REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Nowa Lancia Ypsilon

Lancia Ypsilon łączy w sobie wyrafinowany włoski styl z innowacyjnością rozwiązań technologicznych Fot. Lancia
Lancia Ypsilon łączy w sobie wyrafinowany włoski styl z innowacyjnością rozwiązań technologicznych Fot. Lancia

REKLAMA

REKLAMA

W czerwcu br. wejdzie na rynki Europy Lancia Ypsilon, która jest już czwartą generacją modelu, mierzącego swoje powodzenie liczbą półtora miliona pojazdów na drodze. Od września nowa Lancia będzie dostępna w Wielkiej Brytanii i Irlandii pod marką Chrysler.

Tegoroczny genewski Salon Samochodowy był miejscem światowej premiery nowej Lancii Ypsilon, która łączy w sobie wyrafinowany włoski styl z innowacyjnością rozwiązań technologicznych i troską o ekologię. Prawdziwy „Fashion City-Car” stał się idealną ofertą dla wymagających klientów. Pięciodrzwiowa lecz wyglądająca jak pojazd 3-drzwiowy, niekonwencjonalna i luksusowa Lancia Ypsilon przy długości, szerokości i wysokości 384 x 167 x 152 cm ma 239-centymetrowy rozstaw osi i mieści pięć osób. W stosunku do wymiarów zewnętrznych odznacza się wiodącą w segmencie "B" pojemnością bagażową oraz największą w swej klasie przestrzenią pasażerską.

REKLAMA

Nadwozie

Po raz pierwszy Ypsilon występuje w wersji 5-drzwiowej. Mimo kompaktowej wielkości, nadwozie nowej Lancii Ypsilon zachowuje swą opływową formę. Chociaż przestrzeń pozostaje praktycznie identyczna jak poprzednio i rozstaw osi nie ulega zmianie, różnice są widoczne: szyba czołowa zostaje przesunięta do przodu, przez co skraca się maska i komora silnika - w zamian powiększona jest pojemność tylnej przestrzeni bagażowej. Tym sposobem długość Ypsilon wzrosła o sześć centymetrów lecz wysokość spadła o dwa − wydłużając faktycznie i optycznie sylwetkę pojazdu. Ponadto dzięki eliptycznym modułom reflektorów Bi-ksenonowych Ypsilon zyskuje na agresywności swego wyglądu. Patrząc z boku możemy zauważyć dwie dynamiczne krzywizny: pierwsza zaczyna się na masce silnika i biegnie wzdłuż linii okien, i dalej ku górze tylnego słupka. Druga zaś wspina się od słupka przedniego, wyznaczając górną linię okien i jakby na przekór pierwszej – opada, rysując krawędź trójkąta tylnego okna - jest to wyraźne nawiązanie do stylistyki Lancii Delta.

Zobacz również:Test Lancia Delta: Najpiękniejsza w klasie

Układ jezdny

Dalszy ciąg materiału pod wideo

W porównaniu z modelem poprzednim zawieszenie przednie na kolumnach MacPherson zostało znacznie „odchudzone” lecz wciąż zadziwiać może właściwościami w sytuacjach kolizyjnych. Obniżenie masy zawieszenia jest efektem zastosowania jednolitych wahaczy dolnych z materiału nadwytrzymałego (pierwsze rozwiązanie tego typu w Europie) oraz modularnej poprzecznicy z cienkościennej blachy stalowej o dużej wytrzymałości.W nowym zawieszeniu przednim zastosowano rozdzielne punkty mocowania amortyzatorów, pozwalające przenosić siły działające na nadwozie dwoma rożnymi ścieżkami. Większa sztywność osiowa podnosi sprawność działania amortyzatora, zapewniając w ten sposób lepsze tłumienie drgań mechanicznych i natężenia hałasów jezdnych. Nowością jest zastosowanie „trzeciej ścieżki rozproszenia” energii w przedniej części pojazdu jako czynnika kontrolującego przebieg deformacji w razie kolizji czołowej. Tego rodzaju rozwiązanie umożliwia skierowanie sił udarowych ku bardziej odpornej mechanicznie platformie samochodu, ograniczając tym samym oddziaływanie energii zderzenia na przedział pasażerski. O technicznej ewolucji platformy świadczą elementy śrubowane: belka przedniego zderzaka ze stali odpuszczonej oraz lekka lecz wysokowytrzymała belka zderzaka tylnego ze szlachetnego tworzywa Xenoy.

