Kategorie

Mazda MX-5 w wersji Superlight

Mazda MX-5 Superlight
Dla upamiętnienia 20-lecia wspaniałego sukcesu, Mazda stworzyła MX-5 w wersji Superlight. Bazując na roadsterze 3. generacji, model wystawowy jest radykalną ewolucją formuły MX-5.
Reklama

Podobnie jak MX-5, który oznaczał odrodzenie klasycznego roadstera w 1989 r., Mazda MX-5 Superlight ożywia ideę otwartego sportowego samochodu z przeszłości. Oto studium prawdziwego samochodu sportowego z dynamicznym silnikiem benzynowym MZR 1,8 i radykalnie zaprojektowanym nadwoziem, bez przedniej szyby, oraz sportowymi nastawami podwozia.

Europejski Ośrodek Badawczo-Rozwojowy Mazdy w Oberursel stworzył samochód oddający sedno przyjemności z jazdy, jaką chce zapewniać Mazda. Oparty na symbolu marki, roadsterze Mazda MX-5, MX-5 w wersji Superlight jest 2-osobowym samochodem sportowym. Głównym wyzwaniem dla zespołu projektującego było „rozwinięcie MX-5, doprowadzonego do perfekcji w ciągu ostatnich 20 lat, na jeszcze wyższy, ekstremalny poziom” powiedział szef projektu, Hasip Girgin. Rezultatem pracy projektantów jest roadster o porywającej sylwetce, wyjątkowo lekki i sprowadzony do podstaw sportowego prowadzenia, ale bez pomijania nowoczesnych technologii zapewniających bezpieczeństwo.

Projekt zewnętrzny

“Od dawna marzyłem o zbudowaniu Mazdy MX-5 o tak radykalnej formie” mówi Peter Birtwhistle, główny projektant Mazda Motor Europe, omawiając ten program. “Obecnie zmniejszenie masy stało się decydującym czynnikiem w rozwoju pojazdów i nadszedł właściwy czas. Pokazujemy, jak lekki może być teraz samochód.”
Zespół projektowy sprowadził MX-5 do jego podstawowych zalet, by stworzyć „czysty” roadster. Rozwój seryjnego modelu MX-5 koncentrował się na więzi kierowcy i pasażera z pojazdem oraz uzyskaniu dynamiki jazdy pełnej emocji związanych z otwartym nadwoziem. Celem projektu MX-5 w wersji Superlight było dalsze zacieśnienie tych więzi. Usuwając przednią szybę oraz składany dach i jego ramę, projektanci zrobili istotny krok w tym kierunku.

Zobacz też: Mazda MX-5: emocje pod kontrolą

Reklama

Ponieważ nie ma przedniej szyby, nie są też potrzebne wycieraczki. Całkowicie otwarte nadwozie wystawowego roadstera umożliwia także wyeliminowanie zewnętrznych klamek, bocznych szyb i mechanizmów ich podnoszenia/opuszczania. Pojedyncze, niewielkie lusterko z aluminium daje dobrą widoczność do tyłu. Jest ono zamocowane na wydłużonej pokrywie komory silnikowej. Przednie i tylne światła są takie same jak w modelu produkcyjnym, uzupełnione o światła LED z przodu i światła hamowania z tyłu każdego pałąka przeciwkapotażowego, przyczyniające się do jeszcze bardziej sportowego wyglądu roadstera.

Ze względu na brak przedniej szyby trzeba było przedłużyć oryginalną aluminiową pokrywę komory silnikowej do kabiny. Ten dołączony fragment jest wykonany z laminatu węglowego i stanowi osłonę ramy tablicy rozdzielczej. W ten sposób zmieniono także proporcje nadwozia, wydłużając przód i tworząc wrażenie,  że pasażerowie siedzą bardziej z tyłu, nad tylną osią, podkreślane przez masywne pałąki i ich aerodynamiczne oprofilowanie. MX-5 w wersji Superlight to nowoczesna interpretacja charakterystycznych proporcji historycznych samochodów wyścigowych.

