Kategorie

Pierwsza jazda: nowe Audi A3 - luksusowy kompakt z genami limuzyny!

Kuba Brzeziński
Pierwsza jazda: nowe Audi A3 - luksusowy kompakt z genami limuzyny!
Kuba Brzeziński
24 lata historii, ponad 5 milionów sprzedanych sztuk i cztery generacje. Czyli do Polski zawitało właśnie nowe Audi A3. Jak jeździło się tym autem? Sprawdźcie nasze wrażenia z pierwszej jazdy.

Podczas prac stylistycznych projektantom Audi zależało na dwóch wartościach - mowa o sportowym charakterze i wyrazistości. Stąd aerodynamiczny przód schodzący się ku centralnej części, skupione lampy przednie pełne ostrych linii czy pełne "policzki" optycznie poszerzające nadwozie. Bardzo ciekawym akcentem jest charakterystyczne chociażby dla A6 "wcięcie w talii". To zostało osiągnięte poprzez podkreślone przednie i tylne nadkola. Wszystkie te elementy sprawiają, że nowe Audi A3 ma tzw. geny quattro i nawiązuje do legendy niemieckiej marki z lat osiemdziesiątych.

Zobacz również: Test: Mercedes A 200 Sedan, czyli jeździliśmy baby-CLSem

Nowe Audi A3 - matryca z sygnaturami świetlnymi

Na co warto zwrócić uwagę? W wersji S line między maską a pasem przednim tworzy się rasowa szczelina. Świetnie wypada też współczynnik oporu powietrza. W przypadku Spportbacka ten wynosi 0,28 (w poprzednim modelu było 0,32). Trzecią z innowacji są światła. Reflektory zostały wyposażone w specjalną, kwadratową matrycę w dolej części. Ta odpowiada nie tylko za światła do jazdy dziennej, ale również wyświetla sygnatury świetlne np. w czasie blokowania zamków za pomocą pilota. Co ciekawe, na tym innowacje związane z reflektorami nie kończą się. Bo te są np. sprzężone z nawigacją - dzięki temu lepiej doświetlają zakręty czy skrzyżowania w mieście. Minusy? Nowe A3 zamiast schudnąć, przytyło - dokładnie o 30 kilogramów. Na szczęście nie czuje się tego w czasie jazdy.

Audi A3

Pierwsza jazda: nowe Audi A3 - luksusowy kompakt z genami limuzyny!

Kuba Brzeziński

Stylistycznie kabina pasażerska nowego Audi A3 nie jest mocno zaskakująca. Deska składa się z wszystkich tych elementów, do których zdążyły nas przyzwyczaić takie modele jak chociażby Q3. Ciekawostki? Za kierownicą auta siedzi się dość nisko - to kolejne nawiązanie do sportowego charakteru. Wokoło kierownicy - niczym w Lambo - pojawiają się wloty powietrza dedykowane prowadzącemu. Poza tym już w wersji bazowej ekran multimedialny ma aż 10,1 cala i zostanie sparowany z ciekawym regulatorem umieszczonym w okolicy gałki zmiany biegów. Można przesuwać po nim palcem - ten zareaguje na dotyk i ustawi ciszej lub głośniej radio.

Zobacz również: Nowe Audi A3 - premiera czwartej generacji luksusowego kompaktu

Fotele nowego A3 powstają z 45 butelek plastikowych

Reklama

Niemcy popracowali nad ergonomią. Przykład? Nowe Audi A3 ma zminimalizowaną ilość przycisków. Większość funkcji została ukryta w ekranie dotykowym. Nowością w tym segmencie jest trójstrefowa klimatyzacja, a do tego sterowanie skrzyni automatycznej odbywa się nie z poziomu gałki, a wybieraka - ten komunikuje się z przekładnią za pomocą technologii by-wire. Nowe A3 to jednak też ekologia. Audi bardzo mocno chwali się tym, że tapicerka jednego fotela powstaje w wyniku recyklingu aż 45 butelek plastikowych. Co z bagażnikiem? Jego pojemność nie zmieniła się. Nowe A3 Sportback mieści od 380 do 1200 litrów. Dla porównania limuzyna zabiera 425 litrów bagażu.

