Kategorie

Test Skoda Fabia III 1.0 MPI

Kamil Fraszkiewicz
Skoda Fabia III 1.0 MPI
Skoda Fabia III 1.0 MPI
Kamil Fraszkiewicz
Skoda Fabia III przeszła na pierwszy rzut oka niewielkie zmiany. Jednak po zajęciu miejsca w kabinie auta łatwo zauważyć, że producent chciał upodobnić mniejszy model do bardziej reprezentacyjnej Octavii a nawet Superba. Jakie wrażenia pozostawiła po sobie prawie najtańsza wersja Fabii z silnikiem 1.0 MPI?

Skoda Fabia III

Reklama

Skoda Fabia to niezwykle chętnie wybierany przez Polaków samochód z segmentu B. Oczekiwania wobec nowej, III już wersji tego modelu były spore, dlatego byliśmy niezwykle ciekawi jak spiszę się ona na tle poprzednika. Wbrew oklepanym standardom, postanowiliśmy sprawdzić jej prawie najtańszą odmianę Ambition z silnikiem 1.0 MPI 60 KM, doposażoną jedynie w radio Swing, pełnowymiarowe koło zapasowe, dywaniki i pakiet MIXX. Cena takiego egzemplarza to równe 45 880 zł. Moim zdaniem wersja ta może cieszyć się dużym zainteresowaniem wśród polskich klientów indywidualnych, choć uważam, że konfigurację tę warto by lekko zmodyfikować.

Nadwozie nowej Fabii wyraźnie się zmieniło. Obłości ustąpiły miejsca prostym kształtom, a jego gabaryty zmalały. Przede wszystkim zmniejszyła się wysokość karoserii (o 31 mm) i delikatnie jej długość (o 8 mm). Na znaczeniu zyskały za to szerokość nadwozia (aż o 90 mm) i minimalnie rozstaw osi (o 5 mm).  Wyraźnie spadła też masa pojazdu (nawet o 65 kg w zależności od wersji).  Ta specyficzna mieszanka wzrostów i spadków wymiarów nadwozia Fabii III została okraszona niezłym, choć nie rewolucyjnym projektem stylizacyjnym. O tym, że jest to auto niższej klasy cenowej przypominają z zewnątrz przednie reflektory halogenowe, które emitują wyraźnie żółte światło. Ich skuteczność w czasie nocnej jazdy jest przeciętna i szkoda, że Skoda nie oferuje w standardzie lamp soczewkowych (opcja za 900 zł).

Wnętrze

Wnętrze auta przekonuje do siebie ponad przeciętną przestronnością zarówno w przednim jak i tylnym rzędzie siedzeń oraz dużym bagażnikiem (330 litrów to prawie tyle w autach kompaktowych). Deska rozdzielcza jest wykona z twardych, choć dobrze wyglądających plastików, które na dużych nierównościach lubią nieco zatrzeszczeć (okolice podszybia). Przełączniki są czytelne i ergonomicznie ulokowane, choć regulacja wysokości świateł jest zasłonięta kierownicą. Bardzo dobre opinie zebrał dotykowy, 5-calowy ekran radia Swing, który ma bardzo dobrą rozdzielczość i świetnie reaguje na dotyk. Warto podkreślić, że Skoda jako jeden z nielicznych producentów oferuje komputer pokładowy informujący m.in. o temperaturze oleju, który pozwala określi moment w którym silnik osiągnął faktyczną temperaturę roboczą.

Zobacz też: Diesel zasilany LPG - test długodystansowy

Reklama

Fotel kierowcy jest przyjemnie sprężysty, ale jego siedzisko jest nieco za krótkie, przez co jazda w trasie nie jest najwygodniejsza. Warto rozważyć zakup sportowych foteli ze zintegrowanymi zagłówkami, które oferują wyższy komfort podróży  i zdecydowanie lepsze trzymanie ciała w zakrętach (850 zł).

W aucie nie brakuje też miejsc na gadżety i drobne przedmioty. Godne pochwały są zwłaszcza uchwyty na 1,5 litrowe butelki umieszczone w przednich drzwiach czy wyjmowane śmietniczki w tylnych. Niezwykle przydatny okazuje się także uchwyt na telefon umieszczony w formie przenośnej popielniczki na tunelu środkowym.

