Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Test Skoda Citigo 1.0 75 KM LPG

Skoda Citigo LPG 2014
Skoda Citigo LPG 2014
Skoda
Skoda Citigo z instalacją gazu LPG to pomysł na ekonomiczne auto miejskie. Jakie są realne koszty eksploatacji tego modelu? Czy warto dopłacać prawie 4 000 zł do instalacji gazu LPG w Citigo?

Skoda Citigo 1.0 75 KM LPG

Miejskie auto powinno mieć nieduże gabaryty, zapewniać świetną widoczność we wszystkich kierunkach, mieć oszczędny silnik, a przy tym oferować na tyle dużą przestrzeń w kabinie, by zmieścić dwie osoby dorosłe i dwójkę małych dzieci. I najważniejsze  - powinno być tanie w zakupie i eksploatacji. Jedną z ciekawszych propozycji  w segmencie miejskich aut jest Skoda Citigo. Dlaczego akurat ona? Bowiem od niedawna można nabyć jej ekonomiczniejszą wersję zasilaną gazem LPG!

Zobacz też: Test Volkswagen Up! 1.0 75 KM - dla mnie masz stajla!

Skoda Citigo LPG z ceną bazową na poziomie ok. 41 000 zł (wersja 5-drzwiowa) nie jest może najtańszym autem miejskim na rynku, ale dysponuje kilkoma poważnymi argumentami pozwalającymi uzasadnić jej wybór.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Nadwozie Citigo ma bardzo proste kształty, niewielkie wymiary  i jest świetnie przeszklone, dzięki czemu pozwala parkować pod sklepem z kilku centymetrową precyzją. W tym ostatnim pomaga także niewielki promień skrętu (9,8 m) oraz krótka maska, której krawędzie są dobrze widoczne z miejsca kierowcy. Citigo wygląda przy tym ciekawie, nieco zabawnie i karykaturalnie, ale kwadratowa karoseria kryje zaskakująco przestronną kabinę.

Skoda Citigo 1.0 75 KM LPG: wnętrze

We wnętrzu królują co prawda twarde plastiki, ale sprawiają one wrażenie solidnych i dobrze spasowanych. Kremowa deska rozdzielcza przywodzi na myśl auta wyższej klasy, ale szybki rzut oka na kokpit Skody pozwala ostudzić nieco emocje. Liczbę przycisków ograniczono do minimum, a luksusowych gadżetów nie dostaniemy w tym aucie nawet za dopłatą. Cieszy za to bardzo sprawnie działający, opcjonalny ekran sytemu multimedialnego (wyposażony w nawigację i zaawansowany komputer pokładowy, który można wyjąc z auta i używać go poza nim) oraz niezwykle łatwe w obsłudze radio współpracujące z zaskakująco dobrymi głośnikami (opcja).

Większość przycisków zgrupowano na wysokości kierownicy przez co dostęp do nich jest wzorowy. O tym, że instalacja gazu marki Landi Renzo nie jest instalowana w fabryce Skody przypomina za to mało gustowny przycisk jej uruchamiania, który doklejono po lewej stronie deski rozdzielczej.

Zobacz też: Test Citroen C4 Cactus 1.2 PureTech 82: w mieście zakwitł kaktus

Zaskakująco dobrze Skoda Citigo wypada pod względem przestronności kabiny. Miejsca na przednich, bardzo wygodnych (jak na klasę auta) fotelach ze zintegrowanymi zagłówkami wystarczy nawet dla wysokich osób, a z tyłu całkiem wygodnie powinno być dwóm osobom o wzroście 175 cm.

Taką kubaturę wnętrza przy bardzo krótkim nadwoziu (tylko 3,5 m) udało się osiągnąć dzięki solidnemu rozstawowi osi. W porównaniu do tego jaki oferuje Fabia II jest on krótszy o zaledwie 3,1 cm. Z kolei bagażnik nie imponuje może pojemnością, ale jego 251 litrów to wynik gorszy o zaledwie 31 litrów w porównaniu do tego jaki oferuje nowy Volkswagen Polo! Co istotne, jego kubatury nie ogranicza butla gazu LPG, którą zlokalizowano we wnęce zapasowego koła.

Skoda Citigo 1.0 75 KM LPG: silnik

Kluczem do taniej jazdy w przypadku Skody Citigo jest wolnossący, 1-litrowy silnik o mocy 75 KM, wyposażony dodatkowo w instalację gazu LPG marki Landi Renzo. Motor ten, mimo prostej budowy (brak bezpośredniego wtrysku benzyny i turbodoładowania) okazuje się bardzo ekonomiczny. W mieście zużywa on ok. 6,6 l benzyny na 100 km a poza nim spokojnie można osiągnąć wynik na poziomie 4,8 l paliwa na 100 km. Jeśli klient zdecyduje się na montaż instalacji gazu LPG, to jego podróże okażą się jeszcze tańsze. W mieście spalanie kształtuje się na poziomie 7,5 l gazu na 100 km, na trasie jest to ok. 6,0 l/100 km. Oznacza to, że teoretycznie przejechanie 100 km w mieście kosztuje ok. 18 zł, a poza nim zaledwie 15 zł (przy cenie 2,40 zł za litr LPG).

