Kategorie

Test Suzuki Celerio - duch minionej epoki

Kamil Fraszkiewicz
Suzuki Celerio 2016
Suzuki Celerio 2016
Kamil Fraszkiewicz
Suzuki Celerio to przedstawiciel typowo miejskich samochodów. Jego prosta konstrukcja ma zainteresować osoby szukające niedrogiego, prostego technicznie auta, które będzie tanie w eksploatacji. Czy takie jest właśnie Suzuki Celerio?

Suzuki Celerio to niezwykle specyficzna maszyna. Potrafi w niezwykły sposób przenieść kierowcę i jego pasażerów w magiczne lata 90-te XX wieku. Nie potrzebuje do tego w zasadzie niczego specjalnego. Wystarczy zająć miejsce w jego kabinie i ruszyć przed siebie.

Suzuki Celerio - nadwozie i wnętrze

O tym, że Suzuki Celerio to auto mocno spokrewnione z jego poprzednikami pokroju Suzuki Maruti 800 i Alto sugeruje już jego folder reklamowy. Wyraźnie prześwietlone lampą flesza zdjęcia wykonywane w charakterystycznym studiu przywodzą na myśl stare wspomnienia. Do tego malutkie, 14-calowe felgi i niezwykle cienkie przednie słupki. Prawdziwy powrót do przeszłości obrazuje jednak wnętrze Suzuki Celerio.

Kabina Celerio jest niezwykła. Budżetowy charakter auta podkreślają lusterka regulowane ręcznie za pomocą plastikowych wodzików, archaiczne sterowanie komputerem pokładowym, suwak zamykający dopływ powietrza do kabiny czy klamki drzwi z charakterystycznym ryglem wbudowanym w ich konstrukcję. Do tego specyficzna tapicerka foteli tak chętnie używana w latach 90-tych przez japońskich producentów aut. W takim oldschoolowym zestawieniu kierowca przestaje zwracać uwagę na tanie plastiki okalające go ze wszystkich stron. 

Mimo tych wszystkich „rewelacji” nie będę wcale zaskoczony gdy ktoś ze znajomych oznajmi mi, że kupił sobie Celerio. Dlaczego? Bo to auto stworzone dla osób ceniących japońską niezawodność i prostotę, które potrzebują ekonomicznego auta do miasta! Krótkie zwisy i relatywnie duży rozstaw osi pojazdu pozytywnie wpłynęły na ilość miejsca w jego kabinie. Cztery osoby o wzroście ok. 180 cm nie powinny narzekać na ciasnotę. Oczywiście ze względu na prawie pionowe ustawienie oparcia tylnej kanapy dłuższa podróż może być dla nich męcząca, ale na małych dystansach auto powinno się sprawdzić. Bagażnik jest niewielki (choć 254 l to świetny wynik w tej klasie), ale do miasta czy na krótki wyjazd dla dwóch osób wystarczy.

Zobacz też: Test Hyundai i20 Coupe 1.1 CRDi - miejskie auto z dieslem

Wyprostowana pozycja za kierownicą wymaga przyzwyczajenia, ale w połączeniu z wyżej umieszczonym fotelem, zapewnia świetną widoczność we wszystkich kierunkach. Lewarek skrzyni biegów jest fantastyczny. Nie dość, że leży tuż pod ręką to na dodatek pozwala na szybkie i łatwe „wbijanie” poszczególnych biegów.

Suzuki Celerio - układ napędowy

Precyzyjna i lekko pracująca skrzynia biegów świetnie dogaduje się z wolnossącym, trzycylindrowym silnikiem 1.0 o mocy 68 KM. Motor oznaczony symbolem K10C niezwykle chętnie wkręca się na obroty, ma prostą konstrukcję i jest bardzo oszczędny. W mieście można ograniczyć jego zużycie paliwa do 5,3 l na 100 km, na trasie bez problemu spada ono do ok. 4,6 l na 100 km.  Co więcej, dobrze zestopniowana skrzynia biegów pozwala na szybkie rozpędzanie auta do ok. 80 km/h, przez co kierowca ma wrażenie podróżowania znacznie mocniejszym autem. Efekt potęguje zapewne także piękne brzmienie silnika, które swoim warkotem przypomina prace sportowych motorów. Na trasie wigor silnika ulega obniżeniu, ale i autostradowa prędkość 140 km/h nie jest dla nie nieosiągalna. Przy tak dużej szybkości daje jednak o sobie znać dość krótkie przełożenie 5-tego biegu.

