen Golf R Variant 2015
Kamil Fraszkiewicz
Volkswagen Golf R Variant 2015
Kamil Fraszkiewicz
Volkswagen Golf R Variant 2015
Kamil Fraszkiewicz
Volkswagen Golf R Variant 2015
Kamil Fraszkiewicz
Volkswagen Golf R Variant 2015
Kamil Fraszkiewicz
Volkswagen Golf R Variant 2015
Kamil Fraszkiewicz
Volkswagen Golf R Variant 2015
Kamil Fraszkiewicz
Volkswagen Golf R Variant 2015
Kamil Fraszkiewicz
Volkswagen Golf R Variant 2015
Kamil Fraszkiewicz
Volkswagen Golf R Variant 2015
Kamil Fraszkiewicz
Volkswagen Golf R Variant 2015
Kamil Fraszkiewicz
Volkswagen Golf R Variant 2015
Kamil Fraszkiewicz
Volkswagen Golf R Variant 2015
Kamil Fraszkiewicz
Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
To już pewne: samochód zarejestrujesz przez Internet, koniec z kolejką w urzędzie po tablice. Znamy termin

Samych tablic rejestracyjnych jeszcze z sieci nie ściągniemy – choć kto wie, może za jakiś czas będzie można je wydrukować techniką 3D albo zmienią się przepisy i auta dopuszczone do ruchu będą inaczej znakowane niż formie tablic – ale wkrótce formalności związane z rejestracją załatwimy sami przez Internet. Teraz to jest możliwe tylko jeśli upoważnimy do tego dealera w salonie – i to nie każdego.

Zguba w Uberze. Co zostawiają pasażerowie? I jak odzyskać pozostawiony przedmiot?

Zguby w Uberze bywają naprawdę nietypowe. Przykład? W 2023 r. w taksówce znaleziona została np. sztuczna szczęka. Całe szczęście przedmioty pozostawione podczas przejazdu łatwo odzyskać. Pomaga w tym aplikacja.

Drogowa kumulacja na Śląsku. Pijany kierowca z potrójnym zakazem prowadzenia i poszukiwany w jednym aucie

Myśleliście, że nic już was nie zdziwi? No to przeczytajcie tę historię. Policjanci z będzińskiej drogówki zatrzymali do kontroli drogowej Opla. Jak się okazało, jego kierowca był pijany. I miał potrójny zakaz prowadzenia. A to dopiero początek czarnej serii.

Jak sprawdzić kontrahenta w branży TSL?

Podstawą każdej współpracy biznesowej jest zaufanie. A nic tak nie wzmaga jego poziomu, jak... kontrola i wcześniejsze sprawdzenie kontrahenta. Jak zweryfikować partnerów z branży TSL? To ważne pytanie, aby nie dać się złapać w oszustwo "na zlecenie transportowe".

REKLAMA

Dłuższa trasa elektrykiem: ładowanie auta przestaje być problemem bo sieć stacji zaczyna się pokrywać z siecią Biedronki

Wkrótce ruszając w dalszą trasę samochodem elektrycznym i szykując plan podróży łatwiej będzie wybrać market Biedronki na trasie na przerwę połączoną z ładowaniem auta niż przeglądać samą sieć dostępnych stacji ładowania. Biedronka we współpracy z firmą Powerdot stara się w szczególności wypełniać nowymi stacjami ładowania wszelkie białe plamy polskiej elektromobilności.

Blisko milion pasażerów. Tylu w 2023 r. przewiozły wąskotorówki. Nie wiedzieliście, że takie pociągi jeszcze jeżdżą?

Koleje wąskotorowe po latach zapomnienia znów stają się popularne w Polsce. W 2023 r. podróżowało nimi ponad 948 tys. osób. To prawie dwukrotnie więcej niż przed 10 laty. A to nie koniec ciekawych statystyk.

Mitsubishi się rozpędza. Nowy ASX stał się właśnie starym ASX-em. Na rynku zadebiutuje nowsza wersja

Mitsubishi szykuje się do liftingu nowego ASX-a. Samochód w zmienionej formie zadebiutuje w Polsce już jesienią tego roku. Tak, dobrze zgadliście. W tle nowego ASX-a nadal powiewać będzie francuska flaga. A metod modernizacji można upatrywać w poliftingowym Capturze.

Gęstszy olej w starym silniku? To popularny mit wśród kierowców. Ile w nim prawdy?

Auto ma spory przebieg? Zatem do silnika trzeba wlać gęstszy olej. To ma wydłużyć jego żywotność. Tak przynajmniej mówi popularny wśród kierowców mit. Okazuje się jednak, że efekt może być zupełnie odwrotny. Mechanicy i specjaliści z rynku mechanicznego ostrzegają.

REKLAMA

Znamy cenę nowych tablic rejestracyjnych. Będą droższe od starych. A i tak nie dostanie ich każdy kierowca

1 czerwca 2024 r. w Polsce pojawią się nowe tablice rejestracyjne. Żółte oznaczenia z czerwonymi literami będą przeznaczone do czasowej rejestracji samochodów osobowych przeznaczonych do zawodów sportowych. Ile będzie kosztować ich wydanie?

MAN stworzy ciężarówkę z napędem wodorowym. hTGX nie będzie miał ogniwa paliwowego. On będzie spalać wodór

Nowa ciężarówka MAN hTGX zadebiutuje w 2025 r. Będzie to pojazd wyposażony w silnik spalinowy. Jego paliwem stanie się wodór. Ciągnik ma mieć zastosowanie specjalne. Czemu jednak MAN nazywa go pojazdem bezemisyjnym?

REKLAMA