Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Test KIA Carens 1.7 CRDi: idealna na długie dystanse

KIA Carens 1.7 CRDi 2014
KIA Carens 1.7 CRDi 2014
Kamil Fraszkiewicz
Nowa KIA Carens jest przestronnym autem klasy MPV, które można zamówić w wersji 7-osobowej. Czy warto jednak dopłacać kilkanaście tysięcy do najmocniejszego silnika Diesla? Przekonajmy się!

Test KIA Carens 1.7 CRDi:wielofunkcyjne auto dla rodziny?

Samochód rodzinny powinien być wygodny, przestronny, mieć duży bagażnik i oferować wysoki stopień bezpieczeństwa. Nie można jednak zapominać o tym, że o bezpieczeństwie decyduje także mocny silnik, który pozwoli na sprawne wyprzedzanie wolniej jadących pojazdów oraz pewne prowadzenie nawet na krętej drodze. Idąca naprzód technika sprawia, że coraz lepsze właściwości jezdne minivanów w połączeniu z ich wysokim walorami użytkowymi coraz częściej przekonują nabywców do wyboru tego typu aut jako pojazdów dla rodziny.

Test KIA Carens 1.7 CRDi: przestronność wnętrza

Nowa KIA Carens nabrała bardziej kompaktowych rozmiarów, ale mimo mniejszych gabarytów niż u poprzednika oferuje jeszcze wyższy poziom bezpieczeństwa (5 gwiazdek w testach Euro NCAP) oraz ciekawszą stylizację. Choć jest o 20 mm krótsza, 15 mm węższa i 40 mm niższa od poprzedniego modelu, to dzięki wydłużonemu o 50 mm rozstawowi osi jest zdaniem producenta bardziej przestronna. Jak jest w rzeczywistości? Naprawdę nieźle! O ile możliwość przewożenia Carensem 7-osób (po dopłaceniu 2500 zł za trzeci rząd siedzeń) w wygodnych warunkach można potraktować jako utopię, o tyle rolę 5-osobowego pojazdu odgrywa on bardzo dobrze.

Zarówno z przodu jak i z tyłu miejsca nie zabraknie nawet osobom o wzroście 190 cm, a w drugim rzędzie siedzeń zmieszczą się trzy osoby o przeciętnej budowie ciała. Każdy z pięciu foteli można przesuwać do przodu lub do tyłu, dodatkowo regulując kąt jego oparcia. Szkoda, że siedziska tylnych foteli nie podpierają ud równie dobrze jak te przednie. Fotele znajdują się nieco za nisko, przez co brakuje wygodnego podparcia nóg. W przeciwieństwie do nowego Golfa Sportsvana podłoga w Carensie jest zupełnie płaska, co wyraźnie podnosi komfort podróży piątego pasażera. To potrafią tylko najlepsze minivany na rynku. Dodatkowo w podłodze za przednimi fotelami znalazły się zamykane schowki na drobiazgi, a w oparciach przednich siedzeń rozkładane stoliki.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Trzeci rząd siedzeń traktować należy jako rozwiązanie awaryjnie. Nisko położone siedziska i przeciętna ilość miejsca nad głową uniemożliwiają wygodną jazdę na dłuższych dystansach. Pochwalić należy za to projektantów za łatwe rozkładanie/składanie trzeciego rzędu siedzeń, wygodny dostęp do niego oraz zupełnie płaską podłogę bagażnika po jego złożeniu.

Kufer KII Carens jest duży i pod względem pojemności kształtuje się w czołówce aut tego segmentu. W wersji 7-osobowej ma on 492 l czyli tyle ile 5-osobowa odmiana najnowszego Golfa Sportsvana (500 l), natomiast w 5-obowowej 536 l. Co ciekawe, gdy autem podróżuje 7 osób bagażnik kurczy się do 103 litrów, ale wystarczy to do zapakowania 4 sportowych toreb z bagażem.

