Kategorie

Zabytkowy samochód - lokata kapitału

Auta zabytkowe Ferrari 250 LM Porsche 550 Ferrari 250 Testa Rossa Ferrari 250 GTO Jaguar D-Type
Auta zabytkowe Ferrari 250 LM Porsche 550 Ferrari 250 Testa Rossa Ferrari 250 GTO Jaguar D-Type
Lion‘s Bank
Zakup auta zabytkowego w celu zarobkowych może być ciekawą formą lokowania kapitału. Co więcej taka inwestycja ma spore szanse powodzenia.

Kolekcje samochodów nie powstają z nastawieniem na wzrost wartości pojazdów – wszystko zaczyna się od miłości do motoryzacji. Na świecie nie brakuje jednak pasjonatów, którzy potrafią połączyć pasję z zarabianiem pieniędzy. Portfel samochodów klasycznych może być niezwykle atrakcyjnym sposobem pomnażania kapitału – ocenia Lion’s Bank.

Budowanie kolekcji samochodów jest zazwyczaj formą realizacji pasji - największe zbiory dzieł motoryzacji powstały z uwielbienia do pojazdów mechanicznych, a nie w celach inwestycyjnych. Samochody uznawane są za atrakcyjną lokatę kapitału dopiero od końca lat 80. XX wieku. Od nieco ponad 30 lat kupowane są ze względu na potencjalny wzrost ich wartości. Ale motywy budowy kolekcji aut mogą być też inne. 

Drogie hobby

Rzadkie, nietypowe auta mają przede wszystkim cieszyć oko. Wielu pasjonatów kupuje samochody w celach hobbystycznych, dzieląc się swoim zapałem do motoryzacji z otoczeniem, poszerza kręgi znajomych - bywa na rajdach i innych imprezach poświęconych swojej pasji. Gdy kolekcjoner kieruje się takim motywem przy zakupie samochodów, bardzo często sam zajmuje się ich renowacją. Dla takiej osoby atrakcyjny może być egzemplarz bardzo zniszczony, zakupiony nawet w cenie złomu. Hobbystyczne podejście do motoryzacji, w którym czas poświęcony na odrestaurowanie samochodu nie jest liczony w roboczogodzinach, umożliwiło przetrwanie do dziś wielu popularnym modelom. W Polsce przykładem mogą być pasjonaci „Syrenki” czy „Warszawy”, a za granicą także “Garbusa”, Citroena 2CV czy też Peugeota 203.

Sposób spędzania czasu

Ciekawym aspektem hobbystycznego podejścia do kolekcjonowania samochodów jest możliwość wejścia w kręgi innych kolekcjonerów i amatorów motoryzacji. W Polsce prężnie działa na przykład klub właścicieli Porsche, który w 2014 roku obchodzi swoje dziesiąte urodziny. Jest to oficjalna struktura, której marka z Zuffenhausen udzieliła poparcia. Za granicą aktywne są też kluby zrzeszające właścicieli Ferrari, które organizują ciekawe wydarzenia dla właścicieli aut marki z Maranello na przykład próby sportowe, wyścigi oraz rajdy. Dla wielu kolekcjonerów jest to świetna okazja by pokazać, że samochody będące w ich posiadaniu wciąż potrafią wykonywać to, do czego zostały stworzone. Wydarzenia światowej rangi, na które warto zwrócić uwagę to przede wszystkim Le Mans Classic, w którym ścigają się pojazdy kiedyś dopuszczane do wyścigów długodystansowych. Innym przykładem może być Rallye Monte Carlo Historique, który dwa lata temu startował m.in. z Warszawy, a także nasze polskie inicjatywy Rajdu Żubrów ze specjalną kategorią dla aut zabytkowych. Ciekawym wydarzeniem są też coroczne Mistrzostwa Polski Pojazdów Zabytkowych organizowane przez Polski Związek Motorowy.

