Kategorie

Test Suzuki Celerio - duch minionej epoki

Kamil Fraszkiewicz
Suzuki Celerio 2016
Kamil Fraszkiewicz
Suzuki Celerio to przedstawiciel typowo miejskich samochodów. Jego prosta konstrukcja ma zainteresować osoby szukające niedrogiego, prostego technicznie auta, które będzie tanie w eksploatacji. Czy takie jest właśnie Suzuki Celerio?

Suzuki Celerio to niezwykle specyficzna maszyna. Potrafi w niezwykły sposób przenieść kierowcę i jego pasażerów w magiczne lata 90-te XX wieku. Nie potrzebuje do tego w zasadzie niczego specjalnego. Wystarczy zająć miejsce w jego kabinie i ruszyć przed siebie.

Suzuki Celerio - nadwozie i wnętrze

Reklama

O tym, że Suzuki Celerio to auto mocno spokrewnione z jego poprzednikami pokroju Suzuki Maruti 800 i Alto sugeruje już jego folder reklamowy. Wyraźnie prześwietlone lampą flesza zdjęcia wykonywane w charakterystycznym studiu przywodzą na myśl stare wspomnienia. Do tego malutkie, 14-calowe felgi i niezwykle cienkie przednie słupki. Prawdziwy powrót do przeszłości obrazuje jednak wnętrze Suzuki Celerio.

Kabina Celerio jest niezwykła. Budżetowy charakter auta podkreślają lusterka regulowane ręcznie za pomocą plastikowych wodzików, archaiczne sterowanie komputerem pokładowym, suwak zamykający dopływ powietrza do kabiny czy klamki drzwi z charakterystycznym ryglem wbudowanym w ich konstrukcję. Do tego specyficzna tapicerka foteli tak chętnie używana w latach 90-tych przez japońskich producentów aut. W takim oldschoolowym zestawieniu kierowca przestaje zwracać uwagę na tanie plastiki okalające go ze wszystkich stron. 

Mimo tych wszystkich „rewelacji” nie będę wcale zaskoczony gdy ktoś ze znajomych oznajmi mi, że kupił sobie Celerio. Dlaczego? Bo to auto stworzone dla osób ceniących japońską niezawodność i prostotę, które potrzebują ekonomicznego auta do miasta! Krótkie zwisy i relatywnie duży rozstaw osi pojazdu pozytywnie wpłynęły na ilość miejsca w jego kabinie. Cztery osoby o wzroście ok. 180 cm nie powinny narzekać na ciasnotę. Oczywiście ze względu na prawie pionowe ustawienie oparcia tylnej kanapy dłuższa podróż może być dla nich męcząca, ale na małych dystansach auto powinno się sprawdzić. Bagażnik jest niewielki (choć 254 l to świetny wynik w tej klasie), ale do miasta czy na krótki wyjazd dla dwóch osób wystarczy.

Zobacz też: Test Hyundai i20 Coupe 1.1 CRDi - miejskie auto z dieslem

Wyprostowana pozycja za kierownicą wymaga przyzwyczajenia, ale w połączeniu z wyżej umieszczonym fotelem, zapewnia świetną widoczność we wszystkich kierunkach. Lewarek skrzyni biegów jest fantastyczny. Nie dość, że leży tuż pod ręką to na dodatek pozwala na szybkie i łatwe „wbijanie” poszczególnych biegów.

Suzuki Celerio - układ napędowy

Precyzyjna i lekko pracująca skrzynia biegów świetnie dogaduje się z wolnossącym, trzycylindrowym silnikiem 1.0 o mocy 68 KM. Motor oznaczony symbolem K10C niezwykle chętnie wkręca się na obroty, ma prostą konstrukcję i jest bardzo oszczędny. W mieście można ograniczyć jego zużycie paliwa do 5,3 l na 100 km, na trasie bez problemu spada ono do ok. 4,6 l na 100 km.  Co więcej, dobrze zestopniowana skrzynia biegów pozwala na szybkie rozpędzanie auta do ok. 80 km/h, przez co kierowca ma wrażenie podróżowania znacznie mocniejszym autem. Efekt potęguje zapewne także piękne brzmienie silnika, które swoim warkotem przypomina prace sportowych motorów. Na trasie wigor silnika ulega obniżeniu, ale i autostradowa prędkość 140 km/h nie jest dla nie nieosiągalna. Przy tak dużej szybkości daje jednak o sobie znać dość krótkie przełożenie 5-tego biegu.

