Kategorie

Test Honda Civic Type-R - 310 KM mocy dzięki Turbo!

Kamil Fraszkiewicz
Honda Civic Type-R
Honda Civic Type-R
Kamil Fraszkiewicz
Honda Civic Type-R po raz pierwszy w historii tego modelu otrzymała silnik z turbosprężarką. Niebywale ciekawi nowego motoru Hondy postanowiliśmy sprawdzić ten wyjątkowy model japońskiego producenta. Szybko okazało się, że to nie silnik był największą niespodzianką nowego Type-R.

Honda Civic Type-R z turbodoładowanym silnikiem!

Moda na szybkie hatchbacki nie słabnie. Wręcz przeciwnie, popularność tzw. hothatchy stale rośnie. Nie powinno to jednak nikogo dziwić, zważywszy na fakt, że ich konstruktorzy robią co mogą, aby ze zwykłego kompakta uczynić auto równie porywające i szybkie co stricte sportowe maszyny pokroju Porsche czy Lamborghini. Audi A3, które jest w stanie osiągnąć setkę w 4,3 sekundy oraz rozpędzić się aż do 280 km/h, VW Golf dysponujący mocą 300 KM, czy Ford Focus wyposażony w specjalny tryb Drift Mode ułatwiający jazdę zamaszystymi poślizgami, to tylko przedsmak tego, co można znaleźć obecnie w świecie hothatchy! Trudno zatem mówić, aby nabywcy tych aut mieli powody do narzekań. Niebywała konkurencja w tym segmencie wymusza na ich producentach stałe uatrakcyjnianie oferty. Jeśli jednak zależy Ci na szczególnie mocnym poczuciu obcowania z wyścigową maszyną, swoje kroki powinieneś skierować ku salonom Hondy. To właśnie ona, w mojej skromnej opinii, oferuje obecnie najbardziej bezkompromisowe auto sportowe klasy C.  

Honda Civic Type-R wygląda jakby była nieco przerysowana, ale ten agresywny pakiet aerodynamiczny gwarantuje niesamowite prowadzenie autu.

Kamil Fraszkiewicz

Zobacz też: Test Honda Civic Sport: facelifting to za mało powiedziane!

Honda Civic Type-R, bo o niej mowa  na pierwszy rzut przypomina auto zaprojektowane w oparciu o wytyczne gimnazjalisty. Potężne spoilery, ogromna liczba wlotów i wylotów powietrza, nienaturalnie duże poszerzenia błotników oraz cztery końcówki układu wydechowego czynią z Civica samochód o bardzo odważnej, wręcz kiczowatej aparycji. Sęk w tym, że te wszystkie dodatki, które w normalnym aucie są tylko zbędnym balastem, w Civcu Type-R zostały zaprojektowane w jednym, konkretnym celu – uczynić z tego samochodu najszybsze auto torowe w swojej klasie!

Tylny dyfuzor jest ogromny, ale spoiler na klapie bagażnika to już liga światowa!

Kamil Fraszkiewicz

Inżynierom Hondy udało się osiągnąć zerowy współczynnik siły nośnej i relatywnie mały współczynnik oporu powietrza. Niemal całkowicie płaska osłona podwozia usprawnia przepływ powietrza pod samochodem i optymalizuje siłę docisku, łącząc się z tylnym dyfuzorem, dzięki czemu samochód lepiej trzyma się drogi. Szeroki przedni splitter i wydatne boczne progi odpowiednio kierują strumień powietrza opływającego nadwozie i redukują siłę nośną, natomiast przedni zderzak został ukształtowany tak, aby niwelować turbulencje powietrza wokół przednich kół, co redukuje opór i zwiększa stabilność podczas jazdy z dużą prędkością. Powiększone górne i dolne wloty powietrza w przednim zderzaku zasysają większą ilość powierza chłodzącego do komory silnika, odpowiadającą powierzchni osłony chłodnicy wynoszącej 4 000 mm2. Strumień powietrza jest kierowany do otworów w panelu ponad przednimi kołami oraz do wlotów w przednich nadkolach, zapewniając lepsze chłodzenie wysilonego silnika.

