REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Test Skoda Superb Outdoor 2.0 TDI/140 KM 4x4 man.

Tomasz Korniejew

REKLAMA

REKLAMA

Skoda Superb w wersji Outodoor wygląda na pojazd, którego kierowca nie musi obawiać się wysokich krawężników. Czy ta oryginalna wersja Superba może być alternatywą dla kompaktowych SUV-ów?

Spoglądając na wygląd zewnętrzny Skody Superb Outdoor nie można mieć wątpliwości, że ten pojazd „nie boi” się wycieczek po gruntowych i niezbyt równych drogach. Poważnie wyglądające osłony zderzaków, osłony nadkoli i progów, a także listwy ochronne pod tylnym zderzakiem i po bokach, sprawiają, że kierowca może poczuć się pewniej podczas forsowania krawężników.

REKLAMA

Jednak sprawdzenie danych technicznych modelu powoduje, że można stracić impet w fantazjowaniu o możliwościach Superba Outdoor. Przede wszystkim samochód nie ma zwiększonego prześwitu, a napęd na obie osie (Haldex) jest wyposażeniem opcjonalnym kosztującym ok. 9000 zł. Jest zatem możliwość (to nie żart) zostania posiadaczem groźnie wyglądającego Superba z plastikowymi osłonami i napędem na przednią oś, z prześwitem takim samym, jak w przypadku klasycznej odmiany Superba kombi.

REKLAMA

Nie oznacza to jednak, że jedyną „bronią” Superba Outdoor do walki na gruntowych drogach i w zaspach śnieżnych jest napęd na obie osie. Warto dokupić za 600 zł Pakiet na bezdroża obejmujący dodatkową osłonę silnika, osłonę cięgna hamulca ręcznego, osłonę przewodów hamulcowych, osłony wahaczy tylnego zawieszenia oraz specjalny zestaw amortyzacyjny.  Dzięki tym dodatkom kierowca Superba Outdoor 4x4 może z większą odwagą zjeżdżać z asfaltowych ścieżek, czy forsować śnieżne zaspy.

Z drugiej strony, fakt że za 900 zł można wyposażyć Superba Outdoor w sportowe zawieszenie rozwiewa wszelkie wątpliwości odnośnie wyobrażeń producenta na temat przeznaczenia tego modelu.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz też: Test Volkswagen Passat Alltrack: lepszy niż SUV?

Test Skoda Superb Outdoor 2.0 TDI/140 KM 4x4 man. – wnętrze

Przedział pasażerski Superba Outdoor nie różni się niczym od tradycyjnych odmian modelu. Znajdziemy tu tę samą ergonomicznie rozplanowaną i przejrzystą tablicę przyrządów. Jednak biorąc pod uwagę fakt, że na rynek wjeżdża nowa generacja Skody Superb, kokpit Outdoora wydaje się już trącić myszką. Przydałby się np. większy wyświetlacz o wysokiej rozdzielczości.

Za to wciąż broni się jakość spasowania poszczególnych elementów oraz jakość materiałów wykończeniowych. Dodatkowo, niezaprzeczalnie, Superb wciąż oszałamia swoją podstawową zaletą – przepastnym wnętrzem.

REKLAMA

I choć w przedniej części kabiny, zajmując miejsce na fotelu kierowcy trzeba chwilę poświęcić na znalezienie optymalnej pozycji (odpowiednio wymanewrować odległością siedziska od pedałów w stosunku do ustawienia koła kierownicy), nawet wysocy pasażerowie będą pod wrażeniem obszerności foteli oraz dostępną przestrzenią. Co więcej – osoby, które mają lęk przestrzeni niech lepiej nie spoglądają do tyłu, bo z pewnością zakręci im się w głowie.

Trudno nie czuć zaskoczenia, gdy zasiadając na tylnej kanapie Skody można swobodnie założyć nogę na nogę, a na podłodze oprzeć stopy o wygodne podnóżki. Przy okazji za plecami podróżujących z tyłu pasażerów znajduje się bagażnik o pojemności 633 l.

Szkoda tylko, że kanapa Superba jest trochę zbyt wąska, by wygodnie usiadły na niej trzy dorosłe osoby.

Zobacz też: Test Skoda Octavia 4x4 kombi: uniwersalna maszyna

Test Skoda Superb Outdoor 2.0 TDI/140 KM 4x4 man. – napęd/układ jezdny

Do redakcyjnej recenzji trafił Superb Outdoor z napędem na obie osie, napędzany przez wysokoprężny silnik o pojemności 2 l, rozwijający moc maksymalną 140 KM przy 4200 obr./min. oraz maksymalny moment obrotowy 320 Nm w zakresie od 1750 do 2500 obr./min.

Według danych producenta ważące 1556 kg kombi rozpędza się od 0 do 100 km/h w 10,4 s, co należy uznać za wynik niepowalający. Niemniej, mimo przeciętnej dynamiki recenzowanym Superbem jeździ się bardzo przyjemnie.

