REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Test Porsche Macan S Diesel

Tomasz Korniejew

REKLAMA

REKLAMA

Porsche Macan to przełomowa konstrukcja w klasie średnich SUV-ów. Do tej pory, żaden model tego segmentu nie oferował tak doskonałych właściwości jezdnych. Nawet napędzany silnikiem wysokoprężnym Macan S Diesel jest gwarantem ponadprzeciętnych emocji.

Ledwo odbyła się premiera najnowszego modelu Porsche – Macan, złośliwi już wróżyli z fusów, że legendarny producent sam siebie pozbawia unikatowości. Że niepotrzebnie się rozdrabnia i chce stworzyć modne auto, które będzie droższą kopią Audi Q5.

REKLAMA

Ale pierwsza przejażdżka Macanem uciera każdemu malkontentowi nosa.

Fakt, Porsche Macan powstał na płycie podłogowej Audi Q5. Ale na tym koniec podobieństw. Obie konstrukcje mają wspólne jedynie 30% części, a Porsche pod względem jakości prowadzenia, wyciszenia wnętrza, czy zachowania na drodze gra w zupełnie innej lidze niż Q5. O ile Audi walczy o zwycięstwo w ekstraklasie, o tyle najnowsze Porsche w zasadzie nie ma konkurentów. Pozostawił ich na Ziemi, samemu wznosząc się na orbitę.

Z wyglądu Porsche Macan jest zgrabniejszy niż starszy brat – Cayenne. Bryła nadwozia, osadzona na szeroko rozstawionych, 20 calowych kołach prezentuje się dziarsko (standardowe obręcze mają średnicę 18 cali). W tylnej części nadwozia ciekawym akcentem stylizacyjnym są ładnie świecące lampy nawiązujące (podobnie do przednich reflektorów) do kultowego modelu 911.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz też: Test Mercedes-Benz M 350 BlueTec

Test: Porsche Macan S Diesel - wnętrze

REKLAMA

Dostępu do środka bronią masywne drzwi. Po zajęciu miejsca za kierownicą czeka niespodzianka. W Macanie siedzi się jak w aucie klasycznym, a nie jak w SUV. Siedziska foteli są umieszczone niżej nad podłogą, a kierownica (analogiczna do tej z modelu 918) znajduje się nieco wyżej.

Kokpit jest podobny do tych z modeli Boxter i Caymann. Stacyjka znajduje się z lewej strony, a przed oczami kierowcy znajduje się piękny zestaw wskaźników i kolorowych wyświetlaczy o wysokiej rozdzielczości. Dzięki temu kolorowa mapa nawigacji może być wyświetlana zarówno na ekranie obok obrotomierza, jak i na wyświetlaczu na konsoli centralnej.

Tunel pomiędzy przednimi fotelami najeżono przyciskami i trzeba przyznać, że kierowca nie mający na co dzień do czynienia z Porsche musi się oswoić i nauczyć obsługi poszczególnych urządzeń.

Przednie fotele są bardzo wygodne i zapewniają nie tylko odpowiednie podparcie ale również wysoki komfort podczas wielogodzinnych podróży.

Przedział pasażerski Macana nie należy do najobszerniejszych w klasie. O ile z przodu miejsca wystarczy nawet wysokim pasażerom, o tyle z tyłu wygodnie usiądą dwie dorosłe osoby o wzroście do 180 cm.

Cieszy najwyższa jakość wykończenia przedziału pasażerskiego zarówno pod kątem spasowania elementów, jak i jakości materiałów.

Gorzej z widocznością do tyłu z miejsca kierowcy. Podczas parkingowych manewrów przydają się czujniki i kamera. We wstecznym lusterku widać niewiele.

Zobacz też: Test Audi Q5 2.0 TDi 170 KM S-tronic Quattro: Q-przygodzie nad zimowym Bałtykiem

Test: Porsche Macan S Diesel – napęd/układ jezdny

Macan S Diesel jest najtańszą i najsłabszą wersją nowego modelu Porsche. Pod maską zainstalowano silnik V6 o pojemności 3 l, który rozwija moc maksymalną 258 KM oraz maksymalny moment obrotowy 580 Nm już od 1750 obr./min. Biorąc pod uwagę fakt, że opisywane Porsche waży 1880 kg, może się wydawać, że niemiecki SUV nie jest autem tak dynamicznym, jak byśmy tego oczekiwali od pojazdu z emblematem Porsche. Wątpliwe wydają się dane producenta, według których Macan S Diesel rozpędza się od 0 do 100 km/h w 6,3 s.

