Kategorie

Test Citroen C5 2.2 HDi 200 CrossTourer

Tomasz Korniejew
Test Citroen C5 2.2 HDi 200 CrossTourer
Tomasz Korniejew
Znakami szczególnymi Citroena C5 CrossTourer są m.in. hydropneumatyczne zawieszenie oraz zwiększony o 1,5 cm prześwit (w stosunku do wersji Tourer). Czy uterenowiona odmiana C5 może być alternatywą dla SUV-ów?

Mimo że od debiutu aktualnej generacji Citroena C5 minęło sześć lat (w międzyczasie został przeprowadzony lifting) nadal jest jednym z najładniejszych modeli w swojej klasie. I to zarówno w wersji sedan, jak i kombi.

Niedawno na rynku zadebiutowała odmiana CrossTourer, czyli uterenowiona wersja Tourera (kombi), którą łatwo rozpoznać po plastikowych nakładkach na błotnikach i zderzakach. Wprawni obserwatorzy zauważą również wyższy o 1,5 cm prześwit.

Test Citroen C5 2.2 HDi 200 CrossTourer - wnętrze

Reklama

Odmiana CrossTourer powstała na bazie najbogatszej wersji wyposażeniowej Exclusive. W skład wyposażenia standardowego wchodzi m.in. tapicerka skórzano-materiałowa (czarna lub jasna do wyboru), automatyczna dwustrefowa klimatyzacja, podgrzewane fotele, czy rozbudowany system audio.

We wnętrzu C5 zwraca uwagę wciąż nietuzinkowa deska rozdzielcza z ciekawym zestawem wskaźników (wkomponowano w niego kolorowe wyświetlacze) i naszpikowaną przyciskami konsolą centralną. Całość wykonana jest z materiałów dobrej jakości, przyjemnych w dotyku oraz spasowanych z dokładnością. Ale, by sprawnie obsługiwać poszczególne przyrządy pokładowe należy się nieco z kabiną Citroena oswoić.

Fotele kierowcy i pasażera są obszerne i bardzo wygodne. Zapewniają należyty komfort podczas wielogodzinnych podróży. Na tylnej kanapie również siedzi się wygodnie ale miejsca jest tam sporo mniej niż z przodu.

Bagażnik Citroena C5 CrossTourer ma objętość 505 l.

Zobacz też: Test KIA Sportage 1.6 GDI

Test Citroen C5 2.2 HDi 200 CrossTourer - Napęd/układ jezdny

W gamie silnikowej uterenowionej wersji C5 znalazły się dwa silniki. Podstawowym źródłem napędu jest dwulitrowy 160-konny diesel. Ponadto dostępna jest jeszcze mocniejsza jednostka napędowa – 2,2 l HDi, która rozwija moc 204 KM i standardowo współpracuje z sześciobiegową automatyczną przekładnią.

Według danych producenta 204-konny C5 CrossTourer waży 1767 kg (dużo) ale przyspiesza od 0 do 100 km/h w 8,6 s i może się rozpędzić do 225 km/h.

Reklama

Najciekawszym elementem CrossTourera jest jednak system zawieszenia pneumatycznego Hydractive III+, dzięki któremu można regulować wysokość prześwitu. I tak, według informacji producenta, do prędkości 70 km/h prześwit jest zwiększony w stosunku do klasycznej odmiany Tourer o 1,5 cm. Powyżej wspomnianej prędkości zawieszenie obniża się do poziomu znanego z nieuterenowionej odmiany Citroena. Pomijając samoczynną regulację systemu, kierowca sam może obniżyć prześwit o 4,7 cm (w trybie Sport) lub zwiększyć go o 6 cm, w przypadku gdy porusza się z prędkością do 10 km/h albo o 4 cm, gdy nie jedzie szybciej niż 40 km/h.

