REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Test Opel Astra 1.4 Turbo 125 KM - ogromny progres!

Opel Astra V 1.4 Turbo 125 KM
Opel Astra V 1.4 Turbo 125 KM
Kamil Fraszkiewicz

REKLAMA

REKLAMA

Najnowszy Opel Astra przebojem wszedł na rynek. Produkowany w Gliwicach hatchback przekonał do siebie jurorów konkursu Car of The Year 2016 pokonując w finale nowe Volvo XC90 i Mazdę MX-5. Czy Astra rzeczywiście zasłużyła na tę nagrodę?

Opel Astra V generacji - Samochód Roku 2016

Na pierwszy rzut oka można mieć pewne wątpliwości co do wiarygodności konkursu COTY 2016, w którym Opel Astra zwyciężył. W dobie stale rozrastających się aut, najnowsza, piąta generacja tego samochodu zamiast zwiększyć swoje gabaryty, wyraźnie zmalała na tle swojej poprzedniczki. Jest o 49 mm krótsza, o 25 mm niższa, a przy tym jej rozstaw osi skurczył się o 20 mm. Auto wyraźnie też schudło i w zależności od wersji jest nawet o 200 kg lżejsze! O ok. 50 kg zmniejszono wagę podwozia (m.in. tylnego zawieszenia i układu hamulcowego), 10 kg zaoszczędzono na fotelach i tyle samo na skrzyni biegów. O 77 kg spadła waga nadwozia. Zmniejszyła się także pojemność baku paliwa, która została ograniczona do zaledwie 46 litrów.

REKLAMA

Opel Astra V 1.4 Turbo 125 KM

Opel Astra V 1.4 Turbo 125 KM

Kamil Fraszkiewicz

Opel Astra V: wnętrze

Największe widoczne zmiany dotyczą jednak kabiny auta. Co zaskakujące, mniejsze wymiary nie odbiły się negatywnie na przestronności kabiny. Za kierowcą o wzroście 185 cm wygodnie usiądzie osoba o takiej samej posturze, ciesząc się swobodą ruchów zarówno nad głową, jak i w okolicach kolan. Nisko umieszczona tylna kanapa powoduje jednak, że uda siedzących na niej osób nie są właściwie podparte, przez co na dłuższych trasach wysokim pasażerom może być niewygodnie.

Opel Astra V 1.4 Turbo 125 KM

Opel Astra V 1.4 Turbo 125 KM

Kamil Fraszkiewicz

Zobacz też: Test DS DS5 2.0 HDi 180 KM aut.

Pojemność bagażnika została utrzymana na takim samym jak dotychczas poziomie (370 litrow). Dodatkowo pod podłogą bagażnika znalazło się miejsce na „dojazdówkę”. Szkoda, że zabrakło za to siatek mocujących bagaż. Groszowa sprawa, a niesamowicie zwiększa funkcjonalność przedziału bagażowego. Mam też pewne wątpliwości co faktycznej pojemności kufra, gdyż wydaje mi się, że koło zapasowe zajmuje część jego deklarowanej pojemności. To co jest znakiem szczególnym nowej Astry to bardzo bogate i nowoczesne wyposażenie, często niespotykane nawet w kompaktach klasy Premium. Podgrzewane i wentylowane przednie fotele, wyposażone w elektryczną regulację są certyfikowane przez AGR. Okazują się naprawdę wygodne, a siedzenie kierowcy jest dodatkowo wyposażone w funkcję masażu. Jednak nawet i one nie zapobiegną bólowi pleców na 500-kilometrowej trasie.

