Kategorie

Test Seat Ibiza Cupra 1.4 BT DSG 180 KM

Tomasz Korniejew
Test Seat Ibiza Cupra 1.4 BT DSG 180 KM
Test Seat Ibiza Cupra 1.4 BT DSG 180 KM
Seat
Emblematem Cupra są oznaczane najmocniejsze wersje modeli hiszpańskiego Seat’a. Tym razem sprawdzamy, jak sprawuje się w codziennej eksploatacji najmniejsza dostępna Cupra – Ibiza Cupra.

O tym, że mamy do czynienia ze sportową odmianą małej Ibizy świadczą skromne detale. Wprawne oko dojrzy siedemnastocalowe obręcze kół ze stopów lekkich, czy trapezoidalną końcówkę wydechu wyprowadzoną po środku pod tylnym zderzakiem. Bardziej „rzucają się w oczy” czerwone zaciski układu hamulcowego, czy emblematy Cupra umieszczone na przednim grillu i pokrywie bagażnika.

Sugestią, że mamy do czynienia ze 180-konną Ibizą może być również trzydrzwiowe nadwozie, bo najmocniejsza wersja miejskiego Seat’a występuje tylko w jednej wersji nadwoziowej.

Całość, choć zgrabna, nie onieśmiela agresywną formą i wielu osobom może się wydać wręcz zbyt stonowana, jak na najmocniejszą wersję mieszczucha.

Zobacz też: Test Ford Fiesta ST - rajdowa ośka!

Test Seat Ibiza Cupra 1.4 BT DSG 180 KM  - wnętrze

Stylizacja wnętrza Seat’a Ibizy Cupra jest utrzymana w podobnym tonie do stylizacji nadwozia – bez wyrazistych akcentów.

Jedynymi smaczkami, które przypominają kierowcy o tym że znajduje się w samochodzie sportowym są czarne słupki i podsufitka, kierownica ze spłaszczoną dolną krawędzią oraz bardzo wygodny, głęboko wyprofilowany fotel.

W pierwszej chwili trudno dostrzec nawet znak graficzny Cupra umieszczony w okolicy prędkościomierza.

Reklama

Wyposażenie standardowe obejmuje m.in. automatyczną klimatyzację, zestaw audio, komputer pokładowy czy tempomat. Nie znajdziemy tutaj w wyposażeniu standardowym modnych kolorowych wyświetlaczy (system SEAT Portable System z pięciocalowym ekranem dotykowym i nawigacją jest dostępny za dopłatą ok. 1400 zł) . Jest za to prosty i czytelny zestaw wskaźników oraz zautomatyzowana siedmiobiegowa przekładnia DSG.

Ibiza oferuje sporo przestrzeni w przedniej części kabiny. W tylnej, z naturalnych powodów mniej, ale siedzące tam dwie osoby o średnim wzroście nie będą narzekały nawet podczas dłuższej podróży.

Bagażnik trzydniowej Cupry ma pojemność 236 l. To niezbyt dużo, ale można zwiększyć jego pojemność rozkładając tylną kanapę. Tym samym dla dwójki osób wystarczy nawet do spakowania na długie wakacje.

Zobacz też: Test Audi TT 2.0 TFSI Quattro S tronic

Test Seat Ibiza Cupra 1.4 BT DSG 180 KM  - napęd/układ jezdny

Seat’a Ibizę Cupra napędza doładowany silnik (współpracują turbosprężarka i sprężarka) o pojemności 1,4 l, rozwijający moc maksymalną 180 KM przy 6200 obr./min. i maksymalny moment obrotowy 250 Nm w zakresie od 2000 do 4500 obr./min.

Reklama

Zastosowanie podwójnego doładowania silnika pozwoliło uzyskać dobrą dynamikę już od dolnych zakresów obrotów. Nie oznacza to jednak, ze Cupra rozpędza się w miarę jednostajnie aż do górnych zakresów obrotów. Także i w tym przypadku następuje nagły i typowy dla jednostek z turbodoładowaniem  wzrost dynamiki po przekroczeniu około 3500 obr./min.