Honda Civic Type-R - wnętrze

Wnętrze Hondy Civic Type-R także zostało poddane modyfikacjom. Na pierwszy rzut oka zakres zmian nie jest duży, jednak istotnie wpływają one na odbiór tego auta przez kierowcę. Za kierownicą Type-R po prostu czuć wyścigowego ducha Hondy. Kubełkowe fotele są po prostu genialne! Choć zajęcie w nich miejsca wymaga lekkiej gimnastyki, to odwdzięczają się one fantastycznym trzymaniem bocznym w zakrętach! Są przy tym szalenie wygodne i świetnie niwelują drgania przenoszone z kół na karoserię. Zestaw wskaźników został wyposażony w zaawansowany komputer pokładowy, który może prezentować m.in. ciśnienie doładowania, temperaturę płynu chłodzącego, ciśnienie oleju czy temperaturę oleju. Do tego czasy okrążeń, przyspieszenie 0-100 km/h czy czas przejazdu ¼ mili. Kierownica może nie wygląda nader spektakularnie i wykończona jest raczej twardszą skórą, za to świetnie leży w dłoniach. Lewarek skrzyni biegów wzorem dotychczasowych modeli z serii Type-R został wykonany z obrabianego stopu aluminium. Idealnie leży ona w dłoni, a sam skok lewarka jest bardzo krótki (tylko 4 cm).

Wnętrze Hondy wręcz kipi sportowymi detalami. Łatwo jest w nim dać się ponieść wyścigowym emocjom.

Kamil Fraszkiewicz

Zobacz też: Test Volkswagen Golf VII R 2.0 TSI 300 KM 4x4: zaraża niczym gRypa

Dopełnieniem wyścigowego charakteru wnętrza jest wskaźnik obrotów, umieszczony powyżej głównego obrotomierza. Za pomocą zestawu diod informuje kierowcę o optymalnym momencie zmiany przełożenia. Zasada ich działania jest identyczna jak w przypadku rozwiązania stosowanego w kierownicach bolidów Formuły 1 czy LMP1.

Charakterystyczny lewarek Hondy Civic Type-R jest typowy dla całej serii sportowych aut z czerwonym logiem japońskiego producenta. 

Kamil Fraszkiewicz

Przy tym wszystkim wnętrze Hondy Civic Type-R jest bardzo funkcjonalne. Z przodu zaskakuje ono ilością miejsca, zwłaszcza nad głową, a z tyłu ogromnym bagażnikiem o pojemności aż 498 litrów! Jedynie pasażerowie tylnej kanapy mogą narzekać na zdecydowanie za bardzo zredukowaną grubość gąbki użytej do wykończenia tylnej kanapy.

Honda Civic Type-R

Kamil Fraszkiewicz

nieznane

Zobacz też: Test Volkswagen Golf GTI Performance 2.0 TSI/230 KM DSG – Siła tradycji

Zniknął też system Magic Seats, ułatwiający przewożenie przedmiotów o dużych gabarytach w przedziale pasażerskim. Mimo to, swoimi możliwościami transportowymi Honda nadal może zawstydzić nie jedno kombi!

Honda Civic Type-R - silnik 2.0 VTEC Turbo

Najważniejsze zmiany poczyniono jednak pod maską Civica. Pierwszy raz w historii tego modelu zdecydowano się na zastosowywanie motoru wspomaganego pracą turbosprężarki. W rezultacie nie tylko wyraźnie zwiększono moc względem poprzedniego CTR-a (z 201 do aż 310 KM), ale przede wszystkim poprawiono jego elastyczność. Moment obrotowy równy aż 400 Nm jest teraz dostępny w zakresie od 2500 do 4 500 obr./min.! Nigdy wcześniej jazda Hondą z tak z niskimi obrotami nie dawała tyle frajdy co teraz. Silnik, choć z pewną zwłoką, reaguje na naciśnięcie gazu nawet poniżej 2000 obr./min zapewniając niesamowity ciąg po przekroczeniu 4500 obr./min. Z łatwością dokręca się do granicznych 7000 obr./min. zapewniając przy tym fantastyczne osiągi! Sprint 0-100 km/h zajmuje Civicowi zaledwie 5,7 sekundy, a jego prędkość maksymalna sięga aż 270 km/h! Duża w tym zasługa 6-stopniowej skrzyni biegów, która świetnie się spisuje nawet przy bardzo szybkim operowaniu lewarkiem (choć przy spokojnej jeździe zdarzało się, że skrzynia nie wybierała właściwie 1-wszego i 2-go biegu). Jeśli kierowca chce użyć całego potencjału zgromadzonego w silniku powinien włączyć tryb Race Plus aktywowany za pomocą przycisku ulokowanego po lewej stronie kokpitu.

