REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Test Volkswagen Golf GTI Performance 2.0 TSI/230 KM DSG – Siła tradycji

Tomasz Korniejew
Test Volkswagen Golf GTI Performance 2.0 TSI/230 KM DSG
Test Volkswagen Golf GTI Performance 2.0 TSI/230 KM DSG
Tomasz Korniejew

REKLAMA

REKLAMA

Producent z Wolfsburga przygotował coś specjalnego dla miłośników legendarnego Volkswagena Golfa GTI. Wersja Performance, dysponuje mocą maksymalną zwiększoną do 230 KM. Sprawdzamy ją w naszym teście.

Volkswagen Golf GTI to legenda hot hatchy. Mało który model kompaktowy w sportowej wersji budzi uznanie tak wielu fanów motoryzacji na całym świecie. Golfa GTI doceniają nawet ci, dla których słabsze wersje modelu są co najwyżej dobrym tematem żartów.

REKLAMA

Historia Volkswagena Golfa GTI rozpoczęła się w 1976 r. i trwa do dziś. Do dziś, wszystkie generacje modelu łączą wspólne cechy – nienachalny wygląd, doskonałe właściwości jezdne i tapicerka z charakterystycznym kraciastym wzorem.

Test Volkswagen Golf GTI Performance 2.0 TSI/230 KM DSG

Test Volkswagen Golf GTI Performance 2.0 TSI/230 KM DSG

Tomasz Korniejew

Dyskretna stylizacja usportowionego VW jest przez miłośników modelu przedstawiana jako atut. Nic zatem dziwnego, że także najnowsza generacja jest pozbawiona krzykliwych akcentów.

O tym, że mamy do czynienia z GTI świadczą jedynie detale. Obniżone o 1,5 cm zawieszenie, czerwone zaciski hamulcowe (standard dla wersji Performance), siedemnastocalowe obręcze kół (za ok 3 tys. zł są dostępne obręcze osiemnastocalowe), dwie końcówki układu wydechowego wyprowadzone po bokach pod zderzakiem, przyciemnione lampy tylne LED, czerwony pasek przebiegający przez przedni pas oraz niewielkie emblematy GTI umieszczone m.in. na pokrywie bagażnika i przednim „grillu”. Standardowym wyposażeniem wersji GTI są również biksenonowe reflektory, ale już połączone ze światłami do jazdy dziennej LED kosztują 1700 zł.

Zobacz też: Nowy Volkswagen Tiguan 2016 – cennik i wrażenia z jazdy

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Test Volkswagen Golf GTI Performance 2.0 TSI/230 KM DSG – wnętrze

Choć tablica przyrządów Golfa GTI jest identyczna do tych ze słabszych odmian kompaktowego Volkswagena nie oznacza to, że przedział pasażerski jest pozbawiony różnego rodzaju smaczków.

REKLAMA

Obszyta skórą kierownica multifunkcyjna z logiem GTI, aluminiowe nakładki na pedały, dźwignia zmiany biegów obszyta skórą (i oznaczona emblematem GTI w opcji manualnej), czarna podsufitka i tapicerka z charakterystyczną kratką, to detale, które przypominają kierowcy i pasażerom, że podróżują specjalną wersją Volkswagena Golfa.

Na górze środkowej konsoli umieszczono pięciocalowy, kolorowy wyświetlacz systemu Audio i komputera pokładowego. Widoczny na zdjęciach ośmiocalowy ekran dotykowy to element pakietu nawigacji Discovery Pro kosztującego 8290 zł.

Deska rozdzielcza Volkswagena Golfa GTI Performance jest rozplanowana identycznie, jak te ze słabszych odmian Golfa.

Deska rozdzielcza Volkswagena Golfa GTI Performance jest rozplanowana identycznie, jak te ze słabszych odmian Golfa.

Volkswagen

Jakość wykończenia przedziału pasażerskiego jest bardzo wysoka. Warto zwrócić uwagę nie tylko na jakość materiałów, czy dokładność montażu ale również na detale świadczące o tym, że konstruktorzy dobrze przemyśleli wykończenie przedziału pasażerskiego. Sam fakt, że schowki są wyściełane miękkim materiałem sprawia, że po umieszczeniu w nich twardych przedmiotów - te - nie „brzęczą” podczas jazdy po nierównościach.

Zarówno podczas jazdy po zakrętach, jak i podczas wielogodzinnych podróży autostradą świetnie sprawdzają się fotele. Mają odpowiednią sprężystość i zapewniają dobre podparcie dla ciała.

