Kategorie

SsangYong XLV 1.6 2WD QUARTZ

Sebastian Tomaszewski
SsangYong XLV / fot. Sebastian Tomaszewski
SsangYong XLV / fot. Sebastian Tomaszewski
Sebastian Tomaszewski
SsangYong XLV powstał jako odpowiedź na aktualnie panującą modę na crossovery. Nie wprowadza do tego segmentu rewolucji, ale ma bardzo konkurencyjną cenę i w jednym kompletnie detronizuje konkurencje.

SsangYong XLV

Sebastian Tomaszewski

Reklama

SsangYong przez ostatnie lata miał trudną sytuację. Małe zainteresowanie, a co za tym idzie niska sprzedaż ich samochodów, spowodowała w 2009 roku wycofanie tego południowokoreańskiego producenta samochodów z polskiego rynku. Nadzieją dla SsangYonga stała się rok później współpraca z indyjską firmą Mahindra. Przełom nastąpił w 2011 roku, gdy na rynku pojawiło się nowe Korando (pierwsza generacja powstała w 1966, ale w 1998 roku powstała odmiana Family - pierwszy SUV tego producenta). Nie ma wątpliwości, że ten model wyznaczył nową drogę rozwoju. Wyglądał świetnie, szczególnie mając w pamięci niektóre poprzednie modele. Jestem przekonany, że jedną z głównych przyczyn słabej sprzedaży tej marki w Europie była, delikatnie mówiąc, kontrowersyjna stylistka ich aut. Wystarczy przypomnieć model Rodius pierwszej generacji – powszechnie uznawany za jeden z najbrzydszych samochodów świata.
Na szczęście, ten rozdział w historii SsangYonga został zamknięty. Szczególnie po premierze w 2015 r. mniejszego SUV-a - Tivoli. Nie wspominając już nowym Rextonie, który pełni rolę flagowego modelu.

Nic mi nie wiadomo, aby SsangYong chciał wprowadzić nowego „kompakta” albo konkurować z Kią Optimą lub Oplem Insignią modelem klasy średniej. Zamiast tego, producent skupia się na produkcji SUV-ów, a na tegorocznych targach motoryzacyjnych w Poznaniu zaprezentował nowego pick-upa o nazwie Musso. Nic dziwnego - SUV-y to najprężniej rozwijający gatunek na rynku europejskim.

My testowaliśmy model XLV. Jest to przedłużone Tivoli, ale z przeprojektowanym delikatnie przodem i z kompletnie zmienionym tyłem nadwozia. Przewidziany jest dla osób, którym bagażnik w Tivoli wydaje się za mały. Przyznam, że nigdy wcześniej nie jeździłem dłużej żadnym SsangYongiem. XLV miał zatem trudne zadanie - musiał pokazać, czy nowy SUV SsangYonga będzie groźną konkurencja dla europejskich i japońskich marek.

SsangYong XLV

Sebastian Tomaszewski

SsangYong XLV – wygląd

Jak wspominałem, XLV to ewolucja Tivoli. Do słupka C niczym się praktycznie od siebie nie różnią (w XLV przedni zderzak na wysokości tablicy rejestracyjnej wykonano z materiału przypominającego karbon). Więcej różnic jest z tyłu. Nadwozie wydłużono o 238 mmm, a dodatkowe centymetry podniosły masę własną o ok. 200 kg. Rozstaw osi został niezmieniony – 2600 mm. Zmieniono zderzak, tylne światła ledowe, słupek C i klapę bagażnika. Trudno zaprzeczyć, że Tivoli jest o wiele zgrabniejsze i ma lepiej zachowane proporcje. W XLV wciąż wadził mi jego tył, który na żywo pomimo starań SsangYonga, wyglądał dla mnie trochę na doczepiony na siłę. Za to bardzo przypadł mi do gustu przód. Dyskretny grill łączący się z reflektorami z LED-ami do jazdy dziennej razem ze srebrnymi akcentami w zderzaku, wygląda nowocześnie i po europejsku. Aby podkreślić charakter SUV-a, nie zabrakło plastikowych elementów z przody, z tyłu i na bokach nadwozia. Praktyczny zabieg zmniejszający koszty wymiany w razie zadrapania, ale w naszym kolorze ciemnoniebieskim kolorze DANDY BLUE mało widoczny - biały kolor likwiduje ten problem. Spodobała mi się możliwość wyboru dwukolorowych opcji nadwozia, dających o możliwość wyróżnić się na ulicy (dopłata do standardowego koloru od 1490 zł do 3490 zł).

