Kategorie

Test Skoda Citigo 1.0 75 KM LPG

Skoda Citigo LPG 2014
Skoda Citigo LPG 2014
Skoda
Skoda Citigo z instalacją gazu LPG to pomysł na ekonomiczne auto miejskie. Jakie są realne koszty eksploatacji tego modelu? Czy warto dopłacać prawie 4 000 zł do instalacji gazu LPG w Citigo?

Skoda Citigo 1.0 75 KM LPG

Miejskie auto powinno mieć nieduże gabaryty, zapewniać świetną widoczność we wszystkich kierunkach, mieć oszczędny silnik, a przy tym oferować na tyle dużą przestrzeń w kabinie, by zmieścić dwie osoby dorosłe i dwójkę małych dzieci. I najważniejsze  - powinno być tanie w zakupie i eksploatacji. Jedną z ciekawszych propozycji  w segmencie miejskich aut jest Skoda Citigo. Dlaczego akurat ona? Bowiem od niedawna można nabyć jej ekonomiczniejszą wersję zasilaną gazem LPG!

Zobacz też: Test Volkswagen Up! 1.0 75 KM - dla mnie masz stajla!

Skoda Citigo LPG z ceną bazową na poziomie ok. 41 000 zł (wersja 5-drzwiowa) nie jest może najtańszym autem miejskim na rynku, ale dysponuje kilkoma poważnymi argumentami pozwalającymi uzasadnić jej wybór.

Nadwozie Citigo ma bardzo proste kształty, niewielkie wymiary  i jest świetnie przeszklone, dzięki czemu pozwala parkować pod sklepem z kilku centymetrową precyzją. W tym ostatnim pomaga także niewielki promień skrętu (9,8 m) oraz krótka maska, której krawędzie są dobrze widoczne z miejsca kierowcy. Citigo wygląda przy tym ciekawie, nieco zabawnie i karykaturalnie, ale kwadratowa karoseria kryje zaskakująco przestronną kabinę.

Skoda Citigo 1.0 75 KM LPG: wnętrze

We wnętrzu królują co prawda twarde plastiki, ale sprawiają one wrażenie solidnych i dobrze spasowanych. Kremowa deska rozdzielcza przywodzi na myśl auta wyższej klasy, ale szybki rzut oka na kokpit Skody pozwala ostudzić nieco emocje. Liczbę przycisków ograniczono do minimum, a luksusowych gadżetów nie dostaniemy w tym aucie nawet za dopłatą. Cieszy za to bardzo sprawnie działający, opcjonalny ekran sytemu multimedialnego (wyposażony w nawigację i zaawansowany komputer pokładowy, który można wyjąc z auta i używać go poza nim) oraz niezwykle łatwe w obsłudze radio współpracujące z zaskakująco dobrymi głośnikami (opcja).

Większość przycisków zgrupowano na wysokości kierownicy przez co dostęp do nich jest wzorowy. O tym, że instalacja gazu marki Landi Renzo nie jest instalowana w fabryce Skody przypomina za to mało gustowny przycisk jej uruchamiania, który doklejono po lewej stronie deski rozdzielczej.

Zobacz też: Test Citroen C4 Cactus 1.2 PureTech 82: w mieście zakwitł kaktus

Zaskakująco dobrze Skoda Citigo wypada pod względem przestronności kabiny. Miejsca na przednich, bardzo wygodnych (jak na klasę auta) fotelach ze zintegrowanymi zagłówkami wystarczy nawet dla wysokich osób, a z tyłu całkiem wygodnie powinno być dwóm osobom o wzroście 175 cm.

Taką kubaturę wnętrza przy bardzo krótkim nadwoziu (tylko 3,5 m) udało się osiągnąć dzięki solidnemu rozstawowi osi. W porównaniu do tego jaki oferuje Fabia II jest on krótszy o zaledwie 3,1 cm. Z kolei bagażnik nie imponuje może pojemnością, ale jego 251 litrów to wynik gorszy o zaledwie 31 litrów w porównaniu do tego jaki oferuje nowy Volkswagen Polo! Co istotne, jego kubatury nie ogranicza butla gazu LPG, którą zlokalizowano we wnęce zapasowego koła.

