Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Test Jeep Cherokee 2.0 MJD Active Drive II

Tomasz Korniejew
Test Jeep Cherokee 2.0 MJD Active Drive II
Test Jeep Cherokee 2.0 MJD Active Drive II
Tomasz Korniejew
Wygląd najnowszej generacji Jeep’a Cherokee zszokował ortodoksyjnych fanów kultowej marki. W naszym teście sprawdzamy, co skrywa futurystyczne nawozie i czy czuć w nim jeszcze DNA amerykańskiej motoryzacji.

Nie sposób nie zacząć recenzji najnowszej, trzeciej generacji Jeep’a Cherokee nie komentując jego wyglądu.

Stopień zamieszania, jakie wywołały w motoryzacyjnym świecie pierwsze zdjęcia Cherokee III, można porównać do wrzenia, jakie wywołała u mieszkańców Wielkiej Brytanii wiadomość, że księżna Kate i książe Wiliam spodziewają się potomka.

Różnica jest taka, że o ile mieszkańcy Wielkiej Brytanii na wieść o nowym następcy tronu popadli w entuzjazm, komentarze miłośników motoryzacji na temat wyglądu najnowszego Cherokee były delikatnie mówiąc sceptyczne. Podobno ortodoksyjni fani Jeep’a z USA, gdy je zobaczyli, postanowili najechać Włochy, obwiniając designerów z Turynu o ten kontrowersyjny eksperyment.

Zobacz też: Test Jeep Wrangler Rubicon 2.8 CRD: bezkompromisowy twardziel

Całe szczęście, że skończyło się na pogróżkach, bo w rzeczywistości Jeep Cherokee III prezentuje się o wiele ciekawiej niż na zapowiadających jego premierę fotografiach.

Kontrowersyjny design obejmuje tak naprawdę tylko przednią część nadwozia. Profil boczny nie wyróżnia się niczym oryginalnym na tle innych tego typu pojazdów. Tylna część nadwozia zaprojektowana jest ładnie, a jej głównym ozdobnikiem są lampy nawiązujące stylizacją do większego Grand Cherokee.

Ciekawiej jest z przodu. Projektanci postanowili ukłonić się tradycji i zachowali charakterystyczną dla marki Jeep atrapę chłodnicy z siedmioma belkami. Za to zaszaleli projektując reflektory.

System oświetlenia przedniego Cherokee jest podzielony na trzy części. Na szczycie, na wysokości maski, umieszczono listwy LED, które są światami do jazdy dziennej. Na niższym piętrze wygospodarowano miejsce, na trapezoidalne okna reflektorów świateł mijania i długich.

Z kolei najniżej, umieszczono okrągłe światła przeciwmgłowe.

Cóż, trzeba się z wyglądem przedniego pasa Jeep’a oswoić, ale kompozycja zyskuje po bliższym poznaniu.

Zobacz też: Test Lexus NX 300h AWD

Jeep Cherokee 2.0 MJD 170 KM Active Drive II – wnętrze

Do redakcyjnej recenzji trafił Cherokee w wersji wyposażeniowej Limited. Oznacza to, że bez potrzeby dopłaty zainstalowano w nim m.in. bardzo przyjemną w dotyku, skórzaną tapicerką Nappa, wentylowane i podgrzewane fotele przednie, automatyczną, dwustrefową klimatyzację z kontrolą wilgotności powietrza, system multimedialny Smart Touch II z dotykowym kolorowym ekranem o przekątnej 8,4 cala, kolorową kamerą cofania, a także wyższej jakości wykończenie wnętrza.

Rzeczywiście, nie można narzekać na jakość materiałów użytych do wykończenia przedziału pasażerskiego, czy poprawność montażu poszczególnych elementów kokpitu.

Deska rozdzielcza zaprojektowana została przejrzyście i wszelkie podstawowe informacje odczytujemy w mgnieniu oka, ale by obsługiwać sprawnie komputer pokładowy i wszelkiego rodzaju urządzenia włączane z poziomu kolorowego ekranu umieszczonego na górze konsoli centralnej, trzeba chwilę poświęcić.

Zobacz też: Test Fiat Freemont Black Code 2.0 16V Multijet 170 KM aut.

A z poziomu ekranu np. włączamy i wyłączamy elektryczne podgrzewanie foteli, czy aktywujemy fotochromatyczne lusterko wsteczne występujące pod zabawnym hasłem lustro dimmera.

Generalnie, tłumaczenie funkcji komputera pokładowego z angielskiego na polski, producentowi nie wyszło. Z łatwością można odszukać absurdalne zbitki wyrazów, które często w języku polskim albo nic nie znaczą, albo znaczą coś innego niż to do czego służy funkcja którą opisują.

Jednak tłumaczeniem nie warto się zrażać, bo wnętrze Cherokee oferuje kierowcy bardzo komfortowe warunki.

Począwszy od obszerności fotela, który zachęca do wielogodzinnych podróży, a na odpowiedniej wysokości siedziska i świetnej widoczności we wszystkich kierunkach kończąc.

Jeep Cherokee należy do SUV-ów średniej wielkości, co odzwierciedla przestronność kabiny.

Na przednich fotelach odnajdą się bez problemu osoby o ponadprzeciętnie wysokim wzroście. Na tylnej kanapie, wygodnie będą podróżowały osoby, które nie przekraczają 185 cm wzrostu. Wyższym może zabraknąć miejsca na kolana i nad głową.

 

Producent zdecydował się zastosować w Cherokee przesuwaną tylną kanapę. W efekcie jest możliwość powiększenia przestrzeni bagażowej kosztem ilości miejsca na nogi pasażerów tylnej kanapy. W konfiguracji, w której tylna kanapa przesunięta jest maksymalnie do tyłu, czyli przedział bagażowy jest najmniejszy, ma on objętość 412 l licząc do linii tylnej rolety. Z kolei, gdy przesuniemy tylną kanapę maksymalnie do przodu, przestrzeń na bagaże powiększa się do 500 l. To przeciętne wyniki, jednak pozwalające czteroosobowej rodzinie na spakowanie się na dłuższe wakacje.

Zobacz też: Test Porsche Macan S Diesel

Jeep Cherokee 2.0 MJD 170 KM Active Drive II – napęd/układ jezdny

W gamie silnikowej Jeep’a Cherokee znalazły się dwie jednostki napędowe. Wysokoprężna z serii Multijet, w Jeep’ie oznaczona jako MJD, o pojemności 2 l w dwóch wariantach mocy – 140 oraz 170 KM, oraz benzynowa, sześciocylindrowa o pojemności 3,2 l rozwijająca moc maksymalną 272 KM.

Przy czym najsłabsza odmiana silnikowa Cherokee jest dostępna w wersji również z napędem na jedną oś.

Na fotografii Jeep Cherokee w najbardziej terenowej wersji Trailhawk. To dowód na to, że marka nie zerwała z tradycją.

Do redakcyjnej recenzji trafił egzemplarz napędzany przez 170-konny silnik wysokoprężny z napędem na obie osie Jeep Active Drive II. Dostępna jest również wersja napędu na obie osie Jeep Active Drive I, która pozwala mniej śmielej poczynać sobie w trudniejszym terenie oraz wersja Active Drive II Lock (tylko z silnikiem benzynowym), przeznaczona dla miłośników przepraw terenowych np. w górach skalistych.

Co więcej, z napędami współpracuje system Jeep Select-Terrain. Dzięki niemu kierowca może ustawić jeden z czterech lub pięciu (w zależności od wersji napędu) trybów jazdy: Auto, Snow (śnieg), Sport i Sand/Mud

(piach/błoto); piąty tryb Rock (skały) dostępny jest w najbardziej uterenowionej wersji Trailhawk.

Ustawienie konkretnego trybu ma sprawić, że napęd będzie w konkretnych warunkach działał możliwie najefektywniej.

Zobacz też: Test Volkswagen Passat Alltrack: lepszy niż SUV?

Ciekawostką jest, że nowy Cherokee może być wyposażony w dziewięciobiegową automatyczną przekładnię, której działanie również mieliśmy okazję sprawdzić.

170-konna jednostka napędowa stanowi sprawne źródło napędu dla ważącego aż 1953 kg samochodu. Według danych producenta auto rozpędza się od 0 do 100 km/h w 10,3 s, co nie jest wynikiem imponującym. Jednak w praktyce, charakterystyka pracy układu napędowego, m.in. maksymalny moment obrotowy (350 Nm) dostępny już od 1750 obr./min i duża elastyczność sprawiają że Jeep przemieszcza się adekwatnie do potrzeb kierującego. Nie prowokuje do sprintu, a jego sprawna reakcja na gaz, błyskawiczne i płynne działanie automatycznej przekładni oraz dający odpowiednie czucie układ kierowniczy sprawiają, że kierowca Cherokee czuje się za kierownicą pewnie i komfortowo.

Tym bardziej, że wnętrze Jeep’a jest bardzo dobrze wyciszone. Bez względu na to, czy silnik pracuje na wysokich obrotach, czy poruszamy się autostradą z wysokimi prędkościami, pasażerów rozpieszcza błoga cisza.

Co nie jest wcale dla SUV-ów oczywiste, Cherokee prowadzi się stabilnie. Jest przewidywalny podczas jazdy po zakrętach, nie ma tendencji do myszkowania po drodze podczas jazdy z wysokimi prędkościami.

Rewelacyjnie na polskich dziurawych i nierównych drogach pracuje zawieszenie. Wszelkiego rodzaju niedoskonałości tłumione są sprawnie i bez zbędnego hałasu.

Jeep zaskoczył nas podczas jazdy w ruchu miejskim stosunkowo niewielkim promieniem skrętu.

A jak wypada pod względem zużycia paliwa? Podczas jazd w ruchu miejskim samochód zużywa około 8 l na 100 km (podczas mrozu). Z kolei, gdy rozpędzimy się do prędkości około 140-150 km/h zużycie paliwa rośnie do 9-10 l na 100 km. Optymalnym wariantem biorąc pod uwagę relację zużycia paliwa do czasu podróży jest ustawienie tempomatu na wartość 130 km/h. W takich warunkach Cherokee zużywał 7 l oleju napędowego na 100 km. Nieźle.

Zobacz też: Test Volvo XC60 T6 AWD aut.

Test Jeep Cherokee 2.0 MJD 170 KM Active Drive II – podsumowanie

Bez wątpienia najnowszy Jeep Cherokee zyskuje przy bliższym poznaniu. Najnowsza generacja kultowego modelu jest bardziej uniwersalna od poprzednich. Doskonale sprawdzi się jako komfortowe auto rodzinne ale również nie podda się, gdy właściciel będzie chciał przebrnąć przez bezdroża. Producent nie zapomniał o tradycji. W Cherokee jest masa smaczków stylizacyjnych nawiązujących do historii marki. Ale ukłon w stronę terenowej przeszłości marki nie ogranicza się jedynie do symboliki.

Klienci mogą wybrać spośród trzech rodzajów napędu na obie osie. Już podstawowa pozwoli wydostać się z niejednej zimowej lub błotnej opresji. Jednak najbardziej uterenowiona wersja Cherokee (Trailhawk) sprosta wymaganiom najbardziej wymagających fanów jazdy po bezdrożach.

A ile najnowszy Cherokee kosztuje? Sporo. Podstawowa odmiana z napędem na jedną oś i silnikiem o mocy 140 KM 139 900 zł (130 tys. zł w promocji). Odmiana z napędem na obie osie – 153 900 zł (144 900 zł w promocji).

