Kategorie

Samochód dla studenta - tani, trwały i oszczędny

Kamil Fraszkiewicz
W granicach 7 tys. zł można nabyć Honde Civic z 2000 roku czyli wersję już po liftingu. Auto jest trwałe, dynamiczne i zaskakująco oszczędne. Ceny części niskie.
W granicach 7 tys. zł można nabyć Honde Civic z 2000 roku czyli wersję już po liftingu. Auto jest trwałe, dynamiczne i zaskakująco oszczędne. Ceny części niskie.
Honda
Samochód dla polskiego studenta powinien być niedrogi, praktyczny i tani w eksploatacji. Dobrze by było, aby także dobrze się prezentował. Oto nasze propozycje.

Polska daleko od Europy

Spójrzmy prawdzie w oczy. Polsce jeszcze daleko do krajów Europy zachodniej, główne pod kątem zamożności społeczeństwa. Pensje są w większości bardzo niskie, niższe nawet od wysokości zasiłków dla bezrobotnych w niektórych państwach takich jak Niemcy, Holandia, Francja. Nie dziwi zatem fakt, że młodzież akademicka z Polski nie może pozwolić sobie na auta, które są w realnym zasięgu młodych Brytyjczyków czy Duńczyków. Dlatego marzenia o nowej Fieście ST czy Fiacie 500 polscy studenci muszą odłożyć na później, szukając kilku czy nawet kilkunastoletniego auta dla siebie.

Zobacz też: Kabriolet na wakacje do 20 000 zł

Samochód dla studenta - tani i bezawaryjny

Samochód dla studenta powinien być przede wszystkim ekonomiczny, tani w serwisowaniu i jak najmniej awaryjny. Dobrze by było, aby był też „jakiś”, czyli wyróżniał się choć minimalnie na drodze swoją sylwetką nadwozia. Auto posiadające wszystkie te cechy musi jeszcze spełniać jeszcze jedną – być tanie w zakupie. Dlatego nasz budżet wynosi 4-7 tys. zł.

Honda Civic VI (1995-2001)

Honda Civic VI – samochód powszechnie znany i ceniony za dobre osiągi, praktycznie niezniszczalne silniki i ciekawą linię nadwozia w wersji 3-drzwiowej. Wysoko ocenić należy także solidność konstrukcji. Poza rdzą atakującą tylne nadkola i czasem ranty drzwi trudno zarzucić jej coś poważnego. Zawieszenie na oryginalnych amortyzatorach wytrzymuje spokojnie 150 tys. km, a hamulce ok. 80 tys. km. Szczególnie godne polecania są wersje produkowane w Japonii – 3-drzwiowy hatchback oraz sedan. Są mniej podatne na korozje i bardziej trwałe. Najpopularniejszy silnik 1.4 16V 90KM zapewnia dobre osiągi. Wersja 3d 0-100 km/h rozpędza się w zaledwie 10,5 sekundy, a średnie spalanie w mieście kształtuje się na poziomie 6,5 litra na 100 km! Świetne osiągi zapewnia jednostka 1.6 125 KM, ale na rynku wtórnym pojawia się rzadko i tylko w wersjach przed liftingiem przeprowadzonym w 1999 roku. Honda posiada tylne zawieszenie wielowahaczowe, co zapewnia świetne prowadzenie. Co więcej jest ono bardzo trwałe. Kupując Hondę Civic warto zwrócić uwagę na jej przebieg. Jeśli odnajdziemy taką z przebiegiem 100-150 tys. km to auto posłuży nam jeszcze przez wiele lat. Cena takich egzemplarzy to ok.7-8 tys. zł. Warto szukać egzemplarzy z udokumentowaną przeszłością. Nie muszą to być od razu rachunki z ASO (koszt napraw byłby niewspółmiernie wysoki do wartości auta), ale jeśli sprzedawca nie potrafi udokumentować żadnych napraw, to może to oznaczać, że auto wymagać może kosztownego serwisu.

Zobacz też: Używana Honda Civic VI: nie zawiedzie!