Duża moc i spory moment obrotowy są przenoszone na przednią oś. W rezultacie w przypadku startu nawet na suchej nawierzchni łatwo zerwać przyczepność, ale mimo to sprawny sprint choć wymaga wyczucia, jest możliwy. Gorzej, gdy nawierzchnia nie jest idealnie sucha. W takim przypadku, koła błyskawicznie trasą przyczepność i trzeba znacznie odpuścić gaz, by sprawnie ruszyć z miejsca.

180-konny SEAT został wyposażony w układ XDS, czyli tzw. elektroniczną szperę, która ułatwia zachowanie odpowiedniej trakcji podczas szybkiej jazdy po zakrętach. System spełnia swoją rolę, jednak w przypadku tak dynamicznego pojazdu, jak opisywana Ibiza jednocześnie mocno ogranicza jej temperament podczas szybkiej jazdy po ciasnych zakrętach.

Bardzo przyjemnie działa za to układ kierowniczy. Jest wystarczająco bezpośredni i zapewnia kierowcy odpowiednie wyczucie prowadzenia.

Twardo zestrojone zawieszenie zaskakująco sprawnie tłumi wszelkie nierówności. Co prawda krótki rozstaw osi sprawia, że w aucie trzęsie podczas jazdy po nierównościach poprzecznych, niemniej jazda Ibizą Cupra nie jest męcząca na co dzień.

Hiszpański temperament Ibizy okazuje się także dość łaskawy dla portfela. Podczas jazd w ruchu miejskim auto zużywało średnio około 8 l na 100 km. Jeżdżąc dynamiczniej z łatwością można przekroczyć 10 l na 100 km ale to wciąż akceptowalny wynik.

Zobacz też: Test Volkswagen Golf GTI Performance 2.0/230 KM

Test Seat Ibiza Cupra 1.4 BT DSG 180 KM – podsumowanie

180-konna Ibiza Cupra to drogie auto. Według informacji z cennika trzeba na nią wydać minimum 78 900 zł (74 900 zł w promocji). W zamian dostaniemy trzydrzwiowy pojazd wyposażony m.in. w automatyczną przekładnię (bardzo praktyczna w mieście) oraz biksenonowe reflektory ze światłami LED do jazdy dziennej. W standardzie dostaniemy również tempomat i automatyczną klimatyzację. Znajdzie się także podnoszące komfort jazdy po zmroku fotochromatyczne lusterko wsteczne.

Ponadto wyjedziemy z salonu samochodem ponadprzeciętnie dynamicznym, który sprawdzi się podczas codziennej miejskiej eksploatacji. Ibiza Cupra jest szybka, bywa narowista ale przede wszystkim jest kompromisem pomiędzy bezkompromisowością samochodów sportowych, a pojazdami oferującymi większy komfort użytkownikom.

