Kategorie

Test Citroen C4 Cactus 1.2 PureTech 82: w mieście zakwitł kaktus

Kamil Fraszkiewicz
Citroen C4 Cactus 1.2 12V 82 KM
Kamil Fraszkiewicz
Citroen C4 Cactus to auto o zaskakującym wyglądzie, wnętrzu wyposażonym w sufitową poduszkę bezpieczeństwa i fotelach przypominających domową sofę. Jak jeździ ta zaskakująca mieszanka? Czy silnik o mocy 82 KM da sobie radę z autem przypominającym terenówkę?

Test Citroen C4 Cactus: nadwozie

Niecodzienna, odważna, a może dziwaczna? Trudno jednoznacznie ocenić sylwetkę nowego Citroena C4 Cactusa. Z jednej strony wzbudza on ogromne zaciekawienie, a z drugiej spotyka się ze ścianą ostrej krytyki. Jego jednoznaczna chęć wyróżnienia się spośród gąszczu innych aut jest jednak na tyle przekonująca i autentyczna, że obserwator mimowolnie poddaje się jej sile i zaczyna zwracać uwagę na liczne detale nadwozia.

Interesująca jest zwłaszcza boczna strona Cactusa z charakterystycznymi Airbumpami czyli nakładkami wykonanymi z tworzywa sztucznego wypełnionego powietrzem. Choć stanowią wyraźny element stylizacyjny pojazdu, to okazują się także szalenie funkcjonalne, bowiem minimalizują ryzyko uszkodzenia drzwi na skutek kontaktu z innymi obiektami. Niesztampowy jest także dach pojazdu, który wydaje się być oddzielony od reszty karoserii oraz  relingi dachowe z ostro zakończonymi końcówkami.

Zobacz też: Test Suzuki SX4 S-Cross 1.6 DDiS ALLGRIP Man.

Największe kontrowersje wzbudza jednak przedni pas Cactusa, wyposażony w trzy rzędy świateł (dzienne, mijania, halogenowe). Ich charakterystyczny układ przypomina nieco głowę owada. I choć spektrum skojarzeń jakie wzbudza Cactus jest szerokie, to trzeba przyznać, że trudno znaleźć osobę, która przeszłaby obojętnie obok tego samochodu. Co więcej, Cactus świetnie wpisuje się w dzisiejsze wymagania rynku - wygląda jak auto terenowe, ma bardzo duży prześwit (aż 21 cm), a przy tym jest niski (1 480 mm) i krótki (4 157 mm), przez co łatwo dla niego o miejsce parkingowe nawet w podziemnych garażach.


Test Citroen C4 Cactus 1.2 82 KM: wnetrze

We wnętrzu Citroen C4 Cactus jest co najmniej równie ciekawy co na zewnątrz. Jego deska rozdzielcza jest niemożliwa do pomylenia z jakąkolwiek inną. Schowek pasażera przypominający markową walizkę (poduszka powietrzna została przeniesiona na sufit), dwubarwna kolorystyka kokpitu, ciekawa faktura plastików i nisko umieszczone nawiewy to tylko część nietuzinkowych rozwiązań. Zmiany dotknęły także wskaźniki. Analogowe zegary ustąpiły miejsca cyfrowemu wyświetlaczowi o przekątnej 7 cali, którego charakteryzują dwie cechy : bardzo wysoka jakość podświetlenia oraz brak ważnych urządzeń pomiarowych jak obrotomierz czy wskaźnik temperatury silnika. Do sterowania klimatyzacją, systemem multimedialnym i komputerem pokładowym służy z kolei centralny ekran dotykowy, o przekątnej 8 cali. Ma dobrą rozdzielczość i żywą kolorystykę, ale jego obsługa jest zbyt czasochłonna. Brakuje przede wszystkim analogowych przycisków i pokręteł do obsługi radia i klimatyzacji. Bardzo dobrze prezentuje się za to jakość prezentowanych map.

Zobacz też: Test MINI Cooper 1.5 136 KM: mały, drogi, rewelacyjny!