Zmodyfikowane ustawienie amortyzatorów (w opcjonalnym pakiecie na bezdroża) sprawia, że duża Skoda przemiesza się po wszelkiego rodzaju nierównościach nawierzchni niczym poduszkowiec, zachowując przy tym pożądaną podczas jazdy po zakrętach odpowiednią sztywność nadwozia.

Pasażerów, ucieszy również dobre wyciszenie przedziału pasażerskiego, a kierującego umiarkowany apetyt na paliwo. Podczas jazdy z prędkością autostradową opisywany pojazd zużywał około 6,8 l oleju napędowego na 100 km. Z kolei podczas jazdy w warunkach miejskich, zużycie paliwa wzrosło do 7,5 l na 100 km. Biorąc pod uwagę wielkość samochodu i napęd na obie osie to świetne wyniki.

W konstrukcji Superba Outdoor zastosowano typ napędu na obie osie wykorzystujący sprzęgło Haldex, w którym komputer steruje przekazywaniem momentu obrotowego pomiędzy osiami w razie uślizgu, któregoś z kół. Mechanizm działa sprawnie i zwiększa możliwości Skody w starciach z zaspami, czy błotnistymi drogami gruntowymi.

Zobacz też: Test Peugeot 508 1.6 THP 165 KM sedan

Test Skoda Superb Outdoor 2.0 TDI/140 KM 4x4 man. – podsumowanie

Największą wadą Superba Outdoor jest jego cena. Za najtańszy egzemplarz z napędem na jedną oś z benzynowym silnikiem 1.4 TSI/125 KM trzeba zapłacić 105 350 zł. Z kolei wersja z napędem 4x4 i silnikiem wysokoprężnym 2.0 TDI/140 KM kosztuje 129 350 zł. To o niespełna 25 tys. zł drożej od podstawowej odmiany tradycyjnego Superba kombi z tym samym silnikiem i tym samym napędem na obie osie.

Mimo to, wersja Outdoor może być łakomym kąskiem dla wielu potencjalnych klientów. Z jednej strony dlatego, że prezentuje się dużo atrakcyjniej niż „zwykły” Superb kombi, a przy tym zachowała wszystkie jego zalety dotyczące przestronności, a jest nawet bardziej komfortowa (opcjonalny nastaw amortyzatorów). Z drugiej, że mimo braku zwiększonego prześwitu dodatkowe osłony sprawiają, że staje się bardziej funkcjonalna dla użytkowników korzystających na co dzień z dróg gruntowych (jest dużo odporniejsza na przytarcia podwoziem). Nie jest natomiast pełnowartościową alternatywą dla pojazdów typu SUV.

Zobacz też: Test Nissan Qashqai 1.2 DIG-T 115 KM

Skoda Superb Outdoor 2.0 TDI/140 KM 4x4 man. - dane techniczne

Skoda Superb Kombi Outdoor 2.0 TDI 140 KM 4x4 man.
Typ silnika turbodiesel
Pojemność  1968 cm3
Układ cylindrów/zawory R4/16V
Maksymalna moc 140 KM/4200 obr./min.
Maksymalny moment obrotowy 320 Nm/1750-2500 obr./min.
Napęd 4x4
Skrzynia biegów man. 6-bieg.
Pojemność bagażnika 633/1865 l
Wymiary (dł./szer./wys.) 483,3/181,7/151 cm
Rozstaw osi 276,1 cm
V-max 208 km/h
Przyspieszenie 0-100 km/h 10,4 s
Zużycie paliwa* 6,6/4,6/5,3 l/100 km
Cena od 129 350 zł (122 350 zł w promocji)
*miasto/trasa/cykl mieszany
Test Skoda Superb Outdoor 2.0 TDI/140 KM 4x4 man.
Skoda
Test Skoda Superb Outdoor 2.0 TDI/140 KM 4x4 man.
Skoda
Test Skoda Superb Outdoor 2.0 TDI/140 KM 4x4 man.
Skoda
Test Skoda Superb Outdoor 2.0 TDI/140 KM 4x4 man.
Skoda
Test Skoda Superb Outdoor 2.0 TDI/140 KM 4x4 man.
Skoda
Test Skoda Superb Outdoor 2.0 TDI/140 KM 4x4 man.
Skoda
Test Skoda Superb Outdoor 2.0 TDI/140 KM 4x4 man.
Skoda
Test Skoda Superb Outdoor 2.0 TDI/140 KM 4x4 man.
Skoda
Test Skoda Superb Outdoor 2.0 TDI/140 KM 4x4 man.
Skoda
Test Skoda Superb Outdoor 2.0 TDI/140 KM 4x4 man.
Skoda
Test Skoda Superb Outdoor 2.0 TDI/140 KM 4x4 man.
Skoda
Test Skoda Superb Outdoor 2.0 TDI/140 KM 4x4 man.
Skoda
Test Skoda Superb Outdoor 2.0 TDI/140 KM 4x4 man.
Skoda
Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
To już pewne: samochód zarejestrujesz przez Internet, koniec z kolejką w urzędzie po tablice. Znamy termin