Test KIA Carens 1.7 CRDi: materiały wykończeniowe i deska rozdzielcza

To co przekonuje do KII Carens to materiały wykończeniowe jakich użyto w kabinie. W wersji L wrażenie robi zarówno czarna podsufitka dachu (mało widoczne zabrudzenia), sporo miękkich plastików na desce centralnej i przyjemny, skóropodobny materiał jakim obszyto boczki drzwi. Nie brakuje także twardszych plastików, ale w żadnym wypadku nie czuć, że poruszamy się autem tanim. Wręcz przeciwnie, atmosfera jest naprawdę przyjemna.

Spasowanie materiałów jest na dobrym poziomie, ale w czasie jazdy słychać było lekkie poskrzypywania z okolic schowka. Materiałowa tapicerka sprawia wrażenie solidnej, ale na pewno trudniej utrzymac ją w czystości niż skórzaną, zwłaszcza jeśli autem podróżują dzieci.

Większych uwag nie mamy do projektu deski rozdzielczej i jej ergonomii. Jest nowoczesny a przy tym przyjazny użytkownikowi. Przyciski i pokrętła zgrupowano w sposób logiczny i przejrzysty, a dostęp do wejść USB/AUX i dwóch gniazdek zapalniczek jest bardzo wygodny. Świetny jest także podłokietnik.

Najwyższe słowa uznania należą się za rewelacyjnie wygłuszenie kabiny (cisza panuje do ok. 150km/h) oraz naprawdę wygodny fotel kierowcy. Na trasie liczącej 1200 km dowiódł on swojej najwyższej jakości. Dobrze podpiera uda (tylko nieznacznie gorzej niż w Optimie), całkiem nieźle podtrzymuje ciało w zakrętach i prawidłowo podpiera odcinek lędźwiowy kręgosłupa. Kierowcy spodobać się powinna także efektownie wyglądająca i prawidłowo leżąca w dłoniach kierownica. To co przeszkadzać może nieco kierowcy to mocno wyciągnięte do przodu przednie słupki ograniczające widoczność do przodu w trakcie jazdy po ostrych wirażach oraz za mały dotykowy ekran radia. Gdy wyświetla obraz z tylnej kamery brakuje mu czytelności. Ogólne wnętrze Carensa prezentuje poziom wykończenia z jakim mamy do czynienia w najlepszych niemieckich konstrukcjach, a przy tym wygląda po prostu ciekawiej.

Test KIA Carens 1.7 CRDi: silnik/skrzynia biegów/zużycie paliwa

O bezpieczeństwie na drodze w dużej mierze decyduje silnik auta. To on pomaga skrócić czas niezbędny do wykonana manewru wyprzedzania. Motor jaki znalazł się pod maską KII Carens to wysokoprężna jednostka napędowa 1.7 CRDi. Teoretycznie identyczna jak ta w Optimie, w praktyce zupełnie inna. Konstrukcyjnie oba silniki wydają się byc prawie identyczne - pojemność skokowa równia 1,7 litra, turbosprężarka o zmiennej geometrii kierownic i moc 136 KM - ale różnicę zdradza zupełnie inny przebieg momentu obrotowego. W Optimie 325 Nm dostępnych jest w przedziale od 2000 do 2500 obr./min, natomiast w Carensie 330 Nm jest już użyciu od 1750 do 2500 obr./min. Różnica jest naprawdę wyczuwalna. Carens dużo lepiej rozpędza się z niskich obrotów, szybciej nabiera prędkości i sprawia wrażenie dużo mocniejszego niż deklaruje producent. Na dodatek świetnie zestopniowana skrzynia pozwala wykrzesać cały potencjał z silnika, nie napędzają mu przy tym nadmiernego apetytu na paliwo.

Na trasie przy 140 km/h zużywa on 7,5-,7,8 l oleju napędowego na 100 km/h, przy 90 km/h zużycie spada do ok. 5,3 l. Silnik lubi co prawda zgasnąc przy ruszaniu, a skrzyni biegów brakuje czasem precyzji przy szybkim wybieraniu poszczególnych przełożeń, ale w ogólnym rozrachunku tandem skrzynia biegów - silnik robią wyjątkowo dobre wrażenie. Mocny, cichy i oszczędny motor wysokoprężny to najlepszy wybór do KII Carens. Bez dwóch zdań!

