Kategorie

Cadillac XLR-V

Cadillac XLR-V to luksusowy roadster o sportowym charakterze fot. Cadillac
Cadillac XLR-V to luksusowy roadster o sportowym charakterze, wyposażony w 450-konny silnik V8 ze sprężarką mechaniczną.

Cadillac XLR-V, dostępny w Europie od kwietnia 2007, w doskonałym stylu dołącza do rosnącego grona luksusowych modeli sportowej serii V. Silnik V8 Northstar z mechaniczną turbosprężarką osiąga moc 331 kW (450 KM), w połączeniu z umieszczoną z tyłu automatyczną sześciobiegową skrzynią biegów, rozpędza XLR-V od 0 do 100 km/h (0-62 mph) w 4,7 sekundy.

Mierzący 4,51 m długości i 1,84 m szerokości Cadillac XLR-V wzorowany jest na legendarnym samochodzie koncepcyjnym Evoq, który odmienił oblicze firmy Cadillac. Cadillac XLR-V to połączenie wyrazistego i śmiałego wzornictwa z luksusem i zaawansowaną technologią. Dodając do tego tylny napęd i rozkład masy pojazdu między osiami w proporcji 50:50, otrzymamy doskonale wyważony pojazd o niespotykanej dynamice i wysokich osiągach.

Silnik Northstar ze sprężarką mechaniczną

Sercem Cadillaca XLR-V jest silnik o pojemności 4,4 litra wyposażony w sprężarkę mechaniczną i chłodnicę powietrza doładowującego. Silnik V8 z układem podwójnych, umieszczonych w głowicy wałków rozrządu o nazwie Northstar V8 S.C. (Supercharged – ze sprężarką mechaniczną) rozwija moc 331 kW (450 KM) przy 6400 obr./min. i dysponuje momentem obrotowym 561 Nm przy 3900 obr./min. 90% maksymalnej wartości momentu obrotowego uzyskuje w zakresie prędkości obrotowych od 2200 obr./min. do 6000 obr./min., dzięki czemu Cadillac XLR-V posiada niezwykłe osiągi.

Zobacz też: Pancerny Cadillac Baracka Obamy

Doładowany silnik Northstar V8 dysponuje wyższą o 124 KM (91 kW) mocą od wersji wolnossącej, a wydajność powyżej 100 KM uzyskiwanych z jednego litra pojemności czyni go jednym z najbardziej efektywnych silników V8 na świecie.

Silnik Northstar V8 S.C. z dwoma wałkami rozrządu umieszczonymi w głowicy posiada układ zmiennych faz rozrządu, któremu zawdzięcza wysokie osiągi, zachowując przy tym odpowiedni stopień wyrafinowania i kultury pracy kojarzony z luksusową marką. Gwałtownie rosnąca krzywa momentu obrotowego sięga poziomu o 138 Nm wyższego niż w przypadku jednostki podstawowej. Dzięki temu Cadillac XLR-V dołączył do elitarnej grupy pojazdów rozpędzających się od 0 do 100 km/h w czasie krótszym niż 5 sekund. Warto zaznaczyć, że rekordowo duże przyspieszenia są cechą charakteryzującą wszystkich modeli serii V.

Układ dolotowy i układ wydechowy

Reklama

Układ dolotowy w Cadillacu XLR-V został zmodyfikowany pod kątem zwiększonego zapotrzebowania na powietrze zarówno potężnego silnika jak i sprężarki mechanicznej. Dzięki temu ilość powietrza dostarczanego do silnika i do sprężarki wzrosła o 30%. Wlot powietrza znajdujący się nad chłodnicą dostarcza powietrze do silnika. Z kolei do sprężarki mechanicznej powietrze doprowadzane jest dwoma przewodami, łączącymi się w jeden tuż przed wejściem do urządzenia. Dzięki temu możliwe było zastosowanie jednego masowego czujnika przepływu powietrza.

Układ dolotowy został zaprojektowany w taki sposób, by maksymalnie obniżyć wewnętrzne opory przepływu. Kształt każdego z przewodów doprowadzających powietrze do sprężarki został zoptymalizowany, aby ograniczyć jej głośność i poziom wibracji. W konsekwencji, powstał układ dolotowy o przyjemnej barwie dźwięku.

