REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Ford Focus ST 2.0 TDCi
Ford Focus ST 2.0 TDCi
Kamil Fraszkiewicz

REKLAMA

REKLAMA

Ford Focus ST po faceliftringu doczekał się wersji wysokoprężnej. Jak sprawuje się na tle benzynowej odmiany? Czy sportowy duch w nim pozostał?

Nadwozie

Z zewnątrz nie ma problemu z odróżnieniem sportowej wersji ST od innych odmian silnikowych w gamie. Uwagę przykuwają przede wszystkim jej 18-calowe alufelgi lakierowane na czarno, czerwone zaciski hamulców (opcja), potężnych rozmiarów spoiler umieszczony na tylną szyba oraz charakterystyczna końcówka wydechu w kształcie cyfry osiem. Do tego potężne zderzaki, masywne progi i czerwone emblematy ST na klapie bagażnika i przednim wlocie powietrza. Dużo trudniej natomiast ocenić jaki motor pracuje pod maską Focusa ST. Aby mieć co do tego pewność, trzeba w słuchać się w jego dźwięk.

REKLAMA

Ford Focus ST 2.0 TDCi

Ford Focus ST 2.0 TDCi

Kamil Fraszkiewicz

Pracy dwulitrowego motoru z serii TDCi towarzyszy charakterystyczny klekot typowy dla silnika Diesla. Trzeba jednak przyznać, że w kabinie jego dźwięk jest zdecydowanie mniej słyszalny. Co więcej inżynierowie Forda postarali się aby we wnętrzu doznania akustyczne przypominały te towarzyszące pracy benzynowych motorów. Efekt jest naprawdę niezły i przeciętna osoba raczej nie pozna, co za motor pracuje pod maską Focusa.

Silnik i skrzynia biegów

Co się tyczy zaś samego silnika 2.0 TDCi to oferuje on 185 KM mocy i naprawdę sensowną, bo aż 400-niutonometrową porcję momentu obrotowego! Silnik zaczyna tętnić energią od niecałych 2000 obr./min, kiedy to do dyspozycji kierowcy oddawany jest maksymalny moment obrotowy motoru. Auto rwie wtedy z ogromną siłą i nie ma dla niego dużego znaczenia czy podróżuje nim jedna czy cztery osoby, impet z jakim auto nabiera prędkości jest ogromny. W rezultacie auto przyspiesza od 0 do 100 km/h w czasie 8,1 sekund  i osiąga maksymalną prędkość równą 217 km/h. Silnik jest przy tym oszczędny, gdyż nawet w trakcie dynamicznej jazdy po mieście, spalanie nie przekracza ok. 7,5 l na 100 km. Na trasie oscyluje ono w granicy 5,8 l na 100 km.

Ford Focus ST 2.0 TDCi

Ford Focus ST 2.0 TDCi

Kamil Fraszkiewicz

REKLAMA

Problemem silnika jest za to dość wąski zakres użytecznych obrotów. Aby wstrzelić się w optymalny zakres użytecznych obrotów (miedzy 2000-3500 obr./min) kierowca musi dość często zmieniać biegi. Jest to jednak cecha typowa dla silników Diesla, które są znacznie mniej elastycznej od turbodoładowanych jednostek benzynowych.

Na całe szczęście skrzynia biegów zastosowana w Focusie ST to jedna z najlepszych jakie możecie znaleźć na rynku. Pracuje z zaskakująco dużym oporem i pozwala z przyjemnym kliknięciem wbijać poszczególne przełożenia.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zawieszenie

Niezwykłą stroną Forda Focusa ST jest jego zawieszenie, skutecznie przekonstruowana względem modelu sprzed faceliftingu. Zastosowano nowe przednie sprężyny oraz na nowo zestrojone amortyzatory z przodu i z tyłu. Zmiany czuć wyraźnie po pierwszych kilometrach jazd. Auto zachowuje się bardzo stabilnie w szybko pokonywanych łukach, wyraźnie „ciągnąc ku ziemi” i chętnie reaguje na gwałtowne zmiany kierunku jazdy. Zawieszenie pracuje przy tym niezwykle cicho i spokojnie nawet na dziurach odcinkach dróg. Komfort niestety nie należy do najwyższych, bowiem auto dość wyraźnie się na nich kiwa i skacze. Na ciasnych zakrętach do głosu dochodzi masa silnika Diesla, która chce wypchnąć auto z toru jazdy.

