REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Nowa hybryda Toyoty. 5. generacja jest odporna na ceny paliw

Nowa hybryda Toyoty. 5. generacja jest odporna na ceny paliw
Nowa hybryda Toyoty. 5. generacja jest odporna na ceny paliw
MICHAL KONDROWSKI
Materiały prasowe Toyota

REKLAMA

REKLAMA

Nowa hybryda Toyoty w poliftingowej Corolli potrafi przez 80 proc. czasu jeździć na silniku elektrycznym. Tak wynika z naszego testu.
rozwiń >

5. generacji hybrydy i 20 mln sprzedanych aut

Nowa hybryda Toyoty? To hasło raczej nikogo nie zaskoczy. Toyota produkuje silniki spalinowo-elektryczne od 25 lat. W tym czasie stworzyła pięć generacji napędu i sprzedała w sumie 20 milionów sztuk tego typu jednostek. Dziś aż 68 proc. nowych Toyot korzysta z elektrycznego wspomagacza napędu. W nowości z Japonii zaskoczyć może jednak coś innego. Bo 5. generacja hybrydy Toyoty to mistrz oszczędności. I słowo mistrz nie jest użyte na wyrost.

REKLAMA

Nowa hybryda Toyoty: wyższa moc i niższe... spalanie

REKLAMA

Najnowsza hybryda w chwili obecnej szczególnie dotyczy Corolli. To m.in. w niej zadebiutuje. Zmodyfikowany będzie nie tylko układ oparty o silnik 2.0. Modernizację otrzyma również słabsza wersja 1.8 HSD. Jej moc? Ta wzrośnie prawdopodobnie do 140 koni mechanicznych (były 122 konie). Prawdopodobnie, bo wersja cały czas przechodzi testy homologacyjne. Tak czy tak wzrost mocy skróci czas sprintu do pierwszej setki do 9,2 sek. A jednocześnie... spadnie spalanie.

Przedstawiciele Toyoty przewidują, że zapotrzebowanie na paliwo może być niższe nawet o 0,5 litra na 100 km w stosunku do modelu sprzed liftingu. To oznaczałoby średnie spalanie według normy WLTP utrzymujące się na poziomie 3,9 litra. Na razie to jednak wyłącznie spekulacje. Oficjalne dane zostaną opublikowane po zakończeniu europejskich testów homologacyjnych.

Nowa hybryda Toyoty, 5 generacja hybrydy toyoty, hybrydowa corolla, hybryda w corolli

Nowa hybryda Toyoty, 5 generacja hybrydy toyoty, hybrydowa corolla, hybryda w corolli

Nowa hybryda Toyoty. 5. generacja jest odporna na ceny paliw

Materiały prasowe Toyota

Co się zmieniło w nowej hybrydzie Toyoty?

No dobrze, ale co tak właściwie zmieniło się w poliftingowej Corolli w ramach układu napędowego? 5. generacja hybrydy Toyoty oznacza m.in.:

  • redukcję masy poprzez zastosowanie innych metali do wykonania przekładni oraz bardziej kompaktowego silnika elektrycznego.
  • pojazdy otrzymują mocniejszą baterię litowo-jonową. Teraz ma ona 0,85 kWh pojemności, a nie 0,75. Nadwyżka przydała się podczas kolejnej modyfikacji dotyczącej sposobu rozwijania mocy.
  • przyspieszenie po głębokim naciśnięciu pedału gazu staje się mniej liniowe. Na początku pojawia się większe uderzenie mocy, które utrzymuje się przez większą część cyklu przyspieszania. Wypłaszczenie krzywej osiągów pojawia się później.
  • większa bateria pozwala na zwiększenie udziału silnika elektrycznego w napędzaniu pojazdu. W czasie dynamicznego przyspieszania silnik utrzymuje obroty niższe o 300 do 500 rpm. Skutkiem jest obniżenie hałasu wewnątrz auta o 2,5 dB.

Ciekawostki? Bateria litowo-jonowa w Corolli po liftingu jest aż o 18 kg lżejsza od niklowo-wodorkowej zastosowanej w Aurisie. Poza tym w przypadku układu 1.8 HSD moc silnika elektrycznego wzrosła aż o 23 konie, a do tego za sprawą nowej jednostki sterującej, Japończykom udało się ograniczyć straty energii w układzie napędowym aż o 6 proc. Interesująco wypada też sprawność cieplna benzyniaka. Wynosi 41 proc. i jest raczej zbliżona do jednostek diesla.

