Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Test Peugeot 301 1.6 LPG: jazda za grosze?

Peugeot 301 1.6 LPG 2014
Peugeot 301 1.6 LPG 2014
Kamil Fraszkiewicz
Peugeot 301 1.6 VTi LPG na papierze wydaję się być idealnym autem dla polskiego kierowcy. Ma duży bagażnik, bardzo przestronne wnętrze, mocny motor z instalacją LPG i kosztuje ok. 50 tys. zł. Czy faktycznie jest tak dobry jak reklamuje go producent?

Peugeot 301 1.6 LPG

Polska, mimo szumnie głoszonej propagandy, nie należy do bogatych krajów europejskich o czym dobitnie świadczą chociażby rankingi najchętniej kupowanych w naszym kraju samochodów. Polacy najczęściej poszukują pojazdów w cenie od 15-45 tys. zł dlatego nadal największą popularnością cieszą się samochody używane. Trudno bowiem znaleźć w tej cenie wystarczająco duży, nowy samochód, z mocnym a zarazem oszczędnym silnikiem, który odnajdzie się w roli pojazdu dla całej rodziny. Okazuje się jednak, że są koncerny, które potrafią zrozumieć trendy panujące na rynkach takich krajów jak Polska i zaproponować ich klientom pojazd łączący wszystkie wymienione cechy w jedną spójną całość. Przykładem takiego samochodu jest m.in. Peugeot 301 1.6 VTi z instalacją gazu LPG.

Peugeot 301 1.6 LPG: nadwozie

Francuski pomysł na samochód rodzinny to sedan o długości 4,44 m, szerokości 1,75 m i wysokości 1,47 m dysponujący rozstawem osi równym 2652 mm. Stonowana linia zewnętrzna, proporcjonalna bryła, nieduże reflektory oraz spore płaszczyzny blachy urozmaicone mocnym, bocznym przetłoczeniem ciągnącym się od przedniego błotnika aż po tylne światła to główne cechy opisujące nowego Peugeota 301. Choć francuski samochód nie jest stylizacyjnym odkryciem, to trudno odmówić mu schludnej elegancji. Gdyby tylko wyposażyć go w nieco większe alufelgi wyglądałby na pewno jeszcze bardziej okazale.

Zobacz też: Test Peugeot 301 1.2 VTI 72KM: największy z najtańszych

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Peugeot 301 1.6 LPG: wnętrze

Zdecydowanie słabszą stroną Peugeota 301 jest za to jego wnętrze. O ile do projektu centralnej części kokpitu trudno mieć większe zastrzeżenia –wyświetlacz systemu audio i komputera pokładowego jest czytelny, sterowanie radiem łatwe, a panel manualnej klimatyzacji ciekawy - o tyle nie brakuje w kabinie 301 elementów, które trzeba by poprawić. Plastiki są twarde (wszystkie bez wyjątku), miejscami bardzo tandetne, ale za to dobrze spasowane. Przeszkadza brak poziomej regulacji kolumny kierowniczej, słabe wyciszenie powyżej 100 km/h, bardzo skromne oświetlenie kabiny, tylne zagłówki zintegrowane na stałe z kanapą i ulokowane zdecydowanie za nisko oraz brak regulacji wysokości pasów bezpieczeństwa.

Zobacz też: Test Peugeot 308 1.6 e-HDI 115 KM - nowa jakość!

Umiejscowienie przycisków służących sterowaniu bocznymi szybami na tunelu środkowym także jest nieco dziwnym pomysłem. Trzeba jednak pamiętać, że większość tych mankamentów lub cech wynika przede wszystkim z jednego – konieczności obniżenia kosztów produkcji Peugeota 301.

Peugeot 301 1.6 LPG: przestronność

Cieszy za to fakt, że francuscy projektanci zdecydowali się wykorzystać dostępne fundusze na opracowanie jak najbardziej przestronnego wnętrza. O ile bowiem do większości wcześniejszych mankamentów można z czasem przywyknąć, o tyle ilość miejsca w kabinie jest cechą niezmienną. I pod tym względem 301 pozytywnie zaskakuje. Bardzo duży rozstaw osi (większy niż w Focusie czy Corolli sedan) oraz prosta linia dachu przełożyły się na wysoką przestronność kabiny francuskiego sedana.