Samych tablic rejestracyjnych jeszcze z sieci nie ściągniemy – choć kto wie, może za jakiś czas będzie można je wydrukować techniką 3D albo zmienią się przepisy i auta dopuszczone do ruchu będą inaczej znakowane niż formie tablic – ale wkrótce formalności związane z rejestracją załatwimy sami przez Internet. Teraz to jest możliwe tylko jeśli upoważnimy do tego dealera w salonie – i to nie każdego.

Zguba w Uberze. Co zostawiają pasażerowie? I jak odzyskać pozostawiony przedmiot?

Zguby w Uberze bywają naprawdę nietypowe. Przykład? W 2023 r. w taksówce znaleziona została np. sztuczna szczęka. Całe szczęście przedmioty pozostawione podczas przejazdu łatwo odzyskać. Pomaga w tym aplikacja.

Drogowa kumulacja na Śląsku. Pijany kierowca z potrójnym zakazem prowadzenia i poszukiwany w jednym aucie

Myśleliście, że nic już was nie zdziwi? No to przeczytajcie tę historię. Policjanci z będzińskiej drogówki zatrzymali do kontroli drogowej Opla. Jak się okazało, jego kierowca był pijany. I miał potrójny zakaz prowadzenia. A to dopiero początek czarnej serii.

Jak sprawdzić kontrahenta w branży TSL?

Podstawą każdej współpracy biznesowej jest zaufanie. A nic tak nie wzmaga jego poziomu, jak... kontrola i wcześniejsze sprawdzenie kontrahenta. Jak zweryfikować partnerów z branży TSL? To ważne pytanie, aby nie dać się złapać w oszustwo "na zlecenie transportowe".

REKLAMA

Dłuższa trasa elektrykiem: ładowanie auta przestaje być problemem bo sieć stacji zaczyna się pokrywać z siecią Biedronki

Wkrótce ruszając w dalszą trasę samochodem elektrycznym i szykując plan podróży łatwiej będzie wybrać market Biedronki na trasie na przerwę połączoną z ładowaniem auta niż przeglądać samą sieć dostępnych stacji ładowania. Biedronka we współpracy z firmą Powerdot stara się w szczególności wypełniać nowymi stacjami ładowania wszelkie białe plamy polskiej elektromobilności.

Blisko milion pasażerów. Tylu w 2023 r. przewiozły wąskotorówki. Nie wiedzieliście, że takie pociągi jeszcze jeżdżą?

Koleje wąskotorowe po latach zapomnienia znów stają się popularne w Polsce. W 2023 r. podróżowało nimi ponad 948 tys. osób. To prawie dwukrotnie więcej niż przed 10 laty. A to nie koniec ciekawych statystyk.

Mitsubishi się rozpędza. Nowy ASX stał się właśnie starym ASX-em. Na rynku zadebiutuje nowsza wersja

Mitsubishi szykuje się do liftingu nowego ASX-a. Samochód w zmienionej formie zadebiutuje w Polsce już jesienią tego roku. Tak, dobrze zgadliście. W tle nowego ASX-a nadal powiewać będzie francuska flaga. A metod modernizacji można upatrywać w poliftingowym Capturze.

Gęstszy olej w starym silniku? To popularny mit wśród kierowców. Ile w nim prawdy?

Auto ma spory przebieg? Zatem do silnika trzeba wlać gęstszy olej. To ma wydłużyć jego żywotność. Tak przynajmniej mówi popularny wśród kierowców mit. Okazuje się jednak, że efekt może być zupełnie odwrotny. Mechanicy i specjaliści z rynku mechanicznego ostrzegają.

REKLAMA

Znamy cenę nowych tablic rejestracyjnych. Będą droższe od starych. A i tak nie dostanie ich każdy kierowca

1 czerwca 2024 r. w Polsce pojawią się nowe tablice rejestracyjne. Żółte oznaczenia z czerwonymi literami będą przeznaczone do czasowej rejestracji samochodów osobowych przeznaczonych do zawodów sportowych. Ile będzie kosztować ich wydanie?

MAN stworzy ciężarówkę z napędem wodorowym. hTGX nie będzie miał ogniwa paliwowego. On będzie spalać wodór

Nowa ciężarówka MAN hTGX zadebiutuje w 2025 r. Będzie to pojazd wyposażony w silnik spalinowy. Jego paliwem stanie się wodór. Ciągnik ma mieć zastosowanie specjalne. Czemu jednak MAN nazywa go pojazdem bezemisyjnym?

REKLAMA