VW Golf IV (1997-2005)

VW Golf IV – bardzo popularne auto na rynku pojazdów używanych. Cenione za dobrze zabezpieczone przed rdzą nadwozie i wysoką bezawaryjność. Oczywiście w pojazdach, które mają już ponad 10 lat na pewno będzie sporo elementów do naprawy. Koszty części, podobnie jak w przypadku Hondy Civic, są jednak niskie. Osoby potrzebujące dużego bagażnika zadowoli odmiana kombi Golfa, czyli Variant. Wśród silników najlepsze opinie zbiera niezniszczalny 1.6 8V 102 KM. Jest wystarczająco dynamiczny, a przy tym dobrze znosi eksploatację na gazie. Zużycie paliwa w mieście w przypadku VW Golfa IV 1.6 wynosi ok. 7,5-8,5 litra na 100 km czyli trochę więcej niż Civicu 1.4 16V 90 KM, a przy tym osiągi niemieckiego kompakta są trochę gorsze. Wśród diesli prawdziwą legendą obrósł motor 1.9 TDI w kilku wariantach mocy.

Zobacz też: Silnik 1.9 TDI - które jego wersje mają droższą turbinę o zmiennej geometrii łopatek?

Polecamy zwłaszcza wersję AGR o mocy 90 KM, która opiera się pompie rozdzielaczowej (a nie na pompowtryskiwaczach) i turbosprężarce bez zmiennej geometrii kierownic. Ta pierwsza jest bardzo trwała, a ta druga zapewnia tańszą i skuteczniejszą jej regenerację. Trzeba bowiem zdawać sobie, że Golf z dieslem będzie prawie zawsze bardziej wyeksploatowany od wersji benzynowej, co oznacza najczęściej droższą eksploatację. Unikać należy za to silnika 1.6 FSI z bezpośrednim wtryskiem benzyny. Odkłada się w nim nagar, co pogarsza jego osiągi (można go odpłatnie usunąć), a poza tym koszt instalacji LPG do tego motoru to ok. 5 tys. zł. Mając większy budżet i cięższą nogę warto poszukać zadbanej wersji 1.8T 20V o mocy 150 KM. Dla studenta najlepszym wyborem będzie jednak 1.6 8V 102 KM.

Zobacz też: Volkswagen Golf IV – legenda trwa

Fiat Punto II (1999-2005)

Fiat Punto II – W porównaniu do Golfa i Civica za tę samą kwotę kupimy kilka lat młodsze Punto II-generacji. Auto należy do klasy niższej niż dwaj konkurenci, ale zaskakuje przestronnością kabiny. Co ciekawe, wersje 5d i 3d różnią się pojemnością bagażnika. Ta pierwsza ma 295-cio, a druga 264-tero litrowy kufer. Materiały wykończeniowe są niższej jakości niż w VW i Hondzie, za to projekt deski rozdzielczej jest nowocześniejszy w Fiacie. Wśród silników stosowanych w Punto II najbardziej godne polecenia są silniki 1.2 16V 80KM i 1.4 16V 95 KM. Są trwałe, stosunkowo oszczędne i dobrze współpracują z instalacją LPG. Silniki diesla z serii JTD są oszczędne, ale mogą być kosztowne w naprawach (zużycie turbosprężarki, wtryskiwaczy paliwa). Przed zakupem sprawdzić należy stan wspomagania kierownicy (słynny system CITY). Zawieszenie jest proste konstrukcyjnie i tanie w naprawach. Usterkowy jest alternator, a właściwe jego obudowa, która często pęka. Punto jest dobrze zabezpieczone przed rdzą. Owszem zdarza się delikatny nalot przy progach czy tylnej klapie, ale ogólnie jest naprawdę nieźle. Warto także dodać, że Punto, zwłaszcza w wersji 3-drzwiowej, może się podobać. Ma dynamiczne linie nadwozia i ciekawie zaprojektowane reflektory (ale tylko w modelach sprzed liftingu).

