REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Test KIA Optima 1.7 CRDi 136 KM XL: piękna i dobrze wykonana

KIA Optima 1.7 CRDi 2014 facelifting
KIA Optima 1.7 CRDi 2014 facelifting
Kamil Fraszkiewicz

REKLAMA

REKLAMA

KIA Optima to ogromne auto o wyjątkowo pięknej linii nadwozia. Pod koniec 2013 roku zostało poddane modernizacji. Jak sprawuje się jej nowa wersja?

Nowa KIA Optima 2014

Marzenia o posiadaniu luksusowej limuzyny, jednoznacznie kojarzonej ze splendorem i przepychem kłębią się w głowach wielu osób. Tego typu samochody potrafią jednak równie skutecznie zachwycać co rozczarowywać. Wysokie koszty eksploatacji, drogie naprawy i przede wszystkim zaporowe ceny skutecznie  zawężają grono osób, snujących radosne wizje o posiadaniu takiego pojazdu. KIA nie została obojętna na tego typu klientów i zaproponowała im limuzynę klasy średniej, w której czuć wysokie aspiracje koreańskiego producenta. Co więcej koszty jej eksploatacji nie powinny przerażać, podobnie jak jej cena. Na dodatek pod koniec 2013 roku auto zostało poddane modernizacji i usprawnieniom, które w zdecydowanej większości ocenić należy pozytywnie.

REKLAMA

Test KIA Optima 1.7 CRDi 136 KM: nadwozie

Nowa KIA Optima to przede wszystkim nienaganny styl idący w parze z nowoczesną technologią i funkcjonalnością. Przekonstruowane przednie reflektory, w które wkomponowano LED-owe światła do jazdy dziennej zapewniają naprawdę rewelacyjną widoczność po zmierzchu (poprzednie były naprawdę słabe), a nadwozie o opływowych kształtach cechuje niski współczynnik oporu powietrza (Cx=0,29). Modernizacja Optimy objęła także przednie światła halogenowe, tylną klapę bagażnika oraz wzory felg aluminiowych. Tylne lampy na wzór aut klasy premium wyposażono w charakterystyczną "aureolę". W rezultacie powstało auto, które pod względem wyglądu może śmiało rywalizować nawet ze znacznie droższymi autami z klasy premium. Na dodatek ogromne, prawie 5-metrowe nadwozie wzbudza respekt na drodze.

Test KIA Optima 1.7 CRDi 136 KM: wnętrze wersja L

Także we wnętrzu nowej Optimy nie brakuje elementów budzących uznanie. Kierowca ma wrażenie obcowania z samochodem o sportowym charakterze. Świetnie spasowana deska rozdzielcza, delikatnie nachylona w stronę kierowcy, została nieco przeprojektowana i usprawniona. Na konsoli centralnej pojawiło się jedno nowe pokrętło, a układ przycisków służący sterowaniu klimatyzacją został przebudowany.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz też: Test Peugeot 508 RXH 2.0 HYbrid4 200 KM

Kierowca doceni także słoneczniki regulowane na długość (!!!), niezwykle wygodny, na nowo zaprojektowany fotel o dłuższym siedzisku i lepszym trzymaniu bocznym (jeden z najlepszych foteli na jakim siedziałem), nową kierownicę z przymocowanymi do niej manetkami czy rewelacyjnie brzmiący system audio marki Infinity (8 głośników i moc 550 W). Dobrym pomysłem jest także komputer pokładowy raportujący przejechany dystans i zużycie paliwa po każdej jeździe.

Do poprawy kwalifikują się za to zbyt wąskie uchwyty na butelki w drzwiach, w których nie mieszczą się 1,5-litrowe butelki z napojem oraz zbyt słabe wyciszenie silnika przy jego wyższych obrotach. Bardziej zdecydowanie mogłoby też działać podgrzewanie foteli i lusterek bocznych.