Honda Civic Type-R

Kamil Fraszkiewicz

Zobacz też: Test Hyundai i30 Turbo - koreańskie GTI?

Co ważne, Honda podkreśla fakt, że nowy 2,0-litrowy motor został dostosowany do arcywymagającej jazdy po torze. Aby to osiągnąć, trzeba było popracować nad zachowaniem odpowiedniego bilansu cieplnego. Zastosowano więc chłodzenie głowicy cylindrów i tłoków, zawory wydechowe wypełnione sodem, czy chłodnicę międzystopniową typu powietrze-powietrze o dużej pojemności. Głowica cylindrów została wyposażona w dwuczęściowy płaszcz wodny, który obniża temperaturę gazów wydechowych, obniżając tym samym temperaturę w komorze spalania, przy czym każdy tłok zawiera indywidualny kanał chłodzący, dbający o lepszy przepływ oleju.

Tryb R+ wyostrza reakcję silnika na gaz oraz utwardza o 30% amortyzatory

Kamil Fraszkiewicz

Silnik jest przy tym zaskakująco oszczędny! W mieście, nawet przy brutalnym traktowaniu motoru, zadowala się on ok. 14,3 l benzyny na 100 km, natomiast przy spokojnej jeździe nie ma problemu aby osiągnąć wyniki na poziomie 10,3 l/100 km. Na trasie, zużycie paliwa można utrzymać na poziomie 6,0-9,0 l/100 km w zależności od stylu jazdy! W codziennej jeździe przeszkadzać może za to wyraźnie słyszalny powyżej 3000 obr./min. dźwięk wydechu. W przeciwieństwie do konkurencji Honda stworzyła bowiem czystego sportowca, który nie idzie na większe kompromisy. 

Honda Civic Type-R

Kamil Fraszkiewicz

Auto nie ma też problemu z gwałtownym wytracaniem prędkości. Zaskakuje nie tyle sama wydajność układu hamulcowego opartego z przodu na zestawie Brembo i 350-milimetrowych tarczach, ale przede wszystkim ogromna stabilność w trakcie hamowania. Tył auta nie ma tendencji do „myszkowania”, a gwałtowne wciśnięcie hamulca w zakręcie uwalnia łatwą do opanowania nadsterowność.

Honda Civic Type-R - prowadzenie

Największe wrażenie zrobiło na mnie jednak podwozie nowej Hondy Civic Type-R. Zawieszenie jest sztywne (w trybie R+ wręcz twarde) i zapewnia niewiele komfortu (jednak na tyle dużo, by móc eksploatować Civica na co dzień), ale w połączeniu z absolutnie pierwszorzędnym układem kierowniczym (niebywała precyzja działania) i mechaniczną szperą czyni z Type-R niebotycznie szybkie w zakrętach auto. Łatwość z jaką kierowca może pozwolić sobie na operowanie gazem z zakręcie po prostu zwala z nóg. Auto świetnie reaguje na gwałtowne przenoszenie masy w szybko następujących po sobie zakrętach, dając kierowcy poczucie jazdy gokartem! Co prawda w krytycznych momentach do głosu i tak dochodzi pewna podsterowność, ale w gruncie rzeczy taka charakterystyka prowadzenia czyni z Civica zaskakująco przewidywalne i bezpiecznie auto. Na dodatek, niebywale szybkie!

Honda Civic Type-R

Kamil Fraszkiewicz

Zobacz też: Test BMW M4 3.0 Turbo 431 KM

Honda Civic Type-R - cena i wyposażenie

Na polskim rynku Civic Type-R występuje w jednej, za to bardzo bogatej wersji wyposażenie GT. Za kwotę 146 800 zł klient otrzymuje nie tylko szybkie, ale i zaopatrzone we wszystkie nowości Hondy rozwiązania z zakresu komfortu i multimediów. W cenie jest nie tylko automatyczna klimatyzacja, nawigacja GPS czy system multimedialny oparty na Androidzie, ale także kubełkowe fotele, panoramiczne okno dachowe, kamera cofania, reflektory ledowe, a nawet dowolny lakier z dostępnej palety. Nie trzeba zatem do niczego dopłacać.