Zobacz też: Używany Fiat Punto II (1999 – 2008) - usterki

Warto zapamiętać jedną zasadę - im prostsze konstrukcyjnie auto, tym jego eksploatacja powinna być tańsza. Twierdzenie to sprawdza się przede wszystkim w przypadku aut japońskich. Dlatego jeśli szukamy używanego auta, taniego w eksploatacji, unikałbym jednostek turbodoładowanych. Ich potencjalne naprawy mogą być bowiem kosztowne.

Chcesz dowiedzieć się więcej, sięgnij po nasze publikacje
KOMPLET: VAT zmiany od 1 lipca 2021 + JPK_VAT +  VAT w e-commerce
KOMPLET: VAT zmiany od 1 lipca 2021 + JPK_VAT + VAT w e-commerce
Tylko teraz
99,00 zł
119,70
Przejdź do sklepu
Volkswagen Golf IV jest dobrze zabezpieczony przed rdzą. Silniki są trochę bardziej paliwożerne niż Hondzie, ale dobrze znoszą zasilanie gazem LPG. Fot.Newspress
Fiat Punto II przekonuje do siebie wyglądem, przestronnością kabiny i młodszym rocznikiem. Za 6 tys. zł kupimy egzemplarz z 2002 roku.
newspress.co.uk
Źródło: INFOR
Czy ten artykuł był przydatny?
tak
nie
Dziękujemy za powiadomienie
Jeśli nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania w tym artykule, powiedz jak możemy to poprawić.
UWAGA: Ten formularz nie służy wysyłaniu zgłoszeń . Wykorzystamy go aby poprawić artykuł.
Jeśli masz dodatkowe pytania prosimy o kontakt

Komentarze(0)

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code

    © Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

    Moto
    1 sty 2000
    29 lip 2021
    Zakres dat:
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail

    Ile lat wstecz sprawdza UFG?

    Ile lat wstecz sprawdza UFG? Czyli za ile lat kierowca może otrzymać karę za brak ubezpieczenia OC? Postanowiliśmy to sprawdzić.

    Jak uniknąć regresu ubezpieczeniowego?

    Jak uniknąć regresu ubezpieczeniowego? Jest kilka zasad, o których kierowca powinien pamiętać podczas zdarzenia drogowego. Dziś je przypomnimy.

    Bezpieczny zakup samochodu używanego: co oznacza?

    Bezpieczny zakup samochodu używanego nie zawsze jest łatwy. Szczególnie że sprzedający ukrywają informacje, a kupujący mają ograniczone zaufanie.

    Wyższe grzywny za wykroczenia drogowe

    Podwyższenie maksymalnej wysokości grzywny za wykroczenia drogowe do 30 tys. zł zakłada projekt nowelizacji Prawa o ruchu drogowym, przyjęty przez rząd.

    Najpopularniejsze rodzaje napędów [NOWE DANE]

    Stowarzyszenie ACEA opublikowało najświeższe dane na temat najpopularniejszych rodzajów napędów. Jakie samochody wybierają kierowcy w Polsce?

    Emisja CO2: samochody coraz bardziej eko! Hybrydy szczególnie

    Emisja CO2: samochody w zeszłym roku wyemitowały aż o 12 proc. mniej dwutlenku węgla. I co ciekawe, metodą do osiągnięcia celu okazały się hybrydy.

    Nowy DS 4 jest już w Polsce. Ile kosztuje francuska awangarda?

    Nowy DS 4 został oficjalnie pokazany w Polsce. Na razie nad Wisłę dotarły wyłącznie wersje pokazowe. Już dziś poznaliśmy jednak cennik auta.

    Likwidacja szkody z polis upadłych zakładów ubezpieczeń

    Likwidacja szkody z polis upadłych zakładów ubezpieczeń: Kto wypłaca pieniądze? Na czym polega? O czym pamiętać? O tym wszystkim opowiemy dziś.

    Czy UFG zawsze wykryje brak OC?

    Czy UFG zawsze wykryje brak OC? Odpowiedź brzmi... tak. Nie zawsze jednak od razu zorientuje się, że samochód nie miał obowiązkowej polisy.

