REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Zanim zdecydujemy się na zakup auta, warto odbyć nim jazdę testową. Jeśli sprzedawca się na to nie zgadza, oddajmy auto do weryfikacji przez ASO. fot. Newspress
Zanim zdecydujemy się na zakup auta, warto odbyć nim jazdę testową. Jeśli sprzedawca się na to nie zgadza, oddajmy auto do weryfikacji przez ASO. fot. Newspress

REKLAMA

REKLAMA

Jazda testowa przed zakupem auta wydaję się być nie tyle wskazana, co wręcz obowiązkowa dla celów dogłębnej analizy i weryfikacji stanu danego egzemplarza. Zobacz na co zwrócić uwagę podczas niej oraz jak się do niej przygotować.

Zakup używanego auta - potencjalne problemy

Zakup używanego pojazdu to droga przez mękę. Po pierwsze, znalezienie kilkuletniego auta, które nie ma za sobą poważnej naprawy blacharskiej jest niezwykle trudne. Po drugie, stan techniczny wielu aut, zwłaszcza samochodów wyższej klasy, jest często kiepski z uwagi na kosztowne naprawy jakich poprzedni właściciel auta nie był stanie się podjąć. Te drugie mogą przysporzyć naprawdę wielu kłopotów. Z pozoru błahe stukanie przy kole w trakcie jazdy po zakrętach czy nierównościach może oznaczać konieczność wymiany bardzo drogiej zwrotnicy (np. Peugeot 407) czy  kompletu wahaczy (Audi A4, VW Passat czy Alfa Romeo 156). Chrobotanie podczas uruchamiania i gaszenia silnika oraz drżenie auta to z kolei częsty objaw uszkodzonego koła dwumasowego (nowe koło dwumasowe wraz ze sprzęgłem do Mitsubishi ASX to koszt 9000 zł w ASO!).

REKLAMA

Zobacz też: Używane auto od autoryzowanego dilera samochodów - uważaj!

Jazda testowa - porady

Nie każdy właściciel auta zgodzi się na jazdę testową. Jedni obawiają się uszkodzenia auta, inni wykrycia kosztownej usterki. Jeśli jednak uzyskamy zgodę na przetestowanie pojazdu warto zwrócić uwagę na kilka spraw.

  1. W trakcie jazdy autem, miej wyłączony system audio oraz nawiew. Pozwoli to wykryć dźwięki sygnalizujące zużycie określonych podzespołów (elementów zawieszenia, sprzęgła i koła dwumasowego, zużytych foteli, przekładni kierowniczej czy luźno zamocowanych elementów wnętrza, mogących świadczyć o naprawie auta). Po przejażdżce sprawdź na włączonym silniku działanie klimatyzacji i nawiewu. Zwróć uwagę, czy słychać załączanie się sprężarki klimatyzacji (przy otwartej masce silnika).
  2. Zwróć uwagę na informacje wyświetlane na desce rozdzielczej auta – pamiętaj, że przy uruchomieniu auta wszystkie kontrolki muszą zniknąć pojedynczo, jeśli są takie, które wyłączają się jednocześnie, to oznacza to, że zostały podpięte razem i jeden z czujników nie działa prawidłowo. Jest to typowa praktyka stosowana przez handlarzy aut w celu zatajenia usterki.
  3. Staraj się nie rozmawiać ze sprzedawcą i skup się na odgłosach jakie wydaje auto. Czasu na rozmowę będziesz miał znacznie więcej po przejażdżce autem.
  4. Jeśli auto nie posiada ważnej polisy OC, nie wsiadaj za jego kierownicę. Narażasz się na poważne konsekwencje finansowe jeśli dojdzie do wypadku samochodowego.

Zobacz też: Zakup auta klasy wyższej - koszty ekploatacji używanej limuzyny BMW, Audi i Mercedes-Benz

Kupując kilkuletnie auto, nie oczekuj, że będzie ono w idealnym stanie technicznym. Drobne mankamenty dotycząc większości aut, które pokonały już 100 tys. km. Jeśli podejrzewasz jednak, że dany egzemplarz może trapić kosztowna usterka, ale auto poza nią prezentuje się naprawdę dobrze, to jedź do ASO i zweryfikuj źródło problemu. Być może koszt naprawy pojazdu będzie przez Ciebie akceptowalny, a Ty zakupisz samochód, na którym Ci zależało.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz też: Sprawdzenie przebiegu auta w ASO – czy to faktycznie możliwe?

