REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Pierwsza Jazda: nowe Audi TT 2.0 TFSI 230 KM Quattro

Audi TT 2014 2.0 TFSI
Audi TT 2014 2.0 TFSI
Kamil Fraszkiewicz

REKLAMA

REKLAMA

Nowe Audi TT jest o ok. 50 kg lżejsze od poprzednika, ma nowy napęd na wszystkie koła, dużo mocniejsze silniki oraz zaawansowany, wirtualny kokpit we wnetrzu. Jak sprawuje się na wymagającym technicznie torze sprawnościowym? Czy mimo sportowych przymiotów nadal jest autem także do jazdy na co dzień?

Audi TT III - najnowsza generacja

Pierwsza generacja Audi TT zadebiutowała na rynku w 1998 roku. Niesztampowa bryła auta, którą zdominował motyw kuli, była czymś unikalnym w tamtym okresie i została niezwykle przychylnie przyjęta przez rynek. Model ten sprzedawał się świetnie, więc inżynierowie Audi mieli przyzwolenie na opracowywanie kolejnych jego wersji. W ten sposób w 2006 roku pojawiła się druga generacja TT, a w 2014 roku najnowsza, trzecia jej odsłona. Propozycji przetestowania tej ostatniej na torze sprawnościowym w Międzychodzie nie mogliśmy nie przyjąć.

REKLAMA

Zobacz też: Test Audi A8 3.0 TDI 258 KM - komfort przede wszystkim

Nowe Audi TT zostało zaprojektowane zupełnie od podstaw. Choć długość i wysokość nadwozia nie uległa właściwie zmianie (odpowiednio 4177 mm i 1353 mm), to zwiększeniu uległ rozstaw osi pojazdu (o 38 mm) osiągając pułap 2505 mm. Sylwetkę nadwozia, którego poszycie zewnętrzne zostało wykonane w całości ze stopu aluminium, cechuje agresywny styl. Kształt atrapy chłodnicy i linia maski odwołują się do topowego modelu Audi R8, a przednie reflektory, z pionowo ułożonymi diodami LED przywodzą na myśl wyścigowe Audi R18 święcące triumfy w 24-godzinnym wyścigu Le Mans.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Z tyłu uwagę zwracają dwie duże końcówki układu wydechowego, atrapa tylnego dyfuzora oraz elektrycznie wysuwany tylny spoiler. Dopełnieniem całości są ogromne, 20-calowe alufelgi, szczelnie wypełniające wnęki kół.

Audi TT III: wnętrze

Audi TT III-generacji mile zaskakuje po zajęciu miejsca w jego kabinie. Deska rozdzielcza nareszcie zyskała swój własny, unikatowy styl i w przeciwieństwie do innych modeli Audi, jest po prostu oryginalna. Szyku nadają kabinie przede wszystkim potrójne wloty powietrza klimatyzacji przywodzące na myśl silniki lotnicze, nowa trójramienna kierownica świetnie leżąca w dłoniach, sportowe fotele wzorowo podtrzymujące ciało w szybkich zakrętach oraz przede wszystkim w pełni elektroniczne wskaźniki zegarów.

Zobacz też: Test Audi A3 Limousine 2.0 TDI 150 KM - czas gra na jego korzyść

Audi TT jest pierwszym autem z Ingolstadt, w którym producent zupełnie zrezygnował z analogicznych wskaźników na rzecz tzw. wirtualnego kokpitu. Układ łączący funkcje klasycznych wskaźników z systemem multimedialnym, na jednym, 12,3-calowym ekranie wyświetla zarówno zegary prędkościomierza i obrotomierza, jak i informacje z komputera pokładowego oraz nawigacji czy sprzętu audio. Dzięki temu kierowca może skupić się na obserwacji tylko jednego ekranu i teoretycznie skrócić czas na jaki odrywa wzrok od drogi w poszukiwaniu potrzebnych mu informacji. W praktyce system ten wymaga nieco przyzwyczajenia bowiem jego obsługa jest dość skomplikowana. Poruszanie się po nim ułatwia za to nowe pokrętło systemu MMI z dwoma przyciskami funkcyjnymi umiejscowionymi po obu jego stronach. Prawy służy do wyświetlenia okna opcji danego trybu (np. nawigacji, systemu audio, trybu jazdy), a lewy do zatwierdzania wyboru.

