Kategorie

Renault 4

Renault 4 z 1967 roku fot. Renault
Renault 4 było uniwersalnym autem, w przystępnej cenie, z łatwo modyfikowalnym nadwoziem, dzięki czemu zostało wyprodukowane aż w ponad 8 milionach egzemplarzy Renault 4, co odegrało dużą rolę w popularyzacji tej francuskiej marki na całym świecie.

Z Europy wyjeżdżały zwykle gotowe auta, z kolei do dalekich krajów Renault 4 trafiało rozmontowane na pojedyncze części (tzw. system CKD), które składane były w miejscowych warsztatach. Auto składano aż w 27 krajach, czasami część elementów również budowano na miejscu, co dawało pracę lokalnym mechanikom, aż połowa Renault 4 powstała za granicą, a 60% aut sprzedano właśnie poza rodzimą Francją. Samochód okazał się bardzo uniwersalny, był wybierany i jako taksówka, i radiowóz policyjny, dostawczy, pocztowy, a nawet jako karetka pogotowia.

Produkcja Renault 4 w Europie

Reklama

Pierwszym miastem, w którym montowano Renault 4 poza Francją, było belgijskie Haren, w latach 70. wyprodukowano w nim ponad 10% całkowitej produkcji. Dzięki belgijskiej jakości powstałe tu Renault 4 trafiały nawet do klientów niemieckich. Renault 4 montowano w Belgii przez ponad 15 lat w największej liczbie egzemplarzy, auto stało się tu bestsellerem. Ponadto, podobnie jak i w innych krajach, powstawały tu własne belgijskie serie limitowane.

We Włoszech w 1958 roku Renault podpisało umowę z Alfą Romeo, w ramach której Alfa mogła budować w swojej fabryce auta na licencji francuskiego koncernu. W ten sposób Renault 4 trafiło na rynek Wspólnoty Europejskiej. W 1962 roku powstała spółka S.A.M., zajmująca się dystrybucją aut Renault i rozwojem przemysłu. W tym też roku rozpoczęto produkcję Renault 4 z silnikiem 845 cm³. Przez dwa lata sprzedaż wrosła o 50%, ale następnie rząd nałożył podatek obliczany od mocy silnika i długości auta, co doprowadziło do zatrzymania produkcji w 1965 roku. Renault, już bez Alfy Romeo, pod koniec lat 70. na nowo podbiło rynek, odbudowując tę sieć. Produkowano tu także turystyczny model JP4, nazwany przez włoską filię Frog.

Zobacz też: Lancia Thema

W Hiszpanii Renault zaczęło podbijać rynek motoryzacyjny tuż po firmie Seat. W 1963 r. rozpoczęto produkcję Renault 4. W 1970 r. marka Renault miała około 25% udziału w rynku, a w 1965 r. wybudowano fabrykę, w której pod koniec lat 60. Renault 4 stanowiło około 50% produkcji. Hiszpańska fabryka Renault stała się zdecentralizowanym zakładem produkcyjnym, a model Renault 4 trafił do Portugalii, Kolumbii, Wenezueli, Meksyku. 

Reklama

W Portugalii montownia Renault powstała w 1963, a rok później rząd zezwolił na import i montaż aut w systemie CKD, aby zapewnić miejsca pracy Portugalczykom. W ciągu 10. lat fabryka powiększyła się trzykrotnie, produkcję Renault zaczęto od modelu Renault 4, a do 1975 r. model ten stanowił 50% produkcji. Dopiero po wprowadzeniu modelu Renault 5, sprzedaż Renault 4 zmalała, ale kontynuowano ją do końca lat 80. 

W Irlandii w latach 60. handel w branży motoryzacyjnej nie był łatwy, gdyż zdominowali go Brytyjczycy. Przeszkodę dla innych producentów stanowiły też podatki. Większość aut montowano więc na miejscu. Wprawdzie Renault montowano w Irlandii od 1958 r., ale dopiero w połowie lat 70. model Renault 4 (wersje osobowa i dostawcza) zaczął podbijać rynek. Jednak już pod koniec lat 70. montaż lokalny zaczął tracić na znaczeniu, gdyż Irlandia weszła do Wspólnego Rynku i preferencyjne warunki udzielone systemowi CKD przestały obowiązywać. Firma Renault zaczęła zmniejszać produkcję i od 1977 r. montowała już tylko modele Renault 4, kończąc jednak i ich produkcję w 1984 r. z powodu braku opłacalności.