Silnik 1.0 68 KM

W przeciwieństwie do większości nowych silników małolitrażowych motor Suzuki nie posiada ani bezpośredniego wtrysku paliwa (brak problemów z odkładającym się nagarem i ewentualnym montażem instalacji LPG), ani turbosprężarki. Jego eksploatacja powinna być zatem znacznie prostsza, tańsza i dłuższa niż typowo downsizingowych konstrukcji. Aby zwiększyć trwałość i wydajność silnika inżynierowie zastosowali w tym silniku łańcuch rozrządu zamiast paska, schładzany system zaworu recyrkulacji spalin oraz dysze olejowe służące chłodzeniu tłoków, by uniknąć niekontrolowanego spalania stukowego.

Suzuki Celerio - prowadzenie

Pewne nawiązania do przeszłości Suzuki odnaleźć można także w zawieszeniu Celerio. W trakcie pokonywania ciasnych zakrętów nadwozia auta bardzo wyraźnie się przechyla na boki. Zawieszenie amortyzuje dość sprężyście, ale krótki rozstaw osi i prosta konstrukcja podwozia nie pozwala zapomnieć o stanie polskich dróg. Pasażerowie wyraźnie odczuwają większe nierówności dróg, a duże studzienki wprowadzają kierownicę w wyraźne drgania. Przyjemnie pracuje układk kierowniczy Suzuki. Precyzyjnie ustawia auto w zakręcie, a siła jego wspomagania zapewnia łatwe manewrowanie nawet na bardzo ciasnym parkingu.

Prosta konstrukcja układu hamulcowego (z przodu tarcze, z tyłu bębny) daje wystarczające poczucie bezpieczeństwa w trakcie miejskiej jazdy z niedużymi prędkościami. Miękkie zawieszenie powoduje jednak, że w trakcie gwałtownego hamowania Suzuki wyraźnie „nurkuje”. Niska masa pojazdu (nieco ponad 800 kg) powoduje, że w warunkach miejskiej jazdy siła hamowania jest wystarczająca. Przydatny okazuje się także system przytrzymywanie załączonego hamulca przy ruszaniu pod górę, występujący w pakiecie z ESP.

Suzuki Celerio - cena i wyposażenie

Wydawać by się mogło, że typowo miejskie auto, które nawet w najbogatszej wersji nie posiada elektrycznie sterowanych lusterek nie powinno być drogie. W przypadku Suzuki Celerio niestety tak nie jest. Prezentowany egzemplarz posiada wszystko co może mieć ten model. Manualną klimatyzację, elektrycznie regulowane szyby boczne, radioodtwarzacz CD/MP3 z gniazdem USB, centralny szyby, Bluetooth, 14-calowe alufelgi i przednie światła przeciwmgłowe. Jak na topową wersję, to raczej skromne, choć w pełni wystarczające wyposażenie. Niestety taki egzemplarz kosztuje 42 900 zł  (po rabacie 39 400 zł). Biorąc pod uwagę, że dużo większy Fiat Tipo 1.4 95 KM kosztuje 43 500 zł i posiada w standardzie prawie identyczne wyposażenie, to cena Suzuki wydaje się być wysoka. To jednak cena świetnej opinii o modelu, ekonomicznego silnika, prostej konstrukcji i wysokiej bezawaryjności. Czy warto? To już powinien ocenić każdy z Was.