Zobacz też: Test Volkswagen Scirocco 2.0 TSI 220 KM DSG

Seat Ibiza Cupra - dane techniczne

Seat Ibiza Cupra 1.4 BT 180 KM DSG
Typ silnika benzynowy, podwójnie doładowany
Pojemność  1390 cm3
Układ cylindrów/zawory R4/16V
Maksymalna moc 180 KM/6200 obr./min.
Maksymalny moment obrotowy 250 Nm/2000-4500 obr./min.
Napęd przedni
Skrzynia biegów aut. 7-bieg.
Pojemność bagażnika 236 l
Wymiary (dł./szer./wys.) 405,5/169,3/142 cm
Rozstaw osi 246,9 cm
V-max 228 km/h
Przyspieszenie 0-100 km/h 6,9 s
Zużycie paliwa* 7,5/5,1/5,9 l/100 km
Cena od 78 900 zł
*miasto/trasa/cykl mieszany
Chcesz dowiedzieć się więcej, sięgnij po nasze publikacje
KOMPLET: VAT zmiany od 1 lipca 2021 + JPK_VAT +  VAT w e-commerce
KOMPLET: VAT zmiany od 1 lipca 2021 + JPK_VAT + VAT w e-commerce
Tylko teraz
99,00 zł
119,70
Przejdź do sklepu
Test Seat Ibiza Cupra 1.4 BT DSG 180 KM
Seat
W kokpicie Seata Ibizy Cupry nie doszukamy się awangardowych rozwiązań.
Seat
W wyposażeniu standardowym Seata Ibizy Cupra nie znajdziemy modnych dziś, kolorowych wyświetlaczy.
Seat
Fotele przednie Seata Ibizy Cupra mają głęboki profil.
Seat
Bagażnik Seata Ibizy Cupra ma pojemność 236 l.
Seat
Test Seat Ibiza Cupra 1.4 BT DSG 180 KM
Seat
Test Seat Ibiza Cupra 1.4 BT DSG 180 KM
Seat
Test Seat Ibiza Cupra 1.4 BT DSG 180 KM
Seat
Test Seat Ibiza Cupra 1.4 BT DSG 180 KM
Seat
Przyciemnione reflektory ze światłami LED do jazdy dziennej nadają Seatowi Ibizie Cupra "groźny" wygląd.
Seat
Test Seat Ibiza Cupra 1.4 BT DSG 180 KM
Seat
Test Seat Ibiza Cupra 1.4 BT DSG 180 KM
Seat
Test Seat Ibiza Cupra 1.4 BT DSG 180 KM
Seat
Test Seat Ibiza Cupra 1.4 BT DSG 180 KM
Seat
O tym, że mamy do czynienia z Seatem Ibizą w wersji Cupra informuje (oprócz wyskalowania prędkościomierza) dyskretne logo Cupry.
Seat
Standardowym wyposażeniem Seata Ibizy Cupra jest siemiobiegowa przekładnia DSG.
Seat
Źródło: INFOR
Czy ten artykuł był przydatny?
tak
nie
Dziękujemy za powiadomienie
Jeśli nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania w tym artykule, powiedz jak możemy to poprawić.
UWAGA: Ten formularz nie służy wysyłaniu zgłoszeń . Wykorzystamy go aby poprawić artykuł.
Jeśli masz dodatkowe pytania prosimy o kontakt

Komentarze(0)

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code

    © Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

    Moto
    1 sty 2000
    26 lip 2021
    Zakres dat:
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail

    Emisja CO2: samochody coraz bardziej eko! Hybrydy szczególnie

    Emisja CO2: samochody w zeszłym roku wyemitowały aż o 12 proc. mniej dwutlenku węgla. I co ciekawe, metodą do osiągnięcia celu okazały się hybrydy.

    Nowy DS 4 jest już w Polsce. Ile kosztuje francuska awangarda?

    Nowy DS 4 został oficjalnie pokazany w Polsce. Na razie nad Wisłę dotarły wyłącznie wersje pokazowe. Już dziś poznaliśmy jednak cennik auta.

    Likwidacja szkody z polis upadłych zakładów ubezpieczeń

    Likwidacja szkody z polis upadłych zakładów ubezpieczeń: Kto wypłaca pieniądze? Na czym polega? O czym pamiętać? O tym wszystkim opowiemy dziś.

    Czy UFG zawsze wykryje brak OC?

    Czy UFG zawsze wykryje brak OC? Odpowiedź brzmi... tak. Nie zawsze jednak od razu zorientuje się, że samochód nie miał obowiązkowej polisy.

    Brak OC: regres oznacza dla kierowcy... problemy!

    Brak OC: regres sprawi, że sprawca może zapłacić za szkodę... z własnej kieszeni. Kiedy i na jakiej zasadzie działa regres?

    Nowy Opel Astra 2021. Wyrazisty design i hybrydy

    Nowy Opel Astra 2021 odsłonił swoją twarz. Niemiecki kompakt otrzymał cyfrowy kokpit, paletę jednostek hybrydowych i nowe reflektory pikselowe.

    Najczęściej kradzione samochody w 2020 roku

    Najczęściej kradzione samochody w 2020 roku w Polsce? Instytut Badań Rynku Motoryzacyjnego Samar przeanalizował dane z CEPiK.

    Nowy Opel Mokka [TEST]: ależ jak on patrzy...

    Nowy Opel Mokka przywitał nas efektownym połączeniem kolorów na nadwoziu i... smutnym spojrzeniem. Nie ma jednak powodów do smutku!

    Zmiany w karach dla kierowców 2021. Co szykuje rząd?

