Kategorie

Test Volkswagen Amarok 2.0 BiTDI 180 KM Highline - wygodne pickupy istnieją!

Kamil Fraszkiewicz
Volkswagen Amarok 2.0 BiTDI Highline
Volkswagen Amarok 2.0 BiTDI Highline
Kamil Fraszkiewicz
Volkswagen Amarok to pierwszy w historii marki pickup. Mimo niewielkiego doświadczenia w konstruowaniu tego typu aut, niemiecki koncern stworzył niezwykle konkurencyjne, zwłaszcza pod kątem wygody i komfortu, auto w tym segmencie.

Volkswagen Amarok 2.0 BiTDI - pickup dla biznesu?

Dla wielu entuzjastów motoryzacji samochody typu pickup to auta, którymi w polskich realiach interesują się przede wszystkim przedsiębiorcy. Ich zdaniem możliwość odliczenia od wartości samochodu pełnego podatku VAT przysłania niektórym nabywcom wady tych pojazdów, równie potężne jak ich gabaryty. Hałasujące silniki, spartańsko wykończone kabiny, kiepskie wyposażenie i niski komfort podróży to kluczowe mankamenty wielu samochodów tego typu. Są jednak pickupy, które stanowczo odcinają się od tego nieco zniekształconego obrazu rzeczywistości. Na czele ich dumnie pręży się Volkswagen Amarok.

Polecamy kompendium na temat wszelkich rozliczeń odnoszących się do samochodów pod kątem zmian w przepisach obowiązujących od 1 kwietnia 2014 r.

Volkswagen Amarok 2.0 BiTDI - nadwozie

Pobieżny rzut oka na sylwetkę Amaroka nie zapowiada istotnych różnic pomiędzy autem z Wolfsburga a pozostałymi samochodami tego segmentu. Wręcz przeciwnie. Potężne nadkola, poszerzone błotniki, 19-calowe koła o szerokości 245 mm oraz przede wszystkim srebrzyste orurowanie umieszczone zarówno wzdłuż progów, jak i tuż za podwójną kabiną sugerują wyraźne konotacje Amaroka z typowo użytkowymi pojazdami. Wprawne oko dostrzeże także opcjonalne, chromowane listwy wokół przedniego grilla, dwukolorową osłonę przedniego zderzaka oraz emanujący połyskiem tylny zderzak. Ten ponad 5-metrowy kolos (5254 mm) w najbogatszej wersji wyposażenia wygląda odważnie i zadziornie, ale gustowne dodatki wykonane  z wysokiej jakości metali dodają mu jednak sporo elegancji.

Zobacz też: Test Ford Ranger 3.2 TDCi Wildtrak : ze wsi do miasta bez kompleksów!

Volkswagen Amarok 2.0 BiTDI - wnętrze

Wystarczy jednak zasiąść w fotelu Volkswagena Amaroka w wersji Highline by szybko poczuć, że temu autu bliżej raczej do bycia miejską bulwarówką niż terenową ciężarówką. Porządnie wyciszony przedział pasażerski, system multimedialny z nawigacją GPS (niestety nadal jest to RNS 510 z przeciętnie reagującym na dotyk ekranem oraz nieco powolnym systemem) i przyjemnie grającym systemem audio, podgrzewane przednie fotele, pełna elektryka szyb i lusterek czy tempomat (szkoda ze z regulacją umieszczoną na dźwigni kierunkowskazów) tworzą dobrze znany obraz typowego Volkswagena. Również automatyczna dwustrefową klimatyzacja oraz kierownica o identycznych wymiarach i kształcie co ta w Caddy, Multivanie, Passacie czy Golfie VI to elementy zaczerpnięte wprost z dobrze znanego magazynu części z Wolfsburga.