Z punktu widzenia kierowcy dobrze ocenić należy miękki niczym sofa fotel z wyjątkowo nisko umieszczonym punktem podparcia bioder (na długich trasach może on jednak nieco męczyć), dobrą widoczność do przodu i na boki, oraz wykończone miękkim materiałem boczki drzwi. Te ostatnie, wyposażono w materiałowe uchwyty zamiast plastikowych rączek.Imponująca jest także przestronność kabiny nowego Citroena C4 Cactusa. Bez większych wyrzeczeń pomieści ona 4 osoby o wzroście ok. 180 cm, a niższy komfort jazdy, z uwagi na specyficzne wyprofilowanie podłogi, może jedynie odczuwać pasażer siedzący tuż przy kierowcy. Bagażnik jest duży (358 l), ale przeszkadzać może jego dość wysoki próg załadunkowy oraz składane tylko w całości oparcie kanapy.

Słabiej ocenić należy za to panoramiczny szklany dach pozbawiony rolety, uchylne szyby w tylnych drzwiach, brak podświetlenia przycisków służących sterowaniu lusterkami oraz zbyt nisko poprowadzoną górną krawędź przedniej szyby, która ogranicza widoczność sygnalizatorów na skrzyżowaniu.Także materiały użyte do budowy kokpitu to w większości twarde plastiki.


Test Citroen C4 Cactus 1.2 82 KM: prowadzenie

Citroen C4 Cactus nie jest autem, które zachęca do dynamicznej jazdy. Jego zawieszenie oparte z przodu na kolumnach MacPhersona, a z tyłu na belce skrętnej ma wyraźnie miękkie nastawy i dobrze radzi sobie z pokonywaniem poprzecznych nierówności, ale w zakrętach pozwala karoserii na wyraźne przechyły. Także większe studzienki nie ujdą uwadze pasażerów. Miękkie zawieszenie w połączeniu z wysokim prześwitem (aż 21 cm) pozwalają jednak bezstresowo wjeżdżać na wysokie krawężniki, pokonywać na przełaj piaszczyste dukty czy brukowane jezdnie. Brak napędu na wszystkie koła (nawet w opcji) uniemożliwia jednak traktowanie Cactusa jako auta do jazdy w trudniejszym terenie.

W trakcie jazdy po krętej drodze szybko okazuje się, że Cactus stworzony został do komfortowej eksploracji nowych miejsc, a nie błyskawicznego przemieszczania się z punktu A do punktu B. Przekonuje o tym nie tylko miękko zestrojone zawieszenie, ale przede wszystkim układ kierowniczy, który pracuje ospale i powolnie. Choć siła wspomagania jest duża, to brak mu bezpośredniości w działaniu.

Test Citroen C4 Cactus 1.2 82 KM: silnik i skrzynia biegów

Do możliwości układu jezdnego Cactusa dobrze dopasowano podstawowy silnik 1.2 16V o mocy 82 KM. Konstrukcja identyczna jak w przypadku Peugeota 301 nie zachwyca osiągami, ale w ruchu miejskim jest wystarczająco dynamiczna (dobrze "zbiera się" z niskich obrotów) i odznacza się niskim zapotrzebowaniem na paliwośrednio ok. 7,1 l benzyny na 100 km. Na trasie przy prędkości 100 km/h spalanie spada do zaledwie 4,8 l/100 km. Charakterystyczny warkot 3-cylindrowego silnika jest przyjemny dla ucha, a kabina Cactusa jest nieźle wyciszona nawet przy jeździe z prędkością 140 km/h.

Zobacz też: Test Peugeot 301 1.6 LPG: jazda za grosze?

Bardzo słabe noty należą się za to 5-biegowej, manualnej skrzyni biegów (także z Peugeota 301). Jest nieprecyzyjna, a jej lewarek porusza się zbyt swobodnie, sprawiając wrażenie jakby mechanizm przekładni uległ zużyciu. Z czasem można do niej przywyknąć, ale pierwsze wrażenie jest bardzo kiepskie.