Test KIA Optima 1.7 CRDi 136 KM: przestronność kabiny

Wyjątkowo mocną stroną KII Optimy jest przestronność kabiny pasażerskiej. W samochodzie jednocześnie mogą podróżować cztery osoby o wzroście ok. 185 cm i żadnej z nich nie będzie brakować miejsca nad głową czy na wysokości kolan lub barków! W drugim rzędzie siedzeń miejsca jak tak wiele, że można wręcz pokusić się o założenie nogi na nogę!

Zobacz też: Test Volkswagen Passat 2.0 TDI 177 KM Highline Limousine

Także półleżąca pozycja za kierownicą Optimy przywodzi na myśl auta z segmentu premium. Fotel umieszczony jest nisko, a szeroki podłokietnik pozwala wygodnie podeprzeć rękę. Bagażnik KII Optimy jest bardzo duży (505 litrów), ale nie zakryta blacha i odsłonięte przewody głośników systemu audio nie pasują do charakteru auta. Przydałyby się także siatki mocujące bagaż.

Test KIA Optima 1.7 CRDi 136 KM: silnik Diesla

Pod maską prezentowanej Optimy zagościł silnik Diesla 1.7 CRDi o mocy 136 KM. Jednostka charakteryzuje się wysokim momentem obrotowym (325 Nm) dostępnym od 2 do 2,5 tys. obr./min. O ile silnik mimo niedużej mocy całkiem sprawnie radzi sobie z napędzaniem tego 1,5-tonowego auta, o tyle jego potencjał marnowany jest przez wyraźnie ospałą skrzynię automatyczną. W trakcie ruszania czy dynamicznego przyspieszania irytuje przede wszystkim wyraźnie wyczuwalna i słyszalna praca jej konwertera.

Sytuację próbują ratować manetki przy kierownicy służące ręcznej zmianie przełożeń skrzyni, ale także i one reagują ze sporym opóźnieniem na sygnały przekazywane przez kierowcę. Na całe szczęście wysoki moment obrotowy pozwala rozpędzac auto nawet na wysokich przełożeniach dzięki czemu na trasie konwerter jest rzadziej wykorzystywany. Wersja ze skrzynią manualną jest jednak zdecydowanie bardziej dynamiczna i przyjemniejsza w eksploatacji.

Zobacz też: Test Skoda Octavia 4x4 2.0 TDI 150 KM

Test KIA Optima 1.7 CRDi 136 KM: zużycie paliwa

Skrzynia automatyczna ma także swój negatywny wkład w podwyższone zużycie paliwa. W mieście silnik potrzebuje od 8,2 do 9,9 litrów ropy na 100 km. Poza miastem kształtuje się ono na poziomie 5,5-7,3 l / 100 km. Zaletą Optimy jest dobre wyciszenie wnętrza przy wyższych prędkościach. Przy 140 km/h silnik ma tylko 2400 obr./min (na 6-biegu) a opływające auto powietrze nie zakłóca rozmowy.

Test KIA Optima 1.7 CRDi 136 KM: hamulce

Fantastyczny jest za to nowy układ hamulcowy KII Optimy. Z przodu pracują 320 mm, wentylowane tarcze hamulcowe (przy 17" kołach: 300 mm), z kolei z tylu 284 mm lite ich odpowiedniki. O ile pedał hamulca ma całkiem duży skok pozwalający płynnie dozować siłę hamowania, o tyle mocne dociśnięcie pedału do podłogi uwalnia ogromną siłę hamowania.

Łatwość i stabilność z jaką auto wytraca prędkość jest po prostu zaskakująca! Efekt jest tym bardziej spektakularny, że układ hamulcowy wyposażono w porządny korektor hamowania utrzymujący auto w prostej linii nawet wtedy, gdy jedno z kół porusza się na mniej przyczepnej nawierzchni.

Zobacz też: Test Skoda Superb 2.0 TSI DSG L&K

Test KIA Optima 1.7 CRDi 136 KM: nowy układ kierowniczy

Kia Optima po faceliftingu wyposażona została w nowy układ kierowniczy z regulacją siły jego wspomagania. Kierowca może wybierać pomiędzy trybem ECO, Comfort, Sport. Oprócz zmian w działaniu przekładni kierowniczej wybór jednego z programów wpływa na działanie silnika czy skrzyni biegów (mniej lub bardziej dynamiczna praca).