Silnik 1.0 68 KM

W przeciwieństwie do większości nowych silników małolitrażowych motor Suzuki nie posiada ani bezpośredniego wtrysku paliwa (brak problemów z odkładającym się nagarem i ewentualnym montażem instalacji LPG), ani turbosprężarki. Jego eksploatacja powinna być zatem znacznie prostsza, tańsza i dłuższa niż typowo downsizingowych konstrukcji. Aby zwiększyć trwałość i wydajność silnika inżynierowie zastosowali w tym silniku łańcuch rozrządu zamiast paska, schładzany system zaworu recyrkulacji spalin oraz dysze olejowe służące chłodzeniu tłoków, by uniknąć niekontrolowanego spalania stukowego.

Suzuki Celerio - prowadzenie

Reklama

Pewne nawiązania do przeszłości Suzuki odnaleźć można także w zawieszeniu Celerio. W trakcie pokonywania ciasnych zakrętów nadwozia auta bardzo wyraźnie się przechyla na boki. Zawieszenie amortyzuje dość sprężyście, ale krótki rozstaw osi i prosta konstrukcja podwozia nie pozwala zapomnieć o stanie polskich dróg. Pasażerowie wyraźnie odczuwają większe nierówności dróg, a duże studzienki wprowadzają kierownicę w wyraźne drgania. Przyjemnie pracuje układk kierowniczy Suzuki. Precyzyjnie ustawia auto w zakręcie, a siła jego wspomagania zapewnia łatwe manewrowanie nawet na bardzo ciasnym parkingu.

Prosta konstrukcja układu hamulcowego (z przodu tarcze, z tyłu bębny) daje wystarczające poczucie bezpieczeństwa w trakcie miejskiej jazdy z niedużymi prędkościami. Miękkie zawieszenie powoduje jednak, że w trakcie gwałtownego hamowania Suzuki wyraźnie „nurkuje”. Niska masa pojazdu (nieco ponad 800 kg) powoduje, że w warunkach miejskiej jazdy siła hamowania jest wystarczająca. Przydatny okazuje się także system przytrzymywanie załączonego hamulca przy ruszaniu pod górę, występujący w pakiecie z ESP.

Suzuki Celerio - cena i wyposażenie

Wydawać by się mogło, że typowo miejskie auto, które nawet w najbogatszej wersji nie posiada elektrycznie sterowanych lusterek nie powinno być drogie. W przypadku Suzuki Celerio niestety tak nie jest. Prezentowany egzemplarz posiada wszystko co może mieć ten model. Manualną klimatyzację, elektrycznie regulowane szyby boczne, radioodtwarzacz CD/MP3 z gniazdem USB, centralny szyby, Bluetooth, 14-calowe alufelgi i przednie światła przeciwmgłowe. Jak na topową wersję, to raczej skromne, choć w pełni wystarczające wyposażenie. Niestety taki egzemplarz kosztuje 42 900 zł  (po rabacie 39 400 zł). Biorąc pod uwagę, że dużo większy Fiat Tipo 1.4 95 KM kosztuje 43 500 zł i posiada w standardzie prawie identyczne wyposażenie, to cena Suzuki wydaje się być wysoka. To jednak cena świetnej opinii o modelu, ekonomicznego silnika, prostej konstrukcji i wysokiej bezawaryjności. Czy warto? To już powinien ocenić każdy z Was.