Honda Civic Type-R - opinia

W mojej ocenie, nowa Honda Civic Type-R to najlepsze auto sportowe z przednim napędem, jakie miałem do tej pory okazję testować. Zachwyca przyczepnością w zakrętach, świetnym silnikiem, idealnie zestrojonym układem kierowniczym oraz niebywałym klimatem wyścigowego samochodu. Jest to auto fenomenalne i wcale mnie dziwi fakt, że jest obecnie najchętniej kupowanym samochodem sportowym w Polsce (poza Mustangiem). Honda znów wróciła na szczyt!

Chcesz dowiedzieć się więcej, sięgnij po nasze publikacje
KOMPLET: VAT zmiany od 1 lipca 2021 + JPK_VAT +  VAT w e-commerce
KOMPLET: VAT zmiany od 1 lipca 2021 + JPK_VAT + VAT w e-commerce
Tylko teraz
99,00 zł
119,70
Przejdź do sklepu
Honda Civic Type-R
Kamil Fraszkiewicz
Honda Civic Type-R
Kamil Fraszkiewicz
Honda Civic Type-R
Kamil Fraszkiewicz
Honda Civic Type-R
Kamil Fraszkiewicz
Honda Civic Type-R
Kamil Fraszkiewicz
Honda Civic Type-R
Kamil Fraszkiewicz
Honda Civic Type-R
Kamil Fraszkiewicz
Honda Civic Type-R
Kamil Fraszkiewicz
Honda Civic Type-R
Kamil Fraszkiewicz
Honda Civic Type-R
Kamil Fraszkiewicz
Honda Civic Type-R
Kamil Fraszkiewicz
Honda Civic Type-R
Kamil Fraszkiewicz
Honda Civic Type-R
Kamil Fraszkiewicz
Honda Civic Type-R
Kamil Fraszkiewicz
Honda Civic Type-R
Kamil Fraszkiewicz
Honda Civic Type-R
Kamil Fraszkiewicz
Honda Civic Type-R
Kamil Fraszkiewicz
Honda Civic Type-R
Kamil Fraszkiewicz
Źródło: INFOR
Czy ten artykuł był przydatny?
tak
nie
Dziękujemy za powiadomienie
Jeśli nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania w tym artykule, powiedz jak możemy to poprawić.
UWAGA: Ten formularz nie służy wysyłaniu zgłoszeń . Wykorzystamy go aby poprawić artykuł.
Jeśli masz dodatkowe pytania prosimy o kontakt

Komentarze(0)

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code

    © Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

    Moto
    1 sty 2000
    27 lip 2021
    Zakres dat:
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail

    Najpopularniejsze rodzaje napędów [NOWE DANE]

    Stowarzyszenie ACEA opublikowało najświeższe dane na temat najpopularniejszych rodzajów napędów. Jakie samochody wybierają kierowcy w Polsce?

    Emisja CO2: samochody coraz bardziej eko! Hybrydy szczególnie

    Emisja CO2: samochody w zeszłym roku wyemitowały aż o 12 proc. mniej dwutlenku węgla. I co ciekawe, metodą do osiągnięcia celu okazały się hybrydy.

    Nowy DS 4 jest już w Polsce. Ile kosztuje francuska awangarda?

    Nowy DS 4 został oficjalnie pokazany w Polsce. Na razie nad Wisłę dotarły wyłącznie wersje pokazowe. Już dziś poznaliśmy jednak cennik auta.

    Likwidacja szkody z polis upadłych zakładów ubezpieczeń

    Likwidacja szkody z polis upadłych zakładów ubezpieczeń: Kto wypłaca pieniądze? Na czym polega? O czym pamiętać? O tym wszystkim opowiemy dziś.

    Czy UFG zawsze wykryje brak OC?

    Czy UFG zawsze wykryje brak OC? Odpowiedź brzmi... tak. Nie zawsze jednak od razu zorientuje się, że samochód nie miał obowiązkowej polisy.

    Brak OC: regres oznacza dla kierowcy... problemy!

    Brak OC: regres sprawi, że sprawca może zapłacić za szkodę... z własnej kieszeni. Kiedy i na jakiej zasadzie działa regres?

    Nowy Opel Astra 2021. Wyrazisty design i hybrydy

    Nowy Opel Astra 2021 odsłonił swoją twarz. Niemiecki kompakt otrzymał cyfrowy kokpit, paletę jednostek hybrydowych i nowe reflektory pikselowe.

