REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Test długodystansowy Fiat 500 diesel z instalacją LPG

Tomasz Korniejew
Fiat 500 Diesel z instalacją LPG - rozpoczynamy test długodystansowy.
Fiat 500 Diesel z instalacją LPG - rozpoczynamy test długodystansowy.
Tomasz Korniejew

REKLAMA

REKLAMA

Nasz testowy Fiat 500 diesel z instalacją LPG przejechał jak dotąd ok. 2200 km. Pierwsze próby zużycia paliwa prezentują się zachęcająco.

Instalacja Vela Diesel Elpigaz – jak to działa?

Instalacja LPG przeznaczona dla samochodów z silnikiem Diesla, opracowana przez polskiego producenta Elpigaz, działa na zasadzie podobnej do nowoczesnych sekwencyjnych instalacji gazowych.

REKLAMA

Paliwo jest zasysane do cylindrów (po wcześniejszym wtrysku do kolektora dolotowego) w postaci mieszanki paliwowo powietrznej.

Jednak zastąpienie oleju napędowego gazem LPG występuje w tym przypadku w mniejszym stopniu niż w silnikach benzynowych.

Stopień skomplikowania konstrukcji najnowocześniejszych silników wysokoprężnych, np. występującego w Fiacie silnika 1,3 Multijet pozwala na zastąpienie zasilania olejem napędowym w 15-25 %. Oznacza to, że samochód podczas jazdy wciąż zużywa olej napędowy, choć w ilościach o 15-25% mniejszych niż w przypadku egzemplarzy niewyposażonych w instalację LPG.

Zobacz też: Diesel zasilany LPG - test długodystansowy

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Instalacja Vela Diesel Elpigaz – jak się sprawuje w praktyce?

Mniejsze (niż w przypadku zestawów z silnikami benzynowymi) zużycie gazu LPG pozwala na wyposażenie instalacji w mniejszy zbiornik gazu. W bagażniku redakcyjnego Fiata 500 Multijet zamontowano zbiornik o objętości 20 l. Butlę można napełnić w 80% objętości.

Czy jazda z instalacją Vela Diesel jest w jakimś stopniu uciążliwa? Czy instalacja LPG daje o sobie znać?

Zobacz też: Wrangler Diesel zasilany LPG wystartuje w rajdzie off-roadowym!

Wręcz przeciwnie.

Jednostka napędowa uruchamia się w trybie zasilanym olejem napędowym. Komputer sterujący uruchamia system zasilania LPG po odpowiednim rozgrzaniu silnika. Załączenie instalacji objawia się wyraźnym… zwiększeniem dynamiki!

Kultura i odgłos pracy jednostki napędowej pozostają na niezmienionym poziomie, jednak znacznie wzrasta elastyczność silnika, wzrasta również dynamika przyspieszania.

Przez pierwsze 2200 km, które przejechaliśmy redakcyjnym Fiatem, mierzyliśmy zużycie paliwa głównie w warunkach miejskich. Przy czym nie stosowaliśmy zasad ekojazdy. Większość odcinków pokonywaliśmy dynamicznie, lub poruszając się w korkach z wyłączonym systemem start&stop.

W trudnych, miejskich warunkach udało nam się przejechać ok. 560 km na jednym baku. Średnie zużycie paliwa wyniosło odpowiednio: 2,06 l na 100 km (LPG) oraz 5,55 l na 100 km (ON).

Podczas mniej dynamicznych jazd w ruchu miejskim, zużycie oleju napędowego spada do 4,8 l na 100 km, a LPG do 1,8 l na 100 km.

Duże oszczędności można uzyskać podróżując w trasie. Po przejechaniu około 80 km w gęstym ruchu miejskim, wyjechaliśmy na drogę szybkiego ruchu. Pędząc z dozwoloną prędkością autostradową uzyskaliśmy zasięg na jednym baku wynoszący 750 km. Wynik zużycia paliwa był dużo lepszy od tego, który uzyskaliśmy w warunkach miejskich i wyniósł 3,7 l na 100 km w przypadku oleju napędowego oraz 1,7 l na 100 km w przypadku LPG.

Kolejny odcinek testu: Test długodystansowy: Jak się sprawuje instalacja LPG podczas siarczystych mrozów?

