REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Test Opel Crossland X Elite 1.2 Turbo

Hubert Krawczyk
Opel Crossland / fot. Łukasz Kuźmiuk
Opel Crossland / fot. Łukasz Kuźmiuk
Łukasz Kuźmiuk

REKLAMA

REKLAMA

Opel Crossland X jest następcą rodzinnej Merivy, jednak został on dopasowany do nowoczesnych trendów. Zamiast minivana mamy crossovera, a jak powszechnie wiadomo, SUV-y i crossovery są obecnie bardzo modne i pożądane. Jakie wady i zalety ma Opel Crossland X?
Opel Crossland / fot. Łukasz Kuźmiuk

Łukasz Kuźmiuk

Opel Crossland X jest jednym z trzech crossoverów w gamie Opla. Głównym założeniem wprowadzenia do oferty Crosslanda X było zastąpienie nim wysłużonej już Merivy. Producent zdecydował się na ten krok, ponieważ to właśnie segment crossoverów cieszy się największą popularnością wśród kupujących, którzy wymagają od samochodów uniwersalności. Warto również wspomnieć, że w ubiegłym roku koncern PSA wykupił Opla, a Crossland X jest pierwszym modelem opracowanym wspólnie z francuskimi producentami. Z tego powodu Crosslanda X zbudowano na tej samej płycie podłogowej co Peugeota 2008 czy Citroena C3 Aircross, a współdzieli on ze swoim francuskim rodzeństwem miedzy innymi jednostki napędowe.

REKLAMA

Opel Crossland X Elite - wygląd

Stylistycznie Crossland X nawiązuje do pozostałych obecnie oferowanych modeli Opla. Przód samochodu wyróżnia duży grill umieszczony niemalże pionowo, na którym zamocowano emblemat marki wraz z chromowanymi wspornikami, które przechodzą ku reflektorom LED. Linię boczną natomiast charakteryzują głębokie przetłoczenia, chromowana listwa zdobiąca krawędzie szyb oraz dach opadający ku tyłowi, który w wersji wyposażenia Elite może być w kolorze czarnym, białym lub szarym. Patrząc na tylną część nadwozia w oczy rzucają się charakterystyczne wypukłe lampy, spojler oraz niewielka klapa bagażnika z przetłoczeniem pod ramką rejestracyjną . W dolnej części nadwozia usytuowano czarne plastikowe osłony typowe dla crossoverów. Testowany egzemplarz stał na 17-calowych aluminiowych felgach. Aktualnie Crossland X jest najmniejszym samochodem z rodziny X - auto mierzy 4212 mm długości, 1765 mm szerokości, 1605 mm wysokości, a rozstaw osi wynosi 2604 mm.

Opel Crossland / fot. Łukasz Kuźmiuk

Łukasz Kuźmiuk

Opel Crossland X Elite - wnętrze

REKLAMA

Środek samochodu, tak samo jak nadwozie, nawiązuje do innych modeli tej marki. Deska rozdzielcza jest prosta, a ilość przycisków ograniczono do minimum. W centralnej części kokpitu umieszczono 8-calowy dotykowy ekran z system multimedialnym IntelliLink. Niestety, jakość plastików we wnętrzu nie zachwyca, trudno odnaleźć jakikolwiek element miękki w dotyku, natomiast sposób spasowania tworzyw jest na przyzwoitym poziomie. Elementy wspólne z Peugeotem jakie można odnaleźć we wnętrzu Crosslanda X to m.in. wyświetlacz między zegarami pokazujący wskazania komputera pokładowego oraz system nawigacyjny. Omawiając wnętrze samochodu warto wspomnieć o ergonomicznych fotelach przednich (AGR) w jakie wyposażony był testowany egzemplarz. Fotele te posiadają szeroki zakres regulacji w wielu płaszczyznach, zapewniając dobry komfort podróżowania, jednak trzymanie boczne w fotelach pozostawia wiele do życzenia. Kierownica posiada regulacje w dwóch płaszczyznach i dobrze leży w dłoniach.