Coś dla społeczeństwa

Wielu bardzo znanych kolekcjonerów, którzy budowali swoje portfolio w celach hobbystycznych, z czasem zaczęło traktować je jako inwestycję kapitału, przy okazji realizując cele kulturalno-edukacyjne. Można tutaj przytoczyć przykład Ralpha Laurena i jego wystawy L‘Art de l‘Automobile, która gościła w

Musée des Arts Décoratifs w Paryżu w 2011 roku. Zaprezentowano na niej odrestaurowane pojazdy, które wyglądały lepiej, niż wtedy, gdy opuszczały fabrykę. Celem wystawy było pokazanie piękna starych modeli sportowych. 

Istnieją także kolekcje prywatne, które dostępne są na stałe dla publiczności. Najstarszą z nich jest kolekcja Louwman w Hadze. Odwiedzający mogli już w 1934 roku podziwiać pierwsze samochody  - eksponaty. Dziś w kolekcji znajduje się ponad 230 pojazdów dwu- i czterokołowych. Od 2010 roku wystawa jest wspierana przez holenderskie państwo, dlatego zmieniono jej nazwę z Louwman Collection na Louwman Museum.

Cel: wzrost wartości

Zakup samochodów stał się też interesującą formą lokowania kapitału, bowiem wartość samochodów rzadkich, starych, zabytkowych rośnie z roku na rok. Można przy tym wskazać inwestorów liczących na  długoterminowy wzrost wartości pojedynczych eksponatów i całej kolekcji oraz takich, którzy inwestują w samochody z nastawieniem bardziej spekulacyjnym.

Trwający od dziesięciu lat trend wzrostowy cen aukcyjnych samochodów kolekcjonerskich, na przykład wielu aut włoskich z lat 60. XX wieku, spowodował pojawienie się na rynku graczy typowo spekulacyjnych, często z krajów rozwijających się, którzy kupują samochody z zamiarem ich szybkiej odsprzedaży. Pojazd zabytkowy nie jest płynnym aktywem, dlatego horyzont inwestycyjny wynoszący 24 czy nawet 36, miesięcy można określić mianem spekulacji. Auta kupowane w takim celu są zamykane w przechowalniach i czekają na odpowiedni moment, aby być ponownie wystawione na rynek. 

Inwestycja alternatywna

Samochód jest jednak przede wszystkim długoterminową inwestycją stanowiącą alternatywę do najbardziej powszechnych form lokowania kapitału, jakie dają rynek finansowy, giełda czy rynek nieruchomości. Samochód jako obiekt inwestycyjny można postawić obok dzieł sztuki, antyków, biżuterii, starych alkoholi czy znaczków kolekcjonerskich. Aby jednak inwestowanie w samochody mogło rozwinąć się na dużą skalę, konieczne jest odpowiednie zaplecze instytucjonalne (aukcje, pośrednicy, wystawy, itp.). Takim zapleczem mogą pochwalić się tylko wybrane kraje, m.in. USA, Francja czy Wielka Brytania. Tam najłatwiej jest inwestować w samochody z myślą o wzroście wartości portfela w długim terminie. Inwestorów można przy tym podzielić na indywidualnych kolekcjonerów-hobbystów oraz firmy wyspecjalizowane w inwestycjach alternatywnych, np. fundusze tworzące portfele aut klasycznych za środki inwestorów pochodzących z Chin czy Rosji. Tego typu inwestycja może też być postrzegana jako element dywersyfikacji całego portfela inwestycyjnego osób zamożnych - ceny samochodów rzadkich nie są bowiem skorelowane z indeksami giełdowymi czy koniunkturą gospodarczą.