Indywidualny i bardzo ciekawy jest za to projekt deski rozdzielczej. Choć w całości wykonana jest ona z bardzo twardego plastiku to jej spasowanie nie budzi żadnych zastrzeżeń. Jej wygląd świetnie komponuje się z pokładowymi urządzeniami tworząc harmonijną i spójną stylizacyjnie całość. Na dodatek nawet na dziurawej drodze na próżno nasłuchiwać odgłosów skrzypienia czy trzasków wydobywających się z jej okolic. Mankamentem jest za to zaskakująco mały schowek jaki udało się wkomponować w tak potężny kokpit. Świetna jest za to pozycja za kierownicą (reg. w dwóch płaszczyznach). Kierowca za sprawą odkrytej "paki" i potężnych lusterek, wspomagany czujnikami parkowania nie powinien mieć problemów z parkowaniem Amaroka (przeszkadzać może za to prawie 13-metrowa średnica zawracania).

Zobacz też: Test Nowy Isuzu D-Max: zaskakująco przemyślany

Volkswagen Amarok 2.0 BiTDI - kabina

Wyjątkowo użyteczny okazał się za to opcjonalny system ogrzewania postojowego (zobacz w galerii), dzięki któremu kierowca może określić porę, o której auto rozpocznie samoczynne nagrzewanie kabiny. A ta ostania przyznać trzeba, że jest obszerna. Zarówno z przodu jak i z tyłu nie brakuje miejsca dla czterech wysokich osób, a na krótkich dystansach także piąta osoba nie będzie bardzo narzekać na ciasnotę. Szkoda tylko, że oparcie kanapy jest zbyt wyprostowane, ale to cecha wspólna dla wszystkich pickupów. Ciekawym patentem jest za to składane siedzisko, które pozwala na transport dużych przedmiotów w kabinie Amaroka. Paka jest obszerna i porządnie wykończona ochronnym plastikiem. Zmieści się na niej cała europaleta towaru.

Volkswagen Amarok 2.0 BiTDI - zawieszenie i układ kierowniczy

Kontynuując tezę o ponad przeciętnej wygodzie Amaroka nie sposób nie wspomnieć o jego zawieszeniu. Choć z tyłu opiera się ono na resorach piórowych, to komfort tłumienia nierówności po prostu zadziwia. Nawet w trakcie szybkiego wjeżdżania pod wysoki krawężnik pasażerowie właściwie nie czują i nie słyszą pracy zawieszenia.Tylko naprawdę duże nierówności potrafią nieco rozbujać kabiną. Przechyły nadwozia w zakrętach, choć wyraźne, nie ograniczają kierowcy w odważnym atakowaniu Amarokiem nawet ciasnych szykan na drodze.To prawdziwa niespodzianka. Osoby które chcąc używać tego auta do przewozu ciężkich ładunków muszą jednak wybrać wersję ze wzmocnionym zawieszeniem. Ładowność prezentowanego egzemplarza to zaledwie 688 kg (zamiast nawet 1151 kg). Układ kierowniczy jest ciasno zestopniowany (2,9 obrotu pomiędzy skrajnymi położeniami) i pracuje ciężej niż w autach osobowych, ale nie przekazuje dokładnych informacji ze styku opon z nawierzchnią.

Zobacz też: Test Mitsubishi L200: Sportowa lokomotywa

Volkswagen Amarok 2.0 BiTDI - hamulce

W parze z naprawdę porządnie zestrojonym zawieszeniem Amaroka, podąża układ hamulcowy. Choć i on nosi znamiona nieco archaicznej konstrukcji (w tylnych kołach znalazły się klasyczne bębny) to jednak trudno mieć zastrzeżenia do skuteczności z jaką niemiecki pickup wytraca prędkość. Wręcz przeciwnie, Amarok ze swoimi 303-milimetrowymi przednimi tarczami pozwala kierowcy wyraźnie opóźnić moment hamowania zachowując cały czas wysoki poziom bezpieczeństwa. Cecha tym istotniejsza, że pod maską pracuje wyjątkowo mocny 180-konny motor.