Opel Astra V 1.4 Turbo 125 KM

Opel Astra V 1.4 Turbo 125 KM

Kamil Fraszkiewicz

System OnStar

Centralnie umieszczony ekran systemu multimedialnego zachwyca wysoką rozdzielczością i pięknymi barwami, a przy tym świetnie reaguje na dotyk i jest czytelny w dużym słońcu. O dziwo, nie pokrywa się też zbyt szybko śladami palców. Szkoda jednak, że programiści nie popracowali więcej nad interfejsem nawigacji. Próbując prześledzić wytyczoną trasę dojazdu, bądź przybliżyć jakiś punkt na mapie, jej pole jest wyraźnie zawężone przez zbyt dużą grafikę. Przeszkadza to w jej obsłudze. W nowej Astrze problem sterowania nawigacją można jednak rozwiązać za naciśnięciem jednego przycisku umieszczonego w podsufitce pojazdu. Klawisz ten uruchamia najnowszy wynalazek Opla czyli aplikację OnStar.

Dalszy ciąg materiału pod wideo
Opel Astra V 1.4 Turbo 125 KM

Opel Astra V 1.4 Turbo 125 KM

Kamil Fraszkiewicz

System OnStar to kapitalne rozwiązanie istotnie podnoszące komfort jazdy. Niezwykle rozbudowany, ma szereg przydatnych funkcji. Kierowca może jednym wciśnięciem przycisku połączyć się z konsultantem, który wytyczy i prześle mu trasę dojazdu w interesujące go miejsce (nawet jeśli zna on tylko nazwę obiektu, bez adresu), odnajdzie najbliższą stację paliw czy jakikolwiek inny obiekt użyteczności publicznej. Co więcej, jeśli dojdzie do wypadku z udziałem Astry system ten samoczynnie zareaguje i wezwie pomoc, jeśli konsultant nie będzie mógł nawiązać kontaktu z kierowcą pojazdu. OnStar może także namierzyć skradziony pojazd, bądź wskazać właścicielowi na ekranie jego komórki  położenie auta na parkingu. Raz w miesiącu na adres e-mailowy właściciela pojazdu zostanie przesłany także raport o stanie technicznym pojazdu! To prawdziwa rewolucja w tej klasie pojazdów, o których możliwościach przeczytacie więcej w poniższym artykule:

Zobacz też: Nowoczesne systemy bezpieczeństwa - jak działa Opel OnStar?

Żeby nie było tak różowo, warto wspomnieć, że systemowi OnStar zdarza się czasem zawiesić, przez co mapa z trasą dojazdu nie zawsze zostaje przesłana do auta od razu. Trzeba wtedy ponownie połączyć się z konsultantem i poprosić o ponowne wytyczenie trasy. Co więcej, konsultant nie widzi trasy, którą wytyczy nam nasza nawigacja, przez co nie może jej zeedytować wedle naszych wskazówek. Zaletą OnStara jest jednak fakt, że doradca OnStara może wskazać punkt na mapie, którego adresu nie ma zapisanego mapa nawigacji (punkt ustawiany jest za pomocą koordynat GPS) i bez problemu doprowadzić nas do celu. Co więcej, system OnStar działa 24 godziny na dobę, nawet w święta (miałem okazję sprawdzić go m.in. 1 maja, czyli w Święto Pracy) dlatego zawsze jest w pełni funkcjonalny.

Matrycowe reflektory diodowe IntelliLux LED

Ale to nie wszystkie rozwiązania hi-tech jakie spotkać można w Astrze, a jakich nie odnajdziecie u jej konkurentów. Fenomenalne są matrycowe reflektory diodowe IntelliLux LED, które pozwalają w trakcie nocnej jazdy na ciągłe używanie świateł drogowych („długich”) bez ryzyka oślepiania innych kierowcą. Aktywnie sterując wiązką światła, doskonale doświetlają pobocza drogi, w ogóle nie przeszkadzając kierowcom jadącym przed Oplem. Tak dobre reflektory spotkałem dotąd jedynie w Volvo S60 (Active High Beam), Audi A8 (Matrix LED) i BMW 3.

Zobacz też: Test Honda Civic Sport: facelifting to za mało powiedziane!

