Kategorie

KAMAZ 4911: maszyna do wygrywania rajdu Dakar

Kalinowski Marcin
Kamaz 4911 podczas rajdu Dakar w 2006 roku
Der Reisenende
Przygotowując ciężarówkę Kamaz do pustynnych rajdów Rosjanie stworzyli prawdziwego potwora, nazwanego modelem 4911. I zwyciężyli nim w Rajdzie Dakar. Już siedem razy.
Reklama

Tak naprawdę wóz zespołu Kamaz Masters ma niewiele wspólnego z ogromnie popularnymi ciężarówkami firmy Kamaz, które od 1976 roku zjeżdzają z taśm produkcyjnych fabryk m.in. w Tatarstanie. W modelu 4911 ze „zwykłego” Kamaza została jedynie fabryczna rama nadwoziowa. Cała reszta, to już rękodzieło inżynierów zespołu Kamaz Masters.

Dowiadując się kolejnych szczegółów o rajdowym Kamazie włosy nierzadko stają dęba. Dobrym przykładem jest silnik: 17,2 litrowy diesel konstrukcji V8, z 32 zaworami w głowicy, wyposażony został w dwie turbosprężarki (z intercoolerem). Efekt to moc 730 koni mechanicznych! Pomyślicie pewnie w tym momencie: i co z tego? 730 koni mechanicznych już dzisiaj nikogo nie szokuje, napęd na cztery koła mają dzisiaj nawet rodzinne SUV-y. Pomyślcie jednak, że rajdowy Kamaz 4911 przyspiesza od 0 do „setki” w 14 sekund, osiągnięcie prędkości maksymalnej 183 km/h zajmuje mu mniej niż minutę. I dodajcie do tego fakt, że rzeczona ciężarówka waży 10 ton. Czyli mniej więcej dziesięć razy tyle, co wasz samochód.

Zobacz też: Wyższe opłaty drogowe dla ciężarówek

A ile to pali?

Aby taki potwór mógł gdziekolwiek dojechać, potrzebne jest paliwo. A Kamaz zżera go tyle, że gdyby na środku pustyni pojawili się jacyś ekolodzy, to najprawdopodobniej przywiązaliby się łańcuchami do kół ciężarówki tylko po to, aby nie mogła ruszyć z miejsca. Na przejechanie jednego kilometra ciężarówka zużywa bowiem ponad litr ropy, a dwa potężne, 450 litrowe zbiorniki wystarczają ledwo na 800 kilometrów odcinków specjalnych.

Napęd

4911 posiada oczywiście napęd na cztery koła, oparty o dwa wzmocnione mosty firmy Kamaz, wyposażone w blokady dyferencjału. Moc na koła przenosi 16 biega skrzynia biegów ZF, zaś rolę rozdzielacza mocy pełni układ Steyr VG2000/300, z dwuprzełożeniową blokadą. Zawieszenie zostało oparte na resorach piórowych: po 2 na każde koło.

Wnętrze

Reklama

Zaglądając do środka nie ma wątpliwości, że jest to prawdziwy pojazd terenowy. Z przodu jest miejsce dla trzech osób, które siedzą w fotelach kubełkowych firmy Sparco. Fabryczna, wielka kierownica została zastąpiona o wiele mniejszą, sportową. Całe nadwozie jest wzmocnione specjalną klatką bezpieczeństwa, a z tyłu znalazło się miejsce na kilka sztuk zapasowego ogumienia oraz na całe wyposażenie dodatkowe, potrzebne załodze i pojazdowi do przetrwania w trudnych warunkach.

Efekt jest piorunujący: 4911 może poruszać się wszędzie i w każdych warunkach. Według producenta, ciężarówka będzie działać w każdym klimacie, w temperaturze od -30 do 50 stopni Celsjusza.

