Kategorie

Test Mercedes-Benz GLA 250 4MATIC

Kamil Fraszkiewicz
Mercedes-Benz GLA 250 4MATIC
Kamil Fraszkiewicz
Mercedes GLA to przedstawiciel zyskujących w ostatnich latach na popularności luksusowych SUV-ów. Co potrafi i jakie są jego mocne i słabe strony?

Mercedes ewidentnie jest na fali wznoszącej. Jego auta cieszą się ogromną popularnością, co dostrzec można nie tylko na Zachodzie Europy, ale nawet na polskich ulicach. Jestem skłonny nawet wysnuć tezę, że w stolicy naszego kraju łatwiej dostrzeżecie kilkuletniego Mercedesa, niż najnowszą Dacię Logan czy Duster. Jednym z modeli, który szybko zyskuje na popularności jest GLA, stworzony na bazie niezwykle dobrze przyjętej przez polski rynek Klasy A.

Mercedes-Benz GLA - nadwozie

Mercedes-Benz GLA to kompaktowy SUV klasy wyższej, bezpośrednio konkurujący z BMW X1 i Audi Q3. Trzeba jednak przyznać, że pod względem stylizacji ewidentnie przebija oba wspomniane modele (przynajmniej wg mnie). Piękne przednie reflektory z efektownym grillem, dynamicznie wznosząca się ku górze boczna linia oraz elegancko wykończony tylny pas z potężnym układem wydechowym błyskawicznie ściągają na siebie wzrok przechodniów. Co więcej, prezentowany egzemplarz czyni to tym skuteczniej, gdyż posiada matowy lakier, niezwykle modny w ostatnich latach. Choć osobiście nie jestem fanem tego typu  rozwiązania to ma ono na pewną jedną, ważną dla mnie cechę – eliminuje refleksy świetlne, przeszkadzające przy fotografowaniu auta w słońcu.

Mercedes-Benz GLA 250 4MATIC

Kamil Fraszkiewicz

Zobacz też: Test Hyundai Tucson 2.0 CRDi 185 KM 6AT

Mercedes-Benz GLA - wnętrze

Mercedes GLA wygląda imponująco. Dużo gorsze wrażenie sprawia jednak jego wnętrze. O ile na zdjęciach jego kabina wygląda nowocześnie, a przy tym elegancko to jednak właśnie ona najbardziej mnie rozczarowała. O ile dość szybko nauczyłem się obsługiwać podstawowe urządzenia w niej zamontowane, o tyle nie byłem w stanie przywyknąć do jej niskiej jakości wykończenia. Deska rozdzielcza tworzy w tym modelu swoisty galimatias. Górna część kokpitu wykończona jest bardzo przyjemną w dotyku skórą nadającą kabinie klasy i splendoru. Z kolei dolną część deski rozdzielczej szpeci, zwykły tani plastik, który na nierównej drodze wyraźnie skrzypi. Trzaski słyszalne są także z okolic środkowych słupków, na których znajdują się mocowania pasów bezpieczeństwa. Do tego wyjątkowo kiczowata listwa "ozdobna" imitująca drewno i efektowne nawiewy, których plastik to niestety tania imitacja aluminium...Przyznam szczerze, że jakość wnętrza kompletnie mnie zaskoczyła. Nie spodziewałem się takich rozwiązań w samochodzie noszącym na swej masce jeden z najbardziej rozpoznawalnych i najbardziej prestiżowych logotypów na świecie.

Mercedes-Benz GLA 250 4MATIC

Kamil Fraszkiewicz

Choć słabe wykończenie kokpitu dość mocno zraziło mnie to tego modelu, to jednak nie zabiło we mnie sympatii do tego auta. Dlaczego? Bowiem GLA to wyjątkowo dobrze prowadzący się pojazd. Układ kierowniczy pracuje fantastycznie – precyzyjnie, bezpośrednio, z wyraźnym oporem nadającym mu cechy wręcz sportowe (sprawia lepsze wrażenie niż przekładnie BMW). Zwieszenie jest bardzo twarde (choć klient może wybrać jeden z trzech wariantów twardości), ale w zakrętach pozwala kierowcy wręcz unieść się ułańską fantazją. Mimo uterenowionego charakteru (wizualnego), auto wręcz klei się do jezdni, osiągając w zakręcie zaskakująco duże prędkości. Na autostradzie bez problemu utrzymuje wysokie prędkości, bez charakterystycznego unoszenia przodu czy bujania w trakcie zmiany pasa, spotykanych w tańszych crossoverach i SUV-ach.