Zobacz też: Test Volkswagen Polo V 1.2 TSI 110 KM

Trzeba jednak pamiętać, że instalacja Landi Renzo jest tak zaprojektowana, że powyżej 3000 obr./min silnik oprócz gazu LPG zużywa także ok. 7% benzyny. Po przekroczeniu 4000 obr./min jednostka napędowa jest zasilana wyłącznie benzyną (!). Najbardziej odczuwalne jest to na autostradzie, jeśli jedziemy z prędkością ok. 140-150 km/h. Silnik przestaje wtedy korzystać z tańszego paliwa i pracuje wyłącznie na benzynie. Podnosi to koszt jazdy. Jeśli jednak przestrzegamy rygorów dotyczących obrotów silnika, to jadąc w trasę możemy ograniczyć koszt przejechania 100 km do zaledwie 16-18 zł (uwzględniając koszt benzyny). Szybszej jazdy na autostradzie nie polecamy również dlatego, że przy 140 km/h silnik ma już 4000 obr./min, a w kabinie robi się głośno.

Skoda Citigo 1.0 75 KM LPG: prowadzenie

Skoda Citigo LPG w codziennej jeździe sprawia bardzo dobre wrażenie. Zawieszenie pracuje sprężyście i relatywnie cicho, mocniej dobijając jedynie na głębokich studzienkach. Dobrze za to radzi sobie z poprzecznymi nierównościami. Choć nadwozie przechyla się w szybko pokonywanych, ciasnych zakrętach to stabilność auta i jego zdolność utrzymywania wybranego kierunku jazdy są godne pochwały.

Zobacz też: Test Suzuki Swift 1.2 92 KM MT5

Spora w tym zasługa układu kierowniczego, który na tle konkurencyjnych rozwiązań w tej klasie jest zaskakująco dojrzały  - pracuje lekko, ale nie na tyle, by zakłócać odbiór informacji o sytuacji jaka ma miejsce na styku opon z nawierzchnią. Jedyne co przeszkadza w dynamicznej jeździe, zwłaszcza przy ruszaniu z miejsca, to zbyt silnie działający układ kontroli trakcji, który potrafi zdusić na starcie cały wigor silnika.

Skoda Citigo 1.0 75 KM LPG: hamulce

Układ hamulcowy oparty z przodu na tarczach hamulcowych a z tyłu na bębnach działa poprawnie. Citigo jest lekkie (waży poniżej 900 kg) i w razie potrzeby potrafi szybko wytrącić prędkość. Dopiero przy wyższych, autostradowych prędkościach czuć, że układ hamulcowy zaczyna się męczyć.

Skoda Citigo 1.0 75 KM LPG: cena i wyposażenie

Ceny Skody Citigo z instalacją LPG zaczynają się od 38 870 zł za wersję 3-drzwiową z silnikiem 1.0 o mocy 60 KM. Wersja 5-drzwiowa z mocniejszym, 75-konnym motorem to min. 41 930 zł. Sporo, jednak zważywszy na fakt, że auto jest całkiem nieźle wyposażone (w standardzie jest m.in. klimatyzacja, elektrycznie sterowane szyby, komplet poduszek powietrznych a za 1370 zł można zamówić nawigację), a przestronnością Citigo przypomina pojazdy segmentu B, to może okazać się, że model ten odbierze cześć klientów Skodzie Fabii i VW Polo.

Zobacz też: Test Skoda Fabia 1.2 TSI/105 KM

Jeśli bowiem uwzględnić ceny aut, ich wyposażenie i koszt przejazdu 1 km, to Citigo LPG wypada naprawdę korzystanie na tle powyższych samochodów.

