Kategorie

Test Audi A3 Sportback e-tron

Tomasz Korniejew
Test Audi A3 Sportback e-tron
Tomasz Korniejew
Kompaktowa hybryda Audi - A3 e-tron, dysponuje mocą maksymalną 204 KM i rozpędza się od 0 do 100 km/h w 7,6 s. Producent obiecuje, że pojazd zużywa 1,5 l benzyny na 100 km. Mrzonki?

Mimo że jeszcze całkiem niedawno na rozwój technologii hybrydowej postawiła Toyota, a pozostali producenci głównie przyglądali się jej poczynaniom w tym zakresie, obecnie każdy chcący się liczyć producent samochodów ma w swojej ofercie przynajmniej jeden model hybrydowy.

Reklama

Także w tym przypadku, firmy motoryzacyjne starają się ze sobą konkurować modyfikując i ulepszając układy hybrydowe. Obecnie rozwiązań jest wiele, począwszy od najbardziej klasycznych układów łączących jednostkę elektryczną ze spalinową zasilaną benzyną i bezstopniową skrzynią biegów, poprzez działające na tej samej zasadzie systemy ale z technologią plug in (możliwość ładowania baterii z sieci), aż po układy przekazujące napęd na obie osie, również ze skrzyniami bezstopnowymi ale łączącymi np. silnik elektryczny napędzający tylną oś i silnik wysokoprężny napędzający przednią oś.

Audi, w modelu A3 Sportback e-tron zdecydowało się połączyć klasykę, czyli układ silnika benzynowego (w tym przypadku 1,4 TSI o mocy 150 KM) z silnikiem elektrycznym o mocy 100 KM, technologią Plug In oraz dwusprzęgłową, sześciobiegową zautomatyzowaną przekładnią e-Stronic.

Zobacz też: Test Audi Q3 2.0 TFSI 220 KM Quattro S tronic

Test Audi A3 Sportback e-tron - smaczki klasy Premium

Marki Premium zazwyczaj zdają sobie sprawę z tego, że od ich produktów potencjalni nabywcy oczekują czegoś więcej. Tym czymś więcej w przypadku Audi A3 e-tron jest np. świetny wygląd. Hybrydowy kompakt ze standardowymi siedemnastocalowymi obręczami kół, obniżonym zawieszeniem, spojlerem i dziarsko powyginanym przednim zderzakiem prezentuje się atrakcyjnie. Zwłaszcza, gdy jego kształt podkreśla wyrazisty czerwony kolor, a reflektory rozbłysną światłem LED.

Reklama

Jednak na tym nie koniec. Właściciel e-tron, zada szyku także wtedy, gdy podjedzie do miejskiej stacji ładowania samochodów elektrycznych i postanowi podłączyć swoje Audi do sieci. Gniazdo ładowania w A3, ukryte jest pod logiem producenta na grillu, a jego odchylanie jest niezwykle efektowne.

O tym, że mamy do czynienia z autem z napędem hybrydowym informują emblematy e-trone umieszczone na atrapie chłodnicy i pokrywie bagażnika. Poza tym, pojazd nie różni się niczym od klasycznej wersji A3 Sportback. Wymiary zewnętrzne są takie same.

Różnią się za to wymiary wewnętrzne, a konkretnie pojemność bagażnika. W hybrydzie przedział bagażowy ma objętość 280 l, czyli jest o 100 l mniejszy niż w klasycznej odmianie modelu.

Jest to wynik spotykany zazwyczaj w samochodach segmentu B, niemniej wystarczający dla pary do spakowania się na dłuższe wakacje. W przypadku wyjazdu we czwórkę przyda się boks dachowy.

Zobacz też: Test Audi TT 2.0 TFSI Quattro S tronic

Przedział pasażerski e-tron został wykończony na poziomie do którego przyzwyczaiło na Audi. Wysokiej jakości materiały idą w parze z precyzją montażu. Doskonałe są fotele – wygodne, z obszernymi siedziskami i odpowiednim profilem oparć.