Zobacz też: Test Volkswagen Golf VII R 2.0 TSI 300 KM 4x4: jak atakuje gRypa?

Wrażenie robi przede wszystkim ilość miejsca w drugim rzędzie siedzeń, w którym wygodnie usiądą osoby o wzroście 185 cm. Z przodu miejsce znajdą jeszcze wyżsi pasażerowie, ale trzeba przyznać, że obicie foteli na dłuższych trasach okazuje się nieco za miękkie. Cieszy za to ich wzorowe trzymanie boczne (lepsze niż chociażby w najnowszym, sportowym  Audi S3 Limousine!).

Dużym atutem Peugeota 301 jest także jego bardzo obszerny, 506-litrowy bagażnik, którego kubaturę ogranicza w prezentowanej wersji zapasowe koło. Jego standardowe miejsce zajęła bowiem butla z gazem LPG, dlatego jeśli zależy nam na pełnej objętości bagażnika, warto wyposażyć się w dobry zestaw naprawczy opony z kompresorem.

Peugeot 301 1.6 LPG: instalacja LPG

Odnośnie samej instalacji LPG zastosowanej w Peugeocie to można rozpisywać się o niej właściwie w samych superlatywach. Przygotowana przez firmę Czakram na bazie komponentów renomowanego producenta BRC, pracuje praktycznie niezauważalnie dla kierowcy. Mimo że do rozpoczęcia pracy wymaga nagrzanego silnika, to moment w którym jego zasilanie przełącza się z benzyny na gaz LPG jest praktycznie niewyczuwalny. Także osiągi nie ulegają zauważalnej zmianie. Pochwały należą się także za estetyczne ukrycie zaworu gazu LPG pod klapką wlewu benzyny oraz porządek pod maską silnika. To co może przeszkadzać to nieprecyzyjny wskaźnik ilości gazu LPG pozostałego w zbiorniku.

Zobacz też: Test KIA Sportage 1.6 GDI

Silnik 1.6 16V dysponuje akceptowalną dynamiką (0-100 km/h 9,3 s), ale wymaga używania górnych zakresów jego obrotów, a to przekłada się na podwyższony hałas w kabinie. Co więcej tylko 5-biegowa przekładnia powoduje, że jazda na autostradzie jest nieco męcząca. Przy 140 km/h silnik ma bowiem aż 4000 obr./min. Sama skrzynia biegów ma nieco za długie drogi prowadzenia drążka i brakuje jej precyzji.

Peugeot 301 1.6 LPG:zużycie paliwa

Średnie zużycie paliwa na trasie (90-110 km/h) kształtuje się na poziomie 6,3 l/100 km, na autostradzie wzrasta do 7,7 l ,a w mieście waha pomiędzy 7,4-8,8 l w zależności od natężenia ruchu i dynamiki jazdy. Spalanie na gazie LPG jest większe średnio o ok. 1,5 l. Ogromną zaletą hybrydowego układu zasilania paliwem jest fakt, że przy pełnym wykorzystaniu obu zbiorników paliwa (50 l Pb, 30 LPG) zasięg Peugeota może sięgnąć na trasie nawet 1200-1300 km.

Zobacz też: Test Skoda Fabia 1.2 TSI/105 KM

Peugeot 301 1.6 LPG: zawieszenie

Peugeot 301 to auto, które choć tanie, oferuje zaskakująco miękkie i komfortowe zawieszenie. Taka charakterystyka świetnie wpisuje się w realia polskich dróg. Choć z roku na rok przybywa świetnych jakościowo autostrad, to nadal przeważają u nas drogi mocno zniszczone. W takich warunkach „301-nka” spisuje się bardzo dobrze. Choć ceną komfortu są przechyły nadwozia w zakrętach, to praktycznie trudno zarzucić francuskiemu sedanowi wyraźne braki w prowadzeniu. Nawet w slalomie auto pozwala się prowadzić całkiem precyzyjnie, pewnie i stabilnie. Duża w tym także zasługa układu kierowniczego, którego wspomaganie nie jest przesadnie silne, i który nieźle przekazuje ruchy kierownicy na przednie koła.

Peugeot 301 1.6 LPG: hamulce

Niezłe noty Peugeot 301 zebrał za układ hamulcowy. Pedał hamulca działa w sposób typowy dla francuskich aut – szybko i zdecydowanie. Nie ma przy tym problemu z dozowaniem siły hamowania, ale skuteczność w wytracaniu prędkości powinna być większa.