Kabina jest dość przeciętnie odizolowana od hałasu z zewnątrz. Czuć to zwłaszcza na trasie, gdy jadąc z prędkością powyżej 120 km/h szum powietrza opływającego auto zaczyna przeszkadzać w rozmowie. Dodatkowo sprawę pogarsza fakt, że auto posiada tylko 5-stopniową, dość krótko zestopniowaną skrzynię biegów, przez co przy 140 km/h silnik ma już ponad 4000 obr./min.

Skoda Fabia z silnikiem 1.0 MPI o mocy 60 KM

Pod maską prezentowanego egzemplarza Skody Fabii pracował wolnossący silnik 1.0 MPI o mocy 60 KM. Ta trzycylindrowa jednostka napędowa sprawdza się w mieście, ale poza nim wyraźnie traci zapał do pracy. Dużo lepiej pod tym względem sprawdza się jej 75-konny wariant. Łatwiej wkręca się na obroty i spokojnie radzi sobie z rozpędzeniem auta do prędkości 120 km/h. Tyle wystarczy aby wyprzedzić większą ciężarówkę na trasie. Przy komplecie osób na pokładzie oba silniki dostają zadyszki, więc jednostkę 1.0 MPI 75 KM trzeba traktować jako napęd dla auta użytkowanego przez 2 osoby. Zużycie paliwa w obu wersjach jest podobne i wynosi ok. 6,8-7 l/100 km w mieście oraz 5,6 l poza nim. Średnio Fabia III zużyła w teście 6,3 l benzyny na 100 km.

Zobacz też: Test Opel Corsa 5d 1.4 90 KM

Niezłą stroną Fabii III są jej hamulce. Co prawda droga hamowania na poziomie ok. 41m nie jest powodem do chluby, ale pedał hamulca działa bardzo stanowczo i szybko, przez co skróceniu ulega czas pomiędzy wciśnięciem pedała a dalszą reakcją całego układu hamulcowego.

Prowadzenie

W zakrętach Fabia III zachowuje się poprawnie, choć przy gwałtownych manewrach jej nadwozie lubi się mocniej wychylić. Na szczęście lekka konstrukcja auto powoduje, że nie reaguje ono nerwowo na nagłe zmiany kierunki jazdy i cały czas trzyma obrany przez kierowcę tor jazdy. W opcji jest dostępne sportowe zawieszenie (550 zł). Zaletą standardowego zawieszenia jest fakt, że nieźle wybiera nierówności na drodze. Sportowe zawieszenie (opcja) mogłoby negatywnie odbić się na komforcie jazdy, a w tej klasie aut nie jest to wskazane.

Pozytywne oceny zebrał nowy, elektromechaniczny układ kierowniczy Fabii. Pracuje precyzyjnie, a siła wspomagania płynnie się zmienia w zależności od prędkości pojazdu. Entuzjastom bardziej dynamicznej jazdy zabraknie jednak bezpośredniości znanej chociażby z przekładni Forda Fiesty.

Cena i wyposażenie

Jak wspominałem na początku recenzji, do testu otrzymaliśmy Skoda Fabię w wersji Ambition doposażoną w pakiet Audio (radio Swing, Bluetooth, 2 dodatkowe głośniki z tyłu, skórzana kierownica wielofunkcyjna), pełnowymiarowe koło zapasowe, dywaniki i pakiet MIXX (alufelgi 15-calowe, czujniki parkowania z tyłu, czujnik zmierzchu). Odmiana ta w standardzie ma klimatyzację manualną, 6 poduszek powietrznych, elektrycznie sterowane przednie szyby, elektrycznie sterowane i podgrzewane lusterka boczne, przyciemniane szyby i komplet systemów bezpieczeństwa. Moim zdaniem warto jednak rozważyć doposażenie auta w sportowe fotele za 950 zł (znacznie bardziej wygodne na co dzień), tempomat za 600 zł (chyba, że auto będzie używane wyłącznie w mieście) i ewentualnie automatyczną klimatyzację  za 1400 zł (większa wygoda użytkowania, relatywnei nieduża dopłata). Cena tak skonfigurowanego egzemplarza podniesie się do 48 830 zł.

