Kategorie

Test Abarth 595 Turismo 1.4 T-Jet 160 KM

Tomasz Korniejew
Test Abarth 595 Turismo
Test Abarth 595 Turismo
Tomasz Korniejew
Abarth 595 Turismo to samochód, który przywodzi na myśl najlepszy okres w dziejach włoskiej motoryzacji i jest dowodem na to, że duch wielkich motoryzacyjnych marek nie zginął!

Siła rażenia Abartha tkwi w dużej dawce emocji, która jest skumulowana w tym miejskim samochodzie. Zbudowany na bazie Fiata 500 odwołuje się do najlepszego okresu w historii włoskiej motoryzacji.

Abarth 500, zwłaszcza w wersji 595 Turismo łączy w sobie doskonałe proporcje i dopełniające całości detale. Obniżony prześwit, siedemnastocalowe obręcze kół ze stopów lekkich, poszerzone błotniki, dwie końcówki układu wydechowego wyprowadzone po bokach tylnego zderzaka sprawiają, że włoska konstrukcja prezentuje się świetnie. Uwagę przyciągają detale. Biksenonowe reflektory (dostępne w opcji za 3500 zł), perłowy lakier (koszt 3000 zł), czy metalowe emblematy z logiem producenta dodają nadwoziu zniewalającego uroku. W efekcie mało kto potrafi przejść obok recenzowanego egzemplarza obojętnie.

Zobacz też: Test Abarth 500C: w dobrym stylu

Test Abarth 595 Turismo 1.4 T-Jet 160 KM – zaglądają przez szybę

Reklama

Pamiętacie, jak kiedyś dzieci (i sporo dorosłych) zaglądały przez szybę każdego ciekawego samochodu zaparkowanego przy ulicy, żeby m.in. sprawdzić „ile ma na liczniku”? Właśnie. Kto dziś zagląda do samochodów przez szybę? Praktycznie nikt. Oprócz osób przechadzających się obok zaparkowanego Abartha 500.

Widok „przyklejonych do szyb” zarówno dzieci, jak i seniorów przywoływał na myśl obrazki z lat 60., 70. i 80., kiedy to zaparkowane na ulicy włoskie Fiaty i Abarthy wywoływały podobne zainteresowanie przechodniów. Pod tym względem usportowiona „Pięćsetka” wzbudza dokładnie takie same emocje, jak jej pierwowzór powstały w latach 50. XX w.

Zobacz też: Test Abarth 500 Esseesse: po prostu „wariat”

A we wnętrzu jest na co popatrzeć, bo przedział pasażerski Abartha co prawda nie jest zbyt funkcjonalny, ale wygląda doskonale.

Przeniesiona z Fiata 500 tablica przyrządów jest pełna gustownych detali. Od niedawna w miejscu analogowego prędkościomierza umieszczono kolorowy siedmiocalowy wyświetlacz TFT (w Abarth jest wyposażeniem standardowym), na którym prezentowane są informacje m.in. z komputera pokładowego. Całość jest czytelniejsza od wersji ze wskazówką.

Reklama

Jednak przy okazji niedawnego liftingu nie pozbyto się największej wady wnętrza „Pięćsetki”. Dziwnej pozycji za kierownicą. Do wysoko umieszczonego nad podłogą siedziska sportowego fotela i wymuszonej przez to pozycji da się przywyknąć dopiero po kilku dniach obcowania z pojazdem. Co więcej, kierownica Abartha jest umieszczona dość wysoko, co również nie jest zbyt wygodne.

Ale najbardziej irytującym detalem jest wysoko umieszczony pedał gazu. W efekcie po długiej jeździe Fiatem 500 lub Abarthem 500 czuć, że stopie należy się odpoczynek od ciągłego utrzymywania jej w nienaturalnej pozycji.

Na tylnej kanapie miejsca jest sporo. Co prawda trudno się tam wsiada i trudno się stamtąd wysiada, ale zmieszczą się tam bez problemu osoby o wzroście ok. 180 cm.

Bagażnik ma skromną objętość 185 l. Jego kształt sprawia, że trudno tam zapakować sztywne walizki. Ale za to dwie skórzane, stylowe torby zmieszczą się bez problemu. Nawet te w największym rozmiarze.

Zobacz też: Abarth Punto Evo: powrót króla skorpiona

Test Abarth 595 Turismo 1.4 T-Jet 160 KM – klasyka gatunku

Abartha 595 Turismo napędza benzynowy, turbodoładowany silnik o pojemności 1,4 l, który rozwija moc maksymalną 160 KM przy 5500 obr./min. oraz maksymalny moment obrotowy 230 Nm przy 3000 obr./min.