Wnętrze

Kierowca i pasażer Mazdy MX-5 w wersji Superlight zajmują miejsca w wyścigowych fotelach „kubełkowych” wykonanych z ultralekkiego kompozytu węglowego. Mają one regulowany przesuw i są wyłożone taką samą skórą, jak podłokietniki, koło kierownicy, lekka aluminiowa dźwignia zmiany biegów oraz hamulec ręczny. Dopasowane kolorystycznie 4-punktowe pasy bezpieczeństwa przytrzymują mocno kierowcę i pasażera na ich miejscach.

Przedłużenie pokrywy komory silnikowej sięgające do kabiny pasażerskiej tworzy daszek nad tablicą przyrządów, co zmniejsza ją wizualnie w porównaniu z seryjną MX-5. Wykonana z lekkiego tworzywa wzmocnionego włóknem szklanym, zawiera te same przyrządy, co model produkcyjny. Są one mocowane w tablicy za pomocą obramowania z lekkiego kompozytu węglowego. Jak „rasowy” samochód wyścigowy, MX-5 w wersji Superlight ma przycisk zapłonu pośrodku tablicy rozdzielczej, obok dwóch awaryjnych przycisków odcinających dopływ paliwa i zasilanie elektryczne.

Zobacz też: Mazda MX-5 samczym okiem

Wentylacja i kontrola temperatury w otwartym przedziale pasażerskim mogą mieć tylko ograniczoną skuteczność, więc pojazd wystawowy nie ma klimatyzacji ani wentylatora. Pęd powietrza wzrasta wraz z prędkością, toteż potrzebne są tylko niewielkie szczeliny nawiewu. Z ultralekkiego kompozytu węglowego wykonano także podwieszoną centralną konsolę z gniazdem iPoda® i trójkątne wzmocnienia w drzwiach, także bez wewnętrznych „boczków”. Kierowca i pasażer mogą oprzeć tam łokcie w czasie jazdy.

Dynamika jazdy

Mazda MX-5 w wersji Superlight jest jeżdżącym samochodem studyjnym, a jego produkcja w najbliższej przyszłości nie jest planowana. Pod pokrywą znajduje się dopracowany i oszczędny silnik benzynowy MZR 1,8 połączony z seryjną, 5-przełożeniową skrzynią biegów. Rozwija on moc maksymalną 93 kW/126 KM przy 6500 obr./min. W celu uzyskania przyjemnego odgłosu pracy silnika zastosowano akcesoryjny polerowany i malowany proszkowo wlot powietrza z aluminium oraz układ wylotowy Mazdaspeed, specjalne do MX-5 w wersji Superlight. Te układy zapewniają większy przepływ powietrza dolotowego i mniejsze przeciwciśnienie spalin. Silnik brzmi tak, jakby miał znacznie większą pojemność skokową. W czasie zmiany obciążenia „bulgocze” w tłumiku, wydając ekscytujący sportowy odgłos, którego można by oczekiwać od silnika o bardzo dużej mocy.

Pojazd studyjny ma także zapewnić lepszą dynamikę jazdy, toteż zastosowano w nim układ hamulcowy z 4 tłoczkami w nieruchomych zaciskach oraz perforowane tarcze. Konieczne było zwiększenie w tym celu rozstawu kół o 50 mm. Specjalnie dopracowane podwozie z zawieszeniem Bilstein® B16 i stabilizatorami Eibach®  zapewnia obniżenie nadwozia MX-5 w wersji Superlight o 30 mm w porównaniu z seryjną MX-5. Sportowy, hydrauliczny, wspomagany mechanizm kierowniczy z przekładnią zębatkową pochodzi z modelu produkcyjnego. Jego liniowa charakterystyka, w połączeniu z precyzyjnie działającą skrzynią biegów o krótkich przełożeniach dźwigni, składają się na charakter roadstera, od lat odnoszącego wielkie sukcesy na całym świecie. Z produkcyjnego samochodu pochodzą także opony 205/45 R17 (z wersji 2-litrowej) na aluminiowych felgach, które są jednymi z najlżejszych na rynku, przy masie poniżej 8 kg.