Kabina nowego Audi TT przekonuje do siebie także z kilku innych powodów. W pierwszym rzędzie siedzeń miejsca nie zabraknie nawet dla osób o wzroście 190 cm, materiały wykończeniowe prezentują przyzwoitą jakość, sprzęt audio marki Bang&Olufsen brzmi świetnie, a samo wyciszenie kabiny jest bardzo dobre. Wśród głównych mankamentów wnętrza wymienić należy za to tylko jednostrefową klimatyzację, małą ilość miejsca dla pasażerów tylnej kanapy czy elektronicznie sterowany hamulec postojowy. Bagażnik jest całkiem obszerny jak na segment do którego przynależy auto (305 litrów), ale konkurencja pod tym względem potrafi często więcej.

Audi TT III: prowadzenie

Pierwsze jazdy zorganizowane przez Audi na torze sprawnościowym w Międzychodzie miały przede wszystkim pokazać jak najnowsze coupe z Ingolstadt sprawuje się na drodze. Do jazd użyczono nam egzemplarz wyposażony w silnik 2.0 TFSI 230 KM przekazujący moc na wszystkie cztery koła poprzez 6-biegową, automatyczną przekładnię S tronic.

Zobacz też: Test Audi Q3 2.0 TFSI quattro: jak działa napęd 4x4?

Audi TT III: układ napędowy

Mocny silnik w połączeniu z bardzo szybko działającą skrzynią biegów pozwala rozpędzić nowe TT 0-100 km/h w zaledwie 5,3 sekundy. W trybie dynamic napęd quattro przekazuje większą część momentu obrotowego na tylne koła, dzięki czemu nowe TT lepiej startuje z miejsca, pewniej prowadzi się na wyjściu z zakrętu, a na mokrych nawierzchniach można nawet pokusić się o wprowadzenia auta w kontrolowany poślizg. Próby przeprowadzone na pokrytym wodą, betonowym okręgu toru w Międzychodzie pozwoliły zauważyć dużo bardziej nadsterowny charakter nowego TT niż jego poprzedników i większą skłonność jego tylnej osi do wyprzedzania przodu. Na suchych nawierzchniach Audi TT nadal ma jednak bardziej podsterowny charakter, który odbiera nieco frajdy ze sportowej jazdy.

Wybór trybu dynamic wpływa także na zmianę dźwięku słyszalnego w kabinie. Staje się on znacznie bardzie niski i głośniejszy, dodając autu więcej dynamiki. Po przekroczeniu prędkości 120 km/h unosi się także tylny spoiler zwiększający docisk tylnej osi nawet o 50 kg (przy 250 km/h).

Audi TT III: zawieszenie

Zawieszenie nowego Audi TT, z przodu oparte na kolumnach MacPhersona (aluminiowa rama pomocnicza silnika), a z tyłu na 4-wahaczowej konstrukcji (wahacze stalowe) to bardzo mocny punkt auta. Ogromne wrażenie zrobił przede wszystkim zaskakująco wysoki komfort tłumienia nierówności. Mimo 20-calowych kół z oponami o wymiarach 255/30 podróż po lokalnych, nierównych drogach powiatu śremskiego, przebiegła bez problemów. Tylko naprawdę duże wyrwy w drodze przypominały o specyfice pojazdu. Za to nawet w ciasnych zakrętach auto bardzo długo pozostawało neutralne w prowadzeniu.

Zobacz też: Test Toyota GT86 TRD: sportowiec czystej krwi

Audi TT III: układ kierowniczy

Dobre wrażenie sprawił także układ kierowniczy. Nie porusza się on co prawda z oporem charakterystycznym dla stricte sportowych aut pokroju Toyoty GT86 czy Mazdy MX-5, ale wywiązuje się ze swojego zadania prawidłowo. Progresywna siła wspomagania pozwala z jednej strony ograniczyć liczbę obrotów kierownicy w trakcie zawracania autem, a z drugiej pokonywać zakręty 90-stopniowe bez odrywania rąk od jej wieńca. Układ nieźle też radzi sobie z przekazywaniem informacji zwrotnych o sytuacji jaka ma miejsce na styku opon z nawierzchnią. Na torze robi się co prawda nieco zbyt "miękki" w sytuacjach podbramkowych i trudno wyczuć granicę przyczepności przednich kół, ale w codziennej jeździe taka charakterystyka zapewni większy komfort.