SsangYong XLV

Sebastian Tomaszewski

SsangYong XLV QUARTZ – wnętrze

Reklama

W stosunku do Tivoli, we wnętrzu zmieniono drobiazgi. Przejdźmy od razu do głównego powodu przepoczwarzenia Tivoli w XLV - nieprawdopodobnie przepastnego bagażnik o pojemności aż 720 litrów, który stawia go w pozycji lidera w tym segmencie. Konkurencyjny Hyundai Tucson ma tylko 513 litrów, Renault Kadjar 527 l. Dzięki temu do XLV nie będzie problemu spakować nawet piątkę pasażerów z ich bagażami.

Wnętrze jest przestronne. Przednie fotele zapewniają wysoki komfort i sprawiają wrażenie trwałych, ale brakuje im lepszego podparcia bocznego. Z przodu nie brakuje miejsca nawet dla wyższych pasażerów, podobnie jest z tyłu. Cieszy możliwość otwarcia szeroko tylnych drzwi, ułatwiających montaż fotelika i wsiadanie. Po zajęciu miejsca we wnętrzu widzimy dobrze spasowane elementy, połączone ze średniej jakości materiałami wykończeniowymi. Najbardziej raziły mnie plastikowe wstawki w kierownicy malowanie na fortepianowy kolor. Mam apel do producentów samochodów – skończcie z ich używaniem! Szybko się brudzą i jeszcze szybciej rysują. Nie dodają też żadnego prestiżu, a jedynie smucą właścicieli z wyższą wrażliwością estetyczną.

Projekt wnętrza nie zaskakuje, ale ma kilka ładnych detali. Bardzo przypadły mi do gustu okrągłe tuby zegarów, malowane na srebrny kolor i mało praktyczne, ale ładne gumki za przednimi fotelami, które zastąpiły klasyczne kieszenie. Identyczny zabieg znajdziemy w Renault Captur.

SsangYong XLV

Sebastian Tomaszewski

SsangYong XLV 1.6 2WD – prowadzenie

Nadwozie XLV ma delikatne skłonności do wychylania się na zakrętach. Nic dziwnego, bo auto jest prawie 17 cm nad ziemią i nie było projektowanie do bycia najszybszym na torze Spa-Francorchamps w Belgi. To samochód o rodzinnym charakterze. W aucie siedzi się wysoko, a zawieszenie nieźle radzi sobie z nierównościami, jednak nie podoba mi się jego głośna praca i ograniczony komfort na poprzecznych nierównościach. Ze względu na podwyższone nadwozie, zawieszenie zostało dość sztywno zestrojone. Ponadto komfort jazdy i właściwości terenowe ograniczały 18-calowe koła (opcjonalne) w rozmiarze 215/45. Lepiej zostać przy standardowych 16-calowych obręczach z oponami o wyższych profilu 205/60. Nie dość że poprawi to komfort jazdy, to ponadto SsangYong wygląda wtedy bardziej bojowo. Auto jest podsterowne, ale z testowanym silnikiem naprawdę trudno jest wyprowadzić je z równowagi. Czuć lekkość w prowadzeniu - SsangYong XLV z tym silnikiem i skrzynią waży 1315 kg. Seryjnie XLV ma napęd na przód, ale opcjonalnie jest możliwość dokupienia napędu na cztery koła. Do układu hamowania też nie mam jakichkolwiek zastrzeżeń - pedał hamulca łatwo wyczuć, a XLV szybko wytraca prędkość. W XLV znajdziemy trzy tryby wspomagania kierownicy (Comfort, Normal, Sport), ale zmianę czuć tylko w trybie Sport, bowiem wtedy siła wspomagania ulega zmniejszeniu.