Mercedes-Benz GLA - układ napędowy

Do szybkiej jazdy wyjątkowo dobrze nadaje się układ napędowy Mercedesa GLA 250 4MATIC. Dwulitrowy, turbodoładowany silnik generuje 211 KM mocy i 350 Nm momentu obrotowego w zakresie 1200-4000 obr./min. Motor uwalnia swój potencjał bardzo równo, sprawiając wrażenie jakby dodatkową moc czerpał nie z turbosprężarki, a z kompresora. Dzięki temu turbodziura jest praktycznie niewyczuwalna, a kierowca może precyzyjnie dawkować moc na wyjściu z zakrętu, nawet na mało przyczepnej nawierzchni. Osiągi auta też są bardzo dobre. Do pierwszej setki GLA 250 rozpędza się w 6,7 sekundy, a potem niezwykle chętnie dokręca wskazówkę prędkościomierza do 160-180 km/h. Nie jest przy tym jakoś strasznie paliwożerny. W mieście jego apetyt na paliwo można ograniczyć do 9,8 l na 100 km, na trasie oscyluje ono wokół 7,8 l/100 km.

Mercedes-Benz GLA 250 4MATIC

Kamil Fraszkiewicz

Zobacz też: Test Mercedes-Benz GLE 350d 4MATIC

Współpracująca z nim automatyczna, dwusprzęgłowa skrzynia biegów o siedmiu przełożeniach pracuje szybko i płynnie, skutecznie przenosząc moment obrotowy na wszystkie cztery koła. Z kolei napęd 4MATIC zaskakuje szybkością z jaką aktywuje do pracy tylną oś oraz skutecznością działania na luźnej nawierzchni. Co więcej, przy odpowiedniej technice jazdy można nawet wprowadzić auto w nadsterowny poślizg! To pokazuje ogromną wszechstronność układu napędowego Mercedesa.

Mercedes-Benz GLA na co dzień

Wracając jeszcze do wnętrza Mercedesa GLA, to oprócz kontrowersyjnej jakości jego wykonania, ma ono kilka atutów. Jest całkiem przestronne (choć raczej w obrębie pierwszego rzędu), ma wygodne fotele a pozycja za kierownicą jest naprawdę przyzwoita. Przyjemnie spisuje się także sprzęt audio, czego zasługą jest na pewno dobre wyciszenie kabiny (GLA ma bardzo niski współczynnik oporu aerodynamicznego Cd=0,29) oraz niezły sprzęt audio marki Harman Kardon. Bagażnik jest całkiem spory jak na auto oparte na płycie podłogowej samochodu segmentu C, a do tego jest ładnie wykończony. Typowe dla Mercedesa jest też sterowanie elektrycznie regulowanymi, przednimi fotelami umieszczone na bocznych drzwiach (wbrew pozorom całkiem praktyczne rozwiązanie). Z punktu widzenia kierowcy fantastyczne są także przednie, inteligentne reflektory bi-ksenonowe ILS, wyjątkowo skutecznie oświetlające nocą pobocza jezdni.

Mercedes-Benz GLA 250 4MATIC

Kamil Fraszkiewicz

nieznane

Osoby, które nie mogą liczyć na dobrej jakości drogę asfaltową prowadzącą do swojego domu mogą skorzystać z asystentów jazdy terenowej, precyzyjnie dozujących moment obrotowy na koła w trakcie jazdy po luźnej bądź nierównej nawierzchni. I choć nie czynią one z GLA auta terenowego, sprawdzają się w kopnym śniegu czy piasku. Tylko czy to wszystko uzasadnia cenę GLA rozpoczynającą się od 111 tys. zł za podstawową wersję GLA 180? Z racjonalnego punktu widzenia raczej nie. Dlaczego? Bo w cenie prezentowanego GLA 250 4MATIC możemy zakupić znacznie większą Kię Sorento z pełnym wyposażeniem lub Jeepa Cherokee z potężnym motorem benzynowym 3.2 l. Sęk w tym, że żadne z tych aut nie będzie Mercedesem. A dla niektórych z nas, to niezwykle ważna cecha.

