Kategorie

Cadillac STS

Model STS to flagowe auto Cadillaca. Obecnie sprzedawana wersja ma nową automatyczną skrzynię biegów i opcjonalnie napęd na cztery koła. Cadillac STS fot. Cadillac
Model STS to flagowe auto Cadillaca. Obecnie sprzedawana wersja ma nową automatyczną skrzynię biegów i opcjonalnie napęd na cztery koła. Cadillac STS fot. Cadillac
Model STS to flagowe auto Cadillaca. Obecnie sprzedawana wersja ma nową automatyczną skrzynię biegów i opcjonalnie napęd na cztery koła. Zmian w Cadillacu STSie jest jednak o wiele więcej.

Nowa, automatyczna skrzynia biegów oraz dostępny opcjonalnie napęd na wszystkie koła są jednymi z wielu zmian jakie zaprezentował Cadillac w swoim flagowym sedanie, modelu STS. Doskonałość Cadillaca STS jest efektem konsekwentnego dopracowywania detali. Osiągi samochodu i poziom luksusu są jeszcze wyższe, a stosowane rozwiązania techniczne bardziej nowoczesne i wyrafinowane.

Reklama

Cadillac STS to bez wątpienia stuprocentowy Cadillac. Dlaczego? Wystarczy spojrzeć na pionowo umieszczone reflektory przednie, lampy tylne i trzecie światło stopu wykonane w technologii LED oraz na charakterystyczny kształt nadwozia w formie klina. Dopełnieniem są 18-calowe, polerowane tarcze kół wykonane ze stopu aluminium, a w wersji Sport Luxury V6 stylowe pokrywy piast kół ze znakiem firmy Cadillac.

Cadillac STS jest największym samochodem klasy sedan oferowanym na rynku europejskim. Długość całkowita wynosi 4985 mm, rozstaw osi 2957 mm, a rozstaw kół przednich i tylnych wynosi odpowiednio 1596 i 1581 mm. STS posiada przestronne i stylowe wnętrze, w którym główny nacisk położono na jakość materiałów i precyzję wykonania.

Do wykończenia wnętrza Cadillaca STS zastosowano szlachetne materiały. W wersji Elegance deskę rozdzielczą i tablicę wskaźników zdobią aluminiowe elementy dekoracyjne. W wersji Sport Luxury klient ma do wyboru jeden z dwóch, znajdujących się na wyposażeniu standardowym, wzorów drewnianych paneli dekoracyjnych. Do wykończenia siedzeń użyto wzmocnionej, specjalnie wyprawianej, miękkiej skóry. Opcjonalnie dostępna jest tapicerka skórzana Tuscany. Podsufitka i wewnętrzne powierzchnie słupków dachowych wykończone są tkaniną Monaco. Plastikowe powierzchnie drzwi i deski rozdzielczej o naturalnej, ziarnistej fakturze są bardzo przyjemne w dotyku.

Zobacz też: MINI Cooper S Cabrio

Reklama

Cadillac STS może być napędzany silnikiem V6 o pojemności 3,6 litra, ze zmiennymi fazami rozrządu,osiągającym moc 189 kW (257 KM) lub silnikiem V8 Northstar o pojemności 4,6 litra, ze zmiennymi fazami rozrządu, o mocy 239 kW (325 KM). Oba silniki napędzają koła za pomocą automatycznej skrzyni biegów posiadającej również manualny tryb pracy. W wersji z silnikiem V8 współpracującym z sześciobiegową skrzynią automatyczną, dostępny jest napęd na wszystkie koła.