Według danych producenta ważące 1110 kg auto rozpędza się od 0 do 100 km/h w 7,4 s i może pojechać z maksymalną prędkością 211 km/h.

Charakterystyka układu napędowego sprawia, że emocje towarzyszące prowadzeniu Abartha są o wiele większe niż sugerowałyby to dane techniczne.

Auto to prawdziwy street fighter, pogromca miejskich ulic, którego żywiołem są sprinty od świateł do świateł i przejażdżki po podmiejskich krętych drogach.

Bo nie trzeba się rozpędzać do wysokich prędkości, by w Abarcie poczuć dreszcze emocji na plecach.

Zobacz też: Test Audi A1 Sportback 1.6 TDI 116 KM S-tronic

Poniżej 2000 obr./min. auto porusza się sprawnie, ale nieco ospale. Prawdziwego „kopa” dostaje, gdy wskazówka obrotomierza przekroczy wartość 2500 obr./min. A im wędruje wyżej, tym auto przyspiesza żwawiej, a do uszu kierowcy dochodzi donośniejszy i rasowo sportowy dźwięk wydechu.

Zabawę znacznie poprawia wciśnięcie przycisku sport na desce rozdzielczej. Sprawia on, że silnik staje się wyraźnie czulszy na wciskanie gazu, a układ kierowniczy sztywniejszy.

Abarth prowadzi się świetnie. Twarde i proste konstrukcyjnie zawieszenie w połączeniu z elektroniczną szperą utrzymują pojazd w ryzach podczas bardzo dynamicznej jazdy po zakrętach. I to bez względu na to, czy akurat poruszamy się po równiej, czy pełnej niedoskonałości nawierzchni. Choć trzeba przyznać, że jazda opisywaną wersją Abartha po nierównościach to droga przez mękę. Krótki rozstaw osi oraz twardo zestrojone zawieszenie bezlitośnie przenoszą wszelkiego rodzaju drgania kół do przedziału pasażerskiego.

W jeździe po autostradzie przeszkadzają za to pięciobiegowa skrzynia biegów i brak dostępności tempomatu. Szósty bieg pozwoliłby na zredukowanie obrotów silnika, co przełożyłoby się na obniżenie poziomu głośności w przedziale pasażerskim. Z kolei tempomat pozwoliłby na ułożenie stopy w wygodnej pozycji podczas wielogodzinnych podróży.

Abarth 595 nieźle wypada pod względem zużycia paliwa. Co prawda w ruchu miejskim średnio „spala” około 9 l na 100 km ale w trasie bez trudu można osiągnąć wynik zużycia paliwa na poziomie 6,8 (jadąc z prędkością ok. 110 km/h) lub 7,2 jadąc z prędkością ok. 140 km/h. Średnio 160 konny maluch zużywał 7,5 l benzyny na 100 km.

Szkoda tylko, że producent wyposażył pojazd w mikroskopijny bak paliwa. 35 l znacznie ogranicza możliwy do przejechania dystans, co jest mankamentem podczas wakacyjnych wyjazdów.

Zobacz też: Test Mini Cooper SD 5d 170 KM Step tronic

Podsumowanie - gdyby nie ta cena

160 konny Abarth 500 jest najlepszym dowodem na to, że firmy motoryzacyjne pamiętają o swoim dziedzictwie. To spadkobierca legendy. Powstał po to, by cieszyć kierowcę. Jest szybki, piękny ale nie pozbawiony wad. W zasadzie sprawdzi się tylko w mieście, bo jazda nim w trasie jest uciążliwa. Z kolei podczas codziennych przejażdżek po miejskich ulicach daje się we znaki zbyt twarde zawieszenie i zbyt duży promień skrętu. A mimo to jest wiele osób, które chciałyby móc podróżować nim na co dzień.

Bo mały Abarth ma styl. W dobie bezdusznych samochodów przypomina o wspaniałych czasach, w których samochody projektowano z dbałością o detale, tak by jazda nimi dawała wiele frajdy.

Mimo to, nie będziemy często widywać Abarthów 595 na ulicach miast. Zgodnie z cennikiem, 160 konna wersja 595 kosztuje 89 900 zł. Dokładając do tego reflektory biksenonowe (3000 zł), przednie światła przeciwmgielne (800 zł), czujniki parkowania (1000 zł), czy lepszy zestaw audio (1700 zł), otrzymamy kwotę 96 400 zł. Patrząc na cenniki konkurencji – za kwotę 91 200 zł możemy kupić Alfę Romeo MiTo QV o mocy 170 KM, za 83 900 zł możemy kupić Citroena DS3 z silnikiem o mocy 163 KM (od 0 do 100 km/h przyspiesza w 7,5 s), czy za 74 650 zł możemy stać się właścicielami 182 konnej Fiesty ST, która „setkę” osiąga po 6,9 s.