Zobacz też: Test Lexus RX200t

Mercedes-Benz GLA 250 4MATIC
Kamil Fraszkiewicz
Mercedes-Benz GLA 250 4MATIC
Kamil Fraszkiewicz
Mercedes-Benz GLA 250 4MATIC
Kamil Fraszkiewicz
Mercedes-Benz GLA 250 4MATIC
Kamil Fraszkiewicz
Mercedes-Benz GLA 250 4MATIC
Kamil Fraszkiewicz
Mercedes-Benz GLA 250 4MATIC
Kamil Fraszkiewicz
Mercedes-Benz GLA 250 4MATIC
Kamil Fraszkiewicz
Mercedes-Benz GLA 250 4MATIC
Kamil Fraszkiewicz
Mercedes-Benz GLA 250 4MATIC
Kamil Fraszkiewicz
Mercedes-Benz GLA 250 4MATIC
Kamil Fraszkiewicz
Mercedes-Benz GLA 250 4MATIC
Kamil Fraszkiewicz
Mercedes-Benz GLA 250 4MATIC
Kamil Fraszkiewicz
Mercedes-Benz GLA 250 4MATIC
Kamil Fraszkiewicz
Mercedes-Benz GLA 250 4MATIC
Kamil Fraszkiewicz
Mercedes-Benz GLA 250 4MATIC
Kamil Fraszkiewicz
Mercedes-Benz GLA 250 4MATIC
Kamil Fraszkiewicz
Mercedes-Benz GLA 250 4MATIC
Kamil Fraszkiewicz
Źródło: INFOR
Czy ten artykuł był przydatny?
tak
nie
Dziękujemy za powiadomienie
Jeśli nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania w tym artykule, powiedz jak możemy to poprawić.
UWAGA: Ten formularz nie służy wysyłaniu zgłoszeń . Wykorzystamy go aby poprawić artykuł.
Jeśli masz dodatkowe pytania prosimy o kontakt

Komentarze(0)

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code

    © Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

    Moto
    1 sty 2000
    24 cze 2021
    Zakres dat:
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail

    Zgoda na nadanie numeru VIN. Kiedy jest wydawana?

    Zgoda na nadanie numeru VIN jest wydawana przez wydział komunikacji w określonych przypadkach. Jakich? O tym opowiemy za chwilę.

    Dopisanie współwłaściciela do dowodu rejestracyjnego

    Dopisanie współwłaściciela do dowodu rejestracyjnego: jak załatwić formalności? Warto dobrze przygotować się do wizyty w wydziale komunikacji.

    Jak zostać instruktorem nauki jazdy?

    Jak zostać instruktorem nauki jazdy? Na drodze do tzw. "L-ki" kierowcy stoi przede wszystkim kurs organizowany głównie w WORD-ach.

    Pozwolenie na kierowanie tramwajem. Co musisz o nim wiedzieć?

    Pozwolenie na kierowanie tramwajem to tak naprawdę prawo jazdy na tramwaj. Jak się je zdobywa i jakie warunki należy spełnić?

    Nowy Peugeot 308 SW - jest po prostu piękny!

    Nowy Peugeot 308 SW został oficjalnie zaprezentowany. Powabne kombi ma 600-litrowy bagażnik i paletę pięciu silników.

    Peugeot 2008 [TEST]: mały, miejski lew dorósł!

    Peugeot 2008 jest miejskim crossoverem. Niech jednak ten tytuł Was nie zmyli. Bo auto jest bardziej dojrzałe, niż mogłoby się wydawać!

    Brak tabliczki znamionowej w przyczepie. No i jest problem...

    Brak tabliczki znamionowej w przyczepie? Kierowcę czeka wizyta w wydziale komunikacji, stacji kontroli pojazdów i znowu wydziale komunikacji.

    Zastaw rejestrowy na samochodzie. Jak sprawdzić auto?

    Zastaw rejestrowy na samochodzie. Jak sprawdzić czy używane auto nie jest obciążone prawami osób trzecich? Są na to tak naprawdę trzy sposoby.