Dalszy ciąg materiału pod wideo
Nowa hybryda Toyoty, 5 generacja hybrydy toyoty, hybrydowa corolla, hybryda w corolli

Nowa hybryda Toyoty, 5 generacja hybrydy toyoty, hybrydowa corolla, hybryda w corolli

Nowa hybryda Toyoty. 5. generacja jest odporna na ceny paliw

Materiały prasowe Toyota

5. generacja hybrydy. Seria drobnych zmian i całkiem imponujący wynik

REKLAMA

O detalach i detalikach, które zostały zmienione przez inżynierów, można opowiadać pewnie godzinami. Tyle że to wiedza, która pewnie nigdy nie przyda się żadnemu użytkownikowi nowej Corolli. Ci chcą mieć konkrety. A konkretami z ich punktu widzenia są wyniki testów drogowych. I my właśnie je mamy! Toyota udostępniła nam jednak nie tylko najnowszą wersję napędu 1.8 HSD zamontowaną pod maską poliftingowej Corolli. Mogliśmy ten układ napędowy porównać z motorami wcześniejszych generacji. W teście pojawiła się Corolla 1.8 HSD sprzed liftingu i Auris 1.8 HSD.

Pewnie nie będzie w tym zaskoczenia, ale najlepiej wypadła nowa hybryda Toyoty. Piąta generacja napędu spalinowo-elektrycznego podczas jazd testowych średnio nawet przez 80 proc. czasu poruszała się na silniku elektrycznym. Przy czym najlepszy wynik to 83 proc., a najsłabszy 77 proc. Co ciekawe, nawet inżynierowie Toyoty nie docenili pełnych możliwości nowej hybrydy. W oficjalnych materiałach marka twierdzi bowiem, że 5. generacja układu może przez "jedynie" 75 proc. czasu jazdy pracować w trybie EV.

Dla porównania 4. generacja napędu zamontowana w Toyocie Corolli sprzed liftingu jeździła na prądzie przez 72 proc. czasu, a Auris (napędzany hybrydą 3. generacji) przez zaledwie 68 proc. 80 proc. osiągnięte przez poliftingową Corollę to zatem świetny wynik. Aż o 12 punktów wyższy od Aurisa.

Nowa hybryda Toyoty, 5 generacja hybrydy toyoty, hybrydowa corolla, hybryda w corolli

Nowa hybryda Toyoty, 5 generacja hybrydy toyoty, hybrydowa corolla, hybryda w corolli

Nowa hybryda Toyoty. 5. generacja jest odporna na ceny paliw

Materiały prasowe Toyota

Corolla 1.8 HSD po liftingu powinna mniej palić i jest szybsza

Ciekawie wypadły też testy przyspieszenia. Sprint od 0 do 80 km/h zajął Aurisowi 7,7 sekundy. Corolla 1.8 HSD sprzed liftingu jest sporo wolniejsza. Potrzebowała już 8 sekund. Honor uratowała jednak nowa hybryda Toyoty. Zmodernizowana, piąta generacja napędu pozwoliła Corolli hatchback na przyspieszenie do 80 km/h w 7,4 sekundy. I samochód w realnych warunkach drogowych rzeczywiście jest wyczuwalnie bardziej żwawy.

Nowa hybryda Toyoty. Podsumowanie jazd 5. Generacją

80 proc. czasu jazdy na elektryku? Informacja ta jest ważna z dwóch punktów widzenia. Po pierwsze dlatego, że sprawdziliśmy ją podczas jazdy testowych. To nie piękny slogan przedstawiany przez producenta w kolorowym folderze. Po drugie dlatego, że wynik może się stać prawdziwym afrodyzjakiem w czasach, w których ceny benzyny są astronomiczne.

Wartość jednego litra bezołowiowej zaczynająca się od szóstki, od dobrego pół roku nie jest formą żartu, a raczej wyrazem spadku cen... Skoro na razie sytuacja na stacjach paliw nie ma zamiaru się poprawić, coraz mocniej elektryczna i oszczędna, ale nadal hybrydowa Corolla może być spokojna o słupki sprzedaży.

Nowa hybryda Toyoty. 5. generacja jest odporna na ceny paliw
Materiały prasowe Toyota
Nowa hybryda Toyoty. 5. generacja jest odporna na ceny paliw
MICHAL KONDROWSKI
Materiały prasowe Toyota
Nowa hybryda Toyoty. 5. generacja jest odporna na ceny paliw
MICHAL KONDROWSKI
Materiały prasowe Toyota
Nowa hybryda Toyoty. 5. generacja jest odporna na ceny paliw
Materiały prasowe Toyota
Nowa hybryda Toyoty. 5. generacja jest odporna na ceny paliw
Materiały prasowe Toyota
Nowa hybryda Toyoty. 5. generacja jest odporna na ceny paliw
Materiały prasowe Toyota
Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Dłuższa trasa elektrykiem: ładowanie auta przestaje być problemem bo sieć stacji zaczyna się pokrywać z siecią Biedronki

Wkrótce ruszając w dalszą trasę samochodem elektrycznym i szykując plan podróży łatwiej będzie wybrać market Biedronki na trasie na przerwę połączoną z ładowaniem auta niż przeglądać samą sieć dostępnych stacji ładowania. Biedronka we współpracy z firmą Powerdot stara się w szczególności wypełniać nowymi stacjami ładowania wszelkie białe plamy polskiej elektromobilności.