Skoda Citigo 1.0 75 KM LPG: silnik

Kluczem do taniej jazdy w przypadku Skody Citigo jest wolnossący, 1-litrowy silnik o mocy 75 KM, wyposażony dodatkowo w instalację gazu LPG marki Landi Renzo. Motor ten, mimo prostej budowy (brak bezpośredniego wtrysku benzyny i turbodoładowania) okazuje się bardzo ekonomiczny. W mieście zużywa on ok. 6,6 l benzyny na 100 km a poza nim spokojnie można osiągnąć wynik na poziomie 4,8 l paliwa na 100 km. Jeśli klient zdecyduje się na montaż instalacji gazu LPG, to jego podróże okażą się jeszcze tańsze. W mieście spalanie kształtuje się na poziomie 7,5 l gazu na 100 km, na trasie jest to ok. 6,0 l/100 km. Oznacza to, że teoretycznie przejechanie 100 km w mieście kosztuje ok. 18 zł, a poza nim zaledwie 15 zł (przy cenie 2,40 zł za litr LPG).

Zobacz też: Test Volkswagen Polo V 1.2 TSI 110 KM

Trzeba jednak pamiętać, że instalacja Landi Renzo jest tak zaprojektowana, że powyżej 3000 obr./min silnik oprócz gazu LPG zużywa także ok. 7% benzyny. Po przekroczeniu 4000 obr./min jednostka napędowa jest zasilana wyłącznie benzyną (!). Najbardziej odczuwalne jest to na autostradzie, jeśli jedziemy z prędkością ok. 140-150 km/h. Silnik przestaje wtedy korzystać z tańszego paliwa i pracuje wyłącznie na benzynie. Podnosi to koszt jazdy. Jeśli jednak przestrzegamy rygorów dotyczących obrotów silnika, to jadąc w trasę możemy ograniczyć koszt przejechania 100 km do zaledwie 16-18 zł (uwzględniając koszt benzyny). Szybszej jazdy na autostradzie nie polecamy również dlatego, że przy 140 km/h silnik ma już 4000 obr./min, a w kabinie robi się głośno.

Skoda Citigo 1.0 75 KM LPG: prowadzenie

Skoda Citigo LPG w codziennej jeździe sprawia bardzo dobre wrażenie. Zawieszenie pracuje sprężyście i relatywnie cicho, mocniej dobijając jedynie na głębokich studzienkach. Dobrze za to radzi sobie z poprzecznymi nierównościami. Choć nadwozie przechyla się w szybko pokonywanych, ciasnych zakrętach to stabilność auta i jego zdolność utrzymywania wybranego kierunku jazdy są godne pochwały.

Zobacz też: Test Suzuki Swift 1.2 92 KM MT5

Spora w tym zasługa układu kierowniczego, który na tle konkurencyjnych rozwiązań w tej klasie jest zaskakująco dojrzały  - pracuje lekko, ale nie na tyle, by zakłócać odbiór informacji o sytuacji jaka ma miejsce na styku opon z nawierzchnią. Jedyne co przeszkadza w dynamicznej jeździe, zwłaszcza przy ruszaniu z miejsca, to zbyt silnie działający układ kontroli trakcji, który potrafi zdusić na starcie cały wigor silnika.

Skoda Citigo 1.0 75 KM LPG: hamulce

Układ hamulcowy oparty z przodu na tarczach hamulcowych a z tyłu na bębnach działa poprawnie. Citigo jest lekkie (waży poniżej 900 kg) i w razie potrzeby potrafi szybko wytrącić prędkość. Dopiero przy wyższych, autostradowych prędkościach czuć, że układ hamulcowy zaczyna się męczyć.

Skoda Citigo 1.0 75 KM LPG: cena i wyposażenie

Ceny Skody Citigo z instalacją LPG zaczynają się od 38 870 zł za wersję 3-drzwiową z silnikiem 1.0 o mocy 60 KM. Wersja 5-drzwiowa z mocniejszym, 75-konnym motorem to min. 41 930 zł. Sporo, jednak zważywszy na fakt, że auto jest całkiem nieźle wyposażone (w standardzie jest m.in. klimatyzacja, elektrycznie sterowane szyby, komplet poduszek powietrznych a za 1370 zł można zamówić nawigację), a przestronnością Citigo przypomina pojazdy segmentu B, to może okazać się, że model ten odbierze cześć klientów Skodzie Fabii i VW Polo.

Zobacz też: Test Skoda Fabia 1.2 TSI/105 KM

Jeśli bowiem uwzględnić ceny aut, ich wyposażenie i koszt przejazdu 1 km, to Citigo LPG wypada naprawdę korzystanie na tle powyższych samochodów.