Albo jazda testowa, albo wizyta w serwisie

Jeśli właściciel auta nie zgadza się na jazdę testową, a ma do tego pełne prawo, to zapytajmy go o możliwość sprawdzenia auta w ASO (na swój koszt, nie właściciela). Jeśli i na to nie wyrazi on zgody, to możemy mieć poważne wątpliwości. Pewnym manewrem obronnym z jego strony może być przekazanie nam auta do jazdy testowej w chwili gdy zaczniemy nalegać na wizytę w serwisie. Może on bowiem zakładać, że sami nie wykryjemy ukrytej wady pojazdu i uda się mu dobić transakcji.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code

    © Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

    Moto
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Zagraniczny kierowca taxi w Polsce. Wiecie, że ponad połowa posiada wyższe wykształcenie?

    Zagraniczni kierowcy taxi w Polsce stali się standardem. Za kierownicami zasiadają głównie Ukraińcy, Białorusini i Gruzini. Aby ich poznać, FreeNow przeprowadziło badanie ankietowe wśród 1500. z nich.

    Ile zarabiają kierowcy zawodowi w Polsce?

    Dziś porozmawiamy o kierowcy samochodu ciężarowego lub autobusu w Polsce. Ile zarabiają? Oraz jak ich zarobki rosły na przestrzeni ostatnich lat?

    AFIR już obowiązuje. I stanowi potężne wyzwanie. Całe szczęście nie dla kierowców

    AFIR brzmi groźnie. Czy jednak kierowcy w Polsce mają się czego bać? Oni tak właściwie nie. Nowe rozporządzenie stanowi wyzwanie, ale dla operatorów pracujących na rynku elektromobilności. Stawia ambitne cele.

    Dziś wielka akcja policji "Pomiar prędkości". Na drogi ruszy cały sprzęt pomiarowy. Noga z gazu!

    Policja będzie dziś prowadzić wielką akcję "Pomiar prędkości". Na drogach pojawi się praktycznie cały dostępny sprzęt. Widać będzie mierniki stacjonarne, nieoznakowane i oznakowane radiowozy, a do tego będą prowadzone kaskadowe pomiary prędkości.

    REKLAMA

    Im więcej samochodów elektrycznych w Polsce, tym więcej musi być stacji ładowania – nowe prawo już działa

    Unia Europejska już dawno uznała, że główną barierą pożądanego tempa przyrostu samochodów elektrycznych jest gęstość stacji ładowania. W przeciwieństwie do konwencjonalnych pojazdów, dla których stacje paliw budowane są już od ponad stulecia, stacje obsługi dla elektryków trzeba zbudować błyskawicznie.

    Stacje ładowania elektryków (min. 400 kW) co 60 km do 2025 roku. Przepisy AFIR już weszły w życie - czy dadzą spodziewane efekty?

    W sobotę 13 kwietnia 2024 r. weszło w życie unijne rozporządzenie ws. rozwoju infrastruktury paliw alternatywnych (AFIR), które nakłada na państwa członkowskie obowiązek rozbudowy sieci ładowania pojazdów elektrycznych. Nowe regulacje stawiają ambitne cele przed Polską i pozostałymi krajami UE oraz stanowią istotny krok w rozwoju zeroemisyjnego transportu. Aby dostosować się do nowych przepisów, działania Polski powinny być skoncentrowane na współpracy interesariuszy w taki sposób, aby zwiększać liczbę stacji ładowania o odpowiedniej mocy i zapewniać im szybkie przyłącze do sieci. 

    Ile kosztuje hybrydowa Dacia Jogger? Rumuńska nowość w polskich salonach

    Rumuńska marka stawia na technologię. To widać nie tylko po nowym Dusterze, ale i starszych modelach. Przykład? W Polsce debiutuje właśnie Dacia Jogger Hybrid 140. Ile kosztuje ta mocno rodzinna hybryda?

    Ten samochód jest wart 6,3 mln, ale... sztuk! On też był jednym z pionierów rynku SUV-ów

    Poprzednika zaprojektował sam Giorgetto Giugiaro. Twórcy Golfa II nie mieli zatem łatwego zadania. Historia pokazuje jednak, że wywiązali się z niego w stu procentach. Bo drugi etap ewolucji był ważnym elementem legendy kompaktowego Volkswagena.

    REKLAMA

    Nowe paliwo pojawi się w Polsce. Wielka zmiana na stacjach benzynowych od 1 maja

    Już 1 maja na polskich stacjach paliw pojawi się kolejna rewolucja. Z dystrybutorów zacznie płynąć nowe paliwo. Nowe, czyli tak właściwie to jakie? I czy ma to coś wspólnego np. z wycofywaniem się z E10? Sprawdźmy.

    Test: Nissan X-Trail 1.5 VC-T MHEV. To niby tylko zwykły, benzynowy X-Trail. Jednak zwykły nie jest

    To miał być zwykły X-Trail, ale mimo wszystko taki zwykły nie jest. Bo standardowy benzyniak moim zdaniem stanowi soczewkę. Soczewkę, która uwydatnia tylko zalety tego SUV-a. Przy tym teście warto jednak zadać pewne pytanie. Czy rodzinny Nissan nie jest trochę zbyt drogi?

    REKLAMA