Testowe Audi A3 zostało wyposażone w jednostkę 35 TFSI. Półtoralitrowy benzyniak ma 150 koni mocy, przekładnię dwusprzęgłową i lekką hybrydę sparowaną z instalacją 48V. Przy niskim obciążeniu wyłącza dwa cylindry, za sprawą akumulatora litowo-jonowego może przez dłuższy czas utrzymywać wyłączny silnik w korku, w trybie booster oferuje dodatkowy zastrzyk 50 Nm oraz podczas dojeżdżania do skrzyżowania dezaktywuje silnik. Jak sprawuje się w praktyce? I rusza, i zmienia przełożenia niezwykle płynnie. Ma wystarczającą moc i dobrze spisuje się w czasie jazdy. A do tego oferuje wysoką kulturę pracy.

Audi A3

Pierwsza jazda: nowe Audi A3 - luksusowy kompakt z genami limuzyny!

KONRAD SKURA

A3 35 TFSI mild-hybrid sprawdza czy auta z przodu ruszają

150-konne, benzynowe A3 osiąga pierwszą setkę po 8,4 sekundy. Prędkość maksymalna wynosi 224 km/h, podczas gdy średnie spalanie w czas pierwszych jazd oscylowało w granicy 7,5 litra (cykl mieszany). Spora ciekawostka dotycząca Audi A3 35 TFSI dotyczy pracy układu start-stop. Alternator-rozrusznik momentalnie odpala silnik, gdy kierowca chce ruszyć spod świateł. A wszystko za sprawą m.in. wspomagania radarem i kamerą. Jak to działa? Gdy Audi wykryje, że auto z przodu rusza, momentalnie uruchamia silnik. W ten sposób pojazd jest momentalnie gotowy do ruszenia.

Zobacz również: Oznaczenia silników Audi A3 8L. Diesel czy benzyna?

Jak prowadzi się nowe Audi A3? Samochód ma sztywne zawieszenie i precyzyjny układ kierowniczy. Lubi ciasne zakręty i nie boi się szybkich manewrów. Właściwości jezdne wersji testowej są o tyle lepsze, że miałem okazję testować model 150-konny. A to oznacza, że w tylnym zawieszeniu zniknęła belka skrętna znana z wersji bazowych, a pojawił się zestaw wahaczy. Za dopłatą wahacze są doposażone w amortyzatory z regulacją pracy - ta odbywa się na podstawie odczytów czujników przy kołach. Opcjonalnie dostępny jest też progresywny układ kierowniczy.

Nowe Audi A3 - ono naprawdę wie czy trzymasz kierownicę!

Innowacje? Jeżeli A-trójka porusza się w mieście, w którym światła są podłączone do specjalnego serwera (np. Ingolstadt), auto wylicza prędkość konieczną do utrzymania tzw. „zielonej fali”. Poza tym kierownica ma pojemnościowy czujnik utrzymywania dłoni. Gdy kierowca przestanie trzymać koło, pierwsza reakcja zostanie podjęta już po 15 sekundach. Najpierw pojawi się gong, potem samochód szarpnie hamulcami, a na końcu zatrzyma się na poboczu i zacznie trąbić żeby poinformować innych kierowców o problemie. Po trzecie na przedniej szybie pojawia się head-up - projekcyjny, a nie wyświetlany na płytce.

Audi A3

Pierwsza jazda: nowe Audi A3 - luksusowy kompakt z genami limuzyny!

Kuba Brzeziński

Nowe Audi A3 to bez wątpienia samochód doroślejszy - jeszcze dojrzalej rozumie potrzeby klientów segmentu premium i jeszcze pełniej stara się w nie wpisać. W segmencie C może być wzorem na polu jakości czy pewności prowadzenia. Niestety w stosunku do poprzednika jedno się nie zmieniło i raczej się już nie zmieni. Audi A3 Sportback to nadal drogie auto. Egzemplarz testowy został wyceniony na blisko 200 tysięcy złotych. Co może tłumaczyć tak wysoką wartość? Tak, to nadal kompakt segmentu C i tak, to nadal bliźniak np. Golfa. Z drugiej strony Audi jest wykonane jak samochody segmentu E, a do tego dysponuje tą samą technologią. A to musi kosztować.