SsangYong XLV 1.6 2WD - układ napędowy

W polskiej ofercie producenta znajdują się dwa silniki. Pierwszy to jednostka wysokoprężna o pojemności 1.6 l o mocy 115KM i dużym, jak na tę pojemność maksymalnym momencie obrotowym 300 Nm. My testowaliśmy odmianę benzynową 1.6 l o mocy 128KM i maksymalnym momencie obrotowym 160 Nm. W mieście i przy spokojnej jeździe silnik sprawuje się wzorowo. Jego cicha praca to miła odskocznia od nadal głośnych, choć coraz lepiej wyciszonych, silników diesla. Dzięki krótko, znakomicie zestrojonej skrzyni biegów, jazda z manualną skrzynią biegów w środowisku miejskim wcale tak nie męczy, jak można by się spodziewać. Gorzej jest poza miastem. Silnik potrzebuje wysokich obrotów na skuteczne i szybkie wyprzedzenie ciężarówki, przez co gwałtownie wzrasta spalanie i obniża się komfort akustyczny w kabinie pasażerskiej. Silnikowi brakuje też elastyczności. Szkoda, że SsangYong nie zdecydował się zamontowanie do tej jednostki turbodoładowania. Mam wrażenie, że powód zostawienia wolnossącej jednostki był inny. W czasach downisizingu i wyścigu o jak najmniejsze spalanie, producenci prześcigają się w konstruowaniu coraz bardziej skomplikowanego osprzętu silnika. Jak nowe działa świetnie, w przyszłości mogą sprawiać problemy. SsangYong poszedł inną drogą. Postawił na prostą konstrukcję i to się chwali. Średnie zużycie paliwa z całego testu wyniosło 7,8 litra. Przewagą jednostek bez turbodoładowania jest mniejsza wrażliwość na styl jazdy kierowcy. Dzięki temu, nawet na szybkich przejazdach po autostradzie, średnie spalanie na 100 km nigdy nie przekroczyło 9 litrów. Uznaję to za dobre wyniki, które na dodatek pokrywają się oficjalnymi deklaracjami producenta.

SsangYong XLV

Sebastian Tomaszewski

SsangYong XLV 1.6 2WD QUARTZ - wyposażenie i cena

Podstawowa odmiana z silnikiem benzynowym 1.6 kosztuje 59 990 zł. SsangYong XLV oferowany jest w czterech wersjach wyposażenia: CRYSTAL BASE, CRYSTAL, QUARTZ, SAPPHIRE. Standardowo otrzymujemy m.in. tempomat, przydatny system HSA ułatwiający ruszanie na podjeździe, możliwość wyboru trzech trybów wspomagania kierownicy. Nasz testowy egzemplarz był w świetnie wyposażonej odmianie QUART (78 990 zł) i miał dodatkowo z pakietem Style (3,9 tys. zł). Pakiet obejmował dodatkowo 18-calowe koła, relingi, spojler dachowy, przyciemniane tylnej szyby i elektrycznie składane lusterka. Wszystko uzupełniał system nawigacji TomTom z ekranem dotykowym i kamerą cofania (2 tys. zł). Nawigacji trudno coś zarzucić – działa błyskawicznie, niemal natychmiast ładując trasę podróży. Do tego ładna grafika i proste sterowanie. Brakuje jedynie możliwości wyboru języka polskiego w ustawieniach nawigacji. Mam nadzieję, że SsangYong szybko wprowadzi aktualizację.

