Kategorie

Test Seat Toledo 1.4 TSI/125 KM DSG FR-line

Tomasz Korniejew
Z tej perspektywy nadwozie Toledo FR prezentuje się bardzo korzystnie.
Z tej perspektywy nadwozie Toledo FR prezentuje się bardzo korzystnie.
Tomasz Korniejew
Seat Toledo nie zyskał tak dużej popularności, jak inne modele z gamy hiszpańskiego producenta – Leon, czy Ibiza. Jednak w Martorell nie postawiono przysłowiowego krzyżyka na pozostającym w cieniu sedanie. W ofercie pojawił się model po modernizacji w dodatku w nowej, doprawionej szczyptą pieprzu wersji. W naszym teście 125 konny Seat Toledo FR line.

Historia Seata Toledo jest dowodem na to, że brak konsekwencji bywa szkodliwy. Pierwsza generacja modelu cieszyła się uznaniem klientów na wszystkich europejskich rynkach. Model wyróżniał się zgrabną karoserią, przestronnym wnętrzem i dużą przestrzenią bagażową. Co więcej, miał rozsądnie skalkulowaną cenę i niezłe jednostki napędowe. W tamtych czasach można się było spodziewać, że następne generacje Toledo będą coraz większe, tak by w końcu walczyć o klientów w segmencie D.

Więcej informacji na temat marki Seat znajdziesz tutaj

Z tej perspektywy nadwozie Toledo FR prezentuje się bardzo korzystnie.

Tomasz Korniejew

Reklama

Przełomowy w historii okazał się model trzeciej generacji, który przez specjalistów z branży klasyfikowany był w segmencie kompaktowych vanów, natomiast przez producenta - w klasie kompaktowych sedanów. Kontrowersyjny kształt karoserii nie wzbudził powszechnego entuzjazmu i wielu ekspertów wieszczyło modelowi zniknięcie z rynku. Tymczasem Seat przekornie wprowadził na rynek czwartą generację Toledo. Producent powrócił do linii klasycznego sedana (choć samochód w rzeczywistości jest liftbackiem z piątymi drzwiami) ale biorąc pod uwagę rozmiary uplasował go segmencie B. To ciekawostka, bo choć na pierwszy „rzut oka” trudno to dostrzec, to najnowsza generacja modelu jest jednocześnie najdłuższą za wszystkich dotąd wyprodukowanych (dł. nadwozia 448,3 cm, podczas gdy dł. nadwozia pierwszej generacji to 432 cm).

Trudno powiedzieć, czy segmentowa degradacja modelu (spadek z segmentu C do B) to decyzja ostateczna. Wiadomo, że ciepłe przyjęcie przez rynek najnowszego Leona zagwarantowało mu miejsce w portfolio Seata i to właśnie ten model gra pierwsze skrzypce w segmencie C. Seatowi wciąż brakuje godnego reprezentanta segmentu D i jak ulał pasowałby tutaj Toledo. Na razie jednak w obrębie jednego koncernu hiszpański sedan konkuruje ze Skodą Rapid, a nie z Passatem.

Zobacz też: Test Seat Leon X-Perience 2.0 TDI 184 4Drive DSG

Wersja FR-line nie jest najobficiej wyposażoną odmianą Toledo, ale z pewnością jest wersją, która wygląda najefektowniej. Wyróżniają ją (oprócz emblematów FR umieszczonych z przodu i z tyłu) przyciemniane szyby, zewnętrzne listwy progowe, siedemnastocalowe obręcze kół ze stopów lekkich o dedykowanym wzorze, czy lusterka boczne w kolorze tytanowym.

Niewątpliwie uroku nadwoziu dodają również nowoczesne reflektory LED, jednak jest to wyposażenie opcjonalne (koszt 4951 zł).

Linia nadwozia najnowszego Seata Toledo przypomina klasycznego sedana. W rzeczywistości to liftback, w którym dostęp do olbrzymiego bagażnika (obj. 550 l) skrywa wysoko unoszona klapa.

Subiektywnie, pojazd wydaje się mniejszy niż jest w rzeczywistości. Pewnie to efekt zachwianych proporcji bryły – Toledo jest dość długie, ale wąskie – szerokość to 170,6 cm.

Niewątpliwie uroku nadwoziu Seata Toledo FR dodają również nowoczesne reflektory LED, jednak jest to wyposażenie opcjonalne (koszt 4951 zł).