Silniki

Gama jednostek napędowych nowej Lancii Ypsilon składa się z dwóch silników benzynowych − 69-konnego 1.2 Fire EVO II i 85-konnego 0.9 TwinAir (także w parze z półautomatyczną przekładnią DFN) oraz 95-konnego turbodiesla 1.3 MultiJet II. Już wkrótce dostępny będzie także silnik Fire 1.2 EVO II Bi-fuel (na benzynę i LPG).

Dane techniczne 

SILNIK

1.2 Fire EVO  69 KM Stop&Start

1.3 MultiJet 95 KM Stop&Start

0.9 TwinAir 85 KM Stop&Start

Rodzaj

czterocylindrowy, rzędowy 

czterocylindrowy, rzędowy 

dwucylindrowy, rzędowy

Średnica cylindra x skok tłoka (mm)

70,8 x 78,9

69,6 x 82,0

80,5 x 86,0

Pojemność skokowa (cm3)

1242

1248

875

Stopień sprężania

11,1:1

16,8:1

10,0:1

Moc maksymalna: KM-EEC (kW-EEC)

69 KM (51 kW) przy 5500 obr/min

95 KM (70 kW) przy 400 obr/min

85 KM (63 kW)przy 5500 obr/min

Moment maksymalny: Nm EEC)

102 przy 3000 obr/min

200 przy 1500 obr/min

145 przy 1900 obr/min

Rozrząd i napęd

SOHC, VVT (pasek zębaty)

DOHC (łańcuchowy)

SOHC, MultiAir (łańcuchowy)

Zasilanie

wytrysk wielopunktowy

common rail, MultiJet II i  turbosprężarka VGT

wtrysk wielopunktowy i turbosprężarka

HAMULCE

Przednie, rozmiar  (mm)

tarcze lite

257,0 x 12,0

tarcze wentylowane

257,0 x 22,0   

tarcze wentylowane

257 x 22,0   

Tylne, średnica (mm)

T 203,0

T 203,0

T 203,0

ZAWIESZENIE

Przednie

niezależne, kolumny McPherson, dolne wahacze poprzeczne mocowane do wspornika pomocniczego

niezależne, kolumny McPherson, dolne wahacze poprzeczne mocowane do wspornika pomocniczego

niezależne, kolumny McPherson, dolne wahacze poprzeczne mocowane do wspornika pomocniczego

Tylne

belka skrętna

belka skrętna

belka skrętna

KOŁA

Ogumienie

185/55 R15 82 T

185/55 R15 82 T

185/55 R15 82 T

(*) = opcja wyposażenia  

/

195/45 R16 84 H

195/45 R16 84 H

Kompaktowe koło zapasowe  opt. 803

S135/80 R14

S135/80 R14

S135/80 R14

MASY i POJEMNOŚCI
(zgodnie z homologacją)

Masa własna wg DIN (kg)

965,0

1050,0

975,0/980,0 (DFN)

Pojemność zbiornika paliwa (w litrach)

40,0

40,0

40,0

Ładowność (łącznie z kierowcą, w kg

535,0 (wersja 5-miejscowa
480,0 (wersja 4-miejscowa)

535,0 (wersja 5-miejscowa
480,0 (wersja 4-miejscowa))

535,0 (wersja 5-miejscowa
480,0 (wersja 4-miejscowa))

Maksymalna masa holowanej przyczepy (kg)

750,0

1000,0

750,0

OSIĄGI

Prędkość maksymalna (km/h)

163,0

183,0

176,0

Przyspieszenie 0 – 100 km/h (sekund)

14.5

11.4

11.9/12,2 (DFN)

ZUŻYCIE PALIWA wg EEC (l/100km)  dyrektywa 1999/100/EC

Cykl miejski / pozamiejski / mieszany

6,4 / 4,1 / 4,9

4,7 / 3,2 / 3,8

5,0 / 3,8 / 4,2

4,9 / 3,7 / 4,1 (DFN)