    Zgubiłem numer PKK. Co zrobić w takiej sytuacji?

    Zgubiłem numer PKK. Jak go odzyskać? No i tu pojawia się spory problem, bo kandydata na kierowcę czeka... No właśnie co?

    Sprzedaż części używanych na oku fiskusa. Ruszają kontrole.

    Sprzedaż części używanych na celowniku skarbówki. Powód? Wielu sprzedawców albo nie zarejestrowało nawet firmy, albo zaniża dochody ze sprzedaży.

    Ile elektryk przejedzie na rezerwie?

    Firma Edmunds sprawdziła, jaki dystans może pokonać samochód elektryczny, gdy komputer pokładowy pokazuje, że mają 0 km zasięgu.

    Audi RS e-tron GT: w 3,2 sek. do setki w elektryku! Pierwsza jazda.

    Audi e-tron GT choć jest elektryczny, powstaje w tej samej fabryce co R8. Choć nie emituje spalin, generuje potężną ilość emocji.

    Zastaw rejestrowy na pojeździe. Czym jest i kiedy jest wpisywany?

    Zastaw rejestrowy na pojeździe. Czyli dziś opowiemy o tym, czemu pojawia się taka adnotacja w dokumentach pojazdu i jak się jej pozbyć.

    Nadanie nowego numeru VIN. Na czym polega?

    Nadanie nowego numeru VIN może być konieczne po poważnej modyfikacji pojazdu. jak przeprowadzić procedurę zgodnie z przepisami?

    Wydanie dowodu rejestracyjnego zatrzymanego przez Policje

    Wydanie dowodu rejestracyjnego zatrzymanego przez Policje. Czyli jak odzyskać dokumenty pojazdu po kontroli funkcjonariuszy?

    Status PKK: nieprawidłowe dane. Co to oznacza?

    Status PKK: nieprawidłowe dane. Co oznacza taki komunikat pojawiający się w systemie info-car.pl? Kandydat na kierowcę nie ma się co martwić.

    Mitsubishi L200 po tuningu. Po fabrycznym tuningu!

    Mitsubishi L200 świetnie radzi sobie w terenie. Ma jednak pewną słabość. 150 koni to niezbyt dużo. Na szczęście Japończycy mogą coś na to poradzić.

    Zdjęcie samochodu z rejestracją nie narusza RODO

    Zdjęcie samochodu z rejestracją spokojnie można publikować. Powód? Numer rejestracyjny pojazdu nie stanowi danych osobowych.

    Cupra Ateca [TEST]: w 4,9 sek. do setki w... rodzinnym SUV-ie

    Cupra Ateca choć ma typowo rodzinne ubranie, oferuje kierowcy aż 300 koni. Czy takie połączenie sprawdza się na drodze?

    Jak sprawdzić numer PKK? Kierowcę czeka wizyta w urzędzie...

    Jak sprawdzić numer PKK? Niestety, ale ustawodawca nie przewidział możliwości sprawdzenia online. To oznacza, że kierowca musi zawitać w urzędzie.

    Wniosek o dokonanie adnotacji w dowodzie rejestracyjnym

    Wniosek o dokonanie adnotacji w dowodzie rejestracyjnym: jak wygląda, jakie dokumenty do niego dołączyć i ile kosztuje załatwienie sprawy?

    Ile czasu jest ważny numer PKK?

    Ile czasu jest ważny numer PKK? To pytanie, które mogą zadać kandydaci na kierowców. A więc? Postaramy się odpowiedzieć na nie w naszym materiale.

    Fabryczny gaz nie wbity w dowód. Co to oznacza?

    Fabryczny gaz nie wbity w dowód tworzy poważny problem dla kierowcy. Powód? Samochód nie przejdzie przeglądu technicznego!

    Nowy Lexus NX. Wygląda jak stary, ale jest nowy i ma plug-ina

    Nowy Lexus NX został oficjalnie zaprezentowany. Druga odsłona SUV-a segmentu D zdaniem producenta otrzymała aż 95 proc. nowych komponentów.

    Jak założyć PKK przez internet?

    Jak założyć PKK przez internet? Wystarczy że kandydat na kierowcę odwiedzi rządową stronę i po wypełnieniu zatwierdzi wniosek profilem zaufanym.