Test KIA Carens 1.7 CRDi: zawieszenie

KIA Carens została zbudowana przy wykorzystaniu dość prostego zawieszenia. Z przodu opiera się na kolumnach Macpherson, z tyłu na belce skrętnej. Zaskakująco ciekawe jest za prowadzenie pojazdu. Choć w szybkich zakrętach Carens przechyla się, to nie czuć w nim typowej dla przednionapędowych aut podsterowności. Przeciwnie, jego zachowanie bardziej przypomina dawne francuskie auta GTI. Przód auta mocniej atakuje zakręt, natomiast tył jakby nadgania drogę szerszym łukiem, co powoduje, że w krytycznych sytuacjach doświadczonemu kierowcy łatwiej opanować lekko nadsterowne auto i to nawet wtedy, gdy wyraźnie przesadzi z prędkością w zakręcie. Niezwykle wysoki jest także komfort jazdy. Miękkie zawieszenie przyjemnie płynie po nierównościach i gładko wybiera nierówności. To jedno z najwygodniejszych aut tego segmentu na rynku.

Test KIA Carens 1.7 CRDi: układ kierowniczy

Z zawieszeniem KII Carens dobrze współpracuje jej układ kierowniczy o regulowanej sile wspomagania (tryb Comfort, Normal, Sport). Już w trybie Normal nie ma większych zastrzeżeń do jego pracy. Jest precyzyjny, całkiem bezpośredni i dobrze dopasowany do komfortowego charakteru auta.

W trybie Sport działa z delikatnie większym oporem chociaż nadal daleko mu do typowo sportowo zestrojonych przekładni. Tryb Sport najlepiej sprawdza się na autostradzie, gdzie przyjemnie utwardza kierownicę w położeniu centralnym.

Test KIA Carens 1.7 CRDi: hamulce

Każda KIA Carens wyposażona jest przednie, wentylowane tarcze hamulcowe o średnicy 300 mm oraz tylne, 284-milimetrowe, lite ich odpowiedniki. Układ hamulcowy jest wydajny, choć pedał hamulca mógłby działać bardziej stanowczo. Ze względu na miękkie zawieszenie, w trakcie gwałtownego hamowania czuć jak nadwozie "nurkuje". Jest to jednak cecha wspólna dla większości aut tego typu.

Test KIA Carens 1.7 CRDi: cena i wyposażenie

Cena KII Carens nie należy do najniższych na rynku, zwłaszcza na tle wycofywanego z rynku Chevroleta Orlando. Lepsza jakość wykonania i bogate wyposażenie spowodowały, że ceny koreańskich aut poszybowały wyraźnie w górę. Nadal jednak prezentują świetny stosunek ceny do jakości. Najtańsza wersja KII Carens kosztuje niespełna 67 tys. zł. Prezentowana. 7-osobowa odmiana L z silnikiem wysokoprężnym 1.7 CRDi 136 KM i manualną skrzynię biegów rozpoczyna się kwotą 90 490 zł. Egzemplarz testowy wzbogacono dodatkowo m.in. o trzeci rząd siedzeń (2500 zł), podgrzewane fotele w I i II rzędzie (1000 zł), system automatycznego parkowania (2000 zł) i panoramiczny szklany dach (4000 zł), dlatego jego cena sięgnęła pułapu 96 390 zł. Zabrakło reflektorów ksenonowych (naprawdę warto je mieć), nawigacji GPS i porządnego systemu audio marki Infiniti, ale przyznać trzeba, że to i tak bardzo dobra oferta. Golf Sportsvan 2.0 TDI 150 KM Highline, w wersji 5-osobowej, to koszt (przy podobnej konfiguracji) minimum 115 tys. zł. Różnica sięga zatem 20 tys. zł.