Znalezienie optymalnej pozycji za „kółkiem” zależy przede wszystkim od wzrostu kierowcy. Wyższe osoby bez problemu znajdą odpowiednią pozycję dla siebie, natomiast dla osób o niższym wzroście będzie to nie lada wyczyn,  głównie za sprawą niedopasowanego zakresu regulacji kierownicy. Crossland X oferuje dużo miejsca na nogi i nad głową zarówno dla kierowcy i pasażera siedzącego z przodu, jak i osób zajmujących miejsce na tylnej kanapie. Po ustawieniu fotela kierowcy pod swój wzrost (185 cm), bez problemu byłem w stanie wygodnie usiąść na tylnej kanapie. Jak przystało na następcę Merivy miejsca nad głową jest pod dostatkiem. Wydawać by się mogło, że nawet po założeniu na głowę cylindra byłoby parę centymetrów zapasowej przestrzeni do płaszczyzny dachu. Zastrzeżenie można mieć do kąta otwarcia tylnych drzwi i bardzo szerokich słupków C, które mocno ograniczają widoczność. Teoretycznie problem rozwiązuje opcjonalna kamera cofania, ale w praktyce nie jest tak kolorowo - jakość obrazu jest przeciętna. Bagażnik o pojemności 410 litrów również nie zachwyca wielkością, nie mniej jednak niski próg załadunkowy, regularne kształty bagażnika oraz zamontowane haczyki powodują, że umieszczenie bagażu nie jest trudne. Tylne siedzenia składają się w proporcji 40/60, po ich rozłożeniu powierzchnia bagażnika wynosi 1255 litrów. Po ich złożeniu podłoga nie jest niestety całkowicie płaska. Minusem z praktycznego punktu widzenia jest brak możliwości doposażenia Crosslanda X w elektryczne otwieranie i zamykanie klapy bagażnika.

Opel Crossland / fot. Łukasz Kuźmiuk

Łukasz Kuźmiuk

Opel Crossland X Elite - wyposażenie

REKLAMA

W polskich salonach Opel Crossland X jest oferowany w trzech różnych opcjach wyposażenia: Essentia, Enjoy i Elite. Podstawowa wersja Essentia zawiera m.in.: 15-calowe felgi stalowe, elektrycznie sterowane i podgrzewane lusterka, światła do jazdy dziennej LED, Radio R 4.0 z wyświetlaczem monochromatycznym i 4 głośnikami, system Bluetooth, wejścia USB, system ostrzegania przed niezamierzonym zjazdem z pasa ruchu, system rozpoznawania znaków drogowych, ESP, ABS, system monitorowania ciśnienia w oponach, system wspomagania ruszania na pochyłościach i tempomat.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Testowany egzemplarz został skonfigurowany w wersji Elite. Jest to najwyższa wersja wyposażenia dostępna w Oplu Crossland X, która zawiera miedzy innymi 16-calowe felgi aluminiowe (w testowanym egzemplarzu zamontowane były opcjonalnie, 17-calowe felgi aluminiowe), elektrycznie sterowane szyby przednie i tylne, fotel kierowcy i pasażera z regulacją w sześciu kierunkach (regulacja nachylenia oparcia, wzdłużna, wysokości), chłodzony schowek pasażera, dwustrefową klimatyzację sterowana elektronicznie, podwójną podłogę bagażnika „Flex Floor”, podłokietnik fotela kierowcy, system "Start&Stop", poduszki czołowe i boczne kierowcy i pasażera oraz poduszki kurtynowe, a także system „OnStar”- osobistego asystenta kierowcy.

Ponadto testowany egzemplarz doposażono w szereg różnych dodatkowych systemów i pakietów, tj. pakiet zimowy obejmujący podgrzewane fotele przednie oraz koło kierownicy, system automatycznego parkowania "Advanced Park Assist II" z panoramiczną kamerą cofania oraz czujnikami martwego pola zamontowanymi w bocznych lusterkach, pakiet bezpieczeństwa z czujnikami potencjalnej kolizji ze wspomaganiem hamowania oraz systemem wykrywającym pieszych z przodu pojazdu i zmęczenia kierowcy, pakiet oświetlenia AFL LED, w którego skład wchodzą automatyczne światła drogowe, reflektory przednie oraz tylne w technologii LED, system multimedialny Navi 5.0 IntelliLink obejmujący 8-calowy dotykowy wyświetlacz z nawigacją i mapami Europy, 6 głośników, podwójne gniazdo USB, komputer pokładowy z 3.5-calowym wyświetlaczem pomiędzy zegaramo oraz system łączności Bluetooth. Samochód posiadał także wyświetlacz projekcyjny „Head Up”. Tak bogato skonfigurowana odmiana Opla Crossland X posiadająca na swoim wyposażeniu niemal wszystko kosztuje około 102 000 złotych.