    Brak OC: regres oznacza dla kierowcy... problemy!

    Brak OC: regres sprawi, że sprawca może zapłacić za szkodę... z własnej kieszeni. Kiedy i na jakiej zasadzie działa regres?

    Nowy Opel Astra 2021. Wyrazisty design i hybrydy

    Nowy Opel Astra 2021 odsłonił swoją twarz. Niemiecki kompakt otrzymał cyfrowy kokpit, paletę jednostek hybrydowych i nowe reflektory pikselowe.

    Najczęściej kradzione samochody w 2020 roku

    Najczęściej kradzione samochody w 2020 roku w Polsce? Instytut Badań Rynku Motoryzacyjnego Samar przeanalizował dane z CEPiK.

    Nowy Opel Mokka [TEST]: ależ jak on patrzy...

    Nowy Opel Mokka przywitał nas efektownym połączeniem kolorów na nadwoziu i... smutnym spojrzeniem. Nie ma jednak powodów do smutku!

    Zmiany w karach dla kierowców 2021. Co szykuje rząd?

    Zmiany w karach dla kierowców 2021 to szeroki blok zmian w systemie karania prowadzących przedstawiony przez rząd. Co zakłada projekt zmian?

    Wysokość składki OC, punkty karne. Nowy pomysł rządu

    Wysokość składki OC i punkty karne, czyli rząd ma pomysł na kolejny bat na kierowców. Popełniasz dużo wykroczeń, zapłacisz wyższe ubezpieczenie.

    Nowe kary dla pijanych kierowców 2021

    Nowe kary dla pijanych kierowców 2021, czyli pomysł rządu na ograniczenie ilości nietrzeźwych prowadzących na polskich drogach.

    Punkty karne kasowane po 2 latach. Nowy pomysł rządu

    Punkty karne kasowane po 2 latach i więcej punktów karnych w czasie jednej kontroli drogowej. To zmiany dla kierowców, które proponuje rząd.

    Mandaty do 5 tys. zł, czyli rząd ma nowy system kar dla kierowców

    Mandaty do 5 tys. zł - ale też tylko za przekroczenie prędkości. Cięższe przewinienia mogą się skończyć karą sięgającą 30 tys. zł. Oto propozycje zmian.

    Nissan Qashqai 2021: pierwsza jazda japońskim crossoverem

    Nissan Qashqai 2021, czyli mieliśmy okazję po raz pierwszy spotkać się z japońskim crossoverem. I spotkanie to odbyło się na polskim gruncie!

    Przejście dla pieszych przez ścieżkę rowerową

    Przejście dla pieszych przez ścieżkę rowerową - jak powinien zachować się pieszy? Jakie zasady go obowiązują? Sprawdziliśmy to.

    Pieszy idący po drodze dla rowerów. Może?

    Pieszy idący po drodze dla rowerów - w jakich przypadkach taki scenariusz jest możliwy? Prawo stawia kilka warunków. Zaraz o nich opowiemy.

    Kara za brak ciągłości OC. Ile wynosi?

    Kara za brak ciągłości OC, czyli co się stanie gdy kierowca zapomni o przedłużeniu obowiązkowej polisy na samochód? Czeka go kara od UFG.

    Regres ubezpieczeniowy OC, czyli pijany kierowca a wypadek

    Regres ubezpieczeniowy OC sprawia, że pijany kierowca musi zwrócić pieniądze wypłacone przez ubezpieczyciela po wypadku. Co warto o nim wiedzieć?

    Peugeot 208 [Test]: wersja GT, 130-konny benzyniak i automat

    Peugeot 208 wreszcie zawitał przed naszą redakcją. Na to auto czekaliśmy naprawdę długo. Chyba było jednak warto - i to pomimo.... czerwonego lakieru.

    Kierowanie ruchem drogowym podczas robót drogowych

    Kierowanie ruchem drogowym podczas robót drogowych wymaga posiadania przez osobę specjalnych uprawnień. Wiedzieliście o tym?