Design kokpitu jest identyczny z tradycyjną odmianą modelu. Różnice widać w detalach. Na przykład w zestawie „zegarów”, w którym zamiast obrotomierza umieszczono wskaźnik pracy układu hybrydowego. A zamiast wskaźnika temperatury silnika wstawiono wskaźnik poziomu naładowania baterii.

Poza wspomnianą pojemnością bagażnika, nie zmieniła się obszerność wnętrza – z przodu miejsca jest pod dostatkiem. Z tyłu, wysokim pasażerom (powyżej 185 cm wzrostu) może doskwierać zbyt mała ilość miejsca w okolicach kolan.

Hybrydowe Audi już w podstawowej odmianie Attraction jest bogato wyposażone. Bez dopłaty nabywca otrzyma m.in. dwusprzęgłową skrzynię e-Stronic, tzw. komfortowy kluczyk – umożliwiający zbliżeniowe otwieranie i zamykanie drzwi, system Audi Drive Selekt z 4 trybami pracy, komputer pokładowy, radio MMI, czy automatyczną klimatyzację.

Zobacz też: Test Audi A1 Sportback 1.6 TDI 116 KM S-tronic

Według danych producenta, napęd Audi A3 e-tron składa się z turbodoładowanego silnika benzynowego o pojemności 1,4 l z serii TFSI rozwijającego moc maksymalną 150 KM przy 5000 obr./min. i maksymalny moment obrotowy 250 Nm w zakresie od 1500 do 3500 obr./min. oraz z silnika elektrycznego rozwijającego moc maksymalną 100 KM i maksymalny moment obrotowy 320 Nm. Przy czym moc systemowa całego układu to 204 KM, a maksymalny moment obrotowy to 350 Nm.

Umożliwia to rozpędzenie ważącej 1540 kg hybrydy od 0 do 100 km/h w 7,6 s.

Co więcej, producent deklaruje że samochód jest w stanie przejechać dystans do 50 km z wykorzystaniem jedynie energii elektrycznej. Może się też poruszać bez uruchamiania silnika spalinowego z prędkością do 130 km/h.

Rzeczywiście kompaktowe Audi to jedna z niewielu hybryd dostępnych na rynku, w których można się cieszyć z komfortu jazdy z wykorzystaniem tylko silnika elektrycznego w ruchu miejskim. Ustawiając tryb jazdy EV, jeżeli stopień naładowania baterii na to pozwoli, bez względu na to jak mocno wciśniemy pedał przyspieszania, auto będzie mknęło bezszelestnie do 130 km/h.

Niestety, przejechanie dystansu 50 km „na prądzie” w normalnej, miejskiej eksploatacji wydaje się nierealne. Byliśmy blisko deklarowanego zasięgu, ale przejechaliśmy 45 km.

Zobacz też: Test Audi A7 Sportback 3.0 TFSI facelifting: kropka nad i!

Gdy bateria zostanie rozładowana możemy ją naładować z gniazdka elektrycznego – trwa to od ok. 2 godzin w przypadku gdy użyjemy stacji ładowania bądź sieci przemysłowej lub do ok. 4 godzin, gdy używamy sieci domowej.

Możemy też przełączyć samochód w tryb Hybrid Charge i użyć silnika spalinowego do napędu pojazdu oraz jako generatora ładującego baterię. Akumulator będzie ładowany również z wykorzystaniem energii kinetycznej. Niestety w tym przypadku, zużycie paliwa znacząco wzrasta, co w zestawieniu ze zbiornikiem paliwa o pojemności 50 l, skutkuje znacznym ograniczeniem zasięgu. Według informacji producenta należy przejechać w tym trybie ok. 80 km (w trasie), by naładować w pełni rozładowany akumulator.

Pozostałe dwa tryby jazdy to Hybrid Auto, w którym komputer automatycznie steruje pracą układu wykorzystując cały potencjał napędu hybrydowego, oraz tryb Hybrid Hold - oszczędności energii elektrycznej, w którym komputer sterujący wykorzystuje silnik spalinowy, ale nie obciąża go ładowaniem akumulatora. Po prostu oszczędza zmagazynowaną energię do wykorzystania np. podczas przejazdu przez miasto.