Zobacz też: Test Fiat Punto 1.3 Multijet 16V 75 KM

Skoda Citigo 1.0 75 KM LPG: opinia

Skoda Citigo to auto stworzone do miejskiej jazdy. Prosta konstrukcja i brak skomplikowanego osprzętu silnika powinny odpłacić się dużą bezawaryjnością auta nawet w trudnej, miejskiej eksploatacji. Małe gabaryty nadwozia, świetna widoczność z miejsca kierowcy oraz porządne wspomaganie kierownicy ułatwiają manewrowanie samochodem nawet w ciasnych przestrzeniach. Citigo jest także zaskakująco przestronne i pakowne, dlatego powinno dobrze się odnaleźc w roli pojazdu służącemu odwożeniu dzieci do szkoły. Silnik jest bardzo żwawy i świetnie wchodzi na obroty dodając nieco pikanterii samej jeździe. Czy jednak instalacja LPG jest niezbędna w tak małym i lekkim aucie miejskim? Trudno odpowiedzieć na to pytanie jednoznacznie. Z jednej strony podnosi ona cenę auta i zakres elementów mogących z czasem ulec awarii bądź zużyciu. Szkoda też, że instalacja nie została skonfigurowana tak, aby silnik mógł pracować wyłącznie na gazie LPG. Z drugiej strony przy odrobinie chęci comiesięczne koszty utrzymania samochodu można ograniczyć nawet o 40 %, a zasięg auta dzięki dwóm bakom paliwa zwiększa się prawie dwukrotnie. Naszym zdaniem pomysł na Citigo LPG jest bardzo dobry, warty jest jednak pewnego dopracowania.

Skoda Citigo LPG 2014
Skoda
Skoda Citigo LPG 2014
Skoda
Skoda Citigo LPG 2014
Skoda
Skoda Citigo LPG 2014 kokpit
Skoda
Skoda Citigo LPG 2014 zegary prędkościomierz
Skoda
Skoda Citigo LPG 2014 nawigacja GPS
Skoda
Skoda Citigo LPG 2014 fotel kierowcy
Skoda
Skoda Citigo LPG 2014
Skoda
Skoda Citigo LPG 2014 bagażnik
Skoda
Skoda Citigo LPG 2014 bagażnik złożone kanapa
Skoda
Skoda Citigo LPG 2014 silnik 1.0 75 KM
Skoda
Chcesz dowiedzieć się więcej, sięgnij po nasze publikacje
KOMPLET: VAT zmiany od 1 lipca 2021 + JPK_VAT +  VAT w e-commerce
KOMPLET: VAT zmiany od 1 lipca 2021 + JPK_VAT + VAT w e-commerce
Tylko teraz
99,00 zł
119,70
Przejdź do sklepu
Źródło: INFOR
Czy ten artykuł był przydatny?
tak
nie
Dziękujemy za powiadomienie
Jeśli nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania w tym artykule, powiedz jak możemy to poprawić.
UWAGA: Ten formularz nie służy wysyłaniu zgłoszeń . Wykorzystamy go aby poprawić artykuł.
Jeśli masz dodatkowe pytania prosimy o kontakt

Komentarze(0)

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code

    © Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

    Moto
    1 sty 2000
    25 wrz 2021
    Zakres dat:
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail

    Prototypy samochodów PRL: rewolucyjne i nieodżałowane

    Prototypy samochodów PRL, czyli historia opowiadająca o tym, jak kreatywni byli inżynierowie w czasach Polsku Ludowej. Oto 5 ciekawych konstrukcji.

    Mitsubishi Eclipse Cross plug-in: test Outlandera coupe na prąd

    Mitsubishi Eclipse Cross plug-in pożycza świetnie znany napęd hybrydowy w Outlandera i łączy go z dużo ciekawszą stylizacją. Co z tego wyszło?

    Kto ma pierwszeństwo przy zmianie pasa na środkowy?

    Kto ma pierwszeństwo przy zmianie pasa na środkowy? To jedna z wątpliwości, którą mogą mieć kierowcy na drogach wielopasmowych. Rozwiejmy ją.

    Używane pickupy do 50 tys. Oto nasza lista

    Używane pickupy do 50 tys. zł? Na naszej liście pojawia się trzech mocnych graczy. I co ciekawe, jeden z nich nie pochodzi ze Stanów!

    Jak używać sprzęgła przy hamowaniu?

    Jak używać sprzęgła przy hamowaniu? To pytanie, które często zadają sobie nie tylko kursanci... Właśnie dlatego warto poznać odpowiedź na nie.

    Jakie auto używane kupić? Te sprzedają się najszybciej i najdłużej

    Jakie auto używane kupić? To ważne pytanie. Dziś przygotowaliśmy listę tych modeli, które najdłużej i najkrócej czekają na nowego właściciela.

    Nowy SUV Lexusa, czyli marka sklonuje Yarisa Cross

    Nowy SUV Lexusa? Tak, wszystko wskazuje na to, że Japończycy rozbudują gamę aut ze zwiększonym prześwitem. Auto ma bazować na Yarisie Cross.