Blisko milion pasażerów. Tylu w 2023 r. przewiozły wąskotorówki. Nie wiedzieliście, że takie pociągi jeszcze jeżdżą?

Koleje wąskotorowe po latach zapomnienia znów stają się popularne w Polsce. W 2023 r. podróżowało nimi ponad 948 tys. osób. To prawie dwukrotnie więcej niż przed 10 laty. A to nie koniec ciekawych statystyk.

Mitsubishi się rozpędza. Nowy ASX stał się właśnie starym ASX-em. Na rynku zadebiutuje nowsza wersja

Mitsubishi szykuje się do liftingu nowego ASX-a. Samochód w zmienionej formie zadebiutuje w Polsce już jesienią tego roku. Tak, dobrze zgadliście. W tle nowego ASX-a nadal powiewać będzie francuska flaga. A metod modernizacji można upatrywać w poliftingowym Capturze.

Gęstszy olej w starym silniku? To popularny mit wśród kierowców. Ile w nim prawdy?

Auto ma spory przebieg? Zatem do silnika trzeba wlać gęstszy olej. To ma wydłużyć jego żywotność. Tak przynajmniej mówi popularny wśród kierowców mit. Okazuje się jednak, że efekt może być zupełnie odwrotny. Mechanicy i specjaliści z rynku mechanicznego ostrzegają.

REKLAMA

Znamy cenę nowych tablic rejestracyjnych. Będą droższe od starych. A i tak nie dostanie ich każdy kierowca

1 czerwca 2024 r. w Polsce pojawią się nowe tablice rejestracyjne. Żółte oznaczenia z czerwonymi literami będą przeznaczone do czasowej rejestracji samochodów osobowych przeznaczonych do zawodów sportowych. Ile będzie kosztować ich wydanie?

MAN stworzy ciężarówkę z napędem wodorowym. hTGX nie będzie miał ogniwa paliwowego. On będzie spalać wodór

Nowa ciężarówka MAN hTGX zadebiutuje w 2025 r. Będzie to pojazd wyposażony w silnik spalinowy. Jego paliwem stanie się wodór. Ciągnik ma mieć zastosowanie specjalne. Czemu jednak MAN nazywa go pojazdem bezemisyjnym?

Jak podróżować z przyczepą kempingową? Jak się przygotować na taki wyjazd?

Pokój hotelowy z widokiem na jezioro i wraz z serią osobistych drobiazgów? Proszę bardzo! To jednak z zalet podróżowania z przyczepą kempingową. Sezon na takie wyjazdy właśnie w Polsce startuje. Warto zatem podpowiedzieć, jak kierowca może się do niego przygotować.

Wielkie zmiany dla kierowców w Gliwicach, Częstochowie i Tomaszowie Mazowieckim. Obejmą m.in. DTŚ

Rząd szykuje wielkie zmiany dla kierowców. Wyznaczył odcinki dróg w Gliwicach, Częstochowie i Tomaszowie Mazowieckim, które stracą status dróg krajowych. Nowelizacja, która wejdzie w życie 1 stycznia 2025 r., obejmuje m.in. legendarną Drogową Trasę Średnicową. Szlaki te wyjdą spod zarządu GDDKiA. Co to oznacza?

REKLAMA

Nowy zakład bieżnikowania opon w Polsce. Handlopex wykorzysta technologię Bridgestone

Handlopex uruchamia zakład bieżnikowania opon używanych w Kleszczelach. Ten każdego roku rocznie będzie produkował ok. 12 000 opon bieżnikowanych w technologii Bandag. Technologii Bandag, która została opracowana przez Bridgestone.

1,4 mld zł na autobusy z KPO. Nowy nabór dofinansuje nie tylko zakup autobusów elektrycznych

Ministerstwo infrastruktury ogłasza drugi nabór w konkursie autobusowym. Dostępna jest pula 1 403,5 mln zł. Za tą kwotę z KPO ma zostać sfinansowany zakup 372 autobusów. I nie muszą być one zeroemisyjne.

REKLAMA