Tomasz Korniejew

Zobacz też: Test Seat Ibiza 1.0 MPI - sprawdzone rozwiązanie

Test Seat Toledo 1.4 TSI/125 KM DSG FR-line – wnętrze

Wnętrze wersji FR-line wyróżniają m.in. wielofunkcyjna kierownica i gałka dźwigni zmiany biegów obszyte skórą z czerwonymi szwami, nakładki progowe z logo FR oraz tapicerka z logami FR i czerwonymi przeszyciami.

Reklama

Przedział pasażerski Toledo jest przestronny. Przednie fotele są wygodne i sprzyjają dłuższym podróżom. Także dwupłaszczyznowa regulacja kolumny kierowniczej ma szeroki zakres. Minusem jest za to niebyt wygodna regulacja kąta pochylenia oparcia przy zamkniętych drzwiach. Żeby mieć swobodny dostęp do regulatora trzeba otworzyć drzwi.

Materiały użyte do wykończenia wnętrza sprawiają dobre wrażenie, choć po dotknięciu górnych partii deski rozdzielczej, czy boczków drzwi okazuje się, że zastosowano tam twardy plastik. Mimo to materiał prezentuje się dobrze.

Przejrzysty kokpit rozplanowano ergonomicznie, obsługa poszczególnych urządzeń i systemów nie sprawia kłopotów. Sporo przestrzeni wygospodarowano dla pasażerów tylnej kanapy. Nawet wysokie osoby nie powinny narzekać na brak przestrzeni nad głową, czy w okolicach kolan. W codziennej eksploatacji dobrze sprawdzają się lekkie i szeroko otwierane drzwi, które ułatwiają dostęp do wnętrza.

Zobacz też: Test Seat Ibiza Cupra 1.4 BT DSG 180 KM

Test Seat Toledo 1.4 TSI/125 KM DSG FR-line – napęd/układ jezdny

Do wersji FR-line nie przeznaczono jednej, wybranej jednostki napędowej. Nabywcy mogą wybierać spośród większości konfiguracji dostępnych w ofercie Toledo. Do redakcyjnej recenzji trafił egzemplarz napędzany przez silnik 1.4 TSI, który jest dostępny tylko w zestawieniu ze zautomatyzowaną siedmiobiegową przekładnią DSG.

Według danych producenta silnik osiąga moc maksymalną 125 KM w zakresie od 5000 do 6000 obr./min. oraz maksymalny moment obrotowy 200 Nm w zakresie od 1400 do 4000 obr./min. Jak taki zestaw sprawuje się w praktyce?

Ciąg dalszy na kolejnej stronie


125 konny silnik pewnie wyrywa do przodu już dolnych zakresów obrotów. Ale bolączką opisywanego Seata jest zwłoka w działaniu zautomatyzowanej przekładni DSG. W rezultacie, po włączeniu trybu Drive i głębokim naciśnięciu pedału przyspieszania, komputer sterujący wysyła sygnał do ruszania z chwilowym opóźnieniem. W efekcie po wciśnięciu gazu auto chwilę „czeka”, by następnie raptownie wyrwać do przodu, tak jakby ktoś „strzelił ze sprzęgła”. Podczas nabierania prędkości poszczególne biegi zmieniane są płynnie i błyskawicznie, a Seat nie dostaje zadyszki nawet gdy zmuszamy go do przyspieszania od wysokich prędkości. Niewielką zwłokę czuć także podczas korzystania z funkcji kick down jednak nie jest ona tak wyczuwalna jak podczas ruszania z miejsca.

Ponadto, podczas jazdy z użyciem wysokich obrotów (powyżej 4 tys. obr./min.) odgłos pracy silnika staje się zbyt natarczywy, ale przy niższych obrotach ten problem znika.

W ruchu miejskim najnowsze Toledo okazuje się samochodem bardzo poręcznym. Stosunkowo wąskie nadwozie ułatwia wsiadanie i wysiadanie z pojazdu po zaparkowaniu między innymi pojazdami, a miękko zestrojone zawieszenie komfortowo pochłania wszelkie nierówności. I to mimo zastosowania opon o niewielkim profilu.

Subiektywnie, pojazd wydaje się mniejszy niż jest w rzeczywistości. Pewnie to efekt zachwianych proporcji bryły – Toledo jest dość długie, ale wąskie – szerokość to 170,6 cm.