Kamaz-Master

Zespół w którym jeździ 4911, czyli Kamaz-Master, został założony już 15 lat temu, aby reprezentować producenta. Szybko jednak team stał się półoficjalną offroadową reprezentacją Rosji podczas międzynarodowych zawodów. Sukcesów było już całkiem sporo: sześć tytułów mistrza świata i osiem w klasie Rally-Raid, a także siedem zwycięstw w arcytrudnym Rajdzie Dakar. Od samego początku istnienia teamu, kieruje nim jedna osoba: Semion Jakubow.

Zobacz też: Czy samochód ciężarowy można jednorazowo wrzucić w koszty?

Jeden z największych sukcesów team osiągnął w 2004 roku, właśnie na Rajdzie Dakar. Rosjanie zdominowali wtedy podium w klasie ciężarówek: pierwsze miejsce zajął Władymir Czagin, z pilotem Semionem Jakubowem. Na drugim miejscu stanął Firdausa Kabirowa i Ajdara Beljewa. Poza podium, na czwartym miejscu, znalazła się trzecia ciężarówka Kamaz: Mardewa Ilgizara i Girii Sergueia. Nawet pomocniczy wóz techniczny, transportujący części zamienne i mechaników, pokonał 38 innych, aktywnych uczestników rajdu.

Źródło: INFOR
Czy ten artykuł był przydatny?
tak
nie
Dziękujemy za powiadomienie
Jeśli nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania w tym artykule, powiedz jak możemy to poprawić.
UWAGA: Ten formularz nie służy wysyłaniu zgłoszeń . Wykorzystamy go aby poprawić artykuł.
Jeśli masz dodatkowe pytania prosimy o kontakt

Komentarze(0)

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code

    © Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

    Moto
    1 sty 2000
    18 cze 2021
    Zakres dat:
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail

    Audi RS e-tron GT: w 3,2 sek. do setki w elektryku! Pierwsza jazda.

    Audi e-tron GT choć jest elektryczny, powstaje w tej samej fabryce co R8. Choć nie emituje spalin, generuje potężną ilość emocji.

    Zastaw rejestrowy na pojeździe. Czym jest i kiedy jest wpisywany?

    Zastaw rejestrowy na pojeździe. Czyli dziś opowiemy o tym, czemu pojawia się taka adnotacja w dokumentach pojazdu i jak się jej pozbyć.

    Nadanie nowego numeru VIN. Na czym polega?

    Nadanie nowego numeru VIN może być konieczne po poważnej modyfikacji pojazdu. jak przeprowadzić procedurę zgodnie z przepisami?

    Wydanie dowodu rejestracyjnego zatrzymanego przez Policje

    Wydanie dowodu rejestracyjnego zatrzymanego przez Policje. Czyli jak odzyskać dokumenty pojazdu po kontroli funkcjonariuszy?

    Status PKK: nieprawidłowe dane. Co to oznacza?

    Status PKK: nieprawidłowe dane. Co oznacza taki komunikat pojawiający się w systemie info-car.pl? Kandydat na kierowcę nie ma się co martwić.

    Mitsubishi L200 po tuningu. Po fabrycznym tuningu!

    Mitsubishi L200 świetnie radzi sobie w terenie. Ma jednak pewną słabość. 150 koni to niezbyt dużo. Na szczęście Japończycy mogą coś na to poradzić.

    Zdjęcie samochodu z rejestracją nie narusza RODO

    Zdjęcie samochodu z rejestracją spokojnie można publikować. Powód? Numer rejestracyjny pojazdu nie stanowi danych osobowych.

    Cupra Ateca [TEST]: w 4,9 sek. do setki w... rodzinnym SUV-ie

    Cupra Ateca choć ma typowo rodzinne ubranie, oferuje kierowcy aż 300 koni. Czy takie połączenie sprawdza się na drodze?

    Jak sprawdzić numer PKK? Kierowcę czeka wizyta w urzędzie...

    Jak sprawdzić numer PKK? Niestety, ale ustawodawca nie przewidział możliwości sprawdzenia online. To oznacza, że kierowca musi zawitać w urzędzie.