Auto klasyczne sposobem na biznes

Posiadanie kolekcji samochodów klasycznych może być też sposobem na działalność gospodarczą – najem nietypowych pojazdów na imprezy okolicznościowe czy do różnych produkcji filmowych. W Polsce takie zarobkowe podejście jest bardzo popularne, jednak osoby, które budują kolekcję dla takich celów nie przywiązują zbytniej wagi ani do wartości, ani do oryginalności posiadanych samochodów. Dla klientów wynajmujących auta liczy się bowiem przede wszystkim efekt wizualny. Wyjątkowość i rzadkość modelu nie mają większego znaczenia. Dlatego właścicielom tego typu pojazdów nie zależy na zachowaniu pierwotnego wyglądu auta, bez większego problemu zmieniają jego kolor (np. biały jest preferowany jako pojazd dla pary młodej), nie inwestują też pieniędzy w oryginalne części czy drogą konserwację.

Źródło: Michał Wróbel Lion‘s Bank

Auta zabytkowe Audi Quattro Alpine
Lion‘s Bank
Chcesz dowiedzieć się więcej, sięgnij po nasze publikacje
KOMPLET: VAT zmiany od 1 lipca 2021 + JPK_VAT +  VAT w e-commerce
KOMPLET: VAT zmiany od 1 lipca 2021 + JPK_VAT + VAT w e-commerce
Tylko teraz
99,00 zł
119,70
Przejdź do sklepu
Źródło: INFOR
Czy ten artykuł był przydatny?
tak
nie
Dziękujemy za powiadomienie
Jeśli nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania w tym artykule, powiedz jak możemy to poprawić.
UWAGA: Ten formularz nie służy wysyłaniu zgłoszeń . Wykorzystamy go aby poprawić artykuł.
Jeśli masz dodatkowe pytania prosimy o kontakt

Komentarze(0)

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code

    © Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

    Moto
    1 sty 2000
    21 wrz 2021
    Zakres dat:
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail

    Filmowe gwiazdy za grosze. Top 5 moto-legend kina

    Samochody z filmów muszą być drogie? Zależy które wybierzesz. Dziś przygotowaliśmy listę pięciu modeli, które kosztują dziś mniej niż 30 tys. zł.

    Skierowanie na ponowny egzamin prawa jazdy. To możliwe?

    Skierowanie na ponowny egzamin prawa jazdy: kiedy otrzyma je kierowca? Gdy policjant uzna, że konieczne jest sprawdzenie kwalifikacji prowadzącego.

    Toyota Yaris Cross: hybrydowa i miejska. Co o niej wiadomo?

    Toyota Yaris Cross już w listopadzie zadebiutuje na polskim rynku. Już dziś marka zebrała blisko 1900 zamówień na to auto. Co o nim wiadomo?

    Jak Zafira z Zafirą, czyli porównanie generacji A i B

    Zafira A i B przypominają ojca i syna. Swoje odpracowali, następców się dorobili, więc czas posiedzieć i pogadać. Jak ojcu i synowi na emeryturze?

    Opel Vectra B: gdzie się podziały tamte pryw… auta?

    Opel Vactra B: w zeszłym roku minęło 25 lat od premiery tego modelu, w przyszłym minie 20 lat od zakończenia jego produkcji. Co warto wiedzieć o nim?

    Continental SportContact 7: sportowa nowość na rynku

    Continental SportContact 7 to opona przeznaczona do sportowych kompaktów, aut sportowych, supersportowych i tuningowanych.

    Branża transportowa... przeżywa renesans

    Branża transportowa jak i mechanicy przeżywają renesans. Usługi w tych dwóch sektorach są obecnie trudniej dostępne i przede wszystkim poszukiwane.

    Roczny koszt utrzymania samochodu? Policz go z... Yanosikiem

    Roczny koszt utrzymania samochodu – ile może wynosić? Yanosik postanowił odpowiedzieć na to pytanie i udostępnił właśnie nową funkcję w aplikacji.

    Ford Mondeo Mk4: Budżetowe auto Bonda

    Ford Mondeo MK4: jeździł nim James Bond, a Top Gear okrzyknął go samochodem roku 2007. W skrócie jest lepszy niż... Ferrari.