Zobacz też: Test Fiat Punto 1.3 Multijet 16V 75 KM

Skoda Citigo 1.0 75 KM LPG: opinia

Skoda Citigo to auto stworzone do miejskiej jazdy. Prosta konstrukcja i brak skomplikowanego osprzętu silnika powinny odpłacić się dużą bezawaryjnością auta nawet w trudnej, miejskiej eksploatacji. Małe gabaryty nadwozia, świetna widoczność z miejsca kierowcy oraz porządne wspomaganie kierownicy ułatwiają manewrowanie samochodem nawet w ciasnych przestrzeniach. Citigo jest także zaskakująco przestronne i pakowne, dlatego powinno dobrze się odnaleźc w roli pojazdu służącemu odwożeniu dzieci do szkoły. Silnik jest bardzo żwawy i świetnie wchodzi na obroty dodając nieco pikanterii samej jeździe. Czy jednak instalacja LPG jest niezbędna w tak małym i lekkim aucie miejskim? Trudno odpowiedzieć na to pytanie jednoznacznie. Z jednej strony podnosi ona cenę auta i zakres elementów mogących z czasem ulec awarii bądź zużyciu. Szkoda też, że instalacja nie została skonfigurowana tak, aby silnik mógł pracować wyłącznie na gazie LPG. Z drugiej strony przy odrobinie chęci comiesięczne koszty utrzymania samochodu można ograniczyć nawet o 40 %, a zasięg auta dzięki dwóm bakom paliwa zwiększa się prawie dwukrotnie. Naszym zdaniem pomysł na Citigo LPG jest bardzo dobry, warty jest jednak pewnego dopracowania.

Skoda Citigo LPG 2014
Skoda
Skoda Citigo LPG 2014
Skoda
Skoda Citigo LPG 2014
Skoda
Skoda Citigo LPG 2014 kokpit
Skoda
Skoda Citigo LPG 2014 zegary prędkościomierz
Skoda
Skoda Citigo LPG 2014 nawigacja GPS
Skoda
Skoda Citigo LPG 2014 fotel kierowcy
Skoda
Skoda Citigo LPG 2014
Skoda
Skoda Citigo LPG 2014 bagażnik
Skoda
Skoda Citigo LPG 2014 bagażnik złożone kanapa
Skoda
Skoda Citigo LPG 2014 silnik 1.0 75 KM
Skoda
Reklama
Zaktualizuj swoją wiedzę z naszymi publikacjami i szkoleniami
Źródło: INFOR
Czy ten artykuł był przydatny?
tak
nie
Dziękujemy za powiadomienie
Jeśli nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania w tym artykule, powiedz jak możemy to poprawić.
UWAGA: Ten formularz nie służy wysyłaniu zgłoszeń . Wykorzystamy go aby poprawić artykuł.
Jeśli masz dodatkowe pytania prosimy o kontakt

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code

    © Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

    Moto
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Wymiana opon na letnie 2023. Kiedy, jak i za ile? Sprawdźmy

    Wymiana opon na letnie 2023, czyli dziś przygotujemy dla kierowców tabletkę wiedzy na ten temat. Kiedy zmienić opony, o czym pamiętać i ile to kosztuje w 2023 roku?

    Czy można dostać mandat z kamery? I to na kilka sposobów

    Czy można dostać mandat z kamery? Oczywiście że tak. Co więcej, sposobów zdobywania nagrań służby mają co najmniej kilka. Poznajmy je.

    Mitsubishi L200 2024. Tak będzie wyglądać nowe wcielenie pick-up`a

    Mitsubishi L200 2024, czyli kolejna generacja modelu ujrzy światło dzienne jeszcze w tym roku lub na początku kolejnego. Co wiadomo o modelu?

    Volkswagen ID.2all. Tak będzie wyglądać elektryczne Polo?

    Volkswagen ID.2all zapowiada koncepcję dostępnej, elektrycznej mobilności dla Europejczyków. Jest rozmiarów modelu Polo. Trafi zatem do segmentu B.

    Przewoźniku - dopilnuj nowego obowiązku, jeśli nie chcesz stracić zezwolenia

    Pakiet mobilności ponownie o sobie przypomina. Zgodnie ze zmianami w ustawie o transporcie drogowym, przewoźnicy są zobowiązani do spełnienia kolejnego obowiązku. Chodzi o przepis, wprowadzający konieczność zgłoszenia ilości zatrudnionych kierowców. W tym roku oświadczenie należy zgłosić już do 31 marca, a brak wypełnienia formalności może wiązać się poważnymi konsekwencjami dla przewoźników.

    SCT Warszawa. Warszawscy rodzice chcą ostrzejszych restrykcji

    SCT w Warszawie powstanie. Siedem postulatów wobec władz Warszawy wystosowała wspólna inicjatywa rodziców i ruchów społecznych. O co wnoszą?

    Mercedes GLB 2023. Lifting mocno delikatny. Zmian zbyt wiele nie ma

    Mercedes GLB 2023, czyli SUV niemieckiej marki przeszedł właśnie lifting. Co zmieniło się w modelu? Zmian prawie nie widać. To dobrze czy źle?

    Samochód do strefy czystego transportu. O czym pamiętać kupując auto używane?

    Samochód do strefy czystego transportu to pojęcie, którym Polacy interesują się coraz mocniej. O czym powinien pamiętać podczas zakupu mieszkaniec SCT?

