Kategorie

Test Seat Leon Cupra 2.0 TSI 290 KM

Tomasz Korniejew
Test Seat Leon Cupra 2.0 TSI 290 KM
Test Seat Leon Cupra 2.0 TSI 290 KM
Tomasz Korniejew
Najgorętszy model w ofercie Seata – legendarny już Leon Cupra ma rzeszę fanów na całym świecie. Postanowiliśmy sprawdzić, co tak naprawdę kryje się za wzorowym przykładem dla sloganu hiszpański temperament.

Tak naprawdę to już ostatni dzwonek na zakup recenzowanej – 290 konnej wersji Leona Cupry. Do salonów sprzedaży właśnie wjeżdża wersja zmodernizowana z silnikiem o mocy podwyższonej do 300 KM. Co więcej, szefowie Seata w końcu zdecydowali się na wprowadzenie do oferty Cupry odmiany z napędem na obie osie (dotyczy wersji poliftingowej). Niemniej, chętni na zakup najgorętszej wersji Leona mogą skusić się na ofertę wyprzedaży modelu sprzed modernizacji, bo ta może się okazać bardzo atrakcyjna.

Test Seat Leon Cupra 2.0 TSI 290 KM

Tomasz Korniejew

Choć wydźwięk słowa Cupra jest porażający, Leon Cupra nie razi efekciarskim wyglądem rodem z ilustracji hiszpańskich pism tuningowych. Wygląd recenzowanego egzemplarza jest wręcz zaskakująco zachowawczy, co wiele osób uzna za duży atut.

Fakt, że mamy do czynienia z najmocniejszą wersją kompaktowego Seata zdradzają detale. Olbrzymie (opcjonalne) obręcze kół ze stopów lekkich o średnicy 19 cali dodają sylwetce szczypty pikanterii jednak wciąż nie zdradzają potencjału drzemiącego pod maską tej wersji Leona. Wątpliwości rozwiewają dopiero znaki szczególne widoczne w tylnej części nadwozia – dwie końcówki układu wydechowego wyprowadzone po bokach oraz duży napis Cupra rozciągnięty na tylnej klapie.

Zobacz też: Test Seat Ibiza Cupra 1.4 BT DSG 180 KM

Podobny „klimat” panuje we wnętrzu. Jest stonowane, wręcz zachowawcze. Wygodne fotele, gdyby zasłonić wyszyte na ich oparciach oznaczenia modelu nie zdradziłyby, że mamy do czynienia z najmocniejszą wersją kompaktowego Seata.

Także kokpit od „cywilnych” odmian Leona wyróżniają detale – spłaszczona u dołu kierownica z emblematem Cupra, czarne słupki i podsufitka, oraz – to chyba najważniejsze - prędkościomierz wyskalowany do 300 km/h, który na tarczy ma umieszczony dodatkowo emblemat Cupra.

Test Seat Leon Cupra 2.0 TSI 290 KM

Tomasz Korniejew

Poza tym, wszystko wygląda jak w słabszych wersjach modelu. Przedział pasażerski jest tak samo przestrony, także w tylnej części kabiny nikt nie powinien narzekać na ciasnotę choć miejsca jest tam wyraźnie mniej niż z przodu.

Obsługa deski rozdzielczej nie sprawia kłopotu, całość rozplanowano intuicyjnie. Nie można narzekać także na jakość materiałów wykończeniowych, czy dokładność montażu.

Bagażnik ma regularny kształt i objętość 380 l, choć jego wygodnie pakowanie utrudnia wysoki próg załadunku.

Zobacz też: Test Seat Leon X-Perience 2.0 TDI 184 4Drive DSG

Test Seat Leon Cupra 2.0 TSI 290 KM – napęd/układ jezdny

Pod maską opisywanego egzemplarza Seata Leona Cupra pracuje dwulitrowy, turbodoładowany, czterocylindrowy silnik z serii TSI rozwijający moc maksymalną 290 KM przy 5900 obr./min. oraz maksymalny moment obrotowy 350 Nm w zakresie od 1700 do 5800 obr./min.

Według danych producenta ważący 1320 kg Seat rozpędza się od 0 do 100 km/h w 5,8 s. Prędkość maksymalna została ograniczona do 250 km/h.