Test KIA Carens 1.7 CRDi: opinia

Wyczerpujący test na dystansie ponad 1100 km udowodnił dojrzałość nowego Carensa. Koreański producent nie próbował stworzyć z rodzinnego minivana pseudosportowego samochodu. Zaprojektował za to bardzo komfortowe auto, dysponujące przestronną, świetnie wyciszoną kabiną, które na dodatek zachwyca dynamiką i relatywnie niskim zużyciem paliwa. Funkcjonalne wnętrze, z dużą ilością schowków i uchwytów wykonano z przyjemnych w dotyku materiałów. Choć tylne fotele mogły byc bardziej komfortowe, a skrzynia biegów precyzyjniejsza, to jazda KIĄ Carens daje dużo przyjemności. Nawet najdłuższa podróż staje się przyjemną przejażdżką. Jest to auto warte uwagi każdego miłośnika aktywnego spedzania wolnego czasu.

Dane techniczne: KIA Carens 1.7 CRDi 136 KM manual

Samochód KIA Carens 1.7 CRDi 136 KM manual
Rodzaj silnika wysokoprężny z turbosprężarką VTG
Kod silnika
Położenie silnika z przodu, poprzecznie, przed osią 
Wtrysk paliwa common rail
Liczba cylindrów 4
Pojemność skokowa 1685cm3
Układ cylindrów rzędowy
Moc maksymalna 100/136 kW/KM przy 4000 obr/.min
Maksymalny moment obrotowy 330 Nm w zakresie 1750-2500 obr./min
Współczynnik czołowego oporu powietrza (Cx): 0,30
Napęd  przedni
Skrzynia biegów manualna 6. biegowa
Przyspieszenie 0 - 100 km/h 10,4 s
Prędkość maksymalna 191 km/h
Zużycie paliwa wg producenta (miasto/trasa/średnie)  6,2/4,4/5,1l
Zawieszenie kół przednich: kolumny MacPhersona
Zawieszenie kół tylnych: belka skrętna
Tarcze hamulcowe przód (rodzaj/średnica) tarcze wentylowane, 300 mm
Tarcze hamulcowe tył (rodzaj/średnica) tarcze lite, 284 mm
Wymiary (dług./szer./wys.) 4 525/1 805/1 610 mm
Rozstaw osi 2750 mm
Masa własna 1 506 kg (minimalna)
Pojemność bagażnika fot. rozł./złoż. 492/1650 l
Ładowność 734 kg
Liczba obrotów kierownicy 2,7 (elektromechaniczne ze zmienną siłą wspomagania)
Średnica zawracania 11,0 m
Pojemność baku 58 l
Cena od 90 490 zł (1.7 CRDi 136 KM)

KIA Carens 1.7 CRDi 2014 bok
Kamil Fraszkiewicz
KIA Carens 1.7 CRDi 2014
Kamil Fraszkiewicz
KIA Carens 1.7 CRDi 2014 przód
Kamil Fraszkiewicz
KIA Carens 1.7 CRDi 2014 tył
Kamil Fraszkiewicz
KIA Carens 1.7 CRDi 2014 wnętrze
Kamil Fraszkiewicz
KIA Carens 1.7 CRDi 2014
Kamil Fraszkiewicz
KIA Carens 1.7 CRDi 2014 sterowanie komputerem pokładowym i pracą wspomagania kierownicy
Kamil Fraszkiewicz
KIA Carens 1.7 CRDi 2014 gniazda USB/AUX zapalniczki
Kamil Fraszkiewicz
KIA Carens 1.7 CRDi 2014 lewarek skrzyni biegów
Kamil Fraszkiewicz
KIA Carens 1.7 CRDi 2014 komputer pokładowy
Kamil Fraszkiewicz
KIA Carens 1.7 CRDi 2014
Kamil Fraszkiewicz
KIA Carens 1.7 CRDi 2014
Kamil Fraszkiewicz
KIA Carens 1.7 CRDi 2014
Kamil Fraszkiewicz
KIA Carens 1.7 CRDi 2014
Kamil Fraszkiewicz
KIA Carens 1.7 CRDi 2014
Kamil Fraszkiewicz
KIA Carens 1.7 CRDi 2014
Kamil Fraszkiewicz
KIA Carens 1.7 CRDi 2014
Kamil Fraszkiewicz
KIA Carens 1.7 CRDi 2014 konfiguracja 5-osobowa
Kamil Fraszkiewicz
KIA Carens 1.7 CRDi 2014
Kamil Fraszkiewicz
KIA Carens 1.7 CRDi 2014
Kamil Fraszkiewicz
KIA Carens 1.7 CRDi 2014 konfiguracja 5-osobowa
Kamil Fraszkiewicz
KIA Carens 1.7 CRDi 2014 konfiguracja 5-osobowa
Kamil Fraszkiewicz
KIA Carens 1.7 CRDi 2014 konfiguracja 7-osobowa
Kamil Fraszkiewicz
KIA Carens 1.7 CRDi 2014 konfiguracja 7-osobowa
Kamil Fraszkiewicz
Reklama
Zaktualizuj swoją wiedzę z naszymi publikacjami i szkoleniami
Źródło: INFOR
Czy ten artykuł był przydatny?
tak
nie
Dziękujemy za powiadomienie
Jeśli nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania w tym artykule, powiedz jak możemy to poprawić.
UWAGA: Ten formularz nie służy wysyłaniu zgłoszeń . Wykorzystamy go aby poprawić artykuł.
Jeśli masz dodatkowe pytania prosimy o kontakt