Szerokie zakresy regulacji fotela kierowcy i kolumny kierowniczej ułatwiają znalezienie optymalnej pozycji za kierownicą osobom o różnym wzroście. I nawet wysocy kierowcy nie będą narzekać na brak przestrzeni. Z tyłu miejsca jest nieco mniej, ale osoby o wzroście do 185 cm nie będą ocierały kolanami o oparcia przednich foteli ani głowami o podsufitkę.

Konstruktorom udało się również wygospodarować sporo miejsca na bagaże. Przestrzeń ładunkowa Golfa GTI ma objętość 380 l.

Zobacz też: Test Volkswagen Passat B8 2.0 TDI 150 KM DSG

Test Volkswagen Golf GTI Performance 2.0 TSI/230 KM DSG – napęd/układ jezdny

Standardową odmianę Volkswagena Golfa GTI napędza turbodoładowany silnik 2.0 TSI, rozwijający moc maksymalną 220 KM w przedziale 4500-6200 obr./min i maksymalny moment obrotowy 350 Nm w zakresie 1500-4400 obr./min.

Według danych producenta 220-konny GTI z przekładnią DSG przyspiesza od 0 do 100 km/h w 6,5 s i może pojechać z maksymalną prędkością 244 km/h.

REKLAMA

Dokładając do zakupu GTI 4200 zł, można stać się właścicielem specjalnej wersji Performance. W stosunku do „zwykłego” GTI, GTI Performance dysponuje mocą maksymalną 230 KM, którą osiąga w zakresie 4700-6200 obr./min. oraz maksymalnym momentem obrotowym 350 Nm w zakresie od 1500 do 4600 obr./min.

Ponadto w wyposażeniu wersji Performance znajdziemy mechaniczną, elektronicznie sterowaną blokadę mechanizmu różnicowego przedniej osi VAQ oraz wentylowane tarcze hamulcowe o średnicy: 340 mm z przodu i 310 mm z tyłu. A jak to się przekłada na osiągi? Według danych producenta Golf GTI Performance z DSG „setkę” osiąga po 6,4 s i może się rozpędzić do 248 km/h.

Test Volkswagen Golf GTI Performance 2.0 TSI/230 KM DSG

Test Volkswagen Golf GTI Performance 2.0 TSI/230 KM DSG

Tomasz Korniejew

Dalszą część testu Volkswagena Golfa GTI Performance 2.0 TSI/230 KM DSG przeczytasz na następnej stronie


Opisywany Volkswagen ujawnia drzemiący w nim potencjał w zasadzie tuż po uruchomieniu jednostki napędowej. Wystarczy tzw. lekka przegazówka, by z wydechu wydobył się przyjemny basowy dźwięk. Co najistotniejsze basowe pomruki towarzyszą każdorazowej zmianie biegów.

GTI Performance ochoczo nabiera prędkości już od dolnych zakresów obrotomierza. Podczas ruszania z miejsca, sześciobiegowa zautomatyzowana przekładania DSG wykazuje tylko krótką zwłokę w reakcji na gaz, by po chwili błyskawicznie zmieniać poszczególne przełożenia ale pozwala przy tym wskazówce obrotomierza przesunąć się daleko w zakres czerwonego pola. Golf pewnie prze do przodu i nie traci wigoru nawet podczas jazdy z bardzo wysokimi prędkościami.  

Test Volkswagen Golf GTI Performance 2.0 TSI/230 KM DSG

Test Volkswagen Golf GTI Performance 2.0 TSI/230 KM DSG

Tomasz Korniejew

Co ciekawe w standardowym wyposażeniu GTI znalazł się system umożliwiający wybór przez kierowcę profili jazdy – Eco, Normal, Sport i Individual, pozwalający na sterowanie m.in. pracą skrzyni biegów (w przypadku DSG) i układu kierowniczego, ale adaptacyjne zawieszenie DCC (z możliwością regulacji) jest dostępne za dodatkową opłatą 3930 zł. Warto ten koszt ponieść, bo efektywność tego systemu jest imponująca. W trybie nastawionym na komfort, Golf pochłania wszelkie nierówności nawierzchni niczym poduszkowiec. Z kolei w trybie sportowym, zmienia się w rasowego hot hatcha. Atmosferę we wnętrzu pojazdu dodatkowo wtedy podnosi donośniejszy dźwięk silnika.

Kompaktowy Volkswagen doskonale sprawdza się zarówno podczas jazdy po serpentynach jak i po autostradzie. Precyzyjny układ kierowniczy zapewnia przyjemność prowadzenia, a blokada mechanizmu różnicowego przedniej osi VAQ skutecznie trzyma Golfa w ryzach podczas szybkiej jazdy po zakrętach. Golf GTI wybacza kierowcy wiele błędów i daje dużo frajdy nawet mniej doświadczonym kierowcom. Z kolei podczas jazdy po autostradzie podróż uprzyjemnia bardzo dobre wyciszenie przedziału pasażerskiego. Dzięki temu jadąc z wysokimi prędkościami można swobodnie rozmawiać.

