Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Audi A4 allroad quattro

Audi A4 allroad quattro fot. Audi
Audi A4 allroad quattro fot. Audi
Audi A4 allroad quattro to samochód, który może poradzić sobie w lekkim terenie niedostępnym dla większości zwykłych osobówek. Zawieszenie Audi A4 allroad quattro ma większy prześwit i wyposażone jest w układ napędu na cztery koła.

Stylistyka zewnętrzna

Pod względem stylistyki Audi A4 allroad quattro wzoruje się na A4 Avant. Jego forma zewnętrzna sprawia wrażenie wyprężonej i pełnej napięć. Ostre linie obejmują zaokrąglone płaszczyzny. Wcześnie opadająca linia dachu przypominająca coupé z mocno pochylonymi słupkami D podkreśla dynamikę sylwetki. Prawie niewidoczna spoina łączy bok nadwozia z dachem - wykonana w procesie spawania plazmowego demonstruje wysoką precyzję z jaką Audi projektuje i wykonuje swoje samochody. Rzucające się w oczy detale na nowo interpretują sylwetkę pełną sportowej elegancji.

Pod komorą silnika Audi A4 allroad quattro posiada osłonę zapobiegającą uszkodzeniom w wyniku najechania na przeszkodę, wykonaną z masywnej stali nierdzewnej, sięgającą z przodu lekko do góry i służącą jako wlot powietrza. Osłona chłodnicy singleframe w kolorze popielatym „luna” ozdobiona jest pionowymi chromowanymi listwami, nowy, mocno zaznaczony zderzak i duże wloty powietrza podkreślają wyjątkowy wygląd Audi A4 allroad quattro.

Zobacz też: BMW 3 czy Audi A4?

Reflektory są wizualnym odzwierciedleniem wysoko rozwiniętej techniki Audi. Ich „skrzydła” - powlekane chromem kontury z tworzywa sztucznego - stały się już typową cechą marki i w zależności od wariantu reflektorów mają różny kształt. Przy światłach halogenowych źródłami światła do jazdy dziennej są żarówki, w wersji ksenonowej „plus” rolę tę przejmują pasy składające się z 14 białych diod. Ich pobór mocy - tylko dziewięć watów - w istotny sposób przyczynia się do obniżenia emisji dwutlenku węgla przez Audi A4 allroad quattro.

Pełen wyrazu: wygląd z tyłu

Także z tyłu Audi A4 allroad quattro prezentuje się jako samochód z charakterem. W wersji z reflektorami ksenonowymi Plus w tylnych światłach zastosowano diody, które tworzą świetlny pas. Zwężający się ku środkowi kształt świateł podkreśla poziome linie, a tym samym szerokość auta.

Wąskie światła odblaskowe w nowym zderzaku Audi A4 allroad quattro i trójwymiarowy kontur tylnej pokrywy wzmacniają ten efekt. Dolna osłona podwozia chroniąca przed uderzeniami jest wykonana ze stali nierdzewnej i swoją żebrowaną strukturą powtarza optycznie motyw przednich wlotów powietrza. W osłonie znajdują się końcówki rur wydechowych, w 2.0 TDI umieszczone obok siebie z lewej strony, w 2.0 TSFI i 3.0 TDI z obu stron.

Dwa pakiety optyczne elementów zewnętrznych nadają Audi A4 allroad quattro indywidualny styl. W wersji „aluminium” ramy okien i reling dachowy wykonano z aluminium, a dodatkowe listwy na progach - ze stali nierdzewnej. Wersja „pełen lakier” opiera się na wersji „aluminium”, lecz dodatkowo listwa biegnąca wokół nadwozia pokryta jest lakierem w takim samym kolorze, jak reszta karoserii.

Wersja „pełen lakier” dostępna jest w ośmiu kolorach: biały Ibis, srebrny Eis, popielaty Kondor, popielaty Meteor, czarny Phantom, niebieski Tiefsee, brązowy Teak i beżowy Dakar. Ponadto Audi oferuje odcienie niebieski Stratos (wyłącznie dla A4 allroad quattro), niebieski Sphären, czerwony Granat, popielaty Lava i czarny Brillant.

Karoseria

Audi A4 allroad quattro ma 4,72 metra długości, rozstaw osi wynosi 2,81 metra, szerokość 1,84 metra, a wysokość 1,50 metra. W porównaniu z Audi A4 Avant, Audi A4 allroad quattro dysponuje prześwitem większym o 37 mm - 180 milimetrów (przy nie załadowanym samochodzie). W wersji podstawowej jego powierzchnia czołowa wynosi 2,24 m2, a współczynnik oporu powietrza CW ma wartość tylko 0,34 - dzięki precyzyjnemu dopracowaniu licznych szczegółów nadwozia i całkowitemu obudowaniu podłogi osłonami.

