REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Test Skoda Octavia 4x4 kombi: uniwersalna maszyna

Test Skoda Octavia 4x4 2.0 TDI/150 KM
Test Skoda Octavia 4x4 2.0 TDI/150 KM
Skoda

REKLAMA

REKLAMA

Skoda Octavia w wersji kombi to auto cieszące się ogromnym zainteresowaniem na polskim rynku. Samochód z pogranicza segmentów C i D, łączy przestronność pojazdów klasy średniej z ceną aut kompaktowych. Ogromny bagażnik, przestronne wnętrze i obszerna paleta silników to najważniejsze walory czeskiego kombi. Jakiś czas temu dołączył do nich nowy atrybut – napęd na cztery koła.

Skoda Octavia z napędem 4x4

Skoda Octavia kombi w wersji z napędem koła nie różni się w sposób widoczny od innych odmian. Spoglądając na jej nadwozie, nie dostrzeżemy zatem żadnych plastikowych listew ochronnych na zderzakach, imitacji osłony podwozia czy poszerzonych nadkoli. Nawet prześwit auta nie uległ zwiększeniu (ma on 139 mm). Jedynie logo 4x4 umieszczone po prawej stronie klapy bagażnik pozwala odróżnić  wersję z napędem wszystkich kół od innych odmian.

REKLAMA

Test Skoda Octavia 4x4 2.0 TDI/150 KM

Skoda Octavia z napędem 4x4 i silnikiem 2.0 TDI o mocy 150 KM

Skoda

Istotniejszych zmian nie dostrzeżemy także we wnętrzu. Skoda Octavia 4x4 to ta sama Octavia do jakich przyzwyczaił nas czeski producent – wystarczająca przestronna by w obu rzędach siedzeń wygodnie podróżowali pasażerowie o wzroście nawet 190 cm, z pokaźnych rozmiarów, 610-litrowym bagażnikiem (który może zostać wyposażony w specjalną gumową wykładzinę ułatwiającą czyszczenie kufra), przejrzystym kokpitem wykonanym z miękkich i przyjemnych w dotyku plastików oraz szeregiem nowoczesnych gadżetów. Imponuje przede wszystkim ogromny, świetnie reagujący na dotyk 8-calowy ekran systemu nawigacyjnego COLUMBUS, który nie dość, że prezentuje wysokiej rozdzielczości grafiki, to na dodatek reaguje na ruchy ręki kiedy ta zbliża się do ekranu. W czasie korzystania np. z nawigacji na ekranie nie ma niczego poza mapą, a odpowiednie okno menu do zarządzania nią albo innymi funkcjami systemu pojawia się dopiero, gdy zbliżymy rękę do ekranu. Dzięki temu obraz jest większy i bardziej czytelny.

Zobacz też: Test Skoda Octavia RS 2.0 TSI 220 KM DSG

REKLAMA

Przyjemne wrażenia z jazdy zapewnia także opcjonalny system audio marki Canton o mocy 570 Wat. Prezentuje dobrej jakości dźwięk, a przy tym wymaga relatywnie niskiej dopłaty – zaledwie 1900 zł. System muzyczny może ukazać swoje wszystkie walory także dzięki temu, że auto jest dobrze wyciszone i nawet w czasie jazdy z autostradowymi prędkościami szumy powietrza opływającego auto są niewielkie.

Jedną z ciekawszych funkcji jaką oferuje Skoda Octavia jest wybór profilu jazdy. Dostępne są cztery tryby (ECO, Normal, Sport i Individual), które wpływają na siłę wspomagania kierownicy oraz reakcję silnika na gaz. A żywiołowość tego ostatniego jest faktycznie mocno uzależniona od wybranego profilu. Najmniejszą ochotę do jazdy motor prezentuje w trybie ECO. Auto niezwykle spokojnie nabiera prędkości i trudno uwierzyć kierowcy, że pod maską Skody pracuje 2-litrowy silnik z serii TDI o mocy 140 KM. Kosztem osiągów można jednak uzyskać spalanie w mieście na poziomie 6,3 l oleju napędowego na 100 km. Dopiero w trybie Normal i Sport jednostka napędowa pracuje tak jak ma przykazane. Spontanicznie reaguje na gaz już od 1800 obr./min by pokazać pełnię swych możliwości przy 2500 obr./min. Nawet z kompletem 4 osób i ich bagażem, Octavia rozpędza się bardzo energicznie. Spalanie w mieście wzrasta do ok. 7,0 litrów na 100 km, co nadal jest dobrym wynikiem jak na kombi z napędem 4x4.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

REKLAMA

Wysoka dynamika jazdy, nawet na mokrej nawierzchni, jest zasługą m.in. nowego systemu napędu na cztery koła. Octavia III 4x4 otrzymała bowiem najnowsze sprzęgło Haldex piątej generacji. W porównaniu do Haldexa 4 na którym bazowała poprzednia Octavia 4x4, nowy układ jest lżejszy o 1,4 kg i choć pozbawiony jest akumulatora ciśnienia, to jeszcze szybciej przenosi moment obrotowy na koła. Z tego powodu nie ma problemu aby nowa Skoda Octavia kombi 4x4 rozpędziła się od 0 do 100 km/h w zaledwie 8,7 sekundy. Bardzo dobre osiągi to również efekt niskiej masy pojazdu (1380 kg), dobrze zestopniowanej i niezwykle precyzyjnie działającej skrzyni biegów oraz seryjnej, elektronicznej blokady mechanizmu różnicowego EDS.

