REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zakup używanego silnika – koszt i opłacalność inwestycji

Nowoczesne silniki wcale nie są bardziej solidne niż ich odpowiednicy z lat 90-tych. Wręcz przeciwnie, ich awarie są poważniejsze a koszty napraw gigantyczne.
Nowoczesne silniki wcale nie są bardziej solidne niż ich odpowiednicy z lat 90-tych. Wręcz przeciwnie, ich awarie są poważniejsze a koszty napraw gigantyczne.
Audi

REKLAMA

REKLAMA

Kupno używanego silnika to często jedyny sposób na ograniczenie kosztów napraw zniszczonego lub wyeksploatowanego silnika. Kiedy opłaca się kupić używany silnik? Na co zwrócić trzeba baczną uwagę?

Czy opłaca się kupić używany silnik?

Wydawać by się mogło, że silniki w nowoczesnych autach są bezawaryjne. Czasy kiedy auto stało rozebrane cały tydzień w warsztacie lub na domowym podwórku w oczekiwaniu na niedzielny wyjazd z rodziną bezpowrotnie minęły. Ale czy na pewno?

REKLAMA

Najbardziej niezawodne silniki powstawały w latach 90-tych XX wieku. Do najtrwalszych zaliczano jednostki napędowe Hondy, Toyoty, Mazdy, Suzuki i Volkswagena. Silniki te w większości przypadków potrafiły pokonać 500 tys. km bez awarii, co w dobie dzisiejszych małolitrażowych jednostek z turbodoładowaniem (zarówno benzynowych i jak diesla) wydaje się być czymś niespotykanym. Silniki VW z serii TSI cierpią na szereg poważnych usterek (pękające tłoki, rozciągające się łańcuchy rozrządu, zużycie oleju przekraczające 0,5 litra na 1000 km), także diesel Toyoty 2.0 D-4D (seria 1AD i 2AD) miały poważne problemy chociażby z uszczelką pod głowicą. Oprócz tego wzrost skomplikowania konstrukcji nowoczesnych diesli sprawił, że kupno używanego auta z silnikiem wysokoprężnym jest obarczone ryzykiem wysokich kosztów napraw.

Zobacz też: Z tymi silnikami mogą być problemy: VW 1.4 TSI Twincharger

Obrócone panewki, pęknięty blok silnika, spalanie oleju...

Lista potencjalnych usterek, które trapią nowoczesne silniki jest tak duża, że czasem jedynym wyjściem jest zakup drugiego silnika. Najgorsze awarie dotyczą ogromnego zużycia oleju i niesprawności układu wtryskowego. Poza tym pękające głowice (np. 2.0 TDI) czy obrócone panewki korbowe (VW 1.9 TDI BXE czy Renault 1.9 dCi) praktycznie zawsze oznaczają konieczność wymiany jednostki napędowej.

Nowy silnik - cena

Zakup nowego silnika to wydatek min. 15 000 zł. Przeciętny diesel to ok. 25 tys. zł. Nie dziwi zatem ogromna podaż na rynku jednostek używanych. Pochodzą one najczęściej albo z pojazdów importowanych z Wielkiej Brytanii, albo z krajowych rozbitków. Nie brakuje także motorów pochodzących z kradzieży aut. Zainteresowanie jest ogromne. Astronomiczne ceny nowych części często uniemożliwiają naprawę auta w ASO.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Używany silnik - kompletny czy tylko "słupek"?

Przy zakupie używanego silnika musimy określić czego dokładnie potrzebujemy. Na internetowych aukcjach znaleźć bowiem można zarówno „słupki” czyli same silniki bez osprzętu (alternatora, rozrusznika, kolektorów itd.), turbosprężarki czy układu zasilania paliwem (wtryskiwaczy, pomp paliwa), jak i kompletne silniki (z turbodoładowaniem i układem paliwowym, ale też bez osprzętu).

Zobacz też: Z tymi silnikami mogą być problemy: VW 1.9 TDI 105KM BXE

Koszt używanego silnika

W moim zestawieniu zawarłem ceny zarówno silników kompletnych, jak i samych „słupków”. Jeśli silnik nasz uległ np. zatarciu, ale turbina i wtryskiwacze są sprawne wtedy warto poszukać „gołego” silnika, a sprawne elementy z naszej jednostki napędowej przełożyć do nowego silnika.

silnik cena (Allegro.pl)
Opel 1.7 DTI 75 KM (Y17DT) 800-3000 zł
Renault 1.5 dCi (K9K) 1600-4000 zł
Renault 1.9 dCi (F9Q) 1400-5000 zł
Toyota 2.0 D-4D 126 KM  2000-6000 zł
VW 1.4 TSI 122 KM (CAXA) 2200-8500 zł
VW 1.9 TDI 105 KM (BXE) 1900- 5000 zł
VW 2.0 TFSI 200 KM (CBF) 1500-7600 zł

opracowanie: Kamil Fraszkiewicz, źródło: www.allegro.pl

Zobacz też: Z tymi silnikami mogą być problemy: FIAT 1.9 JTDm 16V 150 KM

Koszt wymiany silnika

Koszt wymiany jednostki napędowej jest bardzo zróżnicowany. Przeciętny mechanik bierze za tą usługę 500-1200 zł. Wszystko zależy od tego jak duży jest silniki, jak skomplikowana jest to operacja oraz jak szeroki jest zakres prac dodatkowych. Bardzo często osoby, które sprzedają używane jednostki napędowe oferują także ich montaż. Rozwiązanie to pozwala od razu sprawdzić w jakim stanie jest silnik i czy w ogóle działa.