Nowoczesne technologie: montaż karoserii

Podczas montażu karoserii Audi wykorzystuje, jako uzupełnienie punktowego zgrzewania oporowego, wysokiej jakości klej strukturalny, który jeszcze bardziej zwiększa wytrzymałość połączenia. W drzwiach i w progach zastosowano tak zwane zdalne zgrzewanie wiązką lasera - kolejna technologia o wysokiej precyzji, która także przyczynia się do obniżenia ciężaru.

Seryjne wyposażenie Audi A4 allroad quattro stanowi również integralny system zagłówków, który zmniejsza ryzyko uszkodzenia kręgosłupa szyjnego podczas zderzenia tylnego - chroni on niezawodnie górną część tułowia pasażerów przednich przed efektem uderzenia biczem od tyłu. W przypadku ciężkich kolizji tylnych napinacze pasów utrzymują pasażerów w korzystnej pozycji siedzenia.

Na życzenie dostępne jest mocowanie fotelików dziecięcych Isofix zintegrowane w siedzeniu przedniego pasażera, razem z funkcją odłączenia poduszki pasażera.

Bagażnik

W podstawowym układzie bagażnik Audi A4 allroad quattro ma jeden metr szerokości między nadkolami i 1,03 metra głębokości, a jego pojemność wynosi 490 litrów. Jest wyłożony wysokiej jakości wykładziną dywanową. Dzięki gładkiej powierzchni i niskiej krawędzi osłoniętej listwą ochronną ze stali nierdzewnej, cała jego pojemność daje się w pełni wykorzystać. Po złożeniu oparcia tylnej kanapy dzielonego w stosunku 40 : 60, (co można zrobić dwoma ruchami rąk), długość bagażnika zwiększa się do 1,78 metra, a pojemność do 1.430 litrów.

Wnętrze

Głęboko osadzone przednie fotele są dopasowane do kształtu ludzkiego ciała i podkreślają sportowy charakter wnętrza. Poza seryjną regulacją wysokości Audi oferuje regulację elektryczną oraz ogrzewanie siedzeń - na życzenie także dla zewnętrznych tylnych miejsc siedzących. Opcjonalne fotele sportowe mają mocno wyprofilowane boki, wysuwaną podporę ud oraz regulowane w dwóch płaszczyznach podparcie odcinka lędźwiowego kręgosłupa. Największy luksus oferują komfortowe klimatyzowane siedzenia: obok ogrzewania zamontowano w nich także wentylację z dwoma małymi wentylatorami. Jej zalety można odczuć szczególnie latem. Jeżeli jednak temperatura siedzeń zanadto się obniży, automatycznie włącza się funkcja dogrzewania.

Długi rozstaw osi Audi A4 allroad quattro pozwolił na uzyskanie optymalnej wygody dla pasażerów na tylnej kanapie. Uchwyty na kubki i duże schowki pozwalają na przewożenie butelek i innych przedmiotów potrzebnych w podróży. Opcjonalny pakiet schowków obejmuje dodatkowe kieszenie i siatki.

Dla przednich foteli można wybrać środkowy podłokietnik ze schowkiem i gniazdkiem 12V. Miękko tapicerowany podłokietnik przesuwa się do przodu i do tyłu oraz zmienia się ich wysokość.

Silniki

Na początku sprzedaży Audi oferuje Audi A4 allroad quattro z trzema silnikami: jednym benzynowym i dwoma dieslami - wszystkie trzy posiadają wtrysk bezpośredni z turbodoładowaniem i pracują w systemie TFSI względnie TDI. Imponują dużą mocą, dynamicznym przyspieszeniem, spokojną pracą i niskim zużyciem paliwa.

Silnik 2.0 TFSI, który cztery razy z rzędu otrzymał od międzynarodowego jury ekspertów tytuł „engine of the year“, w swoim aktualnym stadium ewolucji wyposażony jest jednocześnie aż w trzy najnowocześniejsze technologie - system Audi valvelift, który zwiększa dynamikę przyspieszania dzięki zmiennemu sterowaniu skokiem zaworów wydechowych, bezpośredni wtrysk benzyny FSI oraz turbodoładowanie. Wtrysk bezpośredni i turbodoładowanie już od lat stanowią w Audi zwycięski duet, co udowodnił samochód wyścigowy R8 swoimi triumfami w 24-godzinnym wyścigu Le Mans i wieloma innymi zwycięstwami.