    Wniosek o dokonanie adnotacji w dowodzie rejestracyjnym

    Wniosek o dokonanie adnotacji w dowodzie rejestracyjnym: jak wygląda, jakie dokumenty do niego dołączyć i ile kosztuje załatwienie sprawy?

    Ile czasu jest ważny numer PKK?

    Ile czasu jest ważny numer PKK? To pytanie, które mogą zadać kandydaci na kierowców. A więc? Postaramy się odpowiedzieć na nie w naszym materiale.

    Fabryczny gaz nie wbity w dowód. Co to oznacza?

    Fabryczny gaz nie wbity w dowód tworzy poważny problem dla kierowcy. Powód? Samochód nie przejdzie przeglądu technicznego!

    Nowy Lexus NX. Wygląda jak stary, ale jest nowy i ma plug-ina

    Nowy Lexus NX został oficjalnie zaprezentowany. Druga odsłona SUV-a segmentu D zdaniem producenta otrzymała aż 95 proc. nowych komponentów.

    Jak założyć PKK przez internet?

    Jak założyć PKK przez internet? Wystarczy że kandydat na kierowcę odwiedzi rządową stronę i po wypełnieniu zatwierdzi wniosek profilem zaufanym.

    Jak usunąć wpis taxi z dowodu? Czy się da?

    Jak usunąć wpis taxi z dowodu rejestracyjnego pojazdu? No i tu pojawia się pewien problem. Bo przepisy mówią nie o usunięciu, a raczej wykreśleniu.

    Gaz nie wbity w dowód: jak zalegalizować LPG w aucie?

    Gaz nie wbity w dowód? Jak zalegalizować obecność instalacji LPG w aucie? Błąd podczas montażu będzie kosztować kierowcę trochę... czasu!

    Mandat za brak wbitego haka. Ile wynosi?

    Mandat za brak wbitego haka: czy policjant może ukarać kierowcę grzywną? Jakie jeszcze konsekwencje oznacza brak haka w dowodzie rejestracyjnym?

    Test: Skoda Octavia Plug-in - nie świetna, ale zaskakująco dobra!

    Skoda Octavia plug-in nie jest idealna. Mimo wszystko test zakończyłem z uśmiechem na twarzy. Powód? Nie tylko hybrydy z Japonii są oszczędne!

    Volkswagen Polo 2021: częściowa autonomia jazdy to nowość!

    Volkswagen Polo 2021 jest oferowany z systemem IQ.Drive Travel Assist. Częściowa autonomia jazdy jest nowością w segmencie B.

    Samochód elektryczny: cena może czynić cuda?

    Samochód elektryczny: cena może sprawić, że elektryka kupiłby każdy Polak. Jaka jednak musiałaby być ta cena? Taka sama jak w spalinowcach.

    Zgłoszenie nabycia pojazdu: gdzie złożyć wniosek? W miejscu...

    Zgłoszenie nabycia pojazdu: gdzie złożyć wniosek? Ministerstwo Infrastruktury nie ma wątpliwości - zgłoszenie składa się w miejscu zamieszkania.

    Dożywotni zakaz prowadzenia pojazdów jest legalny?

    Dożywotni zakaz prowadzenia pojazdów jest legalny? Do Trybunały Konstytucyjnego wpłynęła właśnie skarga. Jaka będzie decyzja?

    Jak wygląda rejestracja nowego samochodu z salonu 2021?

    Jak wygląda rejestracja nowego samochodu z salonu w 2021 roku? Teraz salon dealerski może zarejestrować pojazd online. Jak wygląda procedura?

    Opel Astra 2022. Tak będzie wyglądać Astra L!

    Opel Astra 2022 pokazuje pierwsze szczegóły stylistyczne. Co zwraca uwagę? Astra L otrzyma przedni pas w stylu nowej Mokki i wirtualny kokpit.

    Zasady korzystania z hulajnogi elektrycznej

    Zasady korzystania z hulajnogi elektrycznej. Czyli dziś opowiemy o tym, o czym po 20 maja 2021 roku muszą pamiętać kierowcy tego typu pojazdów.