    Zakup uszkodzonego samochodu: 1/3 używek po szkodzie

    Zakup uszkodzonego samochodu? W 2019 roku 1/3 aut na rynku wtórnym miała odnotowaną szkodę. Obecnie odsetek ten zbliża się do połowy.

    Ford Kuga I 2.0 TDCI: Super Użytkowy Vóz

    Dobry SUV musi ładnie wyglądać, być przestronny i oferować poprawne osiągi połączone z niskim spalaniem. To wszystko oferuje Ford Kuga I.

    Toyota RAV4 Adventure: czarne akcenty i napęd 4x4 w standardzie

    Toyota RAV4 Adventure - japoński SUV doczekał się nowej wersji specjalnej. Auto wyróżniają czarne akcenty, srebrny dach i napęd AWD-i w standardzie.

    Zakaz wyprzedzania się dla ciężarówek. Czy to dobry pomysł?

    Zakaz wyprzedzania się dla ciężarówek - to nowy postulat kierowców. Tylko czy odebranie tej możliwości kierowcom TIR-ów to dobry pomysł?

    Toyota Avensis II: japoński dziadkowóz

    Stereotypowy emeryt wybiera Mercedesa. Właśnie. Stereotypowy. Starsi ludzie wbrew stereotypom równie chętnie sięgają po Toyotę.

    Czy trzeba zmieniać tablice rejestracyjne po zakupie auta 2022?

    Czy trzeba zmieniać tablice rejestracyjne po zakupie auta 2022? No i tu chyba mamy dobrą informację dla kierowców...

    Wtargnięcie pieszego na pasy: czyja wina?

    Wtargnięcie pieszego na pasy: czyja wina? To ważne pytanie w kontekście nowych przepisów, które obowiązują przed pasami od czerwca 2021 r.

    Wymiana jednej opony? Ubezpieczyciel musi zapłacić za dwie

    Wymiana jednej opony? To częsta propozycja w przypadku polis na ogumienie. Takie rozwiązanie nie ma sensu z punktu widzenia bezpieczeństwa.

    Renault Megane I: raz na wozie, raz pod wozem

    Renault Megane I generacji to samochód bez wątpienia udany, ale borykający się z kilkoma problemami. Starość tego samochodu bywa bardzo różna.

    Test: Audi S3 Limousine - 4,8 s. do setki w kompakcie!

    Test Audi S3 pokazał jedno. To wilk w owczej skórze. Bo choć nadwozie nie wygląda przesadnie agresywne. Układ napędowy już jest agresywny.

    Opel Astra F: używany hit po trzech dekadach na drogach

    Opel Astra F została zaprezentowana 30 lat temu. To od niej zaczął się sukces mierzony dziś 15 milionami sztuk. Co warto wiedzieć o używanym Oplu?

    Stacje ładowania: dogonimy Niemców dopiero po 2150 roku

    Stacje ładowania samochodów elektrycznych w Polsce nie powstają zbyt dynamicznie. A to prowadzi do wniosku, że Niemcy są o 130 lat do przodu.

    Półprzewodniki w samochodzie: ich brak to problemy produkcyjne

    Półprzewodniki w samochodzie: ich brak hamuje produkcję aut, a niska produkcja musi oznaczać niższy poziom sprzedaży. Co dalej?

    Auto dla studenta do 10 tys. zł. II część zestawienia

    Auto dla studenta do 10 tys. zł, bo choć budżet może wydawać się skromny, rynek wtórny daje ogromny wybór. Dziś pięć kolejnych propozycji.

    Cupra elektryczna? Wyłącznie elektryczna do 2030 roku!

    Cupra elektryczna? Tak, wszystko wskazuje na to, że piekło właśnie zamarzło. Rasowa, hiszpańska marka skupi się bowiem na e-napędach...

    Wyprzedzanie w tunelu. Co na to przepisy?

    Wyprzedzanie w tunelu: czy jest dozwolone, a jak tak to gdzie? Jak jest zabronione, to jaki grozi za nie mandat? Oto kompendium wiedzy.