Suzuki Celerio 2016
Kamil Fraszkiewicz
Suzuki Celerio 2016
Kamil Fraszkiewicz
Suzuki Celerio 2016
Kamil Fraszkiewicz
Suzuki Celerio 2016
Kamil Fraszkiewicz
Suzuki Celerio 2016
Kamil Fraszkiewicz
Suzuki Celerio 2016
Kamil Fraszkiewicz
Suzuki Celerio 2016
Kamil Fraszkiewicz
Suzuki Celerio 2016
Kamil Fraszkiewicz
Suzuki Celerio 2016
Kamil Fraszkiewicz
Suzuki Celerio 2016
Kamil Fraszkiewicz
Suzuki Celerio 2016
Kamil Fraszkiewicz
Suzuki Celerio 2016
Kamil Fraszkiewicz
Suzuki Celerio 2016
Kamil Fraszkiewicz
Suzuki Celerio 2016
Kamil Fraszkiewicz
Suzuki Celerio 2016
Kamil Fraszkiewicz
Chcesz dowiedzieć się więcej, sięgnij po nasze publikacje
KOMPLET: VAT zmiany od 1 lipca 2021 + JPK_VAT +  VAT w e-commerce
KOMPLET: VAT zmiany od 1 lipca 2021 + JPK_VAT + VAT w e-commerce
Tylko teraz
99,00 zł
119,70
Przejdź do sklepu
Źródło: INFOR
Czy ten artykuł był przydatny?
tak
nie
Dziękujemy za powiadomienie
Jeśli nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania w tym artykule, powiedz jak możemy to poprawić.
UWAGA: Ten formularz nie służy wysyłaniu zgłoszeń . Wykorzystamy go aby poprawić artykuł.
Jeśli masz dodatkowe pytania prosimy o kontakt

Komentarze(0)

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code

    © Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

    Moto
    1 sty 2000
    25 wrz 2021
    Zakres dat:
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail

    Prototypy samochodów PRL: rewolucyjne i nieodżałowane

    Prototypy samochodów PRL, czyli historia opowiadająca o tym, jak kreatywni byli inżynierowie w czasach Polsku Ludowej. Oto 5 ciekawych konstrukcji.

    Mitsubishi Eclipse Cross plug-in: test Outlandera coupe na prąd

    Mitsubishi Eclipse Cross plug-in pożycza świetnie znany napęd hybrydowy w Outlandera i łączy go z dużo ciekawszą stylizacją. Co z tego wyszło?

    Kto ma pierwszeństwo przy zmianie pasa na środkowy?

    Kto ma pierwszeństwo przy zmianie pasa na środkowy? To jedna z wątpliwości, którą mogą mieć kierowcy na drogach wielopasmowych. Rozwiejmy ją.

    Używane pickupy do 50 tys. Oto nasza lista

    Używane pickupy do 50 tys. zł? Na naszej liście pojawia się trzech mocnych graczy. I co ciekawe, jeden z nich nie pochodzi ze Stanów!

    Jak używać sprzęgła przy hamowaniu?

    Jak używać sprzęgła przy hamowaniu? To pytanie, które często zadają sobie nie tylko kursanci... Właśnie dlatego warto poznać odpowiedź na nie.

    Jakie auto używane kupić? Te sprzedają się najszybciej i najdłużej

    Jakie auto używane kupić? To ważne pytanie. Dziś przygotowaliśmy listę tych modeli, które najdłużej i najkrócej czekają na nowego właściciela.

    Nowy SUV Lexusa, czyli marka sklonuje Yarisa Cross

    Nowy SUV Lexusa? Tak, wszystko wskazuje na to, że Japończycy rozbudują gamę aut ze zwiększonym prześwitem. Auto ma bazować na Yarisie Cross.

    Audi e-tron GT RS: Batman ma nowe auto. Przetestowałem je i ja!

    Audi e-tron GT RS wygląda jak samochód Batmana, jest szybki jak myśliwiec i lubi ciasne zakręty jak francuski pociąg TGV. Coś tu jednak nie pasuje.

    Kara za brak OC 2022 rok. Od stycznia nawet 6020 zł!

    Kara za brak OC 2022 rok, czyli od stycznia kierujący, który nie wykupi polisy zapłaci aż o 420 zł więcej. Skąd taka kwota? Winne rosnące wynagrodzenia.