Tomasz Korniejew

Miękkość zawieszenia jest zauważalna także podczas jazdy po zakrętach. Nadwozie Seata ma tendencję do przechyłów i zdarza się, że podczas wejścia w zakręt z dużą prędkością kierowca traci pewność siebie. Nie zmienia to jednak faktu, że w większości przypadków Seat zachowuje się na drodze przewidywalnie i odpowiednio wcześnie sygnalizuje podsterowność.

Pozytywne zaskoczenie w przypadku Toledo dotyczy zużycia paliwa. Nowoczesne, benzynowe turbodoładowane jednostki napędowe przyzwyczaiły nas do tego, że zazwyczaj zużywają dużo paliwa. Tymczasem w ruchu miejskim Toledo „spalał” 6,7-7 l benzyny na 100 km.

Zobacz też: Test Seat Leon 1.4 TSI 150 KM      

Test Seat Toledo 1.4 TSI/125 KM DSG FR-line – podsumowanie

Seat Toledo to jeden z tych samochodów, które zyskują przy bliższym poznaniu. Choć nie zwraca uwagi modną stylizacją, w wersji FR prezentuje się nieźle.

Przestronne wnętrze, przepastny bagażnik i oszczędna jednostka napędowa to atuty, które przekonają do niego większość rodzin. Poręczność w codziennym użytkowaniu i wysoki komfort tłumienia nierówności ułatwiają przymknięcie oka na trochę zbyt miękko zestrojone zawieszenie, czy zbyt głośną pracę silnika w górnych zakresach obrotów.

Zgodnie z regularnym cennikiem, Toledo FR-line z silnikiem 1.4 TSI i siedmiobiegową skrzynią DSG kosztuje 81 200 zł. Model jest objęty akcją promocyjną i można go obecnie nabyć z rabatem 2000 zł. Dokładając do tego bogate wyposażenie standardowe wersji FR-line i dodatkową promocję w ramach której można nabyć pakiet z tylnymi czujnikami parkowania, bezkluczykowym dostępem do samochodu, czujnikami zmierzchu, deszczu czy z fotochromatycznym lusterkiem wstecznym za cenę 1 zł, oferta wydaje się atrakcyjna.

Zobacz też: Seat Toledo – który silnik i którą wersję wyposażeniową wybrać?

Wersja FR-line nie jest najobficiej wyposażoną odmianą Toledo, ale z pewnością jest wersją, która wygląda najefektowniej. Wyróżniają ją (oprócz emblematów FR umieszczonych z przodu i z tyłu) przyciemniane szyby, zewnętrzne listwy progowe, siedemnastocalowe obręcze kół ze stopów lekkich o dedykowanym wzorze, czy lusterka boczne w kolorze tytanowym.

Tomasz Korniejew

Seat Toledo 1.4 TSI/125 KM DSG FR-line plusy

  • Przestronne wnętrze
  • Bogate wyposażenie
  • Duży bagażnik
  • Wysoki komfort jazdy
  • Niskie zużycie paliwa

Seat Toledo 1.4 TSI/125 KM DSG FR-line minusy

  • Zbyt głośny odgłos pracy silnika przy wyższych obrotach
  • Nadwozie ze sporą tendencją do przechyłów podczas jazdy po zakrętach
  • Zwłoka w reakcji na gaz

Zobacz też: Test: Seat Leon ST 1.6 TDI 105 KM man.