Biorąc powyższe pod uwagę nie można się oprzeć wrażeniu, że osoby odpowiedzialne za politykę cenową w koncernie FIAT tym razem przesadziły. Choć, kto wie, są rzeczy których nie przelicza się na pieniądze.

Zobacz też: Test Citroen DS3 1.6 THP 156 KM

Abarth 595 Turismo 1.4 T-Jet 160 KM – dane techniczne

Abarth 500 1.4 T-Jet/160 KM 595 Turismo
Typ silnika benzynowy/turbo
Pojemność  1368 cm3
Układ cylindrów/zawory R4/16V
Maksymalna moc 160 KM/5750 obr./min.
Maksymalny moment obrotowy 230 Nm/3000 obr./min.
Napęd przedni
Skrzynia biegów man. 5-bieg.
Pojemność bagażnika 185/625 l
Wymiary (dł./szer./wys.) 365,7/162,7/148,8 cm
Rozstaw osi 230 cm
V-max 211 km/h
Przyspieszenie 0-100 km/h 7,4 s
Zużycie paliwa* 8,5/5,4/6,5 l/100 km
Cena od 89 900 zł
*miasto/trasa/cykl mieszany
Chcesz dowiedzieć się więcej, sięgnij po nasze publikacje
KOMPLET: VAT zmiany od 1 lipca 2021 + JPK_VAT +  VAT w e-commerce
KOMPLET: VAT zmiany od 1 lipca 2021 + JPK_VAT + VAT w e-commerce
Tylko teraz
99,00 zł
119,70
Przejdź do sklepu
Test Abarth 595 Turismo
Tomasz Korniejew
Test Abarth 595 Turismo
Tomasz Korniejew
Test Abarth 595 Turismo
Tomasz Korniejew
Test Abarth 595 Turismo
Tomasz Korniejew
Test Abarth 595 Turismo
Tomasz Korniejew
Test Abarth 595 Turismo
Test Abarth 595 Turismo
Test Abarth 595 Turismo
Test Abarth 595 Turismo
Tomasz Korniejew
Test Abarth 595 Turismo
Tomasz Korniejew
Źródło: INFOR
Czy ten artykuł był przydatny?
tak
nie
Dziękujemy za powiadomienie
Jeśli nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania w tym artykule, powiedz jak możemy to poprawić.
UWAGA: Ten formularz nie służy wysyłaniu zgłoszeń . Wykorzystamy go aby poprawić artykuł.
Jeśli masz dodatkowe pytania prosimy o kontakt

Komentarze(0)

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code

    © Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

    Moto
    1 sty 2000
    6 sie 2021
    Zakres dat:
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail

    Niebieska kontrolka temperatury. Co oznacza?

    Niebieska kontrolka temperatury pojawia się na tablicy zegarów części samochodów. Jaką informację przekazuje kierowcy?

    Migająca kontrolka płynu chłodniczego. Co oznacza?

    Migająca kontrolka płynu chłodniczego nie stanowi najlepszego sygnału. Może bowiem oznaczać, że silnik w aucie przegrzewa się.

    Rynek motoryzacyjny w Polsce. 5 razy więcej aut przez 30 lat

    Rynek motoryzacyjny w Polsce rozwija się. Ostatnie 30 lat minęło pod znakiem 5-krotnego wzrostu ilości samochodów i wzrostu długości dróg.

    Letnie rekordy wypadków drogowych. Jak jeździć, by uniknąć wypadku?

    Wypadki. Połowa wakacji za nami. W ubiegłym roku to właśnie sierpień był miesiącem z niechlubnym rekordem największej liczby wypadków. W tym roku w pierwszej połowie letniego sezonu urlopowego liczba zgłoszonych w ramach assistance spraw była wyższa niż w analogicznym okresie ubiegłego roku. Czy w 2021 r. idziemy na kolejny rekord? Jak jeździć, by uniknąć wypadku?

    Check engine: LPG winne pojawienia się kontrolki?

    Check engine: LPG może powodować świecenie się błędu? W niektórych przypadkach tak. To jednak nie wina instalacji, a na ogół gazownika lub usterki.

    Cennik Lexusa NX startuje od 200 tys. zł

    Cennik Lexusa NX został przygotowany dla polskiego rynku. Za bazową wersję hybrydową trzeba zapłacić co najmniej 200 tys. zł.

    Check engine: czy można jeździć?

    Check engine: czy można jeździć? Czasami tak, a czasami nie. To wszystko zależy od tego czy pojawieniu się kontrolki towarzyszą dodatkowe objawy.