Dane są imponujące, a jak Cupra sprawuje się w codziennym użytkowaniu?

Ogromny potencjał układu napędowego daje o sobie znać już od najniższych obrotów jednostki napędowej. Leon Cupra błyskawicznie przyspiesza od startu i pewnie prze do przodu aż wskazówka obrotomierza dotrze do końca skali. Rozpędzaniu towarzyszy basowy dźwięk silnika, niestety generowany z głośników.

Test Seat Leon Cupra 2.0 TSI 290 KM

Tomasz Korniejew

Jak wspomniałem na początku tekstu, 290 konny Leon Cupra jest wyposażony w napęd na przednią oś. Żeby poprawić trakcję podczas jazdy po zakrętach producent wyposażył go w blokadę dyferencjału przedniej osi, co skutecznie niweluje podsterowność podczas szybkiej jazdy po ciasnych łukach. Na suchym asfalcie, opisywany Seat nie ma najmniejszego problemu ze sprawnym nabieraniem prędkości i wygra większość sprintów spod świateł. Problem zaczyna się, gdy asfalt staje się mokry. Wtedy o dynamicznym starcie nie ma mowy. Jadąc w deszczu, kierowca Seata jest w stanie zerwać przyczepność przednich kół podczas prób przyspieszania nawet na trzecim biegu. To skutecznie ogranicza zabawę Cuprą.

Zobacz też: Test Seat Ibiza 1.0 MPI - sprawdzone rozwiązanie

Dalsza część testu Seata Leona Cupra na następnej stronie


I w takim przypadku, poruszając się po mokrych drogach, w ruchu miejskim doceniliśmy drugie oblicze bohatera recenzji. Bo Cupra, okazuje się samochodem przyjemnym w użytkowaniu na co dzień. Nie jest radykalna, jak np. o wiele mocniejszy Focus RS. Leon Cupra jest zaskakująco zwrotny, a dzięki dostępnym profilom jazdy (można regulować m.in. czułość reakcji na gaz, twardość zawieszenia, czy siłę wspomagania układu kierowniczego) z łatwością można go „przerobić” na pojazd całkiem komfortowy, który nie męczy w codziennym użytkowaniu.

Test Seat Leon Cupra 2.0 TSI 290 KM

Tomasz Korniejew

Nieźle Cupra wypada pod względem zużycia paliwa. Podczas mrozów, w ruchu miejskim zazwyczaj zużycie paliwa oscylowało wokół 11 l na 100 km. Z kolei, gdy ruch na ulicach był mniejszy, delikatnie obchodząc się z pedałem gazu można osiągnąć wynik zużycia paliwa na poziomie 7,8 l benzyny na 100 km.

Test Seat Leon Cupra 2.0 TSI 290 KM - podsumowanie

Przy bliższym poznaniu 290 konny Seat Leon Cupra okazuje się samochodem, którego ogromny potencjał drzemiący w układzie napędowym nie gra roli pierwszoplanowej. Oczywiście, zawsze czuć ponadprzeciętnie dobrą dynamikę i precyzyjną pracę układu kierowniczego, a także dopracowanego zawieszenia, ale Cupra nie uderza od pierwszego kontaktu swoim sportowym charakterem. Nawet sprzęgło wciska się lekko, nie stawia wyraźnego oporu, jak to zazwyczaj ma miejsce w przypadku samochodów sportowych.

Nie oznacza to, że opisywany Seat nie jest w stanie podnieść ciśnienia kierowcy. Wręcz przeciwnie, jeżeli tylko prowadzący ma ochotę w pełni wykorzystać drzemiący w aucie potencjał – będzie usatysfakcjonowany. W tym przypadku wisienką na torcie jest atrakcyjna cena (Leon Cupra jest tańszy o około 7 tys. zł od Peugeota 308 GTI i kosztuje praktycznie tyle samo co Golf GTI Clubsport ale jest od niego o 25 KM mocniejszy). Tym bardziej, że mając na uwadze debiut wersji zmodernizowanej łatwo jest tę cenę jeszcze obniżyć.