Wysoki stopień sprężania: gwarancja wysokiej efektywności

Również w silniku wielkoseryjnym tandem tego rozwiązania technicznego sprawdził się perfekcyjnie. Benzyna, wtryskiwana w 2.0 TFSI pod ciśnieniem 150 barów i poddana zawirowaniu przez specjalne klapy, obniża przez swoje odparowanie temperaturę komór spalania; rozwiązuje to stary problem techniki turbo - skłonność do spalania stukowego. Dzięki temu możliwe było zastosowanie wysokiego stopnia sprężania 9,6 : 1, z pozytywnym skutkiem dla wzrostu efektywności spalania.

Silnik 2.0 TFSI, który czerpie moc z pojemności skokowej 1.984 cm3, posiada jeszcze inne nowoczesne rozwiązania konstrukcyjne. Wszystkie części zostały dopracowane pod kątem redukcji tarcia, pompa oleju pracuje niezwykle efektywnie. Skrzynia korbowa waży niewiele więcej niż 30 kilogramów. Dwa wałki wyrównoważające przyczyniają się do wysokiej kultury pracy silnika; wałek rozrządu zaworów ssących daje się przestawiać o 60 stopni.

Turbosprężarka i jej chłodnica powietrza doładowującego zostały zoptymalizowane pod kątem spontanicznego zadziałania i wysokiej sprawności. Czterocylindrowy silnik przekazuje na wał korbowy 350 Nm momentu obrotowego przy obrotach od 1.500 do 4.200 1/min, jego maksymalna moc osiąga wartość 155 kW (211 KM). W połączeniu z dwusprzęgłową skrzynią biegów S tronic potrafi on przyspieszyć Audi A4 allroad quattro w ciągu 6,9 sekundy do 100 km/h i dalej do maksymalnej prędkości 230 km/h; przeciętnie zużywa tylko 8,1 litra paliwa na 100 km.

Również silnik TDI - technologia efektywności z największymi sukcesami na świecie - jest synonimem nowoczesnych i inteligentnych właściwości sportowych, za którymi stoi wysoki moment obrotowy, duża moc, znakomita kultura pracy i wyjątkowo niskie wartości zużycia paliwa. Audi już w 1989 wprowadziło na rynek technikę TDI i od tego czasu marka z czterema pierścieniami konsekwentnie buduje swoją przewagę. Samochód wyścigowy R10 TDI zademonstrował zwycięstwami w Le Mans, jaka moc tkwi w technologii TDI.

Najmocniejszą jednostką w palecie silników jest 3.0 TDI, sześciocylindrowy agregat V o 90 stopniowym kącie rozchylenia cylindrów. Jego kadłub został odlany z wermikularnego żeliwa grafitowego, materiału hightech, który łączy wysoką sztywność z niewielkim ciężarem. Intensywne i pracochłonne modyfikacje detali zmniejszyły tarcie wewnętrzne - na przykład gładzie cylindrowe są naświetlane laserem, co pozwoliło na zmniejszenie sił sprężystości pierścieni tłokowych i dalsze zwiększenie odporności na zużycie.

Układ wtryskowy Common Rail, pracujący z ciśnieniem systemowym 1.800 barów i błyskawicznie uruchamianymi wtryskiwaczami piezoelektrycznymi, odpowiada za niezwykle precyzyjne przygotowanie mieszanki. Szybki silnik elektryczny przestawia łopatki kierujące w turbosprężarce, a chłodnica powietrza doładowującego osiąga bardzo wysoką sprawność termiczną. Diesel V6 wyróżnia się także dużą czystością spalin z bardzo małym udziałem tlenków azotu.

Potężna fala: moment obrotowy 500 Nm od 1.500 1/min

Silnik 3.0 TDI Audi A4 allroad quattro, o pojemności skokowej 2.967 cm3, wytwarza moc 176 kW (240 KM) i przy obrotach od 1.500 do 3.000 1/min przekazuje na wał korbowy 500 Nm momentu obrotowego - potężna fala, na której można dać się ponieść bez ograniczeń. 3,0 TDI współpracując z bardzo zaawansowaną technologicznie skrzynią biegów S tronic potrafi przyspieszyć Audi A4 allroad quattro w 6,4 sekundy do 100 km/h, a dopiero przy 236 km/h osiągana jest jego maksymalna prędkość jazdy. Trzylitrowy silnik zadawala się przeciętnym zużyciem 7,1 litra paliwa na 100 km. Tak jak wszystkie jednostki w ofercie jest już przygotowany do spełnienia normy emisji spalin Euro 5, i podobnie jak 2.0 TDI został wyposażony seryjnie w filtr cząstek stałych.