Zobacz też: Test Renault Captur 1.5 dCi 90 KM man.

Peugeot 301 1.6 LPG: cena i wyposażenie

Aby przekonać do siebie polskich klientów, Peugeot 301 musi mieć dobrze skalkulowaną cenę. Prezentowana, najbogatsza wersja Allure po rabacie kosztuje ok. 52 300 zł (z lakierem metalicznym). Jeśli dodać do tego montaż instalacji LPG (3100 zł) to jego cena wzrośnie do ponad 55 tys. zł. Dużo jak na polskie realia, ale warto pamiętać, że mówimy o aucie nowym, przestronnym z gwarancją i przyzwoitym wyposażeniem (manualna klimatyzacja sterowana elektronicznie, pełna elektryka szyb i lusterek, tempomat, 4 poduszki powietrzna, system audio z 4 głośnikami, skórzane wykończenie kierownicy). Biorąc pod uwagę, że znacznie mniejsza Skoda Citigo 1.0 75 KM LPG kosztuje przy zbliżonym wyposażeniu ok. 51 tys. zł to cena Peugeota wydaję się być uczciwie skalkulowana.

Zobacz też: Test Dacia Logan MCV 1.2 16V 75 KM LPG

Peugeot 301 1.6 LPG: opinia

Peugeot 301 wyposażony w instalację gazową to dobra propozycja dla kogoś kto poszukuje bardzo przestronnego auta z dużym bagażnikiem, relatywnie niski kosztami eksploatacji oraz zakupu. Choć o trwałości motoru 1.6 VTi zasilanego gazem LPG trudno coś więcej na tę chwilę napisać, to jednak sposób w jaki współpracuje on z instalacją i jakość pracy na alternatywnym paliwie nie dają najmniejszych powodów do zmartwień czy obaw. Jeśli uwzględnić do tego komfortowe zawieszenie, przyzwoite wyposażenie i niezłą cenę, to może się okazać, że spartańsko wykończone wnętrze nie będzie stanowić wyraźnego problemu dla nabywcy 301. Tym bardziej, że ten spory sedan kosztuje tyle, ile dobrze wyposażone auto miejskie.

Dane techniczne: Peugeot 301 1.6 VTi LPG:

Samochód Peugeot 301 1.6 VTi 115 KM sedan
Rodzaj silnika benzynowy, wolnossący
Kod silnika NFP
Położenie silnika z przodu, poprzecznie, przed osią 
Wtrysk paliwa wtrysk pośredni
Liczba cylindrów 4
Pojemność skokowa 1587 cm3
Układ cylindrów rzędowy
Moc maksymalna 85/115 kW/KM przy 6050 obr/.min
Maksymalny moment obrotowy 150 Nm przy 4000 obr./min
Współczynnik czołowego oporu powietrza (Cx): 0,32
Napęd  przedni
Skrzynia biegów Manualna, 5 -biegowa
Przyspieszenie 0 - 100 km/h 9,4 s
Prędkość maksymalna 188 km/h
Zużycie paliwa wg producenta (miasto/trasa/średnie) 8,7/5,1/6,4 l
Zawieszenie kół przednich: kolumny MacPherson
Zawieszenie kół tylnych: belka odkształcalna
Tarcze hamulcowe przód (rodzaj/średnica) tarcze wentylowane, 266 mm
Tarcze hamulcowe tył (rodzaj/średnica) bębnowe, 8”
Wymiary (dług./szer./wys.) 4 442 /1 748/1 466 mm
Rozstaw osi 2652 mm
Masa własna 1090 kg 
Pojemność bagażnika fot. rozł./złoż. 506 l
Ładowność 434 kg
Liczba obrotów kierownicy b.d.
Średnica zawracania 10,7/10,9 m
Pojemność baku 50 l
Cena  52 900 zł + instalacja 3100 zł