Zobacz też: Test Seat Toledo 1.4 TSI/125 KM DSG FR-line

Seat Leon Cupra 2.0 TSI 290 KM - dane techniczne

Seat Leon Cupra 2.0 TSI 290 KM 
Typ silnika benzynowy, turbo
Pojemność  1984 cm3
Układ cylindrów/zawory R4/16V
Maksymalna moc 290 KM/5900 obr./min.
Maksymalny moment obrotowy 350 Nm/1700-5800 obr./min.
Napęd przedni
Skrzynia biegów aut. 6-bieg.
Pojemność bagażnika 380/1210 l
Wymiary (dł./szer./wys.) 427,1/181,6/143,5 cm
Rozstaw osi 263,1 cm
V-max 250 km/h
Przyspieszenie 0-100 km/h 5,8 s
Zużycie paliwa* 6,5l/100 km
Cena od 123 100 zł
*cykl mieszany
Test Seat Leon Cupra 2.0 TSI 290 KM
Tomasz Korniejew
Test Seat Leon Cupra 2.0 TSI 290 KM
Tomasz Korniejew
Test Seat Leon Cupra 2.0 TSI 290 KM
Tomasz Korniejew
Test Seat Leon Cupra 2.0 TSI 290 KM
Tomasz Korniejew
Test Seat Leon Cupra 2.0 TSI 290 KM
Tomasz Korniejew
Test Seat Leon Cupra 2.0 TSI 290 KM
Tomasz Korniejew
Chcesz dowiedzieć się więcej, sięgnij po nasze publikacje
KOMPLET: VAT zmiany od 1 lipca 2021 + JPK_VAT +  VAT w e-commerce
KOMPLET: VAT zmiany od 1 lipca 2021 + JPK_VAT + VAT w e-commerce
Tylko teraz
99,00 zł
119,70
Przejdź do sklepu
Źródło: INFOR
Czy ten artykuł był przydatny?
tak
nie
Dziękujemy za powiadomienie
Jeśli nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania w tym artykule, powiedz jak możemy to poprawić.
UWAGA: Ten formularz nie służy wysyłaniu zgłoszeń . Wykorzystamy go aby poprawić artykuł.
Jeśli masz dodatkowe pytania prosimy o kontakt

Komentarze(0)

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code

    © Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

    Moto
    1 sty 2000
    28 wrz 2021
    Zakres dat:
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail

    Prototypy samochodów PRL: rewolucyjne i nieodżałowane

    Prototypy samochodów PRL, czyli historia opowiadająca o tym, jak kreatywni byli inżynierowie w czasach Polsku Ludowej. Oto 5 ciekawych konstrukcji.

    Mitsubishi Eclipse Cross plug-in: test Outlandera coupe na prąd

    Mitsubishi Eclipse Cross plug-in pożycza świetnie znany napęd hybrydowy w Outlandera i łączy go z dużo ciekawszą stylizacją. Co z tego wyszło?

    Kto ma pierwszeństwo przy zmianie pasa na środkowy?

    Kto ma pierwszeństwo przy zmianie pasa na środkowy? To jedna z wątpliwości, którą mogą mieć kierowcy na drogach wielopasmowych. Rozwiejmy ją.

    Używane pickupy do 50 tys. Oto nasza lista

    Używane pickupy do 50 tys. zł? Na naszej liście pojawia się trzech mocnych graczy. I co ciekawe, jeden z nich nie pochodzi ze Stanów!

    Jak używać sprzęgła przy hamowaniu?

    Jak używać sprzęgła przy hamowaniu? To pytanie, które często zadają sobie nie tylko kursanci... Właśnie dlatego warto poznać odpowiedź na nie.

    Jakie auto używane kupić? Te sprzedają się najszybciej i najdłużej

    Jakie auto używane kupić? To ważne pytanie. Dziś przygotowaliśmy listę tych modeli, które najdłużej i najkrócej czekają na nowego właściciela.

    Nowy SUV Lexusa, czyli marka sklonuje Yarisa Cross

    Nowy SUV Lexusa? Tak, wszystko wskazuje na to, że Japończycy rozbudują gamę aut ze zwiększonym prześwitem. Auto ma bazować na Yarisie Cross.

    Audi e-tron GT RS: Batman ma nowe auto. Przetestowałem je i ja!

    Audi e-tron GT RS wygląda jak samochód Batmana, jest szybki jak myśliwiec i lubi ciasne zakręty jak francuski pociąg TGV. Coś tu jednak nie pasuje.

    Kara za brak OC 2022 rok. Od stycznia nawet 6020 zł!