Oprócz tego na pokładzie nowej Astry odnajdziemy także inne, bardzo pomocne urządzenia rozwiązania takie jak podgrzewana kierownica, adaptacyjny tempomat, system utrzymywania pojazdu na danym pasie ruchu czy układ zapobiegający kolizji przy niewielkiej prędkości (np. w korku). Kabina jest dobrze wyciszona co pozwala pasażerom z jednej strony cieszyć się spokojem nawet w trakcie szybkiej jazdy autostradą a z drugiej, docenić naprawdę dobry zestaw audio. Szkoda tylko, że w tym ostatnim zabrakło czytnik płyt CD. Na całe szczęście można go zamówić za dodatkową opłatą.

Opel Astra 1.4 ECOTEC Direct Injection Turbo 125 KM

Pod maską Opla Astry może pracować jeden z aż 9 silników! Zdaniem przedstawicieli marki, najchętniej wybieranym będzie motor 1.4 Turbo o mocy 125 KM, dlatego o taką wersję poprosiliśmy. Po pokonaniu 1000 km testowej trasy mogę z czystym sumieniem przyznać, że wybór ten wcale mnie nie dziwi. Dlaczego? Wbrew pozorom, silnik 1.4 ECOTEC Direct Injection Turbo, nie jest identyczny jak ten stosowany w poprzedniej Astrze. Aby zminimalizować jego masę, żeliwny blok silnika został zastąpiony aluminiowym (o 10 kg lżejszy), a wał korbowy jest drążony. Inna jest też m.in. pompa oleju, a silnik otrzymał bezpośredni wtrysk paliwa. Trzeba przyznać, że motor ten spisuje się naprawdę dobrze. Chętnie napędza auto już od 1800 obr./min, czując się najlepiej w zakresie od 2500-4500 obr./min. Jego werwa wyraźnie się podnosi po wybraniu przez kierowcę trybu SPORT. Wtedy zaskakuje on kapitalną, wręcz natychmiastową reakcją na gaz. To coś niespotykanego w silnikach turbo, zwłaszcza o tak niskiej pojemności skokowej.

Opel Astra V 1.4 Turbo 125 KM

Opel Astra V 1.4 Turbo 125 KM

Kamil Fraszkiewicz

Zobacz też: Test Peugeot 308 1.2 PureTech 110 KM

Motor 1.4 Turbo 125 KM nie ma problemu z szybką jazdą autostradową, a na niemieckiej autostradzie zdolny jest rozpędzić Astrę do licznikowych 210 km/h. Dobrze radzi sobie nawet wtedy, gdy autem podróżuje czterech pasażerów. Nie warto jednak wyłączać wtedy trybu SPORT. Pod względem spalania motor prezentuje dobry, choć nie jakiś rewelacyjny poziom. W mieście potrzebuje ok. 8,8 l benzyny na 100 km, na trasie jego apetyt kształtuje się na poziomie 6,7 l/100 km. Na autostradzie zużywa ok. 7,5 l/100 km przy stałej prędkości 140 km/h. Na uwagę zasługuje jego świetne wyciszenie oraz fakt, że na postoju nie generuje on żadnych wibracji i dźwięków. Kierowca może mieć wrażenie, że silnik po prostu zgasł.

Opel Astra V 1.4 Turbo 125 KM

Opel Astra V 1.4 Turbo 125 KM

Kamil Fraszkiewicz

Zobacz też: Test Volkswagen Golf VII 2.0 TDI 150 KM Man. 6-bieg

Napęd na przednie koła realizowany jest poprzez 6-stopniową, manualną skrzynię biegów. Przy spokojnej jeździe sprawia ona dobre, pracując wystarczająco precyzyjnie. Jednak przy próbie dynamicznej zmiany biegu bardzo łatwo wytrącić ją z równowagi doprowadzając do nieprzyjemnego zgrzytu. Drogi prowadzenia drążka mogłyby być też krótsze, podobnie jak skok pedału sprzęgła. Podoba mi się za to zestopniowanie skrzyni, które pozwala ograniczyć częstotliwość jej wykorzystywania.