Peugeot 301 1.6 LPG 2014
Kamil Fraszkiewicz
Peugeot 301 1.6 LPG 2014
Kamil Fraszkiewicz
Peugeot 301 1.6 LPG 2014
Kamil Fraszkiewicz
Peugeot 301 1.6 LPG 2014
Kamil Fraszkiewicz
Peugeot 301 1.6 LPG 2014
Kamil Fraszkiewicz
Peugeot 301 1.6 LPG 2014 tylna kanapa
Kamil Fraszkiewicz
Peugeot 301 1.6 LPG 2014
Kamil Fraszkiewicz
Peugeot 301 1.6 LPG 2014 komputer pokładowy radio
Kamil Fraszkiewicz
Peugeot 301 1.6 LPG 2014 zegary
Kamil Fraszkiewicz
Peugeot 301 1.6 LPG 2014 sterowanie bagażnik lusterka boczne
Kamil Fraszkiewicz
Peugeot 301 1.6 LPG 2014
Kamil Fraszkiewicz
Peugeot 301 1.6 LPG 2014 elektryczne szyby sterowanie
Kamil Fraszkiewicz
Peugeot 301 1.6 LPG 2014 bagażnik koło zapasowe
Kamil Fraszkiewicz
Peugeot 301 1.6 LPG 2014 kufer bagażnik
Kamil Fraszkiewicz
Peugeot 301 1.6 LPG 2014
Kamil Fraszkiewicz
Peugeot 301 1.6 LPG 2014
Kamil Fraszkiewicz
Peugeot 301 1.6 LPG 2014 wlew paliwa LPG paliwo
Kamil Fraszkiewicz
Reklama
Zaktualizuj swoją wiedzę z naszymi publikacjami i szkoleniami
Źródło: INFOR
Czy ten artykuł był przydatny?
tak
nie
Dziękujemy za powiadomienie
Jeśli nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania w tym artykule, powiedz jak możemy to poprawić.
UWAGA: Ten formularz nie służy wysyłaniu zgłoszeń . Wykorzystamy go aby poprawić artykuł.
Jeśli masz dodatkowe pytania prosimy o kontakt

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code

    © Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

    Moto
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Włączony silnik w garażu to potężne zagrożenie

    Włączony silnik w garażu jest zdecydowanie jednym z tych błędów, których należy się wystrzegać. Szczególnie jeżeli garaż nie ma wentylacji.

    Czy zakup nowego samochodu należy zgłosić do urzędu skarbowego?

    Czy zakup nowego samochodu należy zgłosić do urzędu skarbowego? To pytanie, które zadawać sobie mogą nabywcy. Poszukajmy odpowiedzi.

    Wymiana opon na letnie. Za wcześnie gorzej niż za późno!

    Wymiana opon na letnie. Za wcześnie umówiona wizyta u wulkanizatora może wyłączyć auto z użytkowania. Powód? Tym jest zmienność pogody.

    Kiedy koniec diesla w Polsce? Nie tylko diesla zresztą. To dziś ważne pytanie.

    Kiedy koniec diesla w Polsce? Spada udział diesli wśród pojazdów osobowych. A przecież dużymi krokami zbliża się zakaz sprzedaży aut spalinowych.

    Rodzinny sedan Nissana. Odpowiedź na współczesny styl życia

    Rodzinny sedan Nissana to nic innego jak koncept Contemporary Lifestyle Vehicle. Auto bazuje na kultowym modelu Skyline.

    Kia EV9. Premiera 7-miejscowego, elektrycznego SUV-a z Korei

    Kia EV9. Premiera zdradziła wiele szczegółów dotyczących nowego elektrycznego SUV-a. Niektóre z funkcji pojazdu brzmią naprawdę imponująco.

    Ile Toyota sprzedała C-HR-ów? Będziecie zaskoczeni!

    Ile Toyota sprzedała C-HR-ów? Japończycy mają się czym pochwalić. Szczególnie że mówimy tylko o jednej generacji auta i 7 latach obecności na rynku.

    Ładowarki dla elektrycznych ciężarówek przy autostradach. Nowy pomysł UE

    Ładowarki dla elektrycznych ciężarówek przy autostradach i znowelizowane rozporządzenie AFIR toruje drogę dla elektrycznych napędów.

    Mitsubishi zaprezentuje 16 nowych modeli. Nowy plan rozwoju marki

    Mitsubishi zaprezentuje 16 nowych modeli. To efekt ogłoszenia trzyletniego średniookresowego planu na lata fiskalne 2023-2025 "Challenge 2025".

    Czemu wymiana opon na letnie jest tak ważna?

    Czemu wymiana opon na letnie jest tak ważna? Dostosowanie typu opon do sezonu to kwestia bezpieczeństwa. Więcej na ten temat w naszym tekście.