Zobacz też: Test Audi A8 3.0 TDI 258 KM - komfort przede wszystkim

Test Audi A3 Sportback e-tron - 1,5 l na 100 km? To nie mrzonki

A jak Audi A3 e-tron radzi sobie na drodze? Jak na pojazd hybrydowy świetnie. Precyzyjny układ kierowniczy i tradycyjna przekładnia (zamiast bezstopniowej) sprawiają, że kierowca ma sporo frajdy. Zabawę za kierownicą poprawia dość sztywne zawieszenie. Ale na nierównej drodze nie jest już tak różowo. Hybryda jest cięższa o 180 kg od A3 z benzynowym silnikiem o mocy 180 KM, co przekłada się negatywnie na komfort tłumienia nierówności.

Ale to nie wszystko. Zwiększona masa i przesunięty środek ciężkości rodzą konsekwencje w postaci podsterowności podczas szybkiej jazdy po zakrętach. Hybrydowe Audi jeździ co prawda lepiej niż niejedno auto kompaktowe z tradycyjnym napędem, ale gorzej niż klasyczne odmiany A3.

Okazuje się, że deklarowane przez producenta zużycie paliwa na poziomie 1,5 l na 100 km jest możliwe do osiągnięcia. Jednak na krótkich, kilkunastokilometrowych odcinkach miejskich, na których w większości będziemy korzystać z w pełni naładowanego akumulatora. Z pewnością z tak niskiego zużycia paliwa będą się mogły cieszyć osoby, które mają możliwość ładowania samochodu z gniazdka także w miejscu pracy.

Pozostali użytkownicy, którzy będą korzystać z trybu automatycznego, będą się musieli liczyć ze zużyciem paliwa w ruchu miejskim na poziomie 5,8 l na 100 km. Podczas jazdy w trasie „Spalanie” wzrasta do około 6,3 l na 100 km.

Zobacz też: Test Audi Q3 2.0 TFSI quattro: jak działa napęd 4x4?

Test Audi A3 Sportback e-tron - podsumowanie

Audi A3 e-tron to oszczędne i dynamiczne auto. Jest świetnie wykończone, doskonale wygląda i jest bogato wyposażone. Ale, żeby w pełni efektywnie wykorzystać możliwości jego napędu (chodzi głównie o jazdę z wykorzystaniem silnika elektrycznego) trzeba mieć dostęp do odpowiedniej infrastruktury. Choćby miejsce do doładowania baterii w miejscu pracy. W Polskich warunkach to wciąż przywilej garstki pracujących.

A w przypadku, gdy nie będziemy mogli korzystać w pełni z potencjału niemieckiej hybrydy, musimy odpowiedzieć sobie na pytanie - na co łatwiej nam wydać pieniądze. Czy przeznaczyć 172 300 zł na wersję e-tron, czy może 134 000 zł na A3 z silnikiem 1.8 TFSI/180 KM z napędem quattro, zautomatyzowaną przekładnią S-tronic, które od 0 do 100 km/h przyspiesza w 6,8 s i ma o 100 l większy bagażnik?