Zastosowanie czterech wałków rozrządu z systemem zmiennych faz pozwoliło zwiększyć sprawność silnika V6, a równocześnie obniżyć zużycie paliwa, ograniczyć emisję szkodliwych substancji i poprawić elastyczność jednostki. W przypadku silnika 3,6l V6 moment obrotowy osiąga 90% swojej maksymalnej wartości w zakresie prędkości obrotowej silnika od 1600 do 5800 obr./min. Dodatkowo, elektronicznie sterowana przepustnica (ETC) umożliwiła optymalizację pracy silnika w funkcji zmiany położenia pedału przyspieszenia. Z silnikiem V6, Cadillac STS rozpędza się od 0 do 100 km/h w czasie 7,4 sekundy. Silnik 4,6l Northstar pozwala rozpędzić STS od 0 do 100 km/h w jedyne 6,2 sekundy.

Aktywny układ zawieszenia

W wyposażeniu standardowym Cadillaca STS z silnikiem V8 znajduje się układ sterujący pracą zawieszenia (Magnetic Ride Control) umożliwiający pogodzenie komfortu jazdy z wysokimi osiągami samochodu. Układ pozwala na wybór jednego z dwóch programów pracy zawieszenia: sportowego lub komfortowego. Na dobre właściwości jezdne ma również wpływ przekładnia kierownicza firmy ZF oraz czterokanałowy układ stabilizacji toru jazdy StabiliTrak. System ten pomaga kierowcy utrzymać zadany tor jazdy przyhamowując odpowiednie koło lub koła, niezależnie od tego czy kierowca sam używa hamulca, czy też nie. Układ StabiliTrak jest w pełni zintegrowany z systemem kontroli trakcji i układem ABS.

Jako wyposażenie dodatkowe Cadillaca STS dostępne są również: system dostępu do samochodu bez użycia kluczyka z przyciskiem uruchamiania silnika, adaptacyjny układ kontroli prędkości jazdy (Tempomat ACC), czterokolorowy wyświetlacz danych na przedniej szybie (HUD), podgrzewane i wentylowane fotele oraz podgrzewana kierownica. Pakiet wyposażenia dodatkowego w przypadku modelu STS z silnikiem V8 w wersji Elegance zawiera podgrzewane fotele i elektrycznie sterowane fotele przednie z regulacją podparcia lędźwiowego.

System obejmuje również funkcję pamięci ustawień pozwalającą na zaprogramowanie położenia foteli, lusterek zewnętrznych oraz kolumny kierownicy, a także ustawień radioodbiornika i układu klimatyzacji dla dwóch różnych kierowców. W przypadku wersji Sport Luxury pakiet wyposażenia dodatkowego zawiera panele dekoracyjne z drewna eukaliptusa, podgrzewane fotele przednie, podgrzewaną kierownicę, elektrycznie regulowane podparcie lędźwiowe w obu fotelach przednich oraz wysokiej klasy system multimedialny.

System dźwięku składa się z zestawu Audio Bose 5.1 Surround Sound wykorzystującego 15 głośników, wbudowany sześciopłytowy odtwarzacz płyt CD i DVD, 8-calowy ekran dotykowy o rozdzielczości VGA. Ponadto, system multimedialny może posiadać interfejs Bluetooth, funkcję rozpoznawania głosu i system nawigacyjny.

Cadillac STS-V

Cadillac STS-V jest najbardziej ekscytującym modelem serii V firmy Cadillac. Stanowi idealne połączenie silnika ze sprężarką mechaniczną, tylnego napędu i niepowtarzalnego wzornictwa Cadillaca. Sercem wersji STS-V jest ręcznie składany silnik Northstar o pojemności 4,4 litra, wyposażony w chłodnicę powietrza doładowującego i sprężarkę mechaniczną. Silnik V8 SC (Supercharged – ze sprężarką mechaniczną) rozwija moc 350 kW (476 KM) przy prędkości obrotowej 6400 obr./min. Maksymalna prędkość obrotowa tego silnika wynosi 6700 obr./min. Silnik Northstar V8 SC ma moc o 111 kW (151 KM) wyższą od silnika wolnossącego. Wydajność na poziomie ponad 100 KM z litra pojemności czyni go jednym z najmocniejszych silników V8 seryjnie produkowanych na świecie.

