Kategorie

Test Mazda2 SKYACTIV-G 90KM 6AT

Tomasz Korniejew
Test Mazda2 SKYACTIV-G 90KM 6AT
Test Mazda2 SKYACTIV-G 90KM 6AT
Walka o zainteresowanie klientów w segmencie B jeszcze nigdy nie była tak zaciekła. Oliwy do ognia dodała Mazda, wprowadzając do sprzedaży najnowszą generację Mazdy2.

Test Mazda2 SKYACTIV-G 90KM 6AT

Mazda konsekwentnie realizuje swoją strategię unikania downsizingu. Turbodoładowanych mikrojednostek napędowych nie znajdziemy w żadnym modelu producenta z Hiroszimy. Nawet w najmniejszej Mazdzie2. Co więcej, w modelu segmentu B, producent ograniczył gamę silnikową do jednej jednostki – silnika o pojemności 1,5 l, dostępnego w trzech wariantach mocy – 75, 90 i 115 KM.

Do redakcyjnej recenzji trafił egzemplarz w wersji 90 konnej, z automatyczną sześciobiegową przekładnią.

Stylizacja nadwozia najmniejszej Mazdy nawiązuje do wyglądu większych modeli producenta. I podobnie, jak podczas prac nad innymi modelami ze stajni Mazdy, konstruktorzy dołożyli wszelkich starań, by auto było możliwie najlżejsze. W wersji z „automatem” „Dwójka” waży 1000 kg, a podstawowy model z manualną przekładnią jedynie 970 kg. Ma to m.in. przełożenie na dynamikę przyspieszania.

Wnętrze Mazdy2 zostało wykończone materiałami dobrej jakości. W bogatszych wersjach boki centralnej konsoli (na wysokości kolan) są obite miękką skórą. Cieszy też obszyta skórą listwa przebiegająca przez środek kokpitu, tuż pod nawiewami.

Zobacz też: Pierwsza jazda Mazda MX-5 2015: Powrót królowej

Sportowym smaczkiem tablicy przyrządów jest design „zegarów”. Na górze, po środku tablicy przyrządów umieszczono kolorowy, dotykowy ekran systemu nawigacji, zestawu audio i komputera pokładowego.

W przedniej części przedziału pasażerskiego miejsca nie zabraknie nawet osobom o wzroście przekraczającym 185 cm. Fotele są wygodne, ale warto dokupić środkowy podłokietnik (koszt ok. 1000 zł). Gdy nie jest zainstalowany brakuje podparcia dla łokcia.

W tylnej części przedziału pasażerskiego miejsca jest dużo mniej. Zwłaszcza nad głowami siedzących tam pasażerów. Bagażnik ma pojemność 280 l, przy czym pakowanie utrudnia wysoki próg załadunku.

Zobacz też: Pierwsza jazda: Mazda CX-3 1.5 SKYACTIV-D 105 KM

90 konny silnik Mazdy2 jest dynamiczny, ale w połączeniu z "automatem" sporo pali

90 konny silnik benzynowy stanowi sprawne źródło napędu. Według danych producenta, „Dwójka” z automatyczną przekładnią przyspiesza od 0 do 100 km/h w 12 s i może pojechać z maksymalną prędkością 177 km/h.

Silnik bez turbo pracuje według schematu, w którym dynamika przyspieszania w dolnych zakresach obrotów pozostawia wiele do życzenia. Mazda2 żwawo wyrywa do przodu, dopiero gdy wskazówka obrotomierza minie wartość 3,5 tys. obr./min.  

Automatyczna, sześciobiegowa przekładnia wykazuje szybką reakcję na gaz (sprawna redukcja przy funkcji kick down) ale wyraźnie zaznacza zmianę poszczególnych przełożeń.

Kierowca  może przyciskiem uruchomić tryb pracy Sport. Wtedy komputer utrzymuje wyższe obroty silnika (czasami wręcz za wysokie, zbyt długo czeka ze zmianą przełożenia na wyższe) oraz zwiększa czułość reakcji na wciskanie gazu.

Jednak dynamiczna jazda Mazdą2 choć pasuje do zestrojenia pojazdu, nie odbywa się bez dodatkowych kosztów. W tym przypadku cierpi na tym komfort jazdy – w górnych zakresach obrotów silnik jest zbyt słyszalny, oraz portfel – zużycie paliwa wzrasta do ok. 10 l/100 km w ruchu miejskim. Jeżdżąc spokojniej, zużycie paliwa w ruchu miejskim oscyluje wokół 8 l na 100 km. To wciąż sporo.

Kierowcom, którzy przymkną oko na zwiększone zużycie paliwa, japoński mieszczuch odwdzięczy się komfortem jazdy. Z jednej strony, wygodę użytkowania w mieście podnosi mały promień skrętu, z drugiej jakość tłumienia nierówności.

Ponadto, ci którzy nie będą wkręcać silnika na obroty wyższe niż 4500 obr./min. nie będą narażeni na zbyt donośny odgłos pracy silnika.

Zobacz też: Test Mazda CX-5 2.2 SkyActiv-D 175 KM: wygląd to nie wszystko!