Suzuki Celerio 2016
Kamil Fraszkiewicz
Suzuki Celerio 2016
Kamil Fraszkiewicz
Suzuki Celerio 2016
Kamil Fraszkiewicz
Suzuki Celerio 2016
Kamil Fraszkiewicz
Suzuki Celerio 2016
Kamil Fraszkiewicz
Suzuki Celerio 2016
Kamil Fraszkiewicz
Suzuki Celerio 2016
Kamil Fraszkiewicz
Suzuki Celerio 2016
Kamil Fraszkiewicz
Suzuki Celerio 2016
Kamil Fraszkiewicz
Suzuki Celerio 2016
Kamil Fraszkiewicz
Suzuki Celerio 2016
Kamil Fraszkiewicz
Suzuki Celerio 2016
Kamil Fraszkiewicz
Suzuki Celerio 2016
Kamil Fraszkiewicz
Suzuki Celerio 2016
Kamil Fraszkiewicz
Suzuki Celerio 2016
Kamil Fraszkiewicz
Źródło: INFOR
Czy ten artykuł był przydatny?
tak
nie
Dziękujemy za powiadomienie
Jeśli nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania w tym artykule, powiedz jak możemy to poprawić.
UWAGA: Ten formularz nie służy wysyłaniu zgłoszeń . Wykorzystamy go aby poprawić artykuł.
Jeśli masz dodatkowe pytania prosimy o kontakt

Komentarze(0)

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code

    © Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

    Moto
    1 sty 2000
    12 cze 2021
    Zakres dat:

    Jak założyć PKK przez internet?

    Jak założyć PKK przez internet? Wystarczy że kandydat na kierowcę odwiedzi rządową stronę i po wypełnieniu zatwierdzi wniosek profilem zaufanym.

    Jak usunąć wpis taxi z dowodu? Czy się da?

    Jak usunąć wpis taxi z dowodu rejestracyjnego pojazdu? No i tu pojawia się pewien problem. Bo przepisy mówią nie o usunięciu, a raczej wykreśleniu.

    Gaz nie wbity w dowód: jak zalegalizować LPG w aucie?

    Gaz nie wbity w dowód? Jak zalegalizować obecność instalacji LPG w aucie? Błąd podczas montażu będzie kosztować kierowcę trochę... czasu!

    Mandat za brak wbitego haka. Ile wynosi?

    Mandat za brak wbitego haka: czy policjant może ukarać kierowcę grzywną? Jakie jeszcze konsekwencje oznacza brak haka w dowodzie rejestracyjnym?

    Test: Skoda Octavia Plug-in - nie świetna, ale zaskakująco dobra!

    Skoda Octavia plug-in nie jest idealna. Mimo wszystko test zakończyłem z uśmiechem na twarzy. Powód? Nie tylko hybrydy z Japonii są oszczędne!

    Volkswagen Polo 2021: częściowa autonomia jazdy to nowość!

    Volkswagen Polo 2021 jest oferowany z systemem IQ.Drive Travel Assist. Częściowa autonomia jazdy jest nowością w segmencie B.

    Samochód elektryczny: cena może czynić cuda?

    Samochód elektryczny: cena może sprawić, że elektryka kupiłby każdy Polak. Jaka jednak musiałaby być ta cena? Taka sama jak w spalinowcach.

    Zgłoszenie nabycia pojazdu: gdzie złożyć wniosek? W miejscu...

    Zgłoszenie nabycia pojazdu: gdzie złożyć wniosek? Ministerstwo Infrastruktury nie ma wątpliwości - zgłoszenie składa się w miejscu zamieszkania.

    Dożywotni zakaz prowadzenia pojazdów jest legalny?

    Dożywotni zakaz prowadzenia pojazdów jest legalny? Do Trybunały Konstytucyjnego wpłynęła właśnie skarga. Jaka będzie decyzja?

    Jak wygląda rejestracja nowego samochodu z salonu 2021?