Silnik Northstar V8 SC zapewnia 595 Nm przy 3900 obr./min, o 168 NM więcej niż w wersji podstawowej. Moment obrotowy osiąga 90% swojej maksymalnej wartości w zakresie od 2200 do 6000 obr./min. Silnik Northstar V8 SC współpracuje z sześciobiegową automatyczną skrzynią biegów. Jest to najmocniejszy silnik, jaki kiedykolwiek był stosowany w samochodach marki Cadillac. Podwozie modelu Cadillac STS-V zostało zoptymalizowane pod kątem właściwości jezdnych w każdych warunkach drogowych.

Próby przeprowadzano na torze testowym GM Milford Proving Ground, znajdującym się w okolicy słynnego toru wyścigowego Nürburgring Nordschleife w Niemczech. Niesamowite przeciążenia związane z rozpędzaniem, hamowaniem i jazdą w zakręcie wymagały zastosowania dodatkowych modyfikacji. Cadillac STS-V ma szersze opony (P255/45R18 przód, P275/40R19 tył), tarcze hamulcowe o większej średnicy, większe klocki hamulcowe i zaciski. Drążki reakcyjne i sprężyny zawieszenia są sztywniejsze. Układ kierowniczy charakteryzuje się mniejszym przełożeniem. Podwozie zostało ustawione tak, by sprostać wysokim osiągom samochodu. Kwestia komfortu zeszła tym razem na dalszy plan.

Osiągi

Dzięki charakterystycznej atrapie przedniej, wykonanej z siatki ze stali nierdzewnej, z logo firmy Cadillac, już na pierwszy rzut oka widać, że Cadillac STS-V należy do rodziny modeli V. Wizerunek samochodu uzupełnia spoiler i wloty powietrza znajdujące się w dolej części przedniego zderzaka. Ich zadaniem jest dostarczenie powietrza do tarcz hamulcowych. Aby pomieścić wzmocniony silnik V8, pokrywa silnika otrzymała nowy kształt. Wykonana została z materiału kompozytowego, a dzięki przetłoczeniom zyskała na sztywności.

Tył Cadillaca STS-V wyróżnia się wyższym i bardziej wysuniętym do tyłu spoilerem, który wytwarza dodatkową siłę dociskającą samochód do drogi. Spoiler stanowi też obudowę trzeciego światła stop i emblematu firmy. Dwie błyszczące rury wydechowe potwierdzają przynależność STS-V do grupy aut o wysokich osiągach. Nowe boczne wloty powietrza dopełniają całości. Duże, 10-ramienne lakierowane tarcze kół ze stopu aluminium o rozmiarach 8,5x18” – przód i 9,5x19” - tył, zapewniają skuteczne chłodzenie elementów układu hamulcowego, ukazując czterotłoczkowe zaciski hamulcowe z logo serii V oraz duże tarcze hamulcowe Brembo o średnicy 355/365 mm.

Wyraziste wnętrze wysokiej jakości

Górna i dolna część deski rozdzielczej pokryta jest ręcznie układaną skórą. Wytworne wnętrze modelu STS-V posiada wykończenia wykonane z jesionu, zdobiące środkową część deski rozdzielczej, konsolę środkową oraz panele we wszystkich drzwiach. Na desce rozdzielczej po stronie pasażera znajdują się elementy dekoracyjne z aluminium oraz kolorowy emblemat firmy Cadillac.

Nowa kierownica Cadillaca STS-V jest całkowicie wykończona skórą. Poza przyciskami nawigacyjnymi Centrum Informacji Kierowcy, na kole kierownicy znajdują się przyciski sterowania tempomatem. W standardowym wyposażeniu oferowany jest system nawigacji z DVD, zestaw Audio Bose 5.1 Surround Sound i układ ostrzegający o przekraczaniu linii na jezdni. Na ekranie wyświetlacza Centrum Informacji Kierowcy może pojawiać się informacja o wartości ciśnienia doładowania.