W odmianie benzynowej zamówienie napędu na wszystkie koła (6 tys. zł) wymaga dokupienia automatycznej skrzyni biegów Aisin (7 tys. zł). Warta polecenia jest instalacja LPG z montażem (3,4 tys. zł) i praktyczna na siatka do bagażnika (119 zł).

Najbogatsza odmiana SAPPHIRE (od 90 990 zł) szczególnie się wyróżnia. Znajdziemy tam m.in. podgrzewane fotele tylne i przednie z wentylacją, przednie i tylne czujniki parkowania i możliwość zamówienia pakietu Safety (3,9 tys. zł). Dopiero w nim dostajemy reflektory ksenonowe, których nie ma w opcji w niższych wersjach wyposażenia. Na tle konkurenci, w tej kwestii XLV wypada słabo. Tym bardziej, że standardem stają się reflektory Full LED. Poza tym, pakiet obejmuje system wspomagający utrzymanie na pasie ruchu i ostrzegający o jego opuszczeniu, system rozpoznawania znaków, automatyczne przełączanie świateł z mijania na drogowe.

SsanYong objęty jest gwarancją na 5 lat z ograniczonym przebiegiem do 100 tys. km. Dodatkowo przez okres 3 lat samochód objęty jest bezpłatnym europejskim Assistance przez całą dobę. Nasz egzemplarz wyceniono na 86 890 zł.

SsangYong XLV

Sebastian Tomaszewski

SsangYong XLV 1.6 2WD QUARTZ - podsumowanie.

Polubiłem SsangYonga XLV. Nie podoba mi się kompletnie tył nadwozia, drażnił mnie zapach plastików i irytowały braki w liście dodatkowego wyposażenie, szczególnie na tle europejskich elementów, jednak przy tak dobrej cenie, ogromnym bagażniku, ergonomicznym i funkcjonalnym wnętrzu i małym spalaniu, można mu to wybaczyć. Szczególnie w odmianie diesla, XLV odnajdzie się wszędzie. Obserwując aktywność południowokoreańskiego producenta przez ostatnie lata, widzę w nowym modelach ogromne zmiany na dobre. Czy SsangYong za kilka lat odniesie podobny sukces na naszym rynku, jak koncern Hyundai /Kia? Po teście XLV i spotkaniu z Rextonem, nie widzę większych przeciwwskazań.

SsangYong XLV 1.6 2WD - dane techniczne

Silnik Benzynowy R4
Pojemność silnika 1597 cm3
Moc maksymalna 128 KM przy 6000 obr./min.
Maks mom. obrotowy 160 Nm przy 4600 obr./min.
Prędkość maksymalna 178 km/h
Przyspieszenie 0-100 km/h b.d.
Skrzynia biegów 6-biegowa, manualna
Napęd Przedni
Zbiornik paliwa 47 l
Katalogowe zużycie paliwa na 100 km
(miasto/ trasa/ średnie)
9,5 l/ 5,6 l/ 7,1 l
Długość 4400 mm
Szerokość 1798 mm
Wysokość 1635 mm (z relingami)
Rozstaw osi 2600 mm
Masa 1315 kg
Pojemność bagażnika 720 l
Chcesz dowiedzieć się więcej, sięgnij po nasze publikacje
KOMPLET: VAT zmiany od 1 lipca 2021 + JPK_VAT +  VAT w e-commerce
KOMPLET: VAT zmiany od 1 lipca 2021 + JPK_VAT + VAT w e-commerce
Tylko teraz
99,00 zł
119,70
Przejdź do sklepu
SsangYong XLV / fot. Sebastian Tomaszewski
Sebastian Tomaszewski
SsangYong XLV / fot. Sebastian Tomaszewski
Sebastian Tomaszewski
SsangYong XLV / fot. Sebastian Tomaszewski
Sebastian Tomaszewski
SsangYong XLV / fot. Sebastian Tomaszewski
Sebastian Tomaszewski
SsangYong XLV / fot. Sebastian Tomaszewski
Sebastian Tomaszewski
SsangYong XLV / fot. Sebastian Tomaszewski
Sebastian Tomaszewski
SsangYong XLV / fot. Sebastian Tomaszewski
Sebastian Tomaszewski
SsangYong XLV / fot. Sebastian Tomaszewski
Sebastian Tomaszewski
SsangYong XLV / fot. Sebastian Tomaszewski
Sebastian Tomaszewski
SsangYong XLV / fot. Sebastian Tomaszewski
Sebastian Tomaszewski
SsangYong XLV / fot. Sebastian Tomaszewski
Sebastian Tomaszewski
SsangYong XLV / fot. Sebastian Tomaszewski
Sebastian Tomaszewski
SsangYong XLV / fot. Sebastian Tomaszewski
Sebastian Tomaszewski
SsangYong XLV / fot. Sebastian Tomaszewski
Sebastian Tomaszewski
Źródło: INFOR
Czy ten artykuł był przydatny?
tak
nie
Dziękujemy za powiadomienie
Jeśli nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania w tym artykule, powiedz jak możemy to poprawić.
UWAGA: Ten formularz nie służy wysyłaniu zgłoszeń . Wykorzystamy go aby poprawić artykuł.
Jeśli masz dodatkowe pytania prosimy o kontakt