    Kontrolka silnika: co oznacza?

    Kontrolka silnika: co oznacza? Jej zaświecenie się w czasie jazdy bez wątpienia stanowi ważny sygnał. Ale czy zawsze dalszą podróż należy przerwać?

    Wibracje w samochodzie: skąd się biorą?

    Wibracje w samochodzie, czyli dziś opowiemy o tym, skąd się biorą drgania w kabinie w czasie jazdy. A najczęstszym ich powodem są... opony!

    Przyczyny wypadków na autostradzie. Co mówią statystyki?

    Przyczyny wypadków na autostradzie? Dziś przyjrzymy się statystykom z polskich dróg. Na jakie nieprawidłowe zachowania kierowców wskazują?

    Nowy Peugeot 308 SW w Polsce. Znamy cennik francuskiego kombi!

    Nowy Peugeot 308 SW oficjalnie pojawił się w Polsce. Znamy cennik auta. Za francuskie kombi trzeba zapłacić co najmniej 91 800 zł.

    Volkswagen Passat GTE: test niemieckiej hybrydy plug-in

    Volkswagen Passat GTE ma przestronną kabinę i duży bagażnik. Czy rodzinne nadwozie uzupełnione hybrydą plug-in sprawdza się w praktyce?

    Kredyt na samochód. Jaki wybrać i czym się różnią?

    Kredyt na samochód, czyli kredyt gotówkowy, kredyt samochodowy i leasing konsumencki. Która forma jest najlepsza?

    Bezpieczne wakacje 2021: o czym pamiętać?

    Bezpieczne wakacje 2021 to pojęcie, o którym w tym roku Policja powtarza do znudzenia. Te zasady naprawdę warto jednak przyswoić. Jak brzmią?

    e-Bilety Morskie Oko. Rezerwacja lub nie zaparkujesz!

    e-Bilety Morskie Oko - to jedyny sposób, aby w najbliższych dniach zostawić auto w Palenicy Białczańskiej. Muszą o tym wiedzieć odwiedzający TPN.

    Volkswagen Taigo: Niemcy stawiają na SUV-a coupe

    Volkswagen Taigo to nowa propozycja w ofercie marki w Europie. Czym jest Taigo? To tak naprawdę model T-Cross, jednak w wersji coupe.

    Test: Peugeot 508 SW PSE, czyli francuskie AMG w akcji

    Test: Peugeot 508 PSE, czyli napęd na cztery koła, 360 koni mechanicznych i hybryda plug-in. W skrócie francuskie AMG spisało się na medal.

    Ile lat wstecz sprawdza UFG?

    Ile lat wstecz sprawdza UFG? Czyli za ile lat kierowca może otrzymać karę za brak ubezpieczenia OC? Postanowiliśmy to sprawdzić.

    Jak uniknąć regresu ubezpieczeniowego?

    Jak uniknąć regresu ubezpieczeniowego? Jest kilka zasad, o których kierowca powinien pamiętać podczas zdarzenia drogowego. Dziś je przypomnimy.

    Bezpieczny zakup samochodu używanego: co oznacza?

    Bezpieczny zakup samochodu używanego nie zawsze jest łatwy. Szczególnie że sprzedający ukrywają informacje, a kupujący mają ograniczone zaufanie.

    Wyższe grzywny za wykroczenia drogowe

    Podwyższenie maksymalnej wysokości grzywny za wykroczenia drogowe do 30 tys. zł zakłada projekt nowelizacji Prawa o ruchu drogowym, przyjęty przez rząd.

    Najpopularniejsze rodzaje napędów [NOWE DANE]

    Stowarzyszenie ACEA opublikowało najświeższe dane na temat najpopularniejszych rodzajów napędów. Jakie samochody wybierają kierowcy w Polsce?

    Emisja CO2: samochody coraz bardziej eko! Hybrydy szczególnie

    Emisja CO2: samochody w zeszłym roku wyemitowały aż o 12 proc. mniej dwutlenku węgla. I co ciekawe, metodą do osiągnięcia celu okazały się hybrydy.

    Nowy DS 4 jest już w Polsce. Ile kosztuje francuska awangarda?

    Nowy DS 4 został oficjalnie pokazany w Polsce. Na razie nad Wisłę dotarły wyłącznie wersje pokazowe. Już dziś poznaliśmy jednak cennik auta.

    Likwidacja szkody z polis upadłych zakładów ubezpieczeń

    Likwidacja szkody z polis upadłych zakładów ubezpieczeń: Kto wypłaca pieniądze? Na czym polega? O czym pamiętać? O tym wszystkim opowiemy dziś.