Trzeba przyznać, że prześwit C5 CrossTourer w wersji z maksymalnie podniesionym zawieszeniem może zawstydzić niejednego SUV-a. Do pełni szczęścia brakuje tylko napędu na obie osie, bo jego brak w połączeniu z osiemnastocalowymi felgami i szerokimi oponami o niskim profilu sprawiają, że Citroen podjedzie pod bardzo wysoki krawężnik, czy przejedzie przez duży garb wyżłobiony w polnej drodze, ale przez grząskie lub śliskie podłoże lepiej nim nie przejeżdżać.

Zwiększony prześwit i zawieszenie Hydractive III+ mają bezpośrednie przełożenie na zachowanie samochodu na drodze. Kierowcy, którzy nie są przyzwyczajeni do poruszania się samochodem z tego typu układem mogą poczuć się zaskoczeni. Prowadzący ma wrażenie, że samochód porusza się niczym poduszkowiec. O tym, że koła wciąż mają kontakt z asfaltem przypominają stuki, gdy najedziemy na drobną nierówność poprzeczną. Za to, gdy jedziemy po równym asfalcie podróżującym towarzyszy wrażenie, że pomiędzy podłożem, a przedziałem pasażerskim wzniesiono poduszkę powietrzną.

Konsekwencje tego czuć podczas prowadzenia pojazdu po zakrętach. Co prawda Citroen niewzruszony podąża założonym przez kierowcę torem jazdy, nawet gdy w zakręt wjedziemy szybko, ale nadwozie ma tendencję do przechyłów, co sprawia nieprzyjemne wrażenie i wymaga przyzwyczajenia. Wyczuciu samochodu nie sprzyja bardzo pośredni układ kierowniczy.

Za to w superlatywach można opisać jednostkę napędową o mocy 204 KM. Jest dobrze wyciszona, elastyczna i zapewnia bardzo dobrą dynamikę jazdy w zasadzie w każdym przedziale obrotów.

Automatyczna skrzynia nie pracuje z prędkością najnowocześniejszych dwusprzęgłowych konstrukcji ale poszczególne przełożenia zmienia płynnie i bez szarpnięć.

Opisywana odmiana Citroena podczas jazd testowych w ruchu miejskim zużywała średnio ok. 9 l oleju napędowego na 100 km. Podczas jazdy w trasie „spalanie” spadało poniżej 7 l na 100 km.

Zobacz też: Test Opel Insignia Country Tourer 2.0 CDTI 163 KM 4x4

Test Citroen C5 2.2 HDi 200 CrossTourer - Podsumowanie

Citroen C5 w wersji CrossTourer jest samochodem, który z pewnością pozostanie niszowy. Przez brak napędu na obie osie, nie może zastąpić wielu SUVów i to mimo że "oferuje" większy niż niejeden SUV prześwit.

Z kolei atuty w postaci wygodnego wnętrza i komfortowego zawieszenia mają klasyczne wersje C5. Tym bardziej, że opisywana wersja jest jednocześnie najdroższą. Napędzana podstawowym dostępnym w gamie CrossTourer silnikiem o mocy 160 KM kosztuje 103 tys. zł. Z kolei ceny wersji 204-konnej zaczynają się od 141 tys. zł (w promocji).