Komentarze(0)

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code

    © Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

    Moto
    1 sty 2000
    31 lip 2021
    Zakres dat:
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail

    Test: Peugeot 508 SW PSE, czyli francuskie AMG w akcji

    Test: Peugeot 508 PSE, czyli napęd na cztery koła, 360 koni mechanicznych i hybryda plug-in. W skrócie francuskie AMG spisało się na medal.

    Ile lat wstecz sprawdza UFG?

    Ile lat wstecz sprawdza UFG? Czyli za ile lat kierowca może otrzymać karę za brak ubezpieczenia OC? Postanowiliśmy to sprawdzić.

    Jak uniknąć regresu ubezpieczeniowego?

    Jak uniknąć regresu ubezpieczeniowego? Jest kilka zasad, o których kierowca powinien pamiętać podczas zdarzenia drogowego. Dziś je przypomnimy.

    Bezpieczny zakup samochodu używanego: co oznacza?

    Bezpieczny zakup samochodu używanego nie zawsze jest łatwy. Szczególnie że sprzedający ukrywają informacje, a kupujący mają ograniczone zaufanie.

    Wyższe grzywny za wykroczenia drogowe

    Podwyższenie maksymalnej wysokości grzywny za wykroczenia drogowe do 30 tys. zł zakłada projekt nowelizacji Prawa o ruchu drogowym, przyjęty przez rząd.

    Najpopularniejsze rodzaje napędów [NOWE DANE]

    Stowarzyszenie ACEA opublikowało najświeższe dane na temat najpopularniejszych rodzajów napędów. Jakie samochody wybierają kierowcy w Polsce?

    Emisja CO2: samochody coraz bardziej eko! Hybrydy szczególnie

    Emisja CO2: samochody w zeszłym roku wyemitowały aż o 12 proc. mniej dwutlenku węgla. I co ciekawe, metodą do osiągnięcia celu okazały się hybrydy.

    Nowy DS 4 jest już w Polsce. Ile kosztuje francuska awangarda?

    Nowy DS 4 został oficjalnie pokazany w Polsce. Na razie nad Wisłę dotarły wyłącznie wersje pokazowe. Już dziś poznaliśmy jednak cennik auta.

    Likwidacja szkody z polis upadłych zakładów ubezpieczeń

    Likwidacja szkody z polis upadłych zakładów ubezpieczeń: Kto wypłaca pieniądze? Na czym polega? O czym pamiętać? O tym wszystkim opowiemy dziś.

    Czy UFG zawsze wykryje brak OC?