Tymczasem…

REKLAMA

Prowadząc opisywaną wersję nowego Porsche trudno wyjść z podziwu. Dzięki sporemu zapasowi momentu obrotowego auto wyrywa do przodu już od muśnięcia gazu. Błyskawicznie nabiera prędkości bez względu na fakt, czy chcemy rozpędzić się od 0 do 100 km/h, czy może od 140 do 200 km/h. Żwawości dodaje Macanowi doskonała siedmiobiegowa zautomatyzowana przekładnia PDK, która nie tylko błyskawicznie zmienia poszczególne przełożenia ale podczas skorzystania z funkcji Kick Down, redukuje przełożenia nawet o 3!

Co więcej, gdy wskazówki prędkościomierza i obrotomierza przesuwają się w górę skal pasażerowie są odizolowani od wszelkich odgłosów. Za nic nie można się dosłuchać pospolitego klekotu Diesla. Projektanci poradzili sobie również ze zmorą wielu właścicieli SUV-ów, czyli szumem powietrza. Gdy pędzimy Macanem z prędkościami autostradowymi we wnętrzu panuje błoga cisza.

Ale Porsche Macan to nie tylko zwierzę autostradowe. Jak ryba w wodzie czuje się również na górskich serpentynach. Układ kierowniczy to majstersztyk w tej klasie pojazdów, podobnie do zawieszenia. Niemiecki SUV jest świetnie wyważony, co sprawia że z niezwykłą gracją i niespotykaną w tej klasie stabilnością przemyka przez kolejne zakręty. Sprawia wrażenie, że nic nie jest w stanie wyprowadzić go z równowagi.

Na pewno pomocne w tym względzie okazuje się adaptacyjne zawieszenie, w które został wyposażony recenzowany egzemplarz. W zależności od potrzeb można obniżać prześwit Macana (amplituda 4 cm) i czynić zawieszenie sztywniejszym lub bardziej komfortowym. Niemniej nawet w najbardziej sportowym ustawieniu Porsche nie jest zbyt twarde, a tłumienie wszelkich niedoskonałości nawierzchni odbywa się dostojnie.

Jednak największym zaskoczeniem okazały się wyniki zużycia paliwa. Przy masie przekraczającej 1800 kg, napędowi na obie osie, zautomatyzowanej przekładni, ponadprzeciętnej dynamice i sześciocylindrowej jednostce napędowej Macan w ruchu miejskim zużywa około 6,8 l oleju napędowego na 100 km. Podczas jazdy w większym zagęszczeniu „spalanie” rośnie do 7,2 l/100 km. Za to podczas jazdy w trasie bez trudu można uzyskać wynik na poziomie 6,3 l na 100 km. Rewelacja.

Zobacz też: Test Audi A8 3.0 TDI 258 KM - komfort przede wszystkim

Test: Porsche Macan S Diesel – podsumowanie

Porsche Macan to auto sportowe. Wygląda jak SUV, ma zwiększony prześwit, pięcioro drzwi ale po zakrętach jeździ lepiej niż większość samochodów ze sportowymi aspiracjami. Macan to wzór w swojej klasie. Genialna konstrukcja, która jeździ jak Porsche i zużywa paliwa tyle co auto hybrydowe. Ma stosunkowo niewielkie wnętrze i niestety wysoką cenę. Żeby stać się właścicielem Porsche Macan S Diesel trzeba wydać minimum 256 tys. zł i pamiętać, że lista dodatkowego wyposażenia jest obszerna, a każda pozycja na tej liście bardzo droga.

Zobacz też: Test BMW X5 xDrive30d 258 KM F15 : jakość limuzyny ukryta w nadwoziu SUV-a

Porsche Macan S Diesel – dane techniczne

Porsche Macan S Diesel
Typ silnika turbodiesel
Pojemność  2967 cm3
Układ cylindrów/zawory V6/24V
Maksymalna moc 258 KM/4000 obr./min.
Maksymalny moment obrotowy 580 Nm/1750-2500 obr./min.
Napęd 4x4
Skrzynia biegów aut. 7-bieg.
Pojemność bagażnika 500 l
Wymiary (dł./szer./wys.) 468,1/192,3/162,4 cm
Rozstaw osi 280,7 cm
V-max 230 km/h
Przyspieszenie 0-100 km/h 6,3 s
Zużycie paliwa* 6,7/5,7/6,1 l/100 km
Cena od 256 000 zł
*miasto/trasa/cykl mieszany

Porsche Macan Turbo 2014 deska rozdzielcza
Kamil Fraszkiewicz
Test Porsche Macan S Diesel
Tomasz Korniejew
Test Porsche Macan S Diesel
Tomasz Korniejew
Test Porsche Macan S Diesel
Tomasz Korniejew
Test Porsche Macan S Diesel
Tomasz Korniejew
Test Porsche Macan S Diesel
Tomasz Korniejew
Test Porsche Macan S Diesel
Tomasz Korniejew
Test Porsche Macan S Diesel
Porsche
Test Porsche Macan S Diesel
Tomasz Korniejew
Test Porsche Macan S Diesel
Porsche
Test Porsche Macan S Diesel
Tomasz Korniejew
Porsche Macan S Diesel i Porsche 911 Carrera S Cabrio
Tomasz Korniejew
Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Zguba w Uberze. Co zostawiają pasażerowie? I jak odzyskać pozostawiony przedmiot?