Emisja CO2 (g/km)

115,0

99,0

99,0/97,0 (DFN)

Zobacz również: Pierwsza jazda: Nowa Lancia Ypsilon

Wyposażenie i wnętrze

REKLAMA

Efektowne włoskie nadwozie kryje awangardowe rozwiązania napędu, które dzięki technologiom TwinAir, MultiJet II i Start&Stop obniżają zużycie paliwa i emisję spalin. Dodatkowy komfort zapewniają, m.in. system infotainment „Blue&Me−TomTom LIVE” czy system „Smart Fuel” − obok asystenta parkowania II generacji Magic Parking, reflektorów Bi-ksenonowych (HID) i lamp tylnych LED. Ponadto Lancia dba o bezpieczeństwo kierowcy i pasażerów w najwyższym stopniu. Jest wyposażona w od 4 do 6 poduszek powietrznych (poduszki czołowe, kurtynowe i fotelowe boczne), napinacze wstępne i ograniczniki napięcia przednich pasów bezpieczeństwa oraz trzypunktowe, bezwładnościowe pasy dla siedzeń tylnych. Wyposażeniem seryjnym każdej Lancii Ypsilon są także zaczepy mocowania fotelików dziecięcych ISOFIX na kanapie tylnej.

Nową Lancię można konfigurować na wiele sposobów, odpowiadających upodobaniom i potrzebom klienta. Możliwość dowolnego wyboru wśród trzech wersji wyposażenia (Silver, Gold i Platinum), 16 kolorów nadwozia (w tym 4 kombinacji dwutonowych), sześciu odmian wystroju wnętrza, trzech wzorów obręczy z lekkiego stopu oznacza, iż dostępnych jest ponad 600 wariantów personalizacji. 

REKLAMA

Lista wyposażenia wersji Silver obejmuje zdalne sterowanie zamka centralnego, regulację kolumny kierownicy w dwóch płaszczyznach, elektrycznie sterowane okna przednie, tylną kanapę dzieloną i składaną 50/50, fotel kierowcy z regulacją wysokości, 15-calowe obręcze stalowe, tapicerkę wnętrza z „technicznej” tkaniny z elektrycznie zgrzewanymi ściegami, odbiornik radiowy oraz elektrycznie ogrzewane okno tylne. Na wyposażenie bezpieczeństwa składają się systemy ABS z EBD, BAS, czołowe i boczne kurtyny powietrzne oraz zaczepy ISOFIX dla fotelika dziecięcego.

W kolejnej wersji Gold nabywca otrzymuje dodatkowo klimatyzację manualną, radioodbiornik CD/MP3, elektrycznie sterowane lusterka zewnętrzne, skórzane obszycie koła kierownicy i skórzany mieszek selektora biegów, tapicerkę Castiglio. Topowa wersja Platinum oferuje ponadto sterowane elektrycznie okna tylne, lampy przeciwmgielne, 15-calowe obręcze ze stopu lekkiego oraz tapicerkę ze skóry. Dla osób zainteresowanych dalszą i ekskluzywną personalizacją samochodu dostępna jest pełna gama akcesoriów najwyższej jakości, które z uwagi na elegancję i precyzję wykonania podkreślają techniczne i estetyczne walory pojazdu, wpisując się idealnie w specyficzny styl marki Lancia. Są to m.in. efektowne, 16-calowe obręcze z lekkiego stopu, fartuchy progowe, przyciemniane klosze świateł głównych, czarne nakładki progowe z podświetlanym logo, system infotainment „Blue&Me−TomTom LIVE” oraz pakiety akcesoryjne wyposażenia.