Test Mazda2 SKYACTIV-G 90KM 6AT - Podsumowanie

Podstawowa odmiana Mazdy2 z silnikiem o mocy 75 KM kosztuje 53 400 zł. Tyle trzeba zapłacić za samochód wyposażony m.in. w system wspomagania ruszania na wzniesieniu, lampy halogenowe do jazdy dziennej, elektrycznie sterowane lusterka boczne i szyby w czterech drzwiach, komputer pokładowy, klimatyzację manualną, wielofunkcyjną kierownicę, radio z MP3, czy fotel z regulacją wysokości siedziska kierowcy.

Kosztująca 56 900 zł wersja 90 konna z manualną przekładnią jest dodatkowo wyposażona m.in. w tempomat, podgrzewane lusterka boczne, zestaw głośnomówiący z bluetooth, skórzaną kierownicę i dzieloną tylną kanapę w stosunku 60:40. Wersja z silnikiem 1.5/90 KM i automatyczną skrzynią biegów kosztuje 59 900 zł.

Biorąc pod uwagę bogate wyposażenie standardowe, ceny Mazdy2 nie są wygórowane. Do zakupu japońskiego malucha dodatkowo przekonuje niewysilony, nieskomplikowany silnik, świetnie zestrojone zawieszenie i wysoki komfort jazdy. Minusami są zaskakująco wysoki koszt przydatnego podłokietnika (ponad 1000 zł) oraz wysokie zużycie paliwa w wersji z automatyczną skrzynią biegów.

Zobacz też: Test Mazda 6 2.2 Skyactiv-D 175 KM

Mazda2 SKYACTIV-G 90KM 6AT  - dane techniczne

Mazda2 1.5 90KM 6AT
Typ silnika benzynowy
Pojemność  1496 cm3
Układ cylindrów/zawory R4/16
Maksymalna moc 90 KM/6000 obr./min.
Maksymalny moment obrotowy 148 Nm/4000 obr./min.
Napęd przedni
Skrzynia biegów aut. 6-bieg
Pojemność bagażnika 280 l
Wymiary (dł./szer./wys.) 406/169,5/149,5 cm
Rozstaw osi 257 cm
V-max 177 km/h
Przyspieszenie 0-100 km/h 12 s
Zużycie paliwa* 6,1/4,1/4,8 l/100 km
Cena od 59 900 zł
*miasto/trasa/cykl mieszany
Test Mazda2 SKYACTIV-G 90KM 6AT
Test Mazda2 SKYACTIV-G 90KM 6AT
Test Mazda2 SKYACTIV-G 90KM 6AT
Test Mazda2 SKYACTIV-G 90KM 6AT
Test Mazda2 SKYACTIV-G 90KM 6AT
Mazda
Test Mazda2 SKYACTIV-G 90KM 6AT
Mazda
Test Mazda2 SKYACTIV-G 90KM 6AT
Mazda
Test Mazda2 SKYACTIV-G 90KM 6AT
Mazda
Test Mazda2 SKYACTIV-G 90KM 6AT
Mazda
Test Mazda2 SKYACTIV-G 90KM 6AT
Mazda
Chcesz dowiedzieć się więcej, sięgnij po nasze publikacje
KOMPLET: VAT zmiany od 1 lipca 2021 + JPK_VAT +  VAT w e-commerce
KOMPLET: VAT zmiany od 1 lipca 2021 + JPK_VAT + VAT w e-commerce
Tylko teraz
99,00 zł
119,70
Przejdź do sklepu
Źródło: INFOR
Czy ten artykuł był przydatny?
tak
nie
Dziękujemy za powiadomienie
Jeśli nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania w tym artykule, powiedz jak możemy to poprawić.
UWAGA: Ten formularz nie służy wysyłaniu zgłoszeń . Wykorzystamy go aby poprawić artykuł.
Jeśli masz dodatkowe pytania prosimy o kontakt

Komentarze(0)

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code

    © Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

    Moto
    1 sty 2000
    19 wrz 2021
    Zakres dat:
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail

    Opel Vectra B: gdzie się podziały tamte pryw… auta?

    Opel Vactra B: w zeszłym roku minęło 25 lat od premiery tego modelu, w przyszłym minie 20 lat od zakończenia jego produkcji. Co warto wiedzieć o nim?

    Continental SportContact 7: sportowa nowość na rynku

    Continental SportContact 7 to opona przeznaczona do sportowych kompaktów, aut sportowych, supersportowych i tuningowanych.

    Branża transportowa... przeżywa renesans

    Branża transportowa jak i mechanicy przeżywają renesans. Usługi w tych dwóch sektorach są obecnie trudniej dostępne i przede wszystkim poszukiwane.

    Roczny koszt utrzymania samochodu? Policz go z... Yanosikiem

    Roczny koszt utrzymania samochodu – ile może wynosić? Yanosik postanowił odpowiedzieć na to pytanie i udostępnił właśnie nową funkcję w aplikacji.

    Ford Mondeo Mk4: Budżetowe auto Bonda

    Ford Mondeo MK4: jeździł nim James Bond, a Top Gear okrzyknął go samochodem roku 2007. W skrócie jest lepszy niż... Ferrari.