Niestety układowi kierowniczemu brakuje bezpośredniości. Auto reaguje powolnie na ruchy kierownicą niezależnie od wybranego trybu . Nawet po aktywacja opcji Sport działanie przekładni nie ulega poprawie, za to kręcenie kierownicą wymaga wtedy włożenia przesadnie dużej siły.

Test KIA Optima 1.7 CRDi 136 KM: zawieszenie

Zawieszenie KII Optimy także zostało nieco przeprojektowane (głównie pod kątem wyciszenia jego pracy). Amortyzatory miękko tłumią nierówności, ale na poprzecznych nierównościach przeszkadzają nieco zbyt sztywne opony o nisku profilu. Sytuację poprawiłyby amortyzatory o nieco mniejszym skoku i twardszych nastawach. Zawsze można zdecydować się także na opony o nieco większym profilu. Na dobrych jakościowo drogach trudno mieć jednak jakiekolwiek uwagi do zachowania Optimy. Auto po prostu "płynie" po asfalcie. KIA Optima to auto idealne do pokonywania długich dystansów. Nawet 700-kilometrowa trasa nie stanowi wyzwania dla jego kierowcy.

Test KIA Optima 1.7 CRDi 136 KM: cena i wyposażenie

Dynamiczna sylwetka, bogate wyposażenie (m.in. nawigacja, podgrzewane fotele, dach panoramiczny, system audio marki Infinity czy układ automatycznego parkowania), silnik Diesla i ogromne gabaryty auta sugerują cenę auta bliską 160-170 tys. zł. Okazuję się jednak, że cena KII Optimy jest naprawdę uczciwie skalkulowana. Prezentowany egzemplarz posiadający praktycznie wszystkie opcje poza pakietem stylizacyjnym Touring kosztuje 131 400 zł. Dla porównania VW Passat Highline 2.0 TDI 177 KM użyczony naszej redakcji do testów został wyceniony na 175 250 zł. Różnica przekracza zatem 40 000 zł!

Zobacz też: Test Opel Insignia 2.0 BiTurbo 195 KM

Test KIA Optima 1.7 CRDi 136 KM: opinia

KIA Optima po faceliftingu to jedna z najładniejszych limuzyn w klasie średniej. Pod pięknym nadwoziem skryto niezwykle przestronne i dobrze wyciszone wnętrze. Pozycja za kierownicą i oraz fotel kierowcy należą do najlepszych w klasie. Pod tym względem auto może śmiało rywalizować z samochodami z segmentu Premium. Bardzo wysoko ocenić należy także wyjątkowo mocne hamulce. Do najlepszych brakuje jej przede wszystkim lepszego wyciszenia silnika w trakcie dynamicznego przyspieszania i bardziej bezpośredniego układu kierowniczego. Skrzynia automatyczna jest ospała i powinna zadowolić osoby o spokojnym usposobieniu. Do charakteru auta lepiej pasuje manualna przekładnia, która potrafi wyciągnąć ogromny potencjał z silnika KII. W samochodzie nie brakuje nowoczesnych systemów bezpieczeństwa, a przyjemność z jazdy poprawia rewelacyjny system audio marki Infinity oraz miękko zestrojone zawieszenie. Mimo niskiej ceny KIA Optima, jak mało które auto klasy średniej, potrafi stworzyć klimat zarezerwowany dla samochodów wyższej klasy. I to jest jej ogromny atut!