    Jak wygląda rejestracja nowego samochodu z salonu w 2021 roku? Teraz salon dealerski może zarejestrować pojazd online. Jak wygląda procedura?

    Opel Astra 2022. Tak będzie wyglądać Astra L!

    Opel Astra 2022 pokazuje pierwsze szczegóły stylistyczne. Co zwraca uwagę? Astra L otrzyma przedni pas w stylu nowej Mokki i wirtualny kokpit.

    Zasady korzystania z hulajnogi elektrycznej

    Zasady korzystania z hulajnogi elektrycznej. Czyli dziś opowiemy o tym, o czym po 20 maja 2021 roku muszą pamiętać kierowcy tego typu pojazdów.

    Samochody wpływają na środowisko? Zdaniem Polaków... nie!

    Samochody wpływają na środowisko? Aż 46 proc. Polaków uważa, że auta nie powodują żadnej szkody, a 21 proc. nie ma zdania.

    Jak dostać się do grupy Speed?

    Jak dostać się do grupy Speed? To pytanie nurtuje kierowców. Odpowiedź? Stanowiska w tej formacji nie wypełnia się raczej z konkursu...

    Zagrożenie bezpieczeństwa w ruchu drogowym

    Zagrożenie bezpieczeństwa w ruchu drogowym: na czym polega i w jaki sposób jest karane? Dziś wyjaśnimy to pojęcie z prawnego punktu widzenia.

    Wbicie haka w dowód. Na czym polega?

    Wbicie haka w dowód - czyli dziś opowiemy o tym jak zalegalizować montaż haka przed wakacyjnym wyjazdem. Zapomnisz o tym? Możesz mieć problem!

    e-TOLL: rejestracja przy pomocy mObywatel

    e-TOLL: rejestracja do systemu jest skomplikowana? W żadnym razie! Teraz rejestrację można autoryzować nawet mObywatelem.

    Test: Nissan Leaf 62 kWh: 217-konny elektryk z dużym zasięgiem

    Nissan Leaf 62 kWh pojawił się przed naszą redakcją. Pierwsze wrażenie? Wydaje się taki zwykły jak na elektryka. Czy to dobrze? Naszym zdaniem...

    Od ilu lat można jeździć na hulajnodze elektrycznej?

    Od ilu lat można jeździć na hulajnodze elektrycznej? To pytanie, które dość często przewija się po nowelizacji przepisów. Jaka jest odpowiedź?

    Zakaz używania telefonu na pasach

    Zakaz używania telefonu na pasach zacznie obowiązywać od 1 czerwca 2021 roku. Co oznacza dla pieszych? Chociażby mandat za komórkę.

    Dodatki do OC. Które warto wybrać?

    Dodatki do OC to nie zawsze sposób na powiększenie kwoty składki. Czasami to metoda na wybór ciekawej polisy, która może realnie pomóc kierowcy.

    Telefon na pasach. Odszkodowanie będzie mniejsze?

    Telefon na pasach a odszkodowanie. Czyli dziś opowiemy o tym, co nowe przepisy obowiązujące od 1 czerwca 2021 roku mogą oznaczać dla pieszych.

    Wodorowy Peugeot e-Expert Hydrogen

    Wodorowy Peugeot e-Expert Hydrogen trafi do sprzedaży w roku 2021. Kompaktowy furgon dostawczy będzie zasilany ogniwem paliwowym.

    Test: Audi Q5 Sportback. SUV na sportowo? Pierwsza jazda.

    Audi Q5 Sportback oficjalnie pojawiło się w Polsce. Jakie są nasze pierwsze wrażenie z jazdy? To prawie zwykłe Q5. A prawie robi wielką różnicę!

    Telefoniczna ugoda z ubezpieczycielem. Co warto wiedzieć?

    Telefoniczna ugoda z ubezpieczycielem to coraz częściej stosowana forma rozliczenia szkody. Co warto wiedzieć o niej i co tak właściwie oznacza?