Audi TT III: hamulce

Hamulce Audi TT w wersji z silnikiem 2.0 TFSI 230 KM oferuje wystarczająco dużą siłę hamowania w codziennej eksploatacji. Przednie tarcze maja średnicę 312-stu a tylne 300-stu milimetrów. Choć przednie są wentylowane, to w jeździe na torze mogą okazać się niewystarczające z uwagi na ryzyko szybkiego przegrzania. Bardzo dobrze działa korektor siły hamowania w Audi. Nawet na nierównej nawierzchni o różnej przyczepności gwałtowne hamowanie nie wytrąca pojazdu z równowagi.

Audi TT III: cena

Cena Audi TT z podstawowym silnikiem 2.0 TFSI 230 KM i manualną skrzynią biegów rozpoczyna się kwotą 159 100 zł. Niestety producent uniemożliwił wybranie wersji z przekładnią manualną i systemem quattro. Zatem aby cieszyć się możliwościami napędu wszystkich kół trzeba zdecydować się na skrzynię automatyczną S tronic co łącznie podnosi cenę auta do min. 183 500 zł. Trochę szkoda, że klient został w tym przypadku pozbawiony wyboru, bowiem manualna przekładnia często lepiej sprawdza się na torze (mniejsze jest m.in. ryzyko przegrzania układu) i daje sporą satysfakcję z jazdy. W związku z tym, że Audi TT należy do aut klasy premium, nie dziwi ogromny wybór dodatkowych opcji wyposażenia. Klient może przebierac od aktywnego zawieszenia, poprzez nowoczesny system nawigacji i pneumatyczne regulowane fotele, po najnowsze systemy z zakresu bezpieczeństwa (np. system ostrzegający przed przypadkowym zjechaniem z pasa ruchu czy asystent parkowania z funkcją rozpoznawania otoczenia samoczynnie wprowadzający pojazd na miejsce parkingowe). Szeroki spektrum dodatków oferowanych do TT może zatem spowodowac, że cena auta szybko poszybuje nawet do 280 920 zł, jak miało to miejsce z prezentowanym na zdjęciach egzemplarzem.

Audi TT III: opinia po pierwszej jeździe

Audi TT przeszło sporą metamorfozę w stosunku do swojego poprzednika. Ma przestronniejszą kabinę, mocniejsze silniki i lepszy napęd quattro. Wnętrze nareszcie zyskało wyrazisty i niepowtarzalny charakter, a wirtualny kokpit stanowi swoisty przełom w samochodach Audi. Mimo wielu sportowych atrybutów nowe TT nadal jest jednak bardziej autem klasy GT - szybkim, zadziwiająco komfortowym nawet na 20-calowych kołach oraz bardzo bogato wyposażonym. Nie ma jednak tego pazura i bezkompromisowego charakteru, które są domeną prawdziwie sportowych aut. Przypadnie za to do gustu tym osobom, które chcą mieć dynamiczne i dobrze wyglądające auto na co dzień, w którym nie będą musieli rezygnować z udogodnień jakie obecnie oferują najlepsze auta klasy wyższej. Co więcej, napęd na wszystkie koła pozwoli cieszyć się wysokimi osiągami Audi TT przez cały rok.

Audi TT 2014 2.0 TFSI
Kamil Fraszkiewicz
Audi TT 2014 2.0 TFSI
Kamil Fraszkiewicz
Audi TT 2014 2.0 TFSI
Kamil Fraszkiewicz
Audi TT 2014 2.0 TFSI
Kamil Fraszkiewicz
Audi TT 2014 2.0 TFSI
Kamil Fraszkiewicz
Audi TT 2014 2.0 TFSI
Kamil Fraszkiewicz
Audi TT 2014 2.0 TFSI
Kamil Fraszkiewicz
Audi TT 2014 2.0 TFSI
Kamil Fraszkiewicz
Audi TT 2014 2.0 TFSI
Kamil Fraszkiewicz
Audi TT 2014 2.0 TFSI
Kamil Fraszkiewicz
Audi TT 2014 2.0 TFSI
Kamil Fraszkiewicz
Audi TT 2014 2.0 TFSI
Kamil Fraszkiewicz
Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Dłuższa trasa elektrykiem: ładowanie auta przestaje być problemem bo sieć stacji zaczyna się pokrywać z siecią Biedronki

Wkrótce ruszając w dalszą trasę samochodem elektrycznym i szykując plan podróży łatwiej będzie wybrać market Biedronki na trasie na przerwę połączoną z ładowaniem auta niż przeglądać samą sieć dostępnych stacji ładowania. Biedronka we współpracy z firmą Powerdot stara się w szczególności wypełniać nowymi stacjami ładowania wszelkie białe plamy polskiej elektromobilności.