Test Citroen C4 Cactus 1.2 82 KM: hamulce

Układ hamulcowy oparty z przodu na 266-milimetrowych tarczach, a z tyłu na 8-calowych bębnach prezentuje się mało okazale na papierze, ale dzięki bardzo niskiej masie pojazdu (zaledwie 965 kg!) jest wystarczająco wydajny. Wyżej położony środek ciężkości, w połączeniu z miękkim zawieszeniem powoduje, że auto odczuwalnie nurkuje w trakcie hamowania. Bardzo sprawnie pracuje pedał hamulca - działa zdecydowanie i szybko.

Zobacz też: Test Volkswagen Passat Alltrack: lepszy niż SUV?

Test Citroen C4 Cactus 1.2 82 KM: cena i wyposażenie

Citroen C4 Cactus nie jest drogim autem jeśli uwzględnimy rodzaj pojazdu, jego wyposażenie i kubaturę wnętrza. Najtańszy Cactus kosztuje 51 900 zł. Prezentowany egzemplarz posiada najbogatszą wersję wyposażenia Shine Edition (za 68 400 zł bez promocji) i kilka opcji dodatkowych jak np. 17-calowe alufelgi przez co cena poszybowała do 72 500 zł (obecnie egzemplarz taki dostępny jest nawet za 67 500 zł). W cenie tej auto posiada już nawigację GPS, lepszą tapicerkę siedzeń, panoramiczny dach, podgrzewane fotele, automatyczną klimatyzację, kamerę cofania z czujnikami, tempomat, 6 poduszek powietrznych, komplet systemów bezpieczeństwa itd. Trudno o równie bogato wyposażonego konkurenta tego segmentu w takiej cenie.

Test Citroen C4 Cactus 1.2 82 KM: opinia

Długo nie mogłem się przekonać do nowego Citroena C4 Cactusa. Niesztampowa sylwetka była aż nadto odważna i nowatorska. Okazało się jednak, że w tym przypadku forma nie przerosła treści. Cactus wzbudza ciekawość i sympatię. Wnętrze jest przestronne, bagażnik duży, a przednie fotele przypominają swoją wygodą miękką sofę. I choć osiągi Citroena C4 Cactusa z silnikiem 1.2 PT 82 KM są słabe, reakcja na ruch kierownicy zbyt powolna, a zawieszenie nieco za miękkie w zakrętach, to Cactus daje się lubić w codziennej eksploatacji. Nie zachęca do dynamicznej jazdy, pozwalając się odprężyć i wygodnie rozsiąść za kierownicą. Przyjemnie amortyzuje nierówności, dobrze radząc sobie z wysokimi krawężnikami czy głębokimi studzienkami, jest przestronny i zaskakująco dobrze wyposażony. I choć pod pewnymi względami czuć, że auto było tworzone niskim kosztem, to efekt końcowy pozwala kierowcy poczuć się modnie, stylowo i nowocześnie. I o to chyba chodziło!

Dane techniczne Citroen C4 Cactus 1.2 12V PureTech 82 KM

Samochód Citroen C4 Cactus 1.2 12V 82 KM
Rodzaj silnika benzynowy, wolnossący
Kod silnika HMZ
Położenie silnika z przodu, poprzecznie, przed osią 
Wtrysk paliwa wtrysk pośredni
Liczba cylindrów 3
Pojemność skokowa 1199 cm3
Układ cylindrów rzędowy
Moc maksymalna 60/82 kW/KM przy 5750 obr/.min
Maksymalny moment obrotowy 118Nm przy 2750 obr./min
Współczynnik czołowego oporu powietrza (Cx): 0,32
Napęd  przedni
Skrzynia biegów Manualna, 5 -biegowa
Przyspieszenie 0 - 100 km/h 12,9 s
Prędkość maksymalna 167 km/h
Zużycie paliwa wg producenta (miasto/trasa/średnie) 5,6/4,0/4,6 l
Zawieszenie kół przednich: kolumny MacPherson
Zawieszenie kół tylnych: belka odkształcalna
Tarcze hamulcowe przód (rodzaj/średnica) tarcze wentylowane, 266 mm
Tarcze hamulcowe tył (rodzaj/średnica) bębnowe, 8”
Wymiary (dług./szer./wys.) 4 157 /1 729/1 480 mm
Rozstaw osi 2 595 mm
Masa własna 965 kg 
Pojemność bagażnika fot. rozł./złoż. 358 l
Ładowność 535 kg
Liczba obrotów kierownicy 3,02
Średnica zawracania 10,9 m
Pojemność baku 50 l
Cena od 51 900 zł