Audi A3 Sportback e-tron - dane techniczne

Audi A3 Sportback e-tron 204 KM
Typ silnika benzynowy
Pojemność  1398 cm3
Układ cylindrów/zawory R4/16V
Maksymalna moc 150 KM/5000 obr./min.
Maksymalny moment obrotowy 250 Nm/1500-3500 obr./min.
Silnik elektryczny:
Maksymalna moc 100 KM
Maksymalny moment obrotowy 320 Nm
Napęd przedni
Skrzynia biegów aut. 6-biegń
Pojemność bagażnika 280 l
Wymiary (dł./szer./wys.) 431/178,5/142,5 cm
Rozstaw osi 263,6 cm
V-max 222 km/h
Przyspieszenie 0-100 km/h 7,6 s
Zużycie paliwa* 1,5 l/100 km
Cena od 172 300 zł
*średnie
Test Audi A3 Sportback e-tron
Tomasz Korniejew
Test Audi A3 Sportback e-tron
Tomasz Korniejew
Test Audi A3 Sportback e-tron
Tomasz Korniejew
Test Audi A3 Sportback e-tron
Tomasz Korniejew
Test Audi A3 Sportback e-tron
Tomasz Korniejew
Test Audi A3 Sportback e-tron
Audi
Audi A3 Sportback e-tron komputer
Audi
Audi A3 Sportback e-tron wnętrze
Audi
Test Audi A3 Sportback e-tron
Tomasz Korniejew
Test Audi A3 Sportback e-tron
Tomasz Korniejew
Test Audi A3 Sportback e-tron
Tomasz Korniejew
Test Audi A3 Sportback e-tron
Audi
Test Audi A3 Sportback e-tron
Audi
Test Audi A3 Sportback e-tron
Audi
Źródło: INFOR
Czy ten artykuł był przydatny?
tak
nie
Dziękujemy za powiadomienie
Jeśli nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania w tym artykule, powiedz jak możemy to poprawić.
UWAGA: Ten formularz nie służy wysyłaniu zgłoszeń . Wykorzystamy go aby poprawić artykuł.
Jeśli masz dodatkowe pytania prosimy o kontakt

Komentarze(0)

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code

    © Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

    Moto
    1 sty 2000
    19 cze 2021
    Zakres dat:
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail

    Audi RS e-tron GT: w 3,2 sek. do setki w elektryku! Pierwsza jazda.

    Audi e-tron GT choć jest elektryczny, powstaje w tej samej fabryce co R8. Choć nie emituje spalin, generuje potężną ilość emocji.

    Zastaw rejestrowy na pojeździe. Czym jest i kiedy jest wpisywany?

    Zastaw rejestrowy na pojeździe. Czyli dziś opowiemy o tym, czemu pojawia się taka adnotacja w dokumentach pojazdu i jak się jej pozbyć.

    Nadanie nowego numeru VIN. Na czym polega?

    Nadanie nowego numeru VIN może być konieczne po poważnej modyfikacji pojazdu. jak przeprowadzić procedurę zgodnie z przepisami?

    Wydanie dowodu rejestracyjnego zatrzymanego przez Policje

    Wydanie dowodu rejestracyjnego zatrzymanego przez Policje. Czyli jak odzyskać dokumenty pojazdu po kontroli funkcjonariuszy?

    Status PKK: nieprawidłowe dane. Co to oznacza?

    Status PKK: nieprawidłowe dane. Co oznacza taki komunikat pojawiający się w systemie info-car.pl? Kandydat na kierowcę nie ma się co martwić.

    Mitsubishi L200 po tuningu. Po fabrycznym tuningu!

    Mitsubishi L200 świetnie radzi sobie w terenie. Ma jednak pewną słabość. 150 koni to niezbyt dużo. Na szczęście Japończycy mogą coś na to poradzić.

    Zdjęcie samochodu z rejestracją nie narusza RODO

    Zdjęcie samochodu z rejestracją spokojnie można publikować. Powód? Numer rejestracyjny pojazdu nie stanowi danych osobowych.

    Cupra Ateca [TEST]: w 4,9 sek. do setki w... rodzinnym SUV-ie

    Cupra Ateca choć ma typowo rodzinne ubranie, oferuje kierowcy aż 300 koni. Czy takie połączenie sprawdza się na drodze?

    Jak sprawdzić numer PKK? Kierowcę czeka wizyta w urzędzie...

    Jak sprawdzić numer PKK? Niestety, ale ustawodawca nie przewidział możliwości sprawdzenia online. To oznacza, że kierowca musi zawitać w urzędzie.