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Dłuższa trasa elektrykiem: ładowanie auta przestaje być problemem bo sieć stacji zaczyna się pokrywać z siecią Biedronki

Wkrótce ruszając w dalszą trasę samochodem elektrycznym i szykując plan podróży łatwiej będzie wybrać market Biedronki na trasie na przerwę połączoną z ładowaniem auta niż przeglądać samą sieć dostępnych stacji ładowania. Biedronka we współpracy z firmą Powerdot stara się w szczególności wypełniać nowymi stacjami ładowania wszelkie białe plamy polskiej elektromobilności.

Blisko milion pasażerów. Tylu w 2023 r. przewiozły wąskotorówki. Nie wiedzieliście, że takie pociągi jeszcze jeżdżą?

Koleje wąskotorowe po latach zapomnienia znów stają się popularne w Polsce. W 2023 r. podróżowało nimi ponad 948 tys. osób. To prawie dwukrotnie więcej niż przed 10 laty. A to nie koniec ciekawych statystyk.

Mitsubishi się rozpędza. Nowy ASX stał się właśnie starym ASX-em. Na rynku zadebiutuje nowsza wersja

Mitsubishi szykuje się do liftingu nowego ASX-a. Samochód w zmienionej formie zadebiutuje w Polsce już jesienią tego roku. Tak, dobrze zgadliście. W tle nowego ASX-a nadal powiewać będzie francuska flaga. A metod modernizacji można upatrywać w poliftingowym Capturze.

Gęstszy olej w starym silniku? To popularny mit wśród kierowców. Ile w nim prawdy?

Auto ma spory przebieg? Zatem do silnika trzeba wlać gęstszy olej. To ma wydłużyć jego żywotność. Tak przynajmniej mówi popularny wśród kierowców mit. Okazuje się jednak, że efekt może być zupełnie odwrotny. Mechanicy i specjaliści z rynku mechanicznego ostrzegają.

REKLAMA

Znamy cenę nowych tablic rejestracyjnych. Będą droższe od starych. A i tak nie dostanie ich każdy kierowca

1 czerwca 2024 r. w Polsce pojawią się nowe tablice rejestracyjne. Żółte oznaczenia z czerwonymi literami będą przeznaczone do czasowej rejestracji samochodów osobowych przeznaczonych do zawodów sportowych. Ile będzie kosztować ich wydanie?

MAN stworzy ciężarówkę z napędem wodorowym. hTGX nie będzie miał ogniwa paliwowego. On będzie spalać wodór

Nowa ciężarówka MAN hTGX zadebiutuje w 2025 r. Będzie to pojazd wyposażony w silnik spalinowy. Jego paliwem stanie się wodór. Ciągnik ma mieć zastosowanie specjalne. Czemu jednak MAN nazywa go pojazdem bezemisyjnym?

Jak podróżować z przyczepą kempingową? Jak się przygotować na taki wyjazd?

Pokój hotelowy z widokiem na jezioro i wraz z serią osobistych drobiazgów? Proszę bardzo! To jednak z zalet podróżowania z przyczepą kempingową. Sezon na takie wyjazdy właśnie w Polsce startuje. Warto zatem podpowiedzieć, jak kierowca może się do niego przygotować.

Wielkie zmiany dla kierowców w Gliwicach, Częstochowie i Tomaszowie Mazowieckim. Obejmą m.in. DTŚ

Rząd szykuje wielkie zmiany dla kierowców. Wyznaczył odcinki dróg w Gliwicach, Częstochowie i Tomaszowie Mazowieckim, które stracą status dróg krajowych. Nowelizacja, która wejdzie w życie 1 stycznia 2025 r., obejmuje m.in. legendarną Drogową Trasę Średnicową. Szlaki te wyjdą spod zarządu GDDKiA. Co to oznacza?

REKLAMA

Nowy zakład bieżnikowania opon w Polsce. Handlopex wykorzysta technologię Bridgestone

Handlopex uruchamia zakład bieżnikowania opon używanych w Kleszczelach. Ten każdego roku rocznie będzie produkował ok. 12 000 opon bieżnikowanych w technologii Bandag. Technologii Bandag, która została opracowana przez Bridgestone.

1,4 mld zł na autobusy z KPO. Nowy nabór dofinansuje nie tylko zakup autobusów elektrycznych

Ministerstwo infrastruktury ogłasza drugi nabór w konkursie autobusowym. Dostępna jest pula 1 403,5 mln zł. Za tą kwotę z KPO ma zostać sfinansowany zakup 372 autobusów. I nie muszą być one zeroemisyjne.

REKLAMA