Dane techniczne Mazdy MX-5 Superlight

Nadwozie

Roadster

Samonośne

Liczba miejsc

2

Wymiary zewnętrzne

Długość całkowita

mm

4020

Szerokość całkowita

mm

1720

Wysokość całkowita (bez obciążenia)

mm

1110

Rozstaw osi

mm

2330

Rozstaw kół przód/tył

mm

1540/1545

Prześwit

mm

106

Silnik

typ

MZR 1,8 benzynowy

Moc maks.

kW/KM

93/126 przy 6500 obr/min

Moment maks.

Nm

167 przy 4500 obr/min

Przekładnia

5-biegowa ręcznie sterowana

Przednie/Tylne zawieszenie

Podwójne wahacze poprzeczne/wielowahaczowe

Amortyzatory (przód/tył)

Bilstein® jednorurowe

Opony

205/45 R17

Hamulce przód/tył

Tarczowe wentylowane/tarczowe

Średnica tarcz (przód/tył)

mm

300/280

Osiągi

Przyspieszenie 0-100 km/h *

s

8,9

Zużycie paliwa (średnie)*

l/100 km

6,3

Emisja CO2 (średnia) *

g/km

150

Min. masa własna (bez kierowcy)

kg

995

Mazda MX-5 Superlight
Mazda MX-5 Superlight
Mazda MX-5 Superlight
Mazda MX-5 Superlight
Mazda MX-5 Superlight
Mazda MX-5 Superlight
Źródło: INFOR
Czy ten artykuł był przydatny?
tak
nie
Dziękujemy za powiadomienie
Jeśli nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania w tym artykule, powiedz jak możemy to poprawić.
UWAGA: Ten formularz nie służy wysyłaniu zgłoszeń . Wykorzystamy go aby poprawić artykuł.
Jeśli masz dodatkowe pytania prosimy o kontakt

Komentarze(0)

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code

    © Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

    Moto
    1 sty 2000
    13 cze 2021
    Zakres dat:

    Jak założyć PKK przez internet?

    Jak założyć PKK przez internet? Wystarczy że kandydat na kierowcę odwiedzi rządową stronę i po wypełnieniu zatwierdzi wniosek profilem zaufanym.

    Jak usunąć wpis taxi z dowodu? Czy się da?

    Jak usunąć wpis taxi z dowodu rejestracyjnego pojazdu? No i tu pojawia się pewien problem. Bo przepisy mówią nie o usunięciu, a raczej wykreśleniu.

    Gaz nie wbity w dowód: jak zalegalizować LPG w aucie?

    Gaz nie wbity w dowód? Jak zalegalizować obecność instalacji LPG w aucie? Błąd podczas montażu będzie kosztować kierowcę trochę... czasu!

    Mandat za brak wbitego haka. Ile wynosi?

    Mandat za brak wbitego haka: czy policjant może ukarać kierowcę grzywną? Jakie jeszcze konsekwencje oznacza brak haka w dowodzie rejestracyjnym?

    Test: Skoda Octavia Plug-in - nie świetna, ale zaskakująco dobra!

    Skoda Octavia plug-in nie jest idealna. Mimo wszystko test zakończyłem z uśmiechem na twarzy. Powód? Nie tylko hybrydy z Japonii są oszczędne!

    Volkswagen Polo 2021: częściowa autonomia jazdy to nowość!

    Volkswagen Polo 2021 jest oferowany z systemem IQ.Drive Travel Assist. Częściowa autonomia jazdy jest nowością w segmencie B.

    Samochód elektryczny: cena może czynić cuda?

    Samochód elektryczny: cena może sprawić, że elektryka kupiłby każdy Polak. Jaka jednak musiałaby być ta cena? Taka sama jak w spalinowcach.

    Zgłoszenie nabycia pojazdu: gdzie złożyć wniosek? W miejscu...

    Zgłoszenie nabycia pojazdu: gdzie złożyć wniosek? Ministerstwo Infrastruktury nie ma wątpliwości - zgłoszenie składa się w miejscu zamieszkania.

    Dożywotni zakaz prowadzenia pojazdów jest legalny?