Citroen C4 Cactus 1.2 12V 82 KM
Kamil Fraszkiewicz
Citroen C4 Cactus 1.2 12V 82 KM
Kamil Fraszkiewicz
Citroen C4 Cactus 1.2 12V 82 KM
Kamil Fraszkiewicz
Citroen C4 Cactus 1.2 12V 82 KM
Kamil Fraszkiewicz
Citroen C4 Cactus 1.2 12V 82 KM
Kamil Fraszkiewicz
Citroen C4 Cactus 1.2 12V 82 KM
Kamil Fraszkiewicz
Citroen C4 Cactus 1.2 12V 82 KM
Kamil Fraszkiewicz
Citroen C4 Cactus 1.2 12V 82 KM
Kamil Fraszkiewicz
Citroen C4 Cactus 1.2 12V 82 KM
Kamil Fraszkiewicz
Citroen C4 Cactus 1.2 12V 82 KM
Kamil Fraszkiewicz
Citroen C4 Cactus 1.2 12V 82 KM
Kamil Fraszkiewicz
Źródło: INFOR
Czy ten artykuł był przydatny?
tak
nie
Dziękujemy za powiadomienie
Jeśli nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania w tym artykule, powiedz jak możemy to poprawić.
UWAGA: Ten formularz nie służy wysyłaniu zgłoszeń . Wykorzystamy go aby poprawić artykuł.
Jeśli masz dodatkowe pytania prosimy o kontakt

Komentarze(0)

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code

    © Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

    Moto
    1 sty 2000
    22 cze 2021
    Zakres dat:
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail

    Sprzedaż części używanych na oku fiskusa. Ruszają kontrole.

    Sprzedaż części używanych na celowniku skarbówki. Powód? Wielu sprzedawców albo nie zarejestrowało nawet firmy, albo zaniża dochody ze sprzedaży.

    Ile elektryk przejedzie na rezerwie?

    Firma Edmunds sprawdziła, jaki dystans może pokonać samochód elektryczny, gdy komputer pokładowy pokazuje, że mają 0 km zasięgu.

    Audi RS e-tron GT: w 3,2 sek. do setki w elektryku! Pierwsza jazda.

    Audi e-tron GT choć jest elektryczny, powstaje w tej samej fabryce co R8. Choć nie emituje spalin, generuje potężną ilość emocji.

    Zastaw rejestrowy na pojeździe. Czym jest i kiedy jest wpisywany?

    Zastaw rejestrowy na pojeździe. Czyli dziś opowiemy o tym, czemu pojawia się taka adnotacja w dokumentach pojazdu i jak się jej pozbyć.

    Nadanie nowego numeru VIN. Na czym polega?

    Nadanie nowego numeru VIN może być konieczne po poważnej modyfikacji pojazdu. jak przeprowadzić procedurę zgodnie z przepisami?

    Wydanie dowodu rejestracyjnego zatrzymanego przez Policje

    Wydanie dowodu rejestracyjnego zatrzymanego przez Policje. Czyli jak odzyskać dokumenty pojazdu po kontroli funkcjonariuszy?

    Status PKK: nieprawidłowe dane. Co to oznacza?

    Status PKK: nieprawidłowe dane. Co oznacza taki komunikat pojawiający się w systemie info-car.pl? Kandydat na kierowcę nie ma się co martwić.

    Mitsubishi L200 po tuningu. Po fabrycznym tuningu!

    Mitsubishi L200 świetnie radzi sobie w terenie. Ma jednak pewną słabość. 150 koni to niezbyt dużo. Na szczęście Japończycy mogą coś na to poradzić.

    Zdjęcie samochodu z rejestracją nie narusza RODO

    Zdjęcie samochodu z rejestracją spokojnie można publikować. Powód? Numer rejestracyjny pojazdu nie stanowi danych osobowych.

