REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Ferrari F40

Ferrari F40, fot. Newspress
Ferrari F40, fot. Newspress

REKLAMA

REKLAMA

Projektując pod koniec lat osiemdziesiątych Ferrari F40, włoscy konstruktorzy mieli tylko jedno zadanie – stworzyć najlepsze auto świata.

Okazją do znokautowania konkurencji wśród supersamochodów miało być czterdziestolecie Ferrari, a bazą do budowy wyjątkowego dzieła był ocierający się wówczas o doskonałość modem 288 GTO. W F40 wszystkie elementy, niezwykle prostego w kształcie, nadwozia wykonane były z lekkich tworzyw kompozytowych. Podobnych materiałów nie żałowano również w, podporządkowanym sportowemu przeznaczeniu samochodu, wnętrzu. Przednią część pojazdu tworzył jednolity element, który podnosił się w całości, a nieskrępowany dostęp do umieszczonego przed tylną osią silnika zapewniała pokaźnych rozmiarów pokrywa, zintegrowana z gigantycznym spoilerem i pasem okrągłych reflektorów. Prawie wszystkie zbudowanie egzemplarze Ferrari F40 polakierowanie były na kolor czerwony, wyjątek stanowiło kilka sztuk o barwie żółtej i jedna niebieska, które powstały na specjalne zamówienie sułtana Brunei.

REKLAMA

Zobacz również: Wyceniono limitowane Mercedesy

O ile główna zaleta nadwozia F40 tkwiła w jego prostocie i lekkości, tak część mechaniczna stanowiła szczyt ówczesnych możliwości konstrukcyjnych. Zaczerpnięta z 288 GTO jednostka napędowa, podobnie jak w protoplaście, dysponowała ośmioma cylindrami w układzie V, co w połączeniu z dwiema turbosprężarkami firmy IHI dało moc maksymalną na poziomie 478 KM przy 7000 obrotów na minutę. Biorąc pod uwagę względnie niewielką pojemność skokową silnika (2936 cm3) daje godny podziwu współczynnik mocy do pojemności, który wynosi aż 163 KM na 1 litr. Przy masie własnej 1100kg, osiągi F40 nie dają powodów do wstydu, nawet na tle dzisiejszych supersamochodów. Czas rozpędzania o zera do 100 km/h wynosi zaledwie 4,1 sekundy, a prędkość maksymalna to 324 km/h, czyli przekracza magiczną w USA barierę 200 mil na godzinę. Producent nie podaje wyników spalania tego modelu, ale sam za siebie może mówić aż 120-litrowy zbiornik paliwa.

Zobacz również: Mocniejsze wersje Abarthów

Mówiąc o F40 nie sposób nie wspomnieć o jego wyczynowej wersji z przydomkiem LM (Le Mans). Nieudana próba wprowadzenia do wyścigów modelu 288 GTO zrzuciła ten ciężar na jego następcę, czyli F40. Odchudzony do 1050 kg samochód posiadał liczne zmiany w wyglądzie zewnętrznym, wszystkie podyktowane były koniecznością uzyskiwania jak najlepszych czasów na torach wyścigowych. LM, przygotowywany przez firmę Michelotto, posiadał taką samą jednostkę napędową jak cywilne F40, jednak ponad dwukrotnie zwiększone ciśnienie doładowania pozwoliło podnieść moc do 720 KM, a następnie 760 KM, czyli do wartości osiąganych wówczas w bolidach Formuły 1. Na torze w Nardo F40 LM z Dario Benuzzim za kierownicą osiągnął rekordową na tamte czasy prędkość 367 km/h.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
MAN stworzy ciężarówkę z napędem wodorowym. hTGX nie będzie miał ogniwa paliwowego. On będzie spalać wodór

Nowa ciężarówka MAN hTGX zadebiutuje w 2025 r. Będzie to pojazd wyposażony w silnik spalinowy. Jego paliwem stanie się wodór. Ciągnik ma mieć zastosowanie specjalne. Czemu jednak MAN nazywa go pojazdem bezemisyjnym?

Jak podróżować z przyczepą kempingową? Jak się przygotować na taki wyjazd?

Pokój hotelowy z widokiem na jezioro i wraz z serią osobistych drobiazgów? Proszę bardzo! To jednak z zalet podróżowania z przyczepą kempingową. Sezon na takie wyjazdy właśnie w Polsce startuje. Warto zatem podpowiedzieć, jak kierowca może się do niego przygotować.

Wielkie zmiany dla kierowców w Gliwicach, Częstochowie i Tomaszowie Mazowieckim. Obejmą m.in. DTŚ

Rząd szykuje wielkie zmiany dla kierowców. Wyznaczył odcinki dróg w Gliwicach, Częstochowie i Tomaszowie Mazowieckim, które stracą status dróg krajowych. Nowelizacja, która wejdzie w życie 1 stycznia 2025 r., obejmuje m.in. legendarną Drogową Trasę Średnicową. Szlaki te wyjdą spod zarządu GDDKiA. Co to oznacza?

Nowy zakład bieżnikowania opon w Polsce. Handlopex wykorzysta technologię Bridgestone

Handlopex uruchamia zakład bieżnikowania opon używanych w Kleszczelach. Ten każdego roku rocznie będzie produkował ok. 12 000 opon bieżnikowanych w technologii Bandag. Technologii Bandag, która została opracowana przez Bridgestone.

REKLAMA

1,4 mld zł na autobusy z KPO. Nowy nabór dofinansuje nie tylko zakup autobusów elektrycznych

Ministerstwo infrastruktury ogłasza drugi nabór w konkursie autobusowym. Dostępna jest pula 1 403,5 mln zł. Za tą kwotę z KPO ma zostać sfinansowany zakup 372 autobusów. I nie muszą być one zeroemisyjne.

Kolejne podwyżki dla kierowców. Po cichu zmieni się stawka za psychotesty. Co z badaniami lekarskimi i przeglądami?

Do listy zmian, którą można zatytułować "seria podwyżek dla kierowców", spokojnie da się dopisać kolejną. Ministerstwo zdrowia planuje właśnie zmianę ceny badań psychologicznych. Ta wzrośnie o jedną trzecią. Ile zapłacą kierowcy? I kiedy stawka wzrośnie?

Test: Nissan Ariya e-4ORCE 394 KM. To hot-SUV o napędzie elektrycznym

Elektryczny SUV nie kojarzy się z emocjami? Pomyślicie tak tylko dlatego, że jeszcze nigdy nie jeździliście prawie 400-konną Ariyą. Z tym autem niewiele modeli sportowych ma szansę podczas startu spod świateł. A to nie koniec jej zalet.

Wielki potencjał zielonej logistyki, na który długo jeszcze poczekamy [ESG w logistyce 2024-2030]

REKLAMA

Będą nowe stawki za badania psychologiczne kierowców

Ministerstwo Zdrowia chce podnieść stawkę za badania psychologiczne kierowców. Aktualna stawka obowiązuje już dekadę. Ile ma wynosić nowa?  

Polski rynek ze wzrostami sprzedaży w 2024 r. Auta osobowe drożeją, a dostawcze... tanieją

Blisko 50 tys. fabrycznie nowych aut osobowych. Na tyle został wyceniony rynek w Polsce w marcu. Lider? Ten jest tylko jeden. Pozycję zachowuje Toyota.

REKLAMA