REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Test Fiat Tipo 1.4 T-Jet 120 KM

Tomasz Korniejew
Test Fiat Tipo 1.4 T-Jet 120 KM
Test Fiat Tipo 1.4 T-Jet 120 KM
Tomasz Korniejew

REKLAMA

REKLAMA

Fiat Tipo z przytupem wkroczył na polski rynek i śmiało pnie się w górę w statystykach sprzedaży. W naszym teście Tipo hatchback napędzane przez benzynowy silnik 1.4 T-Jet o mocy 120 KM.

„Otwieramy oczy niedowiarkom”. Ten cytat doskonale opisuje najnowsze poczynania marki Fiat. Po wielu latach nieudanych eksperymentów w kwestii wprowadzania gamy modelowej, szefowie włoskiego koncernu stwierdzili, że czas zastosować sprawdzony sposób na sukces. Zaoferować klientom samochód doskonale spełniający oczekiwania większości. Dobrze wyglądający, radzący sobie w roli jedynego samochodu w rodzinie, nieźle wyposażony, w dodatku dostępny za niewygórowaną cenę. Efektem powrotu do sprawdzonej strategii jest Fiat, który modelem Tipo ostatecznie zamknął usta wszystkim, którzy wieszczyli koniec marki.

REKLAMA

Test Fiat Tipo 1.4 T-Jet 120 KM

Test Fiat Tipo 1.4 T-Jet 120 KM

Tomasz Korniejew

Zobacz też: Test Fiat Tipo 1.3 Multijet

Test Fiat Tipo 1.4 T-Jet 120 KM - tak wygląda sukces?

Sylwetka Fiata Tipo jest proporcjonalna i prezentuje się nowocześnie. Co prawda, dodające nadwoziu uroku chromowane klamki, czy światła LED do jazdy dziennej nie są dostępne w podstawowej odmianie POP, ale mimo to nawet w najuboższej odmianie auto prezentuje się atrakcyjnie. Choć oczywiście najbogatsza odmiana Lounge wygląda najefektowniej. Uwagę zwraca zwłaszcza tylna część nadwozia z ciekawie zaprojektowanymi lampami.

Nowy Fiat Tipo hatchback mierzy 436,8 cm długości, 179,2 cm szerokości oraz 149,5 cm wysokości. Rozstaw osi wynosi w opisywanym modelu 263,8 cm.

Test Fiat Tipo 1.4 T-Jet 120 KM

Test Fiat Tipo 1.4 T-Jet 120 KM

Tomasz Korniejew

Zobacz też: Test Fiat 500 0.9 TwinAir 105 KM

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Test Fiat Tipo 1.4 T-Jet 120 KM – wnętrze

REKLAMA

Przedział pasażerski Fiata Tipo jest przestronny i sprawia dobre wrażenie. Przednie fotele są obszerne, ale niestety mają skokową regulację kąta pochylenia oparć. Na znalezienie odpowiedniej pozycji za kierownicą trzeba poświęcić chwilę. Dobrze, że w opisywanej odmianie Lounge da się regulować wysokość siedziska kierowcy. Gdy maksymalnie obniżymy kolumnę kierowniczą (dwupłaszczyznowa regulacja to standard dla wszystkich wersji) wciąż koło kierownicy znajduje odrobinę za wysoko. Żeby wygodnie obniżyć położenie rąk, warto podwyższyć nieco siedzisko.

Górna część kokpitu została wykonana z miękkich tworzyw, a kierownicę obszyto przyjemną w dotyku skórą. Twarde ale wciąż dobrze wyglądające tworzywa znajdziemy w dolnych partiach tablicy przyrządów i na bokach drzwi.

Test Fiat Tipo 1.4 T-Jet 120 KM

Test Fiat Tipo 1.4 T-Jet 120 KM

Tomasz Korniejew

Cieszy design kokpitu. Od wersji Easy, wyposażeniem standardowym jest centralny dotykowy wyświetlacz o przekątnej siedmiu cali. Ekran sprawnie reaguje na dotyk i ma wysoką rozdzielczość. Tym bardziej zaskakująca jest bardzo słaba rozdzielczość opcjonalnej kamery cofania.

Wystarczająco dużo przestrzeni znajdziemy też na tylnej kanapie Fiata. Tipo został wyposażony w duży bagażnik, który ma objętość 440 l i regularny kształt. Ale do pełni szczęścia brakuje niższego progu załadunku.