Volkswagen Golf GTI wykazuje też umiarkowany apetyt na paliwo. Przy spokojnej jeździe w ruchu miejskim zużycie paliwa oscyluje wokół 9 l na 100 km. Z kolei podczas jazdy w trasie z prędkością ok. 140 km/h zużycie paliwa maleje do 7,2 l na 100 km.

Zobacz też: Test Volkswagen Golf VII 2.0 TDI 150 KM Man. 6-bieg

Volkswagen Golf GTI Performance 2.0 TSI/230 KM DSG – podsumowanie

Podstawowa odmiana Volkswagena Golfa GTI Performance w wersji 5d kosztuje 118 930 zł. Za odmianę wyposażoną w zautomatyzowaną przekładnię DSG trzeba zapłacić 127 930 zł.

Do tej kwoty warto dołożyć koszt adaptacyjnego zawieszenia i wedle uznania inne dodatki, choć GTI Performance jest już w standardzie bogato wyposażony.

Największymi zaletami opisywanego Volkswagena jest jego uniwersalność. Z jednej strony jest bardzo komfortowy podczas codziennego użytkowania w ruchu miejskim, i równie dobrze sprawdza się podczas dalekich podróży, a z drugiej ma osiągi auta sportowego i w razie potrzeby zapewnia kierowcy mnóstwo frajdy.

Volkswagen Golf GTI Performance 2.0 TSI/230 KM DSG – plusy

  • Bogate wyposażenie
  • Dynamika
  • Świetne właściwości jezdne
  • Komfortowy w codziennym użytkowaniu

Volkswagen Golf GTI Performance 2.0 TSI/230 KM DSG – minusy

  • Wysoka cena zakupu
  • Niektórym może przeszkadzać zbyt “pospolity” wygląd
Test Volkswagen Golf GTI Performance 2.0 TSI/230 KM DSG

Test Volkswagen Golf GTI Performance 2.0 TSI/230 KM DSG

Tomasz Korniejew

Volkswagen Golf GTI Performance 2.0 TSI/230 KM DSG – dane techniczne

Volkswagen Golf GTI Performance 2.0 TSI/230 KM DSG 
Typ silnika benzynowy, turbo
Pojemność  1984 cm3
Układ cylindrów/zawory R4/16V
Maksymalna moc 230 KM/4700 obr./min.
Maksymalny moment obrotowy 350 Nm/1500-4400 obr./min.
Napęd przedni
Skrzynia biegów aut. 6-bieg.
Pojemność bagażnika 380 l
Wymiary (dł./szer./wys.) 426,8/179/144,2 cm
Rozstaw osi 263,1 cm
V-max 248 km/h
Przyspieszenie 0-100 km/h 6,4 s
Zużycie paliwa* 8,1/5,3/6,4 l/100 km
Cena od 127 930 zł
*miasto/trasa/cykl mieszany

    

Test Volkswagen Golf GTI Performance 2.0 TSI/230 KM DSG
Tomasz Korniejew
Spłaszczona u dołu kierownica to jeden ze smaczków ozdabiających wnętrze Volkswagena Golfa GTI Performance.
Volkswagen
Deska rozdzielcza Volkswagena Golfa GTI Performance jest rozplanowana identycznie, jak te ze słabszych odmian Golfa.
Volkswagen
Kultowa tapicerka w kratę to wyróżnik wersji GTI Volkswagena Golfa.
Volkswagen
Wnętrze Volkswagena Golfa GTI Performance nie zostało wyposażone w kubełkowe fotele, co umożliwiło zachowanie walorów użytkowych przedziału pasażerskiego. Niemniej fotele zapewniają odpowiednie podparcie podczas dynamicznej jazdy po ciasnych zakrętach.
Volkswagen
Przekładnia DSG sprawnie współgra z napędem Volkswagena Golfa GTI Performance.
Volkswagen
Test Volkswagen Golf GTI Performance 2.0 TSI/230 KM DSG
Tomasz Korniejew
Test Volkswagen Golf GTI Performance 2.0 TSI/230 KM DSG
Tomasz Korniejew
Wersję Performance Volkswagena Golfa GTI można rozpoznać m.in. po czerwonych zaciskach hamulcowych z napisem GTI.
Volkswagen
Test Volkswagen Golf GTI Performance 2.0 TSI/230 KM DSG
Tomasz Korniejew
Test Volkswagen Golf GTI Performance 2.0 TSI/230 KM DSG
Volkswagen
Test Volkswagen Golf GTI Performance 2.0 TSI/230 KM DSG
Tomasz Korniejew
Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
To już pewne: samochód zarejestrujesz przez Internet, koniec z kolejką w urzędzie po tablice. Znamy termin

Samych tablic rejestracyjnych jeszcze z sieci nie ściągniemy – choć kto wie, może za jakiś czas będzie można je wydrukować techniką 3D albo zmienią się przepisy i auta dopuszczone do ruchu będą inaczej znakowane niż formie tablic – ale wkrótce formalności związane z rejestracją załatwimy sami przez Internet. Teraz to jest możliwe tylko jeśli upoważnimy do tego dealera w salonie – i to nie każdego.