Ford Focus ST 2.0 TDCi

Ford Focus ST 2.0 TDCi

Kamil Fraszkiewicz

Układ kierowniczy

Do sportowo zestrojonego zawieszenia inżynierowie dobrali rewelacyjny układ kierowniczy. Pracuje on z niespotykaną nigdzie indziej bezpośredniością! Każdy, nawet najmniejszy ruch kierownicą daje wyraźny sygnał koło do zmiany kursu auta. To chyba najostrzejszy układ kierowniczy z jakim przyszło mi współpracować. Frajda jaką zapewnia jest przy ty m ogromna, bo przekładnia pracuje z wyraźnym oporem, eliminującym przypadkowe ruchy kierownicą. Brawo Ford!

Hamulce

Mieszane odczucia wzbudził we mnie za to układ hamulcowy Focusa ST. Z jednej strony w sposób natychmiastowy i bardzo stanowczy reaguje na każde dotkniecie przez kierowcę pedału hamulca. I  to jego ogromna zaleta. Z drugiej strony, jego wydajność nie jest oszałamiająca i w końcowej fazie wytracania prędkości siła hamowania nieco za bardzo spada.

Ford Focus ST 2.0 TDCi

Ford Focus ST 2.0 TDCi

Kamil Fraszkiewicz

Wnętrze

Cechą wielu usportowionych hatchbacków w tej klasie jest wnętrze praktycznie żywcem zaadaptowane z „cywilnych” ich wersji. W przypadku Focusa  ST problem ten właściwie nie występuję bowiem Ford nadał swojemu autu szereg atrybutów ze sportu motorowego. Kubełkowe fotele Recaro są niewiarygodnie wąskie i totalnie blokują ciała pasażerów na zakrętach, dzięki czemu szybka jazda w zakręcie to świetna zabawa. Okazuje się jednak, że są też szalenie wygodnie na długich dystansach. Pokonanie 400-kilometrowej trasy nie stanowi dla prowadzącego żadnego problemu! Oprócz rasowych foteli sportowy charakter auta zdradzają także wskaźniki turbodoładowania i oleju silnikowego na desce centralnej, spłaszczona u dołu kierownica z grubym i przyjemnie miękkim wieńcem, aluminiowe nakładki na pedały, czarna podsufitka i wyskalowany aż do 280 km/h prędkościomierz.

Ford Focus ST 2.0 TDCi

Ford Focus ST 2.0 TDCi

Kamil Fraszkiewicz

Cena i wyposażenie

Najmniej atrakcyjną cechą Forda Focusa ST  2.0 TDCi jest tak naprawdę jego cena. Podstawowy model kosztuje 117 tys. zł. Wyposażenie jest bardzo bogate. Obejmuje m.in. automatyczną klimatyzację dwustrefową, fotele Recaro, pełną elektrykę szyb i lusterek, pakiet spoilerów ST, potężne koła. Dopłacić trzeba do nawigacji, radia Sony (10 głośników, dobra jakość dźwięku, duża moc), kamery cofania czy biksenonowych reflektorów (są świetne).

Ford Focus ST 2.0 TDCi

Ford Focus ST 2.0 TDCi

Kamil Fraszkiewicz

Łącznie na egzemplarz taki jak w prezentowanym materiale potrzeba ok. 136 tys. zł. Dlaczego zatem uważam, że cena jest wysoka jak za sportowe auto? Bo znacznie mocniejsza, aż 250-konna wersja benzynowa Focusa ST, jest o 1500 zł tańsza od Diesla! Lepiej przyspiesza, skręca, brzmi i hamuje od odmiany wysokoprężnej a przy tym mniej kosztuje. Oczywiście zużycie paliwa jest wyższe, ale w takim przypadku, chyba lepszym wyborem jest pozostanie przy zwykłym, 150-konnym Focusie z Dieslem pod maską.

Ford Focus ST 2.0 TDCi

Ford Focus ST 2.0 TDCi

Kamil Fraszkiewicz

Opinia

Ford stworzył nietypowe auto. Do sportowego hatchbacka wstawił mocny, acz ekonomiczny silnik Diesla. Focus ST dobrze przyspiesza, świetnie skręca i ma niesamowity układ kierowniczy. Problem w tym, że robi to gorzej od odmiany benzynowej, a charakterystyka pracy silnika wysokoprężnego (wąski zakres użytecznych obrotów) przeszkadza w sportowej jeździe, do której de facto został stworzony. Jeśli zatem naprawdę dużo podróżujesz samochodem i potrzebujesz auta z oszczędnym silnikiem Diesla, a przy tym zależy Ci na aucie, w którym czuć sportowego ducha, to Focus ST Diesel powinien Cię do siebie przekonać. Jeśli jednak poszukujesz sportowego hatchbacka zapomnij o nim i kup wersje benzynową.