    Zakup uszkodzonego samochodu: 1/3 używek po szkodzie

    Zakup uszkodzonego samochodu? W 2019 roku 1/3 aut na rynku wtórnym miała odnotowaną szkodę. Obecnie odsetek ten zbliża się do połowy.

    Ford Kuga I 2.0 TDCI: Super Użytkowy Vóz

    Dobry SUV musi ładnie wyglądać, być przestronny i oferować poprawne osiągi połączone z niskim spalaniem. To wszystko oferuje Ford Kuga I.

    Toyota RAV4 Adventure: czarne akcenty i napęd 4x4 w standardzie

    Toyota RAV4 Adventure - japoński SUV doczekał się nowej wersji specjalnej. Auto wyróżniają czarne akcenty, srebrny dach i napęd AWD-i w standardzie.

    Zakaz wyprzedzania się dla ciężarówek. Czy to dobry pomysł?

    Zakaz wyprzedzania się dla ciężarówek - to nowy postulat kierowców. Tylko czy odebranie tej możliwości kierowcom TIR-ów to dobry pomysł?

    Toyota Avensis II: japoński dziadkowóz

    Stereotypowy emeryt wybiera Mercedesa. Właśnie. Stereotypowy. Starsi ludzie wbrew stereotypom równie chętnie sięgają po Toyotę.

    Czy trzeba zmieniać tablice rejestracyjne po zakupie auta 2022?

    Czy trzeba zmieniać tablice rejestracyjne po zakupie auta 2022? No i tu chyba mamy dobrą informację dla kierowców...

    Wtargnięcie pieszego na pasy: czyja wina?

    Wtargnięcie pieszego na pasy: czyja wina? To ważne pytanie w kontekście nowych przepisów, które obowiązują przed pasami od czerwca 2021 r.

    Wymiana jednej opony? Ubezpieczyciel musi zapłacić za dwie

    Wymiana jednej opony? To częsta propozycja w przypadku polis na ogumienie. Takie rozwiązanie nie ma sensu z punktu widzenia bezpieczeństwa.

    Renault Megane I: raz na wozie, raz pod wozem

    Renault Megane I generacji to samochód bez wątpienia udany, ale borykający się z kilkoma problemami. Starość tego samochodu bywa bardzo różna.

    Test: Audi S3 Limousine - 4,8 s. do setki w kompakcie!

    Test Audi S3 pokazał jedno. To wilk w owczej skórze. Bo choć nadwozie nie wygląda przesadnie agresywne. Układ napędowy już jest agresywny.

    Opel Astra F: używany hit po trzech dekadach na drogach

    Opel Astra F została zaprezentowana 30 lat temu. To od niej zaczął się sukces mierzony dziś 15 milionami sztuk. Co warto wiedzieć o używanym Oplu?

    Stacje ładowania: dogonimy Niemców dopiero po 2150 roku

    Stacje ładowania samochodów elektrycznych w Polsce nie powstają zbyt dynamicznie. A to prowadzi do wniosku, że Niemcy są o 130 lat do przodu.

    Półprzewodniki w samochodzie: ich brak to problemy produkcyjne

    Półprzewodniki w samochodzie: ich brak hamuje produkcję aut, a niska produkcja musi oznaczać niższy poziom sprzedaży. Co dalej?

    Auto dla studenta do 10 tys. zł. II część zestawienia

    Auto dla studenta do 10 tys. zł, bo choć budżet może wydawać się skromny, rynek wtórny daje ogromny wybór. Dziś pięć kolejnych propozycji.

    Cupra elektryczna? Wyłącznie elektryczna do 2030 roku!

    Cupra elektryczna? Tak, wszystko wskazuje na to, że piekło właśnie zamarzło. Rasowa, hiszpańska marka skupi się bowiem na e-napędach...

    Wyprzedzanie w tunelu. Co na to przepisy?

    Wyprzedzanie w tunelu: czy jest dozwolone, a jak tak to gdzie? Jak jest zabronione, to jaki grozi za nie mandat? Oto kompendium wiedzy.

    Auto dla studenta do 10 tys. zł. I część zestawienia

    Auto dla studenta do 10 tys. zł, bo choć budżet może wydawać się skromny, rynek wtórny daje ogromny wybór. Dziś pięć pierwszych propozycji.

    Czy nieopłacona polisa OC jest ważna?

    Czy nieopłacona polisa OC jest ważna? To zależy od tego czy kierowca nie wpłacił nawet złotówki tytułem OC, czy np. nie opłacił jednej z rat.

    Aplikacja Na Wypadek, czyli czy sprawca ma ważne OC?

    Aplikacja Na Wypadek została stworzona przez UFG. Pozwala sprawdzić czy w danym momencie auto sprawcy wypadku ma ważne OC.

    SERES w Polsce. Elektryczny SUV z Chin debiutuje

    SERES w Polsce, czyli nowa marka wkracza nad Wisłę z ofertą wysokiej jakości elektrycznych SUV-ów w atrakcyjnych cenach. Na początek SERES 3.