    Audi e-tron GT RS: Batman ma nowe auto. Przetestowałem je i ja!

    Audi e-tron GT RS wygląda jak samochód Batmana, jest szybki jak myśliwiec i lubi ciasne zakręty jak francuski pociąg TGV. Coś tu jednak nie pasuje.

    Kara za brak OC 2022 rok. Od stycznia nawet 6020 zł!

    Kara za brak OC 2022 rok, czyli od stycznia kierujący, który nie wykupi polisy zapłaci aż o 420 zł więcej. Skąd taka kwota? Winne rosnące wynagrodzenia.

    Stawki za odholowanie pojazdu w 2022 roku. Ile będą wynosić?

    Stawki za odholowanie pojazdu w 2022 roku po raz kolejny wzrosną. Ile będą wynosić? Za odholowanie auta osobowego zapłacimy... 588 zł!

    Kupowanie opon samochodowych: o czym pamiętać?

    Kupowanie opon samochodowych to zadanie odpowiedzialne. Ogumienie gwarantuje bowiem bezpieczeństwo. O czym pamiętać w czasie wyboru opon?

    Samochody z lat 80. O jakich legendach trzeba pamiętać?

    Samochody z lat 80., czyli dziś opowiemy o mieszance szaleństwa, motosportu, innowacji i... trwałości. Oto 10 aut, które na stałe zapisały się w historii.

    Fabryka Toyoty w Polsce: podwajają produkcję hybryd

    Fabryka Toyoty w Polsce podwaja produkcję napędów hybrydowych. Wynika to z dużego zapotrzebowania produkcyjnego modeli Yaris i Yaris Cross.

    Audi Q4 Sportback e-tron: stylowy, elektryczny i dostępny w Polsce

    Audi Q4 Sportback e-tron wygląda jak typowe Audi. Ma wkurzone spojrzenie i mocno sportową linię nadwozia. Jedno nie daje jednak spokoju. Ta cisza...

    Auto zastępcze na czas naprawy z AC

    Auto zastępcze na czas naprawy z AC: czy taka usługa jest rynkowym standardem? Jeżeli tak, to na czym konkretnie polega?

    Samochód zastępczy z OC sprawcy. Jakie są zasady?

    Samochód zastępczy z OC sprawcy należy się każdemu poszkodowanemu. Na jakiej zasadzie to działa? Zaraz o tym opowiemy.

    Filmowe gwiazdy za grosze. Top 5 moto-legend kina

    Samochody z filmów muszą być drogie? Zależy które wybierzesz. Dziś przygotowaliśmy listę pięciu modeli, które kosztują dziś mniej niż 30 tys. zł.

    Skierowanie na ponowny egzamin prawa jazdy. To możliwe?

    Skierowanie na ponowny egzamin prawa jazdy: kiedy otrzyma je kierowca? Gdy policjant uzna, że konieczne jest sprawdzenie kwalifikacji prowadzącego.

    Toyota Yaris Cross: hybrydowa i miejska. Co o niej wiadomo?

    Toyota Yaris Cross już w listopadzie zadebiutuje na polskim rynku. Już dziś marka zebrała blisko 1900 zamówień na to auto. Co o nim wiadomo?

    Jak Zafira z Zafirą, czyli porównanie generacji A i B

    Zafira A i B przypominają ojca i syna. Swoje odpracowali, następców się dorobili, więc czas posiedzieć i pogadać. Jak ojcu i synowi na emeryturze?

    Opel Vectra B: gdzie się podziały tamte pryw… auta?

    Opel Vactra B: w zeszłym roku minęło 25 lat od premiery tego modelu, w przyszłym minie 20 lat od zakończenia jego produkcji. Co warto wiedzieć o nim?

    Continental SportContact 7: sportowa nowość na rynku

    Continental SportContact 7 to opona przeznaczona do sportowych kompaktów, aut sportowych, supersportowych i tuningowanych.

    Branża transportowa... przeżywa renesans

    Branża transportowa jak i mechanicy przeżywają renesans. Usługi w tych dwóch sektorach są obecnie trudniej dostępne i przede wszystkim poszukiwane.

    Roczny koszt utrzymania samochodu? Policz go z... Yanosikiem

    Roczny koszt utrzymania samochodu – ile może wynosić? Yanosik postanowił odpowiedzieć na to pytanie i udostępnił właśnie nową funkcję w aplikacji.

    Ford Mondeo Mk4: Budżetowe auto Bonda

    Ford Mondeo MK4: jeździł nim James Bond, a Top Gear okrzyknął go samochodem roku 2007. W skrócie jest lepszy niż... Ferrari.