Opel Crossland / fot. Łukasz Kuźmiuk

Łukasz Kuźmiuk

Opel Crossland X 1.2 Turbo – układ napędowy

Gama silników dostępnych w Oplu Crossland X składa się z trzech 3-cylindrowych „benzyniaków” o pojemności 1.2 litra każdy, które generują po 81 KM, 110 KM lub 130KM (najsłabszy z nich może być wyposażony w instalację LPG) oraz dwóch 4-cylindrowych diesli o pojemności 1.6 litra każdy, generujących moc 99 KM lub 120 KM. W zależności od konfiguracji Crossland X oferowany jest z trzema rodzajami przekładni: manualnymi 5- lub 6-biegowymi lub 6-biegowym "automatem". Mimo litery X w nazwie samochodu Crossland X dostępny jest tylko z napędem na przednie koła.

Pod maską testowanego egzemplarza znalazła się fajnie brzmiąca 3-cylindrowa jednostka benzynowa o pojemności 1.2 litra, generująca 110 KM i  205 Nm. Silnik ten połączono z 5-biegową manualną skrzynią biegów. Producent podaje, że tak skonfigurowany Opel Crossland X powinien przyspieszać od 0 do 100 km/h w 10,6 s, a jego prędkość maksymalna wynosi 188 km/h. Dynamika tej jednostki napędowej niestety nie zachwyca, o ile w mieście do prędkości zgodnych z przepisami radzi sobie całkiem nieźle, to na trasie często może zabraknąć mocy i próba sprawnego wyprzedzenia tira może stanowić większe wyzwanie. Należy również podkreślić, że motor jest bardzo elastyczny, ponieważ maksymalny moment obrotowy uzyskiwany jest przy 1500 obr./min, natomiast moc maksymalna przy 5500 obr./min. Crossland X nie należy także do najbardziej oszczędnych samochodów, ponieważ podczas testu w trybie mieszanym zadowolił się średnim spalaniem na poziomie 9 litrów.

Opel Crossland / fot. Łukasz Kuźmiuk

Łukasz Kuźmiuk

Opel Crossland X 1.2 Turbo – prowadzenie

Nowy Opel Crossland X prowadzi się przeciętnie. Samochód ten nie został stworzony do królowania na torze i zakrętach, tylko do spokojnego przemieszczenia się z punktu A do B, głównie po mieście, dlatego też elektrycznie wspomagany układ kierowniczy nie daje dobrego czucia przyczepności przednich kół, ale dobrze pasuje do charakterystyki i przeznaczenia samochodu. Zawieszenie Opla zestrojone zostało komfortowo, nie jest przesadnie miękkie jak i zbytnio twarde, natomiast średnio radzi sobie z tłumieniem większych wybojów i zapadniętych studzienek kanalizacyjnych. Ponadto podczas pokonywania większych nierówności tylne zawieszenie potrafi wydać nieprzyjemne dźwięki przypominające puste „łupnięcie”. Hamulce, tak samo jak zawieszenie, niczym szczególnym się nie wyróżniają. Nie są za słabe, ale też nie są przesadnie skuteczne, działają po prostu poprawnie. Zastrzeżenia mam również do poziomu wyciszenia kabiny pasażerskiej, ponieważ podczas jazdy poza miastem z wyższą prędkością do wnętrza samochodu przedostaje się szum wiatru. Inżynierowie Opla w tym przypadku mogli się bardziej postarać, ponieważ negatywnie wpływa to na komfort podróżowania.

