REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Test Seat Ibiza Cupra 1.4 BT DSG 180 KM

Tomasz Korniejew

REKLAMA

REKLAMA

Emblematem Cupra są oznaczane najmocniejsze wersje modeli hiszpańskiego Seat’a. Tym razem sprawdzamy, jak sprawuje się w codziennej eksploatacji najmniejsza dostępna Cupra – Ibiza Cupra.

O tym, że mamy do czynienia ze sportową odmianą małej Ibizy świadczą skromne detale. Wprawne oko dojrzy siedemnastocalowe obręcze kół ze stopów lekkich, czy trapezoidalną końcówkę wydechu wyprowadzoną po środku pod tylnym zderzakiem. Bardziej „rzucają się w oczy” czerwone zaciski układu hamulcowego, czy emblematy Cupra umieszczone na przednim grillu i pokrywie bagażnika.

REKLAMA

Sugestią, że mamy do czynienia ze 180-konną Ibizą może być również trzydrzwiowe nadwozie, bo najmocniejsza wersja miejskiego Seat’a występuje tylko w jednej wersji nadwoziowej.

Całość, choć zgrabna, nie onieśmiela agresywną formą i wielu osobom może się wydać wręcz zbyt stonowana, jak na najmocniejszą wersję mieszczucha.

Zobacz też: Test Ford Fiesta ST - rajdowa ośka!

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Test Seat Ibiza Cupra 1.4 BT DSG 180 KM  - wnętrze

Stylizacja wnętrza Seat’a Ibizy Cupra jest utrzymana w podobnym tonie do stylizacji nadwozia – bez wyrazistych akcentów.

Jedynymi smaczkami, które przypominają kierowcy o tym że znajduje się w samochodzie sportowym są czarne słupki i podsufitka, kierownica ze spłaszczoną dolną krawędzią oraz bardzo wygodny, głęboko wyprofilowany fotel.

W pierwszej chwili trudno dostrzec nawet znak graficzny Cupra umieszczony w okolicy prędkościomierza.

REKLAMA

Wyposażenie standardowe obejmuje m.in. automatyczną klimatyzację, zestaw audio, komputer pokładowy czy tempomat. Nie znajdziemy tutaj w wyposażeniu standardowym modnych kolorowych wyświetlaczy (system SEAT Portable System z pięciocalowym ekranem dotykowym i nawigacją jest dostępny za dopłatą ok. 1400 zł) . Jest za to prosty i czytelny zestaw wskaźników oraz zautomatyzowana siedmiobiegowa przekładnia DSG.

Ibiza oferuje sporo przestrzeni w przedniej części kabiny. W tylnej, z naturalnych powodów mniej, ale siedzące tam dwie osoby o średnim wzroście nie będą narzekały nawet podczas dłuższej podróży.

Bagażnik trzydniowej Cupry ma pojemność 236 l. To niezbyt dużo, ale można zwiększyć jego pojemność rozkładając tylną kanapę. Tym samym dla dwójki osób wystarczy nawet do spakowania na długie wakacje.

Zobacz też: Test Audi TT 2.0 TFSI Quattro S tronic

Test Seat Ibiza Cupra 1.4 BT DSG 180 KM  - napęd/układ jezdny

Seat’a Ibizę Cupra napędza doładowany silnik (współpracują turbosprężarka i sprężarka) o pojemności 1,4 l, rozwijający moc maksymalną 180 KM przy 6200 obr./min. i maksymalny moment obrotowy 250 Nm w zakresie od 2000 do 4500 obr./min.

REKLAMA

Zastosowanie podwójnego doładowania silnika pozwoliło uzyskać dobrą dynamikę już od dolnych zakresów obrotów. Nie oznacza to jednak, ze Cupra rozpędza się w miarę jednostajnie aż do górnych zakresów obrotów. Także i w tym przypadku następuje nagły i typowy dla jednostek z turbodoładowaniem  wzrost dynamiki po przekroczeniu około 3500 obr./min.

Duża moc i spory moment obrotowy są przenoszone na przednią oś. W rezultacie w przypadku startu nawet na suchej nawierzchni łatwo zerwać przyczepność, ale mimo to sprawny sprint choć wymaga wyczucia, jest możliwy. Gorzej, gdy nawierzchnia nie jest idealnie sucha. W takim przypadku, koła błyskawicznie trasą przyczepność i trzeba znacznie odpuścić gaz, by sprawnie ruszyć z miejsca.