    Stawki za odholowanie pojazdu w 2022 roku. Ile będą wynosić?

    Stawki za odholowanie pojazdu w 2022 roku po raz kolejny wzrosną. Ile będą wynosić? Za odholowanie auta osobowego zapłacimy... 588 zł!

    Kupowanie opon samochodowych: o czym pamiętać?

    Kupowanie opon samochodowych to zadanie odpowiedzialne. Ogumienie gwarantuje bowiem bezpieczeństwo. O czym pamiętać w czasie wyboru opon?

    Samochody z lat 80. O jakich legendach trzeba pamiętać?

    Samochody z lat 80., czyli dziś opowiemy o mieszance szaleństwa, motosportu, innowacji i... trwałości. Oto 10 aut, które na stałe zapisały się w historii.

    Fabryka Toyoty w Polsce: podwajają produkcję hybryd

    Fabryka Toyoty w Polsce podwaja produkcję napędów hybrydowych. Wynika to z dużego zapotrzebowania produkcyjnego modeli Yaris i Yaris Cross.

    Audi Q4 Sportback e-tron: stylowy, elektryczny i dostępny w Polsce

    Audi Q4 Sportback e-tron wygląda jak typowe Audi. Ma wkurzone spojrzenie i mocno sportową linię nadwozia. Jedno nie daje jednak spokoju. Ta cisza...

    Auto zastępcze na czas naprawy z AC

    Auto zastępcze na czas naprawy z AC: czy taka usługa jest rynkowym standardem? Jeżeli tak, to na czym konkretnie polega?

    Samochód zastępczy z OC sprawcy. Jakie są zasady?

    Samochód zastępczy z OC sprawcy należy się każdemu poszkodowanemu. Na jakiej zasadzie to działa? Zaraz o tym opowiemy.

    Filmowe gwiazdy za grosze. Top 5 moto-legend kina

    Samochody z filmów muszą być drogie? Zależy które wybierzesz. Dziś przygotowaliśmy listę pięciu modeli, które kosztują dziś mniej niż 30 tys. zł.

    Skierowanie na ponowny egzamin prawa jazdy. To możliwe?

    Skierowanie na ponowny egzamin prawa jazdy: kiedy otrzyma je kierowca? Gdy policjant uzna, że konieczne jest sprawdzenie kwalifikacji prowadzącego.

    Toyota Yaris Cross: hybrydowa i miejska. Co o niej wiadomo?

    Toyota Yaris Cross już w listopadzie zadebiutuje na polskim rynku. Już dziś marka zebrała blisko 1900 zamówień na to auto. Co o nim wiadomo?

    Jak Zafira z Zafirą, czyli porównanie generacji A i B

    Zafira A i B przypominają ojca i syna. Swoje odpracowali, następców się dorobili, więc czas posiedzieć i pogadać. Jak ojcu i synowi na emeryturze?

    Opel Vectra B: gdzie się podziały tamte pryw… auta?

    Opel Vactra B: w zeszłym roku minęło 25 lat od premiery tego modelu, w przyszłym minie 20 lat od zakończenia jego produkcji. Co warto wiedzieć o nim?

    Continental SportContact 7: sportowa nowość na rynku

    Continental SportContact 7 to opona przeznaczona do sportowych kompaktów, aut sportowych, supersportowych i tuningowanych.

    Branża transportowa... przeżywa renesans

    Branża transportowa jak i mechanicy przeżywają renesans. Usługi w tych dwóch sektorach są obecnie trudniej dostępne i przede wszystkim poszukiwane.

    Roczny koszt utrzymania samochodu? Policz go z... Yanosikiem

    Roczny koszt utrzymania samochodu – ile może wynosić? Yanosik postanowił odpowiedzieć na to pytanie i udostępnił właśnie nową funkcję w aplikacji.

    Ford Mondeo Mk4: Budżetowe auto Bonda

    Ford Mondeo MK4: jeździł nim James Bond, a Top Gear okrzyknął go samochodem roku 2007. W skrócie jest lepszy niż... Ferrari.