Nowe Audi A3 - lista silników i dane techniczne:

  • 30 TFSI - 999 cm3, 110 KM, 200 Nm
  • 35 TFSI - 1498 cm3, 150 KM, 250 Nm
  • 30 TDI - 1968 cm3, 116 KM, 250 Nm
  • 35 TDI - 1968 cm3, 150 KM, 250 Nm

Nowe Audi A3 - cennik:

  • 30 TFSI - 99 700 zł
  • 35 TFSI - 109 900 zł
  • 35 TFSI S tronic - 119 000 zł
  • 30 TDI - 114 900 zł
  • 35 TDI S tronic - 132 400 zł

Pierwsza jazda: nowe Audi A3 - luksusowy kompakt z genami limuzyny!
Kuba Brzeziński
Pierwsza jazda: nowe Audi A3 - luksusowy kompakt z genami limuzyny!
Kuba Brzeziński
Pierwsza jazda: nowe Audi A3 - luksusowy kompakt z genami limuzyny!
Kuba Brzeziński
Pierwsza jazda: nowe Audi A3 - luksusowy kompakt z genami limuzyny!
Kuba Brzeziński
Pierwsza jazda: nowe Audi A3 - luksusowy kompakt z genami limuzyny!
Kuba Brzeziński
Pierwsza jazda: nowe Audi A3 - luksusowy kompakt z genami limuzyny!
Kuba Brzeziński
Pierwsza jazda: nowe Audi A3 - luksusowy kompakt z genami limuzyny!
Kuba Brzeziński
Pierwsza jazda: nowe Audi A3 - luksusowy kompakt z genami limuzyny!
Kuba Brzeziński
Pierwsza jazda: nowe Audi A3 - luksusowy kompakt z genami limuzyny!
KONRAD SKURA
Audi
Pierwsza jazda: nowe Audi A3 - luksusowy kompakt z genami limuzyny!
KONRAD SKURA
Audi
Pierwsza jazda: nowe Audi A3 - luksusowy kompakt z genami limuzyny!
KONRAD SKURA
Audi
Pierwsza jazda: nowe Audi A3 - luksusowy kompakt z genami limuzyny!
KONRAD SKURA
Audi
Pierwsza jazda: nowe Audi A3 - luksusowy kompakt z genami limuzyny!
KONRAD SKURA
Audi
Źródło: INFOR
Czy ten artykuł był przydatny?
tak
nie
Dziękujemy za powiadomienie
Jeśli nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania w tym artykule, powiedz jak możemy to poprawić.
UWAGA: Ten formularz nie służy wysyłaniu zgłoszeń . Wykorzystamy go aby poprawić artykuł.
Jeśli masz dodatkowe pytania prosimy o kontakt

Komentarze(0)

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code

    © Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

    Moto
    1 sty 2000
    13 cze 2021
    Zakres dat:

    Jak założyć PKK przez internet?

    Jak założyć PKK przez internet? Wystarczy że kandydat na kierowcę odwiedzi rządową stronę i po wypełnieniu zatwierdzi wniosek profilem zaufanym.

    Jak usunąć wpis taxi z dowodu? Czy się da?

    Jak usunąć wpis taxi z dowodu rejestracyjnego pojazdu? No i tu pojawia się pewien problem. Bo przepisy mówią nie o usunięciu, a raczej wykreśleniu.

    Gaz nie wbity w dowód: jak zalegalizować LPG w aucie?

    Gaz nie wbity w dowód? Jak zalegalizować obecność instalacji LPG w aucie? Błąd podczas montażu będzie kosztować kierowcę trochę... czasu!

    Mandat za brak wbitego haka. Ile wynosi?

    Mandat za brak wbitego haka: czy policjant może ukarać kierowcę grzywną? Jakie jeszcze konsekwencje oznacza brak haka w dowodzie rejestracyjnym?

    Test: Skoda Octavia Plug-in - nie świetna, ale zaskakująco dobra!

    Skoda Octavia plug-in nie jest idealna. Mimo wszystko test zakończyłem z uśmiechem na twarzy. Powód? Nie tylko hybrydy z Japonii są oszczędne!

    Volkswagen Polo 2021: częściowa autonomia jazdy to nowość!

    Volkswagen Polo 2021 jest oferowany z systemem IQ.Drive Travel Assist. Częściowa autonomia jazdy jest nowością w segmencie B.

    Samochód elektryczny: cena może czynić cuda?

    Samochód elektryczny: cena może sprawić, że elektryka kupiłby każdy Polak. Jaka jednak musiałaby być ta cena? Taka sama jak w spalinowcach.

    Zgłoszenie nabycia pojazdu: gdzie złożyć wniosek? W miejscu...