Zawieszenie Octavii 4x4 zestrojono pod kątem komfortu, dlatego auto całkiem sprawnie radzi sobie z pokonywaniem miejskich studzienek i drobnych poprzecznych nierówności. Dźwięk pracującego zawieszenia jest przyjemnie wytłumiony, a drgania i wstrząsy są niwelowane do akceptowalnych wartości. Na ostrych zakrętach auto ma tendencję do odczuwalnych przechyłów, które dodatkowo są potęgowane przez nieduże opony o wysokim jak na dzisiejsze standardy profilu (205/55 R16). Układ kierowniczy pracuje z przyjemnym, lekkim oporem, a przy tym całkiem nieźle przekazuje informacje o poziomie przyczepności przednich kół do drogi.

Zobacz też: Kia Cee’d 1.0 T-GDI GT Line – wrażenia z jazdy

Pod względem ceny Octavia III generacji prezentuje się bardzo atrakcyjnie. Atrakcyjnie jak na europejskie warunki płacowe. Podstawowa wersja kombi z silnikiem 1.2 TSI 85 KM kosztuje 65 250 zł i w standardzie posiada 6 poduszek powietrznych, komplet systemów stabilizacji toru jazdy, manualną klimatyzację, radio, elektrycznie sterowane przednie szyby, relingi dachowe, światła do jazdy dziennej czy halogeny. Niestety, najtańsza odmiana Octavii kombi z napędem 4x4 kosztuje aż 94 600 zł, bowiem dostępna jest w wyższym pakiecie wyposażenia i łączona jest z mocniejszym 105-konnym silnikiem diesla 1.6 TDI. Prezentowany egzemplarz to wersja Elegance z najmocniejszym silnikiem Diesla. Doposażona w liczne dodatki jak m.in. w nawigację, system automatycznego parkowania, reflektory bi-ksenowe, radio Canton kosztuje aż 130 700 zł.

Test Skoda Octavia 4x4 2.0 TDI/150 KM
Skoda
Test Skoda Octavia 4x4 2.0 TDI/150 KM
Skoda
Test Skoda Octavia 4x4 2.0 TDI/150 KM
Skoda
Test Skoda Octavia 4x4 2.0 TDI/150 KM
Skoda
Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Wielki potencjał zielonej logistyki, na który długo jeszcze poczekamy [ESG w logistyce 2024-2030]
Będą nowe stawki za badania psychologiczne kierowców

Ministerstwo Zdrowia chce podnieść stawkę za badania psychologiczne kierowców. Aktualna stawka obowiązuje już dekadę. Ile ma wynosić nowa?  

Polski rynek ze wzrostami sprzedaży w 2024 r. Auta osobowe drożeją, a dostawcze... tanieją

Blisko 50 tys. fabrycznie nowych aut osobowych. Na tyle został wyceniony rynek w Polsce w marcu. Lider? Ten jest tylko jeden. Pozycję zachowuje Toyota.

Polskie Porsche 911. Na świecie jest tylko jeden egzemplarz

Wiedzieliście o tym, że Polacy tworzą unikalne Porsche 911? Zajmuje się tym firma Indecent. Jej nowe auto o oznaczeniu 005 powstało na bazie generacji 991. To jedyny taki egzemplarz na świecie.

REKLAMA

Przegląd roweru na wiosnę. Co trzeba sprawdzić i jak przygotować rower do sezonu?

Wiosna to czas, w którym z garaży i piwnic kierowcy wyprowadzają rowery. Przed rozpoczęciem eksploatacji jednośladu warto jednak upewnić się, że jest on gotowy na sezon. Co trzeba sprawdzić w rowerze na wiosnę? Oto opis przeglądu krok po kroku.

Nowa Dacia Spring to elektryk i jedno z najtańszych aut na rynku w Polsce!

Marka zaprezentowała cennik nowej Dacii Spring. Ten startuje od 76 900 zł. Przy tej cenie Spring jest nie tylko najtańszym elektrykiem w Polsce. To także jeden z najtańszych fabrycznie nowych samochodów w kraju.

Nawet 100 tys. zł za każdego pasażera na gapę. Tyle kosztuje przewóz nielegalnych imigrantów do Wielkiej Brytanii

Nawet 50 tys. zł za każdego nielegalnego imigranta. Tyle zapłaci zarówno kierowca, jak i jego pracodawca. Co gorsze, drakońską karę może zapłacić także ten przewoźnik, który przewiezie "pasażera" nieświadomie. Choć jest sposób na zmniejszenie kary.

Umowa leasingu tylko na piśmie? To już przeszłość. No może prawie... Czy zmieni się też kwestia wykupu auta?

Umowę leasingu musi być spisana na piśmie. Pod rygorem nieważności. Takie przepisy obowiązują od 24 lat. I teraz mogą się zmienić. Pojawił się projekt ustawy, który zezwoli na elektroniczne zawieranie takich umów. To oznacza sporo większą wygodę transakcji.

REKLAMA

Komu, komu... Ostatnie egzemplarze GR Yaris do wzięcia w Polsce. Pula powoli się kończy

Nowa Toyota GR Yaris tania nie jest. Kosztuje co najmniej 214 900 zł. Powstaje jednak w limitowanej serii, a do tego oferuje 280-konny silnik. To prawdziwy sportowiec! Zakup tego auta może zatem stanowić gratkę. A jest ku temu jeszcze okazja. Być może ostatnia.

Kiedy pieszy nie ma pierwszeństwa na pasach?

Polskie przepisy przewidują przypadki, w których pieszy wcale nie ma pierwszeństwa na przejściu dla pieszych. Dziś je zatem omówimy. Wskażemy także, jaki pieszy może dostać mandat za wymuszenie pierwszeństwa na pasach.

REKLAMA