Zguba w Uberze. Co zostawiają pasażerowie? I jak odzyskać pozostawiony przedmiot?

Zguby w Uberze bywają naprawdę nietypowe. Przykład? W 2023 r. w taksówce znaleziona została np. sztuczna szczęka. Całe szczęście przedmioty pozostawione podczas przejazdu łatwo odzyskać. Pomaga w tym aplikacja.

Drogowa kumulacja na Śląsku. Pijany kierowca z potrójnym zakazem prowadzenia i poszukiwany w jednym aucie

Myśleliście, że nic już was nie zdziwi? No to przeczytajcie tę historię. Policjanci z będzińskiej drogówki zatrzymali do kontroli drogowej Opla. Jak się okazało, jego kierowca był pijany. I miał potrójny zakaz prowadzenia. A to dopiero początek czarnej serii.

Jak sprawdzić kontrahenta w branży TSL?

Podstawą każdej współpracy biznesowej jest zaufanie. A nic tak nie wzmaga jego poziomu, jak... kontrola i wcześniejsze sprawdzenie kontrahenta. Jak zweryfikować partnerów z branży TSL? To ważne pytanie, aby nie dać się złapać w oszustwo "na zlecenie transportowe".

REKLAMA

Dłuższa trasa elektrykiem: ładowanie auta przestaje być problemem bo sieć stacji zaczyna się pokrywać z siecią Biedronki

Wkrótce ruszając w dalszą trasę samochodem elektrycznym i szykując plan podróży łatwiej będzie wybrać market Biedronki na trasie na przerwę połączoną z ładowaniem auta niż przeglądać samą sieć dostępnych stacji ładowania. Biedronka we współpracy z firmą Powerdot stara się w szczególności wypełniać nowymi stacjami ładowania wszelkie białe plamy polskiej elektromobilności.

Blisko milion pasażerów. Tylu w 2023 r. przewiozły wąskotorówki. Nie wiedzieliście, że takie pociągi jeszcze jeżdżą?

Koleje wąskotorowe po latach zapomnienia znów stają się popularne w Polsce. W 2023 r. podróżowało nimi ponad 948 tys. osób. To prawie dwukrotnie więcej niż przed 10 laty. A to nie koniec ciekawych statystyk.

Mitsubishi się rozpędza. Nowy ASX stał się właśnie starym ASX-em. Na rynku zadebiutuje nowsza wersja

Mitsubishi szykuje się do liftingu nowego ASX-a. Samochód w zmienionej formie zadebiutuje w Polsce już jesienią tego roku. Tak, dobrze zgadliście. W tle nowego ASX-a nadal powiewać będzie francuska flaga. A metod modernizacji można upatrywać w poliftingowym Capturze.

Gęstszy olej w starym silniku? To popularny mit wśród kierowców. Ile w nim prawdy?

Auto ma spory przebieg? Zatem do silnika trzeba wlać gęstszy olej. To ma wydłużyć jego żywotność. Tak przynajmniej mówi popularny wśród kierowców mit. Okazuje się jednak, że efekt może być zupełnie odwrotny. Mechanicy i specjaliści z rynku mechanicznego ostrzegają.

REKLAMA

Znamy cenę nowych tablic rejestracyjnych. Będą droższe od starych. A i tak nie dostanie ich każdy kierowca

1 czerwca 2024 r. w Polsce pojawią się nowe tablice rejestracyjne. Żółte oznaczenia z czerwonymi literami będą przeznaczone do czasowej rejestracji samochodów osobowych przeznaczonych do zawodów sportowych. Ile będzie kosztować ich wydanie?

MAN stworzy ciężarówkę z napędem wodorowym. hTGX nie będzie miał ogniwa paliwowego. On będzie spalać wodór

Nowa ciężarówka MAN hTGX zadebiutuje w 2025 r. Będzie to pojazd wyposażony w silnik spalinowy. Jego paliwem stanie się wodór. Ciągnik ma mieć zastosowanie specjalne. Czemu jednak MAN nazywa go pojazdem bezemisyjnym?

REKLAMA