Opel Astra - układ kierowniczy i zawieszenie

W parze z dynamicznym silnikiem podąża jego podwozie. Układ kierowniczy pozwala na szybkie i precyzyjne zmiany kierunku jazdy (2,49 obrotu pomiędzy skrajnymi punktami położenia kierownicy), a zawieszenie zapewnia wyśmienitą trakcję. Astra świetnie zachowuje się w szybko zmieniających się po sobie zakrętach, dając kierowcy poczucie prowadzenia lekkiego, bardzo zwinnego auta. Podsterowność pojawia się niezwykle późno, a rezerwy drzemiące w podwoziu są tak duże, że spokojnie poradzi sobie ona nawet ze znacznie większą mocą.

Opel Astra V 1.4 Turbo 125 KM

Opel Astra V 1.4 Turbo 125 KM

Kamil Fraszkiewicz

nieznane

Zobacz też: Test Toyota Auris Hybrid Touring Sports 1.8 136 KM E-CVT

Gorzej sprawa się ma z komfortem jazdy. Na mocno zniszczonych nawierzchniach zawieszenie dość słabo filtruje poprzeczne nierówności, a jego pracy towarzyszą mało przyjemne dźwięki. Na głębokich studzienkach potrafi też dość mocno zatrząść autem. Cieszy jednak fakt, że Opel określił się w którą stronę Astra podąża – komfortu czy dynamiki. W rezultacie Astra nabrała charakteru. Szkoda, że producent nie oferuje wariantu z bardziej komfortowo zestrojonym zawieszeniem (w opcji jest tylko adaptacyjne), dla spokojniej usposobionych kierowców.

Opel Astra - cena i wyposażenie

Aby zawalczyć o klienta w klasie aut kompaktowych, cena auta musi relatywnie niska. Wydaje mi się, że pod tym względem Astra wypada dobrze. Podstawowy egzemplarz z silnikiem 1.4 100 KM kosztuje 59 900 zł. Z silnikiem 1.4 Turbo 125 KM jej cena rośnie do min. 69 500 zł. Konkurencyjna KIA Cee'd 1.0 T-GDI 120 KM 67 540 zł, ale pod względem osiągów wyraźnie ustępuje ona Oplowi. Co więcej Astrę można konfigurować w dość szerokim zakresie, pod swój własny gust. Warto wtedy zwrócić uwagę choćby na matrycowe reflektory (dostępne jednak dopiero od wersji Dynamic i to za dopłatą 5900 zł), ergonomiczne fotele AGR, dwustrefową klimatyzację (2500 zł) czy system OnStar (1950 zł, darmowe korzystanie przez pierwszy rok, później płatny). Aby posiadać taki egzemplarz jak na zdjęciu wyposażony jeszcze m.in. w elektrycznie podgrzewane i wentylowane przednie fotele (kierowcy dodatkowo z funkcja masażem), podgrzewaną kierownicę i tylną kanapę czy nawigację GPS trzeba przeznaczyć ok. 97 tys. zł. Dużo jak na auto kompaktowe, choć nie więcej, niż w przypadku czołowych rywali.