Zobacz też: Test Fiat 500 1.3 Multijet 95 KM

Test Fiat Tipo 1.4 T-Jet 120 KM - napęd/układ jezdny

REKLAMA

Recenzowany egzemplarz Fiata Tipo jest napędzany przez czterocylindrowy, turbodoładowany silnik benzynowy o pojemności 1,4 l, który rozwija moc maksymalną 120 KM przy 5000 obr./min. oraz maksymalny moment obrotowy 215 Nm przy 2500 obr./min. Według danych producenta ważący 1275 kg Fiat rozpędza się od 0 do 100 km/h w 9,8 s i może pojechać z maksymalną prędkością 200 km/h. A jak te dane przekładają się na rzeczywistą jazdę?

Po uruchomieniu jednostki napędowej wrażenie robi doskonałe wyciszenie jednostki napędowej. To rzadkość w pojazdach w tym przedziale cenowym, ale odgłos pracy silnika nie jest dokuczliwy nawet gdy „wkręcimy go” na wysokie obroty. Ma to duże przełożenie na komfort jazdy.

Jednostka napędowa sprawnie napędza opisywanego Fiata, ale pod warunkiem, że korzystamy z zakresu obrotów silnika przekraczającego wartość 2000 obr./min. poniżej tej granicy auto leniwie nabiera prędkości, co bywa irytujące.

Zobacz też: Test Fiat Freemont Black Code 2.0 16V Multijet 170 KM aut.


Co więcej, dźwignia manualnej przekładni mogłaby działać z większą precyzją, ma tendencję do „haczenia”. Niemniej, pomimo tych drobnych uszczerbków układ jezdny nowego Fiata pozostawia dobre wrażenie. To zasługa przede wszystkim bardzo sprawnego zawieszenia, któremu nie straszna niedoskonała nawierzchnia polskich dróg. Wszelkie nierówności pochłaniane są cicho i z należytym komfortem.

Test Fiat Tipo 1.4 T-Jet 120 KM

Test Fiat Tipo 1.4 T-Jet 120 KM

Tomasz Korniejew

Za to Tipo nie jest mistrzem slalomu. Choć podczas szybkiej jazdy po zakrętach auto dzielnie „trzyma się” drogi, to jednak nadwozie ma tendencję do bujania i sprawia wrażenie ociężałego, co skutecznie studzi temperament kierowcy. Całe szczęście charakterystyka układu napędowego sprawia, że prowadzący nie ma ochoty na dynamiczną jazdę i skupia się raczej na czerpaniu przyjemności z komfortowej jazdy.

Opisywana jednostka napędowa wykazuje przeciętne zapotrzebowanie na paliwo. Podczas jazdy w ruchu miejskim auto zużywało średnio 9,2 l benzyny na 100 km.

Zobacz też: Test Fiat 500L Trekking 1.6 Multijet II 105 KM

Test Fiat Tipo 1.4 T-Jet 120 KM - podsumowanie

Najmocniejszymi stronami Fiata Tipo są: bardzo dobre wyciszenie jednostki napędowej przekładające się na zwiększony komfort jazdy, przestronne i praktyczne wnętrze, bardzo wysoka jakość tłumienia nierówności i atrakcyjny wygląd. Po stronie minusów zanotowaliśmy niedostateczną dynamikę jednostki napędowej poniżej 2000 obr./min., i co najwyżej przeciętne zużycie paliwa. Ale na to ostatnie łatwo przymknąć oko, gdy spojrzymy w cennik. Opisywana najbogatsza odmiana Fiata Tipo kosztuje 69 000 zł. Najuboższa, wyposażona w opisywaną jednostkę napędową – 62 500 zł.

Test Fiat Tipo 1.4 T-Jet 120 KM

Test Fiat Tipo 1.4 T-Jet 120 KM

Tomasz Korniejew

Fiat Tipo 1.4 T-Jet 120 KM – dane techniczne

Test Fiat Tipo 1.4 T-Jet 120 KM
Tomasz Korniejew
Test Fiat Tipo 1.4 T-Jet 120 KM
Tomasz Korniejew
Test Fiat Tipo 1.4 T-Jet 120 KM
Tomasz Korniejew
Test Fiat Tipo 1.4 T-Jet 120 KM
Tomasz Korniejew
Test Fiat Tipo 1.4 T-Jet 120 KM
Tomasz Korniejew
Test Fiat Tipo 1.4 T-Jet 120 KM
Tomasz Korniejew
Test Fiat Tipo 1.4 T-Jet 120 KM
Tomasz Korniejew
Test Fiat Tipo 1.4 T-Jet 120 KM
Tomasz Korniejew
Test Fiat Tipo 1.4 T-Jet 120 KM
Tomasz Korniejew
Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code

    © Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

    Moto
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Komu, komu... Ostatnie egzemplarze GR Yaris do wzięcia w Polsce. Pula powoli się kończy

    Nowa Toyota GR Yaris tania nie jest. Kosztuje co najmniej 214 900 zł. Powstaje jednak w limitowanej serii, a do tego oferuje 280-konny silnik. To prawdziwy sportowiec! Zakup tego auta może zatem stanowić gratkę. A jest ku temu jeszcze okazja. Być może ostatnia.

