REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Test Mercedes-Benz GLA 250 4MATIC

Mercedes-Benz GLA 250 4MATIC
Mercedes-Benz GLA 250 4MATIC
Kamil Fraszkiewicz

REKLAMA

REKLAMA

Mercedes GLA to przedstawiciel zyskujących w ostatnich latach na popularności luksusowych SUV-ów. Co potrafi i jakie są jego mocne i słabe strony?

Mercedes ewidentnie jest na fali wznoszącej. Jego auta cieszą się ogromną popularnością, co dostrzec można nie tylko na Zachodzie Europy, ale nawet na polskich ulicach. Jestem skłonny nawet wysnuć tezę, że w stolicy naszego kraju łatwiej dostrzeżecie kilkuletniego Mercedesa, niż najnowszą Dacię Logan czy Duster. Jednym z modeli, który szybko zyskuje na popularności jest GLA, stworzony na bazie niezwykle dobrze przyjętej przez polski rynek Klasy A.

REKLAMA

Mercedes-Benz GLA - nadwozie

Mercedes-Benz GLA to kompaktowy SUV klasy wyższej, bezpośrednio konkurujący z BMW X1 i Audi Q3. Trzeba jednak przyznać, że pod względem stylizacji ewidentnie przebija oba wspomniane modele (przynajmniej wg mnie). Piękne przednie reflektory z efektownym grillem, dynamicznie wznosząca się ku górze boczna linia oraz elegancko wykończony tylny pas z potężnym układem wydechowym błyskawicznie ściągają na siebie wzrok przechodniów. Co więcej, prezentowany egzemplarz czyni to tym skuteczniej, gdyż posiada matowy lakier, niezwykle modny w ostatnich latach. Choć osobiście nie jestem fanem tego typu  rozwiązania to ma ono na pewną jedną, ważną dla mnie cechę – eliminuje refleksy świetlne, przeszkadzające przy fotografowaniu auta w słońcu.

Mercedes-Benz GLA 250 4MATIC

Mercedes-Benz GLA 250 4MATIC

Kamil Fraszkiewicz

Zobacz też: Test Hyundai Tucson 2.0 CRDi 185 KM 6AT

Mercedes-Benz GLA - wnętrze

Mercedes GLA wygląda imponująco. Dużo gorsze wrażenie sprawia jednak jego wnętrze. O ile na zdjęciach jego kabina wygląda nowocześnie, a przy tym elegancko to jednak właśnie ona najbardziej mnie rozczarowała. O ile dość szybko nauczyłem się obsługiwać podstawowe urządzenia w niej zamontowane, o tyle nie byłem w stanie przywyknąć do jej niskiej jakości wykończenia. Deska rozdzielcza tworzy w tym modelu swoisty galimatias. Górna część kokpitu wykończona jest bardzo przyjemną w dotyku skórą nadającą kabinie klasy i splendoru. Z kolei dolną część deski rozdzielczej szpeci, zwykły tani plastik, który na nierównej drodze wyraźnie skrzypi. Trzaski słyszalne są także z okolic środkowych słupków, na których znajdują się mocowania pasów bezpieczeństwa. Do tego wyjątkowo kiczowata listwa "ozdobna" imitująca drewno i efektowne nawiewy, których plastik to niestety tania imitacja aluminium...Przyznam szczerze, że jakość wnętrza kompletnie mnie zaskoczyła. Nie spodziewałem się takich rozwiązań w samochodzie noszącym na swej masce jeden z najbardziej rozpoznawalnych i najbardziej prestiżowych logotypów na świecie.

Mercedes-Benz GLA 250 4MATIC

Mercedes-Benz GLA 250 4MATIC

Kamil Fraszkiewicz

Choć słabe wykończenie kokpitu dość mocno zraziło mnie to tego modelu, to jednak nie zabiło we mnie sympatii do tego auta. Dlaczego? Bowiem GLA to wyjątkowo dobrze prowadzący się pojazd. Układ kierowniczy pracuje fantastycznie – precyzyjnie, bezpośrednio, z wyraźnym oporem nadającym mu cechy wręcz sportowe (sprawia lepsze wrażenie niż przekładnie BMW). Zwieszenie jest bardzo twarde (choć klient może wybrać jeden z trzech wariantów twardości), ale w zakrętach pozwala kierowcy wręcz unieść się ułańską fantazją. Mimo uterenowionego charakteru (wizualnego), auto wręcz klei się do jezdni, osiągając w zakręcie zaskakująco duże prędkości. Na autostradzie bez problemu utrzymuje wysokie prędkości, bez charakterystycznego unoszenia przodu czy bujania w trakcie zmiany pasa, spotykanych w tańszych crossoverach i SUV-ach.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Mercedes-Benz GLA - układ napędowy