    Kara za brak OC 2022 rok, czyli od stycznia kierujący, który nie wykupi polisy zapłaci aż o 420 zł więcej. Skąd taka kwota? Winne rosnące wynagrodzenia.

    Stawki za odholowanie pojazdu w 2022 roku. Ile będą wynosić?

    Stawki za odholowanie pojazdu w 2022 roku po raz kolejny wzrosną. Ile będą wynosić? Za odholowanie auta osobowego zapłacimy... 588 zł!

    Kupowanie opon samochodowych: o czym pamiętać?

    Kupowanie opon samochodowych to zadanie odpowiedzialne. Ogumienie gwarantuje bowiem bezpieczeństwo. O czym pamiętać w czasie wyboru opon?

    Samochody z lat 80. O jakich legendach trzeba pamiętać?

    Samochody z lat 80., czyli dziś opowiemy o mieszance szaleństwa, motosportu, innowacji i... trwałości. Oto 10 aut, które na stałe zapisały się w historii.

    Fabryka Toyoty w Polsce: podwajają produkcję hybryd

    Fabryka Toyoty w Polsce podwaja produkcję napędów hybrydowych. Wynika to z dużego zapotrzebowania produkcyjnego modeli Yaris i Yaris Cross.

    Audi Q4 Sportback e-tron: stylowy, elektryczny i dostępny w Polsce

    Audi Q4 Sportback e-tron wygląda jak typowe Audi. Ma wkurzone spojrzenie i mocno sportową linię nadwozia. Jedno nie daje jednak spokoju. Ta cisza...

    Auto zastępcze na czas naprawy z AC

    Auto zastępcze na czas naprawy z AC: czy taka usługa jest rynkowym standardem? Jeżeli tak, to na czym konkretnie polega?

    Samochód zastępczy z OC sprawcy. Jakie są zasady?

    Samochód zastępczy z OC sprawcy należy się każdemu poszkodowanemu. Na jakiej zasadzie to działa? Zaraz o tym opowiemy.

    Filmowe gwiazdy za grosze. Top 5 moto-legend kina

    Samochody z filmów muszą być drogie? Zależy które wybierzesz. Dziś przygotowaliśmy listę pięciu modeli, które kosztują dziś mniej niż 30 tys. zł.

    Skierowanie na ponowny egzamin prawa jazdy. To możliwe?

    Skierowanie na ponowny egzamin prawa jazdy: kiedy otrzyma je kierowca? Gdy policjant uzna, że konieczne jest sprawdzenie kwalifikacji prowadzącego.

    Toyota Yaris Cross: hybrydowa i miejska. Co o niej wiadomo?

    Toyota Yaris Cross już w listopadzie zadebiutuje na polskim rynku. Już dziś marka zebrała blisko 1900 zamówień na to auto. Co o nim wiadomo?

    Jak Zafira z Zafirą, czyli porównanie generacji A i B

    Zafira A i B przypominają ojca i syna. Swoje odpracowali, następców się dorobili, więc czas posiedzieć i pogadać. Jak ojcu i synowi na emeryturze?

    Opel Vectra B: gdzie się podziały tamte pryw… auta?

    Opel Vactra B: w zeszłym roku minęło 25 lat od premiery tego modelu, w przyszłym minie 20 lat od zakończenia jego produkcji. Co warto wiedzieć o nim?

    Continental SportContact 7: sportowa nowość na rynku

    Continental SportContact 7 to opona przeznaczona do sportowych kompaktów, aut sportowych, supersportowych i tuningowanych.

    Branża transportowa... przeżywa renesans

    Branża transportowa jak i mechanicy przeżywają renesans. Usługi w tych dwóch sektorach są obecnie trudniej dostępne i przede wszystkim poszukiwane.

    Roczny koszt utrzymania samochodu? Policz go z... Yanosikiem

    Roczny koszt utrzymania samochodu – ile może wynosić? Yanosik postanowił odpowiedzieć na to pytanie i udostępnił właśnie nową funkcję w aplikacji.

    Ford Mondeo Mk4: Budżetowe auto Bonda

    Ford Mondeo MK4: jeździł nim James Bond, a Top Gear okrzyknął go samochodem roku 2007. W skrócie jest lepszy niż... Ferrari.