    Kiedy pieszy nie ma pierwszeństwa na pasach?

    Polskie przepisy przewidują przypadki, w których pieszy wcale nie ma pierwszeństwa na przejściu dla pieszych. Dziś je zatem omówimy. Wskażemy także, jaki pieszy może dostać mandat za wymuszenie pierwszeństwa na pasach.

    Nissan Qashqai 2024. Lifting japońskiego hitu sprzedaży stawia na nowości technologiczne

    Trzecia generacja Nissana Qashqaia po 3 latach obecności rynkowej otrzymuje delikatny lifting. Zmiany stylistyczne? To początek. Bo tu ważniejsza jest technologia. Auto dostanie m.in. nową kamerę 360 stopni 3D, asystenta głosowego Google czy możliwość zdalnych płatności Google Pay.

    Zagraniczny kierowca taxi w Polsce. Wiecie, że ponad połowa posiada wyższe wykształcenie?

    Zagraniczni kierowcy taxi w Polsce stali się standardem. Za kierownicami zasiadają głównie Ukraińcy, Białorusini i Gruzini. Aby ich poznać, FreeNow przeprowadziło badanie ankietowe wśród 1500. z nich.

    REKLAMA

    Ile zarabiają kierowcy zawodowi w Polsce?

    Dziś porozmawiamy o kierowcy samochodu ciężarowego lub autobusu w Polsce. Ile zarabiają? Oraz jak ich zarobki rosły na przestrzeni ostatnich lat?

    AFIR już obowiązuje. I stanowi potężne wyzwanie. Całe szczęście nie dla kierowców

    AFIR brzmi groźnie. Czy jednak kierowcy w Polsce mają się czego bać? Oni tak właściwie nie. Nowe rozporządzenie stanowi wyzwanie, ale dla operatorów pracujących na rynku elektromobilności. Stawia ambitne cele.

    Dziś wielka akcja policji "Pomiar prędkości". Na drogi ruszy cały sprzęt pomiarowy. Noga z gazu!

    Policja będzie dziś prowadzić wielką akcję "Pomiar prędkości". Na drogach pojawi się praktycznie cały dostępny sprzęt. Widać będzie mierniki stacjonarne, nieoznakowane i oznakowane radiowozy, a do tego będą prowadzone kaskadowe pomiary prędkości.

    Im więcej samochodów elektrycznych w Polsce, tym więcej musi być stacji ładowania – nowe prawo już działa

    Unia Europejska już dawno uznała, że główną barierą pożądanego tempa przyrostu samochodów elektrycznych jest gęstość stacji ładowania. W przeciwieństwie do konwencjonalnych pojazdów, dla których stacje paliw budowane są już od ponad stulecia, stacje obsługi dla elektryków trzeba zbudować błyskawicznie.

    REKLAMA

    Stacje ładowania elektryków (min. 400 kW) co 60 km do 2025 roku. Przepisy AFIR już weszły w życie - czy dadzą spodziewane efekty?

    W sobotę 13 kwietnia 2024 r. weszło w życie unijne rozporządzenie ws. rozwoju infrastruktury paliw alternatywnych (AFIR), które nakłada na państwa członkowskie obowiązek rozbudowy sieci ładowania pojazdów elektrycznych. Nowe regulacje stawiają ambitne cele przed Polską i pozostałymi krajami UE oraz stanowią istotny krok w rozwoju zeroemisyjnego transportu. Aby dostosować się do nowych przepisów, działania Polski powinny być skoncentrowane na współpracy interesariuszy w taki sposób, aby zwiększać liczbę stacji ładowania o odpowiedniej mocy i zapewniać im szybkie przyłącze do sieci. 

    Ile kosztuje hybrydowa Dacia Jogger? Rumuńska nowość w polskich salonach

    Rumuńska marka stawia na technologię. To widać nie tylko po nowym Dusterze, ale i starszych modelach. Przykład? W Polsce debiutuje właśnie Dacia Jogger Hybrid 140. Ile kosztuje ta mocno rodzinna hybryda?

    REKLAMA