Volkswagen Amarok 2.0 BiTDI - silnik twin turbo Diesel

Prezentowany Amarok jest napędzany 2-litrowym, podwójnie doładowanym  silnikiem Diesla BiTDI oznaczonym kodem CSHA. Silnik, bardzo podobny do tego jaki występuje w Multivanie, zachwycą werwą, ale rozczarowuje dźwiękiem swej pracy. W trakcie dynamicznego przyspieszania jest on bardzo nieprzyjemny. Na całe szczęście producent wyposażył Amaroka w rewelacyjną 8-biegową skrzynię ZF, której ostatnie przełożenie stanowi swoisty nadbieg, skutecznie ograniczający obroty silnika (przy 120km/h na 7. biegu silnika ma 2500 obr./min, a na 8-mym tylko 2000 obr./min). W rezultacie do prędkości ok. 140 km/h w kabinie jest relatywnie cicho, zwłaszcza na tle japońskiej konkurencji (L200 czy Hilux). Do wspomnianej prędkości Amarok potrafi się także wyjątkowo szybko rozpędzić. To zasługa zarówno dużej mocy i momentu obrotowego motoru (180 KM i 420 Nm) jak i bardzo szybko zmieniającej przełożenia skrzyni ZF (praktycznie równie szybkiej co dwusprzęgłowa DSG). Trudno jednak nie odnieść wrażenia, że Volkswagen zdecydowanie lepiej by postąpił gdyby pod maską najbogatszej wersji Amaroka zainstalował silnik 3.0 TDI o mocy ok. 200 KM.

Zobacz też: Test Toyota Hilux 3.0 D-4D: nie osiołek lecz Mustang

Choć na tle konkurencji 2-litrowy silnik Volkswagena ma małą pojemność to spalanie nie jest rekordowo niskie. W mieście kształtuje się ono na poziomie 10,5-13,5 l paliwa na 100 km, a na trasie spada do 7,7-8,8 l na 100 km.

Volkswagen Amarok 2.0 BiTDI - napęd 4x4 i właściwości terenowe

Największym rozczarowaniem okazały się możliwości VW Amaroka do rozprawiania się z trudnym terenem. O ile kąty natarcia i zejścia oraz głębokość brodzenia są bardzo dobre (odpowiednio 28o, 23,6o i 50 cm), o tyle zastosowany napęd rozczarowuje. Wszystko przez to, że do testu trafił egzemplarz ze stałym napędem 4x4 realizowanym przez mechanizm różnicowy typu torsen. W przeciwieństwie do Amaroka w wersji ze sprzęgłem Haldex (napęd 4x4 załączany przyciskiem) , prezentowany egzemplarz nie posiada centralnego dyferencjału, co w połączeniu z brakiem reduktora w skrzyni biegów oraz szosowymi oponami oznacza duże problemy z pokonaniem nawet grząskiego piachu. Funkcja off-road którą uruchamia się przyciskiem obok dźwigni biegów służy jedynie asystowaniu w trakcie zjazdu pojazdem ze wzniesienia. W mniej wymagających warunkach np. na śniegu czy deszczu Amarok  z mechanizmem typu torsen poradzi sobie doskonale, kładąc na łopatki każde auto typu SUV,  ale na najtrudniejszy teren lepiej wybrać Amaroka w wersji z dołączanym napędem 4x4 (Haldex), reduktorem i blokadą centralnego mechanizmu różnicowego.

Volkswagen Amarok 2.0 BiTDI - cena i wyposażenie

Volkswagen Amarok to jeden z najdroższych pickupów na rynku. Najbogatsza wersja Highline wyceniona została przez producenta na ponad 160 000 zł brutto (131 240 zł netto). I choć jej wyposażenie obejmuj m.in. 6 poduszek powietrznych, systemy ESP, ASR, ABS i EDC, automotyczną dwustrefową klimatyzację Climatronic, pełną elektrykę szyb i lusterek, tempomat czy system audio, to prezentowany egzemplarz został wzbogacony dodatkowo o m.in. nawigację satelitarną RNS 510, ogrzewanie postojowe, hak holowniczy, podgrzewane przednie fotele, 19-calowe koła ze stopów lekkich, chromowane orurowanie czy czujniki parkowania (przód/tył). W rezultacie cena Amaroka poszybowała do astronomicznych 201 000 zł. Kwota wygórowana zwłaszcza na tle Forda Rangera, który z porównywalnym wyposażeniem i znacznie większym silnikiem 3.2 TDCi 200 KM kosztuje ok. 170 000 zł.