Precyzyjnie zestrojone sportowe podwozie

Pomimo konieczności skrócenia dwu-elementowego wału napędowego, silnik w modelu STS-V został zamontowany 4mm niżej niż w standardowym modelu STS V8. Zmiana ta spowodowała obniżenie środka ciężkości i poprawiła działanie układu napędowego.

Z uwagi na większe obciążenia pochodzące z silnika, konstrukcja przedniej części pojazdu została wzmocniona. Powodem decyzji o wzmocnieniu tyłu nadwozia był zastosowany układ napędowy, czyli konieczność przeniesienia większego momentu napędowego i większych sił w czasie jazdy po łuku. Zarówno przednia jak i tylna część podwozia otrzymały również odpowiednie wzmocnienia w miejscu mocowania mechanizmów różnicowych i drążków reakcyjnych.

Drążek stabilizatora przedniego o zwiększonej do 36 mm średnicy oraz sztywne sprężyny zawieszenia przedniego przenoszą większe obciążenia wynikające z sił powstających podczas hamowania i jazdy w zakręcie. Aby zrównoważyć podsterowną charakterystykę jezdną samochodu zwiększono również (do 25,4 mm) średnicę tylnego drążka stabilizatora. Sprężyny tylnego zawieszenia zostały wzmocnione tak, aby zapewnić stateczność kierunkową pojazdu.

Zobacz też: Ferrari 458 Italia

Zadaniem specjalnie przygotowanych amortyzatorów jednokomorowych jest tłumienie drgań pochodzących od cięższych kół. Układ poziomowania nadwozia Nivomat reguluje wysokość zawieszenia zależnie do obciążenia pojazdu zwiększając poziom tłumienia drgań wraz ze wzrostem przeciążeń. Zmodyfikowane przeguby i tuleje elementów zawieszenia poprawiają kontrolę nad samochodem, zarówno podczas jazdy agresywnej, jak i spokojnej.

Zmienione przełożenie przekładni kierowniczej (17.2:1) oznacza większą czułość i krótszy czas reakcji układu kierowniczego. Dzięki zastosowaniu przekładni kierowniczej firmy ZF o zmiennym przełożeniu, udało się zachować stateczność pojazdu w krytycznych sytuacjach przy dużych prędkościach. Charakterystyka układu wspomagania układu kierowniczego pozwala na dobre wyczucie drogi, przy równoczesnym zwiększaniu siły wspomagania podczas parkowania. Zastosowanie większych opon z przodu wymusiło instalację chłodnicy układu kierowniczego.

Górne mocowania amortyzatorów połączono za pomocą belki poprzecznej o przekroju kołowym. Jest to bardzo popularne rozwiązanie stosowane często w samochodach sportowych, zwiększające stateczność poprzeczną przedniej części pojazdu. W przypadku Cadillaca STS-V , zmiana ta w sposób odczuwalny zwiększyła precyzję działania i szybkość reakcji układu kierowniczego.

Moment napędowy przekazywany jest na opony kół tylnych o wymiarach P275/40R19, osadzone na aluminiowych felgach o szerokości 9,5 cala. Uwzględniając różnicę wynikającą z szerokości nadwozia, z przodu zastosowano ogumienie o rozmiarze P255/45R18 osadzone na felgach o szerokości 8,5 cala. Takie rozwiązanie zapewnia doskonałą przyczepność i pełną kontrolę nad samochodem. STS-V posiada wentylowane przednie tarcze hamulcowe Brembo o średnicy 355 mm i szerokości 32 mm oraz wentylowane tylne tarcze hamulcowe o średnicy 365 mm i szerokości 28 mm. Klocki hamulcowe musiały spełnić szczególne wymagania dotyczące głośności i szybkości zużycia.

Stabilność jazdy

Czterokanałowy układ StabiliTrak został zaadaptowany do modelu STS-V, aby przy zwiększonej mocy silnika i wyższym momencie obrotowym zapewnić stabilność jazdy na drogach o niskim współczynniku przyczepności. Dodatkowo, układ posiada cztery tryby pracy. Pierwszy uruchamia zarówno układ kontroli trakcji jak i układ stabilizacji toru jazdy. Kolejne tryby pozwalają wyłączyć jeden z układów albo oba układy jednocześnie.