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code

    © Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

    Moto
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Włączony silnik w garażu to potężne zagrożenie

    Włączony silnik w garażu jest zdecydowanie jednym z tych błędów, których należy się wystrzegać. Szczególnie jeżeli garaż nie ma wentylacji.

    Czy zakup nowego samochodu należy zgłosić do urzędu skarbowego?

    Czy zakup nowego samochodu należy zgłosić do urzędu skarbowego? To pytanie, które zadawać sobie mogą nabywcy. Poszukajmy odpowiedzi.

    Wymiana opon na letnie. Za wcześnie gorzej niż za późno!

    Wymiana opon na letnie. Za wcześnie umówiona wizyta u wulkanizatora może wyłączyć auto z użytkowania. Powód? Tym jest zmienność pogody.

    Kiedy koniec diesla w Polsce? Nie tylko diesla zresztą. To dziś ważne pytanie.

    Kiedy koniec diesla w Polsce? Spada udział diesli wśród pojazdów osobowych. A przecież dużymi krokami zbliża się zakaz sprzedaży aut spalinowych.

    Rodzinny sedan Nissana. Odpowiedź na współczesny styl życia

    Rodzinny sedan Nissana to nic innego jak koncept Contemporary Lifestyle Vehicle. Auto bazuje na kultowym modelu Skyline.

    Kia EV9. Premiera 7-miejscowego, elektrycznego SUV-a z Korei

    Kia EV9. Premiera zdradziła wiele szczegółów dotyczących nowego elektrycznego SUV-a. Niektóre z funkcji pojazdu brzmią naprawdę imponująco.

    Ile Toyota sprzedała C-HR-ów? Będziecie zaskoczeni!

    Ile Toyota sprzedała C-HR-ów? Japończycy mają się czym pochwalić. Szczególnie że mówimy tylko o jednej generacji auta i 7 latach obecności na rynku.

    Ładowarki dla elektrycznych ciężarówek przy autostradach. Nowy pomysł UE

    Ładowarki dla elektrycznych ciężarówek przy autostradach i znowelizowane rozporządzenie AFIR toruje drogę dla elektrycznych napędów.

    Mitsubishi zaprezentuje 16 nowych modeli. Nowy plan rozwoju marki

    Mitsubishi zaprezentuje 16 nowych modeli. To efekt ogłoszenia trzyletniego średniookresowego planu na lata fiskalne 2023-2025 "Challenge 2025".

    Czemu wymiana opon na letnie jest tak ważna?

    Czemu wymiana opon na letnie jest tak ważna? Dostosowanie typu opon do sezonu to kwestia bezpieczeństwa. Więcej na ten temat w naszym tekście.

    Niebezpieczny kierowca, czyli jaki? Oto opinia Polaków

    Niebezpieczny kierowca? Dziś przedstawimy opinie Polaków na ten temat i dane wynikające ze statystyk policyjnych.