Zobacz też: Test Ford Focus 1.5 TDCI 120 KM Man.

Opinia

Skoda Fabia III to auto, które choć nie jest w stanie zapewnić takich wrażeń za kierownicą jak Ford Fiesta, ma własne, niezaprzeczalne atuty. Jest przestronna w obu rzędach siedzeń, ma bardzo duży jak na ten segment bagażnik, a przy tym jej konstrukcja sprawia wrażenie dojrzałej i dopracowanej. Zawieszenie nieźle wybiera nierówności, układ kierowniczy pracuje bardzo przewidywalnie, a prosty technicznie silnik, jest oszczędny i wystarczająco dynamiczny do miejskiej jazdy. Jeśli auto ma jednak jeździć na trasie lepiej wybrać co najmniej wersję 75-konną, która chętnie wkręca się na obroty, a zużywa w zasadzie tyle samo paliwa.

Chcesz dowiedzieć się więcej, sięgnij po nasze publikacje
KOMPLET: VAT zmiany od 1 lipca 2021 + JPK_VAT +  VAT w e-commerce
KOMPLET: VAT zmiany od 1 lipca 2021 + JPK_VAT + VAT w e-commerce
Tylko teraz
99,00 zł
119,70
Przejdź do sklepu
Skoda Fabia III 1.0 MPI
Kamil Fraszkiewicz
Skoda Fabia III 1.0 MPI
Kamil Fraszkiewicz
Skoda Fabia III 1.0 MPI
Kamil Fraszkiewicz
Skoda Fabia III 1.0 MPI
Kamil Fraszkiewicz
Skoda Fabia III 1.0 MPI
Kamil Fraszkiewicz
Źródło: INFOR
Czy ten artykuł był przydatny?
tak
nie
Dziękujemy za powiadomienie
Jeśli nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania w tym artykule, powiedz jak możemy to poprawić.
UWAGA: Ten formularz nie służy wysyłaniu zgłoszeń . Wykorzystamy go aby poprawić artykuł.
Jeśli masz dodatkowe pytania prosimy o kontakt

Komentarze(0)

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code

    © Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

    Moto
    1 sty 2000
    28 lip 2021
    Zakres dat:
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail

    Najpopularniejsze rodzaje napędów [NOWE DANE]

    Stowarzyszenie ACEA opublikowało najświeższe dane na temat najpopularniejszych rodzajów napędów. Jakie samochody wybierają kierowcy w Polsce?

    Emisja CO2: samochody coraz bardziej eko! Hybrydy szczególnie

    Emisja CO2: samochody w zeszłym roku wyemitowały aż o 12 proc. mniej dwutlenku węgla. I co ciekawe, metodą do osiągnięcia celu okazały się hybrydy.

    Nowy DS 4 jest już w Polsce. Ile kosztuje francuska awangarda?

    Nowy DS 4 został oficjalnie pokazany w Polsce. Na razie nad Wisłę dotarły wyłącznie wersje pokazowe. Już dziś poznaliśmy jednak cennik auta.

    Likwidacja szkody z polis upadłych zakładów ubezpieczeń

    Likwidacja szkody z polis upadłych zakładów ubezpieczeń: Kto wypłaca pieniądze? Na czym polega? O czym pamiętać? O tym wszystkim opowiemy dziś.

    Czy UFG zawsze wykryje brak OC?

    Czy UFG zawsze wykryje brak OC? Odpowiedź brzmi... tak. Nie zawsze jednak od razu zorientuje się, że samochód nie miał obowiązkowej polisy.

    Brak OC: regres oznacza dla kierowcy... problemy!

    Brak OC: regres sprawi, że sprawca może zapłacić za szkodę... z własnej kieszeni. Kiedy i na jakiej zasadzie działa regres?

    Nowy Opel Astra 2021. Wyrazisty design i hybrydy

    Nowy Opel Astra 2021 odsłonił swoją twarz. Niemiecki kompakt otrzymał cyfrowy kokpit, paletę jednostek hybrydowych i nowe reflektory pikselowe.

    Najczęściej kradzione samochody w 2020 roku

    Najczęściej kradzione samochody w 2020 roku w Polsce? Instytut Badań Rynku Motoryzacyjnego Samar przeanalizował dane z CEPiK.