    Cupra Ateca [TEST]: w 4,9 sek. do setki w... rodzinnym SUV-ie

    Cupra Ateca choć ma typowo rodzinne ubranie, oferuje kierowcy aż 300 koni. Czy takie połączenie sprawdza się na drodze?

    Jak sprawdzić numer PKK? Kierowcę czeka wizyta w urzędzie...

    Jak sprawdzić numer PKK? Niestety, ale ustawodawca nie przewidział możliwości sprawdzenia online. To oznacza, że kierowca musi zawitać w urzędzie.

    Wniosek o dokonanie adnotacji w dowodzie rejestracyjnym

    Wniosek o dokonanie adnotacji w dowodzie rejestracyjnym: jak wygląda, jakie dokumenty do niego dołączyć i ile kosztuje załatwienie sprawy?

    Ile czasu jest ważny numer PKK?

    Ile czasu jest ważny numer PKK? To pytanie, które mogą zadać kandydaci na kierowców. A więc? Postaramy się odpowiedzieć na nie w naszym materiale.

    Fabryczny gaz nie wbity w dowód. Co to oznacza?

    Fabryczny gaz nie wbity w dowód tworzy poważny problem dla kierowcy. Powód? Samochód nie przejdzie przeglądu technicznego!

    Nowy Lexus NX. Wygląda jak stary, ale jest nowy i ma plug-ina

    Nowy Lexus NX został oficjalnie zaprezentowany. Druga odsłona SUV-a segmentu D zdaniem producenta otrzymała aż 95 proc. nowych komponentów.

    Jak założyć PKK przez internet?

    Jak założyć PKK przez internet? Wystarczy że kandydat na kierowcę odwiedzi rządową stronę i po wypełnieniu zatwierdzi wniosek profilem zaufanym.

    Jak usunąć wpis taxi z dowodu? Czy się da?

    Jak usunąć wpis taxi z dowodu rejestracyjnego pojazdu? No i tu pojawia się pewien problem. Bo przepisy mówią nie o usunięciu, a raczej wykreśleniu.

    Gaz nie wbity w dowód: jak zalegalizować LPG w aucie?

    Gaz nie wbity w dowód? Jak zalegalizować obecność instalacji LPG w aucie? Błąd podczas montażu będzie kosztować kierowcę trochę... czasu!

    Mandat za brak wbitego haka. Ile wynosi?

    Mandat za brak wbitego haka: czy policjant może ukarać kierowcę grzywną? Jakie jeszcze konsekwencje oznacza brak haka w dowodzie rejestracyjnym?

    Test: Skoda Octavia Plug-in - nie świetna, ale zaskakująco dobra!

    Skoda Octavia plug-in nie jest idealna. Mimo wszystko test zakończyłem z uśmiechem na twarzy. Powód? Nie tylko hybrydy z Japonii są oszczędne!

    Volkswagen Polo 2021: częściowa autonomia jazdy to nowość!

    Volkswagen Polo 2021 jest oferowany z systemem IQ.Drive Travel Assist. Częściowa autonomia jazdy jest nowością w segmencie B.

    Samochód elektryczny: cena może czynić cuda?

    Samochód elektryczny: cena może sprawić, że elektryka kupiłby każdy Polak. Jaka jednak musiałaby być ta cena? Taka sama jak w spalinowcach.

    Zgłoszenie nabycia pojazdu: gdzie złożyć wniosek? W miejscu...

    Zgłoszenie nabycia pojazdu: gdzie złożyć wniosek? Ministerstwo Infrastruktury nie ma wątpliwości - zgłoszenie składa się w miejscu zamieszkania.

    Dożywotni zakaz prowadzenia pojazdów jest legalny?

    Dożywotni zakaz prowadzenia pojazdów jest legalny? Do Trybunały Konstytucyjnego wpłynęła właśnie skarga. Jaka będzie decyzja?

    Jak wygląda rejestracja nowego samochodu z salonu 2021?

    Jak wygląda rejestracja nowego samochodu z salonu w 2021 roku? Teraz salon dealerski może zarejestrować pojazd online. Jak wygląda procedura?