    Toyota Prius 2023. Rezerwacje na nową hybrydę ruszyły

    Toyota Prius 2023 to nowa hybryda plug-in z Japonii. Właśnie wystartowały w Polsce rezerwacje na model. Na razie to jedynie rezerwacje online.

    Czy samochód elektryczny ma akumulator rozruchowy?

    Czy samochód elektryczny ma akumulator rozruchowy? Kierowcy często zastanawiają się nad tym czy elektryk ma akumulator rozruchowy 12V.

    Toyota Proace Verso kamper. Oto nowa zabudowa Tanuki

    Toyota Proace Verso kamper zyskała nową wersję. Auto otrzymuje wyposażenie kempingowe skonfigurowane przez doświadczonych podróżników.

    Auta elektryczne we flocie. AstraZeneca kupiła 190 Volkswagenów

    Auta elektryczne we flocie? Tak, mogą się sprawdzić. AstraZeneca kupiła właśnie 190 e-Volkswagenów z rodziny ID. Choć raczej nie kupiła, a wynajęła.

    Jak wybrać nowe opony? Wybór sercem czy rozumem?

    Jak wybrać nowe opony? Właściwie dobrane opony skrócą drogę hamowania pojazdu nawet o kilkanaście metrów. Warto pamiętać też o zasadzie 3P.

    Łapki na kierownicę. Nowa akcja policji. O co w niej chodzi?

    Łapki na kierownicę to akcja policji, która ma uświadomić jakie zagrożenia niesie za sobą używanie telefonu komórkowego w czasie prowadzenia pojazdu.

    Amarok 2023. Cena modelu startuje od 229 000 zł netto

    Amarok 2023. Cena nowego pick-up`a Volkswagena przestała być tajemnicą. Co więcej, zamówienia na model można już składać u dealerów marki.

    Odcinkowy pomiar prędkości. Tunel pod Świną kolejnym punktem na mapie

    Odcinkowy pomiar prędkości. Tunel pod Świną zostanie włączony do sieci pomiarowej GITD. W Świnoujściu na odcinku drogi DK93 rusza budowa OPP.

    Wymiana opon na letnie 2023. Kiedy, jak i za ile? Sprawdźmy

    Wymiana opon na letnie 2023, czyli dziś przygotujemy dla kierowców tabletkę wiedzy na ten temat. Kiedy zmienić opony, o czym pamiętać i ile to kosztuje w 2023 roku?

    Czy można dostać mandat z kamery? I to na kilka sposobów

    Czy można dostać mandat z kamery? Oczywiście że tak. Co więcej, sposobów zdobywania nagrań służby mają co najmniej kilka. Poznajmy je.

    Mitsubishi L200 2024. Tak będzie wyglądać nowe wcielenie pick-up`a

    Mitsubishi L200 2024, czyli kolejna generacja modelu ujrzy światło dzienne jeszcze w tym roku lub na początku kolejnego. Co wiadomo o modelu?

    Volkswagen ID.2all. Tak będzie wyglądać elektryczne Polo?

    Volkswagen ID.2all zapowiada koncepcję dostępnej, elektrycznej mobilności dla Europejczyków. Jest rozmiarów modelu Polo. Trafi zatem do segmentu B.

    Przewoźniku - dopilnuj nowego obowiązku, jeśli nie chcesz stracić zezwolenia

    Pakiet mobilności ponownie o sobie przypomina. Zgodnie ze zmianami w ustawie o transporcie drogowym, przewoźnicy są zobowiązani do spełnienia kolejnego obowiązku. Chodzi o przepis, wprowadzający konieczność zgłoszenia ilości zatrudnionych kierowców. W tym roku oświadczenie należy zgłosić już do 31 marca, a brak wypełnienia formalności może wiązać się poważnymi konsekwencjami dla przewoźników.

    SCT Warszawa. Warszawscy rodzice chcą ostrzejszych restrykcji

    SCT w Warszawie powstanie. Siedem postulatów wobec władz Warszawy wystosowała wspólna inicjatywa rodziców i ruchów społecznych. O co wnoszą?