    Kolizji mniej, ale likwidacja szkód coraz droższa...

    Kolizji mniej, ale likwidacja szkód coraz droższa? To zdanie idealnie opisuje zeszłoroczną sytuację na rynku ubezpieczeń komunikacyjnych.

    Mitsubishi Eclipse Cross Ralliart. PHEV z rajdowym sznytem. Tylko sznytem

    Mitsubishi Eclipse Cross Ralliart to nowa wersja japońskiego coupe SUV-a napędzanego hybrydą plug-in. Zmiany? Te dotyczą tylko stylizacji. Szkoda...

    Mercedes GLA 2023. Mały SUV z Niemiec przeszedł drobny zabieg

    Mercedes GLA 2023, czyli mniejszy z niemieckich SUV-ów przeszedł lifting. W jego ramach nieznacznie zmienił się design, ale i paleta silników.

    Toyota Hilux powstała w 1968 roku. Kończy właśnie 55 lat!

    Toyota Hilux zadebiutowała na rynku w roku 1968. A więc jak nietrudno policzyć, powoli zbliża się do wieku emerytalnego. Tyle że pick-up ani myśli się zatrzymywać!

    Abarth 695 Tributo 131 Rally. Pięćsetka z duszą Ferrari

    Abarth 695 Tributo 131 Rally waży nieco ponad 1,1 tony, a ma 180 koni. Jest sportowy, agresywny i oferuje rasowy dźwięk wydechu. To nie samochód, to spełnienie marzeń kierowcy.

    Test: Abarth 695 Tributo 131 Rally. Ta miłość jest toksyczna. I dobrze mi z tym!

    Test: Abarth 695 Tributo 131 Rally jest cudowny, ale nie idealny. Wad mu nie brakuje. Tak samo jak charakteru zresztą. Tym mógłby obdzielić auta w połowie dzielnicy.

    Land Rover Classic Defender 90 z Lego. Tańszy, ale nie tani sposób na marzenia

    Land Rover Classic Defender 90 z Lego trafi do sprzedaży 1 kwietnia 2023 roku. Auto po złożeniu wygląda po prostu cudownie! Niestety model będzie kosztować 1149,99 zł.

    Polskie drogi są dziurawe. Nawet 40 proc. wymaga remontu!

    Polskie drogi są dziurawe. Jak duża jest skala zjawiska? Potężna! Nawet 9000 km jezdni w naszym kraju pilnie wymaga remontu.

    BMW serii 5 G60. Wersja M5 będzie... elektryczna! Piekło zamarzło?

    BMW serii 5 G60 szykuje się do rynkowego debiutu. Marka przekazuje zatem pierwsze informacje o modelu. A te brzmią dość rewolucyjnie.

    Elektryczne ciężarówki w Polsce? DHL kupiło właśnie pięć Volvo FM Electric

    Elektryczne ciężarówki w Polsce? Powoli stają się elementem drogowego krajobrazu. A zakupy DHL nie ograniczają się do pięciu Volvo FM Electric.

    Kręci nas recykling. Oponeo i druga odsłona jego akcji

    Kręci nas recykling? Oponeo ma zamiar dokładnie dziś odpalić drugą edycję swojej akcji. W jej ramach będzie sprzątać odpady i sadzić drzewa.

    Pechowy kolor samochodu, czyli kolory o największej szkodowości

    Pechowy kolor samochodu? Dziś mamy listę kolorów aut z największym ryzykiem szkody. Zestawienie jest naprawdę ciekawe.

    Continental PremiumContact 7. Nowość letnia z Niemiec

    Continental PremiumContact 7 dopracowuje kwestią trakcji na mokrej nawierzchni. Ale nie tylko! Nowy model ogumienia można zamawiać już dziś.

    Goodyear Urbanmax Commuter, czyli opona dla autobusów

    Goodyear Urbanmax Commuter to opona przeznaczona do autobusów z napędem konwencjonalnym, hybrydowym, jak i elektrycznym.

    Zakup samochodu przez internet? Trochę tak. Od sieci zaczynają się poszukiwania

    Zakup samochodu przez internet? 80 proc. nabywców nowych aut i prawie 100 proc nabywców używanych poszukiwania zaczyna w internecie.

    Zdał egzamin na prawo jazdy za brata. Obydwaj mają problem

    Zdał egzamin na prawo jazdy za brata. Teraz konsekwencje poniosą obydwaj. Grozić im może kara nawet do 3 lat pozbawienia wolności.

    Postęp na rynku opon. Przed jakimi wyzwaniami stoją producenci?

    Postęp na rynku opon. Bo na przestrzeni ostatnich dwóch trzech dekad zmieniły się nie tylko oczekiwania kierowców, ale i samochody.