Dane techniczne: Opel Astra 1.4 Turbo 125 KM

Samochód Opel Astra 1.4 Turbo 125 KM
Rodzaj silnika benzynowy, turbodoładowany
Położenie silnika z przodu, poprzecznie, przed osią 
Wtrysk paliwa wtrysk bezpośredni
Liczba cylindrów 4
Pojemność skokowa 1399 cm3
Układ cylindrów rzędowy
Moc maksymalna 92/125 kW/KM przy 4000-5600 obr/.min
Maksymalny moment obrotowy 245 Nm przy 2000-3500 obr./min
Współczynnik czołowego oporu powietrza (Cx): 0,285
Napęd  przedni
Skrzynia biegów Manualna, 6 -biegowa
Przyspieszenie 0 - 100 km/h 9,2 s
Prędkość maksymalna 205 km/h
Zużycie paliwa wg producenta (miasto/trasa/średnie) 6,3/4,3/5,1 l
Zawieszenie kół przednich: kolumny MacPherson
Zawieszenie kół tylnych: wahacze z drążkami Watta
Tarcze hamulcowe przód (rodzaj/średnica) tarcze hamulcowe 15"
Tarcze hamulcowe tył (rodzaj/średnica) tarcze hamulcowe 15"
Wymiary (dług./szer./wys.) 4 370 /1 871/1 485mm
Rozstaw osi 2 662 mm
Masa własna 1 263 kg 
Pojemność bagażnika fot. rozł./złoż. 370 l
Ładowność 542 kg
Liczba obrotów kierownicy 2,49
Średnica zawracania 11,05 m
Pojemność baku 48 l
Cena od 69 500 zł

Opel Astra V 1.4 Turbo 125 KM
Kamil Fraszkiewicz
Opel Astra V 1.4 Turbo 125 KM
Kamil Fraszkiewicz
Opel Astra V 1.4 Turbo 125 KM
Kamil Fraszkiewicz
Opel Astra V 1.4 Turbo 125 KM
Kamil Fraszkiewicz
Opel Astra V 1.4 Turbo 125 KM
Kamil Fraszkiewicz
Opel Astra V 1.4 Turbo 125 KM
Kamil Fraszkiewicz
Opel Astra V 1.4 Turbo 125 KM
Kamil Fraszkiewicz
Opel Astra V 1.4 Turbo 125 KM
Kamil Fraszkiewicz
Opel Astra V 1.4 Turbo 125 KM
Kamil Fraszkiewicz
Opel Astra V 1.4 Turbo 125 KM
Kamil Fraszkiewicz
Opel Astra V 1.4 Turbo 125 KM
Kamil Fraszkiewicz
Opel Astra V 1.4 Turbo 125 KM
Kamil Fraszkiewicz
Opel Astra V 1.4 Turbo 125 KM
Kamil Fraszkiewicz
Opel Astra V 1.4 Turbo 125 KM
Kamil Fraszkiewicz
Opel Astra V 1.4 Turbo 125 KM
Kamil Fraszkiewicz
Opel Astra V 1.4 Turbo 125 KM
Kamil Fraszkiewicz
Opel Astra V 1.4 Turbo 125 KM
Kamil Fraszkiewicz
Opel Astra V 1.4 Turbo 125 KM
Kamil Fraszkiewicz
Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR
Czy ten artykuł był przydatny?
tak
nie
Dziękujemy za powiadomienie - zapraszamy do subskrybcji naszego newslettera
Jeśli nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania w tym artykule, powiedz jak możemy to poprawić.
UWAGA: Ten formularz nie służy wysyłaniu zgłoszeń . Wykorzystamy go aby poprawić artykuł.
Jeśli masz dodatkowe pytania prosimy o kontakt

REKLAMA

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code

    © Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

    Moto
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Sprawdź, gdzie nie przejedziesz! Blokady rolników 20 marca 2024 r. – mapa, objazdy. Ponad 500 blokad [Aktualizacja]

    W dniu 20 marca 2024 r. nastąpi kolejna odsłona protestu rolników. Na drogach całej Polski staną blokady rolnicze. Publikujemy mapę online protestów rolniczych i ewentualnych objazdów. Mapa jest stale aktualizowana, aktualnie widnieje na niej ponad 500 punktów blokad. Poza tym poniżej stale aktualizujemy informacje z samorządów i Policji odnośnie blokad drogowych w tym dniu.

    Bridgestone rozbudowuje fabrykę. Zainwestuje prawie mld zł. Dzięki temu zakład wyprodukuje 7 mln opon rocznie

    Bridgestone ma zamiar rozbudować hiszpański zakład produkcyjny w Burgos. Cele gigantycznej inwestycji są trzy. Chodzi o zwiększenie produkcji, poprawę standardu i mocniejsze pójście w kierunku zrównoważonego rozwoju.