Zobacz też: Test Nissan Navara: drwal w garniturze

Volkswagen Amarok 2.0 BiTDI - opinia

Volkswagen Amarok to pickup, który niezwykle udanie łączy cechy użytkowe tego typu pojazdów z bardzo wysokim komfortem jazdy. Niezwykła skuteczność w tłumieniu nierówności, dobre wyciszenie kabiny, rewelacyjna skrzynia biegów ZF, wydajny układ hamulcowy, bogate wyposażenie oraz świetny wygląd to bardzo mocne atrybuty niemieckiego pickupa. Na tle konkurencji sprawia wrażenie niezwykle dystyngowanego i porządnie wykonanego, a dynamiką nie ustępuje nawet autom osobowym.Nie odrzuca spartańskim wykonaniem jak np. Mitsubishi L200 i zapewnia jeszcze lepszy komfort resorowania niż Ford Ranger.  Choć w ciężkim terenie prezentowana wersja nie sprawdzi się, wyraźnie ulegając wcześniej wymienionym konkurentom, to cieszy fakt, że w Volkswagen oferuje klientom alternatywę w postaci wersji stricte terenowej.Gdyby tylko cena pojazdu była niższa, a silnik pracował ciszej i bardziej kulturalnie byłby to wręcz idealny pickup.

Dane techniczne: Volkswagen Amarok Highline 2.0 BiTDI 180 KM

Samochód Volkswagen Amarok (podwójna kabina) Highline 2.0 BiTDI 180 KM
Rodzaj silnika spalinowy, wysokoprężny, podwójnie doładowany
Kod silnika CSHA
Położenie silnika z przodu, wzdłużnie
Wtrysk paliwa bezpośredni Common Rail
Liczba cylindrów 4
Pojemność skokowa 1968
Układ cylindrów rzędowy
Moc maksymalna 132 kW / 180 KM przy 4000 obr./min
Maksymalny moment obrotowy 420 Nm przy 1750 obr./min
Współczynnik czołowego oporu powietrza (Cx): b.d.
Napęd stały 4x4 (torsen)
Skrzynia biegów automatyczna 8-biegowa ZF
Przyspieszenie 0 - 100 km/h 10.9 s
Prędkość maksymalna 174 km/h – dla tego pojazdu
Zużycie paliwa wg producenta (miasto/trasa/średnie l/100km) 10,1/7,6 / 8,5-wartości dla danego pojazdu
Zawieszenie kół przednich: niezależne, dwa wahacze poprzeczne na koło, stabilizator
Zawieszenie kół tylnych: sztywny most, resory piórowe
Tarcze hamulcowe przód (rodzaj/średnica) tarcze wentylowane / 303 mm
Tarcze hamulcowe tył (rodzaj/średnica) hamulce bębnowe / średnica 295 mm
Wymiary (dług./szer./wys.) 5254 mm / 2228mm (z lusterkami) / 1834 mm
Rozstaw osi 3095 mm
Masa własna 2132 kg – pojazd z wyposażeniem
Pojemność bagażnika fot. rozł./złoż. 2,52 m2 –powierzchnia przestrzeni ładunkowej
Ładowność z kierowcą 688 kg - pojazd z wyposażeniem
Liczba obrotów kierownicy 2,9
Średnica zawracania 12,9 m
Pojemność baku  80
Cena pojazdu bazowego(netto) 131294
Cena egzemplarza testowego (netto) 164 110 zł (brutto 201 855 zł)