Wystarczy wsiąść do środka, aby przekonać się o stopniu wyrafinowania materiałowego i kolorystycznego, dokładności wykonania i niezliczonych możliwości konfigurowania nowej Lancii Ypsilon.Fot. Lancia
Mimo kompaktowej wielkości, nadwozie nowej Lancii Ypsilon zachowuje swą opływową formę Fot. Lancia
Po raz pierwszy Ypsilon występuje w wersji 5-drzwiowej Fot. Lancia
Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Polski rynek ze wzrostami sprzedaży w 2024 r. Auta osobowe drożeją, a dostawcze... tanieją

Blisko 50 tys. fabrycznie nowych aut osobowych. Na tyle został wyceniony rynek w Polsce w marcu. Lider? Ten jest tylko jeden. Pozycję zachowuje Toyota.

Polskie Porsche 911. Na świecie jest tylko jeden egzemplarz

Wiedzieliście o tym, że Polacy tworzą unikalne Porsche 911? Zajmuje się tym firma Indecent. Jej nowe auto o oznaczeniu 005 powstało na bazie generacji 991. To jedyny taki egzemplarz na świecie.

Przegląd roweru na wiosnę. Co trzeba sprawdzić i jak przygotować rower do sezonu?

Wiosna to czas, w którym z garaży i piwnic kierowcy wyprowadzają rowery. Przed rozpoczęciem eksploatacji jednośladu warto jednak upewnić się, że jest on gotowy na sezon. Co trzeba sprawdzić w rowerze na wiosnę? Oto opis przeglądu krok po kroku.

Nowa Dacia Spring to elektryk i jedno z najtańszych aut na rynku w Polsce!

Marka zaprezentowała cennik nowej Dacii Spring. Ten startuje od 76 900 zł. Przy tej cenie Spring jest nie tylko najtańszym elektrykiem w Polsce. To także jeden z najtańszych fabrycznie nowych samochodów w kraju.

REKLAMA

Nawet 100 tys. zł za każdego pasażera na gapę. Tyle kosztuje przewóz nielegalnych imigrantów do Wielkiej Brytanii

Nawet 50 tys. zł za każdego nielegalnego imigranta. Tyle zapłaci zarówno kierowca, jak i jego pracodawca. Co gorsze, drakońską karę może zapłacić także ten przewoźnik, który przewiezie "pasażera" nieświadomie. Choć jest sposób na zmniejszenie kary.

Umowa leasingu tylko na piśmie? To już przeszłość. No może prawie... Czy zmieni się też kwestia wykupu auta?

Umowę leasingu musi być spisana na piśmie. Pod rygorem nieważności. Takie przepisy obowiązują od 24 lat. I teraz mogą się zmienić. Pojawił się projekt ustawy, który zezwoli na elektroniczne zawieranie takich umów. To oznacza sporo większą wygodę transakcji.

Komu, komu... Ostatnie egzemplarze GR Yaris do wzięcia w Polsce. Pula powoli się kończy

Nowa Toyota GR Yaris tania nie jest. Kosztuje co najmniej 214 900 zł. Powstaje jednak w limitowanej serii, a do tego oferuje 280-konny silnik. To prawdziwy sportowiec! Zakup tego auta może zatem stanowić gratkę. A jest ku temu jeszcze okazja. Być może ostatnia.

Kiedy pieszy nie ma pierwszeństwa na pasach?

Polskie przepisy przewidują przypadki, w których pieszy wcale nie ma pierwszeństwa na przejściu dla pieszych. Dziś je zatem omówimy. Wskażemy także, jaki pieszy może dostać mandat za wymuszenie pierwszeństwa na pasach.

REKLAMA

Nissan Qashqai 2024. Lifting japońskiego hitu sprzedaży stawia na nowości technologiczne

Trzecia generacja Nissana Qashqaia po 3 latach obecności rynkowej otrzymuje delikatny lifting. Zmiany stylistyczne? To początek. Bo tu ważniejsza jest technologia. Auto dostanie m.in. nową kamerę 360 stopni 3D, asystenta głosowego Google czy możliwość zdalnych płatności Google Pay.

Zagraniczny kierowca taxi w Polsce. Wiecie, że ponad połowa posiada wyższe wykształcenie?

Zagraniczni kierowcy taxi w Polsce stali się standardem. Za kierownicami zasiadają głównie Ukraińcy, Białorusini i Gruzini. Aby ich poznać, FreeNow przeprowadziło badanie ankietowe wśród 1500. z nich.

REKLAMA