    Wniosek o dokonanie adnotacji w dowodzie rejestracyjnym

    Wniosek o dokonanie adnotacji w dowodzie rejestracyjnym: jak wygląda, jakie dokumenty do niego dołączyć i ile kosztuje załatwienie sprawy?

    Ile czasu jest ważny numer PKK?

    Ile czasu jest ważny numer PKK? To pytanie, które mogą zadać kandydaci na kierowców. A więc? Postaramy się odpowiedzieć na nie w naszym materiale.

    Fabryczny gaz nie wbity w dowód. Co to oznacza?

    Fabryczny gaz nie wbity w dowód tworzy poważny problem dla kierowcy. Powód? Samochód nie przejdzie przeglądu technicznego!

    Nowy Lexus NX. Wygląda jak stary, ale jest nowy i ma plug-ina

    Nowy Lexus NX został oficjalnie zaprezentowany. Druga odsłona SUV-a segmentu D zdaniem producenta otrzymała aż 95 proc. nowych komponentów.

    Jak założyć PKK przez internet?

    Jak założyć PKK przez internet? Wystarczy że kandydat na kierowcę odwiedzi rządową stronę i po wypełnieniu zatwierdzi wniosek profilem zaufanym.

    Jak usunąć wpis taxi z dowodu? Czy się da?

    Jak usunąć wpis taxi z dowodu rejestracyjnego pojazdu? No i tu pojawia się pewien problem. Bo przepisy mówią nie o usunięciu, a raczej wykreśleniu.

    Gaz nie wbity w dowód: jak zalegalizować LPG w aucie?

    Gaz nie wbity w dowód? Jak zalegalizować obecność instalacji LPG w aucie? Błąd podczas montażu będzie kosztować kierowcę trochę... czasu!

    Mandat za brak wbitego haka. Ile wynosi?

    Mandat za brak wbitego haka: czy policjant może ukarać kierowcę grzywną? Jakie jeszcze konsekwencje oznacza brak haka w dowodzie rejestracyjnym?

    Test: Skoda Octavia Plug-in - nie świetna, ale zaskakująco dobra!

    Skoda Octavia plug-in nie jest idealna. Mimo wszystko test zakończyłem z uśmiechem na twarzy. Powód? Nie tylko hybrydy z Japonii są oszczędne!

    Volkswagen Polo 2021: częściowa autonomia jazdy to nowość!

    Volkswagen Polo 2021 jest oferowany z systemem IQ.Drive Travel Assist. Częściowa autonomia jazdy jest nowością w segmencie B.

    Samochód elektryczny: cena może czynić cuda?

    Samochód elektryczny: cena może sprawić, że elektryka kupiłby każdy Polak. Jaka jednak musiałaby być ta cena? Taka sama jak w spalinowcach.

    Zgłoszenie nabycia pojazdu: gdzie złożyć wniosek? W miejscu...

    Zgłoszenie nabycia pojazdu: gdzie złożyć wniosek? Ministerstwo Infrastruktury nie ma wątpliwości - zgłoszenie składa się w miejscu zamieszkania.

    Dożywotni zakaz prowadzenia pojazdów jest legalny?

    Dożywotni zakaz prowadzenia pojazdów jest legalny? Do Trybunały Konstytucyjnego wpłynęła właśnie skarga. Jaka będzie decyzja?

    Jak wygląda rejestracja nowego samochodu z salonu 2021?

    Jak wygląda rejestracja nowego samochodu z salonu w 2021 roku? Teraz salon dealerski może zarejestrować pojazd online. Jak wygląda procedura?

    Opel Astra 2022. Tak będzie wyglądać Astra L!

    Opel Astra 2022 pokazuje pierwsze szczegóły stylistyczne. Co zwraca uwagę? Astra L otrzyma przedni pas w stylu nowej Mokki i wirtualny kokpit.

    Zasady korzystania z hulajnogi elektrycznej

    Zasady korzystania z hulajnogi elektrycznej. Czyli dziś opowiemy o tym, o czym po 20 maja 2021 roku muszą pamiętać kierowcy tego typu pojazdów.