    Nowy Opel Mokka [TEST]: ależ jak on patrzy...

    Nowy Opel Mokka przywitał nas efektownym połączeniem kolorów na nadwoziu i... smutnym spojrzeniem. Nie ma jednak powodów do smutku!

    Zmiany w karach dla kierowców 2021. Co szykuje rząd?

    Zmiany w karach dla kierowców 2021 to szeroki blok zmian w systemie karania prowadzących przedstawiony przez rząd. Co zakłada projekt zmian?

    Wysokość składki OC, punkty karne. Nowy pomysł rządu

    Wysokość składki OC i punkty karne, czyli rząd ma pomysł na kolejny bat na kierowców. Popełniasz dużo wykroczeń, zapłacisz wyższe ubezpieczenie.

    Nowe kary dla pijanych kierowców 2021

    Nowe kary dla pijanych kierowców 2021, czyli pomysł rządu na ograniczenie ilości nietrzeźwych prowadzących na polskich drogach.

    Punkty karne kasowane po 2 latach. Nowy pomysł rządu

    Punkty karne kasowane po 2 latach i więcej punktów karnych w czasie jednej kontroli drogowej. To zmiany dla kierowców, które proponuje rząd.

    Mandaty do 5 tys. zł, czyli rząd ma nowy system kar dla kierowców

    Mandaty do 5 tys. zł - ale też tylko za przekroczenie prędkości. Cięższe przewinienia mogą się skończyć karą sięgającą 30 tys. zł. Oto propozycje zmian.

    Nissan Qashqai 2021: pierwsza jazda japońskim crossoverem

    Nissan Qashqai 2021, czyli mieliśmy okazję po raz pierwszy spotkać się z japońskim crossoverem. I spotkanie to odbyło się na polskim gruncie!

    Przejście dla pieszych przez ścieżkę rowerową

    Przejście dla pieszych przez ścieżkę rowerową - jak powinien zachować się pieszy? Jakie zasady go obowiązują? Sprawdziliśmy to.

    Pieszy idący po drodze dla rowerów. Może?

    Pieszy idący po drodze dla rowerów - w jakich przypadkach taki scenariusz jest możliwy? Prawo stawia kilka warunków. Zaraz o nich opowiemy.

    Kara za brak ciągłości OC. Ile wynosi?

    Kara za brak ciągłości OC, czyli co się stanie gdy kierowca zapomni o przedłużeniu obowiązkowej polisy na samochód? Czeka go kara od UFG.

    Regres ubezpieczeniowy OC, czyli pijany kierowca a wypadek

    Regres ubezpieczeniowy OC sprawia, że pijany kierowca musi zwrócić pieniądze wypłacone przez ubezpieczyciela po wypadku. Co warto o nim wiedzieć?

    Peugeot 208 [Test]: wersja GT, 130-konny benzyniak i automat

    Peugeot 208 wreszcie zawitał przed naszą redakcją. Na to auto czekaliśmy naprawdę długo. Chyba było jednak warto - i to pomimo.... czerwonego lakieru.

    Kierowanie ruchem drogowym podczas robót drogowych

    Kierowanie ruchem drogowym podczas robót drogowych wymaga posiadania przez osobę specjalnych uprawnień. Wiedzieliście o tym?

    Jak zostać kierowcą autobusu?

    Jak zostać kierowcą autobusu? Kierowca musi spełnić kilka warunków i potwierdzić swoje predyspozycje właściwym wpisem w prawie jazdy.

    Na wakacje samochodem po Europie. O czym pamiętać?

    Na wakacje samochodem po Europie? Pamiętaj o limitach prędkości, gęstszej sieci fotoradarów i zdecydowanie droższych mandatach.

    Kradzież katalizatora. Autocasco pokryje koszty?

    Kradzież katalizatora. Autocasco obejmuje takie przypadki? Wszystko zależy od oferty przygotowanej przez firmę. Na co uważać kupując AC?

    Toyota Yaris Cross: start produkcji crossovera we Francji

    Toyota Yaris Cross to nowy crossover japońskiej marki. Auto powstało z myślą o Europie i w Europie będzie produkowane. Co wiadomo o modelu?