    Niebezpieczny kierowca, czyli jaki? Oto opinia Polaków

    Niebezpieczny kierowca? Dziś przedstawimy opinie Polaków na ten temat i dane wynikające ze statystyk policyjnych.

    Toyota Prius 2023. Rezerwacje na nową hybrydę ruszyły

    Toyota Prius 2023 to nowa hybryda plug-in z Japonii. Właśnie wystartowały w Polsce rezerwacje na model. Na razie to jedynie rezerwacje online.

    Czy samochód elektryczny ma akumulator rozruchowy?

    Czy samochód elektryczny ma akumulator rozruchowy? Kierowcy często zastanawiają się nad tym czy elektryk ma akumulator rozruchowy 12V.

    Toyota Proace Verso kamper. Oto nowa zabudowa Tanuki

    Toyota Proace Verso kamper zyskała nową wersję. Auto otrzymuje wyposażenie kempingowe skonfigurowane przez doświadczonych podróżników.

    Auta elektryczne we flocie. AstraZeneca kupiła 190 Volkswagenów

    Auta elektryczne we flocie? Tak, mogą się sprawdzić. AstraZeneca kupiła właśnie 190 e-Volkswagenów z rodziny ID. Choć raczej nie kupiła, a wynajęła.

    Jak wybrać nowe opony? Wybór sercem czy rozumem?

    Jak wybrać nowe opony? Właściwie dobrane opony skrócą drogę hamowania pojazdu nawet o kilkanaście metrów. Warto pamiętać też o zasadzie 3P.

    Łapki na kierownicę. Nowa akcja policji. O co w niej chodzi?

    Łapki na kierownicę to akcja policji, która ma uświadomić jakie zagrożenia niesie za sobą używanie telefonu komórkowego w czasie prowadzenia pojazdu.

    Amarok 2023. Cena modelu startuje od 229 000 zł netto

    Amarok 2023. Cena nowego pick-up`a Volkswagena przestała być tajemnicą. Co więcej, zamówienia na model można już składać u dealerów marki.

    Odcinkowy pomiar prędkości. Tunel pod Świną kolejnym punktem na mapie

    Odcinkowy pomiar prędkości. Tunel pod Świną zostanie włączony do sieci pomiarowej GITD. W Świnoujściu na odcinku drogi DK93 rusza budowa OPP.

    Wymiana opon na letnie 2023. Kiedy, jak i za ile? Sprawdźmy

    Wymiana opon na letnie 2023, czyli dziś przygotujemy dla kierowców tabletkę wiedzy na ten temat. Kiedy zmienić opony, o czym pamiętać i ile to kosztuje w 2023 roku?

    Czy można dostać mandat z kamery? I to na kilka sposobów

    Czy można dostać mandat z kamery? Oczywiście że tak. Co więcej, sposobów zdobywania nagrań służby mają co najmniej kilka. Poznajmy je.

    Mitsubishi L200 2024. Tak będzie wyglądać nowe wcielenie pick-up`a

    Mitsubishi L200 2024, czyli kolejna generacja modelu ujrzy światło dzienne jeszcze w tym roku lub na początku kolejnego. Co wiadomo o modelu?

    Volkswagen ID.2all. Tak będzie wyglądać elektryczne Polo?

    Volkswagen ID.2all zapowiada koncepcję dostępnej, elektrycznej mobilności dla Europejczyków. Jest rozmiarów modelu Polo. Trafi zatem do segmentu B.

    Przewoźniku - dopilnuj nowego obowiązku, jeśli nie chcesz stracić zezwolenia

    Pakiet mobilności ponownie o sobie przypomina. Zgodnie ze zmianami w ustawie o transporcie drogowym, przewoźnicy są zobowiązani do spełnienia kolejnego obowiązku. Chodzi o przepis, wprowadzający konieczność zgłoszenia ilości zatrudnionych kierowców. W tym roku oświadczenie należy zgłosić już do 31 marca, a brak wypełnienia formalności może wiązać się poważnymi konsekwencjami dla przewoźników.

    SCT Warszawa. Warszawscy rodzice chcą ostrzejszych restrykcji

    SCT w Warszawie powstanie. Siedem postulatów wobec władz Warszawy wystosowała wspólna inicjatywa rodziców i ruchów społecznych. O co wnoszą?