W silniku 2.0 TDI, następcy najczęściej produkowanego diesla na świecie, układ Common Rail z ciśnieniem wtrysku 1.800 barów i czterema wtryskiwaczami piezoelektrycznymi odpowiada za wysoką kulturę pracy. Na każdy cykl pracy przypada do pięciu precyzyjnie modulowanych wtrysków paliwa. Dwa wałki wyrównoważające kompensują siły bezwładności drugiego rzędu. Przestawiane łopatki kierownicy w turbosprężarce, klapy zawirowania w kolektorze ssącym i specjalna geometria tłoków poprawiają napełnienie komór spalania.

Czterocylindrowy silnik potrafi pracować z bardzo dużym udziałem recyrkulacji dobrze schłodzonych spalin, co prowadzi do znacznego obniżenia emisji tlenków azotu. Dwulitrowy Diesel o pojemności skokowej 1.968 cm3 dostarcza na wał korbowy 350 Nm momentu obrotowego przy obrotach od 1.750 do 2.500 1/min. Dzięki dużej mocy 125 kW (170 KM) Audi A4 allroad quattro 2.0 TDI przyspiesza w ciągu 8,9 sekundy do 100 km/h i dalej do maksymalnej prędkości 213 km/h. Średnio zadowala się konsumpcją 6,4 litra paliwa na 100 km.

System start-stop

Do niskiego zużycia paliwa przyczynia się intensywne zastosowanie nowych technologii z Modułowego Systemu Efektywności Audi - 2.0 TDI jak również 2.0 TFSI będą od lata 2009 wyposażone seryjnie od razu w trzy z nich.

Pierwszą stanowi wydajny system start-stop, który obniża zużycie paliwa o około 0,2 litra/100 km, co odpowiada redukcji okrągłych 5 gramów CO2/km. Przede wszystkim w ruchu miejskim system start-stop przynosi znaczne oszczędności. Gdy samochód zatrzyma się, dźwignia zmiany biegów znajdzie się w pozycji biegu neutralnego i kierowca zdejmie nogę z pedału sprzęgła, to system wyłączy silnik. Zostanie on ponownie uruchomiony, po wciśnięciu sprzęgła.

Zobacz też: Ambitne plany Audi

System start-stop w Audi A4 allroad quattro pracuje cicho, komfortowo i szybko: kiedy kierowca włącza bieg, silnik już ponownie pracuje na wolnych obrotach.Mocny akumulator gwarantuje działanie także przy niskich temperaturach; jedynie w fazie rozgrzewania silnika funkcja nie jest aktywna. Kierowca może w każdej chwili wyłączyć system za pomocą przycisku.

Drugą technologią efektywności jest system rekuperacji – zamienia on energię kinetyczną ruchu w fazach hamowania silnikiem i wybiegu samochodu na energię elektryczną, która jest czasowo magazynowana w akumulatorze. Kiedy samochód ponownie przyspiesza, akumulator oddaje energię, co pozwala odciążyć alternator.

W przypadku trzeciej technologii z Modułowego Systemu Efektywności chodzi o nowy komputer pokładowy z programem wspierania efektywności. Prezentuje on na wyświetlaczu zestawu wskaźników wszystkie dane, które są istotne dla zużycia paliwa. Program permanentnie nadzoruje pobór energii w samochodzie i pokazuje zapotrzebowanie prądowe ważniejszych odbiorników. W razie potrzeby daje wskazówki kierowcy - na przykład, aby zamknął szyby boczne, gdy pracuje układ klimatyzacji. Nowy system jest technologią, która sprawia kierowcy przyjemność i równocześnie przypomina mu o jego odpowiedzialności - ponieważ 30 procent zużycia paliwa zależy od niego.

Przeniesienie napędu

Wszystkie skrzynie biegów w A4 allroad quattro stanowią integralną część innowacyjnej konstrukcji rodziny A4: mechanizm różnicowy jest usytuowany przed sprzęgłem, a więc bezpośrednio za silnikiem. Dzięki temu genialnemu trikowi technicznemu, oś przednia została przesunięta znacznie do przodu, co pozwoliło na zwiększenie rozstawu osi i lepsze zrównoważenie rozdziału ciężaru na osie, wspomagane przez umieszczony w bagażniku akumulator. Efektem jest wysoka dynamika jazdy, niewzruszona stabilność kierunkowa i komfortowe toczenie kół.