Seat Toledo 1.4 TSI/125 KM DSG FR-line – dane techniczne

Seat Toledo 1.4 TSI/125 KM DSG FR-line
Typ silnika benzynowy, turbo
Pojemność  1395 cm3
Układ cylindrów/zawory R4/16V
Maksymalna moc 125 KM/5000 obr./min.
Maksymalny moment obrotowy 200 Nm/1400-4000 obr./min.
Napęd przedni
Skrzynia biegów aut. 7-bieg.
Pojemność bagażnika 550 l
Wymiary (dł./szer./wys.) 448,2/170,6/146,1 cm
Rozstaw osi 260,2 cm
V-max 208 km/h
Przyspieszenie 0-100 km/h 9,0 s
Zużycie paliwa* 6,1/4,1/4,8 l/100 km
Cena od 81 200 zł (79 200 w promocji)
*miasto/trasa/cykl mieszany
Chcesz dowiedzieć się więcej, sięgnij po nasze publikacje
KOMPLET: VAT zmiany od 1 lipca 2021 + JPK_VAT +  VAT w e-commerce
KOMPLET: VAT zmiany od 1 lipca 2021 + JPK_VAT + VAT w e-commerce
Tylko teraz
99,00 zł
119,70
Przejdź do sklepu
Niewątpliwie uroku nadwoziu Seata Toledo FR dodają również nowoczesne reflektory LED, jednak jest to wyposażenie opcjonalne (koszt 4951 zł).
Tomasz Korniejew
Przejrzysty kokpit Seata Toledo rozplanowano ergonomicznie, obsługa poszczególnych urządzeń i systemów nie sprawia kłopotów.
SEAT
Przednie fotele Seata Toledo FR są wygodne i sprzyjają dłuższym podróżom. Także dwupłaszczyznowa regulacja kolumny kierowniczej ma szeroki zakres. Minusem jest za to niebyt wygodna regulacja kąta pochylenia oparcia przy zamkniętych drzwiach. Żeby mieć swobodny dostęp do regulatora trzeba otworzyć drzwi.
SEAT
Wersja FR-line nie jest najobficiej wyposażoną odmianą Toledo, ale z pewnością jest wersją, która wygląda najefektowniej. Wyróżniają ją (oprócz emblematów FR umieszczonych z przodu i z tyłu) przyciemniane szyby, zewnętrzne listwy progowe, siedemnastocalowe obręcze kół ze stopów lekkich o dedykowanym wzorze, czy lusterka boczne w kolorze tytanowym.
Tomasz Korniejew
Subiektywnie, pojazd wydaje się mniejszy niż jest w rzeczywistości. Pewnie to efekt zachwianych proporcji bryły – Toledo jest dość długie, ale wąskie – szerokość to 170,6 cm.
Tomasz Korniejew
Linia nadwozia najnowszego Seata Toledo przypomina klasycznego sedana. W rzeczywistości to liftback, w którym dostęp do olbrzymiego bagażnika (obj. 550 l) skrywa wysoko unoszona klapa.
Tomasz Korniejew
Źródło: INFOR
Czy ten artykuł był przydatny?
tak
nie
Dziękujemy za powiadomienie
Jeśli nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania w tym artykule, powiedz jak możemy to poprawić.
UWAGA: Ten formularz nie służy wysyłaniu zgłoszeń . Wykorzystamy go aby poprawić artykuł.
Jeśli masz dodatkowe pytania prosimy o kontakt

Komentarze(0)

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code

    © Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

    Moto
    1 sty 2000
    30 lip 2021
    Zakres dat:
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail

    Test: Peugeot 508 SW PSE, czyli francuskie AMG w akcji

    Test: Peugeot 508 PSE, czyli napęd na cztery koła, 360 koni mechanicznych i hybryda plug-in. W skrócie francuskie AMG spisało się na medal.

    Ile lat wstecz sprawdza UFG?

    Ile lat wstecz sprawdza UFG? Czyli za ile lat kierowca może otrzymać karę za brak ubezpieczenia OC? Postanowiliśmy to sprawdzić.

    Jak uniknąć regresu ubezpieczeniowego?

    Jak uniknąć regresu ubezpieczeniowego? Jest kilka zasad, o których kierowca powinien pamiętać podczas zdarzenia drogowego. Dziś je przypomnimy.

    Bezpieczny zakup samochodu używanego: co oznacza?

    Bezpieczny zakup samochodu używanego nie zawsze jest łatwy. Szczególnie że sprzedający ukrywają informacje, a kupujący mają ograniczone zaufanie.

    Wyższe grzywny za wykroczenia drogowe

    Podwyższenie maksymalnej wysokości grzywny za wykroczenia drogowe do 30 tys. zł zakłada projekt nowelizacji Prawa o ruchu drogowym, przyjęty przez rząd.

    Najpopularniejsze rodzaje napędów [NOWE DANE]

    Stowarzyszenie ACEA opublikowało najświeższe dane na temat najpopularniejszych rodzajów napędów. Jakie samochody wybierają kierowcy w Polsce?

    Emisja CO2: samochody coraz bardziej eko! Hybrydy szczególnie

    Emisja CO2: samochody w zeszłym roku wyemitowały aż o 12 proc. mniej dwutlenku węgla. I co ciekawe, metodą do osiągnięcia celu okazały się hybrydy.

    Nowy DS 4 jest już w Polsce. Ile kosztuje francuska awangarda?