Wysoki moment obrotowy silnika i chęć optymalizacji procesu rozpędzania samochodu jadącego po linii prostej przyczyniły się do zastosowania specjalnego oprogramowania o nazwie Vehicle Launch Control. Łączy ono w sobie układ kontroli trakcji, układ sterowania momentem obrotowym oraz układ tłumienia drgań pochodzących z układu napędowego. Dzięki Vehicle Launch Control osiągi Cadillaca STS-V i wyczucie drogi przez kierowcę uległy znaczącej poprawie.

Chcesz dowiedzieć się więcej, sięgnij po nasze publikacje
KOMPLET: VAT zmiany od 1 lipca 2021 + JPK_VAT +  VAT w e-commerce
KOMPLET: VAT zmiany od 1 lipca 2021 + JPK_VAT + VAT w e-commerce
Tylko teraz
99,00 zł
119,70
Przejdź do sklepu
Źródło: Własne
Czy ten artykuł był przydatny?
tak
nie
Dziękujemy za powiadomienie
Jeśli nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania w tym artykule, powiedz jak możemy to poprawić.
UWAGA: Ten formularz nie służy wysyłaniu zgłoszeń . Wykorzystamy go aby poprawić artykuł.
Jeśli masz dodatkowe pytania prosimy o kontakt

Komentarze(0)

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code
    Moto
    1 sty 2000
    25 lip 2021
    Zakres dat:
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail

    Emisja CO2: samochody coraz bardziej eko! Hybrydy szczególnie

    Emisja CO2: samochody w zeszłym roku wyemitowały aż o 12 proc. mniej dwutlenku węgla. I co ciekawe, metodą do osiągnięcia celu okazały się hybrydy.

    Nowy DS 4 jest już w Polsce. Ile kosztuje francuska awangarda?

    Nowy DS 4 został oficjalnie pokazany w Polsce. Na razie nad Wisłę dotarły wyłącznie wersje pokazowe. Już dziś poznaliśmy jednak cennik auta.

    Likwidacja szkody z polis upadłych zakładów ubezpieczeń

    Likwidacja szkody z polis upadłych zakładów ubezpieczeń: Kto wypłaca pieniądze? Na czym polega? O czym pamiętać? O tym wszystkim opowiemy dziś.

    Czy UFG zawsze wykryje brak OC?

    Czy UFG zawsze wykryje brak OC? Odpowiedź brzmi... tak. Nie zawsze jednak od razu zorientuje się, że samochód nie miał obowiązkowej polisy.

    Brak OC: regres oznacza dla kierowcy... problemy!

    Brak OC: regres sprawi, że sprawca może zapłacić za szkodę... z własnej kieszeni. Kiedy i na jakiej zasadzie działa regres?

    Nowy Opel Astra 2021. Wyrazisty design i hybrydy

    Nowy Opel Astra 2021 odsłonił swoją twarz. Niemiecki kompakt otrzymał cyfrowy kokpit, paletę jednostek hybrydowych i nowe reflektory pikselowe.

    Najczęściej kradzione samochody w 2020 roku

    Najczęściej kradzione samochody w 2020 roku w Polsce? Instytut Badań Rynku Motoryzacyjnego Samar przeanalizował dane z CEPiK.

    Nowy Opel Mokka [TEST]: ależ jak on patrzy...

    Nowy Opel Mokka przywitał nas efektownym połączeniem kolorów na nadwoziu i... smutnym spojrzeniem. Nie ma jednak powodów do smutku!

    Zmiany w karach dla kierowców 2021. Co szykuje rząd?

    Zmiany w karach dla kierowców 2021 to szeroki blok zmian w systemie karania prowadzących przedstawiony przez rząd. Co zakłada projekt zmian?