Najnowocześniejsza technologia Audi: siedmiostopniowy S tronic

Do silników 3.0 TDI i 2.0 TFSI firma Audi opcjonalnie montuje bardzo zaawansowaną technicznie skrzynię biegów. Siedmiostopniowa przekładnia S tronic składa się z dwóch skrzyń częściowych, które są obsługiwane przez dwa sprzęgła. Poprzez zmianę ich stanu włączenia następuje komfortowe przełączenie biegów w czasie niewielu setnych sekundy. Sterowanie elektroniczne zapewnia w pełni automatyczny tryb pracy, realizowany w programach jazdy D (Drive) i S (Sport). Kierowca może w każdej chwili samodzielnie zmieniać przełożenia za pomocą dźwigni wyboru biegów, a na życzenie także za pomocą dźwigienek przy kierownicy.

Wszystkie wersje silnikowe Audi A4 allroad quattro wyposażone są w permanentny napęd na cztery koła Quatro. Zapewnia on te bezkonkurencyjne cechy, które dawno już stały się przysłowiowymi dla marki Audi - znakomita dynamika, trakcja, bezpieczeństwo jazdy i stabilność kierunkowa oznaczają przysłowiową przewagę dzięki technice. Audi A4 allroad quattro prowadzi się niewzruszenie stabilnie we wszystkich warunkach jazdy i jest również idealnym samochodem pociągowym.

Serce napędu quattro stanowi samoblokujący centralny mechanizm różnicowy, który pracuje czysto mechanicznie i dzięki temu w pełni bezzwłocznie. Podczas normalnej jazdy moment napędowy jest rozdzielany w stosunku 40 procent na oś przednią i 60 procent na oś tylną - to sportowa charakterystyka. Kiedy na kołach jednej osi występuje poślizg, centralny mechanizm różnicowy kieruje większą część momentu napędowego na drugą oś. Jeśli - co rzadko się zdarza - koło jednej osi zaczyna się szybciej obracać, to jest ono przyhamowywane przez elektroniczną blokadę mechanizmu różnicowego EDS; EDS pomaga także przy ruszaniu z miejsca.

Podwozie

Audi A4 allroad quattro jest technicznie blisko spokrewniony z A4 Avant - również jego podwozie posiada wszystkie zalety, które wyróżniają całą linię modelową. A4 allroad wchodzi spontanicznie w zakręty i zachowuje się niewzruszenie stabilnie i niemal neutralnie w wysoko położonym obszarze granicznym. Podstawą tych zalet jest szeroki rozstaw kół. W przypadku kół przednich rozstaw wynosi 1.583 milimetry, a dla kół tylnych 1.574 milimetry, o dwa centymetry więcej na każdej osi niż w A4 Avant.

Układ kierowniczy o przełożeniu 16,1 : 1 działa bardzo bezpośrednio; jego nisko umieszczona przekładania kierownicza wprowadza impulsy kierowane bezpośrednio do kół. Odpowiedź od nawierzchni drogi jest bardzo precyzyjna, wpływ siły napędowej i sił zakłócających praktycznie nie jest odczuwalny. Podczas jazdy na wprost układ kierowniczy jest dokładnie centrowany, co gwarantuje precyzyjne reakcje kół na impulsy kierownicy wokół położenia środkowego przekładni. Pompa wspomagania przekładni kierowniczej tłoczy zawsze tylko taką ilość oleju, jaka jest w danej chwili potrzebna - pozwala to obniżyć zużycie paliwa o około 0,1 litra/100 km.

Wersje silnikowe 3.0 TDI i 2.0 TFSI zjeżdżają z taśmy produkcyjnej z układem servotronic, który dopasowuje swoje wspomaganie do prędkości jazdy. Duże części w zawieszeniu kół przednich wykonane są z lekkiego aluminium - wspornik silnika i osi przedniej, który w celu zwiększenia sztywności jest na sztywno przykręcony do przedniej części nadwozia, kozioł łożyskowy, który łączy górne wahacze z karoserią, zwrotnica i pięć wahaczy każdego koła.