180-konny SEAT został wyposażony w układ XDS, czyli tzw. elektroniczną szperę, która ułatwia zachowanie odpowiedniej trakcji podczas szybkiej jazdy po zakrętach. System spełnia swoją rolę, jednak w przypadku tak dynamicznego pojazdu, jak opisywana Ibiza jednocześnie mocno ogranicza jej temperament podczas szybkiej jazdy po ciasnych zakrętach.

Bardzo przyjemnie działa za to układ kierowniczy. Jest wystarczająco bezpośredni i zapewnia kierowcy odpowiednie wyczucie prowadzenia.

Twardo zestrojone zawieszenie zaskakująco sprawnie tłumi wszelkie nierówności. Co prawda krótki rozstaw osi sprawia, że w aucie trzęsie podczas jazdy po nierównościach poprzecznych, niemniej jazda Ibizą Cupra nie jest męcząca na co dzień.

Hiszpański temperament Ibizy okazuje się także dość łaskawy dla portfela. Podczas jazd w ruchu miejskim auto zużywało średnio około 8 l na 100 km. Jeżdżąc dynamiczniej z łatwością można przekroczyć 10 l na 100 km ale to wciąż akceptowalny wynik.

Zobacz też: Test Volkswagen Golf GTI Performance 2.0/230 KM

Test Seat Ibiza Cupra 1.4 BT DSG 180 KM – podsumowanie

180-konna Ibiza Cupra to drogie auto. Według informacji z cennika trzeba na nią wydać minimum 78 900 zł (74 900 zł w promocji). W zamian dostaniemy trzydrzwiowy pojazd wyposażony m.in. w automatyczną przekładnię (bardzo praktyczna w mieście) oraz biksenonowe reflektory ze światłami LED do jazdy dziennej. W standardzie dostaniemy również tempomat i automatyczną klimatyzację. Znajdzie się także podnoszące komfort jazdy po zmroku fotochromatyczne lusterko wsteczne.

Ponadto wyjedziemy z salonu samochodem ponadprzeciętnie dynamicznym, który sprawdzi się podczas codziennej miejskiej eksploatacji. Ibiza Cupra jest szybka, bywa narowista ale przede wszystkim jest kompromisem pomiędzy bezkompromisowością samochodów sportowych, a pojazdami oferującymi większy komfort użytkownikom.

Zobacz też: Test Volkswagen Scirocco 2.0 TSI 220 KM DSG

Seat Ibiza Cupra - dane techniczne

Seat Ibiza Cupra 1.4 BT 180 KM DSG
Typ silnika benzynowy, podwójnie doładowany
Pojemność  1390 cm3
Układ cylindrów/zawory R4/16V
Maksymalna moc 180 KM/6200 obr./min.
Maksymalny moment obrotowy 250 Nm/2000-4500 obr./min.
Napęd przedni
Skrzynia biegów aut. 7-bieg.
Pojemność bagażnika 236 l
Wymiary (dł./szer./wys.) 405,5/169,3/142 cm
Rozstaw osi 246,9 cm
V-max 228 km/h
Przyspieszenie 0-100 km/h 6,9 s
Zużycie paliwa* 7,5/5,1/5,9 l/100 km
Cena od 78 900 zł
*miasto/trasa/cykl mieszany
Test Seat Ibiza Cupra 1.4 BT DSG 180 KM
Seat
W kokpicie Seata Ibizy Cupry nie doszukamy się awangardowych rozwiązań.
Seat
W wyposażeniu standardowym Seata Ibizy Cupra nie znajdziemy modnych dziś, kolorowych wyświetlaczy.
Seat
Fotele przednie Seata Ibizy Cupra mają głęboki profil.
Seat
Bagażnik Seata Ibizy Cupra ma pojemność 236 l.
Seat
Test Seat Ibiza Cupra 1.4 BT DSG 180 KM
Seat
Test Seat Ibiza Cupra 1.4 BT DSG 180 KM
Seat
Test Seat Ibiza Cupra 1.4 BT DSG 180 KM
Seat
Test Seat Ibiza Cupra 1.4 BT DSG 180 KM
Seat
Przyciemnione reflektory ze światłami LED do jazdy dziennej nadają Seatowi Ibizie Cupra "groźny" wygląd.
Seat
Test Seat Ibiza Cupra 1.4 BT DSG 180 KM
Seat
Test Seat Ibiza Cupra 1.4 BT DSG 180 KM
Seat
Test Seat Ibiza Cupra 1.4 BT DSG 180 KM
Seat
Test Seat Ibiza Cupra 1.4 BT DSG 180 KM
Seat
O tym, że mamy do czynienia z Seatem Ibizą w wersji Cupra informuje (oprócz wyskalowania prędkościomierza) dyskretne logo Cupry.
Seat
Standardowym wyposażeniem Seata Ibizy Cupra jest siemiobiegowa przekładnia DSG.
Seat
Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Test: Nissan Ariya e-4ORCE 394 KM. To hot-SUV o napędzie elektrycznym

