| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJE | KARIERA | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Moto > Testy aut > Prezentacje > Saab 9-2X

Saab 9-2X

Saab 9-2X to model, który powstał dzięki współpracy z Subaru i jest pierwszym samochodem Saaba z napędem na 4 koła.

Saab 9-2X jest pod wieloma względami wyjątkowy, nawet wśród Saabów. Jego premiera odbyła się w 2003 roku, a produkcja rozpoczęła się rok później. 9-2X powstał dzięki współpracy Saab Automobile AB i Fuji Heavy Industries. Obie te firmy należą do koncernu General Motors, który wymusił na nich współpracę. Owocem jest model, będący właściwie hybrydą Saaba i Subaru Imprezy. Dostępny jest tylko w wersji kombi.

Saab 9-2X napędzany jest w zależności od wersji dwoma różnymi silnikami. Oba są silnikami typu bokser, gdzie przeciwstawne umiejscowienie cylindrów pozwala na przesunięcie środka ciężkości samochodu w niższe położenie, a więc wpływa na właściwości jezdne auta, oczywiście na korzyść. Model ten więc jest bardzo pewny i stabilny. Słabszy silnik wersji Linear to 2,5-litrowy boxer, o mocy 165 KM. W mocniejszej wersji Aero, montowany był mniejszy, ale turbodoładowany silnik o pojemności 2l i mocy 227KM. Dzięki zastosowaniu silników typu bokser, konstruktorzy mieli łatwe zadanie, projektując Saaba z napędem na wszystkie 4 koła. W modelu tym stosowane były dwa rodzaje skrzyń biegów – pięciostopniowa manualna oraz czterostopniowa automatyczna.

Zobacz również: Rekord sprzedaży Audi

Stylistyka Saaba 9-2X to pomieszanie prostoty Subaru Imprezy z wysokim standardem Saaba. Jako że samochód miał wypełnić lukę rynkową związaną z kompaktowym autem o sportowym zacięciu, wnętrze 9-2X bardziej przypomina właśnie codzienny samochód sportowy niż elegancką limuzynę. Króluje w nim aluminium i skóra (w dodatkowym wyposażeniu), fotele wyprofilowane są podobnie do kubełkowych, montowanych w Subaru Imprezie II generacji. Przed kierowcą objawi się również sportowa, trójramienna kierownica. Z zewnątrz model ten bardzo przypomina Subaru Imprezę Kombi II generacji. Jedyne, co go odróżnia to przód, w którym zachowano charakterystyczne dla Saaba reflektory, atrapę chłodnicy i pas przedni oraz zderzak. Maskę zdobi wlot powietrza, nadający całości nieco agresywnego charakteru.

Zobacz również: Fiat i Chrysler będą produkować Alfy Romeo i Jeepy w Europie

Właściwie jak wszystkie modele Saaba, 9-2X zapewnia nam maksimum bezpieczeństwa. Jego rama jest wzmocniona, a w karoserię wbudowano elementy przypominające klatkę bezpieczeństwa, chroniące przed nadmiernymi zgnieceniami podczas uderzenia. Poduszki powietrzne i boczne kurtyny to również standard Saaba 9-2X. Zastosowano w nim także napinacze pasów, ściągające je jak najbliżej ciała. W momencie uderzenia działają zaś ograniczniki napięcia, dzięki którym zmniejszone jest ryzyko urazów pochodzących właśnie od pasów bezpieczeństwa. W razie uderzenia w tył 9-2X, zadziałają aktywne zagłówki, ratując najcenniejszy element naszego ciała, czyli głowę.

Czytaj także

Narzędzia przedsiębiorcy

reklama

POLECANE

Nasze recenzje

Ostatnio na forum

Prawne ciekawostki

Eksperci portalu infor.pl

Stanisław Trzeciak

Radca prawny (prawo Białorusi), aplikant radcowski OIRP Lublin

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »