Kategorie

Test Seat Leon Cupra 280

Kamil Fraszkiewicz
Seat Leon Cupra 280 2015
Seat Leon Cupra 280 2015
SEAT
Seat Leon Cupra 280 to najmocniejsza wersja tego modelu w historii. Adaptacyjne zawieszenie, elektronicznie sterowana szpera i 280 koni mechanicznych zapewnia autu osiągi godne auta sportowego. Przy tym wszystkim Cupra może bez większych problemów pełnić rolę auta rodzinnego.

Seat Leon Cupra 280: nadwozie i wnętrze

Reklama

Entuzjazm związany z zakupem sportowego samochodu opada tym szybciej, im wnikliwszej analizie zostają poddane faktyczne zalety tego typu pojazdu. Choć piękna linia nadwozia i potężne silniki potrafią zachwiać nawet najbardziej stabilną emocjonalnie męską jednostką, to po dłuższej chwili, nawet i ona potrafi się im oprzeć. Najczęstszym problemem sportowych samochodów jest bowiem albo ich zbyt wysoka cena zakupu i eksploatacji, albo za mała funkcjonalność na co dzień, albo jedno i drugie. Są jednak samochody, które próbują wyjść naprzeciw tym problemom i oferują sportowe wrażenia z jazdy przy zachowaniu swej wysokiej funkcjonalności i relatywnie niskiej ceny. Mowa o popularnych hot-hatchach, których jednym z czołowych przedstawicieli jest Seat Leon Cupra 280.

Seat Leon Cupra 280 z zewnątrz wygląda prawie identycznie jak jego słabsze wersje doposażone w pakiet stylizacyjny FR. To co wyróżnią Cuprę na ich tle, to przedni zderzak z dużymi wlotami powietrza, podwójny układ wydechowy, sporych rozmiarów tylny dyfuzor, specjalny wzór 19-calowych felg aluminiowych i dodatkowego oznaczenia Cupra 280 na grillu i klapie bagażnika. Tylko najwięksi znawcy dostrzegą także obniżone o 25 mm zawieszenie. Mimo tego minimalizmu, Cupra wygląda naprawdę dobrze. Jak każdy Leon jest zadziorna, dynamiczna i lekka w odbiorze. Nie każdy nabywca tego typu aut lubi potężne, czasem wręcz nachalne i nieco kiczowate „ozdoby” mające podkreślić indywidualność najmocniejszych wersji.

Reklama

Jeszcze mniejsze zmiany zaszły we wnętrzu Seata Cupry 280. W zasadzie to pojawiły się w nim tylko nowe, sportowe fotele wykończone Alcantarą (w opcji są fotele kubełkowe), spłaszczona u dołu kierownica pokryta bardzo przyjemną w dotyku, perforowaną skórą, na nowo wyskalowane zegary ozdobione żółtą czcionką (prędkościomierz zamyka się na 300 km/h ).Dopełnieniem całości jest czarna podsufitka i białe przeszycia boczki drzwi i foteli. Reszta elementów jest tożsama z tymi, ze słabszych wersji FR.

Wnętrze Seata Cupry przekonuje do siebie bardzo dobrą pozycją za kierownicą, czytelnym kokpitem,  fotelami zapewniającymi wzorowe trzymanie ciała w zakrętach oraz dobrą widocznością we wszystkich kierunkach. System multimedialny, choć  wyposażony w mały wyświetlacz o niskiej rozdzielczości, cieszy ucho za sprawą niezłego sprzętu muzycznego Seat Sound System. Materiały wykończeniowe są dobrej jakości, ale tylko te powyżej panelu klimatyzacji. Tunel środkowy jest wykonany z twardego plastiku podatnego na zarysowania.

We wnętrzu Cupry miejsca nie zabraknie dla czterech osób o wzroście ok. 180-185 cm. Bagażnik ma regularne kształty i pojemność 380 litrów, przez co okazuje się bardzo praktyczny w codziennym użytkowaniu.

Seat Leon Cupra 280: silnik turbo

Najistotniejszym elementem Seat Cupry jest jednak jego silnik. Dwulitrowy motor o mocy 280 KM (dostępny jest też wariant o mocy 265 KM) to jeden z najlepszych silników w tej klasie pojemności. Wyposażony w turbosprężarkę i podwójny wtrysk paliwa zachwyca niezwykle szerokim zakresem użytecznych obrotów. Generuje 350 Nm momentu obrotowego już od 1700 aż do 5600 obr./min  oraz 280 KM mocy od 5600 do 6500 obr./min. W rezultacie silnik nie okazuje właściwie żadnych słabości i w każdej chwili zapewnia imponujące przyspieszenie niezależnie czy  dopiero ruszamy autem czy chcemy przyspieszyć na autostradzie. W zależności od wybranego trybu jazdy (Eco, Comfort, Sport, Cupra) reakcja na dodanie gazu jest odmienna i jest tym bardziej bezpośrednia im bardziej zbliżany się do trybu Cupra.

O wysokie osiągi dba także dwusprzęgłowa skrzynia biegów DSG, która zmienia poszczególne biegi właściwie bez zwłoki i to nawet gdy musi zredukować o kilka przełożeń. W każdej chwili do użytku kierowcy dostępne są także małe manetki sterujące działaniem skrzyni biegów. Entuzjastom sportowych doznań za kierownicą polecam jednak manualną przekładnię, bowiem niezwykle równomierny przyrost mocy jaki zapewnia automat zniekształca odbiór rzeczywistej prędkości. Po prostu po chwili od ruszenia trudno ocenić jak szybko auto porusza się w danej chwili.

Mimo świetnych osiągów (0-100 km/h w 5,7 s) auto potrafi być relatywnie oszczędne. Średnie spalanie w mieście kształtowało się na poziomie 12,8 l na 100 km. Na autostradzie sięga ono 8,6 l na 100 km. Oczywiście winiki te można nawet podwoić, jeśli zafundujemy autu czysto sportową jazdę po torze.

Seat Leon Cupra 280: szpera sterowana elektronicznie

Aby przednionapędowa Cupra 280 mogła sprawnie przenosić moc na asfalt została wyposażona w elektronicznie sterowaną szperę. System działa naprawdę nieźle, ale w trakcie gwałtownego ruszania na mokrej nawierzchni przy wyłączonej kontroli trakcji, przednie koła potrafią zabuksować na  trzecim, a w skrajnych przypadkach nawet na czwartym biegu! Na suchej nawierzchni spokój zakłócany jest tylko na dwóch pierwszych przełożeniach (przy wyłączonej kontroli trakcji), za to w zakrętach Leon Cupra zachwyca stabilnością i ogromną siłą z jaką przednia oś wyciąga auto z zakrętu na prostą. Podsterowność jest prawie nieodczuwalna, a auto niezwykle stabilnie pokonuje sekwencję szybko następujących po sobie zakrętów. W tym ostatnim pomaga bardzo bezpośredni układ kierowniczy (tylko 2,1 obrotu kierownicy pomiędzy jej skrajnymi punktami położenia), który pracuje z przyjemnie lekkim oporem.

Adaptacyjne zawieszenie zmienia swą charakterystykę w zależności od wybranego przez kierowcę  trybu jazdy, czemu w trybie Comfort jest wystarczająca wygodne do codziennej jazdy. Dopiero po wybraniu opcji Sport a tym bardziej Cupra, staje się ona wyraźnie twardsze. Podobać się może jego cicha praca i umiejętność wyraźnego ograniczania przechyłów nadwozia w zakrętach.

Seat Leon Cupra 280: hamulce

Do możliwości silnika inżynierowie Seata dostosowali hamulce Cupry 280. Na przedniej osi zamontowali aż 340-, a na tylnej 310-milimetrowe tarcze hamulcowe, dzięki czemu auto nie ma problemów z wytracaniem nawet autostradowych prędkości. Pedał gazu ma spory skok i pozwala płynnie dozować siłę hamowania do aktualnych potrzeb kierowcy.

Konkurencja w klasie hot-hatchy jest naprawdę duża, dlatego ważne, aby poza osiągami, auto oferowało także w miarę rozsądną cenę zakupu. Na tle swoim rywali Seat wypada naprawdę nieźle. Podstawowa wersja Cupry 280 kosztuje obecnie 117 tys. zł. Model widoczny na zdjęciach doposażony m.in. w przekładnię DSG, 10-głośnikowy sprzęt audio, kamerę cofania, nawigację GPS i szyberdach kosztuje wyjściowo 137 tys. zł. Dla porównania Golf GTI Perfomance, wyposażony w szperę i identyczny układ hamulcowy kosztuje min. 115 tys. zł, ale jest słabszy od Cupry aż o 50 KM.

Seat Leon Cupra 280: opinia

Seat Leon Cupra 280 to niezwykle szybki kompakt, potrafiący zawstydzić osiągami typowo sportowe auta sprzed dekady. Choć do ukazania całego swojego potencjału potrzebuje suchego asfaltu, to łatwość z jaką pokonuje wtedy nawet wyjątkowo ciasne zakręty na pełnym gazie robi wrażenie. Mimo sportowej duszy, Cupra okazuje się autem praktycznym i wygodnym, przez co z powodzeniem może pełnić rolę pojazdu do codziennego użytku.

Chcesz dowiedzieć się więcej, sięgnij po nasze publikacje
KOMPLET: VAT zmiany od 1 lipca 2021 + JPK_VAT +  VAT w e-commerce
KOMPLET: VAT zmiany od 1 lipca 2021 + JPK_VAT + VAT w e-commerce
Tylko teraz
99,00 zł
119,70
Przejdź do sklepu
Seat Leon Cupra 280 2015
SEAT
Seat Leon Cupra 280 2015
SEAT
Seat Leon Cupra 280 2015
SEAT
Seat Leon Cupra 280 2015
SEAT
Seat Leon Cupra 280 2015
SEAT
Seat Leon Cupra 280 2015
SEAT
Seat Leon Cupra 280 2015
SEAT
Seat Leon Cupra 280 2015
SEAT
Źródło: INFOR
Czy ten artykuł był przydatny?
tak
nie
Dziękujemy za powiadomienie
Jeśli nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania w tym artykule, powiedz jak możemy to poprawić.
UWAGA: Ten formularz nie służy wysyłaniu zgłoszeń . Wykorzystamy go aby poprawić artykuł.
Jeśli masz dodatkowe pytania prosimy o kontakt

Komentarze(0)

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code

    © Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

    Moto
    1 sty 2000
    27 lip 2021
    Zakres dat:
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail

    Emisja CO2: samochody coraz bardziej eko! Hybrydy szczególnie

    Emisja CO2: samochody w zeszłym roku wyemitowały aż o 12 proc. mniej dwutlenku węgla. I co ciekawe, metodą do osiągnięcia celu okazały się hybrydy.

    Nowy DS 4 jest już w Polsce. Ile kosztuje francuska awangarda?

    Nowy DS 4 został oficjalnie pokazany w Polsce. Na razie nad Wisłę dotarły wyłącznie wersje pokazowe. Już dziś poznaliśmy jednak cennik auta.

    Likwidacja szkody z polis upadłych zakładów ubezpieczeń

    Likwidacja szkody z polis upadłych zakładów ubezpieczeń: Kto wypłaca pieniądze? Na czym polega? O czym pamiętać? O tym wszystkim opowiemy dziś.

    Czy UFG zawsze wykryje brak OC?

    Czy UFG zawsze wykryje brak OC? Odpowiedź brzmi... tak. Nie zawsze jednak od razu zorientuje się, że samochód nie miał obowiązkowej polisy.

    Brak OC: regres oznacza dla kierowcy... problemy!

    Brak OC: regres sprawi, że sprawca może zapłacić za szkodę... z własnej kieszeni. Kiedy i na jakiej zasadzie działa regres?

    Nowy Opel Astra 2021. Wyrazisty design i hybrydy

    Nowy Opel Astra 2021 odsłonił swoją twarz. Niemiecki kompakt otrzymał cyfrowy kokpit, paletę jednostek hybrydowych i nowe reflektory pikselowe.

    Najczęściej kradzione samochody w 2020 roku

    Najczęściej kradzione samochody w 2020 roku w Polsce? Instytut Badań Rynku Motoryzacyjnego Samar przeanalizował dane z CEPiK.

    Nowy Opel Mokka [TEST]: ależ jak on patrzy...

    Nowy Opel Mokka przywitał nas efektownym połączeniem kolorów na nadwoziu i... smutnym spojrzeniem. Nie ma jednak powodów do smutku!

    Zmiany w karach dla kierowców 2021. Co szykuje rząd?