Zobacz też: Test Citroen C4 Cactus 1.2 PureTech 82: w mieście zakwitł kaktus

Citroen C5 2.2 HDi 200 CrossTourer - Dane techniczne

Citroen C5 CrossTourer 2.2 HDi aut.
Typ silnika turbodiesel
Pojemność  2179 cm3
Układ cylindrów/zawory R4/16V
Maksymalna moc 200 KM/3500 obr./min.
Maksymalny moment obrotowy 450 Nm/2000 obr./min.
Napęd przedni
Skrzynia biegów aut. 6-bieg.
Pojemność bagażnika 505/1717 l
Wymiary (dł./szer./wys.) 482,9/186/148,3 cm
Rozstaw osi 281,5 cm
V-max 230 km/h
Przyspieszenie 0-100 km/h 8,3 s
Zużycie paliwa* 8,0/4,7/5,9 l/100 km
Cena od 144 900 zł (141 400 zł w promocji)
*miasto/trasa/cykl mieszany
Test Citroen C5 2.2 HDi 200 CrossTourer
Tomasz Korniejew
Test Citroen C5 2.2 HDi 200 CrossTourer
Tomasz Korniejew
Test Citroen C5 2.2 HDi 200 CrossTourer
Tomasz Korniejew
Test Citroen C5 2.2 HDi 200 CrossTourer
Tomasz Korniejew
Test Citroen C5 2.2 HDi 200 CrossTourer
Tomasz Korniejew
Test Citroen C5 2.2 HDi 200 CrossTourer
Citroen
Test Citroen C5 2.2 HDi 200 CrossTourer
Citroen
Test Citroen C5 2.2 HDi 200 CrossTourer
Citroen
Test Citroen C5 2.2 HDi 200 CrossTourer
Tomasz Korniejew
Test Citroen C5 2.2 HDi 200 CrossTourer
Tomasz Korniejew
Test Citroen C5 2.2 HDi 200 CrossTourer
Tomasz Korniejew
Źródło: INFOR
Czy ten artykuł był przydatny?
tak
nie
Dziękujemy za powiadomienie
Jeśli nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania w tym artykule, powiedz jak możemy to poprawić.
UWAGA: Ten formularz nie służy wysyłaniu zgłoszeń . Wykorzystamy go aby poprawić artykuł.
Jeśli masz dodatkowe pytania prosimy o kontakt

Komentarze(0)

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code

    © Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

    Moto
    1 sty 2000
    23 cze 2021
    Zakres dat:
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail

    Zgoda na nadanie numeru VIN. Kiedy jest wydawana?

    Zgoda na nadanie numeru VIN jest wydawana przez wydział komunikacji w określonych przypadkach. Jakich? O tym opowiemy za chwilę.

    Dopisanie współwłaściciela do dowodu rejestracyjnego

    Dopisanie współwłaściciela do dowodu rejestracyjnego: jak załatwić formalności? Warto dobrze przygotować się do wizyty w wydziale komunikacji.

    Jak zostać instruktorem nauki jazdy?

    Jak zostać instruktorem nauki jazdy? Na drodze do tzw. "L-ki" kierowcy stoi przede wszystkim kurs organizowany głównie w WORD-ach.

    Pozwolenie na kierowanie tramwajem. Co musisz o nim wiedzieć?

    Pozwolenie na kierowanie tramwajem to tak naprawdę prawo jazdy na tramwaj. Jak się je zdobywa i jakie warunki należy spełnić?

    Nowy Peugeot 308 SW - jest po prostu piękny!

    Nowy Peugeot 308 SW został oficjalnie zaprezentowany. Powabne kombi ma 600-litrowy bagażnik i paletę pięciu silników.

    Peugeot 2008 [TEST]: mały, miejski lew dorósł!

    Peugeot 2008 jest miejskim crossoverem. Niech jednak ten tytuł Was nie zmyli. Bo auto jest bardziej dojrzałe, niż mogłoby się wydawać!

    Brak tabliczki znamionowej w przyczepie. No i jest problem...

    Brak tabliczki znamionowej w przyczepie? Kierowcę czeka wizyta w wydziale komunikacji, stacji kontroli pojazdów i znowu wydziale komunikacji.

    Zastaw rejestrowy na samochodzie. Jak sprawdzić auto?

    Zastaw rejestrowy na samochodzie. Jak sprawdzić czy używane auto nie jest obciążone prawami osób trzecich? Są na to tak naprawdę trzy sposoby.

    Zgubiłem numer PKK. Co zrobić w takiej sytuacji?

    Zgubiłem numer PKK. Jak go odzyskać? No i tu pojawia się spory problem, bo kandydata na kierowcę czeka... No właśnie co?

    Sprzedaż części używanych na oku fiskusa. Ruszają kontrole.