    Zmiany w karach dla kierowców 2021 to szeroki blok zmian w systemie karania prowadzących przedstawiony przez rząd. Co zakłada projekt zmian?

    Wysokość składki OC, punkty karne. Nowy pomysł rządu

    Wysokość składki OC i punkty karne, czyli rząd ma pomysł na kolejny bat na kierowców. Popełniasz dużo wykroczeń, zapłacisz wyższe ubezpieczenie.

    Nowe kary dla pijanych kierowców 2021

    Nowe kary dla pijanych kierowców 2021, czyli pomysł rządu na ograniczenie ilości nietrzeźwych prowadzących na polskich drogach.

    Punkty karne kasowane po 2 latach. Nowy pomysł rządu

    Punkty karne kasowane po 2 latach i więcej punktów karnych w czasie jednej kontroli drogowej. To zmiany dla kierowców, które proponuje rząd.

    Mandaty do 5 tys. zł, czyli rząd ma nowy system kar dla kierowców

    Mandaty do 5 tys. zł - ale też tylko za przekroczenie prędkości. Cięższe przewinienia mogą się skończyć karą sięgającą 30 tys. zł. Oto propozycje zmian.

    Nissan Qashqai 2021: pierwsza jazda japońskim crossoverem

    Nissan Qashqai 2021, czyli mieliśmy okazję po raz pierwszy spotkać się z japońskim crossoverem. I spotkanie to odbyło się na polskim gruncie!

    Przejście dla pieszych przez ścieżkę rowerową

    Przejście dla pieszych przez ścieżkę rowerową - jak powinien zachować się pieszy? Jakie zasady go obowiązują? Sprawdziliśmy to.

    Pieszy idący po drodze dla rowerów. Może?

    Pieszy idący po drodze dla rowerów - w jakich przypadkach taki scenariusz jest możliwy? Prawo stawia kilka warunków. Zaraz o nich opowiemy.

    Kara za brak ciągłości OC. Ile wynosi?

    Kara za brak ciągłości OC, czyli co się stanie gdy kierowca zapomni o przedłużeniu obowiązkowej polisy na samochód? Czeka go kara od UFG.

    Regres ubezpieczeniowy OC, czyli pijany kierowca a wypadek

    Regres ubezpieczeniowy OC sprawia, że pijany kierowca musi zwrócić pieniądze wypłacone przez ubezpieczyciela po wypadku. Co warto o nim wiedzieć?

    Peugeot 208 [Test]: wersja GT, 130-konny benzyniak i automat

    Peugeot 208 wreszcie zawitał przed naszą redakcją. Na to auto czekaliśmy naprawdę długo. Chyba było jednak warto - i to pomimo.... czerwonego lakieru.

    Kierowanie ruchem drogowym podczas robót drogowych

    Kierowanie ruchem drogowym podczas robót drogowych wymaga posiadania przez osobę specjalnych uprawnień. Wiedzieliście o tym?

    Jak zostać kierowcą autobusu?

    Jak zostać kierowcą autobusu? Kierowca musi spełnić kilka warunków i potwierdzić swoje predyspozycje właściwym wpisem w prawie jazdy.

    Na wakacje samochodem po Europie. O czym pamiętać?

    Na wakacje samochodem po Europie? Pamiętaj o limitach prędkości, gęstszej sieci fotoradarów i zdecydowanie droższych mandatach.

    Kradzież katalizatora. Autocasco pokryje koszty?

    Kradzież katalizatora. Autocasco obejmuje takie przypadki? Wszystko zależy od oferty przygotowanej przez firmę. Na co uważać kupując AC?

    Toyota Yaris Cross: start produkcji crossovera we Francji

    Toyota Yaris Cross to nowy crossover japońskiej marki. Auto powstało z myślą o Europie i w Europie będzie produkowane. Co wiadomo o modelu?

    Czy odpowiednie znaki drogowe to krok do redukcji CO2?

    Rozszerzony katalog znaków drogowych ze szczególnym uwzględnieniem pojazdów niskoemisyjnych? Nie, to nie jest projekt Szwajcarów, Holendrów, Niemców czy Szwedów, ale rodzima inicjatywa, która zagwarantuje elektromobilności stałe miejsce w krajowym prawie drogowym.