Elektryczny SUV nie kojarzy się z emocjami? Pomyślicie tak tylko dlatego, że jeszcze nigdy nie jeździliście prawie 400-konną Ariyą. Z tym autem niewiele modeli sportowych ma szansę podczas startu spod świateł. A to nie koniec jej zalet.

Wielki potencjał zielonej logistyki, na który długo jeszcze poczekamy [ESG w logistyce 2024-2030]
Będą nowe stawki za badania psychologiczne kierowców

Ministerstwo Zdrowia chce podnieść stawkę za badania psychologiczne kierowców. Aktualna stawka obowiązuje już dekadę. Ile ma wynosić nowa?  

Polski rynek ze wzrostami sprzedaży w 2024 r. Auta osobowe drożeją, a dostawcze... tanieją

Blisko 50 tys. fabrycznie nowych aut osobowych. Na tyle został wyceniony rynek w Polsce w marcu. Lider? Ten jest tylko jeden. Pozycję zachowuje Toyota.

REKLAMA

Polskie Porsche 911. Na świecie jest tylko jeden egzemplarz

Wiedzieliście o tym, że Polacy tworzą unikalne Porsche 911? Zajmuje się tym firma Indecent. Jej nowe auto o oznaczeniu 005 powstało na bazie generacji 991. To jedyny taki egzemplarz na świecie.

Przegląd roweru na wiosnę. Co trzeba sprawdzić i jak przygotować rower do sezonu?

Wiosna to czas, w którym z garaży i piwnic kierowcy wyprowadzają rowery. Przed rozpoczęciem eksploatacji jednośladu warto jednak upewnić się, że jest on gotowy na sezon. Co trzeba sprawdzić w rowerze na wiosnę? Oto opis przeglądu krok po kroku.

Nowa Dacia Spring to elektryk i jedno z najtańszych aut na rynku w Polsce!

Marka zaprezentowała cennik nowej Dacii Spring. Ten startuje od 76 900 zł. Przy tej cenie Spring jest nie tylko najtańszym elektrykiem w Polsce. To także jeden z najtańszych fabrycznie nowych samochodów w kraju.

Nawet 100 tys. zł za każdego pasażera na gapę. Tyle kosztuje przewóz nielegalnych imigrantów do Wielkiej Brytanii

Nawet 50 tys. zł za każdego nielegalnego imigranta. Tyle zapłaci zarówno kierowca, jak i jego pracodawca. Co gorsze, drakońską karę może zapłacić także ten przewoźnik, który przewiezie "pasażera" nieświadomie. Choć jest sposób na zmniejszenie kary.

REKLAMA

Umowa leasingu tylko na piśmie? To już przeszłość. No może prawie... Czy zmieni się też kwestia wykupu auta?

Umowę leasingu musi być spisana na piśmie. Pod rygorem nieważności. Takie przepisy obowiązują od 24 lat. I teraz mogą się zmienić. Pojawił się projekt ustawy, który zezwoli na elektroniczne zawieranie takich umów. To oznacza sporo większą wygodę transakcji.

Komu, komu... Ostatnie egzemplarze GR Yaris do wzięcia w Polsce. Pula powoli się kończy

Nowa Toyota GR Yaris tania nie jest. Kosztuje co najmniej 214 900 zł. Powstaje jednak w limitowanej serii, a do tego oferuje 280-konny silnik. To prawdziwy sportowiec! Zakup tego auta może zatem stanowić gratkę. A jest ku temu jeszcze okazja. Być może ostatnia.

REKLAMA