Zobacz też: Test Volvo S80 T6: ognisty rydwan

Układ wydechowy Cadillaca XLR-V posiada specjalnie zaprojektowany tłumik łączący w sobie cechy tłumika tradycyjnego i sportowego. Aby zachować niski poziom głośności podczas codziennej eksploatacji samochodu, układ wydechowy składa się z wielu komór odpowiednio tłumiących dźwięk pracy silnika. Podczas sportowej jazdy otwiera się, uruchamiany podciśnieniowo, zawór recyrkulacji spalin umożliwiając swobodny obieg gazów wylotowych. W obudowie zaworu znajduje się szereg otworów ułatwiających przepływ spalin przez układ wydechowy. W efekcie obniżono ciśnienie gazów wylotowych oraz zwiększono moc silnika.

Automatyczna sześciobiegowa skrzynia biegów

Reklama

Silnik Northstar V8 SC Cadillaca XLR-V współpracuje z automatyczną, sześciobiegową skrzynią biegów Hydra-Matic 6L80. W modelu XLR-V nowa, automatyczna skrzynia biegów została umieszczona po raz pierwszy w tylnej części pojazdu. Skrzynia płynnie przełącza biegi nawet pod dużym obciążeniem i jest sterowana za pomocą 32-bitowego modułu elektronicznego pozwalającego na uzyskanie szybkiej zmiany przełożeń. Dodatkowo, szeroki zakres przełożeń wpłynął na poprawę przyspieszeń i obniżenie zużycia paliwa.

Automatyczna skrzynia biegów typ 6L80 posiada sterownik, w którym umieszczono optymalizujące jej pracę moduły: Performance Algorithm Shifting (PAS), Performance Algorithm Liftfoot (PAL) oraz Driver Shift Control (DSC). Moduł PAS umożliwia szybką redukcję biegu podczas jazdy z zamkniętą przepustnicą w zakręcie lub w poślizgu bocznym. Takie działanie obniża ciśnienie w przekładni hydrokinetycznej pozwalając na jego płynny wzrost w momencie ponownego otwarcia przepustnicy. Moduł PAL ogranicza zmiany biegu na wyższy, utrzymując stały bieg podczas jazdy w zakręcie z zamkniętą przepustnicą. Moduł DSC pozwala kierowcy na sekwencyjną zmianę biegów.

Płynną zmianę biegów w Cadillacu XLR-V osiągnięto dzięki elektronicznemu sterowaniu silnikiem i skrzynią biegów. Podczas zmiany biegów moc silnika zostaje zmniejszona, aby zaraz po wejściu na kolejne przełożenie wzrosnąć. Dzięki temu zmiany biegów są praktycznie niezauważalne.

Sportowe podwozie

Zmiany w podwoziu modelu Cadillac XLR-V polegały na zwiększeniu wydajności układu hamulcowego, zmianie charakterystyki zawieszenia, powiększeniu średnic przedniego i tylnego drążka stabilizatora, usztywnieniu tulei elementów zawieszenia i zwiększeniu rozmiarów kół i opon. Oprócz tych zmian, zastosowano dodatkowe chłodnice oleju układu wspomagania i układu kierowniczego oraz pompę oleju o wyższej wydajności.

Najbardziej zauważalne są zmiany w układzie hamulcowym. W związku z wysoką mocą jednostki napędowej i sportowymi właściwościami jezdnymi Cadillac XLR-V musi zapewniać dużą siłę hamowania oraz płynne i niezmiennie skuteczne działanie. Aby to osiągnąć, inżynierowie wykorzystali układ hamulcowy stosowany w modelu Z51 Corvette, z dużymi, wentylowanymi tarczami hamulcowymi i sportowymi okładzinami. Przednie tarcze hamulcowe mają średnicę 340mm, tylne 330 mm. Grubość tarcz hamulcowych została zwiększona tak, by poprawić ich zdolność odprowadzania ciepła. Przednie zaciski posiadają konstrukcję dwutłoczkową, a tylne wyposażono w jeden.