    Dożywotni zakaz prowadzenia pojazdów jest legalny? Do Trybunały Konstytucyjnego wpłynęła właśnie skarga. Jaka będzie decyzja?

    Jak wygląda rejestracja nowego samochodu z salonu 2021?

    Jak wygląda rejestracja nowego samochodu z salonu w 2021 roku? Teraz salon dealerski może zarejestrować pojazd online. Jak wygląda procedura?

    Opel Astra 2022. Tak będzie wyglądać Astra L!

    Opel Astra 2022 pokazuje pierwsze szczegóły stylistyczne. Co zwraca uwagę? Astra L otrzyma przedni pas w stylu nowej Mokki i wirtualny kokpit.

    Zasady korzystania z hulajnogi elektrycznej

    Zasady korzystania z hulajnogi elektrycznej. Czyli dziś opowiemy o tym, o czym po 20 maja 2021 roku muszą pamiętać kierowcy tego typu pojazdów.

    Samochody wpływają na środowisko? Zdaniem Polaków... nie!

    Samochody wpływają na środowisko? Aż 46 proc. Polaków uważa, że auta nie powodują żadnej szkody, a 21 proc. nie ma zdania.

    Jak dostać się do grupy Speed?

    Jak dostać się do grupy Speed? To pytanie nurtuje kierowców. Odpowiedź? Stanowiska w tej formacji nie wypełnia się raczej z konkursu...

    Zagrożenie bezpieczeństwa w ruchu drogowym

    Zagrożenie bezpieczeństwa w ruchu drogowym: na czym polega i w jaki sposób jest karane? Dziś wyjaśnimy to pojęcie z prawnego punktu widzenia.

    Wbicie haka w dowód. Na czym polega?

    Wbicie haka w dowód - czyli dziś opowiemy o tym jak zalegalizować montaż haka przed wakacyjnym wyjazdem. Zapomnisz o tym? Możesz mieć problem!

    e-TOLL: rejestracja przy pomocy mObywatel

    e-TOLL: rejestracja do systemu jest skomplikowana? W żadnym razie! Teraz rejestrację można autoryzować nawet mObywatelem.

    Test: Nissan Leaf 62 kWh: 217-konny elektryk z dużym zasięgiem

    Nissan Leaf 62 kWh pojawił się przed naszą redakcją. Pierwsze wrażenie? Wydaje się taki zwykły jak na elektryka. Czy to dobrze? Naszym zdaniem...

    Od ilu lat można jeździć na hulajnodze elektrycznej?

    Od ilu lat można jeździć na hulajnodze elektrycznej? To pytanie, które dość często przewija się po nowelizacji przepisów. Jaka jest odpowiedź?

    Zakaz używania telefonu na pasach

    Zakaz używania telefonu na pasach zacznie obowiązywać od 1 czerwca 2021 roku. Co oznacza dla pieszych? Chociażby mandat za komórkę.

    Dodatki do OC. Które warto wybrać?

    Dodatki do OC to nie zawsze sposób na powiększenie kwoty składki. Czasami to metoda na wybór ciekawej polisy, która może realnie pomóc kierowcy.

    Telefon na pasach. Odszkodowanie będzie mniejsze?

    Telefon na pasach a odszkodowanie. Czyli dziś opowiemy o tym, co nowe przepisy obowiązujące od 1 czerwca 2021 roku mogą oznaczać dla pieszych.

    Wodorowy Peugeot e-Expert Hydrogen

    Wodorowy Peugeot e-Expert Hydrogen trafi do sprzedaży w roku 2021. Kompaktowy furgon dostawczy będzie zasilany ogniwem paliwowym.

    Test: Audi Q5 Sportback. SUV na sportowo? Pierwsza jazda.

    Audi Q5 Sportback oficjalnie pojawiło się w Polsce. Jakie są nasze pierwsze wrażenie z jazdy? To prawie zwykłe Q5. A prawie robi wielką różnicę!

    Telefoniczna ugoda z ubezpieczycielem. Co warto wiedzieć?

    Telefoniczna ugoda z ubezpieczycielem to coraz częściej stosowana forma rozliczenia szkody. Co warto wiedzieć o niej i co tak właściwie oznacza?