Dane techniczne: KIA Optima 1.7 CRDi 136 KM 2014

Samochód KIA Optima 1.7 CRDi 136 KM 2014'
Rodzaj silnika wysokoprężny z turbosprężarką VTG
Kod silnika -
Położenie silnika z przodu, poprzecznie, przed osią 
Wtrysk paliwa common rail
Liczba cylindrów 4
Pojemność skokowa 1685 cm3
Układ cylindrów rzędowy
Moc maksymalna 100/136 kW/KM przy 4000 obr/.min
Maksymalny moment obrotowy 325 Nm w zakresie 2000-2500 obr./min
Współczynnik czołowego oporu powietrza (Cx): 0,29
Napęd  przedni
Skrzynia biegów automatyczna 6-biegowa (z konwerterem)
Przyspieszenie 0 - 100 km/h 11,6 s
Prędkość maksymalna 197 km/h
Zużycie paliwa wg producenta (miasto/trasa/średnie) 7,9/ 4,9/ 6,0 l
Zawieszenie kół przednich: kolumny MacPhersona
Zawieszenie kół tylnych: wielowahaczowe
Tarcze hamulcowe przód (rodzaj/średnica) tarcze wentylowane, 300 mm (320 mm dla felg 18")
Tarcze hamulcowe tył (rodzaj/średnica) tarcze lite, 284 mm
Wymiary (dług./szer./wys.) 4 845/1 830/1 455 mm
Rozstaw osi 2795 mm
Masa własna 1506 kg
Pojemność bagażnika fot. rozł./złoż. 505/ - l
Ładowność 544 kg
Liczba obrotów kierownicy 2,94 (3 tryby pracy)
Średnica zawracania 10,9 m
Prześwit 135 mm
Pojemność baku 70 l
Cena od 92 900 zł

KIA Optima 1.7 CRDi 2014 facelifting
Kamil Fraszkiewicz
KIA Optima 1.7 CRDi 2014 facelifting
Kamil Fraszkiewicz
KIA Optima 1.7 CRDi 2014 facelifting
Kamil Fraszkiewicz
KIA Optima 1.7 CRDi 2014 facelifting
Kamil Fraszkiewicz
KIA Optima 1.7 CRDi 2014 facelifting
Kamil Fraszkiewicz
KIA Optima 1.7 CRDi 2014 facelifting
Kamil Fraszkiewicz
KIA Optima 1.7 CRDi 2014 facelifting
Kamil Fraszkiewicz
KIA Optima 1.7 CRDi 2014 facelifting
Kamil Fraszkiewicz
KIA Optima 1.7 CRDi 2014 facelifting
Kamil Fraszkiewicz
KIA Optima 1.7 CRDi 2014 facelifting
Kamil Fraszkiewicz
KIA Optima 1.7 CRDi 2014 facelifting
Kamil Fraszkiewicz
KIA Optima 1.7 CRDi 2014 facelifting
Kamil Fraszkiewicz
KIA Optima 1.7 CRDi 2014 facelifting
Kamil Fraszkiewicz
KIA Optima 1.7 CRDi 2014 facelifting
Kamil Fraszkiewicz
KIA Optima 1.7 CRDi 2014 facelifting
Kamil Fraszkiewicz
KIA Optima 1.7 CRDi 2014 facelifting
Kamil Fraszkiewicz
KIA Optima 1.7 CRDi 2014 facelifting - system automatycznego parkowania
Kamil Fraszkiewicz
KIA Optima 1.7 CRDi 2014 facelifting
Kamil Fraszkiewicz
KIA Optima 1.7 CRDi 2014 posiada niebywale wygodny i świetnie podpierające ciało fotel kierowcy
Kamil Fraszkiewicz
KIA Optima 1.7 CRDi 2014 dysponuje obszerną kanapą z charakterystycznym dla aut klasy premium nachylonym siedziskiem
Kamil Fraszkiewicz
KIA Optima 1.7 CRDi 2014
Kamil Fraszkiewicz
Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code

    © Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

    Moto
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Zagraniczny kierowca taxi w Polsce. Wiecie, że ponad połowa posiada wyższe wykształcenie?

    Zagraniczni kierowcy taxi w Polsce stali się standardem. Za kierownicami zasiadają głównie Ukraińcy, Białorusini i Gruzini. Aby ich poznać, FreeNow przeprowadziło badanie ankietowe wśród 1500. z nich.

    Ile zarabiają kierowcy zawodowi w Polsce?