Ford Focus ST 2.0 TDCi
Kamil Fraszkiewicz
Ford Focus ST 2.0 TDCi
Kamil Fraszkiewicz
Ford Focus ST 2.0 TDCi
Kamil Fraszkiewicz
Ford Focus ST 2.0 TDCi
Kamil Fraszkiewicz
Ford Focus ST 2.0 TDCi
Kamil Fraszkiewicz
Ford Focus ST 2.0 TDCi
Kamil Fraszkiewicz
Ford Focus ST 2.0 TDCi
Kamil Fraszkiewicz
Ford Focus ST 2.0 TDCi
Kamil Fraszkiewicz
Ford Focus ST 2.0 TDCi
Kamil Fraszkiewicz
Ford Focus ST 2.0 TDCi
Kamil Fraszkiewicz
Ford Focus ST 2.0 TDCi
Kamil Fraszkiewicz
Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Test: Nissan Ariya e-4ORCE 394 KM. To hot-SUV o napędzie elektrycznym

Elektryczny SUV nie kojarzy się z emocjami? Pomyślicie tak tylko dlatego, że jeszcze nigdy nie jeździliście prawie 400-konną Ariyą. Z tym autem niewiele modeli sportowych ma szansę podczas startu spod świateł. A to nie koniec jej zalet.

Wielki potencjał zielonej logistyki, na który długo jeszcze poczekamy [ESG w logistyce 2024-2030]
Będą nowe stawki za badania psychologiczne kierowców

Ministerstwo Zdrowia chce podnieść stawkę za badania psychologiczne kierowców. Aktualna stawka obowiązuje już dekadę. Ile ma wynosić nowa?  

Polski rynek ze wzrostami sprzedaży w 2024 r. Auta osobowe drożeją, a dostawcze... tanieją

Blisko 50 tys. fabrycznie nowych aut osobowych. Na tyle został wyceniony rynek w Polsce w marcu. Lider? Ten jest tylko jeden. Pozycję zachowuje Toyota.

REKLAMA

Polskie Porsche 911. Na świecie jest tylko jeden egzemplarz

Wiedzieliście o tym, że Polacy tworzą unikalne Porsche 911? Zajmuje się tym firma Indecent. Jej nowe auto o oznaczeniu 005 powstało na bazie generacji 991. To jedyny taki egzemplarz na świecie.

Przegląd roweru na wiosnę. Co trzeba sprawdzić i jak przygotować rower do sezonu?

Wiosna to czas, w którym z garaży i piwnic kierowcy wyprowadzają rowery. Przed rozpoczęciem eksploatacji jednośladu warto jednak upewnić się, że jest on gotowy na sezon. Co trzeba sprawdzić w rowerze na wiosnę? Oto opis przeglądu krok po kroku.

Nowa Dacia Spring to elektryk i jedno z najtańszych aut na rynku w Polsce!

Marka zaprezentowała cennik nowej Dacii Spring. Ten startuje od 76 900 zł. Przy tej cenie Spring jest nie tylko najtańszym elektrykiem w Polsce. To także jeden z najtańszych fabrycznie nowych samochodów w kraju.

Nawet 100 tys. zł za każdego pasażera na gapę. Tyle kosztuje przewóz nielegalnych imigrantów do Wielkiej Brytanii

Nawet 50 tys. zł za każdego nielegalnego imigranta. Tyle zapłaci zarówno kierowca, jak i jego pracodawca. Co gorsze, drakońską karę może zapłacić także ten przewoźnik, który przewiezie "pasażera" nieświadomie. Choć jest sposób na zmniejszenie kary.

REKLAMA

Umowa leasingu tylko na piśmie? To już przeszłość. No może prawie... Czy zmieni się też kwestia wykupu auta?

Umowę leasingu musi być spisana na piśmie. Pod rygorem nieważności. Takie przepisy obowiązują od 24 lat. I teraz mogą się zmienić. Pojawił się projekt ustawy, który zezwoli na elektroniczne zawieranie takich umów. To oznacza sporo większą wygodę transakcji.

Komu, komu... Ostatnie egzemplarze GR Yaris do wzięcia w Polsce. Pula powoli się kończy

Nowa Toyota GR Yaris tania nie jest. Kosztuje co najmniej 214 900 zł. Powstaje jednak w limitowanej serii, a do tego oferuje 280-konny silnik. To prawdziwy sportowiec! Zakup tego auta może zatem stanowić gratkę. A jest ku temu jeszcze okazja. Być może ostatnia.

REKLAMA