    Czy UFG zawsze wykryje brak OC? Odpowiedź brzmi... tak. Nie zawsze jednak od razu zorientuje się, że samochód nie miał obowiązkowej polisy.

    Brak OC: regres oznacza dla kierowcy... problemy!

    Brak OC: regres sprawi, że sprawca może zapłacić za szkodę... z własnej kieszeni. Kiedy i na jakiej zasadzie działa regres?

    Nowy Opel Astra 2021. Wyrazisty design i hybrydy

    Nowy Opel Astra 2021 odsłonił swoją twarz. Niemiecki kompakt otrzymał cyfrowy kokpit, paletę jednostek hybrydowych i nowe reflektory pikselowe.

    Najczęściej kradzione samochody w 2020 roku

    Najczęściej kradzione samochody w 2020 roku w Polsce? Instytut Badań Rynku Motoryzacyjnego Samar przeanalizował dane z CEPiK.

    Nowy Opel Mokka [TEST]: ależ jak on patrzy...

    Nowy Opel Mokka przywitał nas efektownym połączeniem kolorów na nadwoziu i... smutnym spojrzeniem. Nie ma jednak powodów do smutku!

    Zmiany w karach dla kierowców 2021. Co szykuje rząd?

    Zmiany w karach dla kierowców 2021 to szeroki blok zmian w systemie karania prowadzących przedstawiony przez rząd. Co zakłada projekt zmian?

    Wysokość składki OC, punkty karne. Nowy pomysł rządu

    Wysokość składki OC i punkty karne, czyli rząd ma pomysł na kolejny bat na kierowców. Popełniasz dużo wykroczeń, zapłacisz wyższe ubezpieczenie.

    Nowe kary dla pijanych kierowców 2021

    Nowe kary dla pijanych kierowców 2021, czyli pomysł rządu na ograniczenie ilości nietrzeźwych prowadzących na polskich drogach.

    Punkty karne kasowane po 2 latach. Nowy pomysł rządu

    Punkty karne kasowane po 2 latach i więcej punktów karnych w czasie jednej kontroli drogowej. To zmiany dla kierowców, które proponuje rząd.

    Mandaty do 5 tys. zł, czyli rząd ma nowy system kar dla kierowców

    Mandaty do 5 tys. zł - ale też tylko za przekroczenie prędkości. Cięższe przewinienia mogą się skończyć karą sięgającą 30 tys. zł. Oto propozycje zmian.

    Nissan Qashqai 2021: pierwsza jazda japońskim crossoverem

    Nissan Qashqai 2021, czyli mieliśmy okazję po raz pierwszy spotkać się z japońskim crossoverem. I spotkanie to odbyło się na polskim gruncie!

    Przejście dla pieszych przez ścieżkę rowerową

    Przejście dla pieszych przez ścieżkę rowerową - jak powinien zachować się pieszy? Jakie zasady go obowiązują? Sprawdziliśmy to.

    Pieszy idący po drodze dla rowerów. Może?

    Pieszy idący po drodze dla rowerów - w jakich przypadkach taki scenariusz jest możliwy? Prawo stawia kilka warunków. Zaraz o nich opowiemy.

    Kara za brak ciągłości OC. Ile wynosi?

    Kara za brak ciągłości OC, czyli co się stanie gdy kierowca zapomni o przedłużeniu obowiązkowej polisy na samochód? Czeka go kara od UFG.

    Regres ubezpieczeniowy OC, czyli pijany kierowca a wypadek

    Regres ubezpieczeniowy OC sprawia, że pijany kierowca musi zwrócić pieniądze wypłacone przez ubezpieczyciela po wypadku. Co warto o nim wiedzieć?

    Peugeot 208 [Test]: wersja GT, 130-konny benzyniak i automat

    Peugeot 208 wreszcie zawitał przed naszą redakcją. Na to auto czekaliśmy naprawdę długo. Chyba było jednak warto - i to pomimo.... czerwonego lakieru.