    Nowy DS 4 został oficjalnie pokazany w Polsce. Na razie nad Wisłę dotarły wyłącznie wersje pokazowe. Już dziś poznaliśmy jednak cennik auta.

    Likwidacja szkody z polis upadłych zakładów ubezpieczeń

    Likwidacja szkody z polis upadłych zakładów ubezpieczeń: Kto wypłaca pieniądze? Na czym polega? O czym pamiętać? O tym wszystkim opowiemy dziś.

    Czy UFG zawsze wykryje brak OC?

    Czy UFG zawsze wykryje brak OC? Odpowiedź brzmi... tak. Nie zawsze jednak od razu zorientuje się, że samochód nie miał obowiązkowej polisy.

    Brak OC: regres oznacza dla kierowcy... problemy!

    Brak OC: regres sprawi, że sprawca może zapłacić za szkodę... z własnej kieszeni. Kiedy i na jakiej zasadzie działa regres?

    Nowy Opel Astra 2021. Wyrazisty design i hybrydy

    Nowy Opel Astra 2021 odsłonił swoją twarz. Niemiecki kompakt otrzymał cyfrowy kokpit, paletę jednostek hybrydowych i nowe reflektory pikselowe.

    Najczęściej kradzione samochody w 2020 roku

    Najczęściej kradzione samochody w 2020 roku w Polsce? Instytut Badań Rynku Motoryzacyjnego Samar przeanalizował dane z CEPiK.

    Nowy Opel Mokka [TEST]: ależ jak on patrzy...

    Nowy Opel Mokka przywitał nas efektownym połączeniem kolorów na nadwoziu i... smutnym spojrzeniem. Nie ma jednak powodów do smutku!

    Zmiany w karach dla kierowców 2021. Co szykuje rząd?

    Zmiany w karach dla kierowców 2021 to szeroki blok zmian w systemie karania prowadzących przedstawiony przez rząd. Co zakłada projekt zmian?

    Wysokość składki OC, punkty karne. Nowy pomysł rządu

    Wysokość składki OC i punkty karne, czyli rząd ma pomysł na kolejny bat na kierowców. Popełniasz dużo wykroczeń, zapłacisz wyższe ubezpieczenie.

    Nowe kary dla pijanych kierowców 2021

    Nowe kary dla pijanych kierowców 2021, czyli pomysł rządu na ograniczenie ilości nietrzeźwych prowadzących na polskich drogach.

    Punkty karne kasowane po 2 latach. Nowy pomysł rządu

    Punkty karne kasowane po 2 latach i więcej punktów karnych w czasie jednej kontroli drogowej. To zmiany dla kierowców, które proponuje rząd.

    Mandaty do 5 tys. zł, czyli rząd ma nowy system kar dla kierowców

    Mandaty do 5 tys. zł - ale też tylko za przekroczenie prędkości. Cięższe przewinienia mogą się skończyć karą sięgającą 30 tys. zł. Oto propozycje zmian.

    Nissan Qashqai 2021: pierwsza jazda japońskim crossoverem

    Nissan Qashqai 2021, czyli mieliśmy okazję po raz pierwszy spotkać się z japońskim crossoverem. I spotkanie to odbyło się na polskim gruncie!

    Przejście dla pieszych przez ścieżkę rowerową

    Przejście dla pieszych przez ścieżkę rowerową - jak powinien zachować się pieszy? Jakie zasady go obowiązują? Sprawdziliśmy to.

    Pieszy idący po drodze dla rowerów. Może?

    Pieszy idący po drodze dla rowerów - w jakich przypadkach taki scenariusz jest możliwy? Prawo stawia kilka warunków. Zaraz o nich opowiemy.

    Kara za brak ciągłości OC. Ile wynosi?

    Kara za brak ciągłości OC, czyli co się stanie gdy kierowca zapomni o przedłużeniu obowiązkowej polisy na samochód? Czeka go kara od UFG.

    Regres ubezpieczeniowy OC, czyli pijany kierowca a wypadek

    Regres ubezpieczeniowy OC sprawia, że pijany kierowca musi zwrócić pieniądze wypłacone przez ubezpieczyciela po wypadku. Co warto o nim wiedzieć?

    Peugeot 208 [Test]: wersja GT, 130-konny benzyniak i automat

    Peugeot 208 wreszcie zawitał przed naszą redakcją. Na to auto czekaliśmy naprawdę długo. Chyba było jednak warto - i to pomimo.... czerwonego lakieru.