    Sprzedaż części używanych na celowniku skarbówki. Powód? Wielu sprzedawców albo nie zarejestrowało nawet firmy, albo zaniża dochody ze sprzedaży.

    Ile elektryk przejedzie na rezerwie?

    Firma Edmunds sprawdziła, jaki dystans może pokonać samochód elektryczny, gdy komputer pokładowy pokazuje, że mają 0 km zasięgu.

    Audi RS e-tron GT: w 3,2 sek. do setki w elektryku! Pierwsza jazda.

    Audi e-tron GT choć jest elektryczny, powstaje w tej samej fabryce co R8. Choć nie emituje spalin, generuje potężną ilość emocji.

    Zastaw rejestrowy na pojeździe. Czym jest i kiedy jest wpisywany?

    Zastaw rejestrowy na pojeździe. Czyli dziś opowiemy o tym, czemu pojawia się taka adnotacja w dokumentach pojazdu i jak się jej pozbyć.

    Nadanie nowego numeru VIN. Na czym polega?

    Nadanie nowego numeru VIN może być konieczne po poważnej modyfikacji pojazdu. jak przeprowadzić procedurę zgodnie z przepisami?

    Wydanie dowodu rejestracyjnego zatrzymanego przez Policje

    Wydanie dowodu rejestracyjnego zatrzymanego przez Policje. Czyli jak odzyskać dokumenty pojazdu po kontroli funkcjonariuszy?

    Status PKK: nieprawidłowe dane. Co to oznacza?

    Status PKK: nieprawidłowe dane. Co oznacza taki komunikat pojawiający się w systemie info-car.pl? Kandydat na kierowcę nie ma się co martwić.

    Mitsubishi L200 po tuningu. Po fabrycznym tuningu!

    Mitsubishi L200 świetnie radzi sobie w terenie. Ma jednak pewną słabość. 150 koni to niezbyt dużo. Na szczęście Japończycy mogą coś na to poradzić.

    Zdjęcie samochodu z rejestracją nie narusza RODO

    Zdjęcie samochodu z rejestracją spokojnie można publikować. Powód? Numer rejestracyjny pojazdu nie stanowi danych osobowych.

    Cupra Ateca [TEST]: w 4,9 sek. do setki w... rodzinnym SUV-ie

    Cupra Ateca choć ma typowo rodzinne ubranie, oferuje kierowcy aż 300 koni. Czy takie połączenie sprawdza się na drodze?

    Jak sprawdzić numer PKK? Kierowcę czeka wizyta w urzędzie...

    Jak sprawdzić numer PKK? Niestety, ale ustawodawca nie przewidział możliwości sprawdzenia online. To oznacza, że kierowca musi zawitać w urzędzie.

    Wniosek o dokonanie adnotacji w dowodzie rejestracyjnym

    Wniosek o dokonanie adnotacji w dowodzie rejestracyjnym: jak wygląda, jakie dokumenty do niego dołączyć i ile kosztuje załatwienie sprawy?

    Ile czasu jest ważny numer PKK?

    Ile czasu jest ważny numer PKK? To pytanie, które mogą zadać kandydaci na kierowców. A więc? Postaramy się odpowiedzieć na nie w naszym materiale.

    Fabryczny gaz nie wbity w dowód. Co to oznacza?

    Fabryczny gaz nie wbity w dowód tworzy poważny problem dla kierowcy. Powód? Samochód nie przejdzie przeglądu technicznego!

    Nowy Lexus NX. Wygląda jak stary, ale jest nowy i ma plug-ina

    Nowy Lexus NX został oficjalnie zaprezentowany. Druga odsłona SUV-a segmentu D zdaniem producenta otrzymała aż 95 proc. nowych komponentów.

    Jak założyć PKK przez internet?

    Jak założyć PKK przez internet? Wystarczy że kandydat na kierowcę odwiedzi rządową stronę i po wypełnieniu zatwierdzi wniosek profilem zaufanym.