Zguby w Uberze bywają naprawdę nietypowe. Przykład? W 2023 r. w taksówce znaleziona została np. sztuczna szczęka. Całe szczęście przedmioty pozostawione podczas przejazdu łatwo odzyskać. Pomaga w tym aplikacja.

Drogowa kumulacja na Śląsku. Pijany kierowca z potrójnym zakazem prowadzenia i poszukiwany w jednym aucie

Myśleliście, że nic już was nie zdziwi? No to przeczytajcie tę historię. Policjanci z będzińskiej drogówki zatrzymali do kontroli drogowej Opla. Jak się okazało, jego kierowca był pijany. I miał potrójny zakaz prowadzenia. A to dopiero początek czarnej serii.

Jak sprawdzić kontrahenta w branży TSL?

Podstawą każdej współpracy biznesowej jest zaufanie. A nic tak nie wzmaga jego poziomu, jak... kontrola i wcześniejsze sprawdzenie kontrahenta. Jak zweryfikować partnerów z branży TSL? To ważne pytanie, aby nie dać się złapać w oszustwo "na zlecenie transportowe".

Dłuższa trasa elektrykiem: ładowanie auta przestaje być problemem bo sieć stacji zaczyna się pokrywać z siecią Biedronki

Wkrótce ruszając w dalszą trasę samochodem elektrycznym i szykując plan podróży łatwiej będzie wybrać market Biedronki na trasie na przerwę połączoną z ładowaniem auta niż przeglądać samą sieć dostępnych stacji ładowania. Biedronka we współpracy z firmą Powerdot stara się w szczególności wypełniać nowymi stacjami ładowania wszelkie białe plamy polskiej elektromobilności.

REKLAMA

Blisko milion pasażerów. Tylu w 2023 r. przewiozły wąskotorówki. Nie wiedzieliście, że takie pociągi jeszcze jeżdżą?

Koleje wąskotorowe po latach zapomnienia znów stają się popularne w Polsce. W 2023 r. podróżowało nimi ponad 948 tys. osób. To prawie dwukrotnie więcej niż przed 10 laty. A to nie koniec ciekawych statystyk.

Mitsubishi się rozpędza. Nowy ASX stał się właśnie starym ASX-em. Na rynku zadebiutuje nowsza wersja

Mitsubishi szykuje się do liftingu nowego ASX-a. Samochód w zmienionej formie zadebiutuje w Polsce już jesienią tego roku. Tak, dobrze zgadliście. W tle nowego ASX-a nadal powiewać będzie francuska flaga. A metod modernizacji można upatrywać w poliftingowym Capturze.

Gęstszy olej w starym silniku? To popularny mit wśród kierowców. Ile w nim prawdy?

Auto ma spory przebieg? Zatem do silnika trzeba wlać gęstszy olej. To ma wydłużyć jego żywotność. Tak przynajmniej mówi popularny wśród kierowców mit. Okazuje się jednak, że efekt może być zupełnie odwrotny. Mechanicy i specjaliści z rynku mechanicznego ostrzegają.

Znamy cenę nowych tablic rejestracyjnych. Będą droższe od starych. A i tak nie dostanie ich każdy kierowca

1 czerwca 2024 r. w Polsce pojawią się nowe tablice rejestracyjne. Żółte oznaczenia z czerwonymi literami będą przeznaczone do czasowej rejestracji samochodów osobowych przeznaczonych do zawodów sportowych. Ile będzie kosztować ich wydanie?

REKLAMA

MAN stworzy ciężarówkę z napędem wodorowym. hTGX nie będzie miał ogniwa paliwowego. On będzie spalać wodór

Nowa ciężarówka MAN hTGX zadebiutuje w 2025 r. Będzie to pojazd wyposażony w silnik spalinowy. Jego paliwem stanie się wodór. Ciągnik ma mieć zastosowanie specjalne. Czemu jednak MAN nazywa go pojazdem bezemisyjnym?

Jak podróżować z przyczepą kempingową? Jak się przygotować na taki wyjazd?

Pokój hotelowy z widokiem na jezioro i wraz z serią osobistych drobiazgów? Proszę bardzo! To jednak z zalet podróżowania z przyczepą kempingową. Sezon na takie wyjazdy właśnie w Polsce startuje. Warto zatem podpowiedzieć, jak kierowca może się do niego przygotować.

REKLAMA