    Młodzi nie chcą prawa jazdy. W 2023 r. dokumentów było o 30 proc. mniej, niż jeszcze kilka lat temu

    Dane z CEPiK nie pozostawiają złudzeń. W 2023 r. w Polsce zostało wydanych o 30 proc. mniej praw jazdy, niż w 2015 r. Jak ten trend może wpłynąć na producentów samochodów oraz rynek aut używanych?

    Auta w leasingu policja nie zabierze. Kierowca zapłaci jednak nawiązkę, a do tego poniesie koszty podatkowe

    Pijany kierowca zatrzymany w samochodzie leasingowanym auta nie straci. Mimo wszystko za swój czyn zapłaci i to podwójnie. Nawiązka dopiero otwiera listę jego strat. Kolejnym punktem jest utrata praw do odliczenia podatkowego.

    REKLAMA

    Na stacje powraca stary typ paliwa. Czy to oznacza, że kierowcy już nie muszą się bać benzyny E10?

    Kilka dni temu na stacje w całej Polsce powrócił stary typ paliwa. Ostatni raz kierowcy mogli je zatankować w październiku 2023 r. Czy to oznacza dobrą informację dla osób, które nie chcą benzyny Pb 95 E10? Sprawdźmy.

    Urzędnicy żądają podwyżek opłat za rejestrację samochodu w Polsce. Niestety mają rację. Stoi za nimi matematyka

    Dlaczego podwyżki? Powiaty domagają się urealnienia opłat za czynności realizowane w wydziałach komunikacji. Wskazują np. że opłata za dowód rejestracyjny wynosząca 54 zł nie była zmieniana od 20 lat. Od kwietnia PWPW, która produkuje te dokumenty podnosi stawkę do prawie 45 zł. 

    Policja oddała pierwsze auto zabrane pijanemu. I co z tego? Nie ma co robić afery, bo kierowca konfiskaty i tak nie uniknie

    Przepisy o odbieraniu aut pijanym są, ale tak właściwie... ich nie ma? Potwierdzać to może przypadek 46-latka, któremu policjanci najpierw zabrali Volvo, a później je oddali. Z uwagi na brak przepisów wykonawczych. To jednak jeszcze nie świadczy o tym, ze nowelizacja jest martwa czy poszła do kosza. Kierowca nową karę i tak poniesie.

    Rząd chce jednak wykasować podatek od aut spalinowych. Szykuje się do rozmów z UE na temat zmian w KPO

    KPO miało zgotować kierowcom w Polsce aż dwa podatki od aut spalinowych. Teraz okazuje się, że tych może wcale nie być. Nowy rząd planuje renegocjację planu odbudowy. Danina płacona przez kierowców ma zniknąć z dokumentu, a tym samym nie zacznie obowiązywać w Polsce.

    REKLAMA

    Chciał uniknąć kary za parkowanie. Przerobił litery na tablicy rejestracyjnej. Dostał zarzut karny i może trafić do więzienia na 5 lat

    Aby uniknąć płacenia mandatów za nieprawidłowe parkowanie, dostawca jedzenia przerobił na tablicy rejestracyjnej literę F na E. Teraz grozi mu nawet 5 lat więzienia. Chciał być sprytny. Policjanci byli jednak sprytniejsi.

    103-latka rozbiła bank. Prowadziła auto bez prawa jazdy. Samochód nie miał natomiast OC

    Miała 103 lata i prowadziła samochód. Prowadziła go bez prawa jazdy. Na tym kłopoty seniorki się nie kończą. Jaki był finał? Karabinierzy – bo akcja rozgrywała się we Włoszech – odwieźli ją do domu. Ona natomiast zapowiedziała zakup... skutera!

    REKLAMA