W Jugosławii po 1964 r. złagodzono przepisy dla importerów aut, dzięki czemu sprzedaż Renault wzrosła. Montowano samochody jednak w Słowenii, a w 1972 r. koncern Renault podpisał umowę z firmą I.M.V., dysponującą nowoczesną montownią. Renault stało się drugim jugosłowiańskim producentem samochodów, zaraz po Zastawie, montującej modele Fiata. Model Renault 4 nazywano tam pieszczotliwie Katrca (Katarzyna).

W Grecji w 1971 r. projekt montażu Renault 4 nie został zrealizowany, gdyż nadeszły rządy Czarnych Pułkowników. Aby obejść restrykcyjną politykę podatkową, importer samochodów Renault (MAVA), wyprodukował w latach 1980-1985 około 3 500 egzemplarzy uniwersalnego samochodu Farma, przeróbki wersji Rodéo. Samochód ten, zatwierdzony przez biuro projektowe Renault, był w Grecji sprzedawany i serwisowany przez sieć Renault.


Produkcja Renault 4 w Afryce

Na rynku marokańskim Renault w latach 60. miało bardzo dobrą pozycję, w 1966 r. SOMAR zaczął montować m.in. modele tej marki, a w 1971 r. zainstalowano własną linię montażową. Sukces przyszedł w 1975 r., kiedy wyprodukowano 13 000 samochodów, a pod koniec lat 70. hitem stało się Renault 12, choć model Renault 4 dzielnie przetrwał napór nowości, utrzymując się do 1994 r. 

W Algierii firma Renault miała 30% udziału w latach 50., a 1959 podjęto decyzję o rozpoczęciu montowania tu aut. W 1961 roku wystartowała produkcja modelu Dauphine. Kiedy Algieria stała się niepodległa, import całych aut objęto kontyngentem, przez co tym bardziej wybrano montowanie. Pod koniec lat 60. fabrykę Renault znacznie rozbudowano, a marka ta zdobyła 80% udziału na rynku samochodów osobowych. Wtedy też rząd Algierii zażądał zwrotu zaległych należności celnych, z których zakład miał być zwolniony. W 1971 r. produkcję samochodów Renault zakończono.

W Tunezji od 1961 r. montowano ciężarówki Renault, a od 1964 r. rozpoczęto budowę aut osobowych. W spółce zarządzającej STIA 60% udziałów miał rząd Tunezji, a 40% Renault. Pierwszy egzemplarz Renault 4 tu powstały, został nazwany przez prezydenta Tunezji Renault 4 Monastir, od nazwy miasta, w którym urodził się prezydent Habib Bourguiba. W Tunezji do 90% produkcji stanowiły modele dostawcze. W 1981 r. rząd postanowił skrócić sukcesy spółki STIA i rozpisał przetarg wśród innych firm samochodowych.

Zobacz też: MINI Cooper S Cabrio

Poza tym w Afryce Renault miało swoje filie na Wybrzeżu Kości Słoniowej, gdzie produkcja zwiększyła się czterokrotnie w ciągu ośmiu lat, w Ghanie w 1969 r. fabryka uruchomiła produkcję Renault 4 w wersji osobowej i dostawczej. Wtedy też Renault, Peugeot i B.L.M.C. otrzymały pozwolenie na zbudowanie wspólnej fabryki, co jednak nie doszło do skutku. Model Renault 4 produkowano w Ghanie aż do 1978 r. W Republice Demokratycznej Konga (wtedy: Zair) firma Renault podpisała w 1969 r. z General Motors umowę na produkcję modelu Renault 4 w fabryce GM. W Angoli w roku 1970 przedstawiciele firm: Chrysler, Citroën, Renault i Ford, wspólnie stworzyli firmę, aby montować samochody dostawcze w Luandzie. Na Madagaskarze po odzyskaniu niepodległości rozwinął się handel motoryzacyjny, produkowano tu m.in. model Renault 4, a od 1965 r. Renault powstawał i w Afryce Południowej, a od lat 70. również w Afryce Północnej, gdzie Renault 4 nazywano Noody Car, gdyż było używane przez strażników patrolujących rezerwaty.