Silnik 1.4 TSI CAXA jest bardzo awaryjny.
VW
Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Zguba w Uberze. Co zostawiają pasażerowie? I jak odzyskać pozostawiony przedmiot?

Zguby w Uberze bywają naprawdę nietypowe. Przykład? W 2023 r. w taksówce znaleziona została np. sztuczna szczęka. Całe szczęście przedmioty pozostawione podczas przejazdu łatwo odzyskać. Pomaga w tym aplikacja.

Drogowa kumulacja na Śląsku. Pijany kierowca z potrójnym zakazem prowadzenia i poszukiwany w jednym aucie

Myśleliście, że nic już was nie zdziwi? No to przeczytajcie tę historię. Policjanci z będzińskiej drogówki zatrzymali do kontroli drogowej Opla. Jak się okazało, jego kierowca był pijany. I miał potrójny zakaz prowadzenia. A to dopiero początek czarnej serii.

Jak sprawdzić kontrahenta w branży TSL?

Podstawą każdej współpracy biznesowej jest zaufanie. A nic tak nie wzmaga jego poziomu, jak... kontrola i wcześniejsze sprawdzenie kontrahenta. Jak zweryfikować partnerów z branży TSL? To ważne pytanie, aby nie dać się złapać w oszustwo "na zlecenie transportowe".

Dłuższa trasa elektrykiem: ładowanie auta przestaje być problemem bo sieć stacji zaczyna się pokrywać z siecią Biedronki

Wkrótce ruszając w dalszą trasę samochodem elektrycznym i szykując plan podróży łatwiej będzie wybrać market Biedronki na trasie na przerwę połączoną z ładowaniem auta niż przeglądać samą sieć dostępnych stacji ładowania. Biedronka we współpracy z firmą Powerdot stara się w szczególności wypełniać nowymi stacjami ładowania wszelkie białe plamy polskiej elektromobilności.

REKLAMA

Blisko milion pasażerów. Tylu w 2023 r. przewiozły wąskotorówki. Nie wiedzieliście, że takie pociągi jeszcze jeżdżą?

Koleje wąskotorowe po latach zapomnienia znów stają się popularne w Polsce. W 2023 r. podróżowało nimi ponad 948 tys. osób. To prawie dwukrotnie więcej niż przed 10 laty. A to nie koniec ciekawych statystyk.

Mitsubishi się rozpędza. Nowy ASX stał się właśnie starym ASX-em. Na rynku zadebiutuje nowsza wersja

Mitsubishi szykuje się do liftingu nowego ASX-a. Samochód w zmienionej formie zadebiutuje w Polsce już jesienią tego roku. Tak, dobrze zgadliście. W tle nowego ASX-a nadal powiewać będzie francuska flaga. A metod modernizacji można upatrywać w poliftingowym Capturze.

Gęstszy olej w starym silniku? To popularny mit wśród kierowców. Ile w nim prawdy?

Auto ma spory przebieg? Zatem do silnika trzeba wlać gęstszy olej. To ma wydłużyć jego żywotność. Tak przynajmniej mówi popularny wśród kierowców mit. Okazuje się jednak, że efekt może być zupełnie odwrotny. Mechanicy i specjaliści z rynku mechanicznego ostrzegają.

Znamy cenę nowych tablic rejestracyjnych. Będą droższe od starych. A i tak nie dostanie ich każdy kierowca

1 czerwca 2024 r. w Polsce pojawią się nowe tablice rejestracyjne. Żółte oznaczenia z czerwonymi literami będą przeznaczone do czasowej rejestracji samochodów osobowych przeznaczonych do zawodów sportowych. Ile będzie kosztować ich wydanie?

REKLAMA

MAN stworzy ciężarówkę z napędem wodorowym. hTGX nie będzie miał ogniwa paliwowego. On będzie spalać wodór

Nowa ciężarówka MAN hTGX zadebiutuje w 2025 r. Będzie to pojazd wyposażony w silnik spalinowy. Jego paliwem stanie się wodór. Ciągnik ma mieć zastosowanie specjalne. Czemu jednak MAN nazywa go pojazdem bezemisyjnym?

Jak podróżować z przyczepą kempingową? Jak się przygotować na taki wyjazd?

Pokój hotelowy z widokiem na jezioro i wraz z serią osobistych drobiazgów? Proszę bardzo! To jednak z zalet podróżowania z przyczepą kempingową. Sezon na takie wyjazdy właśnie w Polsce startuje. Warto zatem podpowiedzieć, jak kierowca może się do niego przygotować.

REKLAMA