REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Ile pieniędzy trzeba zainwestować w używane auto po jego zakupie?

Zakup auta to dopiero początek inwestycji.  Fot. Fotolia
Zakup auta to dopiero początek inwestycji. Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Jaką kosztuje doprowadzenie używanego auta do zadowalającego stanu? Trudno jednoznacznie stwierdzić. Kilkuletni samochód, w zależności od stopnia skomplikowania konstrukcji, może wymagać niewielkich lub wręcz ogromnych nakładów pieniężnych na jego naprawę.

Jak dużo kosztuje serwis po zakupie używanego auta?

Po zakupie do warsztatu – standard, czy rzadkość? Odpowiedź daje raport firmy Motoraporter, marki świadczącej usługi doradztwa, wyszukania oraz sprawdzenia samochodów używanych na terenie całej Polski.

REKLAMA

W naszym kraju na 1000 mieszkańców zarejestrowanych jest 653 sztuki pojazdów. Oznacza to, że Polska przekroczyła średnią unijną, wynoszącą 484 samochody. Dominują auta osobowe, które stanowią prawie 77 proc. całego parku samochodowego. Statystycznie Polak zmienia samochód średnio co 3.5 roku, co jest niezłym wynikiem biorąc po uwagę fakt, że rzadziej zmieniamy na przykład sprzęt AGD, RTV, czy też bank w którym prowadzimy rachunek. Z czym to się wiąże?

Zobacz też: Zakup używanego auta - wymagane dokumenty

Zakres usterek w kilku letnim aucie

REKLAMA

Wraz z wiekiem mocno maleje wartość auta. Niestety każdy kolejny rok w metryczce to też więcej usterek. W raporcie za pierwszy kwartał br. Motoraporter przedstawia, jakie inwestycje należy poczynić w perspektywie kilku lub kilkunastu miesięcy po zakupie auta.

- Tym razem chcemy skupić przekaz na tym, co również istotne dla przyszłego właściciela pojazdu, czyli ile musi jeszcze dołożyć do auta po jego zakupie – mówi Marcin Ostrowski, Prezes Zarządu Motoraporter sp. z o.o. Pomagamy w ten sposób jeszcze precyzyjniej oszacować budżet. Oczywiście nasz klient cały czas jest informowany o tym, czy stan zużycia samochodu jest adekwatny do przebiegu, czy ma usterki lakiernicze, ale chcemy też skierować nasz przekaz na to, co po zakupie – tłumaczy Ostrowski.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Wady nie z winy właściciela

Należy zwrócić uwagę, że w przypadku napraw wymaganych po zakupie auta, większość z nich nie jest z winy właściciela. O ile przekręcony licznik jest działaniem celowym mającym na celu podniesienie wartości auta, a idealnie wyczyszczona, lśniąca komora silnika może sugerować, że sprzedający chciał coś zatuszować, o tyle są usterki, które wynikają ze sposobu eksploatacji samochodu, jego naturalnego prawa zużycia, a także procesu starzenia. Oczywiście właściciel mógłby coś z tym zrobić (np. wymienić stare opony na nowe), ale nie można posądzać go o próbę oszustwa przy sprzedaży.

Zobacz też: Używane auto wyższej klasy: dobry stan to wysoka cena

– W raporcie za pierwszy kwartał 2015 roku skupiamy się na tym, co z dużym prawdopodobieństwem będzie trzeba wymienić po zakupie auta – opowiada Marcin Ostrowski.

Najczęstsze inwestycje po zakupie samochodu sugerowane przez ekspertów Motoraporter

Ekspert Motoraporter sprawdzając auta przed zakupem w prawie 8 na 10 przypadków zasugerował wymianę płynów, filtrów oraz paska rozrządu.

– Jeśli nie mamy twardych danych o akcjach serwisowych przed sprzedażą wówczas należy pomyśleć o wymianie powyższych elementów, które z czasem podlegają wyeksploatowaniu – mówi prezes Motoraporter sp. z o.o.

REKLAMA

Z dużym prawdopodobieństwem (statystycznie prawie w co drugim pojeździe) należy liczyć się z wymianą elementów układu wydechowego. Część wad powstała ze względu na poruszanie się przy dużym zasoleniu w trakcie zimy. Co trzecie auto wymaga nabicia klimatyzacji specjalnym czynnikiem.