Chcesz dowiedzieć się więcej, sięgnij po nasze publikacje
KOMPLET: VAT zmiany od 1 lipca 2021 + JPK_VAT +  VAT w e-commerce
KOMPLET: VAT zmiany od 1 lipca 2021 + JPK_VAT + VAT w e-commerce
Tylko teraz
99,00 zł
119,70
Przejdź do sklepu
Volkswagen Amarok 2.0 BiTDI Highline
Kamil Fraszkiewicz
Volkswagen Amarok 2.0 BiTDI Highline
Kamil Fraszkiewicz
Volkswagen Amarok 2.0 BiTDI Highline
Kamil Fraszkiewicz
Volkswagen Amarok 2.0 BiTDI Highline deska rozdzielcza
Kamil Fraszkiewicz
Volkswagen Amarok 2.0 BiTDI Highline
Kamil Fraszkiewicz
Volkswagen Amarok 2.0 BiTDI Highline zegary prędkościomierz
Kamil Fraszkiewicz
Volkswagen Amarok 2.0 BiTDI Highline ogrzewanie postojowe
Kamil Fraszkiewicz
Volkswagen Amarok 2.0 BiTDI Highline skrzynia biegów tryb off-road
Kamil Fraszkiewicz
Volkswagen Amarok 2.0 BiTDI Highline
Kamil Fraszkiewicz
Volkswagen Amarok 2.0 BiTDI
Kamil Fraszkiewicz
Volkswagen Amarok 2.0 BiTDI Highline
Kamil Fraszkiewicz
Volkswagen Amarok 2.0 BiTDI Highline
Kamil Fraszkiewicz
Volkswagen Amarok 2.0 BiTDI Highline
Kamil Fraszkiewicz
Źródło: INFOR
Czy ten artykuł był przydatny?
tak
nie
Dziękujemy za powiadomienie
Jeśli nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania w tym artykule, powiedz jak możemy to poprawić.
UWAGA: Ten formularz nie służy wysyłaniu zgłoszeń . Wykorzystamy go aby poprawić artykuł.
Jeśli masz dodatkowe pytania prosimy o kontakt

Komentarze(0)

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code

    © Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

    Moto
    1 sty 2000
    31 lip 2021
    Zakres dat:
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail

    Test: Peugeot 508 SW PSE, czyli francuskie AMG w akcji

    Test: Peugeot 508 PSE, czyli napęd na cztery koła, 360 koni mechanicznych i hybryda plug-in. W skrócie francuskie AMG spisało się na medal.

    Ile lat wstecz sprawdza UFG?

    Ile lat wstecz sprawdza UFG? Czyli za ile lat kierowca może otrzymać karę za brak ubezpieczenia OC? Postanowiliśmy to sprawdzić.

    Jak uniknąć regresu ubezpieczeniowego?

    Jak uniknąć regresu ubezpieczeniowego? Jest kilka zasad, o których kierowca powinien pamiętać podczas zdarzenia drogowego. Dziś je przypomnimy.

    Bezpieczny zakup samochodu używanego: co oznacza?

    Bezpieczny zakup samochodu używanego nie zawsze jest łatwy. Szczególnie że sprzedający ukrywają informacje, a kupujący mają ograniczone zaufanie.

    Wyższe grzywny za wykroczenia drogowe

    Podwyższenie maksymalnej wysokości grzywny za wykroczenia drogowe do 30 tys. zł zakłada projekt nowelizacji Prawa o ruchu drogowym, przyjęty przez rząd.

    Najpopularniejsze rodzaje napędów [NOWE DANE]

    Stowarzyszenie ACEA opublikowało najświeższe dane na temat najpopularniejszych rodzajów napędów. Jakie samochody wybierają kierowcy w Polsce?

    Emisja CO2: samochody coraz bardziej eko! Hybrydy szczególnie

    Emisja CO2: samochody w zeszłym roku wyemitowały aż o 12 proc. mniej dwutlenku węgla. I co ciekawe, metodą do osiągnięcia celu okazały się hybrydy.

    Nowy DS 4 jest już w Polsce. Ile kosztuje francuska awangarda?

    Nowy DS 4 został oficjalnie pokazany w Polsce. Na razie nad Wisłę dotarły wyłącznie wersje pokazowe. Już dziś poznaliśmy jednak cennik auta.

    Likwidacja szkody z polis upadłych zakładów ubezpieczeń

    Likwidacja szkody z polis upadłych zakładów ubezpieczeń: Kto wypłaca pieniądze? Na czym polega? O czym pamiętać? O tym wszystkim opowiemy dziś.