Produkcja Renault 4 w Ameryce

Od 1959 roku w Argentynie Renault przekazało firmie Willys licencję na produkcję modelu Dauphine. W 1963 roku na linie produkcyjne trafiło Renault 4 w wersji osobowej, a rok później w dostawczej. Renault 4 miał wiele elementów wspólnych z modelem Dauphine, np. skrzynię biegów i silnik Ventoux. Promowano model w sposób oryginalny, samochody rozpoczęły rodeo w otoczeniu koni dosiadanych przez gauchos, a kierowcy mogli przejechać się autem po grząskim terenie. Ponadto w promocji marki wziął udział znany kierowca wyścigowy, Juan Manuel Fangio.

Od 1964 r. Renault produkowano także w Kolumbii, gdzie sprowadził je lokalny importer. Wytwarzane były przez hiszpańską fabrykę FASA, produkującą też gołe podwozia, na bazie których zbudowano kilka 3-drzwiowych kombi. Renault 4 był pierwszym autem osobowym tu produkowanym. Dla Renault zakłady produkcyjne w Kolumbii odgrywają i dziś dużą rolę w Ameryce Południowej. W Meksyku w 1960 r. obowiązywał zakaz importu gotowych aut, więc firma Renault podpisała umowę licencyjną z DINA (Państwowa Spółka Diesel Nacional), produkującą tabor kolejowy, samochody ciężarowe i autobusy.

Od 1962 r. montowano w Meksyku model Renault 4 w obu wersjach. Model ten produkowano i w innych częściach Ameryki, w Peru, Wenezueli, Kostaryce, Urugwaju, Chile. Jednak nad Chile firma Renault wahała się, istniało ryzyko zainwestowania pieniędzy w kraju, w którym wciąż panowała dyktatura. Renault 4 produkowano więc w małych ilościach, do tysiąca sztuk. W Urugwaju od 1972 roku Renault 4 produkowano nawet w wersji pick-up, wysyłane były w systemie CKD przez zakład w Argentynie. 

Produkcja Renault w Oceanii i Azji

Filipiny, Cejlon (dziś: Sri Lanka), Australia, to miejsca, w których Renault 4 również był produkowany. Mimo zachęty cejlońskiego rządu, Renault wolało dostarczać gotowe auta, dopiero w 1973 r. zaczęto wysyłać je w systemie CKD. W Australii od 1949 r. rozpoczęto montaż w systemie CKD na przedmieściach Sydney. Dziesięć lat później powstała spółka Renault Australia, a w 1962 r. pojawiło się Renault 4 na australijskim rynku.

Źródło: Własne
Czy ten artykuł był przydatny?
tak
nie
Dziękujemy za powiadomienie
Jeśli nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania w tym artykule, powiedz jak możemy to poprawić.
UWAGA: Ten formularz nie służy wysyłaniu zgłoszeń . Wykorzystamy go aby poprawić artykuł.
Jeśli masz dodatkowe pytania prosimy o kontakt

Komentarze(0)

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code
    Moto
    1 sty 2000
    25 cze 2021
    Zakres dat:
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail

    Czy można zobaczyć nagranie z egzaminu na prawo jazdy?

    Czy można zobaczyć nagranie z egzaminu na prawo jazdy? Jak najbardziej. Niestety tylko w przypadku, w którym kandydat... nie zda egzaminu.

    Kurs reedukacyjny: co to jest?

    Kurs reedukacyjny: co to jest i w jakich przypadkach jest konieczny? Dziś opowiemy o szkoleniach organizowanych przez WORD-y.

    Ile kosztuje licencja taxi?

    Ile kosztuje licencja taxi? Kierowca musi spełnić parę wymogów formalnych. Na jaki wydatek musi się przygotować? Kilkaset złotych.

    Jak zostać kierowcą Ubera? To w pewnym sensie proste...

    Jak zostać kierowcą Ubera? Choć wymogi nie są zaporowe, jest kilka punktów, które musi wypełnić kandydat. Zaraz opowiemy o procesie autoryzacji.

    Qashqai zostaje w Wielkiej Brytanii. Sunderland zaczyna produkcję

    Qashqai zostaje w Wielkiej Brytanii. Pomimo brexitu Nissan nie zdecydował się na przeniesienie produkcji z Wysp Brytyjskich.

    Zgoda na nadanie numeru VIN. Kiedy jest wydawana?

    Zgoda na nadanie numeru VIN jest wydawana przez wydział komunikacji w określonych przypadkach. Jakich? O tym opowiemy za chwilę.

    Dopisanie współwłaściciela do dowodu rejestracyjnego

    Dopisanie współwłaściciela do dowodu rejestracyjnego: jak załatwić formalności? Warto dobrze przygotować się do wizyty w wydziale komunikacji.

    Jak zostać instruktorem nauki jazdy?