Potencjalny właściciel nowego pojazdu powinien uwzględnić ewentualny zakup nowych opon. Często – kupując auto więcej niż pięcioletnie – opony są wyeksploatowane, za stare, wyząbkowane. Statystycznie na polskich drogach auta pokonują średnio 25-30 tys. km rocznie, ogumienie ma prawo się zużyć.

Średnio w jednym na cztery pojazdy należy liczyć się z różnego rodzaju wyciekami, koniecznością sprawdzenia zbieżności kół z uwagi na nierówno zużyte opony, a także z drobnymi naprawami powłoki lakierniczej spowodowanymi zarysowaniami (parkowanie, kamień, zahaczenie o słupek itp.). Cieszy fakt, że wymiana elementów układu hamulcowego jest potrzebna rzadziej – statystycznie w co dziesiątym kupowanym pojeździe. Świadczy to o właściwym podejściu Polaków do tematu bezpiecznego użytkowania samochodu i regularnej wymiany tych podzespołów.

Elektronika, czyli to, czego nie lubią kierowcy

Nadmiar elektroniki to w powszechnej opinii, ta część pojazdu, której wyjątkowo nie lubią kierowcy. Kolokwialnie coś piszczy, ale nie wiadomo gdzie, jedna drobna usterka i świecące się czerwone lampki kontrolne, co chwilę wyskakujące powiadomienia o konieczności wykonania jakiejś usługi (spalona żarówka, przegląd itp.). – kierowcy, którzy mają naszpikowane auta elektroniką doskonale wiedzą o czym mowa.

Jeśli chodzi o najczęstsze usterki w kontekście elektroniki, to dominuje niedziałająca klimatyzacja. W co trzecim przypadku należy zaktualizować mapy nawigacji, a w co czwartym przypadku nie działa alarm. Listę mankamentów elektroniki zamykają  regulowanie foteli i szyb(odpowiednio 9% i 6%).

Podłączenie auta pod komputer diagnostyczny

Dziś większość usterek jesteśmy w stanie wykryć podłączając samochód do komputera. Pierwsza piątka najczęściej diagnozowanych błędów wykrytych przez komputer to: problem z systemem Air Bag, problemy z układem zasilania paliwa, wadliwe działanie modułu komfortu(odpowiedzialnego m.in. za oświetlenie wnętrza, elektrykę drzwi, szyberdach), błędy systemu ABS oraz ESP, a także błędy związane z filtrem cząstek stałych. Problemy związane z filtrem cząstek stałych mogą często wynikać z używania nieodpowiedniego lub przepracowanego oleju. Problem z układem zasilania paliwa dotyczy głównie uszkodzeń wtryskiwaczy. W szczególności to problem aut z silnikiem Diesla. Najczęstszą przyczyną awarii wtryskiwaczy jest złej jakości paliwo. Gdy kierowca zapomina o okresowej wymianie filtra, tankuje olej napędowy niepewnego pochodzenia, może spodziewać się kłopotów. Wtryskiwacze są bardzo czułe na jakość paliwa. Z czasem zaczynają się brudzić, aż całkowicie się zapchają. Uszkodzone wtryskiwacze powodują dużo silniejsze dymienie, szczególnie przy gwałtownym wciskaniu gazu. Zauważalnie zwiększa się również poziom oleju silnikowego, do którego przedostaje się paliwo. Silnik zaczyna nierówno pracować na biegu jałowym, pojawia się problem z porannym rozruchem, a samochód pali zauważalnie więcej.

Zobacz też: Używane auto z certyfikatem DEKRA - sprawne i pewne

Jakie detale mogą świadczyć o kosztownych usterkach w aucie?

- Kolejny raport Motoraporter pokazuje, że należy zwracać uwagę na detale – wyjaśnia Marcin Ostrowski. Źle nabita klimatyzacja, wyciekające płyny, czy też stan ogumienia to kilka przykładów – dodaje prezes.

Często klient zafascynowany jest całościowym obrazem interesującego go pojazdu. Przy atrakcyjnej cenie poszczególne elementy schodzą na dalszy plan. Po czasie okazuje się, że należy wymienić wtryskiwacze, kupić nowe opony, czy też rozwiązać problem filtra cząstek stałych. Wówczas atrakcyjna cena traci na aktualności, a nam zaczyna towarzyszyć złość.

Źródło: materiały prasowe MotoRaporter

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code

    © Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

    Moto
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Za 175 niezapłaconych mandatów skonfiskowali mu SUV-a. Choć dalej nim jeździ...