Aktywne zawieszenie w Cadillacu XLR-V zastało poddane modyfikacjom mającym na celu osiągnięcie właściwości jezdnych porównywalnych do osiągów sportowego roadstera z doładowanym silnikiem. Zadaniem układu aktywnego zawieszenia jest utrzymywanie nadwozia w jednej płaszczyźnie. Dzięki znacznemu ograniczeniu sił działających na nadwozie pojazdu, kierowca może liczyć na komfortową, w pełni kontrolowaną jazdę.

Zmiana charakterystyki układu sterującego pracą zawieszenia w połączeniu ze sztywniejszym przednim i tylnym drążkiem stabilizatora oraz wzmocnionymi tulejami tylnego zawieszenia przyniosła poprawę właściwości jezdnych modelu Cadillacu XLR-V w porównaniu z wersją podstawową XLR. Inną, charakterystyczną cechą samochodów z serii V jest czterokanałowy system stabilizacji toru jazdy (StabiliTrak), posiadający cztery tryby pracy, w tym dla entuzjastów jazdy sportowej, tryb „wyczynowy”. W trybie sportowym układ sterowania tylko w niewielkim stopniu wpływa na w zachowanie samochodu na drodze.

Średnica kół i szerokość opon zostały powiększone, aby zapewnić lepszą przyczepność. Przednie opony mają rozmiar 235/45R19, natomiast tylne 255/40R19. Opony dostarczane przez firmę Pirelli posiadają budowę „run-flat”, pozwalającą na jazdę bez powietrza.

Źródło: Własne
Czy ten artykuł był przydatny?
tak
nie
Dziękujemy za powiadomienie
Jeśli nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania w tym artykule, powiedz jak możemy to poprawić.
UWAGA: Ten formularz nie służy wysyłaniu zgłoszeń . Wykorzystamy go aby poprawić artykuł.
Jeśli masz dodatkowe pytania prosimy o kontakt

Komentarze(0)

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code
    Moto
    1 sty 2000
    18 cze 2021
    Zakres dat:
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail

    Audi RS e-tron GT: w 3,2 sek. do setki w elektryku! Pierwsza jazda.

    Audi e-tron GT choć jest elektryczny, powstaje w tej samej fabryce co R8. Choć nie emituje spalin, generuje potężną ilość emocji.

    Zastaw rejestrowy na pojeździe. Czym jest i kiedy jest wpisywany?

    Zastaw rejestrowy na pojeździe. Czyli dziś opowiemy o tym, czemu pojawia się taka adnotacja w dokumentach pojazdu i jak się jej pozbyć.

    Nadanie nowego numeru VIN. Na czym polega?

    Nadanie nowego numeru VIN może być konieczne po poważnej modyfikacji pojazdu. jak przeprowadzić procedurę zgodnie z przepisami?

    Wydanie dowodu rejestracyjnego zatrzymanego przez Policje

    Wydanie dowodu rejestracyjnego zatrzymanego przez Policje. Czyli jak odzyskać dokumenty pojazdu po kontroli funkcjonariuszy?

    Status PKK: nieprawidłowe dane. Co to oznacza?

    Status PKK: nieprawidłowe dane. Co oznacza taki komunikat pojawiający się w systemie info-car.pl? Kandydat na kierowcę nie ma się co martwić.

    Mitsubishi L200 po tuningu. Po fabrycznym tuningu!

    Mitsubishi L200 świetnie radzi sobie w terenie. Ma jednak pewną słabość. 150 koni to niezbyt dużo. Na szczęście Japończycy mogą coś na to poradzić.

    Zdjęcie samochodu z rejestracją nie narusza RODO

    Zdjęcie samochodu z rejestracją spokojnie można publikować. Powód? Numer rejestracyjny pojazdu nie stanowi danych osobowych.

    Cupra Ateca [TEST]: w 4,9 sek. do setki w... rodzinnym SUV-ie

    Cupra Ateca choć ma typowo rodzinne ubranie, oferuje kierowcy aż 300 koni. Czy takie połączenie sprawdza się na drodze?

    Jak sprawdzić numer PKK? Kierowcę czeka wizyta w urzędzie...

    Jak sprawdzić numer PKK? Niestety, ale ustawodawca nie przewidział możliwości sprawdzenia online. To oznacza, że kierowca musi zawitać w urzędzie.