Do szybkiej jazdy wyjątkowo dobrze nadaje się układ napędowy Mercedesa GLA 250 4MATIC. Dwulitrowy, turbodoładowany silnik generuje 211 KM mocy i 350 Nm momentu obrotowego w zakresie 1200-4000 obr./min. Motor uwalnia swój potencjał bardzo równo, sprawiając wrażenie jakby dodatkową moc czerpał nie z turbosprężarki, a z kompresora. Dzięki temu turbodziura jest praktycznie niewyczuwalna, a kierowca może precyzyjnie dawkować moc na wyjściu z zakrętu, nawet na mało przyczepnej nawierzchni. Osiągi auta też są bardzo dobre. Do pierwszej setki GLA 250 rozpędza się w 6,7 sekundy, a potem niezwykle chętnie dokręca wskazówkę prędkościomierza do 160-180 km/h. Nie jest przy tym jakoś strasznie paliwożerny. W mieście jego apetyt na paliwo można ograniczyć do 9,8 l na 100 km, na trasie oscyluje ono wokół 7,8 l/100 km.

Mercedes-Benz GLA 250 4MATIC

Mercedes-Benz GLA 250 4MATIC

Kamil Fraszkiewicz

Zobacz też: Test Mercedes-Benz GLE 350d 4MATIC

Współpracująca z nim automatyczna, dwusprzęgłowa skrzynia biegów o siedmiu przełożeniach pracuje szybko i płynnie, skutecznie przenosząc moment obrotowy na wszystkie cztery koła. Z kolei napęd 4MATIC zaskakuje szybkością z jaką aktywuje do pracy tylną oś oraz skutecznością działania na luźnej nawierzchni. Co więcej, przy odpowiedniej technice jazdy można nawet wprowadzić auto w nadsterowny poślizg! To pokazuje ogromną wszechstronność układu napędowego Mercedesa.

Mercedes-Benz GLA na co dzień

Wracając jeszcze do wnętrza Mercedesa GLA, to oprócz kontrowersyjnej jakości jego wykonania, ma ono kilka atutów. Jest całkiem przestronne (choć raczej w obrębie pierwszego rzędu), ma wygodne fotele a pozycja za kierownicą jest naprawdę przyzwoita. Przyjemnie spisuje się także sprzęt audio, czego zasługą jest na pewno dobre wyciszenie kabiny (GLA ma bardzo niski współczynnik oporu aerodynamicznego Cd=0,29) oraz niezły sprzęt audio marki Harman Kardon. Bagażnik jest całkiem spory jak na auto oparte na płycie podłogowej samochodu segmentu C, a do tego jest ładnie wykończony. Typowe dla Mercedesa jest też sterowanie elektrycznie regulowanymi, przednimi fotelami umieszczone na bocznych drzwiach (wbrew pozorom całkiem praktyczne rozwiązanie). Z punktu widzenia kierowcy fantastyczne są także przednie, inteligentne reflektory bi-ksenonowe ILS, wyjątkowo skutecznie oświetlające nocą pobocza jezdni.

Mercedes-Benz GLA 250 4MATIC

Mercedes-Benz GLA 250 4MATIC

Kamil Fraszkiewicz

nieznane

Osoby, które nie mogą liczyć na dobrej jakości drogę asfaltową prowadzącą do swojego domu mogą skorzystać z asystentów jazdy terenowej, precyzyjnie dozujących moment obrotowy na koła w trakcie jazdy po luźnej bądź nierównej nawierzchni. I choć nie czynią one z GLA auta terenowego, sprawdzają się w kopnym śniegu czy piasku. Tylko czy to wszystko uzasadnia cenę GLA rozpoczynającą się od 111 tys. zł za podstawową wersję GLA 180? Z racjonalnego punktu widzenia raczej nie. Dlaczego? Bo w cenie prezentowanego GLA 250 4MATIC możemy zakupić znacznie większą Kię Sorento z pełnym wyposażeniem lub Jeepa Cherokee z potężnym motorem benzynowym 3.2 l. Sęk w tym, że żadne z tych aut nie będzie Mercedesem. A dla niektórych z nas, to niezwykle ważna cecha.

Zobacz też: Test Lexus RX200t

Mercedes-Benz GLA 250 4MATIC
Kamil Fraszkiewicz
Mercedes-Benz GLA 250 4MATIC
Kamil Fraszkiewicz
Mercedes-Benz GLA 250 4MATIC
Kamil Fraszkiewicz
Mercedes-Benz GLA 250 4MATIC
Kamil Fraszkiewicz
Mercedes-Benz GLA 250 4MATIC
Kamil Fraszkiewicz
Mercedes-Benz GLA 250 4MATIC
Kamil Fraszkiewicz
Mercedes-Benz GLA 250 4MATIC
Kamil Fraszkiewicz
Mercedes-Benz GLA 250 4MATIC
Kamil Fraszkiewicz
Mercedes-Benz GLA 250 4MATIC
Kamil Fraszkiewicz
Mercedes-Benz GLA 250 4MATIC
Kamil Fraszkiewicz
Mercedes-Benz GLA 250 4MATIC
Kamil Fraszkiewicz
Mercedes-Benz GLA 250 4MATIC
Kamil Fraszkiewicz
Mercedes-Benz GLA 250 4MATIC
Kamil Fraszkiewicz
Mercedes-Benz GLA 250 4MATIC
Kamil Fraszkiewicz
Mercedes-Benz GLA 250 4MATIC
Kamil Fraszkiewicz
Mercedes-Benz GLA 250 4MATIC
Kamil Fraszkiewicz
Mercedes-Benz GLA 250 4MATIC
Kamil Fraszkiewicz
Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Blisko milion pasażerów. Tylu w 2023 r. przewiozły wąskotorówki. Nie wiedzieliście, że takie pociągi jeszcze jeżdżą?