Wersja 170-konna w podstawowej odmianie wyposażeniowej kosztuje 169 900 zł (154 900 zł w promocji) z tym że ma już napęd na obie osie i dziewięciostopniowy automat.

Z kolei 170-konna wersja w odmianie Limited, do której de facto nic już oprócz koloru nadwozia nie trzeba dokupować została wyceniona na 199 900 zł (182 900 zł w promocji). Sporo.

Zobacz też: Test Hyundai ix35 CRDi 136 KM aut. AWD

Jeep Cherokee 2.0 MJD 170 KM Active Drive II - dane techniczne

Jeep Cherokee 2.0 MJD 4x4 aut.
Typ silnika turbodiesel
Pojemność  1956 cm3
Układ cylindrów/zawory R4/16V
Maksymalna moc 170 KM/4000 obr./min.
Maksymalny moment obrotowy 350 Nm/1750 obr./min.
Napęd 4x4
Skrzynia biegów aut. 9-bieg.
Pojemność bagażnika 412/1267 l
Wymiary (dł./szer./wys.) 462,4/185,9/167 cm
Rozstaw osi 270 cm
V-max 192 km/h
Przyspieszenie 0-100 km/h 10,3 s
Zużycie paliwa* 7,1/5,1/5,8 l/100 km
Cena od 169 900 zł (154 900 zł w promocji)
*miasto/trasa/cykl mieszany
Test Jeep Cherokee 2.0 MJD Active Drive II
Tomasz Korniejew
Jeep Cherokee
Jeep
Jeep Cherokee
Jeep
Test Jeep Cherokee 2.0 MJD Active Drive II
Tomasz Korniejew
Test Jeep Cherokee 2.0 MJD Active Drive II
Tomasz Korniejew
Test Jeep Cherokee 2.0 MJD Active Drive II
Tomasz Korniejew
Jeep Cherokee Trailhawk
Jeep
Jeep Cherokee Trailhawk
Jeep
Test Jeep Cherokee 2.0 MJD Active Drive II
Tomasz Korniejew
Test Jeep Cherokee 2.0 MJD Active Drive II
Tomasz Korniejew
Test Jeep Cherokee 2.0 MJD Active Drive II
Tomasz Korniejew
Jeep Cherokee Trailhawk
Jeep
Chcesz dowiedzieć się więcej, sprawdź »
Kodeks kierowcy. Zmiany 2022. Mandaty. Punkty karne. Znaki drogowe
Kodeks kierowcy. Zmiany 2022. Mandaty. Punkty karne. Znaki drogowe
Tylko teraz
Źródło: INFOR
Czy ten artykuł był przydatny?
tak
nie
Dziękujemy za powiadomienie
Jeśli nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania w tym artykule, powiedz jak możemy to poprawić.
UWAGA: Ten formularz nie służy wysyłaniu zgłoszeń . Wykorzystamy go aby poprawić artykuł.
Jeśli masz dodatkowe pytania prosimy o kontakt