Opel Crossland / fot. Łukasz Kuźmiuk

Łukasz Kuźmiuk

Opel Crossland X Elite 1.2 Turbo - podsumowanie

Wprowadzenie Opla Crosslanda X miało za zadanie wypełnić pewną niszę na rynku, a zarazem jako nieoficjalny następca Merivy unowocześnić ten segment. Ubranie małego minivana w szaty modnego, miejskiego crossovera sprawia, że klienci coraz chętniej wybierają ten segment samochodów, dlatego producenci decydują się na wprowadzenie tego typu samochodów. Crossland X jak każdy samochód ma plusy i minusy, ale na pewno jest ciekawą propozycją dla osób potrzebujących miejskiego praktycznego samochodu. Przestronne wnętrze z odpowiednią ilością miejsca dla kompletu pasażerów i liczne schowki czynią z niego samochód bardzo praktyczny. Opel Crossland X dzięki podwyższonemu zawieszeniu, jest w stanie wjechać na większe krawężniki bez obaw o przytarcie spodu przedniego zderzaka. Prowadzenie Opla nie jest jego najmocniejszą stroną, ale chyba nie to jest najważniejsze w segmencie crossoverów segmentu B. Crossland X został stworzony przed wszystkim, żeby dobrze radzić w „miejskiej dżungli”, a w tej kwestii sprawdza się bardzo dobrze.

Opel Crossland X - cennik

Cennik Opla Crosslanda X startuje od kwoty 60 950 zł za podstawową odmianę Essentia z silnikiem benzynowym 1.2 o mocy 81 koni mechanicznych i 5-biegową manualną skrzynią biegów. Z kolei za małego crossovera ze stajni Opla w wersji wyposażeniowej Enjoy, z silnikiem wysokoprężnym 1.6 o mocy 130 koni mechanicznych i 6-biegową manualną skrzynią biegów trzeba zapłacić 81 000 złotych. Za Crosslanda X w testowanej wersji Elite z licznymi dodatkami i silnikiem 1.2 (110 KM) przyjdzie nam zapłacić około 102 000 zł.

Silnik/Wersja Essentia Enjoy Elite
1.2 81 KM M5 60 950 zł 65 300 zł -
1.2 81 KM M5 LPG - 70 300 zł -
1.2 Turbo 110 KM M5 Start/Stop - 71 800 zł 77 300 zł
1.2 Turbo 110 KM A6 Start/Stop - 78 800 zł 84 300 zł
1.2 Turbo 130 KM M6 Start/Stop - 73 800 zł 79 300 zł
1.6 CDTI 99 KM M5 - 75 300 zł 80 800 zł
1.6 CDTI 99 KM M5 Start/Stop - 76 500 zł 82 000 zł
1.6 CDTI 120 KM M6 Start/Stop - 81 000 zł 86 500 zł

Opel Crossland X 1.2 Turbo - dane techniczne

Silnik 1199 cm³
Moc maksymalna 110 KM przy 5500 obr./min.
Maks mom. obrotowy 205 Nm przy 1500 obr./min.
Prędkość maksymalna 188km/h
Przyspieszenie 0-100km/h 10,6 s
Skrzynia biegów manualna/ 5 biegów
Napęd na przednie koła
Zbiornik paliwa 45 l
Katalogowe średnie zużycie paliwa 4,8-4,9 l /100 km
Długość 4212 mm
Szerokość 1825 mm
Wysokość 1605 mm
Rozstaw osi 2604 mm
Masa własna 1170 kg
Pojemność bagażnika 410 l
Opel Crossland / fot. Łukasz Kuźmiuk
Łukasz Kuźmiuk
Opel Crossland / fot. Łukasz Kuźmiuk
Łukasz Kuźmiuk
Opel Crossland / fot. Łukasz Kuźmiuk
Łukasz Kuźmiuk
Opel Crossland / fot. Łukasz Kuźmiuk
Łukasz Kuźmiuk
Opel Crossland / fot. Łukasz Kuźmiuk
Łukasz Kuźmiuk
Opel Crossland / fot. Łukasz Kuźmiuk
Łukasz Kuźmiuk
Opel Crossland / fot. Łukasz Kuźmiuk
Łukasz Kuźmiuk
Opel Crossland / fot. Łukasz Kuźmiuk
Łukasz Kuźmiuk
Opel Crossland / fot. Łukasz Kuźmiuk
Łukasz Kuźmiuk
Opel Crossland / fot. Łukasz Kuźmiuk
Łukasz Kuźmiuk
Opel Crossland / fot. Łukasz Kuźmiuk
Łukasz Kuźmiuk
Opel Crossland / fot. Łukasz Kuźmiuk
Łukasz Kuźmiuk
Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code

    © Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

    Moto
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Zagraniczny kierowca taxi w Polsce. Wiecie, że ponad połowa posiada wyższe wykształcenie?