Również stabilizator rurowy przyczynia się do redukcji ciężaru. Pięciowahaczowa oś przednia może przejmować oddzielnie siły wzdłużne i poprzeczne, które na nią działają: w kierunku poprzecznym jej łożyska są sztywne, co wspomaga sportową precyzję, natomiast w kierunku wzdłużnym łożyska reagują sprężyście miękko.

Konstrukcja osi tylnej w Audi A4 allroad quattro opiera się na koncepcji korygującej zbieżność osi tylnej Audi z wahaczami trapezowymi, która łączy zwartą budowę ze znakomitym komfortem i najlepszymi właściwościami jezdnymi. Wytrzymały szkielet osi tylnej stanowi wspornik osi ze stali, połączony z karoserią za pośrednictwem łożysk hydraulicznych.

Wahacze trapezowe, wsporniki kół, górne wahacze poprzeczne i drążki zbieżności wykonano z aluminium; stabilizator posiada przekrój rurowy. Sprężyny śrubowe są oparte bezpośrednio na wspornikach kół i umieszczone oddzielnie od amortyzatorów - dzięki temu mogą one jeszcze precyzyjniej reagować.

Wyższe położenie karoserii o 37 milimetrów w porównaniu z Audi A4 Avant zapewniają odpowiednio dopasowane amortyzatory. Audi A4 allroad quattro porusza się seryjnie na 17-calowych kołach z metali lekkich w stylizacji siedmioramiennej, z oponami w rozmiarze 225/55; na życzenie Audi dostarcza również koła zimowe o średnicy 17 cali. Oprócz tego do wyboru są koła 18-calowe w wersji pięcioramiennej i dziesięcioszprychowej, dostępne z oponami w rozmiarze 245/45. Wszystkie rodzaje kół współpracują z serynie montowanym systemem kontroli ciśnienia w oponach.

Wyposażenie

Do wyposażenia seryjnego należą 17-calowe koła ze stopu metali lekkich, światła przeciwmgielne, spryskiwacze reflektorów, reling dachowy, komfortowa osłona bagażnika, dwustronna podłoga, automatyczna klimatyzacja, elektromechaniczny hamulec postojowy i radio z CD.

Wyposażenie dodatkowe obejmuje wiele atrakcyjnych elementów. Panoramiczny dach szklany z elektryczną wewnętrzną żaluzją wpuszcza dużo światła i powietrza do wnętrza. Opcjonalne kierownice mają trzy lub cztery poprzeczki i przyciski wielofunkcyjne; dla 2.0 TFSI i 3.0 TDI do wyboru są przyciski kołyskowe. Do pakietu „Światło” należą małe światła punktowe. Asystent świateł drogowych - uzupełnienie czujnika światła i deszczu - zmienia za kierowcę światła drogowe na mijania i odwrotnie. Komfortowy kluczyk może zawsze pozostać w kieszeni lub torebce - komunikuje się drogą radiową z samochodem.

Aby uruchomić silnik Audi A4 allroad quattro, wystarczy wcisnąć przycisk na tunelu środkowym. Elektromechanicznie otwierana tylna pokrywa, komfortowa automatyczna klimatyzacja „plus”, reflektory ksenonowe „plus” z diodowymi światłami do jazdy dziennej i diodowymi światłami tylnymi, funkcja oświetlania zakrętów adaptive light, komfortowe klimatyzowane fotele, rolety przeciwsłoneczne na bocznych tylnych oknach, Audi drive select, dwa pakiety elementów zewnętrznych i autoalarm to kolejne interesujące opcje.

Audi lane assist z małą kamerą pomaga kierowcy zachować obrany pas ruchu, Audi side assist z radarem ułatwia zmianę pasa. Adaptive cruise control jako współpracujący z radarem tempomat utrzymuje właściwą odległość między A4 allroad quattro, a jadącym z przodu pojazdem, samodzielnie zwiększając prędkość lub przyhamowując. Jeżeli przyhamowanie nie wystarczy, system ostrzega kierowcę dwustopniowo, w zależności od powagi sytuacji. Audi parking system advanced korzysta z kamery wstecznej, z której obraz wyświetlany jest na monitorze pokładowym.