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code

    © Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

    Moto
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Mandat za parkowanie na drodze wewnętrznej
    Mandat za parkowanie na drodze wewnętrznej? Dziś zastanowimy się nad tym czy jest możliwy, a jak tak to ile wynosi. Co mówią przepisy?
    Ile jest fotoradarów w Polsce? A ile w Europie?
    Ile jest fotoradarów w Polsce? Dokładnie 587. Jak jednak ta liczba wypada na tle innych krajów Europy? W Wielkiej Brytanii jest ich 10-krotnie więcej.
    Przyczyny zużycia opon? Oto główni zabójcy ogumienia
    Przyczyny zużycia opon? Lista jest dość długa. Warto ją jednak poznać. W ten sposób kierujący może przedłużyć czas życia ogumienia w swoim aucie.
    Strefy czystego transportu w Polsce. Kto będzie pionierem?
    Strefy czystego transportu w Polsce. Co oznaczają? Czemu kierowcy ich nie chcą? I które miasto utworzy pierwszą? Sprawdźmy.
    Mandaty w wakacje 2022. Mamy rekordzistę. To OPP z Lublina
    Mandaty w wakacje 2022 nie będą niskie? Tylko w lipcu przekonało się o tym prawie 114 tys. kierowców. Tyle złapały rejestratory systemu CANARD ITD.
    Opłata za odholowanie pojazdu 2023. Nowe stawki!
    Opłata za odholowanie pojazdu 2023 jest już znana. Po 1 stycznia kierowcy mogą się spodziewać... podwyżek. Sprawdźmy jak duże będą.
    Rozbieżne stawki podatku od podziemnych miejsc garażowych. MF nie planuje zmian
    Nadal wpływają skargi do RPO na odmienne stawki podatku od podziemnych stanowisk garażowych w budynkach wielorodzinnych. Podatek zależy od tego, czy jest to odrębna własność, czy tzw. pomieszczenie przynależne do lokalu mieszkalnego. Marcin Wiącek zwraca uwagę na ten problem minister finansów Magdalenie Rzeczkowskiej.
    Płatność za paliwo przy dystrybutorze... jest możliwa!
    Płatność za paliwo przy dystrybutorze? To możliwe. Podjeżdżasz na stację, tankujesz paliwo, naciskasz przycisk w telefonie i odjeżdżasz.
    Kara za brak OC 2023. Podwyżka i to dwukrotna!
    Kara za brak OC w roku 2023 wzrośnie i to... dwukrotnie. Tak, dwukrotnie. Czemu tak się stanie i jak wysokiego skoku opłaty można się spodziewać?
    Strajk egzaminatorów WORD. Bez egzaminów od 8 sierpnia
    Strajk egzaminatorów WORD? Tak, powracają oni do protestu od poniedziałku 8 sierpnia. To oznacza, że egzaminy na prawo jazdy nie będą się odbywać.
    Benzyna E10. Czym jest i czy jest szkodliwa dla silnika?
    Benzyna E10. Ma się ona stać jednym z rozwiązań problemów paliwowych. Czym jednak tak właściwie jest i czy silniki w autach ją wytrzymają?
    Polski Ład 2.0 od lipca – czy przewoźnicy na nim zyskają?
    Rozliczanie pracowników od nowego roku 2022 przysporzyło problemów niejednemu pracodawcy i księgowemu. Chociaż z założenia Polski Ład miał uprościć dotychczasowy system podatkowy i obniżyć ich wysokość, zmiana przepisów od stycznia jeszcze bardziej go skomplikowała.
    Wakacyjne podróże samochodem a ubezpieczenie
    Ubezpieczenie OC jest obowiązkowe dla posiadacza każdego pojazdu mechanicznego. Istnieją jednak jeszcze dobrowolne ubezpieczenia komunikacyjne, m.in. AC, Assistance i NNW. Wakacje to wzmożony okres korzystania z auta w Polsce i za granicą, więc warto się nad nimi zastanowić. Co należy wiedzieć, aby uniknąć niepotrzebnych kosztów nieprzewidzianego zdarzenia podczas podróży?
    Pierwsza obniżka cen na rynku samochodów używanych od dwóch lat
    AURES Holdings obniżył ceny 1700 aut używanych w sieci AAA AUTO, a łączna kwota aktualnych rabatów wynosi 2 mln złotych.
    Wakacyjna podróż samochodem elektrycznym, 5 rad na urlop bez stresu