    Najczęściej kradzione samochody w 2020 roku

    Najczęściej kradzione samochody w 2020 roku w Polsce? Instytut Badań Rynku Motoryzacyjnego Samar przeanalizował dane z CEPiK.

    Nowy Opel Mokka [TEST]: ależ jak on patrzy...

    Nowy Opel Mokka przywitał nas efektownym połączeniem kolorów na nadwoziu i... smutnym spojrzeniem. Nie ma jednak powodów do smutku!

    Zmiany w karach dla kierowców 2021. Co szykuje rząd?

    Zmiany w karach dla kierowców 2021 to szeroki blok zmian w systemie karania prowadzących przedstawiony przez rząd. Co zakłada projekt zmian?

    Wysokość składki OC, punkty karne. Nowy pomysł rządu

    Wysokość składki OC i punkty karne, czyli rząd ma pomysł na kolejny bat na kierowców. Popełniasz dużo wykroczeń, zapłacisz wyższe ubezpieczenie.

    Nowe kary dla pijanych kierowców 2021

    Nowe kary dla pijanych kierowców 2021, czyli pomysł rządu na ograniczenie ilości nietrzeźwych prowadzących na polskich drogach.

    Punkty karne kasowane po 2 latach. Nowy pomysł rządu

    Punkty karne kasowane po 2 latach i więcej punktów karnych w czasie jednej kontroli drogowej. To zmiany dla kierowców, które proponuje rząd.

    Mandaty do 5 tys. zł, czyli rząd ma nowy system kar dla kierowców

    Mandaty do 5 tys. zł - ale też tylko za przekroczenie prędkości. Cięższe przewinienia mogą się skończyć karą sięgającą 30 tys. zł. Oto propozycje zmian.

    Nissan Qashqai 2021: pierwsza jazda japońskim crossoverem

    Nissan Qashqai 2021, czyli mieliśmy okazję po raz pierwszy spotkać się z japońskim crossoverem. I spotkanie to odbyło się na polskim gruncie!

    Przejście dla pieszych przez ścieżkę rowerową

    Przejście dla pieszych przez ścieżkę rowerową - jak powinien zachować się pieszy? Jakie zasady go obowiązują? Sprawdziliśmy to.

    Pieszy idący po drodze dla rowerów. Może?

    Pieszy idący po drodze dla rowerów - w jakich przypadkach taki scenariusz jest możliwy? Prawo stawia kilka warunków. Zaraz o nich opowiemy.

    Kara za brak ciągłości OC. Ile wynosi?

    Kara za brak ciągłości OC, czyli co się stanie gdy kierowca zapomni o przedłużeniu obowiązkowej polisy na samochód? Czeka go kara od UFG.

    Regres ubezpieczeniowy OC, czyli pijany kierowca a wypadek

    Regres ubezpieczeniowy OC sprawia, że pijany kierowca musi zwrócić pieniądze wypłacone przez ubezpieczyciela po wypadku. Co warto o nim wiedzieć?

    Peugeot 208 [Test]: wersja GT, 130-konny benzyniak i automat

    Peugeot 208 wreszcie zawitał przed naszą redakcją. Na to auto czekaliśmy naprawdę długo. Chyba było jednak warto - i to pomimo.... czerwonego lakieru.

    Kierowanie ruchem drogowym podczas robót drogowych

    Kierowanie ruchem drogowym podczas robót drogowych wymaga posiadania przez osobę specjalnych uprawnień. Wiedzieliście o tym?

    Jak zostać kierowcą autobusu?

    Jak zostać kierowcą autobusu? Kierowca musi spełnić kilka warunków i potwierdzić swoje predyspozycje właściwym wpisem w prawie jazdy.

    Na wakacje samochodem po Europie. O czym pamiętać?

    Na wakacje samochodem po Europie? Pamiętaj o limitach prędkości, gęstszej sieci fotoradarów i zdecydowanie droższych mandatach.

    Kradzież katalizatora. Autocasco pokryje koszty?

    Kradzież katalizatora. Autocasco obejmuje takie przypadki? Wszystko zależy od oferty przygotowanej przez firmę. Na co uważać kupując AC?

    Toyota Yaris Cross: start produkcji crossovera we Francji

    Toyota Yaris Cross to nowy crossover japońskiej marki. Auto powstało z myślą o Europie i w Europie będzie produkowane. Co wiadomo o modelu?