    Zgłoszenie nabycia pojazdu: gdzie złożyć wniosek? Ministerstwo Infrastruktury nie ma wątpliwości - zgłoszenie składa się w miejscu zamieszkania.

    Dożywotni zakaz prowadzenia pojazdów jest legalny?

    Dożywotni zakaz prowadzenia pojazdów jest legalny? Do Trybunały Konstytucyjnego wpłynęła właśnie skarga. Jaka będzie decyzja?

    Jak wygląda rejestracja nowego samochodu z salonu 2021?

    Jak wygląda rejestracja nowego samochodu z salonu w 2021 roku? Teraz salon dealerski może zarejestrować pojazd online. Jak wygląda procedura?

    Opel Astra 2022. Tak będzie wyglądać Astra L!

    Opel Astra 2022 pokazuje pierwsze szczegóły stylistyczne. Co zwraca uwagę? Astra L otrzyma przedni pas w stylu nowej Mokki i wirtualny kokpit.

    Zasady korzystania z hulajnogi elektrycznej

    Zasady korzystania z hulajnogi elektrycznej. Czyli dziś opowiemy o tym, o czym po 20 maja 2021 roku muszą pamiętać kierowcy tego typu pojazdów.

    Samochody wpływają na środowisko? Zdaniem Polaków... nie!

    Samochody wpływają na środowisko? Aż 46 proc. Polaków uważa, że auta nie powodują żadnej szkody, a 21 proc. nie ma zdania.

    Jak dostać się do grupy Speed?

    Jak dostać się do grupy Speed? To pytanie nurtuje kierowców. Odpowiedź? Stanowiska w tej formacji nie wypełnia się raczej z konkursu...

    Zagrożenie bezpieczeństwa w ruchu drogowym

    Zagrożenie bezpieczeństwa w ruchu drogowym: na czym polega i w jaki sposób jest karane? Dziś wyjaśnimy to pojęcie z prawnego punktu widzenia.

    Wbicie haka w dowód. Na czym polega?

    Wbicie haka w dowód - czyli dziś opowiemy o tym jak zalegalizować montaż haka przed wakacyjnym wyjazdem. Zapomnisz o tym? Możesz mieć problem!

    e-TOLL: rejestracja przy pomocy mObywatel

    e-TOLL: rejestracja do systemu jest skomplikowana? W żadnym razie! Teraz rejestrację można autoryzować nawet mObywatelem.

    Test: Nissan Leaf 62 kWh: 217-konny elektryk z dużym zasięgiem

    Nissan Leaf 62 kWh pojawił się przed naszą redakcją. Pierwsze wrażenie? Wydaje się taki zwykły jak na elektryka. Czy to dobrze? Naszym zdaniem...

    Od ilu lat można jeździć na hulajnodze elektrycznej?

    Od ilu lat można jeździć na hulajnodze elektrycznej? To pytanie, które dość często przewija się po nowelizacji przepisów. Jaka jest odpowiedź?

    Zakaz używania telefonu na pasach

    Zakaz używania telefonu na pasach zacznie obowiązywać od 1 czerwca 2021 roku. Co oznacza dla pieszych? Chociażby mandat za komórkę.

    Dodatki do OC. Które warto wybrać?

    Dodatki do OC to nie zawsze sposób na powiększenie kwoty składki. Czasami to metoda na wybór ciekawej polisy, która może realnie pomóc kierowcy.

    Telefon na pasach. Odszkodowanie będzie mniejsze?

    Telefon na pasach a odszkodowanie. Czyli dziś opowiemy o tym, co nowe przepisy obowiązujące od 1 czerwca 2021 roku mogą oznaczać dla pieszych.

    Wodorowy Peugeot e-Expert Hydrogen

    Wodorowy Peugeot e-Expert Hydrogen trafi do sprzedaży w roku 2021. Kompaktowy furgon dostawczy będzie zasilany ogniwem paliwowym.

    Test: Audi Q5 Sportback. SUV na sportowo? Pierwsza jazda.

    Audi Q5 Sportback oficjalnie pojawiło się w Polsce. Jakie są nasze pierwsze wrażenie z jazdy? To prawie zwykłe Q5. A prawie robi wielką różnicę!

    Telefoniczna ugoda z ubezpieczycielem. Co warto wiedzieć?

    Telefoniczna ugoda z ubezpieczycielem to coraz częściej stosowana forma rozliczenia szkody. Co warto wiedzieć o niej i co tak właściwie oznacza?