    Coraz więcej kierowców wybiera samochody elektryczne. W czasie dalszych podróży zmagają się oni z ograniczeniami związanymi z zasięgiem oraz czasem ładowania pojazdów. Ekspert z SEAT S.A. daje 5 cennych wskazówek, jak w pełni wykorzystać podróże w 100% elektryczne. Planowanie trasy, racjonalne korzystanie z klimatyzacji i utrzymywanie poziomu naładowania baterii między 30% a 80% - to tylko niektóre z jego zaleceń.
    Polisa dla auta elektrycznego
    AC jest szczególnie ważne dla samochodów elektrycznych. Na co zwrócić uwagę?
    Jakie auta najchętniej wybierają przedsiębiorcy?
    Badania Automarket.pl wskazują, że 78 proc. przedsiębiorców poszukuje nowego auta, ale aktualna sytuacja powoduje, że skupiają się na rynku wtórnym – wg danych platformy ponad połowa przedsiębiorców decyduje się na pojazdy w wieku 4-5 lat, a tylko 12 proc. na roczne auta. Wg PZPM w czerwcu 2022 roku liczba rejestracji nowych aut osobowych na REGON była o 15,2 proc. niższa niż rok wcześniej. Przedsiębiorcy stanowią jednak 71 proc. rynku.
    Cena paliwa a pensja. Ile kilometrów można przejechać za średnią krajową w krajach UE
    Obywatel Luksemburga przejedzie za dzienny zarobek trzy razy więcej kilometrów niż Polak. Rosnące ceny benzyny ograniczają możliwości Europejczyków w kwestii podróżowania.
    Rośnie liczba wypadków na autostradach
    Autostrady są najbardziej niebezpieczne w okresie letnim. Liczba wypadków na nich rośnie z każdym rokiem.
    Polska coraz niżej w światowym rankingu jakości dróg
    Polska zajęła 26 miejsce w Europie i 43 na świecie w rankingu jakości infrastruktury drogowej. Spośród europejskich krajów wyprzedziliśmy tylko Bułgarię, Turcję, Rumunię i Chorwację. Lepiej jakość dróg została oceniona w Słowacji, Węgrzech, Litwie czy Czechach.
    Audiobooki zmniejszają ryzyko zaśnięcia za kółkiem w trasie
    Polacy nie mają czasu na czytanie książek, ale rokrocznie tracą po kilkadziesiąt godzin na stanie w korkach. Yanosik Autoplac wraz z Audioteką chcąc zwiększyć poziom czytania wśród polskich kierowców, rozpoczynają dużą kampanię udostępniania bezpłatnych audiobooków zmotoryzowanym Polakom, którzy mogą ich słuchać w trasie na wakacje, w korkach, w drodze do pracy, a nawet w trakcie jazdy do sklepu czy na zakupach.
    Jazda po drogach wewnętrznych bez OC i odszkodowania?
    Podczas wakacji boczne drogi kuszą nie tylko miłośników spacerów na łonie natury. Część takich dróg ma charakter prywatny - są to drogi wewnętrzne. Bywają one nieoznaczone i zaniedbane, co niestety sprzyja wypadkom. Warto zatem dowiedzieć się, czy w razie szkód związanych ze złym stanem drogi można kierować roszczenia względem jej właściciela. Eksperci porównywarki ubezpieczeniowej Ubea.pl wyjaśniają również, czy na polnej (wewnętrznej) drodze będzie działało obowiązkowe OC. W tym kontekście warto omówić ciekawy wyrok, który niedawno zapadł przed Sądem Okręgowym w Katowicach.
    W którym mieście jeździ się najlepiej? Będziecie zdziwieni...
    W którym mieście jeździ się najlepiej? To pytanie, które zostało postawione przed kolejną edycją polskiego rankingu. Odpowiedź? Ta może zdziwić!
    Ile kosztuje OC 2022? Jest tanio, ale będzie... drożej! Musi być!
    Ile kosztuje OC 2022? Czasami polisę dla auta można kupić za 160 zł. Tyle że do takich cen przyczepił się KNF. Wniosek? Będzie drożej. I to niedługo.
    Auto zastępcze na czas naprawy? Tak! Tylko aut może brakować...
    Auto zastępcze na czas naprawy staje się rynkowym standardem. I choć kierowcy chętnie korzystają z tej opcji, firmy realizujące wynajmy mają problem.