    Czy UFG zawsze wykryje brak OC?

    Czy UFG zawsze wykryje brak OC? Odpowiedź brzmi... tak. Nie zawsze jednak od razu zorientuje się, że samochód nie miał obowiązkowej polisy.

    Brak OC: regres oznacza dla kierowcy... problemy!

    Brak OC: regres sprawi, że sprawca może zapłacić za szkodę... z własnej kieszeni. Kiedy i na jakiej zasadzie działa regres?

    Nowy Opel Astra 2021. Wyrazisty design i hybrydy

    Nowy Opel Astra 2021 odsłonił swoją twarz. Niemiecki kompakt otrzymał cyfrowy kokpit, paletę jednostek hybrydowych i nowe reflektory pikselowe.

    Najczęściej kradzione samochody w 2020 roku

    Najczęściej kradzione samochody w 2020 roku w Polsce? Instytut Badań Rynku Motoryzacyjnego Samar przeanalizował dane z CEPiK.

    Nowy Opel Mokka [TEST]: ależ jak on patrzy...

    Nowy Opel Mokka przywitał nas efektownym połączeniem kolorów na nadwoziu i... smutnym spojrzeniem. Nie ma jednak powodów do smutku!

    Zmiany w karach dla kierowców 2021. Co szykuje rząd?

    Zmiany w karach dla kierowców 2021 to szeroki blok zmian w systemie karania prowadzących przedstawiony przez rząd. Co zakłada projekt zmian?

    Wysokość składki OC, punkty karne. Nowy pomysł rządu

    Wysokość składki OC i punkty karne, czyli rząd ma pomysł na kolejny bat na kierowców. Popełniasz dużo wykroczeń, zapłacisz wyższe ubezpieczenie.

    Nowe kary dla pijanych kierowców 2021

    Nowe kary dla pijanych kierowców 2021, czyli pomysł rządu na ograniczenie ilości nietrzeźwych prowadzących na polskich drogach.

    Punkty karne kasowane po 2 latach. Nowy pomysł rządu

    Punkty karne kasowane po 2 latach i więcej punktów karnych w czasie jednej kontroli drogowej. To zmiany dla kierowców, które proponuje rząd.

    Mandaty do 5 tys. zł, czyli rząd ma nowy system kar dla kierowców

    Mandaty do 5 tys. zł - ale też tylko za przekroczenie prędkości. Cięższe przewinienia mogą się skończyć karą sięgającą 30 tys. zł. Oto propozycje zmian.

    Nissan Qashqai 2021: pierwsza jazda japońskim crossoverem

    Nissan Qashqai 2021, czyli mieliśmy okazję po raz pierwszy spotkać się z japońskim crossoverem. I spotkanie to odbyło się na polskim gruncie!

    Przejście dla pieszych przez ścieżkę rowerową

    Przejście dla pieszych przez ścieżkę rowerową - jak powinien zachować się pieszy? Jakie zasady go obowiązują? Sprawdziliśmy to.

    Pieszy idący po drodze dla rowerów. Może?

    Pieszy idący po drodze dla rowerów - w jakich przypadkach taki scenariusz jest możliwy? Prawo stawia kilka warunków. Zaraz o nich opowiemy.

    Kara za brak ciągłości OC. Ile wynosi?

    Kara za brak ciągłości OC, czyli co się stanie gdy kierowca zapomni o przedłużeniu obowiązkowej polisy na samochód? Czeka go kara od UFG.

    Regres ubezpieczeniowy OC, czyli pijany kierowca a wypadek

    Regres ubezpieczeniowy OC sprawia, że pijany kierowca musi zwrócić pieniądze wypłacone przez ubezpieczyciela po wypadku. Co warto o nim wiedzieć?

    Peugeot 208 [Test]: wersja GT, 130-konny benzyniak i automat

    Peugeot 208 wreszcie zawitał przed naszą redakcją. Na to auto czekaliśmy naprawdę długo. Chyba było jednak warto - i to pomimo.... czerwonego lakieru.