    Wniosek o dokonanie adnotacji w dowodzie rejestracyjnym

    Wniosek o dokonanie adnotacji w dowodzie rejestracyjnym: jak wygląda, jakie dokumenty do niego dołączyć i ile kosztuje załatwienie sprawy?

    Ile czasu jest ważny numer PKK?

    Ile czasu jest ważny numer PKK? To pytanie, które mogą zadać kandydaci na kierowców. A więc? Postaramy się odpowiedzieć na nie w naszym materiale.

    Fabryczny gaz nie wbity w dowód. Co to oznacza?

    Fabryczny gaz nie wbity w dowód tworzy poważny problem dla kierowcy. Powód? Samochód nie przejdzie przeglądu technicznego!

    Nowy Lexus NX. Wygląda jak stary, ale jest nowy i ma plug-ina

    Nowy Lexus NX został oficjalnie zaprezentowany. Druga odsłona SUV-a segmentu D zdaniem producenta otrzymała aż 95 proc. nowych komponentów.

    Jak założyć PKK przez internet?

    Jak założyć PKK przez internet? Wystarczy że kandydat na kierowcę odwiedzi rządową stronę i po wypełnieniu zatwierdzi wniosek profilem zaufanym.

    Jak usunąć wpis taxi z dowodu? Czy się da?

    Jak usunąć wpis taxi z dowodu rejestracyjnego pojazdu? No i tu pojawia się pewien problem. Bo przepisy mówią nie o usunięciu, a raczej wykreśleniu.

    Gaz nie wbity w dowód: jak zalegalizować LPG w aucie?

    Gaz nie wbity w dowód? Jak zalegalizować obecność instalacji LPG w aucie? Błąd podczas montażu będzie kosztować kierowcę trochę... czasu!

    Mandat za brak wbitego haka. Ile wynosi?

    Mandat za brak wbitego haka: czy policjant może ukarać kierowcę grzywną? Jakie jeszcze konsekwencje oznacza brak haka w dowodzie rejestracyjnym?

    Test: Skoda Octavia Plug-in - nie świetna, ale zaskakująco dobra!

    Skoda Octavia plug-in nie jest idealna. Mimo wszystko test zakończyłem z uśmiechem na twarzy. Powód? Nie tylko hybrydy z Japonii są oszczędne!

    Volkswagen Polo 2021: częściowa autonomia jazdy to nowość!

    Volkswagen Polo 2021 jest oferowany z systemem IQ.Drive Travel Assist. Częściowa autonomia jazdy jest nowością w segmencie B.

    Samochód elektryczny: cena może czynić cuda?

    Samochód elektryczny: cena może sprawić, że elektryka kupiłby każdy Polak. Jaka jednak musiałaby być ta cena? Taka sama jak w spalinowcach.

    Zgłoszenie nabycia pojazdu: gdzie złożyć wniosek? W miejscu...

    Zgłoszenie nabycia pojazdu: gdzie złożyć wniosek? Ministerstwo Infrastruktury nie ma wątpliwości - zgłoszenie składa się w miejscu zamieszkania.

    Dożywotni zakaz prowadzenia pojazdów jest legalny?

    Dożywotni zakaz prowadzenia pojazdów jest legalny? Do Trybunały Konstytucyjnego wpłynęła właśnie skarga. Jaka będzie decyzja?

    Jak wygląda rejestracja nowego samochodu z salonu 2021?

    Jak wygląda rejestracja nowego samochodu z salonu w 2021 roku? Teraz salon dealerski może zarejestrować pojazd online. Jak wygląda procedura?

    Opel Astra 2022. Tak będzie wyglądać Astra L!

    Opel Astra 2022 pokazuje pierwsze szczegóły stylistyczne. Co zwraca uwagę? Astra L otrzyma przedni pas w stylu nowej Mokki i wirtualny kokpit.

    Zasady korzystania z hulajnogi elektrycznej

    Zasady korzystania z hulajnogi elektrycznej. Czyli dziś opowiemy o tym, o czym po 20 maja 2021 roku muszą pamiętać kierowcy tego typu pojazdów.