    Jak zostać instruktorem nauki jazdy? Na drodze do tzw. "L-ki" kierowcy stoi przede wszystkim kurs organizowany głównie w WORD-ach.

    Pozwolenie na kierowanie tramwajem. Co musisz o nim wiedzieć?

    Pozwolenie na kierowanie tramwajem to tak naprawdę prawo jazdy na tramwaj. Jak się je zdobywa i jakie warunki należy spełnić?

    Nowy Peugeot 308 SW - jest po prostu piękny!

    Nowy Peugeot 308 SW został oficjalnie zaprezentowany. Powabne kombi ma 600-litrowy bagażnik i paletę pięciu silników.

    Peugeot 2008 [TEST]: mały, miejski lew dorósł!

    Peugeot 2008 jest miejskim crossoverem. Niech jednak ten tytuł Was nie zmyli. Bo auto jest bardziej dojrzałe, niż mogłoby się wydawać!

    Brak tabliczki znamionowej w przyczepie. No i jest problem...

    Brak tabliczki znamionowej w przyczepie? Kierowcę czeka wizyta w wydziale komunikacji, stacji kontroli pojazdów i znowu wydziale komunikacji.

    Zastaw rejestrowy na samochodzie. Jak sprawdzić auto?

    Zastaw rejestrowy na samochodzie. Jak sprawdzić czy używane auto nie jest obciążone prawami osób trzecich? Są na to tak naprawdę trzy sposoby.

    Zgubiłem numer PKK. Co zrobić w takiej sytuacji?

    Zgubiłem numer PKK. Jak go odzyskać? No i tu pojawia się spory problem, bo kandydata na kierowcę czeka... No właśnie co?

    Sprzedaż części używanych na oku fiskusa. Ruszają kontrole.

    Sprzedaż części używanych na celowniku skarbówki. Powód? Wielu sprzedawców albo nie zarejestrowało nawet firmy, albo zaniża dochody ze sprzedaży.

    Ile elektryk przejedzie na rezerwie?

    Firma Edmunds sprawdziła, jaki dystans może pokonać samochód elektryczny, gdy komputer pokładowy pokazuje, że mają 0 km zasięgu.

    Audi RS e-tron GT: w 3,2 sek. do setki w elektryku! Pierwsza jazda.

    Audi e-tron GT choć jest elektryczny, powstaje w tej samej fabryce co R8. Choć nie emituje spalin, generuje potężną ilość emocji.

    Zastaw rejestrowy na pojeździe. Czym jest i kiedy jest wpisywany?

    Zastaw rejestrowy na pojeździe. Czyli dziś opowiemy o tym, czemu pojawia się taka adnotacja w dokumentach pojazdu i jak się jej pozbyć.

    Nadanie nowego numeru VIN. Na czym polega?

    Nadanie nowego numeru VIN może być konieczne po poważnej modyfikacji pojazdu. jak przeprowadzić procedurę zgodnie z przepisami?

    Wydanie dowodu rejestracyjnego zatrzymanego przez Policje

    Wydanie dowodu rejestracyjnego zatrzymanego przez Policje. Czyli jak odzyskać dokumenty pojazdu po kontroli funkcjonariuszy?

    Status PKK: nieprawidłowe dane. Co to oznacza?

    Status PKK: nieprawidłowe dane. Co oznacza taki komunikat pojawiający się w systemie info-car.pl? Kandydat na kierowcę nie ma się co martwić.

    Mitsubishi L200 po tuningu. Po fabrycznym tuningu!

    Mitsubishi L200 świetnie radzi sobie w terenie. Ma jednak pewną słabość. 150 koni to niezbyt dużo. Na szczęście Japończycy mogą coś na to poradzić.

    Zdjęcie samochodu z rejestracją nie narusza RODO

    Zdjęcie samochodu z rejestracją spokojnie można publikować. Powód? Numer rejestracyjny pojazdu nie stanowi danych osobowych.

    Cupra Ateca [TEST]: w 4,9 sek. do setki w... rodzinnym SUV-ie

    Cupra Ateca choć ma typowo rodzinne ubranie, oferuje kierowcy aż 300 koni. Czy takie połączenie sprawdza się na drodze?

    Jak sprawdzić numer PKK? Kierowcę czeka wizyta w urzędzie...

    Jak sprawdzić numer PKK? Niestety, ale ustawodawca nie przewidział możliwości sprawdzenia online. To oznacza, że kierowca musi zawitać w urzędzie.