Chcesz dowiedzieć się więcej, sprawdź »
Kodeks kierowcy. Zmiany 2022. Mandaty. Punkty karne. Znaki drogowe
Kodeks kierowcy. Zmiany 2022. Mandaty. Punkty karne. Znaki drogowe
Tylko teraz
Źródło: Własne
Czy ten artykuł był przydatny?
tak
nie
Dziękujemy za powiadomienie
Jeśli nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania w tym artykule, powiedz jak możemy to poprawić.
UWAGA: Ten formularz nie służy wysyłaniu zgłoszeń . Wykorzystamy go aby poprawić artykuł.
Jeśli masz dodatkowe pytania prosimy o kontakt

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code
    Moto
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Mandat za parkowanie na drodze wewnętrznej
    Mandat za parkowanie na drodze wewnętrznej? Dziś zastanowimy się nad tym czy jest możliwy, a jak tak to ile wynosi. Co mówią przepisy?
    Ile jest fotoradarów w Polsce? A ile w Europie?
    Ile jest fotoradarów w Polsce? Dokładnie 587. Jak jednak ta liczba wypada na tle innych krajów Europy? W Wielkiej Brytanii jest ich 10-krotnie więcej.
    Przyczyny zużycia opon? Oto główni zabójcy ogumienia
    Przyczyny zużycia opon? Lista jest dość długa. Warto ją jednak poznać. W ten sposób kierujący może przedłużyć czas życia ogumienia w swoim aucie.
    Strefy czystego transportu w Polsce. Kto będzie pionierem?
    Strefy czystego transportu w Polsce. Co oznaczają? Czemu kierowcy ich nie chcą? I które miasto utworzy pierwszą? Sprawdźmy.
    Mandaty w wakacje 2022. Mamy rekordzistę. To OPP z Lublina
    Mandaty w wakacje 2022 nie będą niskie? Tylko w lipcu przekonało się o tym prawie 114 tys. kierowców. Tyle złapały rejestratory systemu CANARD ITD.
    Opłata za odholowanie pojazdu 2023. Nowe stawki!
    Opłata za odholowanie pojazdu 2023 jest już znana. Po 1 stycznia kierowcy mogą się spodziewać... podwyżek. Sprawdźmy jak duże będą.
    Rozbieżne stawki podatku od podziemnych miejsc garażowych. MF nie planuje zmian
    Nadal wpływają skargi do RPO na odmienne stawki podatku od podziemnych stanowisk garażowych w budynkach wielorodzinnych. Podatek zależy od tego, czy jest to odrębna własność, czy tzw. pomieszczenie przynależne do lokalu mieszkalnego. Marcin Wiącek zwraca uwagę na ten problem minister finansów Magdalenie Rzeczkowskiej.
    Płatność za paliwo przy dystrybutorze... jest możliwa!
    Płatność za paliwo przy dystrybutorze? To możliwe. Podjeżdżasz na stację, tankujesz paliwo, naciskasz przycisk w telefonie i odjeżdżasz.
    Kara za brak OC 2023. Podwyżka i to dwukrotna!
    Kara za brak OC w roku 2023 wzrośnie i to... dwukrotnie. Tak, dwukrotnie. Czemu tak się stanie i jak wysokiego skoku opłaty można się spodziewać?
    Strajk egzaminatorów WORD. Bez egzaminów od 8 sierpnia
    Strajk egzaminatorów WORD? Tak, powracają oni do protestu od poniedziałku 8 sierpnia. To oznacza, że egzaminy na prawo jazdy nie będą się odbywać.
    Benzyna E10. Czym jest i czy jest szkodliwa dla silnika?
    Benzyna E10. Ma się ona stać jednym z rozwiązań problemów paliwowych. Czym jednak tak właściwie jest i czy silniki w autach ją wytrzymają?
    Polski Ład 2.0 od lipca – czy przewoźnicy na nim zyskają?
    Rozliczanie pracowników od nowego roku 2022 przysporzyło problemów niejednemu pracodawcy i księgowemu. Chociaż z założenia Polski Ład miał uprościć dotychczasowy system podatkowy i obniżyć ich wysokość, zmiana przepisów od stycznia jeszcze bardziej go skomplikowała.
    Wakacyjne podróże samochodem a ubezpieczenie
    Ubezpieczenie OC jest obowiązkowe dla posiadacza każdego pojazdu mechanicznego. Istnieją jednak jeszcze dobrowolne ubezpieczenia komunikacyjne, m.in. AC, Assistance i NNW. Wakacje to wzmożony okres korzystania z auta w Polsce i za granicą, więc warto się nad nimi zastanowić. Co należy wiedzieć, aby uniknąć niepotrzebnych kosztów nieprzewidzianego zdarzenia podczas podróży?