Blisko milion pasażerów. Tylu w 2023 r. przewiozły wąskotorówki. Nie wiedzieliście, że takie pociągi jeszcze jeżdżą?

Koleje wąskotorowe po latach zapomnienia znów stają się popularne w Polsce. W 2023 r. podróżowało nimi ponad 948 tys. osób. To prawie dwukrotnie więcej niż przed 10 laty. A to nie koniec ciekawych statystyk.

Mitsubishi się rozpędza. Nowy ASX stał się właśnie starym ASX-em. Na rynku zadebiutuje nowsza wersja

Mitsubishi szykuje się do liftingu nowego ASX-a. Samochód w zmienionej formie zadebiutuje w Polsce już jesienią tego roku. Tak, dobrze zgadliście. W tle nowego ASX-a nadal powiewać będzie francuska flaga. A metod modernizacji można upatrywać w poliftingowym Capturze.

Gęstszy olej w starym silniku? To popularny mit wśród kierowców. Ile w nim prawdy?

Auto ma spory przebieg? Zatem do silnika trzeba wlać gęstszy olej. To ma wydłużyć jego żywotność. Tak przynajmniej mówi popularny wśród kierowców mit. Okazuje się jednak, że efekt może być zupełnie odwrotny. Mechanicy i specjaliści z rynku mechanicznego ostrzegają.

REKLAMA

Znamy cenę nowych tablic rejestracyjnych. Będą droższe od starych. A i tak nie dostanie ich każdy kierowca

1 czerwca 2024 r. w Polsce pojawią się nowe tablice rejestracyjne. Żółte oznaczenia z czerwonymi literami będą przeznaczone do czasowej rejestracji samochodów osobowych przeznaczonych do zawodów sportowych. Ile będzie kosztować ich wydanie?

MAN stworzy ciężarówkę z napędem wodorowym. hTGX nie będzie miał ogniwa paliwowego. On będzie spalać wodór

Nowa ciężarówka MAN hTGX zadebiutuje w 2025 r. Będzie to pojazd wyposażony w silnik spalinowy. Jego paliwem stanie się wodór. Ciągnik ma mieć zastosowanie specjalne. Czemu jednak MAN nazywa go pojazdem bezemisyjnym?

Jak podróżować z przyczepą kempingową? Jak się przygotować na taki wyjazd?

Pokój hotelowy z widokiem na jezioro i wraz z serią osobistych drobiazgów? Proszę bardzo! To jednak z zalet podróżowania z przyczepą kempingową. Sezon na takie wyjazdy właśnie w Polsce startuje. Warto zatem podpowiedzieć, jak kierowca może się do niego przygotować.

Wielkie zmiany dla kierowców w Gliwicach, Częstochowie i Tomaszowie Mazowieckim. Obejmą m.in. DTŚ

Rząd szykuje wielkie zmiany dla kierowców. Wyznaczył odcinki dróg w Gliwicach, Częstochowie i Tomaszowie Mazowieckim, które stracą status dróg krajowych. Nowelizacja, która wejdzie w życie 1 stycznia 2025 r., obejmuje m.in. legendarną Drogową Trasę Średnicową. Szlaki te wyjdą spod zarządu GDDKiA. Co to oznacza?

REKLAMA

Nowy zakład bieżnikowania opon w Polsce. Handlopex wykorzysta technologię Bridgestone

Handlopex uruchamia zakład bieżnikowania opon używanych w Kleszczelach. Ten każdego roku rocznie będzie produkował ok. 12 000 opon bieżnikowanych w technologii Bandag. Technologii Bandag, która została opracowana przez Bridgestone.

1,4 mld zł na autobusy z KPO. Nowy nabór dofinansuje nie tylko zakup autobusów elektrycznych

Ministerstwo infrastruktury ogłasza drugi nabór w konkursie autobusowym. Dostępna jest pula 1 403,5 mln zł. Za tą kwotę z KPO ma zostać sfinansowany zakup 372 autobusów. I nie muszą być one zeroemisyjne.

REKLAMA