    60-latek z Florencji idzie na rekord. W ostatnich latach dostał 175 mandatów. Opiewają one na kwotę ponad 30 tys. euro. Żadnej z grzywien jednak nie opłacił. Dlatego skonfiskowali mu SUV-a.

    Rowerzyści boją się jeździć po ulicy. Powód? Tym są zachowania kierowców

    Rowerzyści boją się jeździć po ulicy. Czasami jednak nie mają innego wyjścia... Dobra informacja mimo wszystko jest taka, że jazda rowerem w Polsce staje się coraz bezpieczniejsza. Tak przynajmniej twierdzą statystyki.

    Dziś jest statystycznie najbardziej "wypadkowy" dzień tygodnia. To w piątki na drogach ginie nawet 270 osób

    Piątek, piąteczek, piątunio? Ukochany dzień Polaków niestety bezpieczny nie jest. W 2023 r. w każdy piątek miało miejsce średnio 3555 wypadków. W zdarzeniach tych ginęło średnio 268 osób, a 4091 odnosiło obrażenia. Czemu tak się dzieje?

    Mandaty dla kierowców po nowemu. Pojawi się możliwość wznowienia postępowania. Dziś to niemożliwe

    Dziś mandatu karnego praktycznie nie da się uchylić. Po podpisaniu staje się ostateczny. Od lat mówiono o tym, że sytuacja odbiera kierowcom prawo do obrony. MS wreszcie wysłuchało apeli i zapowiada zmiany. Pojawi się możliwość wznawiania postępowania mandatowego.

    REKLAMA

    Ten Opel spala tylko 5 litrów benzyny na 100 km. Ruszają zamówienia na hybrydową Astrę. Ile kosztuje?

    Opel Astra L wykonuje kolejny krok w stronę eko-mobilności. Właśnie stała się hybrydą, a właściwie to lekką hybrydą. Oferuje 136 koni mocy i spalanie wynoszące tylko 5 litrów. Ile kosztuje Astra Hybrid w Polsce?

    Nie tylko na pasach. Tu pieszy ma pierwszeństwo... wszędzie. Niebieski znak zmienia wszystko. Lepiej go poznaj

    Niebieski znak informuje kierowcę o tym, że wjechał właśnie do strefy zamieszkania. A tu reguła jest jedna. To królestwo pieszego. To on ma pierwszeństwo. Choć szczególne zasady ruchu nie ograniczają się tylko do tego wymogu.

    "Rzucimy jeszcze okiem na oponki" Od tych słów często zaczyna się poważny problem kierowców. Mandaty za opony do 3 tys. zł

    Policjant podczas kontroli drogowej może sprawdzić nie tylko dokumenty pojazdu. Równie dobrze może przyjrzeć się oponom. Co to jednak oznacza w praktyce? To ważne pytanie w momencie, w którym rozpoczyna się sezon wymiany opon na letnie.

    Stan techniczny roweru. Za jakie usterki kierowca może dostać mandat w 2024 r.?

    Koła się kręcą, a więc rower jest sprawny? No właśnie nie. Cykliści przed rozpoczęciem sezonu powinni sprawdzić stan techniczny pojazdu. Przy czym kluczowy jest jeden element. Wyładowana bateria może bowiem kosztować kierującego nawet 3000 zł.

    REKLAMA

    Tracą prawo jazdy za prędkość w mieście, ale nie mają go jak odzyskać przez długie miesiące. Paradoks po wyroku TK

    Kierowca za przekroczenie prędkości w mieście o więcej niż 50 km/h stracił prawo jazdy. Teoretycznie, bo decyzji nie potwierdził starosta. W takim przypadku kierujący trafia w próżnię. Bo prawa jazdy nie ma i nie wiadomo, kto miałby mu oddać dokument. W efekcie zakaz obowiązuje dużo dłużej, niż zakładane w prawie 3 miesiące.

    Oto cennik nowej Dacii Duster III. Za auto trzeba zapłacić co najmniej 79 900 zł. Sprzedaż właśnie ruszyła

    Trzecia generacja Dacii Duster oficjalnie wchodzi do polskiej sieci sprzedaży. Marka wskazała cennik dla roku 2024. Za rumuńskiego SUV-a trzeba zapłacić minimum 79 900 zł. Od tej wartości zestawienie jednak dopiero startuje.

    REKLAMA