REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Nissan Leaf - Europejskie auto roku 2011

REKLAMA

REKLAMA

Wygląda nieco jak uśmiechnięty elektryczny węgorz. Nagrody European Car of the Year nie dają jednak za ładny uśmiech. Tymczasem Nissan Leaf został nim uhonorowany.

Leaf to po angielsku po prostu liść. Sprawa jest jednak bardziej skomplikowana. LEAF to również bakronim (nie, to nie literówka) od "Leading, Environmentally friendy, Affordable Family car". Krótko rzecz biorąc, ma być Wiodący, Przyjazny środowisku, Tani i Rodzinny. Ma być, ponieważ prawie nikt w Europie (poza niektórymi dziennikarzami) jeszcze nim nie jeździł: sprzedaż ma ruszyć na przełomie 2010/2011 roku, w zależności od kraju.

REKLAMA

Podłącz go do gniazdka

Nissan Leaf to auto elektryczne pełną gębą. Nie ma tu ukrytego silnika spalinowego, który cichaczem ładuje baterię. Jest tylko i wyłącznie silnik elektryczny o mocy 109 KM i momencie obrotowym 280 Nm. Zasilany jest litowo-jonowymi bateriami, umieszczonymi pod fotelami i podłogą. Zasięg wynosi 160 kilometrów: niezbyt dużo. Ładować można go na dwa sposoby. Pierwszy to podłączenie auta do zwykłego elektrycznego gniazdka. Na naładowanie trochę zaczekamy, pełny cykl ładowania wynosi aż 8 godzin. Auto podczas normalnej jazdy zużywa około 34 kilowatogodzin prądu na sto kilometrów. Energetyczny odpowiednik zużycia paliwa to 2,4 litra benzyny na sto kilometrów.

Zobacz również: Chevrolet Cruze – klasa ekonomiczna

REKLAMA

Alternatywnie auto można naładować ze specjalnego trójfazowej ładowarki, dostarczającej prąd o napięciu 500 volt. Nissan stworzył specjalne urządzenie do tego celu. Kosztuje ono, bagatela, 17 tysięcy dolarów. Takie ładowanie obniża nieco pojemność baterii: o 10 procent przez 10 lat. Oszczędność czasu przy ładowaniu jest jednak znacząca, zamiast czekać 8 godzin, możemy naładowac baterie do 80 procent ich pojemności w 30 minut. Być może za kilka-kilkanaście lat powstanie sieć takich stacji ładowania, na razie Nissan zamierza zainstalować około 200 takich ładowarek u dealerów... w Japonii. Gwarancja na baterie ma obejmować 8 lat lub 160 tysięcy kilometrów.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Prędkość maksymalna nie jest imponująca: 150 km/h. Do jazdy miejskiej wystarczy. Niezwykłe jak na tego typu auto jest za to przyspieszenie: od zera do stu kilometrów na godzinę Leaf przyspiesza w 7 sekund (wg. nieoficjalnych danych).

Skomplikowany jak... komputer

Systemami Leafa zarządzać ma skomplikowany system komputerowy. Oprócz wyświetlania danych odnośnie zasięgu, Leaf ma tez pokazywać lokalizację najbliższych stacji ładujących. W Polsce nie będzie to zbyt długa lista. Ciekawym dodatkiem jest możliwość sterowania klimatyzacją i ogrzewaniem poprzez telefon komórkowy. To dobra rzecz na mróz (bądź upał): 10 minut przed wyjściem "dzwonimy" do naszego auta, które za chwilę powita nas ciepłym (lub miło schłodzonym) wnętrzem.

Zobacz również: Ekologia na niby

REKLAMA

Auta elektryczne są podczas jazdy prawie bezgłośne: silnik w końcu prawie nie hałasuje. To zaleta ale również i problem dla przechodniów, przyzwyczajonych, że auto można nie tylko zobaczyć, ale i usłyszeć. Nissan stworzył w tym celu system Vehicle Sound for Pedestrians (Dźwięk Pojazdu dla Przechodniów). Jadąc z niską prędkością Leaf generuje dźwięk

Cena nie jest jeszcze znana, Nissan obiecuje jednak, że auto nie będzie droższe od dobrze wyposażonych aut segmentu C. Niektóre kraje dodatkowo oferują specjalne ulgi podatkowe, dzięki czemu auto będzie tańsze. Auto produkowane jest w Japonii i USA, zaś akumulatory w USA, Wielkiej Brytanii i Portugalii.