    Pierwsza obniżka cen na rynku samochodów używanych od dwóch lat
    AURES Holdings obniżył ceny 1700 aut używanych w sieci AAA AUTO, a łączna kwota aktualnych rabatów wynosi 2 mln złotych.
    Wakacyjna podróż samochodem elektrycznym, 5 rad na urlop bez stresu
    Coraz więcej kierowców wybiera samochody elektryczne. W czasie dalszych podróży zmagają się oni z ograniczeniami związanymi z zasięgiem oraz czasem ładowania pojazdów. Ekspert z SEAT S.A. daje 5 cennych wskazówek, jak w pełni wykorzystać podróże w 100% elektryczne. Planowanie trasy, racjonalne korzystanie z klimatyzacji i utrzymywanie poziomu naładowania baterii między 30% a 80% - to tylko niektóre z jego zaleceń.
    Polisa dla auta elektrycznego
    AC jest szczególnie ważne dla samochodów elektrycznych. Na co zwrócić uwagę?
    Jakie auta najchętniej wybierają przedsiębiorcy?
    Badania Automarket.pl wskazują, że 78 proc. przedsiębiorców poszukuje nowego auta, ale aktualna sytuacja powoduje, że skupiają się na rynku wtórnym – wg danych platformy ponad połowa przedsiębiorców decyduje się na pojazdy w wieku 4-5 lat, a tylko 12 proc. na roczne auta. Wg PZPM w czerwcu 2022 roku liczba rejestracji nowych aut osobowych na REGON była o 15,2 proc. niższa niż rok wcześniej. Przedsiębiorcy stanowią jednak 71 proc. rynku.
    Cena paliwa a pensja. Ile kilometrów można przejechać za średnią krajową w krajach UE
    Obywatel Luksemburga przejedzie za dzienny zarobek trzy razy więcej kilometrów niż Polak. Rosnące ceny benzyny ograniczają możliwości Europejczyków w kwestii podróżowania.
    Rośnie liczba wypadków na autostradach
    Autostrady są najbardziej niebezpieczne w okresie letnim. Liczba wypadków na nich rośnie z każdym rokiem.
    Polska coraz niżej w światowym rankingu jakości dróg
    Polska zajęła 26 miejsce w Europie i 43 na świecie w rankingu jakości infrastruktury drogowej. Spośród europejskich krajów wyprzedziliśmy tylko Bułgarię, Turcję, Rumunię i Chorwację. Lepiej jakość dróg została oceniona w Słowacji, Węgrzech, Litwie czy Czechach.
    Audiobooki zmniejszają ryzyko zaśnięcia za kółkiem w trasie
    Polacy nie mają czasu na czytanie książek, ale rokrocznie tracą po kilkadziesiąt godzin na stanie w korkach. Yanosik Autoplac wraz z Audioteką chcąc zwiększyć poziom czytania wśród polskich kierowców, rozpoczynają dużą kampanię udostępniania bezpłatnych audiobooków zmotoryzowanym Polakom, którzy mogą ich słuchać w trasie na wakacje, w korkach, w drodze do pracy, a nawet w trakcie jazdy do sklepu czy na zakupach.
    Jazda po drogach wewnętrznych bez OC i odszkodowania?
    Podczas wakacji boczne drogi kuszą nie tylko miłośników spacerów na łonie natury. Część takich dróg ma charakter prywatny - są to drogi wewnętrzne. Bywają one nieoznaczone i zaniedbane, co niestety sprzyja wypadkom. Warto zatem dowiedzieć się, czy w razie szkód związanych ze złym stanem drogi można kierować roszczenia względem jej właściciela. Eksperci porównywarki ubezpieczeniowej Ubea.pl wyjaśniają również, czy na polnej (wewnętrznej) drodze będzie działało obowiązkowe OC. W tym kontekście warto omówić ciekawy wyrok, który niedawno zapadł przed Sądem Okręgowym w Katowicach.
    W którym mieście jeździ się najlepiej? Będziecie zdziwieni...
    W którym mieście jeździ się najlepiej? To pytanie, które zostało postawione przed kolejną edycją polskiego rankingu. Odpowiedź? Ta może zdziwić!
    Ile kosztuje OC 2022? Jest tanio, ale będzie... drożej! Musi być!
    Ile kosztuje OC 2022? Czasami polisę dla auta można kupić za 160 zł. Tyle że do takich cen przyczepił się KNF. Wniosek? Będzie drożej. I to niedługo.
    Auto zastępcze na czas naprawy? Tak! Tylko aut może brakować...
    Auto zastępcze na czas naprawy staje się rynkowym standardem. I choć kierowcy chętnie korzystają z tej opcji, firmy realizujące wynajmy mają problem.