Koleje wąskotorowe po latach zapomnienia znów stają się popularne w Polsce. W 2023 r. podróżowało nimi ponad 948 tys. osób. To prawie dwukrotnie więcej niż przed 10 laty. A to nie koniec ciekawych statystyk.

Mitsubishi się rozpędza. Nowy ASX stał się właśnie starym ASX-em. Na rynku zadebiutuje nowsza wersja

Mitsubishi szykuje się do liftingu nowego ASX-a. Samochód w zmienionej formie zadebiutuje w Polsce już jesienią tego roku. Tak, dobrze zgadliście. W tle nowego ASX-a nadal powiewać będzie francuska flaga. A metod modernizacji można upatrywać w poliftingowym Capturze.

Gęstszy olej w starym silniku? To popularny mit wśród kierowców. Ile w nim prawdy?

Auto ma spory przebieg? Zatem do silnika trzeba wlać gęstszy olej. To ma wydłużyć jego żywotność. Tak przynajmniej mówi popularny wśród kierowców mit. Okazuje się jednak, że efekt może być zupełnie odwrotny. Mechanicy i specjaliści z rynku mechanicznego ostrzegają.

Znamy cenę nowych tablic rejestracyjnych. Będą droższe od starych. A i tak nie dostanie ich każdy kierowca

1 czerwca 2024 r. w Polsce pojawią się nowe tablice rejestracyjne. Żółte oznaczenia z czerwonymi literami będą przeznaczone do czasowej rejestracji samochodów osobowych przeznaczonych do zawodów sportowych. Ile będzie kosztować ich wydanie?

REKLAMA

MAN stworzy ciężarówkę z napędem wodorowym. hTGX nie będzie miał ogniwa paliwowego. On będzie spalać wodór

Nowa ciężarówka MAN hTGX zadebiutuje w 2025 r. Będzie to pojazd wyposażony w silnik spalinowy. Jego paliwem stanie się wodór. Ciągnik ma mieć zastosowanie specjalne. Czemu jednak MAN nazywa go pojazdem bezemisyjnym?

Jak podróżować z przyczepą kempingową? Jak się przygotować na taki wyjazd?

Pokój hotelowy z widokiem na jezioro i wraz z serią osobistych drobiazgów? Proszę bardzo! To jednak z zalet podróżowania z przyczepą kempingową. Sezon na takie wyjazdy właśnie w Polsce startuje. Warto zatem podpowiedzieć, jak kierowca może się do niego przygotować.

Wielkie zmiany dla kierowców w Gliwicach, Częstochowie i Tomaszowie Mazowieckim. Obejmą m.in. DTŚ

Rząd szykuje wielkie zmiany dla kierowców. Wyznaczył odcinki dróg w Gliwicach, Częstochowie i Tomaszowie Mazowieckim, które stracą status dróg krajowych. Nowelizacja, która wejdzie w życie 1 stycznia 2025 r., obejmuje m.in. legendarną Drogową Trasę Średnicową. Szlaki te wyjdą spod zarządu GDDKiA. Co to oznacza?

Nowy zakład bieżnikowania opon w Polsce. Handlopex wykorzysta technologię Bridgestone

Handlopex uruchamia zakład bieżnikowania opon używanych w Kleszczelach. Ten każdego roku rocznie będzie produkował ok. 12 000 opon bieżnikowanych w technologii Bandag. Technologii Bandag, która została opracowana przez Bridgestone.

REKLAMA

1,4 mld zł na autobusy z KPO. Nowy nabór dofinansuje nie tylko zakup autobusów elektrycznych

Ministerstwo infrastruktury ogłasza drugi nabór w konkursie autobusowym. Dostępna jest pula 1 403,5 mln zł. Za tą kwotę z KPO ma zostać sfinansowany zakup 372 autobusów. I nie muszą być one zeroemisyjne.

Kolejne podwyżki dla kierowców. Po cichu zmieni się stawka za psychotesty. Co z badaniami lekarskimi i przeglądami?

Do listy zmian, którą można zatytułować "seria podwyżek dla kierowców", spokojnie da się dopisać kolejną. Ministerstwo zdrowia planuje właśnie zmianę ceny badań psychologicznych. Ta wzrośnie o jedną trzecią. Ile zapłacą kierowcy? I kiedy stawka wzrośnie?

REKLAMA