Nissan Leaf
Nissan Leaf
Nissan Leaf
Leaf to kompakt, który może pokonać "na raz" około 160 kilometrów, w zależności od stylu jazdy i używanych urządzeń pokładowych. Ładowanie litowo jonowych baterii z domowego gniazdka trwa 8 godzin.
Leaf to kompakt, który może pokonać "na raz" około 160 kilometrów, w zależności od stylu jazdy i używanych urządzeń pokładowych. Ładowanie litowo jonowych baterii z domowego gniazdka trwa 8 godzin.
Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
To już pewne: samochód zarejestrujesz przez Internet, koniec z kolejką w urzędzie po tablice. Znamy termin

Samych tablic rejestracyjnych jeszcze z sieci nie ściągniemy – choć kto wie, może za jakiś czas będzie można je wydrukować techniką 3D albo zmienią się przepisy i auta dopuszczone do ruchu będą inaczej znakowane niż formie tablic – ale wkrótce formalności związane z rejestracją załatwimy sami przez Internet. Teraz to jest możliwe tylko jeśli upoważnimy do tego dealera w salonie – i to nie każdego.

Zguba w Uberze. Co zostawiają pasażerowie? I jak odzyskać pozostawiony przedmiot?

Zguby w Uberze bywają naprawdę nietypowe. Przykład? W 2023 r. w taksówce znaleziona została np. sztuczna szczęka. Całe szczęście przedmioty pozostawione podczas przejazdu łatwo odzyskać. Pomaga w tym aplikacja.

Drogowa kumulacja na Śląsku. Pijany kierowca z potrójnym zakazem prowadzenia i poszukiwany w jednym aucie

Myśleliście, że nic już was nie zdziwi? No to przeczytajcie tę historię. Policjanci z będzińskiej drogówki zatrzymali do kontroli drogowej Opla. Jak się okazało, jego kierowca był pijany. I miał potrójny zakaz prowadzenia. A to dopiero początek czarnej serii.

Jak sprawdzić kontrahenta w branży TSL?

Podstawą każdej współpracy biznesowej jest zaufanie. A nic tak nie wzmaga jego poziomu, jak... kontrola i wcześniejsze sprawdzenie kontrahenta. Jak zweryfikować partnerów z branży TSL? To ważne pytanie, aby nie dać się złapać w oszustwo "na zlecenie transportowe".

REKLAMA

Dłuższa trasa elektrykiem: ładowanie auta przestaje być problemem bo sieć stacji zaczyna się pokrywać z siecią Biedronki

Wkrótce ruszając w dalszą trasę samochodem elektrycznym i szykując plan podróży łatwiej będzie wybrać market Biedronki na trasie na przerwę połączoną z ładowaniem auta niż przeglądać samą sieć dostępnych stacji ładowania. Biedronka we współpracy z firmą Powerdot stara się w szczególności wypełniać nowymi stacjami ładowania wszelkie białe plamy polskiej elektromobilności.

Blisko milion pasażerów. Tylu w 2023 r. przewiozły wąskotorówki. Nie wiedzieliście, że takie pociągi jeszcze jeżdżą?

Koleje wąskotorowe po latach zapomnienia znów stają się popularne w Polsce. W 2023 r. podróżowało nimi ponad 948 tys. osób. To prawie dwukrotnie więcej niż przed 10 laty. A to nie koniec ciekawych statystyk.

Mitsubishi się rozpędza. Nowy ASX stał się właśnie starym ASX-em. Na rynku zadebiutuje nowsza wersja

Mitsubishi szykuje się do liftingu nowego ASX-a. Samochód w zmienionej formie zadebiutuje w Polsce już jesienią tego roku. Tak, dobrze zgadliście. W tle nowego ASX-a nadal powiewać będzie francuska flaga. A metod modernizacji można upatrywać w poliftingowym Capturze.

Gęstszy olej w starym silniku? To popularny mit wśród kierowców. Ile w nim prawdy?

Auto ma spory przebieg? Zatem do silnika trzeba wlać gęstszy olej. To ma wydłużyć jego żywotność. Tak przynajmniej mówi popularny wśród kierowców mit. Okazuje się jednak, że efekt może być zupełnie odwrotny. Mechanicy i specjaliści z rynku mechanicznego ostrzegają.

REKLAMA

Znamy cenę nowych tablic rejestracyjnych. Będą droższe od starych. A i tak nie dostanie ich każdy kierowca

1 czerwca 2024 r. w Polsce pojawią się nowe tablice rejestracyjne. Żółte oznaczenia z czerwonymi literami będą przeznaczone do czasowej rejestracji samochodów osobowych przeznaczonych do zawodów sportowych. Ile będzie kosztować ich wydanie?

MAN stworzy ciężarówkę z napędem wodorowym. hTGX nie będzie miał ogniwa paliwowego. On będzie spalać wodór

Nowa ciężarówka MAN hTGX zadebiutuje w 2025 r. Będzie to pojazd wyposażony w silnik spalinowy. Jego paliwem stanie się wodór. Ciągnik ma mieć zastosowanie specjalne. Czemu jednak MAN nazywa go pojazdem bezemisyjnym?

REKLAMA