    Zmiany w karach dla kierowców 2021 to szeroki blok zmian w systemie karania prowadzących przedstawiony przez rząd. Co zakłada projekt zmian?

    Wysokość składki OC, punkty karne. Nowy pomysł rządu

    Wysokość składki OC i punkty karne, czyli rząd ma pomysł na kolejny bat na kierowców. Popełniasz dużo wykroczeń, zapłacisz wyższe ubezpieczenie.

    Nowe kary dla pijanych kierowców 2021

    Nowe kary dla pijanych kierowców 2021, czyli pomysł rządu na ograniczenie ilości nietrzeźwych prowadzących na polskich drogach.

    Punkty karne kasowane po 2 latach. Nowy pomysł rządu

    Punkty karne kasowane po 2 latach i więcej punktów karnych w czasie jednej kontroli drogowej. To zmiany dla kierowców, które proponuje rząd.

    Mandaty do 5 tys. zł, czyli rząd ma nowy system kar dla kierowców

    Mandaty do 5 tys. zł - ale też tylko za przekroczenie prędkości. Cięższe przewinienia mogą się skończyć karą sięgającą 30 tys. zł. Oto propozycje zmian.

    Nissan Qashqai 2021: pierwsza jazda japońskim crossoverem

    Nissan Qashqai 2021, czyli mieliśmy okazję po raz pierwszy spotkać się z japońskim crossoverem. I spotkanie to odbyło się na polskim gruncie!

    Przejście dla pieszych przez ścieżkę rowerową

    Przejście dla pieszych przez ścieżkę rowerową - jak powinien zachować się pieszy? Jakie zasady go obowiązują? Sprawdziliśmy to.

    Pieszy idący po drodze dla rowerów. Może?

    Pieszy idący po drodze dla rowerów - w jakich przypadkach taki scenariusz jest możliwy? Prawo stawia kilka warunków. Zaraz o nich opowiemy.

    Kara za brak ciągłości OC. Ile wynosi?

    Kara za brak ciągłości OC, czyli co się stanie gdy kierowca zapomni o przedłużeniu obowiązkowej polisy na samochód? Czeka go kara od UFG.

    Regres ubezpieczeniowy OC, czyli pijany kierowca a wypadek

    Regres ubezpieczeniowy OC sprawia, że pijany kierowca musi zwrócić pieniądze wypłacone przez ubezpieczyciela po wypadku. Co warto o nim wiedzieć?

    Peugeot 208 [Test]: wersja GT, 130-konny benzyniak i automat

    Peugeot 208 wreszcie zawitał przed naszą redakcją. Na to auto czekaliśmy naprawdę długo. Chyba było jednak warto - i to pomimo.... czerwonego lakieru.

    Kierowanie ruchem drogowym podczas robót drogowych

    Kierowanie ruchem drogowym podczas robót drogowych wymaga posiadania przez osobę specjalnych uprawnień. Wiedzieliście o tym?

    Jak zostać kierowcą autobusu?

    Jak zostać kierowcą autobusu? Kierowca musi spełnić kilka warunków i potwierdzić swoje predyspozycje właściwym wpisem w prawie jazdy.

    Na wakacje samochodem po Europie. O czym pamiętać?

    Na wakacje samochodem po Europie? Pamiętaj o limitach prędkości, gęstszej sieci fotoradarów i zdecydowanie droższych mandatach.

    Kradzież katalizatora. Autocasco pokryje koszty?

    Kradzież katalizatora. Autocasco obejmuje takie przypadki? Wszystko zależy od oferty przygotowanej przez firmę. Na co uważać kupując AC?

    Toyota Yaris Cross: start produkcji crossovera we Francji

    Toyota Yaris Cross to nowy crossover japońskiej marki. Auto powstało z myślą o Europie i w Europie będzie produkowane. Co wiadomo o modelu?

    Czy odpowiednie znaki drogowe to krok do redukcji CO2?

    Rozszerzony katalog znaków drogowych ze szczególnym uwzględnieniem pojazdów niskoemisyjnych? Nie, to nie jest projekt Szwajcarów, Holendrów, Niemców czy Szwedów, ale rodzima inicjatywa, która zagwarantuje elektromobilności stałe miejsce w krajowym prawie drogowym.