    Dziś porozmawiamy o kierowcy samochodu ciężarowego lub autobusu w Polsce. Ile zarabiają? Oraz jak ich zarobki rosły na przestrzeni ostatnich lat?

    AFIR już obowiązuje. I stanowi potężne wyzwanie. Całe szczęście nie dla kierowców

    AFIR brzmi groźnie. Czy jednak kierowcy w Polsce mają się czego bać? Oni tak właściwie nie. Nowe rozporządzenie stanowi wyzwanie, ale dla operatorów pracujących na rynku elektromobilności. Stawia ambitne cele.

    Dziś wielka akcja policji "Pomiar prędkości". Na drogi ruszy cały sprzęt pomiarowy. Noga z gazu!

    Policja będzie dziś prowadzić wielką akcję "Pomiar prędkości". Na drogach pojawi się praktycznie cały dostępny sprzęt. Widać będzie mierniki stacjonarne, nieoznakowane i oznakowane radiowozy, a do tego będą prowadzone kaskadowe pomiary prędkości.

    REKLAMA

    Im więcej samochodów elektrycznych w Polsce, tym więcej musi być stacji ładowania – nowe prawo już działa

    Unia Europejska już dawno uznała, że główną barierą pożądanego tempa przyrostu samochodów elektrycznych jest gęstość stacji ładowania. W przeciwieństwie do konwencjonalnych pojazdów, dla których stacje paliw budowane są już od ponad stulecia, stacje obsługi dla elektryków trzeba zbudować błyskawicznie.

    Stacje ładowania elektryków (min. 400 kW) co 60 km do 2025 roku. Przepisy AFIR już weszły w życie - czy dadzą spodziewane efekty?

    W sobotę 13 kwietnia 2024 r. weszło w życie unijne rozporządzenie ws. rozwoju infrastruktury paliw alternatywnych (AFIR), które nakłada na państwa członkowskie obowiązek rozbudowy sieci ładowania pojazdów elektrycznych. Nowe regulacje stawiają ambitne cele przed Polską i pozostałymi krajami UE oraz stanowią istotny krok w rozwoju zeroemisyjnego transportu. Aby dostosować się do nowych przepisów, działania Polski powinny być skoncentrowane na współpracy interesariuszy w taki sposób, aby zwiększać liczbę stacji ładowania o odpowiedniej mocy i zapewniać im szybkie przyłącze do sieci. 

    Ile kosztuje hybrydowa Dacia Jogger? Rumuńska nowość w polskich salonach

    Rumuńska marka stawia na technologię. To widać nie tylko po nowym Dusterze, ale i starszych modelach. Przykład? W Polsce debiutuje właśnie Dacia Jogger Hybrid 140. Ile kosztuje ta mocno rodzinna hybryda?

    Ten samochód jest wart 6,3 mln, ale... sztuk! On też był jednym z pionierów rynku SUV-ów

    Poprzednika zaprojektował sam Giorgetto Giugiaro. Twórcy Golfa II nie mieli zatem łatwego zadania. Historia pokazuje jednak, że wywiązali się z niego w stu procentach. Bo drugi etap ewolucji był ważnym elementem legendy kompaktowego Volkswagena.

    REKLAMA

    Nowe paliwo pojawi się w Polsce. Wielka zmiana na stacjach benzynowych od 1 maja

    Już 1 maja na polskich stacjach paliw pojawi się kolejna rewolucja. Z dystrybutorów zacznie płynąć nowe paliwo. Nowe, czyli tak właściwie to jakie? I czy ma to coś wspólnego np. z wycofywaniem się z E10? Sprawdźmy.

    Test: Nissan X-Trail 1.5 VC-T MHEV. To niby tylko zwykły, benzynowy X-Trail. Jednak zwykły nie jest

    To miał być zwykły X-Trail, ale mimo wszystko taki zwykły nie jest. Bo standardowy benzyniak moim zdaniem stanowi soczewkę. Soczewkę, która uwydatnia tylko zalety tego SUV-a. Przy tym teście warto jednak zadać pewne pytanie. Czy rodzinny Nissan nie jest trochę zbyt drogi?

    REKLAMA