    Wysokość składki OC, punkty karne. Nowy pomysł rządu

    Wysokość składki OC i punkty karne, czyli rząd ma pomysł na kolejny bat na kierowców. Popełniasz dużo wykroczeń, zapłacisz wyższe ubezpieczenie.

    Nowe kary dla pijanych kierowców 2021

    Nowe kary dla pijanych kierowców 2021, czyli pomysł rządu na ograniczenie ilości nietrzeźwych prowadzących na polskich drogach.

    Punkty karne kasowane po 2 latach. Nowy pomysł rządu

    Punkty karne kasowane po 2 latach i więcej punktów karnych w czasie jednej kontroli drogowej. To zmiany dla kierowców, które proponuje rząd.

    Mandaty do 5 tys. zł, czyli rząd ma nowy system kar dla kierowców

    Mandaty do 5 tys. zł - ale też tylko za przekroczenie prędkości. Cięższe przewinienia mogą się skończyć karą sięgającą 30 tys. zł. Oto propozycje zmian.

    Nissan Qashqai 2021: pierwsza jazda japońskim crossoverem

    Nissan Qashqai 2021, czyli mieliśmy okazję po raz pierwszy spotkać się z japońskim crossoverem. I spotkanie to odbyło się na polskim gruncie!

    Przejście dla pieszych przez ścieżkę rowerową

    Przejście dla pieszych przez ścieżkę rowerową - jak powinien zachować się pieszy? Jakie zasady go obowiązują? Sprawdziliśmy to.

    Pieszy idący po drodze dla rowerów. Może?

    Pieszy idący po drodze dla rowerów - w jakich przypadkach taki scenariusz jest możliwy? Prawo stawia kilka warunków. Zaraz o nich opowiemy.

    Kara za brak ciągłości OC. Ile wynosi?

    Kara za brak ciągłości OC, czyli co się stanie gdy kierowca zapomni o przedłużeniu obowiązkowej polisy na samochód? Czeka go kara od UFG.

    Regres ubezpieczeniowy OC, czyli pijany kierowca a wypadek

    Regres ubezpieczeniowy OC sprawia, że pijany kierowca musi zwrócić pieniądze wypłacone przez ubezpieczyciela po wypadku. Co warto o nim wiedzieć?

    Peugeot 208 [Test]: wersja GT, 130-konny benzyniak i automat

    Peugeot 208 wreszcie zawitał przed naszą redakcją. Na to auto czekaliśmy naprawdę długo. Chyba było jednak warto - i to pomimo.... czerwonego lakieru.

    Kierowanie ruchem drogowym podczas robót drogowych

    Kierowanie ruchem drogowym podczas robót drogowych wymaga posiadania przez osobę specjalnych uprawnień. Wiedzieliście o tym?

    Jak zostać kierowcą autobusu?

    Jak zostać kierowcą autobusu? Kierowca musi spełnić kilka warunków i potwierdzić swoje predyspozycje właściwym wpisem w prawie jazdy.

    Na wakacje samochodem po Europie. O czym pamiętać?

    Na wakacje samochodem po Europie? Pamiętaj o limitach prędkości, gęstszej sieci fotoradarów i zdecydowanie droższych mandatach.

    Kradzież katalizatora. Autocasco pokryje koszty?

    Kradzież katalizatora. Autocasco obejmuje takie przypadki? Wszystko zależy od oferty przygotowanej przez firmę. Na co uważać kupując AC?

    Toyota Yaris Cross: start produkcji crossovera we Francji

    Toyota Yaris Cross to nowy crossover japońskiej marki. Auto powstało z myślą o Europie i w Europie będzie produkowane. Co wiadomo o modelu?

    Czy odpowiednie znaki drogowe to krok do redukcji CO2?

    Rozszerzony katalog znaków drogowych ze szczególnym uwzględnieniem pojazdów niskoemisyjnych? Nie, to nie jest projekt Szwajcarów, Holendrów, Niemców czy Szwedów, ale rodzima inicjatywa, która zagwarantuje elektromobilności stałe miejsce w krajowym prawie drogowym.