    Zagraniczni kierowcy taxi w Polsce stali się standardem. Za kierownicami zasiadają głównie Ukraińcy, Białorusini i Gruzini. Aby ich poznać, FreeNow przeprowadziło badanie ankietowe wśród 1500. z nich.

    Ile zarabiają kierowcy zawodowi w Polsce?

    Dziś porozmawiamy o kierowcy samochodu ciężarowego lub autobusu w Polsce. Ile zarabiają? Oraz jak ich zarobki rosły na przestrzeni ostatnich lat?

    AFIR już obowiązuje. I stanowi potężne wyzwanie. Całe szczęście nie dla kierowców

    AFIR brzmi groźnie. Czy jednak kierowcy w Polsce mają się czego bać? Oni tak właściwie nie. Nowe rozporządzenie stanowi wyzwanie, ale dla operatorów pracujących na rynku elektromobilności. Stawia ambitne cele.

    Dziś wielka akcja policji "Pomiar prędkości". Na drogi ruszy cały sprzęt pomiarowy. Noga z gazu!

    Policja będzie dziś prowadzić wielką akcję "Pomiar prędkości". Na drogach pojawi się praktycznie cały dostępny sprzęt. Widać będzie mierniki stacjonarne, nieoznakowane i oznakowane radiowozy, a do tego będą prowadzone kaskadowe pomiary prędkości.

    REKLAMA

    Im więcej samochodów elektrycznych w Polsce, tym więcej musi być stacji ładowania – nowe prawo już działa

    Unia Europejska już dawno uznała, że główną barierą pożądanego tempa przyrostu samochodów elektrycznych jest gęstość stacji ładowania. W przeciwieństwie do konwencjonalnych pojazdów, dla których stacje paliw budowane są już od ponad stulecia, stacje obsługi dla elektryków trzeba zbudować błyskawicznie.

    Stacje ładowania elektryków (min. 400 kW) co 60 km do 2025 roku. Przepisy AFIR już weszły w życie - czy dadzą spodziewane efekty?

    W sobotę 13 kwietnia 2024 r. weszło w życie unijne rozporządzenie ws. rozwoju infrastruktury paliw alternatywnych (AFIR), które nakłada na państwa członkowskie obowiązek rozbudowy sieci ładowania pojazdów elektrycznych. Nowe regulacje stawiają ambitne cele przed Polską i pozostałymi krajami UE oraz stanowią istotny krok w rozwoju zeroemisyjnego transportu. Aby dostosować się do nowych przepisów, działania Polski powinny być skoncentrowane na współpracy interesariuszy w taki sposób, aby zwiększać liczbę stacji ładowania o odpowiedniej mocy i zapewniać im szybkie przyłącze do sieci. 

    Ile kosztuje hybrydowa Dacia Jogger? Rumuńska nowość w polskich salonach

    Rumuńska marka stawia na technologię. To widać nie tylko po nowym Dusterze, ale i starszych modelach. Przykład? W Polsce debiutuje właśnie Dacia Jogger Hybrid 140. Ile kosztuje ta mocno rodzinna hybryda?

    Ten samochód jest wart 6,3 mln, ale... sztuk! On też był jednym z pionierów rynku SUV-ów

    Poprzednika zaprojektował sam Giorgetto Giugiaro. Twórcy Golfa II nie mieli zatem łatwego zadania. Historia pokazuje jednak, że wywiązali się z niego w stu procentach. Bo drugi etap ewolucji był ważnym elementem legendy kompaktowego Volkswagena.

    REKLAMA

    Nowe paliwo pojawi się w Polsce. Wielka zmiana na stacjach benzynowych od 1 maja

    Już 1 maja na polskich stacjach paliw pojawi się kolejna rewolucja. Z dystrybutorów zacznie płynąć nowe paliwo. Nowe, czyli tak właściwie to jakie? I czy ma to coś wspólnego np. z wycofywaniem się z E10? Sprawdźmy.

    Test: Nissan X-Trail 1.5 VC-T MHEV. To niby tylko zwykły, benzynowy X-Trail. Jednak zwykły nie jest

    To miał być zwykły X-Trail, ale mimo wszystko taki zwykły nie jest. Bo standardowy benzyniak moim zdaniem stanowi soczewkę. Soczewkę, która uwydatnia tylko zalety tego SUV-a. Przy tym teście warto jednak zadać pewne pytanie. Czy rodzinny Nissan nie jest trochę zbyt drogi?

    REKLAMA